|
|
| Clinic v. Pia Munck. |
|
|
Overværede d. 7/6 en Pia Munck clinic på KSRK i Harlev, og kan kun anbefale andre klubber at arrangere og modtage denne -ja gratis- clinic. Fra dags dato ændrede dette min ridestil samt holdning og indstilling til LDR- og ikke mindst Sjef og Anky. Dette skal ikke ses som en reklame, men alene en opfordring. Og IKKE MINDST en håndsrækning til at opnå samme indsigt og forståelse som jeg fik! Dette er den korte af en lang historie, og skal IKKE ses/tolkes som endnu en debat værende støvsugere/mishandlere imellem. Take it or leave it. Dog vil jeg da ikke lægge skjul på, at jeg tror megen modstand skyldes uvidenhed.. (lært på egen krop bla.) - i politik som ridning osv. Om man bliver oplyst eller ej er det jo aldrig forbudt at tilegne sig viden og indsigt og SÅ danne sig en mening. Kan dette hjælpe blot een mere i hverdagen med at forstå falsk lethed til LDR mm så er teten givet videre og målet opnået. Dette er kun en opfordring som skal ses som en HJÆLP til hesten i dens hverdag med en rytter som har misforstået LDR og dens udførelse. Be enlightened .. Michelle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg ville |
|
|
Meget gerne høre hvad det var du fik ud af den clinic og hvad der fik dig til at ændre mening ?? for har godt nok ikke selv været der, men flere har skrevet i detaljer inde på træning om deres oplevelse, hvad der blev sagt og fortalt og gjort.. og seriøst så lyder det helt hen i vejret og helt uden sammenhæng og Pia lyder til at have en større skrue løs.. Men kunne rigtig godt tænke mig at høre det fra den modsatte side.. hvad der får en til at "hoppe" på ideen.. De ville forresten også blive meget glade for dit syn på clinicen i tråden på træning, da flere efterspørger nogle der fik noget positivt ud af det..
Hilsen Signe og Stjerne guldklumpen Emma
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| og så er der os andre... |
|
|
og så er vi nogen som har overværet flere clinics af den slags og er blevet meget modstandere og kan se at roll-kür og LDR er det samme og at det er forkert at ride en hest sådan - helt anatomisk set.
Lækker Dressursadel SÆLGES NU - Lemtex Cresta: YDERST VELHOLDT!! - Se også mine andre annoncer. Bla. Cavallo Weltmeister- SOM NYE!! Send en PB ved interesse )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| argumentation. |
|
|
Jeg flytter min argumentation til træningstråden da det ser ud som om der er voldsomt brug for det der.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| LDR - argumenterne i orden |
|
|
Pia Muncks glimrende argumenter kan meget vel ses sammen med hendes meget oplysende hjemmeside :
www.scandinavian-dressage.com/uk/ DRF.html
Der står også forklaret hvad det er for en konspiration der prøver at bringe LDR (the good guys) i et uheldigt lys 
Konspirationen består både af tyskerne (som er trætte af de ikke vinder mere), af OS (de forsmåede amatørryttere uden penge til ordenligt hestemateriale), vor leder Andrew Mclean samt en masse fallerede, korrupte dyrlæger som mangler mediebevågenhed.
At give efter på tøjlen er i øvrigt det samme som at lade sit barn falde på trappen, og heste med spændte ansigtsudtryk nyder meget at få rullet halsen sammen 
I øvrigt kan man vende og dreje et foto af en samlet hests hoved som man vil. Resten af hesten fortsætter hen ad jorden, så det med balance er udelukkende et spørgsmål om at have støtte nok på tøjlen.
I see Det er vel nok godt vi kan få noget saglig argumentation på bordet, så vi ikke rider rundt efter 1000'er af år gamle forældede klassiske principper. Hvad skal vi med sving og bæring? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| michelle |
|
|
Michelle, vil blot sige jeg også var til denne clinic, og tilnærmelsesvis rider min hest efter denne teknik. Tror bestemt ikke den lider nogen nød, - tvært imod er min holdning at den er smidig, glad og arbejdsvillig. Pia Munck er enormt dedikeret til denne rideform, og jeg tager bestemt hatten af for hendes entusiasme omkring det, og jeg tog de dele med jeg synes var fornuftig, og lod de dele jeg synes var for meget løbe forbi. Vi kan ikke være 100 % enig i alt, - men tog en masse positivt med derfra. Men, min seneste opdagelse her på HN er, at nu alle vi almindelige dressurryttere har opgivet at vise billeder af hinandens heste her på HN, har fanatikerne valgt at begynde at skyde hinanden i sænk jvf en anden populær tråd. Så min blotte opfordring bliver... hold jeres billeder og holdninger fra HN... fanatikerne er åbenlyst afhængige af kritik og selvopfundne teser og "jeg har hørt" teorier,... og nu de ikke kan skyde på OS, der er glade for alm. konkurrence dressur, glæder det mig at se at visse højfanatikere skyder på hinanden, og nedgør andre fanatikere, fordi ikke engang mediumfanatikere kan opnå den komplette fanatikerperfektion, og det ifølge dem ikke er tilladt at have en udviklingsperiode. De få overfanatikere er åbenbart så dygtige at alt er perfekt fra dag et. Lad dem da endelig skyde på hinanden... mon ikke de fleste til sidst får nok af denne "sort-hvid" forestilling af verden, og begynder at se nuanceret på det igen. Til sidst et billed af min stakkels LDR musse, der åbenbart er avlet ind i LDR programmet,... 2 år gammel, og allerede ødelagt af selvopfunden "bag lod" lyst... gad vide om hun overlever til jeg får æren af at kravle på ryggen af hende og mishandle hende. Stakkels hest vifter irriteret med halen, har ødelagt sin huttelithut muskel i ryggen, og aner jeg en angstprovokeret spids mule, måske endda også en taktfejl... Helt frivilligt... stakkels sindsforvirrede kræ.
"Hvo intet vover - Intet vinder" Anne Krogh
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Michelle.. |
|
|
Kan ikke se din argumentation i den anden tråd ?? for jeg ville faktisk super gerne høre det fra den anden side, hvad det er man får positivt ud af Pia Muncks i mine øjne meget makværdige argumenter.. jeg kan nemlig ikke se sammenhængen, men måske en der har forstået hendes ide kan forklare hendes argumenter så jeg kan forstå hvad det egentlig er damen mener.. Anne Krogh: Måske du kan forklare alt det gode ved LDR, for ingen andre har endnu kunnet gøre det.. hver gang der spørges snakker folk uden om.. Er dit argument at fordi din unghest leger med hoved bag lod på folden, svingende hale og spidset mule, så er dette det optimale og tegn på at hesten trives også under rytter ?? Og hvornår er man alm. dressur rytter ? er det kun når man rider LDR eller ?? og hvornår er man fanatiker ?? er det når man stiller spørgsmål du ikke kan svare på ? ellers hvis man truer med at selvmordsbombe dig ??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Anne Krogh |
| Forfatter:  |
Roselina ♣C♣ |
| Dato:  |
09-06-2010 13:11 |
|
Jeg synes, du skulle læse den tråd du omtaler en eller to gange mere, så kan det være at du fanger det den virkelig handler om ... Med hensyn til Pia Munks måde at argumentere for LDR på, og hendes forbløffende evne til at spring let og elegant over hver eneste kritiske spørgsmål til metoden, så synes jeg det er utroligt, at I kan finde noget brugbart at tage med hjem fra en sådan clinic . Hvordan forholder I jer til, at hun ikke vil/kan svare på de kritiske spørgsmål? Har I ikke lyst til at forklare, hvad det præcis er I fik ud af at høre hende tale live?...
De venligste hilsner Louise *** I TRAIN HORSES TO EAT CARROTS
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej,... |
|
|
Nej tak, jeg er ikke uddannet indenfor feltet, så jeg tør ikke begive mig i kast med biomekaniske forklaringer, og er overhovedet ikke klog nok til det. - Jeg udtaler mig kun om teori der er veldokumenteret. Det rigtig positive ved clinic'en i mandags var at se en forholdt hest, der gik med nakken som højeste punkt, helt i lod, men fuldstændig låst i ryggen, blev afslappet rund og fin i overlinien, arbejdede med den øverste del af halsen, og slappede af i underhalsen. Det er den positive effekt jeg selv får ud af det, at min hest er afspændt, ligger let på tøjlen, kan løftes op i holdning, arbejder med hele ryggen, og ligeså stille kan få mere vægt på bagparten. Jeg synes ikke det nytter noget at diskutere kurset med jer, der for det første ikke var tilstede, og for det andet ikke er interesseret i at høre det positive ved det. I øvrigt, Gizmomis, hvor i mit tidligere indlæg ser du en argumentation FOR LDR ved mit billed af min plag. Jeg skriver da kun at den stakkels hest er totalt sindsforvirret, og kan kun udbygge det med flere billeder: Hvis nogen har en god idé til hvordan jeg får gjort noget seriøst ved dette signalforvirrede dyr, så den ikke render rundt i den holdning i flere sekunder af gangen, så må de meget gerne sige til... (jeg har prøvet bidløs, løsdrift, arbejde fra jorden osv...) På dette billed render tåben rundt efter pisken, mig der troede det var pisken der sku rende efter hesten... men den biomekaniske forklaring er måske her, at den stakkels hest er så skræmt over at løbe rundt efter pisken, at den tager hovedet ned i LDR holdning, hvor den jo ikke kan se??? Så er hesten måske klogere end jeg troede. JEg er faktisk komplet ligeglad med hvordan i rider jeres heste, indenfor lovens og velfærdens grænser, men kan bestemt ikke forstå hvorfor det er så vigtigt for jer at ødelægge vores sport med usaglige undersøgelser, "jeg har hørt" teorier osv. Jeg ville modsat gerne se de evidensbaserede undersøgelser af at hesten tager skade af LDR ridning, - Jeg er enig i at RollKur er for meget, men jeg er stor tilhænger af at ride hesten rund i overlinien, og har valgt at tage de positive ting med, ligesom jeg har valgt at tage nogle positive ting med fra den anden grøft... og så har jeg udviklet min helt egen hjemmestrikkede teori, som jo åbenbart ikke må luftes i HN forum, da jeg ikke har papirer på den endegyldige sandheds uddannelse. Hvorfor søren vælger i ikke at kæmpe mod kummerlige forhold for hesten, i stedet for at lede efter billeder af heste, i flot foderstand, med ørerne fremme, der i korte momenter ligger et forkert sted i forhold til det helt optimale, der tager årevis at opbygge... jeg forstår det ikke... men ønsker i øvrigt ikke at blive saaaablet ned fordi min holdning er anderledes end jeres. Til Rosalina, så har jeg læst dele af den tråd, men vælger fuldstændig ligesom du, at tolke tingene efter min egen overbevisning... og modsat din åbenlyse idé om at man kun må tolke trådens meninger på en måde, så tror jeg din fortolkning er ligeså god som min, for vi har vel lov at være forskellige, og ha forskellige meninger... Og mere har jeg i øvrigt ikke at sige til den slags, udover at jeg vil opfordre jer til at være lidt mere saglige, veldokumenterede og nuancerede i jeres holdninger.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| og så for prins knud |
|
|
Rosalina, så håber jeg da ved gud ikke du er sååå fanatisk at du vælger at true med at selvmordsbombe mig... for jeg trækker mig helt frivilligt af diskussionen... inden yderligere trusselsbreve lander i min inbox... Bliver i øvrigt lige nødt til at spørge ind til : signe og rosalina, var i selv tilstede ved clinic'en, eller udtaler i jer om den udelukkende ud fra jeres grund idé ellers andres "objektive" fortællinger? spørger igen bare lige af nysgerrighed for evidensens skyld... (beklager, jeg er statistiker, og tror af princip ikke på noget der ikke er ORDENTLIGT signifikant undersøgt)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| årh der er håb |
|
|
var lige nødt til at vise endnu et billed af min sindsforvirrede plag (og nej, i øvrigt signe, jeg skal ikke kunne sige om det for denne hest er optimalt for den - den er kun to år, så jeg ville synes det var dyremishandling at ride den endnu) men der var jo denne her famøse snak om heste med nakken som højeste punkt, og som alligevel når man tvistede billedet, faktisk viste sig at gå Rollkur. - Pias argumentation kom fra et billed der var udviklet af en modstander, - en rød hest med den optimale holdning, og en ldr hest, med udgangspunkt i samme punkt i halsen, gik ldr. Som Pia fortalte var det sjove jo, at denne opfundne fine, og meget "sigende" tegning opfundet af modstandere af LDR, at når man drejede hesten, omkring aksen ved manken, så stod de i sammen holdning... her fandt jeg således et godt billed, som i kan smide i hovedet af hende næste gang hun bringer den på bane... Selvsamme tåbelige plag, der endelig har forstået essensen... man skal være i lod, uanset hvordan man drejer hovedet omkring aksen... roteret, i henhold til Pias lidt mærkværdige, men meget skægge og "eye-opening" billedserie (Bemærk, udgangsbilledet ER opfundet af en LDR modstander) Nå men drejet, ser det sådan ud, bemærk PERFEKT i lod og med et (nu skal jeg jo passe på med at udtale mig, når ikke jeg har KH ekspertise) perfekt stræk ud af kroppen... Måske er der alligevel håb for den lille trunte... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg ville |
|
|
rigtig gerne se Pias clinic. Både for at blive klogere, men også i håb om at få svar på mine spørgsmål omkring det. For dem har hun enten ignoreret eller kommet med et svar der slet slet ikke er hold i. Desværre er jeg først blevet opmærksom på hendes clinics nu og der er kun en clinic der er så tæt på at det kun vil tage 1-1½ times kørsel som jeg måske kunne tage med til. Ulempen er, at det er på min datters fødselsdag. Anne: Nu viser du billeder af din plag der drøner rundt med hovedet inde mod bringen. Men jeg vil mene at der er stor forskel på om det kun er korte momenter eller om det er længere tid. (Der er en der berettet om 20 min. LDR på Pias clinic) Ligesom der også er forskel på belastningen på ryggen når der er rytter på. Jeg vil så gerne forstå hvorfor denne metode er god og hvad den kan berige min ridning med. Men har underviser ikke teorien omkring metoden i orden vil jeg også være sværere at overbevise. Og som med alle andre clinics så vil der vel altid være ting man kan tage med og ting man kan smide væk.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hold da helt fast! |
|
|
Anne for syv søren.. Hvor kommer det fra;) TAK for dit besyv og dine iøvrigt fine billeder og iagtagelser! Det er smukke billeder der NETOP understreger min lommeteori om at hestene nok har udviklet sig lidt siden "ålen ned af ryggen".. Og til gizmomis (signe) så har jeg først nu sat min "mening" ind, da den faktisk har taget mig lang tid at formulere eftersom jeg virkelig gerne vil undgå at lade mig provokere og blive hevet med ned i sølet af personligt-rettede lede kommentarer og ubegrundet overlegenhed af underlig sektagtig fornemmelse! Det vil jeg meget gerne hæve mig over i konstruktivt embede.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Anne Krogh |
|
|
Fordi din ironi jo er tydelig.. det du reelt mener er atr fordi din plag render sådan på folden så kan det ikke være forkert eller skadeligt og det burde vi jo alle kunne se.. Faktisk synes jeg du er enormt nedgørende og bedrevidende at høre på for en der samtidigt skriver du faktisk ikke aner nok om det fu gør til at forklare hvorfor det er åhh så godt for hesten.. Og at mene man kan dreje hoved og mene at kroppen ikke ændres, som er det jeg har forstået omkring Pias ide med at flytte hoved, det giver jo slet ingen mening.. Nej jeg var ikke til stede, da det foregik i den modsatte ende af landet og jeg ikke er interesseret i at bruge en masse penge på transport.. men da jeg har hørt en udførlig beskrivelse fra både modstandere og helt neutrale, så synes jeg at det ville udvide min horisont at høre hvad det var tilhængerne så/hørte og fik ud af det.. netop for at få det bedste billede.. Du svare ikke på hvad der gør til alm konkurrence rytter og hvad der gør en til fanatiker.. Michelle: Tak.. er glad for at du ville skrive det vil gå ind og læse for at få hele billedet af ideen..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rollkur=LDR |
Roselina ♣C♣ |
09-06-2010 17:21 |
|
..."Rosalina, så håber jeg da ved gud ikke du er sååå fanatisk at du vælger at true med at selvmordsbombe mig... for jeg trækker mig helt frivilligt af diskussionen... inden yderligere trusselsbreve lander i min inbox"...psst , Anna - det var ikke mig der skrev det, og jeg tager dyb afstand fra sådanne metoder, ligesom jeg heller ikke synes det er på sin plads, at kalde Pia Munck alle de skældsord, der bliver brugt om hende i den anden tråd ... Ang. tråden du referer til handler den jo om en underviser der markedsføre sig med noget denne ikke kan udføre i virkeligheden - det synes jeg er øv for dem der vælger denne underviser. Men derfor kan samme underviser jo godt være både hestevenlig og god til at undervise i noget andet. ..."var i selv tilstede ved clinic'en, eller udtaler i jer om den udelukkende ud fra jeres grund idé ellers andres "objektive" fortællinger?"...nej, jeg var ikke til clinicen og jeg kommer heller ikke til nogen af dem - jeg får det så dårligt, når jeg ser hest blive redet sådan. Jeg spørger netop ind til clinicen i denne tråd (frem for den anden), fordi I er positivt stillet overfor PMs forklaringer. Jeg vil bare super gerne have svar på de to spørgsmål, jeg stillede længere oppe 1..."Hvordan forholder I jer til, at hun ikke vil/kan svare på de kritiske spørgsmål?"... 2..."Har I ikke lyst til at forklare, hvad det præcis er I fik ud af at høre hende tale live?"... + et par ekstra  3..."jeg vil opfordre jer til at være lidt mere saglige, veldokumenterede og nuancerede i jeres holdninger"...jo tak, det er altid godt at være det . Mener du at Pia Munck er det? 4. Hvorfor er forholdthed og sænket ryg det eneste alternativ til LDR? 5. Hvorfor er det nødvendigt at spænde næsebåndet meget meget stramt på heste der rides i LDR = rollkur? (LDR er i mine øjne blot er en gammel kending i ny forklædning) Fra en opvarmningsbane (se videoen lidt nede på siden) maj, 2010 - og som vi alle ved er rollkur jo blevet forbudt 9. febuar 2010, så dette må vel være LDR udført af dygtige professionelle ryttere. www.greatfarmstables.com/Catherine- s-Diary-MAY-2010.html 6. Kan du forklare forskellen? ..."Hvorfor søren vælger i ikke at kæmpe mod kummerlige forhold for hesten, i stedet for at lede efter billeder af heste, i flot foderstand, med ørerne fremme"... Fordi det første kan de allerfleste heste mennesker se det grumme og stygge i - hvorimod der er rigtig mange, der slet ikke kan se det grumme og stygge, når rytteren hedder Anky eller Andreas, men blot sluger deres udsagn råt, fordi hesten er velpasset og har ørene fremme. Eller f.eks tager selvbestaltede eksperter som Pia Muncks udsagn for gode vare ... Jeg mener der i den grad trænger til, at der er nogen der får øjnene op for hvor ubehageligt mange mange hestemennesker behandler deres heste - ikke af ond vilje, men af manglende forståelse for/viden om, hvordan dens krop fungerer og hvordan den bedst lærer. Og det er virkelig synd, for der er kun en det går ud over, nemlig hesten...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| video ovenfor. |
|
|
Manden vi ser ride først i din video er Steffen Peters. Han har tidligere ligget nr. 2 på verdensranglisten og jeg mener manden er blevet nr. 3 til OL i Atlanta. Prøv engang at løsne synet fra hesten som -ja- går meget i hyperflexion ( nok lidt for meget efter min mening). Følg tøjlerne opad til Steffens hænder som er lette, eftergivne og forbundet til lette sænkede skuldre.. Hesten går taktrent rundt i roligt tempo og ser faktisk SLET ikke forpint eller tvunget ud! Dette her er dens udstrækning og den VED at bagefter kommer der lettelse( ligesom når vi selv bodybuilder) og ja.. måske er den faktisk så smidig at dette ikke er en efford for den mere.. Vil du fortælle mig hvor hesten "lider" i denne video? Den sidste- skimlen derimod.. uha uha.. DET forstår jeg så ikke.. Tøjlen/tilliden svigter konstant igen og igen.. og den energi som skulle sikre et fornuftigt stræk i hesten( som skal ende ud i at hesten løsgøres), flapper hele tiden ud i intetheden og skaber spænding og forpartsridning istedet.. tsk tsk Jeg møder dig halvvejs.. Skimlen ser ikke tilfreds og afbalanceret ud I FORHOLD til Steffens..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Anne Krogh |
|
|
Nu var der godt nok ingen der truede.. jeg spurgte hvornår du mener folk er fanatikere, da du hele tiden nævner disse i dit første indlæg.. om det blot er en betegnelse for folk der ikke er enige med dig eller om det krævede man truede med at selvmordsbompe dig ?? jeg hverken truede eller skrev jeg gik ind for dette .. og jeg ved ikke hvad andre har, men jeg har i hvert fald ikke sendt dig nogle trusselsbeskeder (eller nogen beskeder i det hele taget).. Michelle: Bedømmer du altid folks kunne ud fra hvad de tidligere har vundet ?? Hvad er ideen med at hesten skal gå helt overbøjet ?? du nævner hele tiden vægtløftere, men de overstrækker jo ikke deres muskler og senere, for det ved de gør mere skade end gavn.. og det med at hesten kan lide det fordi den ved der kommer godt bagefter holder bare ikke når de rider sådan i op til 20 min.. hestens korttidshukommelse er 3-9 sek.. så den kan ikke gå rundt i 5-10 eller 20 min og tænke på at det er ok for bagefter kommer der noget godt..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmmmmm |
|
|
Jeg har ikke overværet Muncks clinic, og jeg har heller ingen intentioner om det. Ingen dårlige undskyldninger herfra, jeg har bare forsøgt at få Munck til at svare på enkle og letforståelige spørgsmål, som f.eks. hvad hendes streger på billeder betyder. Hun har indtil videre valgt at ignorere spørgsmål. Istedet kunne man være heldig at få en eller anden smøre om plage der legede rollkur på folden, eller andet irrelevant nonsens, med det formål at fremstå som vidende og med dokumentationen i orden. Hun fejlede fælt... Munck kan ikke underbygge eller dokumentere sin teori. Hun ved ikke hvad hun taler om, for så ville hun vel kunne forklare sig. Eller i det mindste forsøge at svare folk på kritiske spørgsmål. En klog person sagde engang: "Følg den der har de vises sten, men flygt når han siger han har den." Eller noget i den dur. Rikke
"The aim of the art is not only to ride a well conformed animal, but to get the very best out of those that have been less gifted by nature..." (Ludwig Hünersdorf)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tralala |
|
|
Rosalina: for lige først at starte med at svare på dine konkrete spg. 1..."Hvordan forholder I jer til, at hun ikke vil/kan svare på de kritiske spørgsmål?"... Det forholder jeg mig slet ikke til. Jeg er ikke Pia Munck, og bliver det aldrig, så det vil jeg ikke forholde mig til. 2..."Har I ikke lyst til at forklare, hvad det præcis er I fik ud af at høre hende tale live?"... Det synes jeg faktisk jeg har fortalt... citerer mig selv: Det rigtig positive ved clinic'en i mandags var at se en forholdt hest, der gik med nakken som højeste punkt, helt i lod, men fuldstændig låst i ryggen, blev afslappet rund og fin i overlinien, arbejdede med den øverste del af halsen, og slappede af i underhalsen. Det er den positive effekt jeg selv får ud af det, at min hest er afspændt, ligger let på tøjlen, kan løftes op i holdning, arbejder med hele ryggen, og ligeså stille kan få mere vægt på bagparten. 3..."jeg vil opfordre jer til at være lidt mere saglige, veldokumenterede og nuancerede i jeres holdninger"...jo tak, det er altid godt at være det . Mener du at Pia Munck er det? Nej, men derfor synes jeg ikke det undskylder at andre ikke er saglige. Jeg har stor respekt for holdninger der bunder i veldokumenterede undersøgelser, men mister fuldstændig teten når den starter med "jeg har hørt", og så en gang udokumenteret ævl... (der var faktisk et fint eksempel på en sådan dokumentation fra en kritiker på clinic'en... noget med at en spidset mule fra jorden er lystbetonet, men når man rider og hesten spidser mule, så er det angstprovokeret... Jeg kan ikke i min vildeste fantasi forestille mig at en hest er så "smart" at den laver en lystbetonet handling, isoleret i sin mule om til en frygthandling, men samtidig har overskud til at ha ørerne fremme,... er det ganske enkelt en snu måde at narre løverne på ??? eller er der ikke hold i den lille hjemmestrikkede lommefilosofi...
