|
|
| Bag lod, foran lod og "i" lod ? |
|
|
For at få gang i en rigtig GOD debat, vil jeg gerne se billeder af heste bag lod, foran lod og "i" lod (?)..
På den måde at en HVER debatør ligger et billede ind af en hest de mener er bag lod, en de mener er foran lod, og til sidst en "i" lod.
dvs. i ligger 3 billeder ind hver. Jeg vil gerne se forskellen på billederne fra person til person, da det kunne være spændende, at snakke om HVORFOR man har den holdning, og hvordan i rider jeres egen hest i den daglige dressur..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Billeder |
|
|
Her er mit bud og jeg har valgt billeder af mig selv, da der jo så ikke er nogle der kan blive mobset over at blive brugt som et dårligt eksempel 
Foran lod, bruges i opvarmning og til sidst, så vi begge kommer lidt igang og får strukket lidt ud til sidst: (Ved godt at hun ikke er så meget foran på det første, men synes at hele hestens holdning siger mere end kun hovedets placering, og der er alligevel tydelig forskel fra opvarmning til "ridning") 

I lod, det jeg stræber efter i perioden mellem opvarmning og afslutning: (Hun er selvfølgelig ikke helt i lod hele tiden, og har her fundet to billeder der viser lidt foran og lidt bagved, men de er begge udtryk for hvad jeg synes er "ok", altså selvom linien måske ikke er helt lodret, synes jeg stadigvæk at det er inden for min grænse) 

Bag lod: Prøver at undgå det, men det sker jo selvfølgelig da jeg har fat i tøjlerne (læs: ikke rider støvsugning, hvor heste helt selv vælger at placere sit hoved, selvom det da også kan ske der!) 

Det sidste billede er dog gammelt, men det er ikke så mange billeder jeg har liggende af bag-lod-ridning, da det som regel er noget jeg prøver at undgå og udstille 
Håber at det er ok at jeg har taget to af hver, men der er jo forskellige grader af alting og jeg har prøvet at finde lidt af hvert.
Mvh Alette
Kurser med Nikolaj Hein Ruus arrangeres løbende på Vestegnens Rideklub i Tåstrup, skriv hvis du vil høre mere!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| SUPER!! |
|
|
gode eksempler på en "nede på jorden" niveau alle burde kunne forstå! Skønt!
de Silva
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Om hestene |
| Forfatter:  |
gsims |
| Dato:  |
07-01-2009 10:23 |
|
går i lod, bag lod eller foran lod er vel et spørgsmål om at tegne en lodret streg (i forhold til underlaget) og se, hvordan ens hests hoved "falder" på billedet. Det kan man vel ikke rigtig være uenig om? Så kan hver især synes at en centimeter bag lod ikke er rigtigt bag lod, men det er vel sådan set stadig bag lod? 
Jeg forstår ikke, hvorfor man stræber efter at have hesten "i lod"? Hvorfor er det et mål i sig selv? Er der nogen, der siger, at det er bedst, når hesten går dér? 
Grunden til, at jeg spørger, er, at det i både dressurfordringer og dressurprogrammer tydeligt står, at hesten skal gå foran eller evt. i lod. Ingen steder står der faktisk, at det er problematisk, når hesten går foran lod. Og derfor er det måske lidt mystisk, at man skal gå efter at få hesten til at gå i lod, fordi den dér er så tæt på at gå forkert, som den kan komme.
Og så er det jo egentlig slet ikke den lodrette linje, der afgør, om hesten arbejder korrekt; det er hestens krop og den måde, dén arbejder på. Hovedets placering er blot et symptom på dét. Derfor er det måske ikke så relevant om en hest går lige nøjagtig en centimeter bag lod eller ej. Se fx mine bidrag, hvor jeg ikke mener, at hverken den ene eller den anden går perfekt. Vurdér evt. selv 
Foran lod: 
Bag lod: 
I lod (i hvert fald tæt på): 
_______
Pildskadde - øh - skildpadderytter - det kan KUN gå for hurtigt 
www.epona.tv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gsims.... |
|
|
Nu havde jeg lige skrevet et langt indlæg, men det forsvandt da nettet gik kold, så jeg prøver lige igen… Min grund til jeg rider på den måde jeg gør, er at der synes jeg at min hest arbejder bedst og så synes jeg at det ser bedst ud (ja, halshug mig bare for den kommentar  ) Jeg ser mere på hvordan hele hesten arbejder og det er derfor ikke verdens undergang for mig, hvis hun lige dykker lidt bag lod som på mit "i lod billede" ovenover. Hvis man skal have nakken som højeste punkt og halsen bare en lille smule rejst og hovedet ikke er tilnærmelsesvis i lod, så synes jeg at det ser lidt fjollet ud og er næsten sikker på at man til et dressurstævne, selv i LC klasserne, ville få af vide at man nok skulle gå hjem og øve sig lidt mere. Selvfølgelig kan der ikke være tvivl om hvornår en hest går foran eller bag lod, da det som du skriver bare er at trække en streg, men derfor kan der jo godt være forskellige meninger om hvornår man synes at det er ok og hvornår det er for meget. Der er jo forskel på at dykke ned hvor min ligger på mit "i lod billede" og Ankys rollkur. Mht at man ikke må ride bag lod, for det trækker ned (eller bude trække ned) til et stævne, så må man jo heller ikke ride rundt i aflastningssæde og lave skildpadderidning til et stævne, men hvad man gør til træning er jo heldigvis op til en selv. Mvh Alette
Kurser med Nikolaj Hein Ruus arrangeres løbende på Vestegnens Rideklub i Tåstrup, skriv hvis du vil høre mere!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja..... hverken |
gsims |
07-01-2009 13:28 |
|
aflastningssæde eller "skildpadderidning" er anført som grundfejl, så det er såmænd nok slet ikke så slemt, hvis man skulle finde på dét . Nu ved jeg ikke, hvad du tror, skildpadderidning er, men for mig er det, at hesten altid giver indtryk af at strække halsen fremefter (det, der også kaldes at være fremme til biddet, men uden at hesten nogensinde hænger i tøjlen); mere er der såmænd ikke i dét. Og så finder skildpadder vist godt nok på at lægge æg i sandet, men så vender de vist med bagenden nedad  Aflastningssædet er noget, man bruger indtil hesten kan tåle at man rider nedsidning på den, og man starter vel ikke stævne før man kan dét? Hvis man skal have nakken som højeste punkt og halsen bare en lille smule rejst og hovedet ikke er tilnærmelsesvis i lod, så synes jeg at det ser lidt fjollet ud og er næsten sikker på at man til et dressurstævne, selv i LC klasserne, ville få af vide at man nok skulle gå hjem og øve sig lidt mere. I LC skal hovedet være foran lod, det står direkte formålet med klassen. Halsen skal ikke være rejst. Så selv om du synes det ser fjollet ud, er det sådan en hest skal gå i en LC: Krav: Hesten/ponyen skal være lydig, afslappet og tillidsfuld og have givet korrekt efter på biddet, og den skal arbejde i en utvungen holdning med næseryggen lidt foran det lodrette plan. Faktisk er det i LC-programmerne vigtigere at hesten kan rettes lige (altså gå korrekt på både lige og buet spor), hvilket betyder, at baghov træder i forhovs spor. Og det er også vigtigere, at hesten takter rent.
_______
www.epona.tv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gsims... |
|
|
Et er teori, et andet er virkelighed.
Jeg ved godt hvad der står skrevet, men jeg tror alligevel ikke dommeren vil klappe i hænderne og sige "Nej, hvor dejligt! Endelig en hest der går foran lod i en ikke tvungen holdning, du får 10 af mig". (Ved godt at du er dommer og måske ville, men flertallet ville nok ikke...)
Det er i hvert fald sjældent det der står på mine kritikker, det er nærmere kommentarer som 'Knap smidig fortil', 'skal rides bedre frem til biddet' og 'mangler eftergift' og vi snakker altså om LC2 klasser!!!
Hvis hestens holdning var som på mine øverste billeder, er jeg helt sikker på at man ville få en ikke-positiv kommentar til et stævne hos 9 ud af 10 dommere.
Godt at jeg er springrytter, det er sku nemmere 
Mht skildpadde-støvsuger ridning, så er det i mine øjne også noget med meget sænket hals og tante-tempo, gerne uden kontakt til hestens mund, og det tror jeg i allerhøjeste grad også man ville få en kommentar for!
Mvh Alette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lc og holdninger.... |
|
|
Det er nu ikke helt korrekt, at det er ligegyldigt hvordan hesten har sit hoved i en LC. Man bliver bedømt ned, hvis hesten ikke går "til biddet". Og for at hesten må siges at være "til biddet", må den gå med en vis holdning, - den må godt have næseryggen lidt foran lod, men den må ikke gå som skrevet: Hvis man skal have nakken som højeste punkt og halsen bare en lille smule rejst og hovedet ikke er tilnærmelsesvis i lod. Man vil blive dømt ned på det, - også selvom det bare er en LC. De allerfleste LC heste går i øvrigt i lod, så - det er det man er oppe imod, - uanset hvordan man tolker formuleringen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ps..... gsims |
|
|
Læser lige i ovenstående at du er dommer  Efter min mening er det også fint, hvis der ikke dømmes ned pga. hestens (manglende) holdning i en LC, - men det er bare ikke det jeg har erfaret nogen som helst steder ude i den virkelige stævne-verden. Det er bare det jeg mener. Hvis du gør noget andet som dommer, - så er det da kun ganske glimrende, - da jeg personligt, heller ikke synes det burde være så vigtigt - i en LC. Men jeg må sige - at i så fald, er du en af de få 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hippo... |
|
|
My point exactly 
Og som rytter kan man så vælge ikke at starte, starte med dårlig bedømmelse eller ride som der forlanges...
Mvh Alette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| traallaa |
|
|
Beklager alle stregerne... Men dette er mit syn på bag lod. Nakken er ikke det højeste punkt og næseryggen er baglod. Ikke meget. Men nok til at det ikke er iorden..  Foran lod. Og iøvrigt rigtigt smuk reddet   Marzog... I lod... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvad med et |
|
|
foran lod billede, af en afslappet hest som ikke er sat bagtil (piaffe el. passage)?? Gode eksempler ellers... Og er (desværre) enig med Alette. Det burde ikke være sådan, men det er det, selv i LC programmer dømmer visse dommere ned for at man har hesten "for åben" fortil - læs: foran lod.
Sagde Janne
Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter 
Tak for en god debat i høflig tone 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hippo.... |
gsims |
07-01-2009 15:28 |
|
jeg har altså ikke skrevet, at det er ligegyldigt, hvor hesten har sit hoved i en LC . Blot at takt og sporing er vigtigere, og at næseryggen (på hesten) skal være foran lod 
Alette, mht. det, du betegner som støvsugerridning, så er det jo ikke sådan, hesten går, når den når til LC. Det undrer mig egentlig, at du ikke er stødt på dét før, for det er godt nok nævnt mange gange af mange forskellige i mange forskellige tråde. Skildpadderidning rider man i øvrigt stadig, selv om man rider nedsidning, i fri trav eller piaffe og med kontakt på tøjlen. Så er man bare længere i processen.
Hvis jeg er en af de få, der dømmer efter forskrifterne, så er det da enormt uheldigt. Det tror jeg nu heller ikke, at jeg er, men jeg ved da godt, at der er brodne kar alle vegne (pudse-pudse). 
Ja, springning er nok nemmere, sådan i forhold til, hvem der vinder eller taber. Men det er svært nok til, at jeg stort set holder mig fra det .
_______
www.epona.tv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Næseryggen |
|
|
Haha gsims, næseryggen på rytteren skal da også helst være foran lod, for eller har man da nogle gevaldige opstillingsproblemer  Mht skildpadderidning/støvsugerridning, så lyder det til at det er mig de så har misforstået det, jeg synes bare at når folk fra støvsugerbanden viser billede eller video, så er det som beskrevet ovenfor. Selvfølgelig står der altid at det kun er starten, jeg har så bare ikke rigtigt ser nogle der er nået videre. Janne: Det er sørgeligt at det er sådan noget, når der nu endelig er noget vi kan blive enige om  Er det en hest på det høje niveau du efterlyser billeder af, der skal være afslappet og foran lod, for det synes jeg da ellers også at min er på mine opvarmningsbilleder, altså afslappet og foran lod, ikke på højt niveau  Mvh Alette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmm... |
|
|
jeg er enig i at selv i en lc blir der dømt ned / ikke givet høje point til de rytter der rider deres hest godt foran lod, men jeg har også oplevet at dommer skriver at hesten skal ha snuden længer frem, noget der kan undre mg er at nogen dommer kan skrive i en lc, at hesten mangler moment vis afskub, ja det er en lc, det kommer vel itakt med hestens udd. og højre klasser
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Sikke nogle |
|
|
gode billeder bettina, kan godt ldie det første  Alette, tror nu vi er enige om mange ting Dit første billede er super, men viser jo netop en hest i remonte. Ja jeg efterlyste billeder af heste i en arbejdstrav med på LA+ niveau med næsen foran lod 
Sagde Janne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Egentlig sjovt. |
|
|
Tak - ikke ligefrem reklamebilleder for min opstilling, jeg skal simpelthen rette mig op, men det er en helt anden snak. Men det er egentlig lidt sjovt, jeg synes også han er langt mest afslappet og korrekt i holdning på billede 1, og der har jeg faktisk enorme problemer med hesten, få sekunder efter billedet er taget stikker den snotten lige i vejret og tager biddet. (Den havde nogle nakkehvirvler, der skulle rettes af kiro, fandt jeg ud af.) Men det beviser bare, at stillbilleder virkelig er øjebliksmomenter - både på godt og ondt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Brugt i anden tråd |
|
|
I lod 
Sagde Janne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tralala |
|
|
Sikke en god tråd Jeg bidrager gerne med billeder af mig min hest i de forskellige situationer: Foran lod: Sådan ser det ud når vi varmer op og af, eller når jeg vælger at have en træningsdag uden noget af "det svære", men bare løsgørende motionsridning.  Her er vi til stævne, en LC3 i sommer, hvor vi bestemt ikke blev dømt ned trods han var meget "åben" fortil.  I lod: Eller tæt på, lidt svært at vurdere. Her i en travøgning, noget som stadig er meget nyt, så hans holdning i øgningerne veksler mellem meget over lod lidt eller i lod, men aldrig bag, ikke i denne øvelse.  Bag lod: Puha ja tænk man lader sig fremstille i denne formgivning.. Men det sker at han kommer bag lod, i dette tilfælde rider vi ganske fint rundt og ind i en versade. Herefter kommer der en ny hest ind i ridehuset, noget som ofte får Nero`s indre "puste-sig-op-knap" tændt.  Nero er en 100% helblods Lipizzaner og med alt hvad dette indebære; følsomhed, tænding, hingsteadfærd i forhold til andre heste, stor kapasitet dvs en enorm evne for de samlende øvelser, som gør at samling er naturligt "indbygget" i ham. Altså er en hest man skal tage med en enorm balancegang, han skal have faste rammer, men han må ikke føle sig fastholdt. Det er vigtigt altid at starte og slutte med komplet afslapning, ridningen i mellem hvor der bla trænes samling er det vigtigt at han bevare fremsøgning til biddet, og ikke spænder tilbage og op, og fjerner sig fra den sunde og bløde fremadsøgning. Han er en fantastisk nem hest, men også en fantastisk svær hest.. det lyder nok lidt fjollet Han er en hest der har alle evner indenfor dressuren, inkl den høje skole, med dette følger en meget høj tænding, og det er den tændning som hele tiden skal takles på den helt rette måde. Vi har efter lidt vanskelligheder fået en rigtig god kontakt og forståelse, men selvfølgelig er der situationer hvor det er svært ind imellem. Dette har jeg dog lært at tage med ophøjet ro, og det er lige præcis den ro han har brug for at jeg hele tiden har 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er sjovt |
|
|
at se hvad folk ser som I lod, jeg vil jo mene at når den knækker i nakken som den gør på dit 2. sidste, så er den bestemt bag lod... dine første to viser dejlig ridning 
Sagde Janne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Alt det lod |
|
|
Så snart man når til LA-klasserne står der nu "let foran eller i det lodrette plan". Hesten kan jo også godt være for meget foran lod. Det synes jeg ikke, man skal glemme i opgøret med bag-lod-ridningen. Og i lc-klasserne forlanges trods alt en korrekt eftergiven, afslappet og lydig hest, og en sådan går vel med næsen forholdsvis tæt på det lodrette plan, ikke? Selvfølgelig noget afhængigt af dens bygning. Sjov tråd - glæder mig til at se flere billeder. Mvh. Anna
Efter 10 år uden hest kommer... Påske!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Anna... |
|
|
Sagde Janne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Billeder |
|
|
Jeg har ikke så mange billeder af mig selv ride Så skal jeg i gang med google. Hm, måske kigger jeg lidt i gemmerne, tror egentlig godt jeg kan finde et både foran og bag lod med mig som chauffør Så må jeg se, om de er spændende nok. - Anna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du har da begge på din præs |
|
|
et fint bag lod fra 2007 og et fint foran lod fra 2008 
Sagde Janne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tralala |
|
|
Jannej: Det kan godt ske du har ret Jeg sad lige og tyggede lidt på sammenhæng mellem hvor heste runder i halsen og dermed hvor næseryggen befinder sig. Og jeg er mener at der er en race som formår netop at "knække midt på" halsen og samtidig holde næseryggen i eller over lod. Araberen, og dette billede viser det sådan nogenlunde.
Min egen som jo har Shagya araber i sin race, og til tider viser det ret tydeligt, særligt når noget er farligt, har jeg set "præstere denne hals/hovedholdning flere gange. Derfor vil jeg hverken be eller afkræfte at han har sit hoved bag lod på billede 2.

|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg synes der er forskel |
|
|
på om de laver tydeligt knæk mellem 2. og 3. hvirvel eller om de runder, som araberen du har sat ind.
Sagde Janne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Præs... |
|
|
Janne, ja det var også det, jeg kom frem til. De er bare taget lidt langt væk fra, men jeg har ikke bedre. Så nu kommer de herind.
De er af mig og min hest - på det første billede er det dog ikke min hest endnu 
 Det er som nævnt fra 2007.
 Fra 2008
Jeg er dog ikke tilfreds med nogen af de to billeder. Eller altså med sådan som hesten går på de to. Selvom jeg synes, den er bedre på nr. 2, så følte jeg ikke, at den arbejdede helt afspændt (den hakkede ind imellem lidt på biddet). Det er blevet bedre nu, men altså jeg er jo ingen stjerne og laver mange fejl 
Og nu hvor det er sent på aftenen, får I også lige et indblik i, hvordan vi træner til hverdag - her bruger vi rollkur i sin strengeste form, hvor hesten skal ind og bide sig selv: 
Læg mærke til, at det er helt uden tøjler Undskylder på forhånd, det har været en lang dag.
Nu jeg havde fat i longebillederne, så er der her et billede af min hest foran lod. De to første synes jeg er henholdsvis bag lod (en del endda) og i eller let foran lod.