4. Hvorfor er forholdthed og sænket ryg det eneste alternativ til LDR? Det tror jeg bestemt ikke jeg har udtalt mig om... det tror jeg for såvidt heller ikke andre mener,... der findes jo et utal af afskygninger af ridemåder... men omvendt er Stræk ud af halsen med rytter hængende ude på skulder så heller ikke for mig det eneste alternativ til LDR... og igen, LDR er heller ikke ens betydende med konstant Rollkur... vi er nogle der benytter os af den udstrækkende, lange, dybe og runde form, og er tilhænger af det, men vi kan faktisk godt være modstandere af rollkur... Igen, verden er ikke så sort-hvid som den gøres til. 5. Hvorfor er det nødvendigt at spænde næsebåndet meget meget stramt på heste der rides i LDR = rollkur? (LDR er i mine øjne blot er en gammel kending i ny forklædning) stramt næsebånd er altså ikke ens betydende med LDR. Det har jeg aldrig set påstande om, "regelsæt "du skal ride med stramt næsebånd for at kunne ride LDR"... det er altså noget en har påstemplet det... Fra en opvarmningsbane (se videoen lidt nede på siden) maj, 2010 - og som vi alle ved er rollkur jo blevet forbudt 9. febuar 2010, så dette må vel være LDR udført af dygtige professionelle ryttere.
www.greatfarmstables.com/Catherine- s-Diary-MAY-2010.html
6. Kan du forklare forskellen? Jeg synes nogle af rytterne rider LDR, jeg synes også nogle af dem rider Rollkur, og netop som tidligere nævnt bryder jeg mig ikke om Rollkur,... men jeg varmer selv min hest op i LDR, og rider hende hellere for dybt, og hellere let bag lod, for jeg har fokus på at ryggen er oppe... min hest vil gerne spænde op i nakken, og det går ud over ryggen, så jeg har stor fokus på lige netop ryggens arbejde hele tiden, hellere end fokus på konstant position samme sted. Det er efter min overbevisning sundere, og man får en mere smidig hest, af at veksle positioner. ... men det er bare min holdning. Og så til signe Du mener jeg er bedrevidende, men jeg skriver jo netop at jeg ikke ved en disse om hestens anatomi (og min egen for den sags skyld), og om hvad der er bedst. Jeg skriver jo netop at jeg ikke påtvinger andre en bestemt holdning... men forbeholder mig retten til min egen. ... og ang. billederne af min plag, der skriver jeg jo at den går i den position, og at jeg er bekymret... Det er jo kun dig der tolker mit svar til at være nedladende og bedrevidende?... En alm konkurrencerytter er udfra min overbevisning en person, der rider sin hest efter ens egen overbevisning, og tager til stævner, rider hesten som fordret i bestemmelserne for dressurklasser, og efter bedste overbevisning udvikler hestens kundskaber og forståelse, og muskulatur til at kunne klare de svære klasser... En fanatiker er en, der er fuldstændig firkantet i sin overbevisning, en som ikke kan acceptere at andre når målet på andre måder en ens egen gældende, ... og forsøger at ødelægge glæden for andre. En fanatiker udvikler teorier, der reelt ikke er evidens for, og isolerer en bestemt handling som værende den evigt gyldigt gældende... Men til billederne og et håb om svar på mit spg... Jeg vil meget gerne have svar på om i mener at det er mishandling, rent biomekanisk ødelæggende for min plag, at den gør den her slags. Jeg fanger den desværre ofte i disse positioner og det er ved gud da bekymrende hvis det bliver ulovligt...??? hva skal jeg så gøre, og indtil, hvordan skal jeg vænne den af med det. (naiv som jeg er, troede jeg faktisk ikke en hest i den fri natur gjorde sådanne ødelæggende ting for sig selv) Og så venter jeg i øvrigt stadig på et link til beviset for at det ER skadeligt at være i LDR position... altså et velbegrundet studie... jeg gider ikke læse 400 usaglige indlæg fra div. hestetosser som jeg, der har en mening om tingene... Lad os få svesken på disken...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forskel... |
|
|
Jeg tænker - et er at diskutere LDR her på HN - men alle der er skeptiske hvorfor tager I ikke ud og ser disse clinics og tager dialogen up front med Pia der - kan I ikke få hende i tale her på HN, så er der måske en mulighed face-2-face ?? Jeg er hverken fortaler for den ene eller anden ridestil, og har ingen biomekanisk indsigt - men kunne godt for interessens skyld tænke mig at overvære en af Pia's clinics.. /Mette
1 spand Stroppy Mare sælges (der er brugt 1 mål) - BYD
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| og til michelle |
|
|
hehe jeg kan komme med hundredevis af tåbelige billeder af min stakkels hest i sådanne skrækkelige momenter...  På min helt egen kluntede måde er det min måde at sige på at man altid kan finde skrækkelige momenter af sin hest, både med og uden rytter... Jeg tror faktisk, helt naivt slf., at min plag morer sig når den fiser rundt og laver underlige ting med sit hoved... Og det er mit håb at man ikke nødvendigvis skal hænges ud, fordi hovedet lander i et forkert moment. Jeg vil også kunne fanges i et Rollkur moment en sjælden gang hvis min hest stikker af i flyvende rodeo forårs hop, for så er jeg faktisk midlertidig ligeglad med hovedets position, der tænker jeg rent instiktivt at jeg hellere vil hive den i munden end ligge og spise sand i bunden af ridehuset... - tåbelige lille onde mig!! der var da lige en mere 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for svar |
Roselina ♣C♣ |
09-06-2010 20:49 |
|
Tak for dine svar Annna - jeg tror ikke din plag lider nogen nød, den ser blot livsglad og frisk ud, og den kan til enhver tid strække sin hals ud igen . Forskellen er, at LDR heste har "støtte" fra biddet, og de har så ikke muligheden for at strække halsen, hvis musklerne syre til ....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Anne Krogh |
|
|
Tak for din forklaring omkring alm. konkurrence ryttere kontra fanatister.. synes faktisk det er lidt sjovt at ud fra den forklaring høre jeg sørme til alm konkurrence ryttere mens Pia Munch uden tvivl må høre under fanatisterne da hun netop gør alt det du mener er tegn på fanatisme.. Jeg tvivler også på at din fine plag lider nød.. som Rosalina skriver så kan den til hver en tid selv ændre sin holdning + den jo ikke er hæmmet af en rytter på ryggen.. hvilket jo netop er forskellen.. en hest i LDR kan sjældent bare ændre sin holdning + rytteren uanset hvor god denne er ændre brugen af hestens krop.. Jeg ser sjældent nogle hænge nogle ud fordi hoved i et øjeblik ender i et dårligt moment.. men flere min video eller en lang serie af billeder er vel næppe et dårligt moment.. Plejer at sige det er op til folk selv hvordan de vil gøre, så længe de overholder lovene, men derfor kan man jo godt snakke om og diskutere gode og dårlige ting ved forskellige metoder.. Men undre mig stadig over at ingen, hverken dem der bruger metoderne, er fortalere for metoderne eller underviser i dem kan forklare hvorfor det er så godt..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mette (1971) |
|
|
Det er der jo også flere der har gjort, men Pia Munch kan jo ikke svare.. hvis der kom et her i nærheden gratis tog jeg også gerne hen og kiggede i håb om at få svar.. men gider ikke bruge en masse penge på det.. Vi har også flere gange stillet hende spørgsmål herinde, men igen hun svare i øst når man spørger i vest..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ang spørgsmål |
Lilar |
09-06-2010 21:27 |
|
Nu har jeg tilmeldt mig en af de gratis clinics, og fik en fin mail tilbage, med en vedlagt fil, hvor der står lidt om hvad der skal ske den aften - der er bla teoretisk gennemgang, og så 3 ekvipager der får undervisning. Samtidig gøres der opmærksom på at cliniccen er for positivt interesserede personer, og at det ikke er en diskussionsaften, men en informationsaften. Så derfor tror jeg ikke man skal regne med at få svar på sine spørgsmål der (selvom jeg nok vil forsøge med et spørgsmål eller 2). Linda.
At vide hvad man ikke ved er også en slags klogskab! *** Freja og Fenja - verdens smukkeste piger *** Mosegaards El Diablo
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spændende |
|
|
Super spændende Linda  Så må du endelig give et referat af clinic'en, særligt hvis der kommer noget nyt argumentation på bordet, som giver lidt mere mening end det man kan læse på hjemmesiden. Især kunne det være godt at vide hvordan man kommer fra LDR til (ægte) samling. Godt jeg ikke er med, hun ville få spat af alle mine spørgsmål, især når det er en informationsaften og ikke en spørgeaften ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| biomekanik |
|
|
Nu må vi altså lige ha' biomekanikerne på banen, for jeg synes nu at i argumenterer mod LDR baseret på at der sidder en rytter på ryggen af den??? Jeg synes at have forstået at "jeres" modstand mod det bunder i et eller andet mekanisk inde i hesten der er imod dens natur at knække forkert... er det ikke korrekt.? vil meget gerne have linket til argumentationen for at rytter ødelægger hesten ved at kravle på ryggen af den... og stadig også for teorien om at LDR er skadeligt...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Når hesten |
|
|
skal trække sin mule derind, kræver det bl.a. at den spænder i sin rygmuskulatur og i en del af sin halsmuskulatur. Hvilket er modsat det man ønsker når man rider dressur, dvs. vil man nogensinde kunne noget der bare minder om det der dressur, så skal man lade være med at træne hesten med næsen derinde.
Sagde Janne Sælges: Windsor elite 17 " Lædergjord med maveplade - 110 cm - Send PB for info -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| janne. |
|
|
Janne, Jeg forstod desværre ikke din argumentation. Mener du ikke at man i ridning skal fokusere på at hesten løfter ryggen? Du må lige forklare dig lidt bedre, gerne veldokumenteret, så en statistik nørd som jeg også kan forstå det...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Lilar |
09-06-2010 22:04 |
|
Janne skriver jo netop ikke, at man ikke fokuserer på at løfte ryggen. Hun skriver at når hesten går i LDR holdning, så medfører det spændinger i halsen samt i ryggen (longissimus dorsi, så vidt jeg husker - mit latin er lidt rustent ). Når hesten spænder i disse muskler, er den ikke ordentligt løsgjort. Og hesten vil ikke være i stand til at løfte den forreste del af ryggen ved at bruge sine muskler, den løfter ryggen vha nakkebåndet (som jeg ikke kan huske hvad hedder, men der går et ligament langs hestens overlinje fra nakken og ned langs ryggen). Når hesten har spændinger, vil det medføre spændinger andre steder, som medfører at den ikke kan sætte sig korrekt bagtil. Mine kilder?? Gerd Heuschmanns bog, samt utallige artikler og anatomibøger. Kan ikke bare skille en enkelt ud, så du må selv i gang med at læse. Linda.
At vide hvad man ikke ved er også en slags klogskab! *** Freja og Fenja - verdens smukkeste piger *** Mosegaards El Diablo
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tina (Spirits) |
Lilar |
09-06-2010 22:07 |
|
Jeg giver gerne referat derfra, regner med at tage notater, så jeg husker det hele! Og vil have skrevet nogle spørgsmål ned på forhånd, så jeg kan forsøge at få svar på de ting jeg helst vil høre om fra hende. Linda.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Go for it |
|
|
Det lyder som en plan  Thumbs up til dig for at tage med og prøve at få lidt klarhed over sagen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det kan |
|
|
Lilar, tak for dit svar. Nu søger jeg evidensbaseret teori omkring emnet,- ikke fortalere for en ting, der selv har funderet over livets mening. så den der kildehenvisning kan jeg ikke rigtig bruge til noget. Jeg har den teori at hesten godt kan runde i halsen uden at spænde i ryggen, jeg tror personligt godt jeg kan få ryggen op på min hest, og have en afspændt hest alligevel. Men jeg har ingen evidensbaseret dokumentation, og vil derfor ikke være alt for principfast omkring det. Derfor vil jeg gerne se studierne... og der er det altså ikke nok at skrive at du har læst en masse artikler, og en mands bog... for det kan være en stor gang udokumenteret ævl, ligesom det mange andre skriver, fortæller. mit tidligere indlæg var ikke en påstand, jeg spurgte interesseret janne om hun ikke mente man arbejdede mod at få ryggen op på hesten... mig bekendt (helt udokumenteret) kan man ikke flytte en muskel fra et sted til et andet, uden at der kommer en spænding i såkaldte muskel, som jeg i øvrigt heller ikke behøver kende navnet på... Jeg giver desværre ikke meget for jeres forklaringer, så længe i ikke kommer med studierne, undersøgelserne for at i har ret... i må gerne formode nogle ting, men giv venligst udtryk for at det er jeres hjemmestrikkede teorier, og ikke veldokumenterede undersøgelser... hvem der har sagt det i hvilken bog er jeg ligeglad med, mener også engang at have hørt en fortælle at en brumbasse ikke kan flyve... studier viser noget andet... så fordi Gerd mener en ting, kan sandheden sagtens være en anden. Og det er lige det jeg har imod hetzen... jeg vil se beviser... Der kommer en maaaassse udokumenterede påstande, som folk så brygger videre på og fortæller vidt og bredt som "jeg har hørt"... og hvis det er en gang ævl, så er det hverken godt for jer eller mig at blive forkert oplyst. Men lilar, mener du så at min plag lider overlast når den placerer sin krop i den position?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Simpelthen for dumt.. |
|
|
Det er EN stor gang BLA bla.. og jeg har simpelthen andet at bruge mit liv på end at forklare den dybe tallerken til andre igen og igen åbenbart.. Så dette bliver mit sidste indlæg vedr. dette. og så forlader jeg andedammen. På forhånd undskyld sproget i denne smøre. 1. LDR går ikke ud på at FORHOLDE hesten- forstå det nu! Det går ud på at VEDLIGEHOLDE kontakten på tøjlen, og sørge for at have så fleksible arme/albuer, at man kan GÅ MED når hesten har behov! Man kan -undskyld mig- fanme ikke forvente at man kan HIVE i en tøjle, -slippe- og så forvente at hesten laver et fornuftigt sug.. Det er SUG vi elsker og fremelsker! 2. jeg bedømmer ikke folk på deres resultater ALENE nej.. Men jeg gider sku ikke belæres af en HN'er om Steffen Peters, som er en yderst ERFAREN og sympatisk herre, er dygtig eller ej! Tag for satan realisme brillerne på! Eller rid for søren et OL og vis os hvad hulen jeres bavl is about! Bring it ON ! Jeg skal være den ALLER første til at klappe når i indtager guldet?! Nej- neeej- det er jo ikke jeres mål- velda. Ideen med at hesten bøjer sig er at strække muskler og sener så hesten i release fasen får øget blodgennemstrømning og såmænd også for at strække bløddelene for at fremme smidigheden i musklerne. Når du står op om morgenen, strækker, knækker og roterer du så ikke også dig selv hvis du er stiv, eller har ligget forkert?! Mht. at overstrække hesten. Jeg kan LOVE dig for at jeg overstrækker mine muskler når jeg er færdig i fitness DK! Ellers er jeg ikke til at være i dagen efter. Sikke noget bavl at sige at bodybuildere ikke strækker ud!- du taler til en hvis mor er miss fitness;) Vi overstrækker ikke hesten i LDR- det er noget i selv har fundet på- eller ædt uden påfaldende bevis! Jeg gider ikke gøre med den anstrengelse at dele mine erfaringer og +'er med folk som ved gud godt nok har skyklapper på og som er SÅ ekstremt påståelige uden at have noget DESIDERET at lægge på bordet! Hvor er det hårde skyts?! Hvor er jeres repræsentanter? Hvor er I i det hele taget henne? Synes godt nok I lægger en satans hård udfordring op for et ganske almindeligt menneske som blot ønsker at give udtryk for begejstringen ved en succesoplevelse. Og lige afslutningsvis. HUSK nu at der er andet menneske i mennesket end hestesiden.. Folk er også folk udover i deres sport, og at de har en anden holdning til lige netop det gør dem ikke til dårlige mennesker.. Au revoir wacume-ducks.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gerd H |
|
|
er berider og dyrlæge. Du kan sagtens løfte ryggen ved at runde hesten hals, faktisk er det den letteste måde at få løftet ryggen på, fordi nakke båndet sidder fast hele vejen ned, så når hesten runder halsen og stikker mulen bag lod, vupti så kommer ryggen op. Problemet opstår så først når man vil have den til at stikke næsen frem, for så slappes nakkebåndet. Og da den ikke har lært at løfte ryggen med musklerne så har man et problem. Løsningen på dette bliver så (i mange tilfælde) at holde hesten let bag lod, fordi så kan man holde nakkebåndet stramt. Det er ikke rygmusklerne der skal holde ryggen oppe, de skal bruges til at formidle energi bagfra og fremad. Jeg har deltaget i mange, lange anatomi tråde, så søg på emnet og du vil finde masser af spændende læsning, uanset ridestil. Der er masser af gode anatomi bøger på markedet skrevet af dyrlæger som har skilt hestene ad, taget røngten og scannet og fundet ud af hvordan tingene hænger sammen derinde og hvad der påvirker hvad. Jeg kan varmt anbefale at sætte sig ind i hvordan hesten virker. Gerd H.s bog er i mine øjne meget overfladisk mht. biomekanik og er mere en politisk bog. OG jeg vil derfor heller anbefale nogle andre anatomi bøger.
Sagde Janne Sælges: Windsor elite 17 " Lædergjord med maveplade - 110 cm - Send PB for info -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Anne Krogh |
Lilar |
09-06-2010 23:07 |
|
Gerd Heuschmann er ikke nogen selvlært fanatiker, han er dyrlæge og desuden berider - så om nogen ved han da hvad han snakker om. Så læs du roligt hans bog, og bliv klogere på hestens anatomi, og hvad der sker i hestens krop når man rider den. Du skriver: mig bekendt (helt udokumenteret) kan man ikke flytte en muskel fra et sted til et andet, uden at der kommer en spænding i såkaldte muskel, som jeg i øvrigt heller ikke behøver kende navnet på... Flytte en muskel?? Musklerne skal da ikke flyttes, de skal arbejde... Der er forskel på spændinger - der er statiske spændinger, dvs at muskel hele tiden er spændt. Det kommer der ikke noget godt ud af, det kan faktisk være ret så ubehageligt. Og så er der den spænding der kommer når musklen arbejder korrekt - her trækkes musklen sammen og afslappes, så der hele tiden er "bevægelse" i musklen. I en statisk spændt muskel forringes blodgennemstrømningen, hvilket kan forhindre musklen i at udvikle sig, og dermed blive stærkere. Desuden skal rygmusklerne ikke være spændte, det er ikke dem der løfter ryggen - den lange rygmuskel er en bevægelsesmuskel. En god bog til at lære mere om hestens krop er fx denne www.amazon.com/Clinical-Anatomy- Horse-Hillary-Clayton/dp/072343302X/ ref=dp_cp_ob_b_title_3/182-9131764- 5933747 Du skriver: Der kommer en maaaassse udokumenterede påstande, som folk så brygger videre på og fortæller vidt og bredt som "jeg har hørt"... og hvis det er en gang ævl, så er det hverken godt for jer eller mig at blive forkert oplyst. Så vil jeg vende den om - jeg vil gerne se beviser for at LDR er sundt for hesten, altså videnskabeligt dokumenteret. Der er endnu ingen der har kunnet komme med sådanne beviser, så håber da at du kan komme med dem. Men lilar, mener du så at min plag lider overlast når den placerer sin krop i den position? I min verden er der stor forskel på om hesten placerer sig sådan mens den er løs, i et kort moment, eller om man beder den om at gøre det. der er igen også forskel på, om man beder den gøre det i ganske få sekunder for en blid hjælp, eller om man beder den gå der længere. Min egen har også gået på de mest underlige måder ind imellem, og det tror jeg ikke han har taget skade af. Igen, der er forskel på om de gør det af dem selv uden rytter, eller om de bliver bedt om det under rytter. Linda.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Anne Krogh |
|
|
Hvad er for dig holdbare beviser og undersøgelser ?? for det er jo svært at komme med noget når du fx mener at en uddannet dyrelæge og beridder bare er en fanatist der selv har fundet på.. Gerd Hauscmann har ellers lavet en undersøgelse med en hest på et løbebånd, hvordan halsen og hoveds forskellige stillinger påvirker resten af kroppen.. Effekter af bag lod er at hoved låses så det ikke kan vippes til siden i nakken (dette kan ses på et hver hesteskelet) samt at bagknæet låses så dette ikke kan komme helt så langt ind og bære.. Og som Janne skriver, ja bag lod giver øjeblikkeligt løft af den forreste del af ryggen, men via ligamenterne og det øjeblik hoved kommer frem bliver disse slappe og ryggen falder ned, derfor skal hesten lære at løfte dem med de rette muskler.. den lange rygmuskel skal være fri til at svinge.. Men som Lilar spørger, du kræver beviser og de skal være fra nogle du godkender/tror på, men hvor er beviserne for at LDR gør godt ?? for dem vil jeg rigtig gerne se.. lige som mange andre har jeg læst utroligt mange bøger og artikler om det modsatte og været til foredrag.. men endnu ikke fundet nogle bevise, undersøgelser eller bare artikler med holdbare argumenter om det positive i bag lod.. Michelle M: Ingen grund til at hidse sig op og skrive grimt.. 1: jeg ser absolut ingen skrive at man kal hive i tøjlen og så slippe og forvente sug..hvor du har den ide fra ved jeg ikke.. men hvorfor skal man bære hesten rundt i tøjlen ? jeg har altid lært at dressur handler om selvbæring.. 2:Jeg kommer aldrig til at ride OL, har faktisk slet ikke lyst, men ud over det har jeg ikke talentet, den fysiske formåen, energien eller pengene.. men det betyder jo ikke at jeg ikke kan se og ikke kan vide hvordan det bør se ud.. jeg kan heller ikke synge, man kan derfor godt høre om andre også synger falsk.. Du nævner bare som det første hvad manden har vundet, som om det er garanti for at så er alt hvad han gør korrekt.. synes faktisk der er lidt jantelov over den der med "du må ikke kritisere ryttere der rider højere klasser end dig selv".. Jeg siger ikke bodybuildere ikke strækker ud, men de gør det ikke mens de løfter vægte.. du sammenlignende LDR med budybuilding.. her regner jeg med du mener deres træning ikke udstrækningen bagefter.. og jeg er ret sikker på at dem der ved hvad de gør ikke overstrækker deres muskler mens de træner.. Når du strækker ud efter træning, gør du det så med en tung rygsæk mens du løber ?? tror du det ville være sundt og smart ?? hvorfor tror i så heste skal strækkes ud i bevægelse og med vægt på ryggen.. kender mange der strækker deres heste ud.. men efter træning, mens hesten står stille og uden rytter.. og uden tvang (ikke alle der tvinger hesten ind i LDR form, men en del gør altså).. Argumenterne mod LDR/Roll-kur har været herinde 1000 gange, men i mener jo aldrig de er brugbare fordi i ikke kan lide dem der har lavet undersøgelserne.. hvor er jeres beviser ?? der er endnu ikke i en eneste diskution kommet nogle og i kommer altid med at i ikke gider komme med dem øhh ok.. så vi skal bare ændre mening for jeres blå øjnes skyld for i gider ikke komme med beviserne med mindre vi allerede er på jeres side..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Michelle... Nu må du altså forstå det.. |
|
|
Æbler falder op IKKE NED... og hvorfor ?? Fordi heste nettets gennemsnit bruger med sin noller/trav/is/tinker blanding der en gang har started LX2 på klubplan siger at sådan er det. 