Håber det er til at få øje på hesten på billederne 
Mvh.
Anna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mht næseryggen |
gsims |
07-01-2009 23:34 |
|
så okay, Alette - du har nok ret - jeg har blot se nogle ryttere, der nikker så voldsomt med i takten, at man godt momentvis kan komme i tvivl . Mht. støvsugningen så er det jo rigtigt, at de fleste billeder vises af heste, der ikke er så langt; netop fordi der ikke er ret mange der er nået forbi LC-plan, der færdes her eller som har lyst at fremvise deres heste. Det er lidt ærgerligt, men det må vi bare lære at leve med og så sørge for at få vist nogle billeder, når vi når længere. Anyways, så er der også nogle af "i lod"-billederne, hvor man kunne ønske sig at se billedet lige fra siden, fordi punktet mellem ørerne jo i hvert fald ikke er det højeste. Men der er mange heste, som ikke kan have punktet mellem ørerne som det højeste, hvis de skal gå i lod. Det er punktet mellem ørerne, der er det afgørende; ikke hvor mange centimeter, de afviger fra lodret . Men derfor er det da rigtigt, at heste også kan gå forkert, når de er foran lod; for lidt og for meget, sådan er det vist med det meste... 
_______
www.epona.tv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dommere! |
|
|
Vedr. bedømmelsen af heste i de lave klasser - foran lod/i lod, så kan jeg huske at jeg overhørte nogle dommere der i forbindelse med arbejdspiruettens (galop) indførelse diskuterede om den korrekt udførte piruette så skulle straffes, da det ikke var det der forlangtes i klassen - og det de nåede frem til var at de ikke ville straffe en god galoppiruette fordi det ikke kunne være rigtigt at ekvipagen skulle straffes for at udføre øvelsen for godt - er det ikke det samme dilemma man har her?
Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Grandeur DH 342 - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jo, Grete - |
|
|
mon ikke du netop rammer hovedet på sømmet? 
Sagen er jo, at dommerne nok ikke nænner at trække ned, hvis hesten ellers laver det hele 'mere end fejende flot' 
Men hesten bør alligevel ikke gå bag lod..... 
Problemet er vel, at grundridningen jo egentlig burde vægtes over alt det andet 
Hvis hesten ikke kan vise en rentaktet skridt fx, så burde den vel ikke have skridtkaraktererne anerkendt? Det samme med trav og galop - og selv om det er sværere at se taktfejlene der, så er det nu heller ikke så svært 
Hvorfor kan en hest få fx 4 eller 5 for en pasagtig skridt? Den burde vel have 0, hvis gangarten skridt ikke er vist? 
Men helt ærligt - hvis hesten 'traloperer', får man det vel ikke anerkendt som galop?
Faktisk lagde jeg mærke til, at Bjarne Nielsen ved OL udtalte om en efter min mening dårlig skridt, at den da var meget god. Så dommere og beridere har vel vænnet sig til at se de utaktede gangarter For jeg nægter at tro, at Bjarne Nielsen ikke kan genkende en rentaktet skridt 
Når jeg nævner utakt her, er det fordi det næsten altid følges med bag lod 
Men som der står i det nye nr. af Ridehesten vedr. FEI's dressurudvalg, så er det tanken at gennemgå bedømmelserne.
Om udfaldet så bliver til gavn for den 'klassiske retning' (Balkenhohl, Heuschmann m. fl.) eller til fordel for Anky m.fl. - det bliver spændende at følge 
Undskyld den indsparkede kommentar uden billeder 
fra NinA
God, gammeldags, almindelig dressur rentaktet og foran lod  --o--
Mine mål står ret godt beskrevet i DRF's bog 'Fordringer i dressur & bedømmelsesgrundlag' 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| I lod, ikke bag :-) |
|
|
Jeg kopierer lige fra Gsims: Krav: Hesten/ponyen skal være lydig, afslappet og tillidsfuld og have givet korrekt efter på biddet, og den skal arbejde i en utvungen holdning med næseryggen lidt foran det lodrette plan. Det var denne linie jeg hentydede til - hvad nu hvis hesten går i lod? Skal den så straffes?
Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Grandeur DH 342 - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tanker... |
|
|
Det går ikke så hurtigt her, så jeg vender lige tilbage for at få svar på et par spørgsmål  gsims, du skriver:
Nu ved jeg ikke, hvad du tror, skildpadderidning er, men for mig er det, at hesten altid giver indtryk af at strække halsen fremefter (det, der også kaldes at være fremme til biddet, men uden at hesten nogensinde hænger i tøjlen); mere er der såmænd ikke i dét. Og så finder skildpadder vist godt nok på at lægge æg i sandet, men så vender de vist med bagenden nedad 
Hvis det er det eneste "krav", så tror jeg da at der er mange flere støvsugere derude! Jeg har altid set forskellen på støvsugere og almindelige ryttere (ikke at I er ualmindelige, men håber I ved hvad jeg mener ) som den vej man vælger til at opnå løsgjorthed, ligeudretning, takt, korrekt holdning m.m.
Jeg tror (håber!) da at de fleste rider med det formål at få hesten til at være fremme til biddet, og hvis det er det der kendetegner en støvsuger, så er jeg da også støvsuger.
Selvfølgelig, som billederne også viser, går dyret ikke perfekt i nogle af "religionerne" og hun kan slå fra, tabe ryggen, gå imod, løbe fra mig m.m. men jeg prøver da at få hende til altid at være fremme til biddet med næsen i eller lidt foran lod, og så længe man ikke siger et og gør noget andet, så er det vel tanken der tæller, selv om det ikke lykkes hele tiden.
Mvh Alette (Nu som støvsuger, eller hvad?! )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Grete..... |
gsims |
08-01-2009 11:12 |
|
Det var denne linie jeg hentydede til - hvad nu hvis hesten går i lod? Skal den så straffes?
Ja, hvis hesten går i lod, og der står, at hesten skal gå foran lod, så skal det trække ned. Ellers ville det da være meningsløst at skrive, at hesten skal gå foran lod.
I bagpartsvendinger i skridt skal det også trække ned, hvis vendingen er for centreret og altså er en pirouette i stedet for. En bagpartsvending må fx være 1-1½ meter i diameter; den skal ikke være mindre.
Det trækker også ned, hvis hesten går passage i stedet for samlet trav i det gamle LA4-program; eller hvis den går sidetraversade i stedet for schenkelvigning.
Har man nu dresseret sin hest "ordentligt", så burde det nu altså heller ikke være et problem, fordi dressurprogrammerne følger den progression, der er i uddannelsen af hesten (i hvert fald ifølge FEI og DRF).
Derfor er der nok også en fornuftig grund til, at hesten ikke skal gå i lod i en LC, men at den skal gå foran.
Hvis der er dommere, der dømmer efter noget andet, synes jeg da man skal gå til den pågældende dommer med kritikken i hånden og spørge, hvorfor vedkommende ikke dømmer efter det, der står i formålet med klassen. Dét kunne måske også være med til at sætte nogle tanker i gang hos dommerne, hvis rytterne begyndte at stille kritiske spørgsmål. Jeg synes faktisk, at det er en tiltagende tendens, og det er jeg rigtig glad for!
Mht. at gå foran lod, så står foran lod ikke anført som fejl nogen steder, ikke engang i piaffe eller passage; derfor må hesten altid gerne gå foran lod. (jeg er med på, hesten kan lave massevis af fejl, selv om den går foran lod, men den kan næsten ikke lave nogen, som den ikke også kan lave, når den går i eller bag lod - og hvorfor så ikke helgardere?).
Alette:
Så vidt jeg kan se, så prioriterer du andre ting, end at hesten til enhver tid kan strække halsen fremad, så den kan kippe i bækkenet. Eller også vælger du i alt fald en anden rækkefølge af tingene. I så fald er du jo ikke pildskadde (eller støvsuger for den sags skyld).
Jeg betegner mig ikke som støvsuger, fordi jeg synes, det er en meget misvisende betegnelse, selv om den er vældig komisk. Alt handler ikke om at have hestens mule dybt begravet i sand! Jeg har altid set forskellen på støvsugere og almindelige ryttere (ikke at I er ualmindelige, men håber I ved, hvad jeg mener ) som den vej man vælger til at opnå løsgjorthed, ligeudretning, takt, korrekt holdning m.m. Ja, det er netop dét, der er målet - men vejen dertil er altså den, til enhver tid, fremadsøgende hals. Der er også flere ting i det, men hovedpræmissen er, i min verden, den fremadsøgende hals; deraf skildpaddebetegnelsen. Nogle heste går lavt, andre går lidt højere og endnu andre er mere "rejste", men fælles er, at de ikke har knæk på halsen, og at halsen altid er fremadsøgende. Det er derfor jeg skriver som jeg gør.
_______
www.epona.tv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Alette... |
|
|
Alette.. Jeg tror faktisk ikke at der er så kæmpestor forskel på din måde at ride på og den måde som støvsugerne ønsker at ride på når de er ude over næsen i sandet stadiet  Målet er jo stadig det samme, at have hesten fremme til tøjlen (let kontakt) og med næsen foran lod og nakken som højeste punkt... Det er så måske vejen dertil der er lidt anderledes.. Hilsen Anne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forskel Alette |
|
|
Der er i hvert tilfælde mange der i teorien kan være det, og ud fra dit første billede vil jeg give dig ret i at du er det, men forskellen er at vi lader hesten komme til hånden(eller ingen ting, men selv søge frem og strække halsen ud af kroppen) hvor mange der siger hesten søger bidet, er det egentlig hånden der går ind og finder hesten... Hvis du forstår. Og her var det jo ikke støvsuger delen Gritt ref. til men skilpade delen(hals ud af krop). Støvsuger delen har ikke stræk, for det jeg betegner som støvsugerdelen, er når hesten "støvsuger", altså har næsen i sandet! Og her er det jo det passive stræk, og ikke det aktive som skilpaden laver... ) Men forskelen er stadig om hesten kommer til bidet/hånden, eller om hånden kommer til hesten!!
Ulåner max.mål kat.1 pony hoppe der springer MB. Interesseret? Skriv PB
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hahaha |
|
|
Sikke en værre redelighed om det er skildpadde eller støvsuger , jeg havde egentlig fået indtryk af at begge betegnelser blev brugt om det samme, men kan sagtens se forskellen, selv om udtrykkene vist bruges lidt i flæng. gsims, jeg synes at der er stor forskel på om hesten hele tiden giver indtryk af at strække halsen frem og hele tiden får lov til at strække halsen frem, som er de to ting du skriver. Jeg vil gerne have at min giver det indtryk, men hun får ikke lov til det, men det er nok også derfor jeg ikke er støvsuger/skildpadde/whatever, det er fordi jeg placerer hovedet tildels med tøjlen. Jeg sidder ikke og flår hende i munden, saver, trækker hovedet ind eller noget i den stil, som det ellers tit opfattes som hvis man ikke giver helt frie tøjler, men starter ud med rimeligt lange tøjler og laver en masse temposkift og overgange og samler så stille og roligt op, efterhånden som vi kommer igang. Anne: Det tror jeg heller ikke, og det er der så også lidt min pointe med at blande mig i sådan en tråd, nemlig at bare fordi man ikke er en ægte støvsuger eller sådan noget, så behøver man ikke være dyreplager, og save hesten i rollkur, mens man pisker og sporer den, for det hele er ikke så firkantet. Sarah: Jeg tror ikke at I synes at jeg er så slem som så mange andre, men jeg tror stadigvæk ikke at jeg er støvsuger eller skildpadde  Selvom jeg ikke hiver hovedet ind på hesten, så går den jo stadigvæk med hovedet hvor det er tildels pga tøjlen, og et af de spørgsmål jeg aldrig har kunne få en (i mine øjne) fornuftig forklaring på, er hvordan I vil undgå det? Mvh Alette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg tænker... |
Jannie Tornvig |
08-01-2009 14:04 |
|
Egentlig så er det vel alfa omega at nakken er det højeste punkt, alt efter hestens bygning og uddannelsesniveau/samling vil næseryggens placering i eller foran det lodrette plan jo variere. Mvh Jannie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mit bud |
|
|
Foran lod - og meget korrekt pga. Donovans enormt tykke hals - faktisk meget pænere end da jeg selv red ham.  I lod  Bag lod 
Hilsen Søs - som efterhånden staver som en brækket arm.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| For god ordens skyld |
|
|
For god ordens skyld skal nævnes, at billederne forestiller mig selv - undtaget på det første. Men på 1. og 2. billede er hesten den sammen. og på 2. og 3 billede samme rytter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mine bud |
Lilar |
08-01-2009 15:07 |
|
Her et foran lod (mig på min gamle partshest):  Og her foran lod på en lånt hest (stadig mig der er rytter):  Og igen:  Bag lod (mig selv der er rytter):  Og her i lod (igen mig som rytter):  Jeg rider ikke pt (pga bækkenløsning, og så er hesten kun let ryttervant), men jeg ønsker at ride min hest let foran eller i lod, hvor den selv får lov at søge biddet (sådan som gsims forklarer det). Linda.
At vide hvad man ikke ved er også en slags klogskab! *** Freja - verdens smukkeste pige *** Mosegaards El Diablo
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Alette |
|
|
Det med ikke at placere hestens hoved med tøjlen, er jo bla. for ikke at bruge tøjlen til flere forskellige ting, hvis hesten både nogel gange skal reagerer i halsen og nogle gange i benene, så skal den hver gang lige tænke sig om. Hvilket giver en forringet reaktion og mulighed for signalforvirring. Og hvis man nogle gange ønsker en reaktion i halsen, og man så skal have et stop, så holder man jo fast indtil hesten stopper. Men den vil oftest først give reaktion i halsen og kommer bag lod INDEN den så reagerer i benene. Fordi ofte så er dens reaktion på pres fra biddet at tage munden bagud. Så vil man have en skarp reaktion på biddet, er det vigtigt at aftræne dette. Jeg tror heller ikke at du er skilpadde rytter, tror du fifler for meget, som du selv er inde på Men jeg ser flere, som påstår de rider skildpadning... og det gør de langt fra, når man så ser dem ride. Men så længe man rider på hesten præmisser er jeg egentligt ligeglad hvad folk gør 
Sagde Janne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Er der nogen |
|
|
grund til at anbringe hestens hoved med tøjlen? Og hvis der er - hvad er så grunden?
fra NinA
Mine mål står ret godt beskrevet i DRF's bog 'Fordringer i dressur & bedømmelsesgrundlag' 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ønsket om |
|
|
næseryggen i lod. Alette skriver jo netop at hun synes det ser pænere ud, når heste har en hvis facon Det er da ret godt grundt. Gymnasticering af halsen, måske?
Sagde Janne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så har jeg også... |
|
|
Fundet lidt billeder. Nogle af dem er godt nok ca 10 år gamle, men det gør vel ingen forskel i denne sammenhæng. (vel heller ikke om hesten er på forparten). Rytteren er mig på dem alle, for ikke at hænge nogen ud. Først tre der viser 1) over lod (hedder det det?) 2) foran lod 3) i lod, sådan da Jeg undskylder for den knap så skønne opstilling. Det er fra dengang man ikke gik op i opstilling på islandskeheste. Heldigvis er jeg blevet klogere:)  Her i lod (muligvis lidt bag)?  Her foran lod  Her bag lod (nakken er ikke højeste punkt)  Her i lod  Det var dem jeg kunne finde. Havde ellers håbet jeg havde nogen med islænderne fra siden, da det kunne være sjovt, som øvelse i at se det (deres hår er nogle gange meget forvirrende, da det flagrer ud over det hele og skjuler halsen og nakken). Jeg vil gerne se endnu flere billeder, da jeg synes sådan noget her er rigtig sjovt og lærerigt:) Mvh Stinne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nina.. |
|
|
Nina: Ja, et vil jeg mene, er er. En hest som går i en uhensigtsmæssig form pga fejltræning, er nødvendig at formgive. Her tænker jeg på næsen helt i sky, og ryggen som en båd.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen ... |
|
|
BettinaL - hjælper det 
Og nu tænkte jeg mere på normal ridning, hvor det åbenbart af mange ønskes at anbringe hestens hoved vha tøjlen 
Man ser utroligt mange billeder, hvor man kan se, at hestens mundvige trækkes op/ at rytteren har et meget kraftigt træk i tøjlerne/ folk, der skriver, de kun kan ride med handsker/ heste med åbne munde osv.
Er der en god, biomekanisk grund til det?
Eller er det snarere fordi, man, som Jannej skriver, synes det ser pænest ud 
Det er da interessant. Især fordi der jo i de gamle ridebøger står, at man ikke må trække i tøjlerne - og man efter Fordringerne kun bør ride med en let kontakt 
fra NinA
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jannej+Nina |
|
|
Janne: Det er jeg klar over, jeg spørger bare hvordan I så vil få hesten til at gå stabilt med let kontakt på tøjlen, når den er færdig med at støvsuge? Hvis I ikke må bruge tøjlen overhovedet, hvad gør I så? Og nej, jeg fifler ikke  Nina: Hvis I kan give en fornuftig forklaring på ovenstående spørgsmål, så behøver man nok heller ikke bruge tøjlen til noget, men hesten skal jo stadigvæk have let kontakt og suge på biddet, så den skal jo ikke stoppe bare den mærker kontakten. Hvis man skal ride rundt som støvsuger til hesten selv "tager form" og melder til stævne, så kan jeg godt forstå at man ikke kan se billeder af støvsugerryttere der er nået bare til LC-niveau  Mvh Alette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja.. Shetlænderene kan også være med.. |
|
|
Shadow har jeg endnu ikke set bag lod under rytter. Måske hingste som ham bare ikke kan "trækkes ned" af et barn? Her foran lod:  Også foran lod, selvom pandelokken godt kan snyde lidt..  I lod eller lidt over.. Igen snyder pandelokken lidt..  Tror den er i lod på det følgende billede.. Hvis man sammenlinger ørenes position med mulen..  Og så en bag lod.. Jeps det kan lade sig gøre selvom tøjlerne er i næsebåndet..  De fleste af de unger der rider på min mors ponyer har nok at gøre med at hænge fast og prøve at styre retning og tempo, til at de overhovedet overvejer hvor hestens hoved er placeret.. De fleste af ponyerne får derfor lov til at gå "i fred" med mulen foran lod. Men hvis ungerne er usikre, kommer de nem til at hænge på tøjlen og så kan det altså forekomme at nogle af ponyerne går bag lod..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nina... |
|
|
Aaaargh, du beskriver netop den samme firkantede forklaring som jeg er modstander af længere oppe!
Man ser utroligt mange billeder, hvor man kan se, at hestens mundvige trækkes op/ at rytteren har et meget kraftigt træk i tøjlerne/ folk, der skriver, de kun kan ride med handsker/ heste med åbne munde osv.
Synes du at min hest går med åben mund og mundvigerne trukket op til ørene?!?! Nej vel (det håber jeg da ikke ), men hun ville nok alligevel ikke ligge der med hovedet, hvis jeg ikke havde tøjler på, ergo, jeg rider med let kontakt, men uden at volde hende og tvinge hende i holdning, så alting er ikke kun sort eller hvidt, selv om I meget gerne vil gøre det til det.
Mvh Alette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen Alette |
|
|
Jeg gør det skam ikke sort og hvidt  Det ville bare være en rigtig god oplysning at få Og det mener jeg altså  Det er da noget man ser rigtig meget af (det der står i det blå citat) - og det var slet ikke møntet på dig og din hest. Jeg vil bare så gerne have en begrundelse  Måske især fordi jeg selv engang har redet sådan, og dengang havde jeg ikke nogen begrundelse for det, andet end at jeg troede det var korrekt  Hesten kan jo godt mærke biddet - også selv om der slet ikke sidder nogle tøjler i  Og man kan sagtens ride med kontakt, hvis hesten altså ikke kommer til at gå bag lod af at blive redet med kontakt....  Min søster og svoger har jo det her hestehold med 5 heste, som jeg også deltager i. De to af dem går bag lod, hvis man rider dem med kontakt, de har været redet for hårdt på tøjlen. Men de 3 andre kan sagtens rides med kontakt, og den ene af dem bør rides med kontakt  Dem rider jeg så ikke så meget på for tiden, jeg rider mest på en af de to, der går for løse tøjler. Men hvis hesten smutter bag lod lidt for ofte, så er det en god idé at ride for løse tøjler, indtil den har lært, at det slet ikke behøver at være ubehageligt i munden at blive redet med kontakt  Hvorfor er det sort/hvidt at bede om en begrundelse for noget, man ikke selv mener er særlig godt 
fra NinA
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nina... |
|
|
Du får det bare til at lyde rigtig meget som om at hvis man ikke rider med løse tøjler, så rider man helt automatisk som du beskrev, og det er jeg ganske uenig i. Mvh Alette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nina... |
|
|
Nina: Bare fordi man placerer hestens hoved med tøjlerne behøver man vel ikke trække hesten hårdt i munden? Eller ride den bag lod? Hvorfor kan man ikke placere hestens hoved med en let kontakt og næsen korrekt placeret? Og ja, jeg mener, at det hjælper. Ellers ville jeg jo ikke gøre det 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er faktisk enig |
|
|
med Alette og Bettina Man kan sagtens placere hovedet med tøjlen, jeg har flere veninder der rider sådan, de bøjer, stiller og løsgør vha tøjlen, hestene er ikke bag lod og de rider med let, let kontakt... Hestene er primært redet for sæde og ben. De rider som de fleste nok rider: frem og ned, så løsgør de halsen vha bøjning, når hesten er varm og så rider de den op fortil vha halve parader. Dette uden at de synes bag lod er en fed fidus. Jeg har da også veninder der bevidst bruger bag lod, og der er både jeg og de førnævnte da imod deres træningsmetode og prøver at argumentere for at det er noget skidt. Jeg har i sin tid lært at tøjlen styrer næsen og rytters ben og sæde bestemmer om kroppen følger efter eller bevæger sig i fx bøjning. og når man stoppede, så måtte hesten IKKE trække næsen ind for så var den ikke ægte til biddet. Den SKULLE strække sig frem til biddet og lade det pres man bruger gå ned i kroppen og ikke krølle sammen. Gav man efter på tøjlen, så skulle hesten STRÆKKE sig frem og ned, fordi næsen fulgte tøjlen. Det var meget i stil det jeg har set Kirsten Hansen praktiserer (og så alligevel ikke), for hvis hesten krøllede ved tag i tøjlen, så måtte man ikke tage bagud i tøjlen. Så skulle hesten først frem med næsen og suge på biddet. Alette, at ride med sug/kontakt er jo ikke det samme som at placere hovedet med tøjlen?? Hvis hesten strækker sig til tøjlen og man korter tøjlen såfår man jo lige præcis sug. Samler man for meget op, så bremser hesten, fordi reaktionen gerne skulle gå i kroppen på hesten.
Sagde Janne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| så vil jeg også være med... |
|
|
... 1. billede viser ham over lod/nakken højeste punkt mener jeg:  2. billeder viser ham bag lod(?) og med forkert knæk:  3. billeder viser igen over lod/uden bue på halsen: Dog synes jeg han kommer fint bagfra her.  På 1 billede var han rarest at sidde på, på det 2. billede virkde han meget tung fortil, og på det tredie billede kunne jeg godt mærke, at han kom længere ind under sig med benet. Han kipper ikke bækken eller noget i den stil. Jeg tror på, at hvis jeg skulle have Sedojs næseryg i lod, så vil han knække på et forkert sted i nakken. Jeg går personligt efter nakkens placering. Jeg følte selv, at jeg manglede noget eftergivendhed fra hans side af på 3. billede, men jeg kan godt lide bevægelsen af ben. Han er dog her også tydelig på forparten.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Argh, jeg trænger til et pc-kørekort |
gsims |
08-01-2009 20:39 |
|
... så jeg husker, at jeg skal gemme teksten, inden jeg forsøger at sende den, hvis jeg har været inaktiv og derfor er blevet logget af. Grrr...
Nå, men Alette, humlen er, at hesten ikke skal have nogen bestemt holdning. Der står ingen steder, at hesten skal knejse i nakken eller formgives på anden måde. Det eneste der står er, at hesten skal arbejde i en naturlig og afslappet holdning, som hovedregel med næseryggen foran det lodrette plan (jeg kan ikke huske den præcise formulering, men det er meget lig dette).
Derfor er det altså fordi vi har vænnet os til at se heste med knejs i nakken, at vi tror, at det nødvendigvis SKAL være sådan (inklusive dressurdommerne). Det er da også svært at regne ud, at det ikke nødvendigvis skal være sådan, når en dommer kan finde på at skrive "kæbevinkel for åben til sværhedsgraden" (og det har jeg faktisk hørt et sted, hvor jeg smuglyttede).  Det er da noget forfærdeligt sludder, at hesten skal lukke mere sammen i ganaschen for at gå et højere niveau af dressur. Så er der da ret mange LC-heste, der har kæmpe potentiale, alene fordi rytterne forstår at lukke dem godt sammen i ganaschen. 
Alette: Jeg synes nu nok din hest giver indtryk af gerne at ville strække halsen frem - men jeg synes nu også det ser ud som om, at den ikke rigtig kan komme til det. Og det synes jeg ikke er så svært at se. Det er ikke ment som kritik, men blot som respons på det, du selv skriver . Når dét er sagt, vil jeg til enhver tid foretrække en hest, der forsøger at strække halsen frem og måske af den grund tipper bag lod i momenter, end en hest, der går i lod, som er spændt og på ingen måde forsøger at række sig frem. Den første kan man jo sandsynligvis ride om til en ægte pildskadde sådan forholdsvis nemt (ved at slippe tøjlen og sætte farten ned sådan helt kort beskrevet), mens den anden kræver et større arbejde, fordi den først skal lære at søge frem med halsen. Men bag lod giver bare nogle større problemer, fordi det, at hesten går så den kan komme til at smutte bag lod, bl.a. betyder, at hesten låser i skulderen og derfor ikke kan mindske forpartsbelastningen (det er derfor, hesten "heiler"), og at den kommer til at takte urent og uregelmæssigt. Og derfor er bag lod jo noget rod, uanset i hvilken form det forekommer. Men derfor er der da stadig visse former af "bag lod", der er meget værre end andre.
_______
www.epona.tv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bummelum |
|
|
Jeg har valgt at sætte disse billeder ind. De første er fra feb. 2008 1.  Her mener jeg han er foran lod. 2.  Her mener jeg han putter sig/bag lod Disse er fra juni 2008 3.  foran lod. 4.  i lod. 5.  bag lod disse er fra december, mener jeg 2008 6.  foran lod 7.  i lod 8.  smule bag lod, men synes nu stadig han bruger sig dejligt her.
Ejerlejlighed i ÅlborgCentrum sælges. beliggende 150 m. fra gågaden og 350 m. fra Jomfru Ane Gade. lækker 2 værelse, 68 kvm. skriv PB for mere info. meget billig at sidde i.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| BAG-I-LOD-BAG-I-LOD |
|
|
Vil lige komme med mine billeder... Har jo før fået hugget hovedet af herinde, da jeg skrev at jeg er en af de der "heste-mishandlere" der rider mine heste ind bag lod momentvis.. Men da debatten om emnet er ved at være hyle morsomt at følge med i, ja..., så kommer mine billeder her. Skal lige siges at "bag lod"-billedet ikke er det "værste" jeg kan vise, men har lidt problemer med det uploade-ri:-)
 Akira - lidt bag lod (med vilje)