Det er menneskeligt at fejle - det er bare ikke en undskyldning
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Lilar |
10-06-2010 11:39 |
|
Nå David, så kom du med den ventede... Når man ikke kan argumentere sagligt, så kan man da nedgøre folk og blive personlige... Hvorfor ikke komme med nogle underbyggede argumenter imod det vi siger?? Det skulle vel ikke være fordi det ikke kan lade sig gøre... For der er ingen... Linda.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Meget meget spændende. |
|
|
Min ?Nicolé?: Nej, hvor var det da en dejlig oplysende artikel, helt saglig og neutral, og uden nogen mærkelige løftede pegefingre. Interessant at se at det man gør når man rider frem og ned ikke så meget er at styrke ryggen, men derimod at strække ryggen så den bedre kan arbejde - men man aktiverer bagparten, hvis jeg har forstået det rigtigt? Og den der statisk spændte ryg som så mange gerne vil have (LDR-rytterne men også andre) er slet ikke en god ting. Men det går jo også godt i tråd med at ryggen skal kunne SVINGE, og ikke bare være statisk oppe hele tiden, samt at det ikke er nogen god ide at holde den forreste del af ryggen oppe, ved at holde hovedet inde. Og hvor har hun ret: Dommerne burde vide noget mere om anatomi, ligesom alle vi andre burde  Men det er også mit indtryk at Henrik som har positiveridning.com (som er host for artiklen) ved hvad han laver .. ret mig endelig hvis jeg tager fejl ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nåååååååå |
|
|
Nå ja, altså det glemte jeg jo at pinde ud. Evidensbaseret dokumentation er et studie med mange figurenter. Min. 20, og med kontrolgrupper, der udsættes for lignende forsøg. Ligeledes foretrækkes i et ordentligt studie at have forsøg med både forudindtagede og ikke forudindtagede observatører. Ellers er studiet for mig ikke signifikant. Så jeg gentager lige... jeg giver ikke en klap for jeres ikke dokumenterbare påstande... At gerd er berider gør ham ikke klogere end andre. - For så kan jeg nævne min gamle træner Bjarne Nielsen, som bekendt har en anden holdning til tingene. JEg kan også finde mange dyrlæger, som ikke mener det har noget hold, med de der sære påstande. Samtidig vil jeg lige pointere at det er jer der påstår det er synd for hesten, og derfor jer der skal bevise det. Jeg påstår ikke at det er hverken sundt eller usundt. Tvært imod indrømmer jeg at jeg ikke ved noget om det, og derfor gerne vil se den veldokumenterede statistik om emnet. Først der har i ret til at udtale jer så firkantet, og påstå at det er synd. - Det er fint i har en holdning, det har jeg jo også,... men jeg påtvinger ikke jer en holdning, og udtaler jer om at andre er idioter når de ikke mener det samme. Jeg forsøger bare at udvide min horisont, og søger derfor den evidensbaserede statistiske dokumentation... for indtil det, har i ikke ret. Så kan jeg ligeså godt påstå at hesten er et ledløst dyr, der spiser mennesker, fordi jeg engang læste en bog om det... Sagligt eller ej... Så lad nu være med at forklare igen og igen,... og henvise til andre usaglige debatter her på knevrenettet... Giv mig dokumentation, eller indrøm at det ikke er tilstrækkeligt undersøgt til at i kan være sikre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Undskyld mig |
Lilar |
10-06-2010 13:12 |
|
Men hvem har givet dig retten til at bestemme hvad andre skal udtale sig om?!?! jeg udtaler mig om det jeg vil, og det rager mig en høstblomst om du mener jeg har noget at have min viden i eller ej. I modsætning til dig har jeg sat mig ind i tingene, så jeg har faktisk noget at have mine påstande i... Du eftersøger dokumentation, men vil ikke godtage noget af det der kommer, og du vil heller ikke læse nogle af de tråde der henvises til - og i mange af de ældre tråde ér der rent faktisk dokumentation. Folk gider bare ikke blive ved og ved med at linke, når det tydeligvis aldrig bliver læst alligevel... I mine øjne ønsker du ikke at se nogen dokumentation, du ønsker bare at råbe højt om at vi andre er dumme... Linda.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Men Anne... |
|
|
Nu er vi så nogen der ikke er rigtig meget inde i det biomekaniske men som ikke helt kan forstå hvad det skal gøre godt for med LDR. Jeg har valgt ridemetode efter hvad der er forklaret bedst. Og jeg vil meget gerne forstå hvad der får andre til at vælge andet. Jeg springer som regel let over påstande som kommer fra folk som nedgør andres metoder for at fremhæve egne. Det virker nemlig mere som at man dækker over sin uvidenhed i stedet for at finde de saglige argumenter frem. Jeg mangler stadig at se sider som beskriver de gode ting der sker i hestens krop når den går i LDR-holdning. Der er flere der har spurgt Pia her i foraet om sådanne sider. Ligesom andre LDR-ryttere er blevet spurgt. Pia mente vist at hun ikke havde tid til at finde siderne, men at vi selv kunne finde dem, da der var masser. Men måske er jeg bare dum når jeg søger sådanne sider, for jeg kan altså ikke finde dem. Det jeg har brug for, for at blive overbevist om at LDR-ridning er godt, er noget dokumentation for hvad det gør ved hesten krop. Ikke en persons udtalelser om at det er godt for overlinien når hun så ikke engang vil finde et billede af en LDR-redet hest uden udstyr og rytter og vil forklare hvad der sker. Nu er jeg hverken dyrlæge eller forsker. Men min teori omkring hestens tilspidsede mule er, om ikke det frigiver nogle beroligende/tilfredsstillende stoffer i hestens hjerne. Det passer ind i når hesten nusser, når den får en brems på samt i stressede situationer hvor den måske finder en måde at få lidt ro i hjernen. Og min teori må da være mindst lige så god som Pias. Hun er jo heller ikke forsker, dyrlæge e.l. Mht Gerd Heuschman så er han dyrlæge og jo man kan finde dyrlæger herhjemme der også er fortaler for LDR. Men har de lavet samme undersøgelser som Gerd? Og nu var debatten her da vist om de gode ting ved LDR og ikke de dårlige når nu den handler om Pia clinic. Så kom frisk. Jeg vil faktisk gerne informeres.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kig på hestene |
Roselina ♣C♣ |
10-06-2010 13:37 |
|
Men Anne, hvis du kigger på de heste, der bliver udsat for den ekstreme grad af LDR, så er deres næsebånd så stramme, at det er umulig at få så meget som en tændstik ind under, enig? Hvorfor er det nødvendigt?  Hvorfor bære disse LDR redne heste så langt bag ude? Hvorfor kan de ikke sætte sig i de samlede øvelser? Hvorfor bliver deres trav ikke ved med at være to taktet Hvorfor kan de ikke længere skridte rent? (tjek videoen jeg har linket til tidligere i tråden) Hvorfor bliver de ikke strærker og stærkere at se på i takt med deres uddannels, men svagere og svagere. www.ridehesten.com/Heste-billeder/ Salg/ ?catalogId=14&searchMo...eNumber=17 Prøv at se de billeder der ligger på side 1 af Matine i linket og så de sidste - hendes ryg hænger mere og mere, hvorfor? Kunne der være noget om kritikken af at bag lod/LDR blokerer for forbindelsen til hestens bagpart? Påfaldene, at selv samme hest "lod" som om den havde ondt i hele kroppen når dyrlægen skulle tjekke den??? www.ridehesten.com/Heste-billeder/ Salg/PopUp/ ?imageId=3234_Jbr_13__...PGB2F7BFC6- 7546-48FD-9952- 87343965CAE5&catalogId...ing=matine Det her bevægelsmønster kendetegner mange af de heste AH rider, er det ønskværdigt i en piaff, at hesten står med al vægten på et forben? Det er tydeligt på videoen fra Herning, hvor Andreas rider Polka Hit, i clinicen der netop skulle vise hvor fantastisk LDR er ... Jeg synes hestene taler deres tydelige sprog, og for mig er det så tydeligt, at jeg ikke længer har lyst til at tage til div. stævner eller fremvisninger - Hestene i dag bliver generelt redet med alt for hårde hænder, både når vi snakker amatører og proffesionelle ryttere. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg siger |
|
|
IKKE at LDR er synd!!! Og det tror jeg at de fleste er enige med mig i. Det giver bare en det modsatte af det man gerne vil når man skal kunne få en hest til at træde bedre ind under sig. Hesten trænes til at træde længere bagude = det MODSATTE af samling. Det er IKKE synd, det er bare IKKE dressur. Og der er masser af anatomi bøger på markedet, skrevet af forskellige dyrlæger UDEN politisk indblanding, dvs. de er helt saglige og beskriver helt simpelt hvordan hesten fungerer i sin krop. Jeg synes stramme næsebånd og hårde hænder er synd, uanset hovedets placering! Ikke at man rider bag lod. Jeg kunne godt tænke mig at debatten ikke blev drejet i "pege-fingre-dyrplager" retningen, men mere i hvad der reelt sker i hesten når man vælger at ride den så rund fortil.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Men Janne... |
Roselina ♣C♣ |
10-06-2010 14:07 |
|
...du ved hvordan det hænger sammen, og har skrevet det til hudløshed herinde - der er masser af link i tråden - der er nævnt navne - der er forslag om at søge på emnet - men det er altsammen ikke godt nok, så er der vel kun ét tilbage, nemlig at kigge på dem der ligger krop til, og se om "fordommene" holder stik i real life - det synes jeg de gør, og derfor forsøgte jeg at komme med eksempler, så det ikke bare bliver opfattet som blødsødent norbaggeryttersluddersladder... Held og lykke med at forklare sammenhængen én gang til ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lad os nu liiiige |
|
|
Prøv nu lige og lade os kalde en spade for en spade... - Jeg vil lige gentage mig selv, for det synes som om i glemmer min "effekt" i deltagelsen i denne debat. Jeg skriver tidligere at jeg ingen idé og viden har om hestens anatomi, jeg er praktiker, - ikke teoretiker... Og har også tidligere skrevet at jeg ikke er 100 % tilhænger af hverken det ene eller andet, men bruger lidt fra begge dele. - Hvorfor søren bringer i nu den med næsebåndet ind igen, det HAR intet med LDR at gøre. - Det er jo forkortelsen af "low, deep and Round", er vi ikke enige såå langt?... At der er nogen der rider med indspændt mule, det er for så vidt denne diskussion uvedkommende, det er jo at tillægge ridestilen et stempel, som det ikke nødvendigvis defineres udfra. Igen en selvopfunden tese... (kan man i så fald ikke ride LDR med kandar?) IGEN må jeg nævne at det er jer der kommer med påstande om at der er et eller andet biomekanisk, der gør det synd for hesten. DEN DOKUMENTATION er vel for søren ikke hemmelig... hvorfor vil i ikke linke til det.? OG IGEN må jeg nævne at jeg ikke bestemmer hvad folk skal mene og sige, jeg synes bare det er dybt kritisabelt at folk fortæller usande, udokumenterede forskningsresultater, og påstår de er sande, når de ikke kan dokumentere det. I må mene lige hvad i vil, ligesom jeg troede min mening også havde værdi. Forskellen er at jeg ikke henviser min mening til en uholdbar teori, for det er altså ikke brugbart. Jeg kan som jeg tidligere også har nævnt ikke linke til evidensbaseret viden om min filosofi, fordi jeg ikke har nok indsigt til det, men jeg forsøger bare at trække denne efterhånden udmattende diskussion op på et lidt højere teoretisk niveau, hvor jeg får lov at se denne saglige evidens, og uanset hvor mange gange i linker til andre møgkedelige "fanatiker-tråde" hvor i alle er enige om hvad i har hørt fra hvem, så gider jeg ikke læse det. Jeg gider læse den saglige baggrundsviden, men nej, jeg gider ikke læse DR. Gerts objektive undersøgelse AF ÉN SØLLE HEST observeret på et skridtbånd, for det ser jeg overhovedet ingen relevans i. til sidst, tankevækkende, så mener i alle sammen at hesten, (min plag i dette tilfælde) ikke tager skade af formen når den gør det frivilligt uden rytter, og så må man vel konkludere helt nøgternt, at det er rytteren der er problemet, ikke hovedets placering... OG så er diskussionen jo en helt anden, for så er det jo ridning generelt der ødelægger vores heste. Og det er jo ikke det i påstår. Så nu vil jeg for sidste gang spørge om EVIDENS...., og såfremt signifikant dokumentation ikke fremkommer i denne tråd, vil jeg konkludere at i ikke har noget at have det i... og så er det altså bare en omgang varm luft, vandrehistorier, lommefilosofier osv... INDTIL JEG SER BEVISET:::::: Og så vil jeg i øvrigt ligesom Michelle trække mig tilbage fra diskussionen, med håb om at bare en enkelt (eller flere) måske har indset at der er langt mere formodning og hjemmestikket filosofi over hele denne HETZ over dressuren, end folk påstår. Vær søde at bede om evidens, vær kildekritiske, saglige osv. når i vurderer disse "fanatiker" tråde, for vil efterhånden give Pia Munck ret... Det er en sektlignende hjernevask, uden EVIDENS.... Alternativt vær søde at komme med dokumentation for jeres påstande. (nb, og nej, andre debatter ER IKKE EVIDENS, det er endnu en gang vandrehistorier)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tvang .. |
|
|
Jo men der må da være forskel på om en plag selv putter sit hoved ind en gang i mellem, eller om hestens hoved holdes der i minutter og somme tider halve timer med et bid den ikke bryder sig om at hive i, ikke sandt? Du kan også placere din hage på brystkassen lige så tit du vil, men hvis nogen skubber dit hoved derned og bliver ved med at holde det foroverbøjet i fx 10 minutter mens du skal løbe rundt, synes du så det er givtigt for din løbetræning? Og får du det lækkert nogen steder af det? :S Det er jo ikke som om at LDR rytterne (i hvert fald ikke toprytterne under opvarmning) slipper hver gang hesten rykker lidt den anden vej?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Anne Krogh |
Lilar |
10-06-2010 16:11 |
|
Hvis du nu gad læse hvad folk skriver, så ville det være en god start... Jeg har ikke sagt at trådene i sig selv er det bevis du mangler, men at der er mange links i flere af de gamle tråde. Personligt har jeg i hundredevis af links i min samling, og jeg orker ikke skulle lede dem igennem for at finde noget der kan overbevise dig. Hvis jeg havde en ide om at du reelt var interesseret, så kunne jeg have overvejet det - men lige nu synes jeg det er spild af tid. Må jeg spørge hvorfor du mener at Pia Munch har ret, når der heller ikke komemr evidens baserede beviser derfra?? Hun er blevet spurgt MANGE gange om beviser for sine påstande, men har endnu ikke kunnet komme med et eneste... Tror folk er ved at være lidt trætte af at uanset hvad man disker op med at saglige underbyggede argumenter, så får man smidt i hovedet af det er skrevet af fagpersoner som har "valgt side", og derfor kan det ikke bruges. Og ellers får man en gang mundlort smidt i hovedet om, at man bare er misundelig, eller at man ikke har ret til at udtale sig, hvis ikke man selv rider på samme niveau. Linda.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Anne Krogh |
|
|
Jeg undre mig over at man udsætter sin hest for noget som man selv indrømmer ikke at vide hvilken effekt har på den.. Og jeg undre mig endnu mere over at du acceptere Pia Munch påstande, mens andres i dine øjne bare er udokumenterede fantasier, Pia Munch er da om nogen fanatiker, hun mener kun hendes metoder kan bruges, samt der absolut ingen dokumentation kommer fra hende.. hvorfor er det fra hende nok med hendes ord ??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| griner... |
|
|
Nu er det i en anden tråd blevet belyst, at medmindre man tilhører en udsøgt skare, så rider man heller ikke det man tror, kære Lilar og Signe. Hvilket er noget uheldigt, set i lyset af netop de mange anti-ldr indslag, hvor man argumenterer udfra, at man rider biodynamekanisk, og det nu viser sig, at man bare fjoller rundt for lange tøjler. Nu er lange tøjler helt fjong, fred med det, men ifølge KH`s profeter, så er der ikke mange, der faktisk rider noget der nærmer sig biomekanisk korrekthed, med der er søreme mange, der kritiserer andre, i den tro, at de selv har løst passivaktivismelændegåden.. Måske de få, der tør stå ved deres "politisk ukorrekte" ridning, er nøjagtig lige så langt fra idealet, som i selv er?. Må man spørge, hvordan ved netop i, at i har fattet biomekanikken korrekt, når der påpeges at 80% af det, der hidtil er blevet serveret herinde, er helt i hampen, men at det blot ikke er blevet påtalt, for ikke at skabe ufred?..
Screw you guys...I`m going home. Eric Cartman
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Lilar |
10-06-2010 19:15 |
|
Jamen har du da set mig ride, siden du kan udtale dig om hvordan jeg rider? Og hvorfra ved du noget om hvad jeg tror?!?! Jeg har aldrig påstået at jeg kunne lave KH's teleskopering af halsen, ej heller at jeg kan få min hest til at kippe i bækkenet og rejse lænden osv. Men vil da gerne vide hvorfra du ved, at KH's udlægning af dressuren er den eneste endegyldige sandhed, og at der ikke er andre i hele verden der kan få hesten til at teleskopere halsen korrekt, kippe korrekt i bækkenet og rejse lænden osv? Jeg har selv fulgt med i den tråd, og for mig at se er der endnu ingen beviser kommer for at KH har den endegyldige sandhed, samt at ingen andre har  Men det er den sædvanlige - hvor godt rider du selv, venter bare på at den med misundelsen kommer... Linda.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nimbus.. |
|
|
Lige som Lilar vil jeg da gerne vide og du har set mig ride og ved hvad jeg tror ? siden du kan komme med dine konklusioner.. Og hvorfor skulle KH pludseligt være den eneste der har den endegyldige sandhed ? hvis kun hun og hendes elever kan noget der er korrekt, så står det da endnu mere skidt til for verdens heste  Og bortset fra det rider jeg ikke rundt med lange tøjler andet end i opvarmning og afskridtning og på slappe af dage.. det stadie er vi "over".. jeg rider med begyndende blød kontakt..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nimbus.. |
|
|
gider du forresten smide et link til den tråd hvor du mener at dette bliver påstået.. for du er ikke den første der nævner det.. men jeg er ikke selv stødt på en tråd hvor i der står at kun KH og hendes elever kan ride korrekt og alle andre bare fjoller rundt med en løs tøjle..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| evidens |
Nugga |
10-06-2010 20:09 |
|
Man behøves ikke den store anatomi-eksamen for at stille lidt spørgsmålstegn ved LDR (ligesom man kan stille spørgsmålstegn og kritisere andre rideformer) Evidens for IKKE at ride LDR blev eftersøgt..her kommer lidt evidens, og til at starte med vil jeg slet ikke komme ind på en masse fin biomekanik. Vi kan starte ved basal heste anatomi. Heste har sværere ved at trække vejret når hovedet er bag lod. Jeg citerer fra en biologi bog (de to andre jeg har beskriver det samme, men med andre ord. a) Full poll extension (jowl angle 140°): The airway is fully patent. The soft tissue boundaries of the nasopharynx are stretched longitudinally, which helps them resist the otherwise collapsing force of inspiration. b) Partial poll flexion (jowl angle 70°): The airway is sharply bent and seriously
obstructed. The soft tissues of the pharynx further collapse into the airway (see broken lines) during inspiration. If, as in dressage, the horse works with its nasal bone vertical to the ground or, even worse, behind the vertical ('overbent'), the degree of airway obstruction would be even more severe. På dansk betyder det ganske enkelt: heste har sværere ved at trække vejret godt når næsebenet føres bag lod. Hesten dør altså ikke af det, men hvis man nu kan hjælpe hesten med at få godt med luft mens man træner, må dette dog foretrækkes, da det giver muskelrne mindre stress. Derudover bør man tage hestens syn i betragtning (for dem der interesserer sig for feltet kan følgende bog anbefales..og til dem der ønsker evidensbaseret forskning er dette en god samling af data) Barnett, Keith C., et al., Equine Ophthalmology London: Elsevier Saunders, 2004. ISBN 0702027480 på baggrund af den forskning konkluderes det at: heste der rides nær lod eller bag lod ikke kan se frem, og må betragtes som værende nær-blinde. Som jeg ser hele problematikken, drejer den sig om at LDR bliver " solgt" som den store forkromede løsning ifht træning af heste. Desværre er sælgerne meget dårlige til at sælge deres "produkt". De har ikke været villige til at svare på spørgsmål (jeg har prøvet), og gør meget ud af at der IKKE skal diskuteres ved clinics (har overværet en- det blev pointeret at der ikke skulle diskuteres...). Det er et meget dårligt udgangspunkt hvis man vil overbevise andre om noget!! I tidligere tråde har der været lagt indtil flere links til videnskabelig artikler ud. Men IKKE EN ENESTE fra LDR fortalerne. Jeg troede at jeg på en clinic ville kunne få nogle gode forklaringer, men der var så mange selvmodsigelser undervejs, at jeg næsten ikke orkede at høre efter til sidst.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Lilar |
10-06-2010 20:14 |
|
Nugga - SUPER forklaring  Linda.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nugga. |
|
|
Nugga, du skal have tusind tak for at gide bruge din tid på at skrive henvisninger til "for mig lydende, ordentlig forskning". Jeg vil med interesse forsøge at finde især den nederste bog, for det er jo ikke fordi jeg ikke ønsker at blive klogere, jeg er bare ikke interesseret i at blive belært om teser og teorier opfundet af folk, der har besluttet at konkludere en masse udfra studier af enkelte heste, og endnu værre, forudindtagede meninger, at udvikle disse teorier til at være "endegyldig forskning"... jeg forstår dog ikke det der med hestens synsfelt skulle være anderledes i "nær lod, lod, og bag lod" position, og den undren er opstået af min dog begrænsede viden om øjne på mennesker, omsat til at synsindtryk må bearbejdes på samme måde hos heste, er dog har et øje siddende på hver side... Jeg ved, i den forbindelse, at heste får et bedre syn af at løfte hovedet højt... men så forstår jeg ikke at der kan være forskel på lod, (endda let foran lod) og så den meget Anti-LDR-tilhænger metode med næsen i sandet... der tror jeg, udokumenteret, at hesten heller ikke har optimalt syn... Måske der står noget interessant om det i bogen, og hvis du gider vil jeg meget gerne høre det, fremfor vente til jeg selv engang får bogen i hænderne. Men jeg er enormt glad for dit brugbare indlæg, uden tilsvininger, men med god brugbar læsestof, og korte opsummeringer. - Det er jo sådan noget man kan bruge i en debat, hvor vi vel alle forsøger at tilegne os mere viden, - og i andre tilstræber jer vel også at få den mest veldokumenterede viden, og ikke bare tilfældige småforsøg der peger i retning af en ting.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Anne Krogh |
|
|
Med hensyn til hestens udsyn.. så tror jeg også dens udsyn mindskes hvis den har næsen helt i sandet (dog ikke så meget som ved bag lod, da hesten her jo har næsen fremad og derrfor øjnene "løftet") men det er nu de færreste der rider hesten der i andet end en kort periode og det er hesten selv der vælger at sænke hoved dertil, her pladsere man jo netop ikke hoved med tøjlen modsat i LDR.. Men de fleste der rider remonte rider jo hovedsageligt omkring vandret hals (men variation fra lidt under til lidt over) og her har hesten jo fint udsyn.. Det er en misforståelse at remonte/støvsuger er = flere år med næsen helt i sandet og km lange tøjler..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tina Spirits |
|
|
Nå ham Henrik er der måske også noget galt med?? Synes dit svar virkede noget ironisk !! Synes snart det er ligegyldigt hvad man skriver herinde, så bliver man med det samme meget klogere på, at man nok bare skal lade være med at skrive i trådene. Det var nu mere fordi der i tråden blev efterlyst noget vidensbaseret. Men det var åbenbart ikke det rigtige!! Men så er der jo selvfølgelig også denne side: cvm.msu.edu/research/research- centers/mcphail-equine-performance- center
Korrekt ridning, hvad er det??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Synsfeltet drejes ned i jorden? |
|
|
Hvis jeg må komme med en forsigtig hypotese vedr. hestens syn i de forskellige placeringer af hovedet, så er hestens næseryg jo også foran lod når man rider 'frem og ned', og dermed 'vender øjnene fremad' som når hovedet er placeret højere. Ved rollkur eller ekstrem LDR vender hestens næseryg jo bagud ind mod bringen, og så må øjnene jo også vende mere den vej, hvilket må betyde at det meste af hestens synsfelt vender ned mod jorden? Ligesom hvis vi andre sjosker afsted med hængehoved, så kan vi heller ikke altid se, og vader deraf følgende nogle gange ind i en lygtepæl eller en anden person? Jeg ved ikke noget om det, men kan bare forestille mig at det er det der sker? Og nu er det jo heller ikke sådan at fordi hesten går 2 cm foran lod kan den se hele verden, og hvis den går 2 cm bag lod kan den kun se jorden, det må jo være en gradvis overgang fra hvornår hesten synes det bliver svært at orientere sig... Men at hesten ikke rigtig kan se hvor den går hen kunne godt være en forklaring på hvorfor hesten bliver meget lydig at ride - den bliver nødt til at stole på at rytteren ikke rider den ind i et hegn, og kan lukke resten af verden ude lidt som heste med skyklapper på? Det kan man jo så diskutere etikken i, men jeg kan godt forestille mig at hesten nok skal have en del tilvænning før den kan leve med at opfatte verden gennem rytterens (ofte ikke så følsomme) hænder. Men respekt, Anne, for at du i det mindste vil høre på argumentation nu, for en overgang tænkte jeg det var lidt meningsløst at sige noget, når man fik at vide man var hjemmestrikket, hjernevaskende og et sekt-medlem der er ude i en hetz, fordi man mener at kunne se en forskel på dressuren nu og for 30 år siden ....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| om synet |