Akira - i lod (også med vilje)

Akira - foran lod (også med vilje )
Syntes det er meget vigtigt, at man selv kan kontrollere hvor hovede og hals placeres.. men det er jo bare min mening. Og ang. vinklen på bagben når man rider foran eller bag lod, ja så kan jeg ikke se den store forskel på min hest.. Handler jo ikke kun om hestens holdning, men også om hvad "pres" på bagparten man rider med . . . Og beklager billederne ikke er større, men har jo lidt upload-problemer..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jannej+gsims |
|
|
Janne, jeg er rørende enig, men når man korter tøjlen, så er tøjlen jo også med til at placere hestens hoved, for hvis tøjlen var længere ville hesten jo følge tøjlen frem.
Og mht det andet du skriver, så rider jeg også med ganske let kontakt, men jeg bruger dog ikke at tøjlen til at løsgøre med og heller ikke bøjninger for at løsgøre halsen, som du skriver.
gsims Du skriver:
Alette: Jeg synes nu nok din hest giver indtryk af gerne at ville strække halsen frem - men jeg synes nu også det ser ud som om, at den ikke rigtig kan komme til det. Og det synes jeg ikke er så svært at se. Det er ikke ment som kritik, men blot som respons på det, du selv skriver 
Og du har fuldstændigt ret, jeg skrev selv følgende: gsims, jeg synes at der er stor forskel på om hesten hele tiden giver indtryk af at strække halsen frem og hele tiden får lov til at strække halsen frem, som er de to ting du skriver. Jeg vil gerne have at min giver det indtryk, men hun får ikke lov til det, men det er nok også derfor jeg ikke er støvsuger/skildpadde/whatever, det er fordi jeg placerer hovedet tildels med tøjlen.
Sagt på en anden måde: Jeg vil gerne have at min hest hele tiden giver indtryk af at strække halsen lidt frem og er parat til at følge tøjlen frem, for det er lidt det jeg opfatter som suget, men da jeg gerne vil have forbenene i hel længde, foretrækker jeg at hun har hovedet oppe, og ikke render rundt med snuden i sandet og derfor korter jeg tøjlerne op, og hun går som på billederne.
Det som janne beskrev sådan her: Alette, at ride med sug/kontakt er jo ikke det samme som at placere hovedet med tøjlen?? Hvis hesten strækker sig til tøjlen og man korter tøjlen såfår man jo lige præcis sug. Samler man for meget op, så bremser hesten, fordi reaktionen gerne skulle gå i kroppen på hesten.
Alt i alt, en god debat, selvom vi ikke er helt enige om alting, hvilket heller ikke er mit mål, for det behøver man jo ikke at være, hvis bare vi kan blive enige om at man godt kan placere hovedet med tøjlen uden at være dyreplager 
Hehe, det var jo næsten mere copy-paste end selvskrevet indlæg, tak for input 
Mvh Alette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| aLETTE |
|
|
Vel ikke hvis du kun lige korter tøjlen til du får sug? Så får man den lette kontakt, men uden at man har haft fat i snuden på hesten. Håber du forstår hvad jeg mener
Sagde Janne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Alette - jeg |
|
|
tror, du læste noget forkert ind i det, jeg skrev 
Måske skrev jeg det bare dårligt, men hvis du læser, dér hvor jeg skriver om de 5 heste, kan du jo se, at jeg ikke mener, man skal ride rundt for løse tøjler - undtagen hvis det er nødvendigt 
Men jeg mener så heller ikke, at det behøver at være tøjlen, der afgør hvor hesten går med hovedet 
 Bag lod
Her er et billede fra den første dag jeg red Freja, for nærmest præcis 2 år siden. Dengang gik jeg ikke helt så meget op i, om hesten kom bag lod - men det var dog ikke meningen 
På min præsentation kan man se et billede, der viser hende foran lod, men ikke at hun går bedre der 
På dette billede rider jeg med mere kontakt, end jeg bruger nu, og end jeg brugte nogle år før 
fra NinA
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jannej |
|
|
Janne, Et eller andet sted når man får den lette kontakt til biddet, så begrænser man vel hestens placering af næsen/halsen??? selvom man ikke decideret placerer hovedet med tøjlen. En hest kan vel heller ikke lukke i bagbenene samtidig med at at næsen er i sandet, det er vel ikke muligt rent anatomisk  Hilsen Anne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| magnus ♥magnus♥ |
|
|
Nu svarer jeg lige  Hesten skal ikke blive ved med at gå med snuden i sandet - eller hvor den nu har det, mens man rider remonte  - men det er ikke ved at tage mere fat i tøjlen, man rejser dens hoved  Er det forståeligt?
fra NinA
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nope........ |
gsims |
08-01-2009 22:34 |
|
En hest kan vel heller ikke lukke i bagbenene samtidig med at at næsen er i sandet, det er vel ikke muligt rent anatomisk
Det har du sikkert ret i, at de fleste heste ikke kan; men nogle heste skal have "snuden i sandet", før de får den strækning af halsen, der giver plads til, at bækkenet kipper og hesten lukker i bagbenene. Så rendyrket støvsugning kan godt for nogle heste være en forudsætning. For andre heste går det nemmere, og endnu andre har brug for en kiropraktor.
For min har en kiropraktor fx været forudsætningen; min har aldrig været i stand til at tage mulen i sandet. Jeg tror, det skyldes, at han har været låst i skulderen (og nederste halshvirvel ikke at forglemme), sådan at han har bevæget sig så forkert, at den strækning af halsen ikke har kunnet lade sig gøre. Nu kan han uden at have mulen i sandet, så det blev aldrig aktuelt for ham med "ægte" støvsugning.
_______
www.epona.tv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmm... |
|
|
det nina skriver med at 2 af deres heste gå bag lod hvis de rides med kontakt til bidet,jamen det kommer vel af at rytteren ikke rider bagfra, og brugr sit sæde, men bare sidder passivt i sædet men med kontakt til bidet så hesten putter sig til dem der mener at nakken skal være højestepunkt for at hesten går i, eller foran lod, det er jeg ikke helt enig i, rigtig mange hingste har svært ved det pga deres bygning, vors gamle hoppe var også bygget sådan, så jeg er enig med dig der viser det billede af araberen jeg syns nu også at hestefolk/hn er blevet delt meget op, enten er man den meget onde rytter, som ikke er sød ved dyrene, og nærmest mishandler dem hvergang i overvejer at sætte os på dem, ja faktisk mener nogen at vores heste er så stresset og belastet at næsten ikke er til at trække med fx når de skal ud og ind men der imod er en hest der rides for løse tøjler med snuden i snadet meget mere afbalanceret, og harmoni med sig selv og sin rytter man har ikke lov til at være en ganske alm rytter, der rider for let kontakt, som også rider frem og ned (og nej jeg mener ikke ned og ind, bare fordi jeg engang immellem rider bag od bevidst) som ikke behøver ride letsæde 2 år, (uden stort set andet) men ganske alm rytter som holder lige så meget af dyrene som en så kaldt støvsuger/skilpade eller hvad i nu vil kaldes, måske vi alm rytter bare skulle finde os en all round betegnelse jeg syns det er en rigtig god tråd, og dejligt at folk ligger billeder ind
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er helt |
|
|
fint at være en ganske almindelig rytter, der ikke hiver/piller/nulrer/saver sin hest ind med hovedet 
Fordi jeg skriver, at jeg rider gl.dags dressur uden at placere hestens hoved med tøjlen, behøver man jo ikke at føle sig truffet, hvis man ellers rider pænt og rimeligt hestevenligt  Jeg skriver bare om det, fordi der tilsyneladende ikke er ret meget viden om, at det er en god, gammeldags måde at ride på  Og at hesten faktisk kan blive langt mere rentaktet af at gå foran lod 
Og så fordi der er en hel del andre, der også bruger det herinde - og det er jo sjovt et nørde sammen om sin interesse - ridning 
Det, jeg har noget imod er, at heste, der går bag lod, bedømmes så højt i dressurkonkurrencer - når det nu er en fejl ifølge fordringerne  Og så har jeg også noget imod at kigge på de heste, der snøres/hives pilles langt ind bag lod/meget snævert - og ser ud til at mistrives med det 
Ibikus: Man kan sikkert godt ride sådan en hest frem foran lod, men ikke uden at skabe spændinger eller ikke ride den ægte til biddet, og så kan det jo være lige meget  Det er måske derfor, der er så mange, der siger, at deres heste går bedst, hvis de går bag lod? Da jeg var ung og yngre var det jo helt 'forbudt' at ride bag lod, så jeg har aldrig været så tiltrukket af det  Men især den ene af hestene, brugte sin ryg helt forkert efter købet, og er blevet omtrænet i remonte for at få rygsvinget og gangen tilbage 
fra NinA
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nina.. |
|
|
Du skriver: Hesten skal ikke blive ved med at gå med snuden i sandet - eller hvor den nu har det, mens man rider remonte  - men det er ikke ved at tage mere fat i tøjlen, man rejser dens hoved  Og: Fordi jeg skriver, at jeg rider gl.dags dressur uden at placere hestens hoved med tøjlen,..... Men hvordan får du så hesten op at gå i en "dressurhodning" når den er færdig med at støvsuge? Jeg har spurgt om det adskillige gange tidligere og flere gange i denne tråd, men synes ikke rigtigt at jeg har fået noget brugbart svar, for jeg mener jo at hvis du har suget på tøjlen og hesten vil følge tøjlen med frem, så er det vel længden af tøjlen der styrer hvor langt frem hovedet vil komme, altså tøjlen styrer hovedets placering  Som jeg skrev tidligere: Hvis man skal ride rundt som støvsuger til hesten selv "tager form" og melder til stævne, så kan jeg godt forstå at man ikke kan se billeder af støvsugerryttere der er nået bare til LC-niveau  Ibikus og magnus ♥magnus♥: Jeg tror at jeg er ret enig med jer  Mvh Alette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ibikus |
gsims |
09-01-2009 07:52 |
|
til dem der mener at nakken skal være højestepunkt for at hesten går i, eller foran lod, det er jeg ikke helt enig i, rigtig mange hingste har svært ved det pga deres bygning, vors gamle hoppe var også bygget sådan, så jeg er enig med dig der viser det billede af araberen. Alle heste kan gå med punktet mellem ørerne som det højeste - ellers ville det jo ikke være et krav i fordringerne, for hingstehals er vist ikke nogen ny ting - jeg tror også man havde heste med hingstehals dengang både FEI's retningslinjer og DRF's fordringer blev skrevet. Og så må de heste, der har meget hingstehals jo så skulle gå ret meget foran lod - ligesom fx mange lippizanere gør - for at holdningen er i orden.
Hvem er "dig med araberen"? Er det Ditte eller Susanne? For hvis det er Susanne skriver hun jo netop, at hun arbejder efter at punktet mellem ørerne skal være det højeste.
Alette: Men hvordan får du så hesten op at gå i en "dressurhodning" når den er færdig med at støvsuge? Hvis du med "dressurholdning" mener, at hesten knækker i nakken, så skal du læse et af mine tidligere indlæg igen (8/1 kl. 20:39), for der har jeg allerede skrevet om dét.  Der står nemlig ingen steder, at hesten skal have knejs i nakken. Og ingen beskriver, hvad "dressurholdning er", ud over, at hesten skal gå afslappet og naturligt, almindeligvis med hovedet foran lod...
Hvis du med "efter støvsugning" mener, hvad der sker efter at hesten har mulen i sandet, så sker der jo på et tidspunkt det, at hesten kipper i bækkenet og begynder at arbejde korrekt og med større indundergriben. På dét tidspunkt starter samlingen egentlig.
Forskellen er blot, at samling ikke har noget med holdning at gøre som sådan. Det handler om at vinklingen bagtil bliver større, men at hesten bibeholder strækket af halsen. Se fx billedet nedenfor, der viser en hest, hvor vinklerne i leddene fra baghov til korsbensled er blevet mere bøjede - dét er samling. Dette arbejde kan altså sagtens udføre uden at hesten har knejs i nakken.  Sammenlign evt. vinklingen i bagbenene (man ser selvfølgelig på det ben, der er i jorden og bærer vægt): 
_______
www.epona.tv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Alette.... |
gsims |
09-01-2009 07:55 |
|
Nu glemte jeg alligevel lige noget: Som du selv skriver længere oppe, så blander du vist støvsugning og skildpadning sammen; for støvsugning er ikke LC-niveau, og derfor finder du ikke støvsugerheste i en LC. Støvsugning er baby-niveau. Efter støvsugning kommer det, jeg kalder skildpadning, og det er fint foreneligt med både LC, LA og GP, som jeg har skrevet tidligere.
_______
www.epona.tv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xxxxxxx |
Fam Ruus |
09-01-2009 09:07 |
|
Skal lige have klarificeret noget: Støvsugning er: ned?? Og skildpadde er: frem og ned?? For hvis støvsugning er ned, så er det ifølge GH forkert. Mener helt bestemt han sagde, det ikke har nogen indvirkning på hestens muskulatur kun at strække sig ned. Den skulle søge frem og så lidt ned, da man så fik strækket i muskulaturen... Hvad gør en støvsugerrytter egentligt, hvis de skal ride en hest til som pludselig begynder at bukke?? For hvis hesten stækker hovedet frem og man som rytter er nødt til at følge med... Så ryger man da stensikkert af på et eller andet tidspunkt Arj, spøg til side.. Dét, som alle ryttere gerne vil opna igennem deres ridning, er vel en lydig, fremadsøgende hest, der suger på biddet. At der så er mange, der ikke er så gode til det, er jo det evige problem.. Der er da stensikkert ryttere, der sidder og hiver og flår deres heste i munden, men der er lige så mange, der rider fint rundt. En hest er jo et levende individ.. Og hvis man har prøvet at ride mange forskellige heste, så ved man også, at der er ikke to heste, der er ens... De har alle deres små særheder/skavanker, som jo gør dem så spændende at ride på... Personligt rider jeg hverken støvsugning eller skildpadde. Synes ikke navnene Dyson/Nilfisk eller Pelle passede ret godt til mine heste  Men jeg søger heste, der er glade, fremadsøgende, suger på biddet, men som samtidig også er klar på en bukketur.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fam Ruus |
|
|
De bukker jo ikke, det er konfliktadfærd og det har de slet ikke, de er balance med sig selv og omverdenen og har derfor ikke brug for at bukke  Mvh Alette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dressur på folden |
|
|
Jeg plejer ellers ikke at sætte billeder ind af min ridning på HN, men jeg synes denne tråd har holdt sig til en pæn tone, så nu vover jeg pelsen og sætter nogle ind fra en dag jeg tog en tur på græsfolden. Der er nok ikke den store forskel på de 3 billeder jeg har sat ind i forhold til nogle af de andre i tråden, men håber at de kan bruges alligevel. Når jeg varmer op og rider af rider jeg min hest "lang og dyb" i 5-10 min, men det har jeg ikke billeder af. Hesten er endnu ikke stærk nok til at gå med nakken som højeste punkt konstant, men han arbejder rigtig godt og ærligt med sving, selvbæring og fint sug på tøjlen. Middeltrav - lille smule foran lod, nakken højst  Arbejdstrav - i lod  Middeltrav - en anelse bag lod, og 2-3 nakkehvirvel højst. (det er lidt svært at se da billedet er taget lidt fra siden) 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enig.. |
|
|