Nugga |
10-06-2010 20:54 |
|
Glad for at du kunne bruge indlægget Anne. Jeg har ligesom dig også tænkt en hel del over det med synet. Hvis jeg skal følge de beskrivelser der er om synet, så må "næsen i sandet ridning" være lige så slemt synsmæssigt som bag lod/i lod ridning. Synet hos heste er ikke helt som hos mennesker, og de har ikke samme "dybde-skarphed", og så vidt jeg har forstået det, er det sådan, at hvis vinklen på øjet i den verticale retning (som påvirkes i forhold til foran/i/bag lod) bliver indaddrejet, så mister hesten fokuseringsmuligheder. Altså hvis hesten rides bag lod ser den dårligere pga. fokuserinsgmekanismen. Hvis hesten rides med hovedet ekstremt lavt mister synet "range" (for pokker kan bare ikke komme i tanke om det danske ord). Hvis hesten rides med hovedet meget højt ser den bedst...men hvis der sidder en rytter på, risikerer man at den får ondt ryggen..... det er ikke nemt at være rytter, hva 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12324436 |
Lilar |
10-06-2010 20:59 |
|
Jeg vil gerne forsigtigt bakke op om den hypotese med at hestens syn mindskes når den er bag lod, fordi øjnene sidder som de gør. Synes sammenligningen med når vi går ind i en lygtepæl er god  Som Tina vil jeg dog også sige, at der nok er en glidende overgang, og at synes ikke bare "forsvinder" fordi hesten går et par cm bag lod. Linda.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nugga. |
|
|
Jeg er fuldstændig enig Nugga... Jeg mener at når hesten har hovedet i jorden, er det forholdsvis skarp, men udbredelsen af synet, afstanden man kan se forkortet meget i forhold til når hovedet er højere oppe. Så konklusionen på dette må være at hesten faktisk ser allerbedst når den har hovedet højt hævet, som her: (og denne gang mener jeg billedets betydning helt sarkastisk, men synes lige tråden var blevet lidt billedfattig, så hvem andre end min berømte plag kunne diske op med et tåbeligt hovedplacerings billed... ) spørg mig ikke hvad hun laver. Men tina, det er jo som jeg hele tiden har sagt, ikke fordi jeg ikke vil høre, jeg er bare yderst kritisk stillet overfor hjemmestrik, - så hvis man forsøger at lære mig noget, der skal få mine meninger til at flytte sig, er jeg kronisk afhængig af ordentlige forklaringer. Jeg ville ved gud ønske jeg var noget nemmere at overbevise, men har efterhånden bare accepteret min "lyst" til sandheden, og min "jeg får røde knopper" af udokumenterbare teorier der bliver luftet på godt og ondt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| godt udsyn |
Nugga |
10-06-2010 21:36 |
|
Godt udsyn hesten har dér Anne:-) Tina Spirit skrev Men at hesten ikke rigtig kan se hvor den går hen kunne godt være en forklaring på hvorfor hesten bliver meget lydig at ride - den bliver nødt til at stole på at rytteren ikke rider den ind i et hegn, og kan lukke resten af verden ude lidt som heste med skyklapper på? Det var en interessant drejning. Og den med skyklapperne tror jeg ikke er så dårlig. hvis jeg sammenligner din forklaring med forklaringerne i bogen jeg har, så må det være sådan at hesten har mere eller mindre skyklapper på alt efter hovedposition og højde. Måske var det dette fænomen der kaldtes "nærblindhed". Men det betyder altså også at hesten har lidt dårligere syn når den rides frem og ned og foran lod -jo længere ned og ind, jo mere skyklap?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nyt og gammelt |
|
|
Det er nok også derfor jeg holder mig i høj grad til ældre rideteori, som er gennemprøvet gennem hundreder af år, for nogle princippers vedkommende flere tusind år - gamle teorier som er gået i arv og som har lavet 1000'er af gode rideheste. Denne teori krydret med alt hvad videnskaben kan finde ud af om hestens mekanik, anatomi, mentale kapacitet og indlæringsevner, det er hvad jeg bygger min daglige ridning, og alle råd jeg kan give, på. Derfor bliver jeg også lidt underlig til mode når nogle modsiger gammel viden som at hestens bagben skal under hesten for at bære, for det er sådan heste har båret i hundreder af år, når de skal lave samlet arbejde med hestene. Der er desværre alt for lidt der er dokumenteret med heste. Men den mere klassiske opfattelse af ridetræningen har bestået sin prøve, og så er det lidt svært at se det positive i LDR når jeg synes netop LDR-tophestene kommer til at ligne 'sådan skal det ikke se ud'-billederne fra mine gamle ridebøger. Men lad os håbe der kommer mange saglige videnskabelige undersøgelser af forskellige ridemetoders indvirkning på hestekroppen i fremtiden - det vil gøre det uendeligt meget lettere at vælge sin træningsstil, og gøre det lettere for dommerne at bedømme korrekt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er... |
|
|
egentlig sjovt at en tråd om Pias clinic om fordele ved LDR er endt ud i at de der ikke rider LDR skal finde dokumentation for deres grunde til at ride således. Ikke for at genere nogen og jeg synes generelt at det er rigtig spændende at få noget nyt viden og nogle nye anbefalinger på bøger:) Jeg vil dog stadig meget gerne se noget dokumentation for LDR. Anne har sagt at hun ikke har den fornødne dokumentation for at det er godt, men hun er vel ikke den eneste der læser med. Kom nu ud af busken alle I andre LDR-ryttere. Evt en privat besked med links, anbefalinger til bøger osv. Så skal jeg nok ligge dem ind, hvis man er bange for at blive sablet ned:)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| solskin |
|
|
kan man altid finde..Søde venner, det var såmænd ikke for at pege fingre af jeres egen ridning, gud forbyde det, men når nu der hersker så stor uenighed, "foran-lod" imellem, om HVAD, der kan anses for biomekanisk korrekt, alt efter trøjefarve, og selveste Julie mener at selv Gerd H ikke kan vise, hvordan man skal ride korrekt, så er der mangel på fagligt grundlag. Det er der, derimod, i nogle af de artikler, man kan finde, men, som med det manglende syn, der ikke forsvinder pludseligt ved 2 cm bag lod, så er der så mange andre overgangszoner. Hvis i f.eks rider efter "strækket", hvor længe har i det så, såen cirka, i løbet af en ridetime, og, hvad laver hesten reelt den tid den ikke går i den, af jer fastslåede "korrekte" holdning. Hvis vi nu antager at jeres tuller roligt afsted uden tøjlekontakt, men med manglende bæring, er det så meget bedre end, hvis Annes går bag lod med manglende bæring, til hun får den i den, af hende fatslåede korrekte position?.. (Her forudsættes s`føli at ingen af dyrene bener forvildet rundt med fastlåst overlinie) Det allermest interessante ved ridning, og andre teknikker er, hvad sker der, og hvad gør man, når man ikke er i den korrekte fase. Hvorledes får man skabt noget sving og takt, som man kan bruge til at skabe bæring, som man så kan bruge til at få den gode kontakt. Rider man LDR for fuld skrue misforstået, så fedter man lynhurtigt frem og tilbage så¨meget sammen at man kun har 2 ben at tælle takt på, og rider man efter "stræk" for fuld skrue misforstået, så får man lynhurtigt at tullekræ, der kun gør, hvad der passer den.. Så har vi et par fantaster, der sælger varen, i begge lejre, så må man jo selv vælge, hvor troende man har behov for at være..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Og vi retter.. |
|
|
.. og der skulle stå: "for det er sådan heste har båret i hundreder af år, når de skal lave samlet arbejde med RYTTER" - naturligvis. Jeg tror bare jeg skal rufle ud og natfodre og få lidt frisk luft til hjernen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Anne Krogh |
|
|
Det er skam også en god ting at være kritisk og ikke bare hoppe med på alt.. men jeg vil stadig gerne høre hvorfor du så hopper med på alt PM fortæller.. du skriver netop at du får røde knopper af udokumenterede påstande og hendes er da de mest udokumenteret du kan finde.. hvorfor behøver du ikke dokumentation der ?? Nimbus: Læser du ikke hvad man skriver eller gider du bare ikke svare ?? Gentager lige mine spørgsmål: Lige som Lilar vil jeg da gerne vide om du har set mig ride og ved hvad jeg tror ? siden du kan komme med dine konklusioner.. Og hvorfor skulle KH pludseligt være den eneste der har den endegyldige sandhed ? Og så vil jeg gerne se et link til den tråd hvor nogen skriver at kun KH og hendes elever kan gøre det korrekt.. Men det er vel logisk at ikke alle der rider foran lod er enige.. troede du seriøst at de var det.. alle der rider bag lod er vel heller ikke enige.. Og dit spørgsmål kan jeg ikke svare på, da min ikke tuller afsted uden kontakt andet end når hun skridtes varm og af..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Synet... |
|
|
...(og den tilhørende balance) kompromitteres, når hovedet tiltes, hvad enten det er forover, til siden eller bagover. Dette gælder for mennesker og alle andre pattedyr, der benytter syn og vestibulærsans (i det indre øre)som primære balance-"holdere". Hesten hører under denne kategori. Hestens øjne er - for de fleste hestes vedkommende - placeret lateralt (dvs ude til siden) og har dermed et lidt andet synsfelt og synsfunktion, end det menneskelige øje har. Men hesten orienterer sig og balancerer ikke desto mindre på samme måde som mennesket med sit syn. Dvs at musklerne på mennesket og på alle pattedyr altid vil "arbejde" for, at vores øjne kan komme til at se verden med normalt vertikalt stillede øjenakser. I samme splitsekund som dette modarbejdes, vil der i kroppen opstå balancereaktioner/muskelspændinger, som vil arbejde intenst for at rette primært hovedet og sekundært kroppen op, så øjnene kan komme på "vertikal højkant" igen, hvorved den optimale balancen kan genvindes. Jo mere hestens hovede kommer ned og ind bag lodret, des mere vil den se verden skråt stillet og videre i retning af at "stå på hovedet". Og i denne stilling er det jo så desværre netop, at mange heste afkræves at skulle præstere ekstreme balance- og koordinationsopgaver ...endda under rytter, hvilket i sig selv medfører en forflytning af hestens tyngdepunkt - og dermed balancepunkt - fra dets normale placering (altså når hesten går frit uden rytter). Så længe hesten har næseryggen i - eller endnu bedre - foran lodret, ser den verden i nogenlunde den vinkel, som den er født til at forholde sig til og balancere i forhold til. Og så er det for dens syn i øvrigt totalt ligemeget, om halsen så peger ned i savsmuldet eller op mod stjernerne eller bøjer til siden eller noget helt andet, - bare øjnene er placeret i rimeligt vertikalt syns-leje. Hvis hestens hals derimod er tvunget eller fastholdt i én eller anden position imod hestens vilje, vil der opstå spændinger og/eller andre mere eller mindre ride-problematiske balancereaktioner, fordi hestens øjne altid i udtalt grad vil søge i den retning, som den ønsker sit hovede hen imod for at få sit "verdensbillede" på plads igen. Eks.: På nedenstående billede er man ikke så meget i tvivl om, at øjnene fortæller, hvor hesten gerne vil have lov at rette sit hovede hen:  Dette, at øjnene altid vil søge hen, hvor kroppen/balancen fungerer bedst, gælder ikke kun for heste, det er akkurat lige så tydeligt hos mennesket. En lille bemærkning til udsagnet om, at LDR synsmæssigt da ikke er værre, end når hesten græsser: Når hesten græsser kommer næseryggen kun bag lod i små momenter ad gangen, når den rykker græsset af. Dette giver ikke en vedvarende syns-orienteringsændring. Alle heste holder jo ikke af sig selv hovedet fast fixeret i eller foran lod, de bevæger sig hyppigt momentvis i alle yderpositioner. Det er såmænd præcist ligesom vi mennesker f.eks. både kan nikke med hovedet for "ja" og ryste på hovedet for "nej" og kaste nakken bagover af grin m.m., .....men vi fixerer bestemt ikke os selv i disse yderstillinger, for det ville være både uhensigtsmæssigt for vores generelle balance og ubehageligt og måske endda skadeligt for vores væv. Hilsen Linda.
Hellere tænde et lille lys end rase over mørket.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Signe her |
|
|
det er min tråd "nu med galop" på O&B Men spam den ikke, den er endelig kommet på rette spor igen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kære signe |
|
|
jamen kæreste signe... hvorfor hopper jeg på alt hvad PM siger??? jvf mit første indlæg... jeg citerer: "og jeg tog de dele med jeg synes var fornuftig, og lod de dele jeg synes var for meget løbe forbi. Vi kan ikke være 100 % enig i alt, - men tog en masse positivt med derfra." og så skriver jeg i øvrigt rundt regnet 100 gange senere at jeg ikke er tilhænger af rollkur, men af LDR... så jeg vil mene at jeg gør klart at jeg ikke lapper alle pias teorier til mig, men sorterer groft i info og tager det til mig jeg synes jeg kan bruge i min træning... Generelt er min træning baseret på "feeling", og jeg er som tidligere nævnt hellere interesseret i let bag lod, oppe i ryggen, end smart holdning og fuldstændig væk i ryggen... JA, der findes en position på en uddannet hest, hvor den er i holdning, og oppe i ryggen, men min hest kan i hvert fald ikke bære sit hoved deroppe uden at skade sin ryg ENDNU... og så fratager jeg den altså hellere lidt udsyn, end at ride rundt på et badekar... men igen, mit valg... som Nimbus så smukt skriver, findes der flere veje til lykken... men vi er alle nødt til at starte et sted... du starter ude, jeg starter inde,... teoretikere i hver lejr mener hver især en ting er bedre end det andet... jeg rider på feeling, og føler jeg har bagbenene bedre med her, og med kontakt på tøjlen, end med næsen i sandet... Synes lige tråden var på vej på rette spor med dejlig dokumentation fra Nugga, og nu synes jeg igen der skydes på påstande og ting der ikke har været skrevet. Havde jo lige skrevet at jeg ville trække mig fra tråden, men da nugga bragte dejlig veldokumenteret indlæg, synes jeg igen det var værd at være med... så lad os nu blive på sporet, venner 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| griner... |
|
|
Jamen, jeg drømte da ikke i min vildeste fantasi om at, man ville spilde så megen krudt på ihærdigt at argumentere for Pia Ms rolle i den store sammensværgelse mod hestevelfærden, hvis man, i al hemmelighed, er LDR stævnerytter. Og er man ikke det, og iøvrigt huskes for et utal af lignende indlæg i den lange religionskrig, så gættede jeg, åbenbart rigtigt, på at i tilhører remontekrigerne... (og så er der ikke næsebånd på fjorden, Signe, et sikkert give-away).. Det jeg gerne vil påpege, igen igen, er at det ikke bør være et følelsesmæssigt standpunkt, der udløser harme over en ridestil, men saglig opvejen af for/imod. Der i ligger mange aspekter, b.l.a, hvorvidt man vil ride stævner, vil man ride spring, hvad hestetype har man, og det vil, forhåbentligt, være den udløsende faktor, for ens valg af ridestil. Så er der det pragtfulde ved ande-nettet, at man kan drukne i "information" og "dokumentation", men at man, forhåbentligt, ender med at vælge det, der er rigtigt for en selv, og ens hest, og, forhåbentligt, det man har mulighed for, at få kvalificeret undervisning i. Nu er der, p.t., meget fokus på dokumentation vedrørende nakkens placering i dressursammenhæng, men der er ikke megen vedrørende de eventuelle følgevirkninger ved lang tids ensidig langsom ridning, i en, MÅSKE, ikke helt korrekt ramme.. Jeg er faktisk flintrende ligeglad med, hvilken smølf, der kan undervise i stræk op og ud og hen, men, og det er vi nogen der har vovet pelsen ved af og til at skrive, måske det er lige så svært at ride en dressurhest ud af dette, som det er at ride en korrekt ldr, og måske der vil blive slidt ligeså mange heste op i forsøget..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| et tillægsspg. |
|
|
interessant... men nu øjnene på hesten sidestilles med menneskets øje, kan du så forklare mig hvorfor vi mennesker ser en "líge" verden selvom vi ligger ned på siden.... når jeg tager hovedet på skrå, har jeg faktisk stadig, heldigvis et lige billed foran mig... Heste har et anderledes syn end mennesker, eks. ser et menneske 120 graders vinkel med hvert øje, vi kan ikke se ting bag os med mindre vi drejer hovedet og flytter vores synsfelt... i og med at en hests øjne sidder på siden af hovedet, har den et meget bredere synsfelt, der dækker store dele af dens periferi...  sakset fra www.netdyredoktor.dk her skriver de, og jeg citerer: Synsfeltet er næsten 360 grader, dvs. den kan stort set se hele vejen rundt uden at bevæge sig. Øjnene kan bevæge sig uafhængigt af hinanden og de ovale pupiller, som hele tiden holdes vandret (horisontalt), gør at den konstant kan være opmærksom på eventuelle farer.
Hestens synsfelt
Når hesten går med sænket hoved, f.eks. hvis den græsser, ser den monokulært, dvs. med højre øje på højre side og venstre øje på venstre side. Den ser her ret uskarpt men har meget stor følsomhed for bevægelser og vil kunne afbryde græsningen ved den mindste bevægelse. Når hovedet løftes kan den udnytte det fremadrettede binokulære syn, som er skarpere og derved vurdere afstande og forhindringer. Interessant tese, der her mener at uanset hvor hestens hoved befinder sig, så holdes pupillen vandret, og ikke som ovenfor skrevet tilter... samtidig står der at hesten med hovedet nede har et temmelig uskarpt syn... Min teori må så være, at hesten ser dårligere med hovedet nede end højere oppe, og ikke som Linda skriver dårlige inde end ude... Pupillen er åbenbart så smart indrettet at den holdes vertikal i alle situationer. OG NEJ, linda, jeg synes heller ikke det billed er skønt, men det er der jo så meget der ikke er, jvf de obskure billeder af min tåbelige plag... og det der er jo ikke LDR du viser der, det er Rollkur, og i øvrigt kan man ikke se resten af hesten, hvilket ødelægger min mulighed for at vide om hesten er ved at stikke af fra rytteren... så ville jeg sku også hive den i kæften... Lad nu være med at sætte alle de elendige billeder ind hele tiden og fjerne fokus på det vi lige var gået igang med, ... DOKUMENTATION, yipheeee
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jannej... |
|
|
Bare roligt jeg skal nok lade være at rode op i noget.. ville bare gerne se hvad det drejede sig om, da flere nu var kommet med frydefulde hentydninger til tråden.. Anne Krogh: Undre mig bare over at du kan bruge noget som helst fra hende, da jeg indtil nu ikke har set noget dokumenteret fra hende (og ikke fik noget af jer der var med da vi spurgte til det) da du jo skriver du intet kan bruge der ikke er super veldokumenteret.. men alligevel skriver du at du har fået ting med hjem du kunne bruge.. dette undre mig bare.. Så enten må du mene hun har dokumenteret noget og så ville jeg jo gerne høre hvad og hvordan hun dokumenterede det, da det jo er det vi mangler.. eller også holder du ikke altid lige så hårdt fast på dit krav om dokumentation som du gør her.. Nimbus: Så enten er man LDR rytter eller man rider rundt med lange tøjler ?? Min unghest er rigtig nok startet i remonteform, da jeg mener at det er i den form ungheste bør startes.. og med løse tøjler, dette dog kun fordi jeg ikke følte mig sikker på at kunne give hurtigt nok efter og jeg ville ikke risikere at forhindre hende i at strække frem, så hellere løse tøjler.. selvfølgeligt rides hun stadig i remonte form, da hun er 4år og derfor ikke klar til samling, dog er vi over både næsen i sadent stadiet og de løse tøjler.. vi rider nu med let kontakt, og halsen let over vandret, som er det nivue hun er klar til.. så nej bare fordi man er imod bevist at ride bag lod, fordi man mener det modarbejder korrekt dressur, så betyder det ikke man rider rundt flere år med lange tøjler og i skovskider stilling (hvilket jeg kun har benyttet de første 2 gange hesten travede med rytter)... Det manglende næsebånd skyldes hovedsageligt at hendes hoved desværre ikke passer med nogle næsebånd, hannovaransk har hun for kort mund til, engelsk kan ikke rigtig være mellem kindben og bid og kryds (som er det eneste der kan bruges) føler jeg kegler rundt, så derfor nemmere uden.. rider dog med næsebånd lige for tiden da vi skal til championat næste weekend.. selv om det nok ikke er passende når man er hippie rytter.. Og ja, selvfølgeligt er det da svært at ride korrekt.. tror aldrig nogen har påstået andet.. og har også set heste forsøgt redet frem og ned som bestemt ikke var ridning jeg var enig i.. nu er det jo ikke sådan at bare fordi man har den rigtige ide så er der også garenti for at man gør det korrekt..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Sådan noget edgijdgjlkglkjg |
|
|
Ja, jeg fik lige slettet et meget langt og refererende indlæg mht relevante artikler til Anne Krogh Du må lige nøjes med abstract og titel på den sidste The effect of loading on the equine spine - a preliminary study Abstract: Although equine spinal motion has been analysed in vivo and in vitro, spinal pathophysiology and the mechanisms of injury are not well understood. Most horses are exercised mounted, yet the effect of a load on the spine is still unclear. The purpose of this study was to assess the effect of load placed on the spine on motion at the lumbosacral junction and the withers. 6 treadmill-trained Thoroughbreds were fitted with a saddle, hoof accelerometer and 2 MT9 inertial sensors (placed on the lumbosacral junction and withers), and spinal motion was analysed at walk (1.6 m/s) and trot (3.0 m/s) on a treadmill (condition 1). This was repeated whilst adding a load (2 sandbags, 30 kg, placed over the saddle) to the horse (condition 2). 3 of the 6 horses were re-tested a third time with the load removed again, this being identical to condition 1 (condition 3). The data were processed using Matlab (TM), and mean and standard deviation obtained and inferential statistics applied. Spinal motion was significantly increased at the lumbosacral junction for mediolateral and pitch displacement at trot, and for roll displacement at the withers at trot when comparing condition 1 and 2. No significant changes were found when comparing all 3 test conditions. Loading of the equine spine altered motion in some movement directions at the lumbosacral junction and withers at trot, but not in any movement direction at the lumbosacral junction or withers during walk. Further studies combining spinal motion analysis and muscle function are required to enhance knowledge of the effects of a rider on equine spinal biomechanics. Jeg orker ikke lgie at skulle igennem det hele igen, men det var bla. noget med hestens syn hvis du er interesseret i det? Det er ikke som menneskets, idet de ikke har samme typer af tapceller. og så var der et forslag om at søge på web of scienes vis du har adgang. Der er også lige disse hvis nogen er interesseret "Principles and Practice of Therapeutic Exercise for Horses" " Intensity of activation and timing of deactivation modulate elastic energy storage and release in a pennate muscle and account for gait-specific initiation of limb protraction in the horse Ofte er det nok at google titlen. "Trunk deformation in the trotting horse" " Results: The trunk changed shape during locomotion in a repeatable manner resulting in cyclic changes in CM position. Amplitudes of the CM displacement due to trunk deformation were equal in magnitude in the transverse and longitudinal directions. In the vertical direction, the CM moved only at half the amplitude. Magnitudes were strongly horse-dependent. Conclusions and potential relevance: Shape changes in the equine trunk segment in the horizontal plane should be taken into account when modelling locomotion of horses. Amplitudes are horse dependent, complicating the development of correction routines." Og så er der denne, som kunne være interessant "Sixth International Conference on Equine Locomotion" Altså tror jeg at der er en hel masse artikler, men det kræver at man søger, finder dem i full text og derefter tager de bits og dits fra hver artikel som giver det hele billede. Altså et kompliceret arbejde
Curiosity killed the cat, and satisfaction brought it back...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hehe... |
|
|
Og videnskaben har været ved at klassificere: "Gait characterisation and classification in horses"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til Søs1 |
|
|
Til Søs 1 : Var det den artikel fra Positiv ridning?? Og super du syntes den var god!! 
Korrekt ridning, hvad er det??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nimbus... |
|
|
Ja der er godt nok nogle i den tråd der har nogle indestinkte ting de skulle ud med.. men nu er jeg hverken elev hos den ene eller anden af de 2 trænere, (men synes begge har mange brugbare ting) så blander mig bare helt uden om den diskution.. men det ændre da ikke noget på hvad jeg ser som korrek og ukorrekt ridning jeg mener nu der er mere end en vej til målet.. jeg mener bare ikke bag lod er en af dem..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nimbus |
Lilar |
11-06-2010 07:54 |
|
Har fulgt den tråd på sidelinjen, og har en klar holdning til det der er sket/sker. Men jeg er hverken elev hos den ene eller den anden, har faktisk været til clinics hos begge - men ved også godt hvem jeg skal på clinic med næste gang  Derudover så rider jeg ikke efter noget stræk, da jeg slet ikke rider - min hest blev skadet på folden sidste år, og er stadig i genoptræning fra jorden  Men derfor har jeg som Signe stadig en ide om, hvad jeg ser som korrekt og ukorrekt, ud fra de ting jeg har lært - og bag lod er i min verden ikke korrekt. Linda.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Et lille link |
|
|
"The aim of the art is not only to ride a well conformed animal, but to get the very best out of those that have been less gifted by nature..." (Ludwig Hünersdorf)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja da bla bla bla |
|
|
nicole: Ja 
Nu med hest, der går til biddet og næsten i holdning 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| især interessant fordi .... |
|
|
Jeg synes bla. den er interressant, fordi den gav mig svaret på, hvorfor de heste, der går bag lod og som hænger i 3. halshvirvl ALDRIG kan komme op i lod og aldrig holder op med at knække i 3. halshvirvl - uanset hvor stærke de end måtte blive. Ligeledes får den fortalt, at når hesten går bag lod, er det ikke den mest skånsomme måde at gå på - og de heste får belastet deres forpart unødigt, blandt andet fordi unødigt meget af vægten fra hestens hals og hovedet skal bæres af forparten. Meget meget interessant viden  Jeg ville have kopieret det afsnit herind, men tror man har slået copy/paste fra.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hestens syn |
Roselina ♣C♣ |
11-06-2010 09:07 |
|
Må først sige, at jeg ikke har læst de seneste indlæg i tråden - men sad lige og læste en anden tråd, og her forklare Susan Kjærgård om hestens syn . I får en kopi af hele hendes indlæg og et link til selve tråden: Bag lod, foran lod og i lod, som bestemt også er værd at læse i denne sammenhæng  www.heste-nettet.dk/forum/3/335748/ 335507/ ..."Nina, jeg sad netop med tegninger af hestens "vestibulære system" og funderede over mon roll-kur hestene bliver rolige/underkuet til dels fordi de bliver svimle/køresyge ??
Hvis man googler på det vestibulære system, kan man læse mere om hvorledes det hjælper os (og dyrene) til at kende forskel på hvad der er op og ned, frem og tilbage..
Hvis man f.eks prøver at lægge hovedet på skrå og gå frisk fremad, så kan man faktisk godt blive lidt rundforvirret, bare af den lille "øvelse", og jeg antager at det bl.a er det vestibulære system der kommer i uorden hvis vi bliver rundtossede af en ordentligt svingtur ?

Fordi hestens vestibulære system fungerer MEST optimalt, ved ca 20-30 grader foran lodret, så er det typisk dén hovedposition man kan iagttage hos trav og galopheste der skal balancere og orientere sig i høj fart! Det er iøvrigt også den hovedpositur, man ser langt de fleste springheste (forsøge) at indtage de sidste galopspring foran springet, for at bedømme springet og balancere deres krop..
Hvis hesten skal skubbe næsen frem i ca 30 grader foran lod, for at have de bedste muligheder for at orientere og balancere sig, så er det nærliggende, at heste der rides med hovedet i en vinkel, som hesten på det billede Julie satte ind, får problemer med at registrere de vertikale, horisontale og laterale bevægelser de normalvis navigerer efter. Den får altså svært ved at kende forskel på op og ned.

Hvis man udover dette også kigger på hestens synssans, så bliver det klart at en hest med næsen relativt langt bag lod, ikke har ret god muligheder for at orientere sig eller finde sin balance.
Modsat os mennesker, der har vores øjne placeret tæt ved hinanden på forsiden af hovedet, så har hesten øjnene placeret langt fra hinanden ude mod siden af hovedet
 Det betyder at den har begrænset binokulært syn (hvor den ser med begge øjne) men til gengæld kan den dække et meget stort område på hver side af kroppen, med ét øje ad gangen. En stor fordel for et byttedyr, så den bedre kan hold udkig efter angribende rovdyr.
Når mennesker skal f.eks afstands bedømme eller stille skarpt på noget, så har vi en mekanisme til det i øjnene. Den mekanisme har hesten ikke og den skal derfor ændre vinklen på sit hovedet for at stille skarpt, ligesom hvis vi har et par briller på med glidende overgang. En hest med næsen bag lod, kan faktisk ikke se ret meget andet, end sine egne forhove og jorden der ræser forbi!

Hvis man har prøvet at sidde i et tog eller en bil, der holder ved siden af et andet tog eller bil og pludseligt blive i tvivl om hvorvidt det er en SELV der ruller eller bilen/toget på den anden side, genkender man måske følelsen af en let svimmelhed ?
Først når det andet tog/bil er væk igen og man kan orientere sig mod noget der IKKE bevæger sig, kan man genfinde fornemmelse af at man ikke selv bevæger sig.. Men vi har brug for noget stationært at balancere os imod. Sådan føles det måske for hesten der kun kan se et lille område jord der hele tiden bevæger sig ??
Måske har man også prøvet at blive køresyg i en bil, fordi man sad og læste i stedet for at følge bilens bevægelser gennem ruden ?
Selvom der ikke er udført nogle forsøg direkte på heste, så er der udført adskille andre forsøg og undersøgelser på både mennesker og andre dyrearter, der påviser balancerelaterede fænomener såsom f.eks søsyge.
Hesten bruger 3 sanser for at balancere og orientere sig. Følelsen af underlaget (taktil), den visuelle reference til omgivelserne og det vestibulære system.
Når hesten rides med næsen kraftigt bag lodret, berøver vi den for hele 2 ud af disse 3 sanser og tvinger den dermed til næsten at bevæge sig i blinde SAMTIDIGT med at den rent fysisk skal tage bære på en tung vægt fra rytteren OG honorere dennes påvirkninger fra tøjler, sæde og schenkler.. ! ? ! ?
En ekstra dimension, som efter min mening burde gå forud for de (mulige) gymnastiske fordele, nogle ryttere mener man opnår ved at ride hestene "dybt og rundt"....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Roselina |
Lilar |
11-06-2010 09:45 |
|
Tænkte faktisk på det indlæg, da det vestibulære system i går blev nævnt! Synes det er super godt og meget sigende. Linda.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| rettelse til anne og lidt andet |
|
|
på de to billeder længere oppe er din plag ikke i lod - den er nærmere i vatter  Og så videre til min kommentar til emnet: Jeg forstår simpelthen ikke at folk har så forbandet travlt med at komme med negativ kritik til alle andre metoder end deres egen. Jeg har ikke set bevis for at "støvsuger" metoden virker endnu - i hvert fald ikke for amatørrytterne. Jeg har heller ikke set LDR metoden give pondus for amatørrytterne endnu. osv. Ud fra det udleder jeg personligt, at en mere eller mindre fanatisk holdning til en ridetype gør, at man glemmer at lytte til sin hest, og stoppe op og tænke på "hvad fungerer egentligt bedst for min hest og jeg? Hvad gør at min hest arbejder med en vilje og en energi, der gør at vi kommer frem i livet på en fornuftig måde begge to?" Jeg ved fra min egen træning, at jeg er nødt til at tilpasse min ridning efter hvad hesten har brug for lige præcis i den træningssæssion jeg er i gang med, om det er at trække ud ved at lægge hesten dyb og rund, eller om det er ved at lade hesten blive lav og lang - det er SÅ forskelligt fra dag til dag. Jeg kan ikke komme med en biomekanisk forklaring på hvad der virker for den enkelte, og hvad der generelt BURDE være det rigtige. Men jeg må indrømme at metode debatten er ved at udvikle sig til fanatisme, og at jeg synes at hestens individuelle behov er ved at gå tabt.
Karina82
STUD BASK
Counting all the assholes in the room... And i'm definetly not alone Nu med skimmel princesse kandidat
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Karina |
|
|
Vil give dig fuldstændig ret. - og synes egentlig også jeg har forsøgt at skrive flere gange at jeg rider på feeling, og ikke er komplet tilhænger eller modstander af hverken det ene eller andet. Til jer andre, tak for artikler og abstracts. har desværre ikke tid til at læse det lige nu i min middagspause, men vil kigge på det når jeg kommer hjem... og til dem der endnu ikke forstår at jeg ikke er skeptisk overfor PM teorier, så er jeg jo UDELUKKENDE kritisk når der påståes at noget er skadeligt. Jeg vil se dokumentation for det, og når jeg ikke spørger PM om dokumentation for at det er godt, er det ligeså seriøst som når jeg ikke beder jer om dokumentation for at næse i sandet er så godt... Hvis folk påstår ting er dyremishandling, må der være dokumentation, ellers er jeg egentlig ikke specielt firkantet. - JEg rider også min hest "ud af halsen" eller hva i nu kalder det når det er positivt ladet for jer, og heller ikke her vil jeg se dokumentation for at den tager skade... ligesom jeg ikke eftersøger evidens for at den ikke tager skade af at spise æbler, stå på halm, i boks, spise græs og gå med grime... for de ting jeg gør, gør jeg af feeling (håber jeg), og så vil jeg bare ikke høre på at det er mishandling uden at jeg får noget bevis for det. Jeg håber i på et eller andet punkt forstår min tankegang, for det er godtnok ved at være udmattende at blive ved med at forsvare min "midt imellem" filosofi...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hov hov |
|
|
Det må på det strengeste frarådes at ride, hvis man selv tror man kan tage ansvar, for noget som helst. Medmindre man har en artikelserie og et par netveninder i baghånden, så må jeg anbefale dig at parkere dyret.. Garanteret du også har en uddannet underviser!!!!!!, som følger dig tæt, IRL!!! Det er den sikre vej til fortabelsen...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Herregud, hvor folk dog kan tage paa vej over, at nogle vaelger at saette stoerre spoergsmaalstegn ved en ridestil end andre. Jeg bliver irriteret naar en ridestil promoveres paa et ufunderet grundlag. Mange af de argumenter der anvendes for at ride hesten i LDR er hjemmestrikket lommefilosofi - opfundet for at tilpasse virkeligheden, ikke vice versa. Det er for mit vedkommende den direkte modsaetning af, hvad dressur burde vaere. Jeg bliver ogsaa irriteret, naar jeg bliver 'stoevsuger'-rytter blot fordi, jeg ikke oensker at hive hestens ryg op i nakkebaandet, men hellere vil rejse den gennem god gammeldavs samling. Hvor umoderne det saa end maa vaere. Jeg har redet min pony hinsides landsholdet til piaf, changementer og pirouetter, + uddannet en hest til Prix st. Georg. Jeg holdt op med at konkurrere, da det der blev honoreret holdt op med at harmonere med min ide om ridning. Og jeg bliver ogsaa irriteret naar jeg ikke maa stille spoergsmaal. Hvis jeg oenskede at vaere del af saadan en mangehovedet monolog meldte jeg mig ind i en fanatisk, religioes sekt. Her er uenighed og meningsudveksling heller ikke velkommen, men det er da ikke det vi oensker for hesteverdenen, er det?
Portrætter males efter foto.
Cetereum auteum censeo Hyperflexionen esse delendam. (efter Cato)
"Riding is - and remains - an education in Humanity." www.xenophon-classical-riding.org
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Anne Krogh, - ang. synet |
|
|
Jeg har såmænd ikke en eneste indvending imod beskrivelserne af hestens syn, som du har sakset fra netdyredokter. I mit indlæg ovenfor har jeg har bestræbt mig på at beskrive synet i.f.m. balance og muskeltonus, så lad mig gentage mig selv: "Dette gælder for mennesker og alle andre pattedyr, der benytter syn og vestibulærsans (i det indre øre)som primære balance-"holdere". Hesten hører under denne kategori." Jeg skrev også: "Hestens øjne er - for de fleste hestes vedkommende - placeret lateralt (dvs ude til siden) og har dermed et lidt andet synsfelt og synsfunktion, end det menneskelige øje har." (Hvilket også er beskrevet i det, som du har indsat fra netdyredoktor.) og: "...fordi hestens øjne altid i udtalt grad vil søge i den retning, som den ønsker sit hovede hen imod for at få sit "verdensbillede" på plads igen." Så vil jeg da lige oplyse dig om, at hestens pupiller altså ikke sådan bare sejler gyroskopisk rundt inde i hestens iris, når hesten kipper/vipper sit hovede (se dit eget citat nedenfor skrevet med rødt). Det er hele øjet, der muskulært drejes efter "besked" fra vestibulærsansen, som registrerer hovedets stilling, og som er indledningen til påbegyndelse af oprettelsesreflekserne ("at genfinde ligevægten"). Og så ville jeg være glad, hvis du ville læse, hvad jeg skriver, når du skal respondere, og at du ikke forholder dig til, hvad du tror, jeg skriver. Eksempelvis skriver du: "Interessant tese, der her mener at uanset hvor hestens hoved befinder sig, så holdes pupillen vandret, og ikke som ovenfor skrevet tilter... samtidig står der at hesten med hovedet nede har et temmelig uskarpt syn..." ..hvilket jeg læser som en respons på, at jeg har skrevet: "...(og den tilhørende balance) kompromitteres, når hovedet tiltes, hvad enten det er forover, til siden eller bagover." Jeg skriver ingen steder, at pupillerne tilter....det kan de simpelthen ikke.  Endvidere har jeg ikke påstået, at det indsatte billede i mit indlæg skulle illustrere LDR. Billedet er der kun for at illustrere øjenbevægelsen. (Ud over det, er det ret pudsigt, at det som oftest er netop fortalerne for både LDR og Rollkur, der ikke vil se den slags billeder ) Slutteligt vil jeg synes, at dine skingre krav på "DOKUMENTATION" står i en meget dårlig kontrast til dine egne forklaringer om, hvorfor du er "tilnærmelsesvist" glad for LDR. JEG personligt synes sådan set ikke, at du selv yder noget som helst konstruktivt eller veldokumenteret i denne tråd, men til gengæld kræver du, at alle andre skal yde det, hvorefter du nægter at acceptere nogen som helst form for saglig argumentation, der fremlægges.  Indrømmet: Du har dog som "dokumentation" sakset noget (som jeg iøvrigt ikke anfægter troværdigheden af)fra netdyredoktor, .....men hvorfor er det lige, at dét for dig er mere troværdigt end f.eks. udtalelser fra Gerd Heuschmann, som er lige så meget dyrlæge, og som endnu ingen rigtigt har kunne modbevise??? Hilsen Linda.
Hellere tænde et lille lys end rase over mørket.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Anne Krogh |
|
|
Tjahh det er så en indstilling jeg aldrig vil kunne forstå.. hvis nogle kommer og fortæller mig at noget er det mest fantastiske i verden så kunne jeg da ikke drømme om bare at hoppe på.. uanset om noget roses eller kritiseres vil jeg gerne se nogle beviser eller bare tilnærmesvis holdbare argumenter for hvorfor, inden jeg selv tager stilling.. synes det virker lidt risky bare at acceptere alt som positivt.. men selvfølgelig ens eget valg.. Synes bare stadig det er meget mærkeligt at LDR tilhængerne ikke kan komme med noget som helst der viser det positive ved metoden eller i det mindste bare sandsynlige argumenter.. de få argumenter der er kommet er helt hen i været hjemmestrikkede ideer for at få træningen til at passe ind eller også viser billeder det modsatte af hvad der siges..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dokumentation |
|
|
Der bliver vedvarende bedt om dokumentation for og imod rollkur/hyperfleksion/ldr. Her er en lille del af de afhandlinger forskere har skrevet om emnet: vip.vetsci.usyd.edu.au/ contentUpload/content_2872/ SusanDwyer.pdf www.informaworld.com/smpp/ content~content=a783707899&db=all www.appliedanimalbehaviour.com/ article/S0168-1591(08)00287-6/ abstract www.knmvd.nl/uri/ ?uri=AMGATE_7364_1_TIC...1038475199 www.nzerf.org.nz/Attachments/ Science%20in%20the%20Saddle.pdf www.hest-online.dk/viden/ vis.asp?m1=4&m2=0&id=1...rlinfo=Dr.+ Gerhard+Heuschmann-Tr%E6ningen%3A+ Kend+hestens+fysiske+ foruds%E6tninger www.hest-online.dk/viden/ vis.asp?m1=4&m2=0&id=5...info=Dr%2E+ Astrid+von+vielsen%2Dzerweck- Forst%E5+hestens++anatomi++%2D+og+ rid+bedre Om man vil kalde det dyrplageri at ride bag lod med vilje, vil jeg lade være op til hver enkelt. Men i min verden går vejen til en dressurhest langt uden om ldr. Jeg undres til stadighed over alle i ldr-fortalere, der beder om dokumentation i en uendelighed. Det er uhyre nemt at finde dokumentationen, man skal bare lede. Indtil videre ser jeg en stor gruppe ryttere på alle niveauer argumentere sagligt og underbygget for at der ikke rides efter fordringerne, og at de heste vi ser på banerne ikke kan kaldes dressurheste. Modstanderne af denne tese svarer så igen med: Tilsvining og udhængning offentligt af privatpersoner. Forsøg på indskrænkelse af ytringsfrihed (du må ikke udtale dig kritisk, hvis du ikke selv kan vinde en PSG) Hjemmestrikkede teorier uden dokumentation. Latterliggørelse af den såkaldte støvsugerbande, som jeg personligt ikke kender nogen tilhørere af, og som jeg helst ikke vil puttes i. Sidst forstår jeg ikke denne sætning, Anne Krogh. "så er jeg jo UDELUKKENDE kritisk når der påståes at noget er skadeligt." Hvorfor kun når noget siges at være skadeligt? Jeg ville personligt være langt mere på mærkerne hvis nogen sagde at noget var Uskadeligt, uden at de underbyggede hvorfor de mente det hænger sådan sammen. Rikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| karina82-og nimbus |
|
|
hej til karina 82, rigtig godt indlæg. Jeg tror altså også at man skal passe på, at det ikke bliver for sort hvid. Selvfølgelig kan man drøfte rideteorier. Men det er altså ikke alt der virker ens på hestene. jeg har intet problem med den lette ldr for lette hjælpere. jeg er ikke så vild med det der nærmer sig rollkur, og stramme næsebånd. jeg synes også det er fint at ride frem og ud "støvsuger" og gør jeg også med min noget af tiden, og kan lide mange af andrew mc leans teorier. Men ælsker også at ride moderne dressur og det gør jeg også. Det felt kan hesten altså sagtens være i. jeg er efterhånden ved at være træt af at læse herinde, for det er lidt som, at rider man ikke på en bestemt måde, så er man ikke god ved sin hest. Og det er de samme artikler der kommer op igen og igen. og der er kun en måde at ride på. Det synes jeg er så ærgeligt for det jager altså mange væk, og vi kunne lære mange spændende ting af hinanden. Men det er simpelthen for sort hvidt, til at blive interessant.  Så jeg tror sagtens at man kan kombinerer, og jeg fornemmer min hest meget, og bruger hvad jeg synes vil fungerer for den på dagen. til Nimbus du laver altid de fedeste indlæg. Tak fordi du gider. Læser altid dine indlæg du har nogle gode pointer. Og ja jeg havde også læst den anden tråd som der kun er en sand underviser. Og det er jo lidt svært at alle rider hos den ene sande underviser. ( lidt sat på spidsen). jeg må indrømme at jeg savner nu pia muncks indlæg herinde, nogen var måske lidt anderledes vinklede end jeg ser verden, men det gav mulighed for god debat. Så husk nuancerne. hilsen Rikke. som er godt træt af vm fodbold allerede.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rikk ☻e☻ |
|
|
Jeg ser ikke nogle her i tråden der siger det kun kan gøres på 1 måde.. vi søger bare forklaring/beviser omkring at bag lod også er godt for hesten, hvilket ingen kan komme med.. Og ingen af os er blandt dem i den anden tråd der mener der kun findes en underviser(hvilket da ville være rigtig kedeligt for os der ikke har mulighed for at ride hos hende), så derfor kunne jeg ikke helt forstå at vi skulle slåes i hoved med den..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rikk ☻e☻ |
|
|
Der er ikke 2 debatører i denne debat der rider ens, endsige har præcis samme mening omkring hestetræning. Den eneste fællesnævner er at alle bestræber sig på at hesten er foran lod og modsætter sig bag lod som en fast bestanddel af dressur træning. Der er ingen der siger at man ikke er god ved sin hest hvis man træner den bag lod, ikke bevidst i hvert fald, men der argumenteres sagligt for hvorfor det ikke er hensigtsmæssigt i dressur øjemed. Synes du skal finde de positive briller frem og så læse tråden forfra. Det er faktisk, for en gangs skyld, en saglig, spændende og sober debat om et meget ømtåleligt emne. Jeg håber ikke at det kun er fordi jeg har undladt at skrive indlæg denne gang  Jeg elsker også Nimbus´ fremragende indlæg og hendes alt for fede retorik (men lad være med at fortælle hende det) til trods for at hun, af een eller anden grund, altid har stik den modsatte mening af alle andre uanset emnet. Måske er det mere selve debatten hun finder interessant og ikke det specifikke emne der debateres. Der er ikke nogen der forsøger at skabe et sort/hvidt billede af ridningen, men det snerper derhen af når du deler det op i foran- og baglod ryttere. Vi er alle forskellige og det er vores ridning og omgang med hestene også. Det er derfor vi kan - og skal, lære af hinanden... Jeg har heller intet imod LDR for lette hjælpere og jeg er ret overbevist om at jeg aldrig har sagt at jeg har det. Jeg har ihvert fald ikke ment det på den måde. Men jeg mener at det modarbejder målet med dressur og ville aldrig selv benytte mig af det, da det er et meget anderledes resultat jeg forsøger at opnå. Istedet for at blive tøsesur, så skulle du nyde at du har en hel flok HN´ere til at støvsuge nettet for informationer, undersøgelser og forskningsresultater for dig, så det eneste du behøver at gøre, er at klikke på linket og VUPTI, så er det hele serveret på et sølvfad - helt uden at du får sved på panden Det er da service der vil noget! Jeg savner nu også Pia Muncks indlæg Til trods for alle de grimme ting jeg har sagt om kvinden, så har der ikke været mange andre i HN´s historie der har kunnet sætte så meget fut i debatterne, og så mange tanker igang hos rytterfolket, som hende. Jeg mener stadig at konen har en alvorligt stor skrue løs, men jeg ved med sikkerhed at der er rigtig mange der mener præcis det samme om mig. Pia og jeg lever bare i hver vores rosenrøde fantasi verden! P.S. VM-fodbold sux! Så vil jeg hellere se dokumentarprogram om bænkebiderens liv og levned, eller studere maling tørre på en væg.
Chris! I never give up - I never give in... Min erfaring er summen af mine fejl!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Det er meget mærkeligt det her- jeg har fulgt tråden på sidelinien og ønsker egentlig ikke at debattere for/imod LDR, og jeg har heller ikke været til omtalte clinic med Pia Munck. Men da jeg startede med at læse om LDR samt Rollkur/Hyperflexion, var disse to forskellige ting. Nu virker det som om, at LDR automatisk er røget over i Rollkur/Hyperflexion "gruppen" og debatteres under samme tag mht. argumenter og holdninger? For mig, som jeg husker at have opfattet LDR-ideen, var det noget jeg umiddelbart selv gik efter i visse momenter/træningssektioner (Som f.eks opvarmning i trav og slut træning, samt når det blev for hårdt for hesten at gå i højere samling/tilsyring)- nemlig at hesten skulle gå afslappet, dybt og få ryggen op og overlinien til at strække sig og arbejde hele vejen igennem. Her erindrer jeg absolut ikke, at denne træningsform oprindeligt blev fortolket eller ment som Rollkur/Hyperflexion/Bag lod- ihvertfald ikke at det var noget man stræbede efter med LDR-formen  Nu bliver disse to former diskuteret som EN samlet form, og den ene form (Rollkur/Hyperflexion) er noget jeg BESTEMT ikke går ind for! Derfor vil man nu blive skudt ned herinde f.eks, for at sige man går ind for LDR, fordi alle er i tvivl om den egentlige mening med LDR (Som jeg på nuværende tidspunkt heller ikke selv er helt klar over hvad er- længere), har jeg ret? Jeg vil til gengæld sige, at efter jeg var inde på Pia Muncks hjemmeside virker hun også selv en kende i tvivl om den egentlige ide med LDR- for hun viser visse billeder under LDR regi, som jeg afgjort mener hører under hyperflexion regi, og derfor kan jeg godt forstå, at der er kommet meget tvivl om den egentlig mening med LDR, da "stifteren/fortaleren" tilsyneladende selv virker en anelse signalforvirret..