Alette: Nemlig  Jeg synes iøvrigt at man på både Rusovics og Sedoj's billeder kan se at det ikke nødvendigvis er det eneste saliggørende at have næsen foran lod, for netop de to heste trykker underhalsen mest frem på netop de billeder og går efter min mening bedre på de andre billeder.. Det bliver blot lettere for hesten at bruge sig bagtil hvis halsen er i optimale rammer  (Ps. Og så synes jeg iøvrigt Alettes hest har udviklet sig helt fantastisk positivt fra da jeg så den IRL og til de billeder der vises af den nu ) Undskyld sidespringet 
www.blueberryhill.dk "Our greatest glory is not in never falling, but in rising every time we fall."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Susan.. |
|
|
Der er altid plads til sidespring, når det er ros til min hest det gælder  Og går ud fra at det du giver mig ret i er det med bukkeri og konfliktadfærd, eller hvad? Mvh Alette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gsims: |
|
|
Gsims: Angående det med, at der i fordringerne ikke står, at hesten skal bære sit hoved på en bestemt måde: Der står da, at den skal være eftergiven, og hvordan ser dommeren ellers det, hvis ikke det er på en rund, blød hals kontra en stiv, strakt hals?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nakken højest |
|
|
Men jeg kom til at tænke på noget, som vist engang er blevet diskuteret før: Kan hesten (hingsten med den kæmpe hals, f.eks.) gå uden at knække i hvirvlerne, men samtidig ikke have punktet mellem ørerne højest? Altså sådan at den skeletmæssigt stadig har en rigtig form? Forstår i? Det er man vel nødt til at fastslå, før man kan vurdere, hvor meget foran lod en sådan hest så skal gå. Derefter kommer vel så sådan noget med ganasherne og halsens længde, ikke? Det er jo i øvrigt noget vrøvl at sige, at hesten ikke har næseryggen i lod, hvis den ikke har nakken øverst. I lod er jo, som gsims skrev i starten, en fysisk størrelse, som vel ikke rigtig afhænger af noget andet end tyngdekraften altså, det er den direkte retning ned mod jorden. Den har ligesom ikke rigtig noget med halsens form at gøre. Mvh. Anna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hingst |
|
|
Har et "hingste-eksempel" på bag lod og i rette holdning. Rider en 8 års hingst som godt kan gå "rigtigt" med nakken..  - Dyb og rund i opvarmningen  - Og op i holdning når vi rider ind på banen. Igen - beklager de små billeder, er ikke lige en "haj" til det her uploade-ri..  Ved mange hingste kan have svært ved at komme derop i "rigtig" holdning, men tror også det er et spørgsmål om smidighed... Vh Tanja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmm.... |
|
|
det er det jeg mener anna, men hingstehals hvor dens hovd er i lod dens nakke er ikke altid som øverste punkt pga dens bygning
så nu kan vi soørge de kloge der kender fordringerneså godt, hvad er lod er det, altså lodret hoved eller nakken højest hvad står er skrevet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
| Rund nakke |
JulieTaylor |
09-01-2009 13:23 |
|
En rund nakke er ikke eftergiven - en FLAD nakke er eftergiven.... sådan som dressurnakker så ud i gamle dage. Når nakken ser rund ud, er det som regel fordi hesten knækker mellem 2. og 3. nakkehvirvel, og er bag biddet. Når nakken er spids, er hesten heller ikke til biddet. Hvorfor er det altid den runde vs. den spidse nakke, der diskuteres. Hvad med DEN FLADE NAKKE?    Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ideen i at |
|
|
hesten skal have nakken som højeste punkt er bl.a., at halsen skal skydes ud af kroppen, så S-kurven løftes.
Hvis I for jeres indre øje tegner et hesteskelet på halsene på de forskellige heste, kan man godt se hvor halsen ikke bliver strukket ud af kroppen, og hvor den fint strækkes ud 
Som gsims vist har skrevet et eller andet sted foroven, er det dét, man ønsker for at have hesten fremme til biddet  Ikke at man trækker dens hoved ind, så den har brug for at vippe næsen frem igen 
Fam. Ruus:
"For hvis støvsugning er ned, så er det ifølge GH forkert. Mener helt bestemt han sagde, det ikke har nogen indvirkning på hestens muskulatur kun at strække sig ned. Den skulle søge frem og så lidt ned, da man så fik strækket i muskulaturen..."
Han sagde, at alle heste jo kan tage deres hoved ned, at det ikke var dét, der var meningen - men at hesten skulle strække sig ud og ned, det der hedder 'frem og ned'. Erfaringsmæssigt vil nogle heste strække længere ned andre mere ud 
Men det svarer næsten til at ride frem og ned i opvarmning (som du jo helt sikkert selv bruger, mon ikke? ), det her er bare for en løsere tøjle, end de fleste bruger ved 'frem og ned'. Det er for at give hesten mulighed for at finde sin egen balance. Det står faktisk meget godt beskrevet i bogen 'Ridelære' fra Aschehougs forlag (oversat fra tysk).
Det er ikke noget, vi selv har fundet på, så smarte er vi heller ikke. Det er gammel viden 
----
Prøv at kigge på alle de bag-lod-billeder I kan finde, og kig så på bagpart og overlinie 
På langt de fleste 'flotte' billeder vil man kunne se, at krydset befinder sig i en ret høj placering og ryggen ofte nede.
Fx på de to sorte billeder gsims har sat ind længere oppe 
Det er bl.a. dét, Heuschmann snakker om - at hesten, når den går decideret bag lod (med vilje, dvs. rides sådan), får strammet de lange rygmuskler, så de hiver i bækkenet og hesten så ikke kan kippe bækkenet ned. Det er også dét, der giver den stramning i de lange rygmuskler, så mange af disse heste ikke kan skridte taktfast 
Det er da en interessant iagttagelse, synes jeg - og det må I andre da vel også synes, eller hvad  Man kan kun anbefale jer at få læst Heuschmanns bog: Tug of War (som betyder tovtrækning), den har undertitlen : Classsical vs. "modern" dressage.
fra NinA
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nå, jeg var |
|
|
så længe om at få skrevet mit lange indlæg, at jeg ikke fik set de næste  ibikus: det bilede af Come Back II viser faktisk måske meget godt, at han nok kunne have sænket krydset mere, hvis hans næse havde været lidt mere fremme. Som man kan se på billedet (hvor man også kan se, hvor køn han er ), bærer han en hel del mere af sin vægt på venstre forben end på højre bagben.
fra NinA
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| igen grund |
|
|
Fam Ruus: Som Nina også siger, så sagde han jo ikke det var dårligt eller skadeligt, han sagde(ligesom vi også altid selv siger)at det ikke havde noget muske opbygende formål. Det er jo netop ikke et mål for os, men vi lader dem gøre det. Skilpade har ikke noget med hovedt at gøre, men strækket ud af kroppen fra halsen, så det er ikke nødvendigvis ned. mht. ungheste der bugger, så er det fansy jo at vi ikke nødvendigvis skal følge hovedet, men hvis de møder pres for vores hånd(som de jo vil gøre hvis vi ikke følger dem ned) så skal de promte slå alle 4 ben i jorden. Så ligger de an til buk, fordi de bliver bange for noget(mig, dem selv eller en løve...)så stopper jeg dem blot, for mit stop signal er så stærkt at det laver en overskygning!
Ulåner max.mål kat.1 pony hoppe der springer MB. Interesseret? Skriv PB
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| :-) :-) |
|
|
"sænke bagparten".... er helt rigtigt, men som 98% af alle holstenere, er Come back II bygget "2m" højere i bag end for. (her i blandt mine billeder) Og så sætter natutloven altså sine begrænsninger 
Og ang. ham der Heuschmann´s teorier, så er det da utroligt at Anky m.fl. kan noget med hestene, som man ifølge ham, ikke kan.!!??... Vil på ingen måde sige ham Heu..-ja:-), imod, men mange heste vi ser internationalt, kan da gå dybt og "bag lod" mens den sænker bagparten i f.eks. piaff.. Bare endnu en tanke i den her "debat"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xxxxxx |
Fam Ruus |
09-01-2009 15:04 |
|
Hvis støvsugning kun går ud på at få hesten så langt ned med hovedet som muligt, så luk den da på græs!!! På den måde sidder der ikke en forstyrrende rytter på ryggen af den, mens den opnår strækket...  Hvis det er dét, der er pointen, så er alle vores heste Nilfisk, for sådan render de da rundt ude på folden... He he.. Jeg er bange for, der er nogle folk, der tolker GH, som de lyster... Feks mht hans longering af en hest, hvor han havde brugt en glidetøjle (mener jeg det var) som hjælp til at få hesten ned og frem med hovedet.. Han blev spurgt, om man ikke kunne have opnået det samme uden.. Og til det svarede ham, at det kunne man måske nok.. Men nu havde han jo brugt det. Og det havde hjulpet hesten, for den blev rengående.. Hvad kan vi lære af det?? At hjælpemidler ikke altid bliver brugt som tvangsmidler... Det tror jeg, der er mange af "de frelste" ryttere, der har den mening. Anky er efter min mening en dygtig rytter.. Men dette vil jeg ikke kalde at sænke bagparten i piaffe:  Ligesom denne hest heller ikke gør det:  Denne her kan heller ikke, men det er lidt bedre:  Mens dette er en del bedre:  GH er en meget klog mand... Men man skal ikke stole blindt på, hvad alle siger.... Verden er ikke sort/hvid.. Den er fuld af farver og nuancer...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Anky kan noget man ikke kan... |
gsims |
09-01-2009 15:07 |
|
eller kan hun? Jeg har ikke set et eneste billede, hvor hendes heste vinkler i alle led bagtil; jeg har udelukkende set den bøje i de nederste led, når benet er bøjet. Jeg har ellers forsøgt at finde et ved flere lejligheder. Men det er et sidespring, og ikke noget, vi behøver tærske langhalm i. Comeback II kan man se på billedet kan sætte sig bagtil; så selv om naturen måske sætter grænser for, hvor meget den kan bøje leddene i bagbenene, så kan den altså godt gøre det mere her. Det ville jo bl.a. betyde, at den slap jorden med bagbenet, når bagpiben var lodret, her er den egentlig et stykke forbi  Så han har altså et stykke endnu, før naturen har sat sin grænse . Og ja, han er ski en smuk hest!
_______
www.epona.tv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
| Hvem er de frelste |
|
|
Hehe - fam. Ruus, hvem mener du med 'de frelste' ?
"Hvad kan vi lære af det?? At hjælpemidler ikke altid bliver brugt som tvangsmidler... Det tror jeg, der er mange af "de frelste" ryttere, der har den mening."
Både Susan Kjærgård og jeg har rigtig mange gange skrevet, at man sagtens kan bruge en glidetøjle til noget fornuftigt Som regel bliver den bare brugt forkert, men man kan da sagtens bruge til at bede hesten om at sænke halsen 
Nu har jeg så siden (ligesom Heuschmann? ) lært, at det ofte slet ikke er nødvendigt. I hvert fald ikke til de 5 heste, vi har nu - og heller ikke de andre, jeg træffer i omegnen 
Og INGEN af os frelste har da vist skrevet, at hesten bare skal gå frem og ned med hovedet. Hvor har du læst det henne  Ingen af os, der skriver i denne tråd i det mindste  Der kan naturligvis være andre frelste end os 
Faktisk går vores haffere slet ikke ret langt ned med hovedet, kun ud. Og Freja, den store, tager det for langt ned, så hun rides lidt mere frem. Den gamle DV gjorde det, da vi omtrænede hans spændte ryg, og det var da også ok. Det havde han åbenbart brug for. Det var så inden, vi nogensinde havde hørt om Heuschmann, nemlig for ca. 10 år siden.
Det undrer mig, at så få 'ikke-frelste' er så lidt kendt med den lidt ældre ridelitteratur, at ingen rigtig kender til denne, klassiske gamle remonte-metode 
fra NinA
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmm... |
|
|
jeg tror der er rigtig mange der kender den gamle remonte ridning, og at det ofte er her debatterne begynder, for os alm rytter er det jo det vi har lært fra små af, men når man så siger til en støvsuger om deres støvsugning ikke bare er alm remonte ridning, begynder boldten at blive kastet frem og tilbage, for som alm rytter rider vi også sådan i årvis (altid i opvarmning og til sidat i ridningen) og i starten når hesten tilrides er det stort set kun sådan, også for at den kan finde lidt rede i sig selv, oa alm rytter blir ikke ved kun at ride sådan i årvis, om som noge skriver (en støvsuger ja så kan støvsuger stadig ikke vise billeder ind af en hest over lc, fordi så langt er de ikke endnu ) hvis det er alm gammeldags ridning er man vel nået dertil (her snakker vi jo om for mange år siden)
der er måske nytænkning i den moderne remonte ridning, (støvsuger ridning) men er det ikke ok at man rider gammeldags støvsuger ridning og alm ridning
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ingen svar? |
|
|
Ja, præcis som NinA skriver, skal s-kurven jo løftes nederst ved halsen og ikke knækkes øverst. Mit spørgsmål er så (jeg gentager lige, eftersom jeg ikke har fået nogen svar på det ), om ikke hesten kan gå rigtigt, således at s-kurven løftes og strækkes, selvom den ikke har nakken som øverste punkt udvendigt? Sig endelig til, hvis I ikke forstår mit spørgsmål, jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre, hvad I synes. Jeg selv tror godt, at en hest med meget stor hals vil kunne gå korrekt, selvom noget af dens hals 'stikker op over' nakken. Jeg er dog enig i, at Come Back II på billedet ikke går helt optimalt. Rosalina: Jeg tror ikke, at alle 5 billeder er af piaff. Mvh. Anna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Støvsugerridning |
|
|
Det er i øvrigt noget underligt noget med det begreb 'støvsugerridning'. Det blev vel foreslået, fordi der i starten var mange herinde, der skrev, at hesten skulle heeeelt helt ned med mulen i sandet under denne form for træning. Og at den kunne lære det f.eks. vha. godbidder. Og nogle, som viste billeder af, at deres heste gik helt dernede. Efterhånden blev det modificeret til, at hesten selv måtte bestemme, om den tog hovedet derned, og at det bestemt ikke var noget, som blev trænet målrettet. Mange heste gør det endda aldrig, siger nogle. Herefter begyndte folk at referere til støvsugning som det samme som den klassiske dressur. Herefter igen som det samme som remonteridning. Og i alt dette her synes jeg, at der er sket noget mærkeligt. For mens jeg aldrig havde hørt om, at man skulle træne hesten til at bevæge sig rundt med mulen 10 cm over jorden, så har jeg sørme altid kendt til, at man red remonteridning på unghestene. Jeg har altid brugt frem og ned-ridning (jeg kan næsten stadig høre den første berider, jeg fik undervisning af, sige det). Jeg har altid lært, at bag lod er forbudt (og trækker ned til stævner). Så i mit hoved er støvsugning ikke det samme som hverken frem og ned eller remonte. Og for mig kunne der sagtens være flere måder at ride remonteridning på. Jeg har svært ved at se, at det skulle være en retning og ikke et stadie. Det vigtigste er vel, at målet her er langsomt at styrke hestens krop og at indlære og forfine de grundlæggende signaler. Ovenstående er kun et udtryk for min egen oplevelse af debatterne på hn over det sidste års tid. Mvh. Anna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen ibikus |
|
|
I denne omgang, hvor folk er begyndt på støvsugning, er der vist ikke så mange, der er nået længere. Men jeg ved det ikke. De fleste af os kender jo ikke hinanden - andet end herinde 
Jeg tror at dem, der har redet det længst tid, har brugt 1½ år, men jeg ved det ikke. Jeg har brugt godt ½ år på det indtil videre, og Gloria går endda ikke med næsen nede 