Mvh Mie -Med supermulen Surprise
Deltag i debatten og konkurrencen om månedens hest på http://www.ridemagasinet.dk - Det nye debatforum for alle heste-interesserede!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forskel |
Lilar |
12-06-2010 21:34 |
|
Jeg kan kun tale for mig selv, men ja - jeg "skærer LDR og rollkur over en og samme kam". Og hvorfor gør jeg det? Jo det gør jeg såmænd fordi der endnu ikke er nogen der har kunnet give mig en definition på de 2 ting! Som jeg husker det, så har ikke engang FEI kunnet definere de 2 begreber. Så indtil jeg får en forståelig definition på de 2 begreber, som er forskellig, så ser jeg det som værende det samme. Linda.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| griner... |
|
|
Jamen jeg skærer skam ligeledes alle remontekrigere over en kam, så må det da være helt fjong.. Nu kan jeg godt se det fornuftige i remonteridning, og jeg fatter faktisk logikken i LDR, upåagtet at begge dele oftest markedsføres af enten AH og PM eller KH og BBH... Blondine kontra SSofficer?? Erna Iversen kontra Danni Druehyld?? Who cares, det må da være evnen til at se bag, de, til tider, mere eller mindre gakkede fortalere, der sætter en i stand til selv at vurdere hvorvidt noget evt. har relevans, sammenholdt med de erfaringer man har gjort sig..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hov hov |
|
|
Iøvrigt, når nu det er endnu sværere at ride korrekt, da ldr jo er snyde vejen for dovne eliteryttere, så må det betyde at de "korrekte" heste under deres laaaaaange uddannelse, går forkert jævnt meget af tiden. Spørgsmål ??? Kan hesten skelne mellem en rytter, der nok rider "ukorrekt", altså i en ldr-form, men har styr på almindelig træningsetik, og en rytter, der nok prøver at ride "korrekt", men grundet sværheden i opgaven stadig rider ukorrekt?? Opvejer de gode hensigter, og de mange anti-ldr indlæg ganske almindelig amatørudygtighed, som jeg f.eks selv er verdensmester i?? Måske jeg fluks skulle hylde den lige p.t. mest HN-korrekte underviser, og så se om ikke rideponyen så lidt mere tilpas ud.. Jeg kan jo stadig fedte rundt som jeg har lyst til, og med populære indslag nok, vil folk finde mine billedserier noget så fine, for jeg prøøøøøver jo... Går det helt i fisk, kan jeg jo bare parkere den i sygeforsikringskassen, og så få ros for at genoptræne den for 118. gang, for jeg holder jo så meget af den.. Så, nu er der noget at gå i krig med, glemt er fodbolden..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tjaeh.. |
|
|
Dyret er nok ligeglad med om f.eks. misrøgt sker af uvidenhed eller ligegyldighed/dovenskab etc. (f.eks. fejlernæring, gnavesår eller noget helt 3.) og ligeledes er den nok også ligeglad med om ubehag bliver givet med vilje eller pga. manglende evner. Men for os mennesker er der nok en vis forskel - selvom jeg så ville sige at man bør arbejde mere med grundarbejdet hvis man ikke kan magte de store opgaver - endnu en grund til at jeg stadig arbejder med grundarbejdet Min evner er ikke større, selvom jeg da har udviklet mig i hvordan jeg arbejder min grundridning
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Som nimbus |
|
|
skriver er det svært at ride - især for os amatører, der ofte ikke rider mere end én hest om dagen - og hvilken en?  Men på den baggrund er det da helt hen i vejret at anbefale (til amatører....) LDR, der ofte ikke er til at skelne fra rollkur - som nu er forbudt til stævner  Lad dog hesten gå som den selv kan finde ud af det, hvis rytteren ikke kan 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg mener så |
|
|
at LDR ikke er en ting, men nu om dage dækker alt fra en afslappet hest for letter hjælpere der går i en lang holdning og let bag lod (denne ridning har jeg det fint nok med, selv om jeg ikke selv føler at kunne bruge det til det jeg vil opnå) over mere og mere bag lod indtil vi når det PM kalder den powerfulde eller udtryksfulde LDR (og som i mine øjne er roll-kur).. så når folk skriver LDR kan det være lidt svært at vide hvilken de bruger.. Jeg mener ikke den første er skadeligt, og i korte momenter kan den sikkert også have nogle fordele.. jeg mener bare heller ikke den giver noget på vejen mod korrekt samling.. og da ingen endnu har kunne komme med beviser for det modsatte, så vedbliver jeg at mene det.. Og nej forkert ridning skader jo uanset om det er med vilje eller fordi man ikke er bedre.. og vi laver alle fejl.. men vi gør vel alle hvad vi mener gør mindst skade.. og jeg kan da i det mindste tænke at trods alle mine fejl, så har jeg endnu aldrig haft en rideskadet hest, så helt galt kan det jo ikke være for hesten 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| LDR/hyperflektion/rollkur |
|
|
Mange navne for en og samme ting, ridning bevidst bag lod... Ingen kan forklare hvor grænsen går mellem ldr og rollkur. Ingen kan forklare hvad det skal gøre godt for. Men så længe man vinder når man gør det, så må det jo være godt. Har I aldrig undret jer over at dommersystemet indenfor dressur er struktureret markant anderledes end i alle andre sportsgrene? Her tænker jeg på at dommerne bliver inviteret af arrangør, istedet for at blive udpeget af en højere myndighed... Har I aldrig studset over at alle ridt bliver bedømt til omkring de 60-70% aldrig over og aldrig under, lige fra lc til gp? Det er da mærkeligt når man nu har en skala der går fra 1-100. Er alle ryttere mere eller mindre lige middelmådige? LDR er udviklet for 1000vis af år siden for at kontrollere besværlige heste. Det er ikke nogen ny opfindelse og det er ikke de vises sten, som det til tider fremstår som. Når man overstrækker ligamentet der går fra nakke til bækken, i den ene ende ved at trække hesten bag lod. Så trækker man samtidig bækkenet i den forkerte retning, så hesten huler ryggen og sætter sine bagben længere bagude end den ville have gjort hvis samlet bagfra. Herfra stammer alle de taktfejl, der bliver påpeget igen og igen. Der begynder allerede at være lidt "mudder" i takten når hovedet passerer en ½cm bag lod på en hest med meget ganachefrihed. Derfor står der i samtlige dressurmanualer, at hesten skal være foran eller i lod og med nakken som højeste punkt. Derfor står der "hesten til biddet" og ikke "biddet til hesten". Derfor står der at dressuren skal bibeholde de naturlige gangarter. Derfor opponerer jeg imod LDR som vejen til en dressurhest. En dressurhest er samlet, og det kan ikke lade sig gøre at samle en hest der trænes bag lod. Rikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ytyutyutyuyt |
rfx |
13-06-2010 17:36 |
|
ska vi bare trække det sammen til bbl: bevidst bag lod....
Mvh Michelle Man skal ikke kaste med viskelæder hvis man selv er en tegning
FLINT ALLMIGHTY www.houseofcharisma.com Home of Masterback flex saddles www.fjordhest.dk for dem der kan lide rigtige heste
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| God ide |
|
|
Det er sguda at kalde en spade for en spade... Slut med alt det der gradbøjningshalløj, bbl = bevidst bag lod. Så er der da ikke tvivl om man nu hyperflekserer eller om hesten nu "bare putter sig lidt, fordi den ikke er stærk nok til at holde sit eget hoved". Undskylder på forhånd hvis jeg tramper nogen over tæerne. Rikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jepper |
|
|
også forkortet til BBL <- så ved vi da hvad det er 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu tror jeg at jeg har luret den |
|
|
RikkeTP: Først vil jeg sige at jeg ikke tror på at nogen hest ikke er stærk nok til at bære sit eget hoved. Det har den trods alt gjort siden den blev født, og dette uden problemer. Skulle en rytter på ryggen ændre på det???! Nej jeg tror nok at jeg har luret formålet med BBL. Kan huske de ældre rytteres flotte dressurprogrammer, med korrekt redne heste som gik topdressur langt oppe i årene. Dengang var et dressurprogram uden fejl nærmest uopnåeligt, selv guldvinderne ved VM og OL formåede det ikke. Så tror at alle var noget imponeret da Anky red på banen og leverede et stort set fejlfrit ridt. Det var uhørt og måske derfor blev hun tilgivet at hesten ikke arbejdede helt korrekt. Og hun har jo bevist at hun kan gøre det igen og igen og det er vel derfor at det er blevet så populært. Hvis man sammen fatter nogle af de ting bl.a. Susan Kjærgård har skrevet tidligere i tråden føler jeg at tiøren falder. Nemlig de ting som omhandler hestens syn og balance. Hvis en hest går og bliver lettere svimmel bag lod, vil den muligvis føle sig lidt "høj" når den bliver redet der. Deraf de fremadrettede ører som af de fleste tolkes som velvære. Når man dertil lægger at hestens syn er blevet væsentligt forringet af positionen og hesten dermed er tvunget til at stole 100% på rytterens hånd vil enhver hest vel blive føjelig og blid som et lam. Synes efterhånden det er en kamp mod vindmøller at prøve at lære sit barn at ride korrekt, når alle dem som går bag lod vinder over hende gang på gang. Det er ikke let at forstå når man kun er 10 år.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| GitteB... |
|
|
Ja må være enormt svært at oplære børn i korrekt ridning.. det er svært nok for os voksne at forstå at dommerne tilsyneladende ikke længere trækker for grundfejl.. og må være endnu sværere for børn at forstå det er vel også det der netop har gjort den ridning populær, man ser det er dem der vinder og tænker så "så må det være korrekt" og så ændre man ridestil 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| At holde sit hoved |
|
|
Gitteb: Jeg hører ofte at grunden til at hesten går bag lod, er at den ikke er stærk nok til at holde sit hoved i den ønskede i lod og med nakken som højeste punkt. At man i det tilfælde nok bare skulle give lidt tøjle og lade hesten strække sin hals, virker ikke til at være en løsning. Man kan nok ikke kalde det bbl. Det er nok for de fleste en ubevidst handling. Jeg er helt enig med dig i at en hest der er frarøvet sin balance og syn er nemmere at ride, og dermed leverer mere præcise programmer. Og dermed er det blevet normen. At det bliver bedømt bedre end en samlet hest i korrekt form, men med knap så præcise programmer er mig stadig en gåde. At f.eks. parade er blevet for svær en øvelse til L-programmerne og dermed afskaffet er også en ting der giver mig nervøse trækninger. Rikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overrasket |
|
|
Rikke - Mener du seriøst det? Er de to parader ikke længere en del af øvelserne i L-programmerne? Jeg er målløs
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ingen parader |
|
|
Eife: Nej man har fjernet paraderne i de små programmer.. i LB kommer der så slut parade på.. og først i LA indridnings parade.. Personligt kan jeg slet ikke vænne mig til det og har svært ved at huske at der ikke er parader, da jeg skal til at ride de lette programmer på min 4 års.. I min verden er en parade jo ellers noget af det aller første man lære hesten og kan ikke forstå det skulle være så svært..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nemlig |
|
|
Signe - helt enig, hvis man ikke kan lave en parade, aka stoppe hesten, bør man så overhovedet trave? ensige galopere..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hold da op...!!!! |
|
|
Jeg var til Pia M. i går, jeg syntes ikke det var noget at råbe hurra for. Det det i bund og grund gik ud på, var at vise en HEL MASSE billeder, forsvarer Anky, Hollænderne, og en masse andre rytterer. Det var nu ikke særlig lærerigt. Ser jeg en hest, hvor halen pisker, munden er åben mens hesten gnaver på bidet, en rytter med flere kilo i hånden, ser jeg IKKE en glad hest men en stresset og irreteret hest. Det hun ville ha os til at "fatte" var at - Anky bare går i forsvar, fordi hesten er vild. - Anky's stil er den eneste rigtige. - Når hesten spidser mulen, har man bagbenene med. - Hvis du ikke rider LDR, kan du ikke ride stævner. For hesten er ikke stærk nok. - Den falske måde er ikke at ha vægt i tøjlerne, det vil hesten få ondt i ryggen af. - Hesten går som en høne, med elastiske skuldre. - Hold fast i tøjlen ved mankebenet, så den trækker næsen ind. Så strækker den sig som den skal. - Efter korrekter teknikker spidser hesten mule og er glad, de elsker det. - Lang og dyb er de forkerte trekanter, da hesten undertrykker sig. Det er jo sund fornuft. - At vi hele tiden skal pille hesten i munden, og ride den bbl. - Den mekaniskehest er vejen frem. Det var så bare i "korte" træk. Jeg tænker bare, at når det nu er muligt at ride, uden et gram i tøjlen, med løs afslappet hale, lukket mund (uden div. næsebånd) med stille krop (hænder, ben,sæde) ørene fremme, ryggen oppe, med næsen fremme osv. Altså rolig afslappet og vel afbalancer hest og rytter. Så kan man sku da lige så godt gøre det. Og så er det samtidig på hestens præmisser 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mere input |
|
|
Dejlig med mere input vedr. damens mange teorier der har lidt svært ved at hænge sammen i praksis  Jeg tror bare jeg holder mig til min hidtidige tolkning af PM: Hun mangler sgu et par kopper i skabet  Jeg får helt lyst til at tage med til en clinic og bombardere hende med spørgsmål om alt det jeg ikke kan få til at hænge sammen i praksis ifølge hendes udlægninger - måske tage et par af af mine tree-hugger ridepiger med Det kunne da være klasseunderholdning, lidt ligesom når man går i biffen og ser en god gyser, og bagefter godter sig over det er fiktion  (Det er det så desværre ikke for hestenes vedkommende, men PM's teorier vil jeg helst se som en forvirret hjernes opspind)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stille spørgsmål??? |
|
|
Du må da ikke stille spørgsmål til PM... Det er jo informationsforedrag hun holder, der må så sandelig ikke stilles spørgsmål. Tænkt hvis hun nu ikke kunne svare tilfredsstillende? Det kan du da godt se ikke holder. Altså regel #1 i elitedressurens verden er at der ikke må stilles spørgsmål. Hvornår forstår I det dog. Folket med de høje hatte har slet ikke tid til at svare på alle de der dumme spørgsmål, som jo vil kræve at de rent faktisk fandt noget dokumentation at støtte sig til. I kan da nok se at eliten slet ikke har tid til at sætte sig ind teorien, med alle de rideheste de skal producere, så os sølle "nordbaggeryttere" har noget at stræbe efter at få råd til. Rikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| AHAHAHAHAHA |
|
|
Det er vist også en meget god tolkning af hende. Lige så lidt sammenhængende som mit inlæg er, lige så lidt sammenhængende er hun at hører på  Hvis i har mulighed for at komme til en af hendes clinicer, så gør det. Det er meget underholdende, MEN FOR GUDS SKYLD INGEN SPØRGSMÅL. Hun bliver seriøst sur!!! I skal bare lige være forberedt på at gå derfra, med mindre hår på hovedet og ticks i form af rysten på hovedet. Hun har desuden selv haft en nordbaggen, og hun kan ridtig godt li nordbakker og shetterer  Desuden bliver Anky og hollænderne angrebet af Tyskland. Så der var også lidt historietime med 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tg ♥Comet♥ |
|
|
Nu er det jo ikke Pia der er ophavsmand til konspirationsteorien Holland/Tyskland. Det er faktisk Kyra der har fortalt Pia M sagens rette sammenhæng i en fortrolig stund... Det siger Pia selv...  Jeg har stadig ikke fundet ud af om clinic´en var meget underholdende eller dybt deprimerende...  Vi udvandrede da hesten der blev longeret i "bodybuilder-indspænding" begyndte at nærme sig rentaktet pas...  Jeg vil dog rigtig gerne have en forklaring på de "meget komplicerede matematiske udregninger" der ligger til grund for de lyserøde trekanter, der beviser at LDR er bedre end frem & ned. Pia ville ´ikke lige komme ind på dem´ til foredraget.
Chris! I never give up - I never give in... Min erfaring er summen af mine fejl!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tjaahh |
|
|
Når du nu ikke skal se fodbold, Chris, så kan du jo filosofere lidt over et meget spændende emne: Hvad er det ved hestefolk, der gør at al teori/ridelære, skal markedsføres og simpliciferes til det niveau, det har nået nu?.. Og så er det jo et fedt om det er Hunulven Pia, eller Frimurernes hemmelige leder..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nimbus 1 |
|
|
Huh?  Kan du ikke uddybe/omfortolke det?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tjaaah |
|
|
Nu er der efterhånden en del, der lever af at markedsføre en træningsmetode, med hovedvægten på netforaen, både med hensyn til formidling af "viden" og formidling af "teori". En af de store fællesnævnere for disse er en meget markant retorik, og en omfattende polarisering af teorierne.. Hvorfor er der et så stort behov i hestefolkssjælen, for at have en åndelig leder og, hvorfor skal disse helst være karrikaturer af typen. Var der ikke salg i produkterne, så var de der ikke...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ha Ha Ha |
|
|
Hesten er som en høne, og så spinder den som en mis. Så deeeee 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Lilar |
20-06-2010 13:28 |
|
Jeg var der også torsdag aften, og må sige at jeg er dybt dybt forundret! Hele foredraget var en lang ros af Anky (og hende selv), samt et angreb på folk der rider hesten frem og ned. Og man måtte bestemt ikke stille spørgsmål... Flere gange undervejs var jeg ved at kløjs - fx da hun højlydt bedyrede at klassiske ryttere bruger stangtøjlen på kandaret til at få hesten til at søge frem og ned i arbejdet fra jorden!! Nej do, det bruger man en kapsun til! Alle mine notater ligger hjemme, men vil gerne forsøge at skrive et "referat" når jeg får mulighed for det. Var ikke til stede da der blev lagt indspænding på den første hest - hvilket min veninde mener var godt, da jeg ikke havde kunnet holde min kæft. Den var voldsomt spændt ind, ikke noget jeg bryder mig om. Begge heste blev klart dårligere gående efterhånden som underviningen skred frem, især den første - vi var mange der var enige om at den var decideret tøjlehalt! Bagefter (hvor vi gerne måtte stille spørgsmål, utroligt nok) nævnte jeg det for hende, hvortil hun bare siger at ja begge heste taktfejlede i starten, men det forsvandt jo efterhånden som de kom i gang med LDR. I øvrigt blev der brugt glidetøjle på begge heste, hvor den ene var M-hest. Hvis der er så meget nydelse i LDR, hvorfor er det så nødvendigt at bruge en glidetøjle til at få hesten ind i den position... Selve cliniccen gag mig tics, og jeg krympede mig virkelig mange gange. Min størte frygt var at der sad en masse og slugte det råt! Heldigvis viste snakken i pausen at det ikke var tilfældet. Det sjoveste ved cliniccen var helt klart snakken bagefter - rigtig hyggeligt og sjovt Dem der var der ved hvad jeg mener... Linda.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lilar... |
|
|
Jeg tror din frygt er ubegrundet. Pia Muncks argumenter og dokumentation kan ikke overtale folk til at skifte over til LDR. De kan kun bekræfte ryttere der allerede bruger systemet i deres træning. Det er ihvert fald min oplevelse når jeg taler med folk - og jeg har talt med en hel del. Har endnu til gode at møde en rytter der tager hende seriøst og kan se logikken i "de moderne positive teknikker" hun så ihærdigt forsøger at promovere. Selvfølgelig undtaget de få ryttere der er VIRKELIG ambitiøse og VIL til tops! LDR foredraget er ikke et foredrag, det er et propaganda fremstød, og endda et ret så dårligt iscenesat et af slagsen. Formålet med propaganda er at gennemsyre alting så diskret, at man ikke opdager at man bliver manipuleret i en bestemt retning. Pias retorik er så sort/hvid, at man skal have en hel bestemt mentalitet for overhovedet at blive, bare tilnærmelsesvist, påvirket af det. Jeg skal selvfølgelig ikke udelukke at der måske har været en eller to brugbare ting i hendes metoder som jeg har overset, men som system er det, i mine øjne, meningsløst!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvor... |
Roselina ♣C♣ |
20-06-2010 19:26 |
|
Bliver der stadig afholdt clinics? Hvem dælen lægger heste til sådan et "show"...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det gør vel |
|
|
de få ryttere der er VIRKELIG ambitiøse og VIL til tops!  Men hvem pokker financierer showet? Man kan næsten ikke forestille sig, at PM kører hele dette show ganske gratis bare for at propagandere....? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nordjylland med PK |
|
|
Louise der er clinic i Agersted i Dronninglund (gratis). Det er d. 4. juli.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Propaganda |
Lilar |
20-06-2010 22:13 |
|
Ja det er jo egentligt en form for propaganda hun kommer med! Især fordi man ikke må være kritisk på nogen måde... Og hun nedgjorde virkelig folk som ikke er enige med hende - det var utroligt latterligt at høre på! Linda.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| NinA... |
|
|
Efter hvad jeg ved, så afholder Pia Munck foredragene for egen regning. Jeg respekterer hende fuldt ud for at hun brænder så meget for sin sag, at hun vil bruge så meget af sin egen tid og sine egne penge på, at køre rundt og fortælle folk om sine konspirationsteorier. Det må tage en hel del tid og koste en masse benzin. Det er jo over hele landet... Hvis hun havde en bedre sag og nogle bedre svar (eller blot bare svar overhovedet) så ville jeg synes at det var fantastisk...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| TÆNK.......... |
|
|
hvis hun brugte hendes tid og benzin penge på at lære at ride en hest uden glidetøjler og krøllen samme ridning KÆFT madammen ville være en dygtig rytter idag 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fotografere |
Roselina ♣C♣ |
21-06-2010 09:24 |
|
Må man tage billeder ved hendes clinic? Og i så fald, er der ikke nogen af jer, der har et par billeder af heste før og efter, de er blevet redet efter PM´s anbefalinger...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Billeder |
Lilar |
21-06-2010 10:06 |
|
Jeg har desværre ingen billeder, og ved faktisk ikke om man MÅ tage billeder! Linda.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvor utroligt |
|
|
det end lyder så kan i jo se på trådstarter, samt på den nye tråd på opslag og fjern undervisning, at der faktisk er mennesker der køber Pias vandvittige teorier og åbenbart synes at hun lyder super fornuftig..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lige en bemærkning.. |
|
|
Trådstarter her knytter lige en bemærkning.. Bare for at strø en tanke.. Sindsyg -og uvidende dum- som jeg tilsyneladende er, ja, så kan jeg lige tilføje at jeg faktisk skal udvide mit i forvejen ret snævre kendskab til ridning imorgen vha desideret UNDERVISNING - ja UNDERVISNING ved "damen" PM. Timen begynder kl. 16.30 - jeg varmer op kl. 16.00. Jeg er nr. 6 i "køen" og ved ikke om andre er interesseret i besøgende , men jeg er.. så jeg vil hermed gerne invitere SAMTLIGE her fra HN til at overvære min første time med Pia Munck imorgen! Det -modsat min første bemærkning- mener jeg faktisk helt seriøst! Kom og kig, evaluer mig, vis mig lyset! Tag evt. video af mig til at understøtte en evt. debat/forklaring med efterfølgende.. Klubben er KSRK- beliggende ude i Harlev. ( jeg ved mange af jer bor i nærheden- så kom da ud og kig- jeg betaler;)) Som det ses ovenfor i tråden på billederne af min stakkels LDR plagede hest takter den allerede forkert samt lider voldsomt under min stramme ridning og tilbagelænede sæde (fleksible læn!!) samt korte forholdte tøjler. Kan det blive meget værre?- kom gerne og bedøm imorgen.. Lige en sidste bemærkning. Nu hvor jeg kan se der efterhånden er en del tråde vedr. dette emne, og nu også en om at hesten skal rides på dennes præmisser så er det egentlig ret relevant at spørge alle debatørerne om samme spørgsmål.. Hestens præmisser- hvad er det? Godartet ridning - hvad er det? Når man nu ER SÅ opsat på at det er SÅ synd at krølle sin hest sammen som en søndagskringle- HVORFOR er det så at man ikke lige træder et skridt tilbage og tænker over om det mon egentlig OGSÅ er på hestens præmisser at i spænder deres gjord HVER DAG. Giver den BID i munden - HVER DAG?!- SIDDER PÅ DEM - også hver dag.. SPÆRRER DEM INDE - forevigt?! Hvad bilder i jer egentlig ind at holde vores dejlige heste FANGET- for DET er sku SLET ikke i deres natur!! Tal om selvmodsigelse og skyklapper..pshh  Men.. i bund og grund.. Jeg er altså (tror jeg nok) en redelig, fornuftig, intelligent , ligetil pige som ikke ønsker at smide med mudder, blot at blive bedre til min sport. Så jeg fusionerer lidt fra hist og pist.. MEN- er der nogen der kan overbevise mig om at det jeg laver imorgen er usundt og skadeligt for min hest så kysser jeg gerne disse faglige råd/beviser/argumenter velkomne med et åbent sind! MVH Michelle /og fangehesten Copperfield.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| billeder |
|
|
Jo jeg tror skam gerne man må tage billeder, det gjorde jeg nemlig... Mvh. Lotte
Med Heimdals Knut Stenhedegårds Dorién Rædkær´s Le Louvre "My Horse, My horse, a Kingdom for my Horse!"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Michelle... |
|
|
Nu bor jeg så i den modsatte ende af landet og har allerede planer for i morgen.. ellers havde jeg faktisk glædeligt kommet og kigget, da det kunne være at live undervisning ville gøre det nemmere at forstå hvad Pia egentligt mener.. Jeg håber da for dig at undervisningen er det du søger.. hvem man vil undervises af bestemmer man jo selv også selv om vi andre ikke kan se fornuften i det.. Men forstår ikke helt hvor du vil hen med alt det om hvad der er naturligt for hesten... for skal det forståes sådan at fordi vi har tæmmet hesten og holder den som "kæledyr"/brugsdyr så lever de jo alligevel ikke naturligt og så er der ingen grænser for hvad vi kan tillade os at byde dem ?? for det er sådan det lyder på mig.. du argumentere ikke for at du mener metoden ikke er ubehageligt, men derimod at de jo alligevel udsættes for en masse unaturligt og måske ubehageligt så hvorfor skulle det du gør være værre.. sjov måde at tænke på.. Jeg tvivler kraftigt på at nogen kan overbevise dig om noget som helst.. for folk er jo kommet med masser ad argumenter og henvisninger til undersøgelser osv både her og i den anden tråd, og intet af det kan jo godtages... synes bare det er sjovt at alle dem herinde der indrømmer at bruge disse metoder ønsker beviser for at de er skadelige/ubehagelige.. men i er fuldstændig ligeglade med beviser for at det er sundt..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Michelle... |
|
|
Du ER en redelig, fornuftig og intelligent trunte, dét ved jeg med sikkerhed. Helt og aldeles ueffen på en hesteryg er du absolut ikke og ligeglad med Copper vil jeg nu heller ikke ligefrem kalde dig. Det samme vil jeg jo mene om migselv (bortset fra det der med trunte) Vi var til samme foredrag, hørte de samme argumenter og teorier og så de samme fotos med lyserøde streger og trekanter. Hvordan kan det være at vi opfatter det samme foredrag SÅ forskelligt? Det er da faktisk meget interessant. Specielt fordi du ved at jeg respekterer, og lytter til, dine meninger! De få spørgsmål vi fik stillet Pia til foredraget, var de irrelevante? Gav hendes svar mening for dig? Giver hendes beskrivelse af hvordan hun har tilegnet sig sin viden og indsigt dig en følelse af tryghed? Gør hendes dokumentation? Gør hendes hjemmeside? Du er ikke ligefrem ukritisk når det gælder undervisere, så derfor er jeg oprigtigt nysgerrig og interesseret i at høre hvilke argumenter der overbeviste dig om Pia Muncks kompetence. Jeg ville rigtig gerne komme og se dig få undervisning imorgen og høre din mening og dine tanker omkring det, men det er lige midt i min arbejdstid. Håber du vil bruge lidt tid på at skrive en evaluering, enten her eller på PB. Held og lykke til dig og Copper imorgen! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kjhkjhlhlk |
rfx |
24-06-2010 08:15 |
|
Så få taget billeder, så vi kan se hvad der er så meget bedre nu, efter start på ldr.. for dem du viste før, var jo "før" billeder, eftersom der var flere fra stævne... Kan sgi ik nå til sjælland idag..
FLINT ALLMIGHTY www.houseofcharisma.com Home of Masterback flex saddles www.fjordhest.dk for dem der kan lide rigtige heste
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Første og ikke sidste gang. |
|
|
Så har jeg været til min første time ved PM, og denne vil jeg MEGET gerne berette om hvilket jeg gør efter mit svar til Chris. Til Chris: Hej igen forresten:)- længe siden.. Håber du har det godt:) Har du stadig NuNu følbassen?:) Først og fremmest vælger jeg at lægge RIGTIG meget tid og efford i at svare dig nu fordi du formår ( unlike andre) at spørge fagligt og sobert på en IKKE nedladende måde. Jeg tillader mig at kopiere dine spørgsmål:) "Hvordan kan det være at vi opfatter det samme foredrag SÅ forskelligt? Ehmm..en indrømmelse er på sin plads.. Nu ved jeg ikke om du opdagede det, men jeg kom faktisk ikke til den første 1/2 time af fordraget fordi jeg havde overarbejde:/- så jeg ved ikke om jeg hørte alle dine spørgsmål eller om Pia har været HELT gak gak den halve time.. Nu så jeg ikke DIG den sidste halve ( den hvor hestene blev taget i brug) så ved ikke om du evt. har misset det? Men en ting ved jeg! Og det er at Pia er EKSTREMIST! Det skal der altså en meget speciel tålmodighed til at acceptere og ikke mindst håndtere( hvilket jeg dog selv priser mig med at have).. Hun irriterede/pissede sågar MIG af med alt sit Anky, Edward AH, Kyra bavl,- da jeg jo var kommet for at høre teori! Egentlig, ja, så synes jeg egentlig ikke at det blev OVERHOVEDET interessant før hestene kom på banen! Men så blev det tilgengæld også rigtig interessant for mit vedkomne. Jeg ser de her heste til daglig. Den ene ( den sorte) er faktisk lige PT i behandling for kissing spine, og normalt er den altså ikke til at ride uden hop og spræl- den var SÅ fin den dag, og efter LDR og longearbejde har den kun forbedret sig! Muskulært som rent behagemæssigt. Den sidste der var på, lider jeg under - HVER dag- at se redet EKSTREM hård hånd, UDEN ryg, og med næsen i konstant højt lod ELLER lav med løse og kostant kørende tøjler! Det var dejligt at se hvordan den KUNNE gå når rytteren flexede i albuerne og HOLDT DE HÆNDER I RO istedet for det konstante frem og tilbage!! Ja, den gik lidt bag lod, men den arbejde IGENNEM,taktede bedre , og aller vigtigst - den slappede bedre af.. ( og ja, den passede i galop- men det har den nu altid gjort!) De heste kunne man VIRKELIG se en forskel på! DET åbnede min interesse, da jeg selv har en meget "høj" hest som har lidt en "spænde op i halsen tendens". (og jeg skyder skam skylden på min egen hånd). Efter denne clinic kom pia faktisk kun FÅ dage efter for at varetage et kursus med mange af rytterne til stede! Jeg kunne desværre kun overvære den første da jeg skulle til stævne, men et par af de råd der blev givet tog jeg med mig, og de formåede faktisk at give mig en lille "aha" oplevelse på opvarmningen til stævnet! DERFOR har hun nok påvirket mig anderledes end dig, og DERFOR red jeg ved hende idag  Men sødeste, vi ER jo også forskellige mht. til vores ridemæssige behov og stil, og derfor ramte hun nok også flere af mine problemer end dine Og dette er IKKE ment nedladende.. De få spørgsmål vi fik stillet Pia til foredraget, var de irrelevante? Gav hendes svar mening for dig? Giver hendes beskrivelse af hvordan hun har tilegnet sig sin viden og indsigt dig en følelse af tryghed? Gør hendes dokumentation? Gør hendes hjemmeside? Igen, ved ikke om jeg hørte alle dine spørgsmål.. men det ene jeg hørte dig stille om Salinero's passage- der var jeg uenig med dig søtte..! Så jeg kan godt forstå at hun blev nitte over at skulle forklare dig det, når du nu mente at du kan gøre det bedre end verdensmesteren.. Men fred være med dette.. Måske det er en smagssag!? Hendes hjemmeside er ikke særlig proff nej.. men ville det ikke også undre dig/jer hvis den var? Og nej, hun gjorde mig SLET ikke tryg med sin mangelfulde og udokumenterede teori, men hun pirrede min nysgerrighed- som du jo nok ved er ret stor til ALT! Mht. resten af dine spørgsmål i disse linier, så findes svarene i min "oplevelse" af undervisningen nedenfor! Du er ikke ligefrem ukritisk når det gælder undervisere, så derfor er jeg oprigtigt nysgerrig og interesseret i at høre hvilke argumenter der overbeviste dig om Pia Munck's kompetence. Nej, det har du ret i! - SÅ ret.. Jeg er ekstrem kritisk, og meget SVÆR at undervise, og jeg har udelukket SÅ mange forskellige meget hurtigt! Fandt mig først til rette på Blue Hors, nu rider jeg oppe ved AH, og der har jeg fundet mig tilrette i rammer som jeg føler er trygge, rigtige og som passer både min hest og jeg. Det der gør mig tryg, er blandingen af, at der er kompetence samt hold i tingene og ikke mindst at det fremmer mit forhold /samarbejde til/med min hest! ( hvilket jo i bund og grund også er det DU/ I elsker ved ridning;) Hvorfor er det så lige at jeg ligepludselig hopper på "en skank" som Pia Munck. Jo ser du, - fordi hun ved blot få mundtlige tips og tricks formåede at ændre min forbindelse til hestens mund til liiidt mere tillidsfuld og konstant- just like that. Og så er jeg altså ligeglad om kvinden er upopulær, har et ekstra ben, er sindsyg, hopper på tungen, siger sære lyde eller lugter- har folk noget erfaring at give af - som kan gavne/ dygtiggøre mig- SÅ er jeg klar, ligemeget hvad andre mener om dem! Elsker nye indtryk. Og ja, Pia ER ekstremist, og hun gider seriøst ikke skære ting ud i pap for det enkelte individ 120000 gange. Så man lytter, man fatter via egen tænketank og måske også tit forudindtaget viden om tingene, og man forsøger. Er man ikke klar på dette "så kan man fise af". Tag det eller lad være. Og nej, hun gav ikke den vilde teori den dag på clinic, nej.. men helt ærligt..Det kræver en hvis intelligens og indføling at fatte dette ( hvor mange % af dem der sidder på disse gratis clinics, har mon det tror du;), og det kræver enorm energi at forklare, så det giver man sku ikke af sig selv - gratis.. SÅ.. jeg måtte prøve en time mod betaling. 45 min (som blev til 1 time) ridning samt 30 min efterfølgende mundtlig teori. Og den oplevelse deler jeg hermed gerne! Først vil jeg gerne starte med at indrømme, at jeg var liiidt skeptisk ved at skulle ride idag eftersom alle dem der red til kurset blev iført glidetøjle- og dette er jeg bestemt ikke med på. Men det skulle heldigvis ikke blive tilfældet for mig. Jeg kender ikke pia, fra andet end hendes clinic og gennem en veninde og hestesalg, og jeg fornemmede ligesom jer andre, at pia den dag ikke just havde en positiv indvirkning på mig..- men hun havde adgang til noget der kunne løse mit høje-spændingsproblem - fornemmede jeg, og så lægger jeg altså gerne min indre "@!#$" på hylen! Jeg ankommer idag til timen og får afvide at jeg skal ride på trense- ikke Kandar. Min hest starter selvfølgelig ud med at være en værre spradebasse proppet med energi og med mere fokus på trampolinen mm. udenfor end ridningen. Så må indrømme at jeg blev lidt fustreret og irriteret eftersom den absolut har været en engel de sidste dage.. men sådan er det jo altid! Timen startes ud med at jeg rider lidt på egen hånd for at pia kan få et indtryk af min stil, og mine metoder. Derefter tages ned i skridt og jeg kan hurtig fornemme at pia mener min hånd er ALT for hård og uhensigtsmæssig.( og jeg var endda forsigtig og forbeholden i min konsekvens!) Fra da af, og resten af timen igennem er der HELE TIDEN fokus på at min hånd er mere eftergiven og at jeg påvirker med BEGGE TØJLER samtidigt for at skabe stabilt grundlag i hestens mund for fremelskelse af sug. Udvendig defineres som min tillidssnor til hesten og primære "redigerings" snor. Indvendig bruges KUN som modspil og til at lede med i mindre volter mm. Ellers skal hesten kunne rides alene på udvendig. igen- smag og behag- men for mig virker det. Så fortsætter timen eller med mange tempovekslinger, overgange samt det som hun ynder at kalde "harmonikaen"- og det som vi andre kender som LDR! Kort forklaret går det ud på, vha. lette albuer, små vibrationer, og god tålmodighed at få kortet hesten dybt ind, og så UMIDDELBART efter at give efter. IKKE bare slippe tøjlen.. men simpelthen lade den gliiiide ud mellem fingerene- og dette KUN med den følge, at hesten strækker halsen yderligere og dybere ned. Dette vekslede vi på ca. 5 tyvemeter volter fordelt over hele timen. Og det er SVÆRT at få hesten til.. Men til sidste begyndte den faktisk at forstå det;) Hvad fik jeg så ud af dette? Først og fremmest fik jeg en hest som blev noget mere "igennem" i svære momenter end den plejer. En hest som var meget mere selvbærende og fri- fortil som i generel bevægelsesmønster! En hest som forstod en "eftergivning" som tegn til "dyb og lang" og ikke "op og af".. En bedre kontakt til min hests mund i den dybe runde ridning. En noget roligere hånd og gode fifs til hvordan dette opnåes. En FANTASTISK lækker passage til sidst, hvor min hest gik en kende foran lod og bar sig selv helt uden modstand fortil men som STADIG brugte ryg OG bagben OG samtidig kunne præsentere forbenene fornuftigt. Det føltes slet ikke så besværligt som det plejer, havde ikke on/and/ off kontakt i hånden og hesten skummede vældigt med ørerne drejende skiftevis fra mig til frem.. MEN! Jeg vil ikke lade det være en hemmelighed, at den meget af tiden også var lidt urolig på tøjlen. At jeg til tider lige måtte stoppe op fordi det simpelthen var for svært. At jeg LANGT fra kan finde ud af det endnu, og at jeg nok skal have meget tålmodighed med dette da min hest ikke er verdens smidigste.. Han ville meget gerne strække sig for så at bryde strækket for så at lægge sig til igen.. ( men sådan har jeg det jo også når jeg strækker ud.. det er altså enormt svært at holde strækket de første par måneder.)Dog hjalp det lidt med den efterfølgende teori som jeg glæder mig til at efterride samt afprøve imorgen! Så det her kræver virkelig føling, det kræver fornemmelse, det kræver fornuft for ikke at OVERGØRE det og respekt for at min hest vælger at sige fra når det strammer for meget i ryggen. og det synes jeg godt nok er svært.. Men det var de enkelte momenter af total sammenfletning med hesten værd.. Udsigten til let og ubesværet ridning samt måske at blive HELT eet med min hest værd.. Og det var første, men ikke sidste gang jeg tog en time ved denne noget ekstreme og ligeud dame. Jeg tager det jeg kan bruge, og blander det med min egen ridning. Håber ikke dette indlæg har forarget for mange, for det var bestemt ikke meningen. Det var lidt svært at tage billeder af mig selv når nu jeg sad på hesten rxf ( derfor jeg inviterede jer;)- og så er det altså i Århus og ikke på "øen".. Chris, hvis du ikke er alt for sur på mig, så synes jeg altså du -evt. med flere- skal komme ud til mig på gården en dag for en god sund faglig og frisk debat om vores forskellige verdner. Jeg lægger gerne hest og ridning til- er som sagt ÅBEN for forandring og gode råd samt "påpejelser".. Det kan jo være vi kan åbne lidt forståelse for hinanden og de forskellige teknikker samt fremgangsmåder.. Bare forskellige stile imellem og selvfølgelig uden PM så hun ikke pisser jer af  På snarlig gen-debat.:)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Michelle M |
|
|
Meget spændende indlæg . Og jeg kan kun klappe i mine små hænder, at du netop fremhæver åbenhed i forhold, hvad der virker på din hest. At dine personlige smag for farve på jakken ikke afholder dig fra noget, som din hest reagerer positivt på. Det er jo - uanset hvilken smag og tilhørsforhold - hesten, det drejer sig om. Kan du løfte sløret for noget af teorien? Har du mulighed for at krydre med lidt ridebilleder? Cirkelinemus 
Interesseret i Kranio-sakral-terapi udført af erfaren terapeut mellem Viborg og Hobro? Se min præsentation for yderligere oplysninger.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Michelle... |
|
|
Jamen hej igen da Det er rigtig nok lang tid siden. Et år, eller deromkring. Tiden flyver afsted! Din lille yndlingsfølle er desværre, efter en langtrukken skyttegravskrig, blevet hentet af sin ejer og går nu en dyster fremtid i møde som turpony med fede tyske turister i Mols bjerge Ikke lige den skæbne jeg havde håbet på, for det første føl jeg nogensinde har hjulpet til verden! Kan se vi har misforstået hinanden en smule Jeg troede at DU var sur på MIG! Hvilket jo var grunden til at jeg var så betænksom til foredraget, at holde mig i modsatte ende af hallen. Weeeell, dét - og så fordi jeg kender din holdning til de dersens dimser jeg ikke kan lade være med at proppe i kæften og sætte ild til  Nu du nævner det, så lagde jeg faktisk først mærke til dig et stykke inde i foredraget. Jeg tror dog ikke at du gik glip af hverken guldkorn eller banebrydende insiderviden. Til gengæld gik du glip af, at det rent faktisk lykkedes mig at komme til tiden. Dét var da ihvertfald ekseptionelt! Nu er det jo ikke ligefrem nogen hemmelighed, at vi har vidt forskellige ambitioner, metoder og mål, når det gælder ridning og træning af heste. Du er inkarneret dressurrytter og jeg er, øhh, hmmm, jeg tror faktisk ikke det har en egentlig betegnelse Men frelst, dét er jeg. Selvom jeg dog ikke vil kalde mig fanatisk. Kan være at jeg bliver det i takt med at min viden vokser, men det vil tiden jo vise Indtil videre er jeg bare ligeså nysgerrig som du selv. Blot står jeg på den anden side af hegnet. Min interesse i LDR er udelukkende teoretisk, idealogisk og et resultat af at jeg, i en periode, har haft alt for meget fritid. Men debatten om LDR har virkelig formået at dele vandende og man er næsten nødsaget til at vælge siden. Min grundholdning til heste bød mig at vælge denne. Jeg skal ikke begynde at lege Kloge-Åge udi dressurtræning. Det er der andre der er meget bedre til end jeg. Men det jeg synes er virkeligt interessant er, at modstandere af LDR/rollkür kan bakke deres argumenter op med biomekanik og forskningsresultater, mens fortalere understøtter deres holdninger med ´deres fornemmelse´... Jeg mener, selv Sjef Janssen - dressurens svar på Mozart, kan vel ikke ændre en hests anatomi, såvel som Mozart himself, ikke kunne komponere en Nocturne ud fra tangenter der ikke eksisterer på et klaver. Grunden til at jeg tog til foredraget var, at blive lidt klogere og få svar på nogle af mine mange spørgsmål - ikke for at genere fru Munck. Jeg fik dog ingen svar, men hel del besynderlige påstande. Jeg vil ikke lægge skjul på at jeg VAR forudindtaget,hvordan kan man være andet når man har debateret med damen, men ikke mere end at jeg lyttede til hende. Hendes teori-foredrag indeholdt godtnok en masse interessante teorier, men ikke lige af den slags jeg håbede på. Mht. Salineros passage, så er jeg ikke overrasket over at vi er uenige. Du mener at jeg ikke har nok viden om dressur og jeg mener at du er miljøskadet Éen af os har ret! Om det er en god idé at slæbe en flok fanatikere med glorier over og se dig ride ved jeg ikke helt. Men jeg kunne jo selvfølgelig bare smutte ud og ryge mens i tæsker hinanden med springbomme og så lappe taberne sammen med Mickey Mouse-hæfteplastre bagefter  Jeg vil dog gerne overvære din træning en dag og nasse lidt på den teori jeg aldrig fik af Pia Munck. Anyways, af alle verdens mest modbydelige og brutale rollkürshestemishandlere, så er du absolut min yndlings  Giv Copper et klap på mulen fra mig! Hilsen Chris, nu med sin nye sobre og taktfulde debatstil!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Michelle |
|
|
Interessant læsning.. men lidt sjovt at du jo nu indrømmer ikke at have set starten af clinicken (og kan jo være her andre har fået det meget dårlige indtryk) men alligevel mener at folk er uintelligente og sikkert ikke kan ride hvis de ikke "forstår" ideen i LDR.. synes faktisk det er nedladende at nedgøre alle der ikke er enige med dig.. Jeg bider dog lidt fast i at du fortæller at du kender hestene..og tilsyneladende har de alle problemer eller rides til dagligt forkert.. det samme er hvad jeg har set på Pias før og efter billeder.. heste der blev redet hårdhændet, spændt og forkert.. i det tilfælde forstår jeg da godt at hvis de rides roligt og med nogenlunde blød hånd og med konsekvente signaler at de så går bedre.. men har endnu ikke set heste der i forvejen blev redet pænt og afslappet hvordan de går efter LDR bedre eller dårligere.. og de heste der gik dårligt/havde problemer i forvejen, kunne de mon ikke have kommet til at gå afslappet og godt uden LDR men med alm blød og korrekt ridning..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Michelle... |
|
|
Hov forresten, super spændende indlæg og tak for et velgennemtænkt og velformuleret svar! Endelig er der åbnet op for en seriøs debat. Det bliver alt for hurtigt sort/hvidt når der kun argumeteres fra den ene side. People, please don´t screw it up!!! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Signe. |
|
|
Mit indtryk af pia tror jeg ikke kunne have ændret sig meget af at være mødt op en halv time før.. og hvilken forskel skulle det iøvrigt have gjort? Det bliver kvinden jo ikke mindre ekstremistisk eller mere tålmodig af.. Det der "nager" pia, tror jeg, er det samme som nager mig.. At man taler til døve øren som ALTID, LIGE MEGET hvad, vil være døve! ( og tiltider øretæveindbydende provokerende og dumme at høre på) Og det er ikke ment om nogen personligt og dette kan gå begge veje i en stædig debat! "men alligevel mener du at folk er uintelligente og sikkert ikke kan ride hvis de ikke "forstår" ideen i LDR.. synes faktisk det er nedladende at nedgøre alle der ikke er enige med dig.." Ej ej.. nu maler du fanden på vægen og puster en fjer op til 17 høns, hvilket er generelt for bok-bok gården herinde.. Læs mine andre indlæg og se om det er det du endnu engang konkluderer at jeg mener! Det som LDR'en gør ved de heste er at den fremelsker/producerer forståelse fra hestens side for rytterens behov for sug! Uden sug kan du simpelthen ikke påstå at hesten arbejder korrekt bagi- enig? - Uenig.? Det er i bund og grund det ENESTE jeg vil med LDR, det er at fremme suget og accepten på bidet. Jeg er IKKE LDR ekspert, for sørensen, jeg kan knapt ride det endnu.. Men den fornemmelse af en løs og tilfreds hest som arbejder langt mere villigt, er "teori ,dokumentation og bevis" nok for mig. Om den så ikke kan se bu-manden, eller spøgelset i hjørnet i de 2 sekunder den lader sig strække- det rager mig en papand. Det sidestillet med, at jeg fratager den dette( hvis altså det er sandt) istedet for at tage den en ekstra gang i munden, det lever jeg glad og tilfreds med!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345678 |
Lilar |
25-06-2010 18:16 |
|
Hvad er sug?? Og er der kun valget mellem at krølle hesten sammen bag lod eller tage den i munden?? For så tror jeg bare min 5-års får lov til at fortsætte med at være foldbums... Linda.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| suget.. |
|
|
Sug er en stabil og tillidsfuld kontakt fra hånd til mund. En fleksibel snor som er konstant men let i alle afskygninger af øvelser. Sug er det som fremkommer, når hesten arbejder KORREKT bagi og søger stabilt frem af egen vilje. Det skal IKKE komme af at man hiver tøjlen tilbage eller forholder den inde ved bringen.. Den skal selv vælge at lægge sig i hånden og suge. En hest kan IKKE suge når den ikke har noget at suge på, altså en evt. løs tøjle og den kan heller ikke suge, hvis der er konstant bevægelse/uro på bidet! Derfor er det nemmest at suge for hesten hvis den mødes af 2 lige hænder, med samme mængde lethed og eftergivenhed. Nej Lilar, der er ikke kun valg mellem krølle og træk. der er frit valg på ALLE hylder. Og man skal vælge det som får samarbejdet til at gå op i en højere enhed for den enkelte equipage.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| 12345678 |
Lilar |
26-06-2010 02:14 |
|
Jeg er vist for træt, for tror stadig ikke jeg helt forstår hvad sug reelt er  Og har nok misforstået dit andetsidste indlæg, for jeg forstod det sådan at enten krøller man hesten eller trækker i den  Linda.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kommentarer til michelle |
|
|