Ham her er den gamle, som gik 'støvsugning' for 10 år siden 
Desværre har jeg ikke så mange gamle ridebilleder af ham - dengang var digitalcameraer jo ikke så hyppige - og det her er taget 2-3 uger før han døde for 2 år siden 
Jeg har mere fat i ham på billedet, end jeg bruger nu om stunder - men i mange år red jeg ham med en helt let tøjlekontakt, også samlet 
fra NinA
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Åh Anna |
|
|
Jeg tror faktisk, at det er den anden vej rundt  Det startede vist med, at nogle lagde billeder ind af heste med mulen ved jorden, som du skriver. Så var der en, pony-mor, der gav ridemetoden navnet støvsuger-ridning  Det var vi så nogle, der tog til os, bl.a. jeg, fordi jeg også havde brugt metoden for ca 10 år siden, hvor vi også kaldte det 'støvsuger'  Jeg har aldrig plæderet for at hesten skulle så langt ned med hovedet som muligt (tvært i mod har jeg flere gange advaret mod at bruge godbider til den slags!) - og jeg er godt nok en flittig skribent  Så, det ER den gode, gamle frem og ned-metode - men det er den gren af den, hvor man IKKE 'møder' hesten med tøjlen, som jeg har forstået, at mange gør. Og selv begrebet opstod, tror jeg, fordi en hel del fandt ud af, at deres heste da vist godt kunne trænge til at lære at søge bedre ud af kroppen  Og så havde vi balladen, fordi der så var en hel masse, der oplevede denne 'frelsthed' som en kritik af deres måde at ride på  Men her hos os, bruger vi det så også som selve ridningen, at man altså ikke trækker i tøjlerne, heller ikke, når hesten skal rides normalt. At man kun har en ganske, ganske let vægt i tøjlerne, også når hesten er samlet. Men det er ganske klassisk  Men man lægger jo ofte mest mærke til det, der springer én mest i øjnene 
fra NinA
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| NinA... |
|
|
Ja, jeg ved godt, at du altid har skrevet, at hesten ikke behøver komme helt derned  Og at det var Pony-mor, som bragte ordet på bane herinde. Ikke desto mindre står jeg ved min oplevelse af, at meningen med begrebet har ændret sig over det sidste stykke tid. Igen selvfølgelig, er det kun min oplevelse, jeg giver udtryk for. Jeg kan ikke dømme om, hvordan andre har opfattet det. Mvh. Anna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tralalal |
|
|
Blander mig lige; Her trykker den underhalsen og forparten nedad, den bære ganske enkelt ikke.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fart på.. |
|
|
Pyh, det går stærkt her 
Ja, Alette, det var det jeg gav dig ret i 
Susanne: trykker er måske lidt for skrapt, men der er på det nederste billede, som jeg egentligt synes er det mindst ønskværdige af de tre du har lagt ind. Det første kan jeg rigtig godt lide, men hvis jeg skulle vælge mellem 2 (bag lod) og 3 (foran lod) som en position jeg skulle ride min hest i, i 60 min., så ville jeg vælge positionen på billede 2.
På det nederste gør den lidt a la den her. (her er det bare lidt tydeligere) og jeg synes let man fornemmer, at den træder mere ned på forbenet end bagbenet..

Så igen, foran lod er ikke nødvendigvis = perfekt 
www.blueberryhill.dk "Our greatest glory is not in never falling, but in rising every time we fall."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| foran, bag, i lod |
Sascha Maria ♥Sugar Amira♥ |
09-01-2009 17:09 |
|
Her er mine bud: (Har udelukkende set på næseryggens "vinkel", da resten af kroppen arbejder helt forkert på alle billeder)
Billederne er af mig selv, og jeg er godt klar over at det er helt elendig ridning. -Og ja, hesten fik kiropraktor efterfølgende.
Foran lod:

Bag lod:

Meget bag lod: 
Roll kur:

I lod:  
Det er da lige til at tude over... Stakkels hest at den er endt hos mig 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Næ, nej - der |
|
|
er skam mange måder, en hest kan gå forkert på  Men der er vist ikke mange dommere, der ville give den Di-Nero ♥Dolly♥s grå grimehest top-points udfra dette billede  Det er der til gengæld ved utakt og bag lod 
fra NinA
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Prøv lige at |
|
|
læse den tråd, der hedder 'vil du være rar' , hvor Julie Taylor skriver et svar til Karen (zafera).
Det er velskrevet og beskriver glimrende, meget af det vi snakker om her 
fra NinA
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmm.... |
|
|
jeg spørg igen fordi ingen af de kloge har svaret, hvad står der i fordringer om lod, altså hvordan ser man lod er det den lodrette linie eller er det nakkens som højeste punkt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Helt ned... |
JulieTaylor |
09-01-2009 19:20 |
|
Nogle heste SKAL helt ned i sandet med mulen. Men man manipulerer dem selvfølgelig ikke til at blive ved med at gå dernede. Godbidder kan bruges som et alternativ til hjælpetøjler til at give hesten en aha-oplevelse af at det er rart for dens ryg at gå i "det passive stræk", således at den vil forsøge at lede efter "det aktive stræk", når man driver på den, og den rejser halsen, og "det passive stræk forsvinder".
M.h.t. hvad Heuschmann går ind for, så var von Neindorff jo en af hans store helte, og man kan finde nogle billeder og tegninger i von Neindorffs ridelære, at heste der "støvsuger".
Da han var i DK, kiggede Heuschmann desuden på den røde hest, som vi har brugt til longeindslagene på epona, og karakteriserede dens muskelsætning som forbilledlig, og spurgte, hvorfor han dog skulle trækkes hele vejen til Danmark, når vi har Kirsten Hansen Det er denne røde hest, der har inspireret mange af HNs "støvsugere" til at forsøge sig med longering frem og ned på denne måde. Og den har altså sat noget af en muskulatur 
Den helt dybe frem og ned form er en vej til remonteholdning, men det er da ikke det samme. Hvis der er nogen, der tror det, tager de fejl. Remonteholdning er når hesten er til biddet, og altså rækker sig maksimalt frem, og aktivt tager ryggen med op. Hesten går ikke i korrekt remonteholdning, bare fordi den har næsen foran lod, og halsen ca. i vandret. Den dybe form er når hesten bare går og dingler helt afslappet.
Både den helt dybe frem og ned form OG remonteholdningen indgår altså i den klassiske, tyske dressurtradition, men det er ikke det samme.
Mvh
Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Billeder... |
JulieTaylor |
09-01-2009 19:37 |
|
Hvis der er nogen, der har købt Heinz Meyers bog, er der nogle gode billeder, som illustrerer forskellen på remonteholdning, hvor hesten teleskoperer halsen, og laver den "flade, brede nakke" og så bare la la-tulleridning, hvor hesten ikke bruger ryggen  Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad siger I nu? |
|
|
Julie, mener du, at støvsugerridning og remonteridning ikke er det samme? For så forstår jeg da først ingenting af de mange indlæg, jeg har læst på det sidste  Synes der er blevet skrevet stolpe op og ned omkring, at støvsugning jo bare er den klassiske remonteridning. Hvis jeg ikke tager meget fejl, har du da selv skrevet sådan for ikke så længe siden. Er der ikke snart nogen, som bliver enige om, hvad det støvsugerbegreb dækker over? For jeg har svært ved at følge med i, hvad de forskellige skribenter mener efterhånden. Mvh. Anna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ibikus..... |
gsims |
09-01-2009 20:50 |
|
hvad står der i fordringer om lod, altså hvordan ser man lod er det den lodrette linie eller er det nakkens som højeste punkt
Dit spørgsmål giver egentlig ikke mening, fordi det er to forskellige ting. 
- Hvis hesten er bag lod, er kæbevinklen så lille, at næseryggen kommer bag det lodrette plan. Dvs. Lav en lodret linje, der er vinkelret på hestens underlag (ikke det på sadlen, men det, hesten bevæger sig på). Linjen skal være på næseryggen ud for øjnene (på hesten). Er næseryggen bag linjen, er hesten bag lod. Er næseryggen foran linjen, er hesten foran lod. Er næseryggen nøjagtig på linjen, er hesten i lod.
- Om hesten har punktet mellem ørerne som det højeste er egentlig ret nemt at se. Her placerer man en vandret linje på et billede dér, hvor det højeste punkt på hesten er. Vandret er selvfølgelig parallel med det underlag, hesten bevæger sig på.
Nu er jeg ikke særlig klog, det er bare noget, jeg lader som om. Men nu har jeg svaret alligevel.
_______
www.epona.tv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xxxxxxx |
Fam Ruus |
09-01-2009 20:55 |
|
Anna Aissa: Hvis du kigger på baggrunden ved alle 5 billeder, så er billederne taget cirka samme sted.. Så jeg tror alle 5 billeder skulle forestille piaffe.. "Frelste" ryttere er de ryttere, der har så ufattelig travlt med at fortælle, at alle vi andre, der ikke rider på Nilfisk-heste, er helt galt på den  Jeg mener ikke øvelsen, der hedder næsen helt ned i sandet har en virkning. Som jeg skrev, så luk da hesten på græs. Så har den da det der passive stræk i 6-8 timer, burde det ikke være nok????  Èn ting jeg har observeret ved Nilfisk-heste, er at de kommer til at se enormt kedelige ud.. Min mening.. Jeg synes, de ligner nogle halvlange Musser uden udtryk i øjnene... Jeg har det helt skidt med at sige det.... Men det er som sagt min mening... Jeg kan godt lide, heste der har lidt gnist og personlighed... Hvorfor får jeg mon dette indtryk????
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xxxxxxx |
Fam Ruus |
09-01-2009 20:56 |
|
Hov!! Glemte helt at spørge: Susan: Rider du dine heste på samme måde/samme holdning i 60 min??? Eller misforstod jeg bare totalt, det du mente???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Anna Aissa |
gsims |
09-01-2009 20:59 |
|
Nogle bruger udtrykkene i flæng (som du også har opdaget, hvis du har læst hele tråden ).
Og eftersom både den helt dybe frem og ned (det, nogle kalder støvsugning) OG ridning, hvor hesten teleskoperer halsen (det, jeg kalder pildskadning) er en del af den klassiske tradition, er der nogle, der blander tingene sammen. Det har jeg da fx også gjort, fordi jeg ikke har læst ret meget litteratur om den klassiske ridetradition. 
Trin 1 er støvsugningen - det passive stræk - den helt dybe frem og ned Trin 2 er pildskadningen - det aktive stræk - hvor hesten teleskoperer halsen uanset samlingsgrad
Nogle heste har brug for trin 1; andre har ikke. Og det er altså skrevet flere gange tidligere i denne tråd 
_______
www.epona.tv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Remonte |
JulieTaylor |
09-01-2009 21:30 |
|
>>> Julie, mener du, at støvsugerridning og remonteridning ikke er det samme?<<<< Jeg har efterhånden ikke tal på, hvor mange gange, jeg har skrevet, at der IKKE findes nogen definition på "støvsugerridning", fordi det er et udtryk, som der er nogen, der har fundet på som en joke, og som dækker over flere forskellige ridestile Det er ikke et udtryk, som kan bruges i nogen saglig debat, og jeg tror at meget af forvirringen skyldes, at det er et ret sjovt udtryk, som man får lyst til at bruge, selvom det ikke har nogen værdi som definition. Når du siger støvsugerridning, mener du så Susan Kjærgårds ryttere, Kirsten Hansens ryttere eller nogle af de mange andre ryttere, som bruger frem og ned i én eller anden grad, men som hverken rider hos Susan eller Kirsten? Variablerne er jo totalt uoverskuelige, så du skal nok ikke forvente nogensinde at få et entydigt svar på, hvad støvsugerridning er eller ikke er det samme som. Det er jo f.eks. kommet til at dække over ridning i remonteholdning her på HN, hvilket er misvisende, fordi en hest i remonteholdning jo ikke kan støvsuge noget som helst. Remonte betyder unghest, så i den forstand er alt hvad man laver med en unghest vel "remonteridning", men "remonteholdning" ser jeg som en arbejdsstilling, hvor en række kriterier er opfyldt. Blandt andet at hesten strækker halsen aktivt frem efter hånden, og bruger ryggen. Den dybe holdning, som man bruger i starten, og kan forstærke med godbidder, er jo et forstadie inden hesten aktivt arbejder gennem ryggen, så jeg kan ikke se, hvordan det skulle kunne være det samme, og det er jeg ret sikker på at jeg aldrig har påstået Når det er sagt, så KAN hesten godt række sig hele vejen ned, når den strækker halsen aktivt frem, men det er på en anden måde end den indledende form, hvor den "bare" skal slippe hovedet. Jeg tror som sagt, debatten kompliceres unødigt af at folk bruger de samme ord om forskellige begreber, eller forskellige ord om de samme begreber. F.eks. vrimler det nu på HN med folk, der "altid har redet i remonteholdning", uden at jeg nødvendigvis tror, de mener det samme som jeg mener, når jeg siger det. Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sunde græssende støvsugere |
|
|
Fam Ruus, tro det eller ej, men du er inde på noget, som Gerd Heuschmann også nævnte under foredraget her i efteråret - nemlig at græsning giver et godt passivt rygstræk og at det er sundt. GH havde en ide om (jeg tror ikke den var videnskabeligt dokumenteret), at heste som i deres opvækst ikke havde haft mulighed for at græsse i rigtig mange timer - eller som var fodret med så meget andet fodder at de var for mætte til at græsse i rigtig mange timer - havde øget risiko for at udvikle kissing spine, fordi deres kropsvægt trak ryggen ned og musklerne ikke var udviklet nok til at kunne bære vægten.
Jeg har endnu tilgode at støde på "frelste" ryttere sådan som du definerer dem. Jeg oplever at der er rigtig mange debattører, der argumenterer grundigt og nuanceret for deres holdninger og sandelig også i denne tråd.
KH NinaSt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xxxxxx |
Fam Ruus |
09-01-2009 21:43 |
|
Hvordan har folket det med Hr Wilhelm Müseler???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fam. Ruus |
|
|
Hvis støvsugning kun går ud på at få hesten så langt ned med hovedet som muligt, så luk den da på græs!!! 
- Den kommentar vinder klart prisen for "årets kommentar"!! Ikke fordi det nu skal være et "prisshow" det her, men har dog sjældent grinet så meget, helt igennem en super kommenatar, der siger meget mere end 100 indlæg!! Og kan på billederne af piafferne godt se hvad du mener, men har set andre billeder hvor f. eks. Anky´s heste står noget mere korrekt. Og Andresa' Martiné står ikke i piaff på det ellers ret dårlige billede, for piaff kan den godt lave:-)
Vi er 1000 ryttere, og dermed 1000 forskellige måder at ride,træne,meninger om diverse. Og der skal være/er plads til alle.
Lad G.H. ryyterne have deres måde, springrytterne deres, westernrytterne deres og os dressurryttere vores  OL guld eller ej "dyremishandling" eller ej.
God weekend til alle.
Vh Tanja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Anna - hvordan |
|
|
kan du tro, at alle vi, der sidder her ved hver vores computer, og har set ordet 'støvsugning' og syntes, det var et sjovt og sandsynligvis dækkende ord - men ikke har set hinanden ride/rider på forskellig måde - kan vide, hvad hver især mener med dette ikke-definerede, ikke-eksisterende begreb? 
----
Fam. Ruus: "Èn ting jeg har observeret ved Nilfisk-heste, er at de kommer til at se enormt kedelige ud.. Min mening.. Jeg synes, de ligner nogle halvlange Musser uden udtryk i øjnene... Jeg har det helt skidt med at sige det.... Men det er som sagt min mening... Jeg kan godt lide, heste der har lidt gnist og personlighed... Hvorfor får jeg mon dette indtryk????"
Måske har disse heste det bare bedre, så de ikke bliver nervøse og 'tændte' - eller bukker? 
Og det er klart at de ser 'halvlange' ud, når man ikke trækker halsen ind på dem  Desuden er de jo under optræning, den slags bør da se forholdsvis kedeligt ud - eller fredeligt er nok et meget bedre udtryk  Men man kan jo kigge på gamle dressurbilleder, og se noget af det der 
-----
Prøv engang at kigge nogle rideblade igennem, Ridehesten, Hest og Rytter mm., blade, hvor der er billeder af dressurheste. Og kig så efter, hvilket ansigtsudtryk hestene har. Kig også efter, hvor mange af dem, der ser tilfredse ud, har lukket mund, ørerne i afslappet position, uspændt mule, ser afspændte ud, går taktfast, med kippet bækken, ryggen oppe osv.
Det er desværre ikke så mange, som det sagtens kunne være, med allle disse dygtige ryttere og fremragende heste, der efterhånden er  Tilfreds, glad og rolig er bedre end gnistfyldt og ustyrlig - efter min mening  Men bør man ikke ride med de helt lette signaler og de øvrige fordringer, selv om man får en rolig og fredeligt udseende hest ud af det?
fra NinA
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hingste og halse |
|
|
Hingste - jeg hiver lige min gl. dressurpony frem - han havde nok en af de bredste halsen jeg nogensinde har set på et hingst/hest - og de kan sagtens få med nakken som øverste punkt, men må så være en del foran lodret for at have plads til det hele.  Og med mere samling 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| "holdning" |
|
|
Nu er det altså ikke for at ødelægge den gode stemning, men jeg har altså stadigvæk ikke fået svar på mit spørgsmål ang hvordan man får hesten op i dressurholdning uden at bruge tøjlen, jo gsims som mener at der ikke er noget krav om nogen holdning, hvor jeg iøvrigt er meget enig i Bettinas svar  Mvh Alette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tanja. |
|
|
Tanja vil du ikke godt vise mig et billede hvor du mener hun laver en god piaff(martine, og Anky for den sags skyld) Høre nemlig tit mange sige at det er den fantastisk til, men har aldrig set den lave en, og andre har ikke kunnet finde billeder eller video til mig.( Her skal det siges at jeg er inkarneret springrytter og derfor ikke ser meget dressur). Nina St. det GH sagde i forhold til Kissings spines var da han blev spurgt om dårlig ridning gav Kissing spines. Så sagde han at nej det mente han ikke det gjorde, da han så mange tre års med det også, men at man ofte ikke ville opdage det hvis IKKE hesten blev udsat for dårlig ridning. Derefter sagde han så at han havde en TEORI om at det skyldes at vi fodrede vores føl og plag for hårdt, så deres krop for det første blev for tung, og trak ned i rygen, og for det andet ikke gav dem lyst til at gå nede med hovedet at spise, så rygen blev trykket mere sammen. Derudover gik de for lidt ude(ikke 24timer) og fik foder vand og hø i hovedhøjde, og skulle heller ikke der strække ryggen for at få mad. Og det fandt jeg faktisk meget interessant(og blev pludselig glad for at det kun er vand min plag ikke får fra jorden. Fam Ruus: især julie, Nina og Søs citere ham flittigt og bruger billeder fra hans bog, hvis ikke jeg husker helt galt er det netop ham der taler om at ride hesten doven, som er et af vores mål(når den bliver så sej og taktfast i gangarten at det er "umuligt" at slå den ud af takten ved at drive på den). Anna: Tror faktisk tit det er "de andre" der kalder alt for støvsuger, hvor jeg kun bruger det om det hvor hesten render med næsen i sandet, og tror tit det er der meget af forvirringen starter. Det er den lille bitte fase. Når du siger at du bruger remonte som i gamle dage, og i samme åndedrag siger at du bruger det til at vareme op og trave af, så harmonere det ikke i mine øre, da de gamle lære jo netop sagde at remonte(ungheste ridning) skulle udføres i 2år inden man begyndt at bede om samling...
Nu også med Pony, det giver 3 hysteriske Madammer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nå, men det |
|
|
kommer af sig selv, når den bliver redet mere samlet 
Og vi er da vel enige om, at al samling kommer bagfra, er vi ikke? For det kan jo være dér, hunden og den evt. uenighed ligger begravet 
Ødelægger du den gode stemning, Alette  Ikke min i hvert fald - jeg har snot, hoste og feber og holder modet oppe ved at sidde her og koncentrere mig om noget andet end at være syg 
fra NinA
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nina... |
|
|
Jo, det er vi helt enige om  Kommer det af sig selv?! Hvordan? Jeg copy-paster lige mig selv igen-igen: Jeg har spurgt om det adskillige gange tidligere og flere gange i denne tråd, men synes ikke rigtigt at jeg har fået noget brugbart svar, for jeg mener jo at hvis du har suget på tøjlen og hesten vil følge tøjlen med frem, så er det vel længden af tøjlen der styrer hvor langt frem hovedet vil komme, altså tøjlen styrer hovedets placering 
Som jeg skrev tidligere: Hvis man skal ride rundt som støvsuger til hesten selv "tager form" og melder til stævne, så kan jeg godt forstå at man ikke kan se billeder af støvsugerryttere der er nået bare til LC-niveau  Mvh Alette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mit forsigtige bud |
|
|
Mit lidt forsigtige bud er, at i og med hesten kan sætte sig mere og mere bagtil og den strakte hals (strakt ved halsroden) rejses mere og mere, så vil tyngdekraften gøre at hestens hoved kommer nærmere og nærmere lod. Ved ikke om denne tegning illustrer nok hvad jeg mener. ELler roder jeg lige videre. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Søs... |
|
|
Du skriver: Mit lidt forsigtige bud er, at i og med hesten kan sætte sig mere og mere bagtil og den strakte hals (strakt ved halsroden) rejses mere og mere.... Hvordan rejses halsen mere? Et er at hesten får muskler til at KUNNE sætte sig mere, men vi har jo igennem længere tid lært (af jer) at hvis hesten selv kan placere sit hoved, så vil tyngdekraften gøre at det falder nedad, det er derfor jeg ikke forstår hvordan og hvorfor hesten så lige pludselig skulle vælge at tage hovedet op, hvis man ikke må bruge tøjlen til at placere hvor langt frem, ud eller ned det må komme  Mvh Alette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Alette... |
gsims |
09-01-2009 23:03 |
|
som skrevet er du nødt til at definere, hvad du mener med holdning.
Som sagt er der ingen beskrivelse af nogen specifik holdning i fordringerne, hvilket vistnok var det, der blev spurgt om. Men vi kan nok godt tænke os frem til, hvad der ønskes ud fra fordringerne: - hesten skal gå foran (eller evt. i) lod
- hesten skal have punktet mellem ørerne som det højeste - det er meget svært med "rund" nakke, men er ret nemt med en flad eller spids nakke.
- hesten skal være fremme til biddet (give indtryk af at strække halsen frem til biddet, hvorfor hesten ikke skal "slippe", når der tages i tøjlen, for så er den jo ikke længere fremme til biddet). Her udraderes også den spidse nakke, fordi en hest med spids nakke, ikke strækker halsen fremefter.
- hesten skal være eftergiven (dvs. den må ikke hænge på tøjlen), men skal arbejde smidigt igennem kroppen.
Dén holdning jeg stræber efter er altså: Næseryggen foran lod, punktet mellem ørerne som det højeste, hesten fremme til biddet (men uden at hænge på tøjlen). Og den kommer af sig selv, præcis som NinA siger. Faktisk er den der, så snart hesten kipper i bækkenet, og det sker allerede lige efter støvsugerstadiet.
Hvis vi så skal blande halsens "rejsning" ind i det, så handler rejsningen jo om i hvor høj grad hesten rejser sig - den skal jo give indtryk af at være på vej op at stå på bagbenene og skubber fra med forbenene, imens den bøjer i bagbenene; ligesom vi gør, når vi skal rejse sig op fra at have stået på alle 4 til kun at stå på benene. Det handler ikke alene om hvor højt nakken er placeret i forhold til resten af kroppen og hvor lukket hesten er i ganascherne, selv om nogle tror det .
_______
www.epona.tv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nyt indlæg |
gsims |
09-01-2009 23:16 |
|
var der lige kommet i mellemtiden... Alette skriver: hvis hesten selv kan placere sit hoved, så vil tyngdekraften gøre at det falder nedad, det er derfor jeg ikke forstår hvordan og hvorfor hesten så lige pludselig skulle vælge at tage hovedet op, hvis man ikke må bruge tøjlen til at placere hvor langt frem, ud eller ned det må komme  Jamen det er jo ikke hovedet, der skal op. Det er jo slet ikke det, der er i fokus. Det er bagparten der skal ned. Det er jo det, samling handler om (jeg synes, jeg gentager mig selv, men jeg håber da, at jeg på et tidspunkt får mig formuleret, så det er til at forstå, hvad jeg mener ). Når bagparten sænkes, betyder det så, at skelettet, som er strukket ud, når hesten teleskoperer halsen (som vist på Søs' illustration), vil gøre, at forparten rejses mere. Derfor har dét ikke rigtig så meget med tyngdekraften at gøre. I min verden, that is. Det er nok nærmere lidt modsat i virkeligheden. Søs fandt engang sådan en god illustration af to måder at samle hesten på, der var stillet overfor hinanden. Kunne du ikke finde den igen, Søs?
_______
www.epona.tv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gsims.... |
|
|
Jeg forstår stadigvæk ikke hvorfor og hvordan, men så er det da endnu mere underligt at der ikke er nogle der kan fremvise et billede af det! Folk har jo så støvsuget i 1-2 år uden at være nået videre  Min anden kæphest var jo så det med hvordan man får hesten til at række sig med frem og ned hvis man giver efter på tøjlen (som jo kommer ret tidligt i dressurprogrammerne) men ikke placerer hestens hoved med tøjlen på samme tid  Hvis hesten vil række sig frem når du giver efter på tøjlen, må det vel nødvendigvis være fordi du begrænser den med tøjlen, altså bruger tøjlen til at bestemme hvor hesten skal gå med hovedet  Ellers er der da nogle naturlove i har ændret på! Mvh Alette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dressur |
|
|
rusovic (Tanja): Nej, graesning er ikke nok. Det er sandt at det er sundt for hesten at opleve dette passive ryg-straek, men det er stadig noedvendigt at musklerne bliver strakt foer, under og efter ridning. Under rytter og i bevaegelse er straekket 'aktivt', det gymnasticerer og lader musklerne arbejde. Og det er simpelt hen ikke i orden for alverdenens ryttere at traene paa den maade, som de finder bedst. Hesten er nu engang et levende vaesen og ikke en tennis-ketcher. Dette levende vaesen har en krop bestaaende af en forfaerdelig kompliceret interplay af muskler, sener, brusk og knogler. Enhver motion, og ridning isaer, maa tage hensyn til den krop. Traening - selv dressur - skal foregaa efter de fysiologiske principper, ergo de klassiske dressur-principper.
Portrætter males efter foto. Send mig en PB. 
Trahimur omnes laudis studio. - Cicero
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Prøver igen |
|
|
Ok - dårligt formuleret af mig kan jeg se. I starten trækker tyngdekraften hele halsen og hovedet ned pga. total afslapning og afspænding af overlinen. Dette er absolut første trin. Resten af ridningen handler så om at få hesten til at bære rytteren med halsen, så ryggen fortsat kan være helt afslappet og bare være den bevægelsesmuskel som den er - så den ikke bære noget. samt at vinkel i bagbenene = samling. Først er halsen ud for bringen, men i takt med at hesten oparbejder flere muskler kan den bære halsen højere og højere oppe. Halsen kommer højere op som følge af at hesten flekser i alle leddene i bagbenene = samling - fordi halsen er hestens balancestang. Hovedet placeres ikke, men skal bare afslappet følge med - og når det gør det, vil tyndekraften trække i hovedet, så det kommer tættere og tættere på lod - fordi halsen rejses gradvis mere og mere. Hesten rejser altså selv sin hals i takt med at den samledes mere og mere bagfra. Hovedet røres ikke ved - så det dingler bare ind i nærheden af lodret - men som ofteste foran lod afhængig af hestens forskellige eksteriør, mere eller mindre snævre ganascher ovs. ovs. Derfor sætninger "som alt samling kommer bagfra". I muselars bog Ridelære på side 107 er den perfekte tegnign til at illustere dette med. Min bog er udgaven fra 1956.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmm.... |
|
|
det er også det jeg mener gsims, men jeg forstår at mange ser om hesten er bag lod fordi den ikke har nakken som højeste punkt, derfor spørg jeg hvad står der i jeres lille bog
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| misforstod |
|
|
Ruus: ja, det gjorde du Jeg mente at hvis jeg, rent hypotetisk, skulle tvinges til at ride rundt i en af de 2 holdninger i 60 min, så ville jeg vælge 2 i stedet for 3. Ps. Jeg ELSKER Müseler... selvom jeg ikke er enig i hans tyske version af den halve parade med en drivende schenkel til en anholdende hånd.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke så længe |
|
|
1½-2 år - Alette - så længe har ingen af os været igang. Jeg har været i gang i ca. ½ måske 3/4 år - og deriblandt har der været en MASSE jeg skulle lære (og stadig skal lære) - så det suser ikke bare derudaf uden problemer der skal løses undervejs Der er meget at lære, meget at øve sig i, før det bare ligner et eller andet og så regner jeg ikke engnag med at mine nogle af mine heste kan knække i leddene i bagbenene endnu  Julie har været i gang længst - et meget lille års tid er mit bud på det - det var i starten af 2008 at de først kirsten hansen videoer dukkede op.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvorfor skal der |
gsims |
09-01-2009 23:31 |
|
være billeder af mig, for at det, jeg skriver er troværdigt? Jeg rider en hest, der er under kiropraktisk behandling for en låst skulder; ergo er jeg altså startet fra scratch med ham; så det må i vente et par år med. Før er jeg nok ikke klar til en LC . Hvis hesten vil række sig frem når du giver efter på tøjlen, må det vel nødvendigvis være fordi du begrænser den med tøjlen, altså bruger tøjlen til at bestemme hvor hesten skal gå med hovedet  I min verden er det ikke et spørgsmål om, at hesten skal række sig frem, fordi man slipper tøjlerne. Det er et spørgsmål om, hvor meget/hvor lidt samling, man beder hesten om... Og så skal man jo slippe tøjlerne for at give plads til at hesten rækker sig fremad, hvis det er det, hesten har behov for. Det er jo også derfor man i det gamle LA1-program, der nu er LA2 har en øvelse (i galop), hvor man slipper tøjlen kortvarigt (et par sekunder) og tager dem op igen, hvor hesten skal blive i formen. Det er jo fordi man netop ikke ændrer samlingsgraden, men viser, at hesten bliver i rammen og holder tempo og takt - og netop IKKE er begrænset af tøjlen.
_______
www.epona.tv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Punktet mellem hestens øre |
|
|
Ibikus - det hedder at punktet mellem ørene skal være det højeste punkt på hesten. Det vejer tungere end om hesten går i lod, bag lod (ikke fysisk muligt) eller foran lod. Vigtigt at punktet mellem hestens øre er det højeste punkt på hesten.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| egegowegowejg |
|
|
Gritt - kan du prøve at være lidt mere specifik - det ringer ingen klokke - jooo vent lidt det gør det nu. det er fra den artikel på sand-ridekunst. Prøver lige at finde den igen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| her er den !!!!! |
|
|
He he he - den lå i min photobucket.