Michelle din beskrivelse af 'sug' på tøjlen er ganske simpelthen ikke korrekt. Nogle kalder det sug, andre kalder det at accept af biddet, gå til biddet osv. osv. Men fordi nogle kalder det for sug, betyder det altså ikke at hesten suger på noget som helst - og derfor kan man sagtens have sug på tøjlen for en løs tøjle. Men jeg er enig i at sug på tøjlen kommer bagfra fra aktive bagben der får hesten til at række halsen ud af kroppen = gå til biddet. Men igen da suget kommer af AKTIVE BAGBEN, kan hesten selvfølgelig også lave sug på tøjlen for løse tøjler. Det er jo logisk. At ride med anstillet tøjle eller kontakt er jo 'bare' (og det i sig selv er en hel uddannelse) at tage imod det 'sug' der kommer fra bagbenene. Et ægte 'sug' fra tøjlen får hesten til at trække tøjlerne ud af hænderne på en, når man slipper kontakten. Jeg kan faktisk på meget af det du skriver se pias sindssyge påstande om hendes hang til klassisk dressur faktisk har lidt på sig. Det er rigtig positivt og jeg er i det hele taget MEGET postiv overraskede over arbejdet rolige hænder. Men jeg kan bare SLET ikke få det til at hænge sammen med ldr-tankgangen og jeg kan SLET heller ikke få det til at hænge sammen med at hestene iflg. ref fra kurserne alle fik glidetøjle på - når de nu så gerne vil derned og det er så nemt at få dem derned  Desværre tror jeg bare, at også dette ender ud i, at man som så mange andre stikker sig selv blår i øjenene og gentager i en uendelighed at hesten arbejder bagtil uden det har noget på sig i virkeligheden, fordi enhver med øjenene i hovederne kan se, at disse heste ikke engan i øgningerne formår at træde op i forhovens spor med bagbenene - noget de skal kunen i en alm. arbejdstrav for at kunne siges at arbejde korrekt bagtil. Hestene kan nemlig IKKE arbejde korrekt bagtil når de kommer bag lod og kommer ALDRIG til det. Det er så en af den ting, der er bevist via forsøg - et hollansk forsøg jeg kan finde frem til gider bare ikke lige nu. Bag lod, ldr og roll kur positioner og bækkenet ryger bag ud - og kan IKKE komem ind under hesten og hesten kan IKKE komme til at bruge sin bagpart. Det kommer aldrig til at ske ligegyldigt hvor mange gange man siger at hesten gør det. DET er så noget af det der virker meget, meget uintelligent på mig, når folk går rundt og siger, at de gøre noget, som alle andre kan se med deres egne øjnene overhovedet ikke holder vand. Det er i øvrigt også derfor Epona blev så sarkastisk over din anden undervisers klinik - som var PINLIG. Det kan godt være toprytterne kan en masse andet, men de kan IKKE ride ryggen op på en hest eller bagparten ind under den og - så INDRØM det dog, i stedet for pinlige søforklaringer. De kan få foreste del af ryggen op via ligamentet der løber fra ørene til halen - men skal ryggen blive oppe, kræver det, at hesten hele tiden ligger så dybt for ellers ryger ryggen med det samme - for hesten har ikke lært noget men ryggen holdes mekanisk oppe af et strakt ledbånd. Bagerste del af ryggen er derimod en by i Rusland, og den lever tit et lige så isoleret liv - hvor det også ofte ses at forbindelsen med forpart og bagpart helt er forsvunden og hesten sligerer med bagparten uden at have reel kontrol over den. Så er der nogle der siger at DV-hestene ikke er bygget til at bækkenvip, at sænke sig i bagbenenes ledvinkler m.m. Men de dv'er jeg har fået lov at arbejde med har været EKSTREM lette at få til at kippe i bækkenet ved overgang fra trav til skridt efter meget kort tid (og jeg er jo bare TOTAL nybeynder ud i at træne heste) - så jeg har svært ved at se at der kan være noget fysisk, avlsmæssigt m.m., der skulle forhindre dem i det. og nej jeg er ikke jaloux eller jantelovhævdende, fordi jeg har de FEDESTE heste at ride på, og andre jeg er så heldig at få lov til at arbejde med. Flere af dem er gået fra at være varme og vilde til at blive søde og medgørlige, rolige, afslappet og afspændte, som følge af træningen, og mine egne kan jeg efterhånden kan ride udelukkende med min lænd (stop, frem og drej) både på bane, i skoven og efter en jordetur på stranden. Jeg har faktisk de heste jeg altid har drømt om at have - de kan ikke så meget endnu, men de er HVER dag en fornøjelsen at ride på. Faktisk vil jeg ikek bytte en eneste af dem med den psg-hesten jeg engang fik lov at prøve - for det var slet slet ikke den nydelse jeg troede det ville være (og så undlader jeg bevidst at sige, hvordan den var at ride på). Næ tak - så heller min 'nordbakke', som fra det øjeblik jeg sætter mig op er taktfast, kan holde skuldrene på plads af sig selv, er blød at være på pga. afspændte rygmuskler, som er igennem og hverken hænger på den ene eller den anden tøjle, side el og som er nem at få rundt fra uden jeg må ty til at bøje af til hverken den ene eller anden side eller opad og nedad. Og så til et surt opstød: Noget der generer mig voldsomt ved dine indlæg Michelle er, at du vil have at alle andre skal være så åbne over for det du skriver, men jeg ser modsat at åbenheden fra din side kan ligge på et meget, meget lille sted - jeg har læst alle dine indlæg og jeg har ikke tal på, hvor mange du har fået fornærmet undervejs - så vil du have en anden debatstil skal DU også kigge dig selv genvaldigt i øjenene for pt er du ikke et HAK bedre end mig 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rettelse |
|
|
Det kan godt være toprytterne kan en masse andet, men de kan IKKE ride ryggen op på en hest eller bagparten ind under den så længe hesten går bag lod, ldr eller roll kur.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| uytiyuiuyi |
rfx |
26-06-2010 07:23 |
|
Århus?? oh my bad haha så ku jeg måske godt ha nået det... Det var fedt at læse noget nyt om LDR, meeeen det ik så god stil at bruge et argument som: (michelleM) Den sidste der var på, lider jeg under - HVER dag- at se redet EKSTREM hård hånd, UDEN ryg, og med næsen i konstant højt lod ELLER lav med løse og kostant kørende tøjler! Min tidl underviser kunne bestemt også få pyntet på sådan en, uden skyggen af LDR ridning. Kan godt være Pms undervisning fik dennes rytter til at lave noget der var bedre end det, rytter selv ku præstere, men det er jo ikke bevis for at LDR er det bedste i verden. Alt pynter jo på en mødding.... Men blød hånd? jo tak dejligt at høre. Men hvis Ldr holdningen kun er et lille moment, hvorefter hest får lov at komme ud i lod igen, så er det jo måske slet ikke rigtig Ldr?? Alt jeg ser/finder på nettet er jo folk der rider rundt og rundt.... og rundt med hesten fikseret dernede.. Måske Pia sku ha smidt noget video op istedet for billeder, hvis hun vil skille sig fra resten. Eller er det fordi det var første gang? Måske jeres heste skal blive der længere tid efterhånden? Eller måske... Virker det i starten, kun at gøre det lige hurtigt og så slippe igen. Men eftersom det er tøjleridning, er man måske "nød" til at gøre det i længere og længere tid. Ligesom når man tager igennem på tøjlen( big nono i min verden) den med bagudførende arm. Den bliver også værre og værre, har jeg set, jo mere det praktiseres... Somom de ska tage mere og mere for at få den samme reaktion de fik i starten.. OBS: REN OG SKÆR LOMMEFILOSOFI OG STRØTANKER Men ku være int at følge en og se om det sker... Gør det det, vil jeg mene det er et bevis for fejlridning. Pia ville gerne vise ryttere frem i et forløb, så alle ku se hvor det bar hen.. Det ku da være sjovt, om ik andet så for debattens skyld og se hvad der sker.. (søs1) DET er så noget af det der virker meget, meget uintelligent på mig, når folk går rundt og siger, at de gøre noget, som alle andre kan se med deres egne øjnene overhovedet ikke holder vand. Det er i øvrigt også derfor Epona blev så sarkastisk over din anden undervisers klinik - som var PINLIG. enig... da jeg så det, og hørte våset om at alle der ik ku se det her var rigtigt, bare var dumme, tænkte jeg sgi det ligner et forsøg på hjernevask.. Det var nemlig piinligt.. I det mindste er Pia sjov når hun forsøger at afvise kommentarer om taktfejl med, HESTE ER IK LÆNGERE TOTAKTEDE. DET EN FEJL... de vidste det bare ikke selv, men jeg har fortalt dem det 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fgkjldfjg |
rfx |
26-06-2010 07:35 |
|
Men forresten ser jeg ikke så meget nedladende i Michelles indlæg, Søs, for hun skriver noget om hvorfor. Hun begrunder. Ikke som de fleste andre der kun skriver: ei hvor er i dumme, og nej gider ik begrunde noget som helst for jer, blabla jeg er praktikker, uhh se min mishandlede hest og andet ligegyldigt ævl. Michelles indlæg gider jeg godt at læse. Gør mig ikke noget hun af og til skriver lidt emsigt... Det gør jeg også..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| som hånd i hanske |
|
|
I øvrigt omkring det at være praktikere - så er det jo endeløst at ride rundt efter indundergribende bagben, der kan træde i forhovens spor i en lav arbejdstrav, bare fordi man ikke kender sin teori, der jo netop fortæller en, at når hesten kommer bag lod - og jo længere bag lod jo mindre bagben - så er det noget som ganske enkelt ikke kan lade sig gøre. Stor respekt for praktikere - men lige som man ikke kan ride bare fordi man kan sin teori - så bliver man aldrig en rigtig dygtig praktiker, når man ikke kan sin teori. Der er jo RIGTIG mange ting, man ville vide - og dermed undgå at bruge tid på eller målrettet sin ridning efter, når man kender sin teori. Igen teori og praksis hører sammen som hånd i handske.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tanker... |
|
|
RFX: Jeg er helt enig! Michelle lægger en masse tid i, at begrunde og fortælle hvorfor hun gør som hun gør - og hvordan. Det er dejligt at læse og det flytter debatten et godt stykke op over børnehaveniveau!  Det gør at man, rent faktisk læser, lytter og tænker over det hun har at sige. Det er den slags der har været akut mangel på i disse debatter, det sidste års tid  Al respekt til hende. Det kræver mod at stille sig ud på skinnerne og forsøge at stoppe frem&ned-toget ene mand!  SØS1: Orv, din evne til at formulere og beherske dig, ændrer sig godt nok markant når klokken runder 3 om natten Ha ha! Det er ikke så tit man ser den side af dig. Kan dog udmærket forstå din frustration over at skulle høre de samme argumenter igen og igen. Du har, som sædvanlig, så evig ret. Andreas´ og Bjarnes clinic i Herning VAR lige præcis pinlig. Der er ikke andre ord der beskriver den bedre. Det var den ultimative øjenåbner for mig. Om de lyver for deres publikum og kunder, eller om de lyver for sig selv? Det skal jeg ikke kunne sige. Men lige dele af begge i en perfekt symbiose ligger nok ikke alt for langt fra sandheden. Indenfor ridesporten er man desværre, om noget, et produkt af sit miljø. Ridning er i så stor en grad et spørgsmål om følelse og fornemmelse, at det er komplet umuligt at lære, hvis man ikke støtter sig til den der står på jorden. Hvordan ved man om vedkommende virkelig har forstået ridekunsten og evner at udføre den korrekt, når man selv kun er igang med at lære? Hvad skal man vurdere underviserens kompetence ud fra, hvis ikke vedkommendes resultater på banen? Og hvis man så på et tidspunkt indser at der ER noget galt, er det da næsten umuligt at bryde ud, stå på egne ben og begynde at lede efter den følelse man mangler, som man ikke har prøvet, ikke kender og ikke kan beskrive. Nogle få kaster sig ud i det alligevel og det er vel dér man skiller dem der brænder for ridesporten fra dem der brænder for selve ridningen. (Ikke ment negativt om nogen) Som sagt er man et produkt af sit miljø. Jeg har aldrig prøvet at ride en hest der har løftet andet end forreste del af ryggen. Jeg ved hvordan DET føles, men jeg ved at der er noget andet og bedre og derfor søger jeg efter det, til trods for at jeg derved begiver mig ud i et, for mig, komplet ukendt område. Men, hvis jeg aldrig havde prøvet andet, altid var blevet undervist i frontløftet af de bedste trænere, altid har set det udført af de bedste ryttere og alle omkring mig altid har arbejdet ud fra det samme, hvordan reagerer man så når "nogen" en dag fortæller een at det er forkert? At det ikke er dressur? At det måske kan være direkte skadeligt? Hvad skal man vurdere DISSE ideer mod, hvis ikke ens egne erfaringer og disse "nogen´s" egne resultater. Det er et meget komplekst scenarie, da det bl.a. involverer ens drømme, ambitioner, planer, stolthed, følelser og samvittighed. Jeg priser mig lykkelig for at jeg er så heldig at være startet i den boldgade, for jeg har aldrig måttet opgive noget for det. Det må være afsindigt skræmmende at nå til den erkendelse MIDT i ens ridekarierre... Anyways, det jeg mener er, at jeg udmærket forstår hvorfor folk stiller sig på bagbenene og går direkte i defensive-mode! Og jeg forstår også hvorfor debatten bliver præget af frustration, agression, benægtelse, hetz, mudderkast, you name it! Det er ikke bare et opgør om ridestil og personlig smag - det er et opgør om folks verdensbillede... - og sådan et opgør KAN nok ikke udfolde sig anderledes. Det er der for meget på spil for den enkelte til. Mit bedste råd til folk er, at se AH´s clinic igen og igen og igen og igen, med flittigt brug af pauseknappen. Studér, lyt, lær og vurdér! Det ER den ultimative øjenåbner og vi skal være Andreas, Bjarne og Mr. Freeze dybt taknemmelige for at de brugte så meget af deres energi og tid på at levere den. Også selvom det ikke lige var det de havde i tankerne ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sørens os.. |
|
|
"Heldigt" for alle jer, at de har flyttet min klasse idag til imorgen, for så har jeg nemlig tid til lige at give mit lille weekends-besyv med!  Først og fremmest er der en ovenfor der skriver om det jeg laver overhovedet ER LDR, når nu det jeg beskriver slet ikke lyder som det.. Til det kan jeg kun svare: "nej, det er nok ikke OPTIMAL DLR jeg ligger og forlanger af min hest, for det kan jeg slet ikke finde ud af endnu, og min hest gør sit ypperste i sine korte selvvalgte stræk ud og frem, og så er det godt nok til mig NU. Kommer den aldrig til at kunne LDR, så er det også ok. Men det vi laver nu under PM's vejledning virker GODT på min lidt spændte hest, så derfor er jeg glad- og fortaler for det. Chris + rfx; Det er på en eller andet ret rart lige at få lidt forståelse med på vejen, for nej, det er sku ikke lige det letteste fora at slå sin "forkerte" mening i bordet. OBS OBS OBS!- chris, du skriver:"Al respekt til hende. Det kræver mod at stille sig ud på skinnerne og forsøge at stoppe frem&ned-toget ene mand!" nej nej- og nej nej nej nej!- jeg prøver ikke at stoppe noget tog! ( har set en mand der forsøgte og dén har jeg ikke lyst til at efterligne) Men nej, folk må i mine øjne ride som DE lyster SÅLÆNGE hesten finder sig tilpas og IKKE tildrager sig skader! Men jeg vil altså ikke se til mens SAMTLIGE topryttere ( specielt AH)svines på en uetisk og netop børnehave/jantelovs - agtig måde! OG at LDR ridning i ALLE dens afskygninger kædes sammen med desideret RollKür!! DET er forrykt! Men som Chris nævner så ER det en vild og blodig diskussion som faktisk også forekommer i de meget højere lag, ( hvor jeg uden at vide tør påstå at det også kan bevæge sig ud på et sidespor af beskidt hanekamp) Så det ER ømtåleligt og det ER svært.. Jeg vælger mine kampe( ellers var dette et fuldtidsjob) og derfor gider jeg ikke gentage mig selv igen og igen, så er der noget jeg ikke responderer på, så er det fordi svaret ligger i et andet indlæg fra mig. Jeg er faktisk ved at være noget "træt".. for jeg føler at det er en kamp for mig alene at få kommunikeret ud at det eneste jeg er tilhænger af er, at hesten bliver mere komfortabel og samarbejdsvillig! Det er hvad jeg har gainet af det "LDR" jeg har ligget og lavet .. + mit dybe longearbejde har forstørret min hests popo betydeligt! ( dette dog længe før pia kom og sagde "se her". Jeg er ikke ude på at ændre jeres syn på PM. Alle har det SAMME syn, nogle kan bare håndtere det, andre ikke! Og om man vil det eller ej, så HAR pia noget at give- spørgsmålet er bare om man kan/vil bruge det. OG SÅ ER DEN POTTE UDE! Og til alle jer, der mener jeg er "lukket".. på internationalt : OMG! Jeg inviterer seriøst samtlige ud til min time med PM - ingen kom, så jeg opfordrer samtlige til at samles og komme ud til mig en stille eftermiddag/ weekenddag og SE hvad det er jeg mener med at min hest er bedre tilpas der! Endda med åbenhed for at kritik er på sin plads med argumenter og dokumentation for SÅ vil jeg bestemt tage det ind! Min hest skal have DET bedste- intet mindre. og der der nogle der kan bevise at den lider, så kom frit frem! I efterlyser billeder, i efterlyser video bla bla bla, og jeg tilbyder at ligge krop til DESIDERET LYNCHING- og så kalder i mig LUKKET!?  Jeg kan, ligemeget hvad, ikke få lov at mægle eller fylde på nogen måde herinde. På mig virker det som om, at i -på forhånd- har bestemt jer for, at sporten i det her er at skrive folk af herinde- DET er sporten. Hvor er jeres sportsånd i rent faktisk at mødes IRL. Se hvilke nok faktisk fornuftige og ligesindende folk vi garanteret allesammen er. Og så diskutere stille og roligt om det vi ved, det vi kan se, det der gøre og det der sker? Herinde er det for mig skruen uden ende, for det er et fora der er præget og indtaget af epona tilhængere. Min stemme er noget anderledes på eks. hest-online.dk for der er feltet mere 50/50. Intet ondt om nogen personligt.. ! Men før vi har set effekten af new-remonte, før vi har set effekten af epona ridning, LDR osv osv, så er der INGEN der får ret! Og det gælder jo heller ikke om at få ret- det gælder om at tilfuske sig erfaringer og viden. Men man lærer ikke i forsvarsposition. og jeg tør vædde med, at samtlige herinde kan finde sig i netop denne fase. Jeg må nok desværre- endnu engang- melde pas og trække mig at diskussionen, for dette er no end, no gain for mig.. og det er livet for kort til. ( siger hende som igår måtte opgive på en cykellist der blev mast til ukendelighed under en lastbil samt overværede den skærende smerte indeni ved blot at opleve en kvinde på 34 få fjernet sit 2 og sidste bryst pga. metastase kræft.) Verden kører derud af om vi vil det eller ej, det eneste vi kan gøre er at prøve at følge med det bedste vi har lært. Og hvorfor kan vi ikke på denne hastige vej forsøge at mødes nogenlunde i øjenhøjde? Ja, jeg har været bragt ud af -ellers meget bastant- balance herinde- no wonder ! og det har medført en noget b.i.tc.h.e.t attitude ( hvilket jeg ellers SLET ikk er). Derfor, - har jeg ramt nogen personligt ( selvom jeg jo ikke kender vedkomne) så hermed min beklagelse, for det er slet ikke min hensigt med at debattere herinde, eller i livet generelt! Og hermed takker jeg af for denne gang. Venligst Michelle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ok så er vi tilbage hvor vi plejer |
|
|
Der er ikke ENESTE der er ond eller led mod AH her i tråden - der bliver kun sagt, at han ikke formår at udføre det, han påstår han udfører. Det er IKKE at være hverken ond eller led - det er at være helt alm. kritiske som samtlige danskere har lært at være fra folkeskolen af. Ang. hvad jeg skriver om at bagparten ikke kan komem ind og arbejde når hovedet er bag lod og andre længere-inde positioner, så er det altså et faktum på linie med, at jorden er rund og ting daler mod jorden, når man slipper dem. SÅ ligegyldigt hvor mange gange du siger Epona, remonterytter m.m. er dumme og åndsvage og dårlige til at ride - så ændrer det ikke ved det faktum. Men du har helt ret i, at de ikke er særlig langt eller vinder særlig mange præmier, og jeg forstår godt det kan være svært at æde, at disse elendige amatører faktisk kan have ret i noget af det de siger, og at folk der vinder faktisk siger noget forvrøvlet sludder - men ikke desto mindre er det det som sker. Og jeg gentager endnu en gang: og nej jeg er ikke jaloux eller jantelovhævdende, fordi jeg har de FEDESTE heste at ride på, og andre jeg er så heldig at få lov til at arbejde med. Flere af dem er gået fra at være varme og vilde til at blive søde og medgørlige, rolige, afslappet og afspændte, som følge af træningen, og mine egne kan jeg efterhånden kan ride udelukkende med min lænd (stop, frem og drej) både på bane, i skoven og efter en jordetur på stranden. Jeg har faktisk de heste jeg altid har drømt om at have - de kan ikke så meget endnu, men de er HVER dag en fornøjelsen at ride på. Faktisk vil jeg ikek bytte en eneste af dem med den psg-hesten jeg engang fik lov at prøve - for det var slet slet ikke den nydelse jeg troede det ville være (og så undlader jeg bevidst at sige, hvordan den var at ride på). Næ tak - så heller min 'nordbakke', som fra det øjeblik jeg sætter mig op er taktfast, kan holde skuldrene på plads af sig selv, er blød at være på pga. afspændte rygmuskler, som er igennem og hverken hænger på den ene eller den anden tøjle, side el og som er nem at få rundt fra uden jeg må ty til at bøje af til hverken den ene eller anden side eller opad og nedad eller som jeg ikek behøver spænde ind i snedigt konstrueret snørresystemer for at opbygge muskler, løsgøre el.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nemmerlig |
|
|
I stedet for at bruge en undervisers resultater som målestok for, om vedkommende kan 'sit stof', så kunne man i stedet se på, og pågældende rider på en måde, som man godt selv kunne tænke sig? Jeg har selv med fornøjelse fravalgt undervisere, der enten ikke lød til at have helt styr på deres udtalelser, ellers som red i en form, jeg ikke kunne lide, eller som brugte metoder, jeg ikke kunne bifalde. Det er i dagens Danmark en helt almindelig forventning, at man forholder sig kritisk til lærdom. Det må også gælde al omgang med hestene. Og især dag omgang med heste - som Moekkvi skriver - er passeret på en følelse. Lige meget hvor meget man tror på sin underviser, så skal man i sin ridning til enhver tid reflektere over arbejde og udvikling. Det gælder i øvrigt også i omgangen med hesten generelt! Mit verdensbillede er ikke ændret spor. Det er stadig centreret om hesten. - Og mine ambitioner er heller ikke ændret grundet hn. Jeg er glad og tilfreds med min ridning og mine heste. Jeg har også lige præcis de heste, jeg gerne vil have. Jeg bliver blot lidt frustreret over at naboer skal/vil diktere, hvilken farve min jakke skal have, og hvad der er i orden i forhold til mine heste og min ridning. - Og derfor stiller jeg mig på bagbenene, når min verden ved et snuptag af en flok amatører, som grundlæggende ikke har større erfaringsgrundlag ind så mange andre i hesteverdenen. Der er ingen mennesker, der har patent på sandheden. - Kun hesten. Nu er Michelle smuttet igen. Surt, for så er der igen ikke noget alternativ - og debaten døde igen. Cirkelinemus 
Interesseret i Kranio-sakral-terapi udført af erfaren terapeut mellem Viborg og Hobro? Se min præsentation for yderligere oplysninger.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak til.. |
|
|
Jeg vil gerne sige mange tak til Michelle M for hendes indlæg om hendes undervisning hos PM, dejligt beskrivende og informativt indlæg om timen. Og til Moekkvi for hendes indlæg om verdensbillede. Hvor tror jeg bare at du har ret. Jeg husker iøvrigt stadig den fede fornemmelse det er at galopere og trave på en hest der er til bidet på den "moderne dressur"-måde, det har jeg jo lært i 15 år er det rigtige. Men hvor kan jeg meget bedre se fidusen i at arbejde efter indlæringteoretiske principper og frem og ned og afslappet ifht til min fornuft - og hvor savner jeg indimellem det andet  Og også til RFX i øvrigt for gode indlæg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|