|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Grunden til, at nogle siger, |
gsims |
09-01-2009 23:39 |
|
at hesten ser ud til at være bag lod er, at den er "rund" i nakken. For når hesten er "rund", er punktet mellem hestens ører ikke det højeste (det er det i hvert fald ikke som oftest). Men en rund nakke behøver ikke betyde, at hesten er bag lod - det kan også bare betyde, at hesten er bag biddet (altså at den ikke er korrekt fremme til biddet). Men bag biddet er en grundfejl lige så vel som bag lod er det, så forskellen er stort set den samme...
_______
www.epona.tv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for illustration, Søs |
gsims |
09-01-2009 23:40 |
|
Og nu skal jeg altså i seng, vi får arbejdende folk i huset i morgen tidlig.
_______
www.epona.tv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rejst hals |
JulieTaylor |
09-01-2009 23:41 |
|
Alette har ret i, at hvis man rider med kontakt på tøjlen, og det er meningen at hesten skal følge tøjlen frem og ned, hvis man giver efter, så er tøjlen jo også begrænsende for halsens længde, så længe man IKKE giver efter. Med mindre man har et signal til at hesten skal forlænge halsen ud, som man giver SAMTIDIG med at man giver efter.
Hvis man ikke har et "forlæng halsen ud"-signal, men udelukkende lader hesten gøre sig lang som svar på at man slipper tøjlen, er hesten ikke i selvbæring, for så udfører den jo en adfærd på FRAVÆRET af et signal... ligesom hvis den gik til højre hver gang man undlod at dreje til venstre 
I DeCarpentrys bog diskuteres dette faktisk, og forfatteren konkluderer, at hvis man både vil kunne afbryde kontakten på tøjlen, uden at hesten ændrer form eller takt OG vil kunne få hesten til at tygge tøjlerne ud mellem fingrene på sig, må man have et signal for sæde/ben, som får hesten til at skyde halsen ud af kroppen.
M.h.t. hvordan man rejser halsen, gør den det jo helt af sig selv, når den sætter sig bagtil. Det kan man se allerede på en 4-årshest i longen eller under rytter. Den vipper i sit bækken, så man kan se det med det blotte øje, og så rejser den halsen, også selvom rytteren rider med en bue på tøjlen. Hvis det vel at mærke er en rytter, som kan sit kram Idéen er så, at hesten med træning kan holde den "sathed" i længere og længere tid og højere og højere grad.
"Collection is a shaped component of the stop response" siger Andrew McLean, og med det mener han, at hesten samler sig selv, når den skal stoppe, hvis den vel at mærke er afslappet, og kan komme til at vippe i sit bækken. Hesten har jo lært, at tøjlen betyder stop, så når man rider med kontakt, og hesten så forsøger at gå frem, "ud af samlingen", vil den jo rende op i hånden, møde et pres og fjerne sig fra det pres ved at blive tilbage i samlingen, og derved også oppe med halsen. Har man så placeret hovedet med tøjlen? Det mener jeg jo ikke, for man har givet et stopsignal (eller hesten har givet sig selv et stopsignal), og hesten har reageret ved at stoppe, hvilket indebærer samling og dermed rejst hals.
Mvh
Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Glemte noget |
|
|
Jeg glemte jo det med øjnene.. Når hestene er "på dupperne"7stressede/vågneekvikkee harr gnist etc etc så har de oftest de lidt trekantede øjne.. Nogle mere end andre.. Dertil kommer et varieret ørespil og forskellige små krusninger omkring mulen.. Når de har arbejdet og/eller er faldet til ro gennem jordarbejdet, så har de oftest et udtryk som jeg har døbt det mundrette navn: jeg - har - været- i - svømmehallen - og - i - sauna - derefter - til - yoga - og - massage - udtrykket.  Jeg elsker det udtryk, måske fordi jeg efterhånden kæder det sammen med den rare oplevelse af at hesten er tilpas og harmonisk og at træningen har føltes god ? Derfor kan jeg alligevel godt synes at f.eks Stella er smuk når hun puster sig op på folden for at holde de andre væk fra hendes aflagte juletræ, og hun er helt på dupperne.. Jeg kan godt forestille mig at de runde øjne og det bløde udtryk ser lidt "slattent" ud, hvis man er mest vant til det andet og det var ikke før jeg for første gang oplevede en hest skifte ansigtsudtryk i takt med dens omlægning af træningen,(over flere uger) at jeg virkelig blev grebet af interessen for at forsøge at tyde deres udtryk.. Stella (som er krybebider) har f.eks fået en "blødere" udtryk efter vi ændrede på hendes hø/wrap tildeling således at hun nu bliver tilgodeset som om hun var en mavesårshest. Det bekommer hende tilsyneladende vel, for ud over at jeg synes hun arbejder bedre i ridningen, så er den snert af utilfredshed, der kunne drive mig til vanvid, i hendes udtryk, nu forsvundet!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| puha da.. |
|
|
Det er da med at holde tungen lige i munden med alle de fantastiske indlæg der kommer i den her tråd.  Jeg tror den store forskel på Støvsuger/pildskadde/remonte ryttere (eller hvad vi efterhånden skal kalde det) og så "moderne" dressur ryttere ligger i hvordan vi ønsker at samle vores heste. Og især om vi bruger tøjlen til at placerer halsen/hovedet på hesten. Jeg foretrækker at træne hestekroppen sådan: 1) Passivt stræk: Hesten motiveres til at slappe heeelt af og lade hovedet dumpe ned. En "slaske position" som egentlig ikke tjener andet formål end at lære hesten hvor deeejligt det er at have ryggen oppe og derfor vil forsøge at holde den der i næste trin af uddannelsen. 2) Aktivt stræk: Hesten drives frem, så den flytter en smule vægt bagud og halsen rejses en smule. Her trænes muskler, da hesten skal bruge musklerne i halsen til aktivt at trække ryggen op. 3) Begyndende samling: Efterhånden som hesten bliver stærkere og kan gå stabilt med aktivt stræk uden hele tiden at dumpe tilbage i det passive stræk (hvilket til hver en tid tillades) begynder man med overgange at træne hesten i at flytte lidt mere vægt bagud og derved momentvis "presse fjederen" i bagbenene lidt sammen. (Lukke ledvinkler). 4) Samling: Overgangene lægges tættere, så hesten får trænet "samlingsmusklerne" mere og mere. Og man samler hesten ved at ride halve parader (ned i tempo) efterfulgt af fremdrift. (ikke samtidigt). Man fokuserer ikke på hvor hals eller hoved sidder henne, samlingen ligger i forskubning af vægt bagud og fjeder i bagben mere end det handler om at gøre noget ved hals og hoved. I korte træk tror jeg det dækker meget godt.  Den "moderne dressur" adskiller sig i mine øjne ved at man ikke bruger helt så lang tid på at gøre hesten klar til at samles. Og at man i højere grad bruger tøjlehjælp til at rejse hovedet med. Dermed ikke sagt et ord om mishandling af nogen art, men det er der jeg ser forskellene tydeligst.  Marlene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Aleksandra |
|
|
Jeg tager den gerne på min "kappe", men græsnings-kommentaren var ikke min, jeg kunne bare ikke undgå at nævne, at jeg syntes den var fantastisk...- altså kommentaren fra Fam. Ruus. Ang. de andre ting du skriver, er vi da enige. Hesten skal kunne strække sig under ridning, men den skal også kunne samles for derefter igen at kunne strækkes osv osv.. Og jo, lige meget hvor meget der "prædkes" for G.H.'s og andres metoder og teorier, så tvivler jeg på at der "flyttes bjerge". Så mener stadig at det er op til hver enkel rytter, hvordan og hvorledes de vil ride. Deres hest-deres samvittighed! Det er(endnu)en af de ting der ikke er fastsat love om i dette land ..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| rusovic.... |
|
|
"Og jo, lige meget hvor meget der "prædkes" for G.H.'s og andres metoder og teorier, så tvivler jeg på at der "flyttes bjerge". Så mener stadig at det er op til hver enkel rytter, hvordan og hvorledes de vil ride. Deres hest-deres samvittighed!"
Men det kunne jo godt tænkes, at man fra officiel side ville lave lidt om på måden der dømmes på ved dressur? Leif Tørnblad fortalte, at han så det som et problem at dømme heste med åbne munde ned - fordi han var bange for at rytterne så bare ville snøre hestene endnu hårdere ind i næsebåndet  Men det kunne man måske finde en løsning på?
Det samme kunne man måske mht. det kraftige tøjletag, der bruges af nogle. Man kunne jo indføre en obligatorisk tøjletræksmåler sat i en sløjfe ved tøjlen, der bristede ved træk på over fx 2½ kg? Tøjlen behøvede jo ikke at briste, men hvis dimsen bristede, blev man bare ikke godkendt? 
Og det kunne også tænkes, at der blev lavet love om den slags Ligesom der nu er om hold af heste. Der kan jo godt komme mere. Man skal aldrig sige aldrig 
fra NinA
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xxxxxx |
Fam Ruus |
10-01-2009 09:40 |
|
Puha... Jeg skulle da ikke være gået så tidligt i seng i går, kan jeg se  Jeg er nødt til at vende tilbage lidt senere, da jeg fandt noget spændende i Müseler's bog i går, men skal lige nå til hundetræning med vovsen... Har bare lige et spørgsmål/kommentar... Efter GH's udsagn om at næsebånd kun var til pynt, gik jeg hjem og løsnede det helt på spring-øglen. Bare for at se, hvad der ville ske.. Det skal så lige nævnes, at han er blevet ordnet af tandlæge og alt er tiptop.. Jeg rider nu rundt med helt løst krydsnæsebånd. Men det har altså også bevirket at hesten gumler meget mere på biddet end før. Og der åbnes og lukkes hele tiden i kæben og munden.. Hvis hesten skal gå med lukket mund, hvordan modvirker man så, den gerne vil åbne og lukke?? Det skal også nævnes, hesten lige har været i undersøgelse og dyrlægen kommenterede dens yderst velformede muskler og smidighed. Ingen ømhed nogen steder.. Og denne hest kan altså godt finde på at bukke efter springet.. Puha, nu skal jeg skynde mig... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Julie.... |
|
|
Super godt skrevet!
Selvfølgelig er det en kombination af flere hjælpere der får hesten til at strække sig frem, men en af dem er vel den forøgede tøjlelængde. Hvis det kun var tøjlelængden, så ville man jo få lange arme af at "slæbe rundt på hele hestens hoved", for det vejer da en del (det gør det i hvert fald når vi står og nusser og hun overlader det til mig at holde hendes hoved)
Det er nok det som du beskriver her jeg mener, så vi er nok forholdsvis enige, bare ikke om hvorvidt det så tildels er tøjlen der placerer hovedet. Hvis tøjlen ikke var der, så ville hesten jo ikke blive "i rammen", men det er vist nede på flueknepperitolkningsplan 
"Collection is a shaped component of the stop response" siger Andrew McLean, og med det mener han, at hesten samler sig selv, når den skal stoppe, hvis den vel at mærke er afslappet, og kan komme til at vippe i sit bækken. Hesten har jo lært, at tøjlen betyder stop, så når man rider med kontakt, og hesten så forsøger at gå frem, "ud af samlingen", vil den jo rende op i hånden, møde et pres og fjerne sig fra det pres ved at blive tilbage i samlingen, og derved også oppe med halsen. Har man så placeret hovedet med tøjlen? Det mener jeg jo ikke, for man har givet et stopsignal (eller hesten har givet sig selv et stopsignal), og hesten har reageret ved at stoppe, hvilket indebærer samling og dermed rejst hals.
Og Søs og gsims, på den tegning I har sat ind, står der da ved et af billederne at bagbenene skal aktiveres ved følsom og elastisk brug af tøjlen 
Mvh Alette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| FFFFFFFMMMMMMMMM |
|
|
Men det kunne jo godt tænkes, at man fra officiel side ville lave lidt om på måden der dømmes på ved dressur? Leif Tørnblad fortalte, at han så det som et problem at dømme heste med åbne munde ned - fordi han var bange for at rytterne så bare ville snøre hestene endnu hårdere ind i næsebåndet  Men det kunne man måske finde en løsning på? Der er jeg enig!! -tro det eller ej  Det samme kunne man måske mht. det kraftige tøjletag, der bruges af nogle. Man kunne jo indføre en obligatorisk tøjletræksmåler sat i en sløjfe ved tøjlen, der bristede ved træk på over fx 2½ kg? Tøjlen behøvede jo ikke at briste, men hvis dimsen bristede, blev man bare ikke godkendt?  He he, idéer er der nok af  Og det kunne også tænkes, at der blev lavet love om den slags Ligesom der nu er om hold af heste. Der kan jo godt komme mere. Man skal aldrig sige aldrig  Nej, man kan aldrig vide. Loven om hold af heste, er jo en god idé på nogle punkter, men noget er jo lavet af "skrivebordsmennesker", og de udskyder og ændre jo meget alligevel. Og hvis der kommer love om hvordan man skal ride sin hest, hvad så med dem der har hund og kat?? Tvivler på hvor meget det vil hjælpe. Det er også ulovligt at køre uden sele, snakke i håndholdt tlf under kørsel, smide et stykke papir på gaden osv. Men der er jo stadig nogle der gør det. Vi har for længst overskredet "svensker-måden" og ført dette land ind i et "forbudsland", så syntes det er nok. Tror man skal lægge mere vægt på det i alle uddannelserne indenfor heste: berider, staldmester mv. Altså dem der kan få fat i børn og unge til dagligt..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Alette |
JulieTaylor |
10-01-2009 10:37 |
|
Selvom det kun var tøjlens længde, der dikterede halsens og hovedets placering _behøvede_ man ikke at få lange arme. Det er et spørgsmål om, hvorvidt man bruger tøjlen til at transportere hestens hoved i eller om man bruger den til at give et signal (som i princippet kan være få gram) til at holde sig hoved et bestemt sted. Lidt ligesom man kan bruge en hundesnor på to måder: Til fysisk at forhindre hunden i at rende af eller til at angive hvor i forhold til én selv, man gerne vil have at den skal gå.
Men jeg er faktisk ikke (tror jeg) interesseret i at det at jeg forlænger tøjlen ud skal være et SIGNAL til at hesten skal forlænge halsen ud. For at fjerne et pres kan aldrig blive et godt signal - det svarer som sagt til at man lærer hesten at gå til højre, med mindre man beder den om at gå til venstre. Jeg vil jo hellere have en hest, der går lige ud, hvis jeg slipper begge tøjler, altså bliver i sin egen balance, indtil den bliver bedt om at gøre noget. Ikke at det på nogen måde er sådan en hest, jeg har Men det er det, jeg stræber efter.
Jeg har ponket min ridelærer for en forklaring på, hvad hun selv gør, og hun insisterede indledningsvis på at hun bare forlængede tøjlen ud. Men det gav ingen mening, for selv i høj samling rider hun med en lille, diskret bue på tøjlen, og hvordan skal hesten kunne kende forskel på 0 gram og 0 gram? Så sagde hun noget om at "drive halsen ud af kroppen", som jeg ikke helt kunne forholde mig til, da jeg aldrig har været den store rytter. Jeg er bedst til at se på heste nede fra jorden Nu har jeg i midlertid selv fået en lille smag af hvad det vil sige at drive halsen ud af kroppen, at trække lænden an og samtidig bede om mere aktivitet bagtil med schenklerne - så skyder hesten halsen frem, og laver flad nakke Igen skal jeg understrege, at det absolut ikke er noget, jeg er god til eller kan finde ud af på noget forudsigeligt eller påldeligt plan, men jeg har prøvet det et par gange, og synes, det er fedt. Altså at trække takten lidt med sædet samtidig med at man beder hesten forlænge rammen = længere hals, længere skridt, samme takt. For at det kan lade sig gøre, må jeg gå frem med hånden, og give hesten mere tøjle, men jeg synes ikke, at selve den lange tøjle er et signal.
Mvh
Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Julie.... |
|
|
Hvis man gerne vil have følelsen at hesten hele tiden rækker halsen frem og kun har tøjlerne som begrænsende faktor, så må det da være fordi at hesten "ligger sig på tøjlen" og så må det være tungt i hånden. Jeg vil gerne have suget, men kun ganske let kontakt og ikke kun tøjlen som signal. Ellers kan det da godt være at det er som I siger, at man giver et "frem og ud signal" og for at det skal kunne lade sig gøre skal man give længere tøjler, jeg har ikke tænkt over rækkefølgen og forskellen, bare tænkt tøjlen som en af tingene der hører med i det og derfor også den som med til at placere hovedet. Jeg rider jo bare som jeg plejer og tænker ikke så meget over det  Mvh Alette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bagfra alligevel |
|
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bid og min beskedne erfaring |
|
|
Fam. Ruus - jeg skal ikke sige noget om, hvad der sker med biddet i munden på din hest, men jeg kan fortælle, hvordan jeg selv har oplevet en forandring med en af mine heste, som alle efterhånden går med løse engelske næsebånd. Dem jeg selv har tilredet - eller der er tilredet efter disse principper - går bare med munden lukket 24/7. Ingen problemer overhovedet og ingen åbenlys gumlen på biddet. Men mine ene islænder hader biddet. Hvis man tager i biddet med nok så få gram, åbner han munden ikke bare lidt, men på vid gab. Det ser VIRKELIG ikke særlig godt. og munden er jævnlig åben pga. gnaven og gnasken på biddet. Han har så været igennem et længere forløb, hvor han med neg. forstærkning har lært, hvordan han selv kan fjerne presset fra biddet. Det hjalp lidt, men slet slet ikke noget der battede nok til min smag. Så tænker jeg at så må jeg jo ride ham stort set uden at tage i tøjlerne. Det hjalp heller ikke - fordi man kommer jo til at tage i tøjlerne på et eller andet tidspunkt og resultatet var stadig en vidt åben mund. men efter jeg er begyndt at fange idéen med hesten selv søger frem til biddet og han går med lang strakt hals, så er hans mundproblemer faktisk forsvundet - han går med munden lukkede, der er ingen gumlen, og hvis jeg tager i tøjlen for at stoppe - så skubber han ligesom selv fremad og møder biddet (ikke som han tager tøjlen) og holder sin mund lukket hele vejen igennem. Jeg troede ALDRIG NOGENSINDE at det skulle kunne lade sig gøre med ham. Og jeg troede faktisk heller ikke at han ville kunne gå med det engelske næsebånd, fordi jeg bare ikke kunen være bekendt at vise ham frem pga. den åbne mund. Framtid hvis du læser med her, så er jeg SIKKER på at det er det samme problem du har med din - og at det kan være en særlig følsomhed de har arvet fra deres mor. Bare lidt strejftanker herfra 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tøjle.... |
JulieTaylor |
10-01-2009 12:14 |
|
>>>> Hvis man gerne vil have følelsen at hesten hele tiden rækker halsen frem og kun har tøjlerne som begrænsende faktor, så må det da være fordi at hesten "ligger sig på tøjlen" og så må det være tungt i hånden.<<<< Med mindre halsen til enhver tid er rakt maksimalt ud relativt til samlingsgraden, og halsens længde aldrig begrænses af tøjlen, men altid dikteres af satheden bagtil? En hest, der er højt samlet (korrekt), rækker jo halsen op og ud, så næsen kommer foran lod, og nakken bliver flad... det er det udtryk, der er så smukt, og som man også forsøger at fremelske, når man tager billeder, ved at rasle med noget, som hesten så teleskoperer halsen for at stille skarpt på (heste fokuserer deres blik ved hjælp af halsens mekanik, hvor vi fokuserer vores ved hjælp af mekanik inde i selve øjet) M.h.t. mundens bevægelser, rider jeg også uden næsebånd, og min hest åbner kun munden, når den kommer i konflikt, eller jeg kommer til at tage tilbage i tøjlen. Ellers går den vel 95% af tiden med en rolig, lukket mund, og når den går rigtig godt, kommer dens tunge til at bevæge sig rytmisk op og ned inde i munden på den. At hesten går med åben eller urolig mund er ét af de steder, man betaler prisen for at ride med en fastere kontakt. Kontakt er = det antal grams pres, som hesten har lært at ignorere. Hvis kontakten er = et antal grams pres, som overstiger hestens tærskel for komfort, eller er tæt på, vil man med jævne mellemrum skulle tage hårdere end tærsklen for at få en reaktion på sin anholdning, og det skaber spændinger i hesten. Desuden skal man huske, at tungen er en muskel, som er forbundet med alle de andre muskler, som løber langs rygsøjlen, og hvad gør en muskel, hvis man trykker på den? Og hvad sker der med alle de muskler, der er forbundet med den muskel, man trykker på? Hvorfor går vi så meget op i om sadlen trykker hesten i ryggen, men ikke helt så meget op i om biddet trykker den på tungen? Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bevægelsen |
|
|
i hestens mund kommer fra at hesten ikke har de fedeste oplevelser med biddet. Det kan man få til at forsvinde, som Søs skriver, hvis man er god nok til at overbevise hesten om, at det nok skal blive godt igen 
Det er også derfor, jeg (og andre) rider så pudsigt rundt med lange tøjler, fordi den lille har været helt bange for biddet og gik bag lod og gumlede løs, bare man holdt i tøjlen 
Det hjælper gevaldigt på det nu - og ikke bare på munden, næ, også på ryggen og på gangen og på hestens humør 
Alette, hvad mener du 'suget' er? Og hvad betyder det?
fra NinA
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for svar... |
|
|
Ditte og Susan... Det var helt klart også i dette moment, at han var mest træls at sidde på. Så er jeg ihvertfald med så langt. Jeg rider så heller ikke i kun en holdning, men den på billede 1 er den højeste halsholdning, på billede 2 er den midterste, og så kan jeg nu yderligere få ham længere ned, men jeg er lidt bange for, at han rent faktisk ikke arbejder optimalt i den holdning, men det skal jeg lige have videokameraet med ud og få bekræftet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sedoj.. |
|
|
Det er måske heller ikke sikkert at han har brug for at komme længere ned ? Eller det kan være han har brug for at få flyttet lidt på sit tyngdepunkt for at han kan lade halsen falde længere ned ?
En typisk fælde jeg oplever ryttere ryger i, er at de i deres iver for at få hesten til at strække sig frem/ned, kommer til at tilte hele tyngdepunktet frem over skuldrene på hesten, og så bliver den måske i virkeligheden nødt til at gå og stemme imod opad/bagud, for at holde balancen nogenlunde..
Ved så at rette rytteren bedre op og stile efter at få flyttet tyngdepunktet lidt bagud, får man skabt en situation hvor skuldrene (altså hestens) bliver mere fleksible og man ligesom kan flyttet lidt på dem indtil man får halsen til at sidde helt lige.. Og dér oplever mange så, at hesten så endelig strækker/sænker halsen..
Men manglen på balance er i rigtig mange af de tilfælde jeg har set, årsagen til at hesten ikke giver rytteren den ønskede form.. Sorry, det var måske et sidespring 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gritt har |
|
|
Gsims' 3års er meget oral fikseret, gansker i alt i hans nærhed, og deraf også bidet. Men sidst Susan var oppe at undervsi os, og hun fik Gritt til at være 100% konsekvent, så han vr 100% klar over hvad han lavede, så forsvant alt gnasken(og hans anden uro for den sags skyld. Min Stress hest der altid har haft en noget urolig mund der var lukket rimelig til med tilbagetræk for at se pæn d, går nu uden næsebånd, med lukket mund, med mindre jeg tager for hårdt, så bliver den åbnet. Men jeg holder med GH' hvad skal det gøre godt for. Det er også noget af det første jeg spørg mine rytter om. Må jeg spænde dit næsebånd et par huller ud. Så siger de gerne Er du sindsyg? og jeg spørg så hvad de mener næsebåndet skal gøre for dem, og det har de sjælent et godt svar på! Vi lærte jo også i vores ridemærker at der skal kunne være to fingre på højkant under samlingen på næsebåndene!!!
Nu også med Pony, det giver 3 hysteriske Madammer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Susan.... |
|
|
"Men manglen på balance er i rigtig mange af de tilfælde jeg har set, årsagen til at hesten ikke giver rytteren den ønskede form.." Det kan vist ikke være et sidespring, det er jo noget af det allevigtigste i hele denne snak. Balance er så vigtigt for hesten, at den endda kan 'finde på' at gå utaktet for at holde balancen  Dyr (incl. mennesker) har udover balanceevnen (den vestibulære sans) noget, der hedder den proprioceptive sans. Den angiver hvor kropsdelene befinder sig og er i familie med koordinationsevnen. En normal muskeltonus er nødvendig for at denne sans fungerer optimalt, så spændinger modarbejder den. Desuden modarbejdes den hos hesten af det at have en rytter på ryggen og have tøjler, der trækker i munden  Hesten kan blive modvillig eller komme til ikke at kunne udføre det man ønsker af den, hvis man forstyrrer dens naturlige bevægelsesmønster for meget  Alt, hvad vi gør med hesten, har stor betydning for proprioception og balance, så det er en vigtig del af denne tråd 
fra NinA
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hold da op. |
gsims |
10-01-2009 17:50 |
|
det var godt, jeg gik i seng; der er kommet mange kloge indspark.
Sådan som jeg læser teksten på Søs' illustration, handler det om, at når tøjlen bruges følsomt og elastisk, at man tilfører netop det pres, der får hesten til at bremse nok til, at den sætter sig mere bagtil og derfor bruger bagpartsmuskulaturen mere. Som jeg læser det, har det intet med at tøjlen skaber holdningen at gøre; blot at indvirkningen med tøjlen (altså stopsignalet) skal give sig udslag gennem hestens krop, sådan at den øger sin indundertræden og samles mere.
_______
www.epona.tv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Balance/køresyge.. |
|
|
Nina, jeg sad netop med tegninger af hestens "vestibulære system" og funderede over mon roll-kur hestene bliver rolige/underkuet til dels fordi de bliver svimle/køresyge ??
Hvis man googler på det vestibulære system, kan man læse mere om hvorledes det hjælper os (og dyrene) til at kende forskel på hvad der er op og ned, frem og tilbage..
Hvis man f.eks prøver at lægge hovedet på skrå og gå frisk fremad, så kan man faktisk godt blive lidt rundforvirret, bare af den lille "øvelse", og jeg antager at det bl.a er det vestibulære system der kommer i uorden hvis vi bliver rundtossede af en ordentligt svingtur ?

Fordi hestens vestibulære system fungerer MEST optimalt, ved ca 20-30 grader foran lodret, så er det typisk dén hovedposition man kan iagttage hos trav og galopheste der skal balancere og orientere sig i høj fart! Det er iøvrigt også den hovedpositur, man ser langt de fleste springheste (forsøge) at indtage de sidste galopspring foran springet, for at bedømme springet og balancere deres krop..
Hvis hesten skal skubbe næsen frem i ca 30 grader foran lod, for at have de bedste muligheder for at orientere og balancere sig, så er det nærliggende, at heste der rides med hovedet i en vinkel, som hesten på det billede Julie satte ind, får problemer med at registrere de vertikale, horisontale og laterale bevægelser de normalvis navigerer efter. Den får altså svært ved at kende forskel på op og ned.

Hvis man udover dette også kigger på hestens synssans, så bliver det klart at en hest med næsen relativt langt bag lod, ikke har ret god muligheder for at orientere sig eller finde sin balance.
Modsat os mennesker, der har vores øjne placeret tæt ved hinanden på forsiden af hovedet, så har hesten øjnene placeret langt fra hinanden ude mod siden af hovedet  Det betyder at den har begrænset binokulært syn (hvor den ser med begge øjne) men til gengæld kan den dække et meget stort område på hver side af kroppen, med ét øje ad gangen. En stor fordel for et byttedyr, så den bedre kan hold udkig efter angribende rovdyr.
Når mennesker skal f.eks afstands bedømme eller stille skarpt på noget, så har vi en mekanisme til det i øjnene. Den mekanisme har hesten ikke og den skal derfor ændre vinklen på sit hovedet for at stille skarpt, ligesom hvis vi har et par briller på med glidende overgang. En hest med næsen bag lod, kan faktisk ikke se ret meget andet, end sine egne forhove og jorden der ræser forbi!

Hvis man har prøvet at sidde i et tog eller en bil, der holder ved siden af et andet tog eller bil og pludseligt blive i tvivl om hvorvidt det er en SELV der ruller eller bilen/toget på den anden side, genkender man måske følelsen af en let svimmelhed ?
Først når det andet tog/bil er væk igen og man kan orientere sig mod noget der IKKE bevæger sig, kan man genfinde fornemmelse af at man ikke selv bevæger sig.. Men vi har brug for noget stationært at balancere os imod. Sådan føles det måske for hesten der kun kan se et lille område jord der hele tiden bevæger sig ??
Måske har man også prøvet at blive køresyg i en bil, fordi man sad og læste i stedet for at følge bilens bevægelser gennem ruden ?
Selvom der ikke er udført nogle forsøg direkte på heste, så er der udført adskille andre forsøg og undersøgelser på både mennesker og andre dyrearter, der påviser balancerelaterede fænomener såsom f.eks søsyge.
Hesten bruger 3 sanser for at balancere og orientere sig. Følelsen af underlaget (taktil), den visuelle reference til omgivelserne og det vestibulære system.
Når hesten rides med næsen kraftigt bag lodret, berøver vi den for hele 2 ud af disse 3 sanser og tvinger den dermed til næsten at bevæge sig i blinde SAMTIDIGT med at den rent fysisk skal tage bære på en tung vægt fra rytteren OG honorere dennes påvirkninger fra tøjler, sæde og schenkler.. ! ? ! ? En ekstra dimension, som efter min mening burde gå forud for de (mulige) gymnastiske fordele, nogle ryttere mener man opnår ved at ride hestene "dybt og rundt".
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hold da helt op |
gsims |
10-01-2009 19:12 |
|
det var alligevel et skummelt indlæg, Susan. 
Ikke fordi du er skummel , men mere fordi det er skummelt, hvis hesten slet ikke kan se fremad, når den går så "dybt", og at dens balance sandsynligvis påvirkes ret kraftigt af det.
Jeg går ud fra, at synsfeltet ikke rigtig er til diskussion, hvilket egentlig er slemt nok i sig selv. Men man bør da forske i, hvordan balancen påvirkes af at bevæge sig bag lod eller i roll-kur-position - hvis man ellers kan dét? Det er da i alt fald et kraftigt argument for et forbud.
I øvrigt mener jeg jo (som jeg vist har argumenteret for mange andre steder, og som jeg ved, at mange er uenige med mig i - også hos mine "religions-fæller"), at heste ikke kommer i lod ved høj samling, hvis de bevæger sig rigtigt. Dette kunne måske godt være en del af forklaringen, såfremt jeg altså har ret .
_______
www.epona.tv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Undskylder på forhånd |
|
|
Jeg undskylder på forhånd, at jeg ikke har fulgt med i tråden. Jeg synes bare lige, jeg bliver nødt til at svare på det, Sarah skriver til mig. Jeg har nemlig aldrig skrevet, at jeg bruger remonteridning i opvarmning og som udstrækning. Du må forveksle mig med en anden. JEG har til gengæld ikke tal på, hvor mange gang jeg har læst på HN (i andre tråde), at støvsugerridning jo bare er den gode gamle remonteridning. Jeg prøver ikke at være på tværs, men blot at få skabt lidt mere klarhed over, hvad folk mener, når de (jo altså hele tiden) skriver støvsuger. JEG havde forstået det som at man indøvede med hesten, at den skulle gå volte efter volte med mulen i sandet - så giver begrebet ligesom mening for mig. Jeg har forstået, at sådan mener mange det ikke alligevel. Og jeg er da glad for, at det ikke (for nogle) betyder det samme som remonteridning. Jeg har egentlig altid kun været skeptisk over for to ting: om hesten har godt af at gå rundt i længere perioder med mulen i sandet (og rytter på) og om man kan korrigere hesten lige så godt med lange løse tøjler som med kortere. Lidt om mig lang tid efter debatten sikkert har bevæget sig videre  Anna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Prøv lige at se |
|
|
hvad jeg fandt  De glemte sanser - proprioception & vestibulærsansen Denne artikel handler om døvblinde, hvor disse sanser jo bliver specielt vigtige og måske også har trange kår. Interessant også i forbindelse med dette emne om hestens mulighed for at bevæge sig ubesværet med rytter på  Når jeg nævnte proprioception ovenfor var det nok så meget fordi, jeg tror, at den utakt, man kan se på mange billeder, kommer af en tilført forstyrrelse - som faktisk ikke er nødvendig og som virker mere gennemgribende som forstyrrelse af hestens bevægelsessystem, end vi lige tænker over. Jeg håber, det giver mening  --- Nå, Anna - mon ikke, vi er ved at komme videre? Det er vist kun dig, der stadig snakker om støvsugning 
fra NinA
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Anna... |
|
|
har du ikke læst at støvsugning er forstadiet til remonte? Susan, super godt,relevant og interessant indlæg  Mht. gumlen på biddet, så tror jeg i den grad også det hænger sammen med tidligere brug af biddet, samt hesten evne til at strække sig. Så hvis man får trænet hesten, kan man aftræne hestens gumleri.
Sagde Janne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vestibulærsansen mv. |
|
|
Udover at vestibulærsansen, som Susan skriver om naturligvis er en af de vigtigste indenfor bevægelse, er der også følgende at tænke på:
Uddrag af ovenstående link/artikel: "Eftersom vestibulærsystemet kun giver informationer om hovedets position og bevægelser, er det afhængigt af velintegrerede forbindelser med den proprioceptive sans og synssansen for at koordinere stillingsjusteringer i resten af kroppen. Hvis vestibulærsystemet af en eller anden grund ikke fungerer, kan disse to andre sanser (syn og proprioception) til en vis grad kompensere og sørge for en grad af postural kontrol og sikkerhed. (Den posturale sans er den sans der fortæller os, hvor/i hvilken position vore lemmer "befinder" sig - vel at mærke uden synets hjælp.)"
Forstyrrelser af syn, balance, rytme, spænding mv. påvirker alt sammen kroppens muligheder for at bevæges trygt og ubesværet 
Det er faktisk meget mere interessant, end jeg troede 
fra NinA
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Wauw, NinA |
gsims |
11-01-2009 00:26 |
|
Jeg ville lige sakse et citat, opdaterer siden før post og opdager så, at du har sat nøjagtig det ind, jeg ville have sat ind...  Nå, men jeg havde skrevet lidt til det, fordi jeg selv skal holde tungen LIGE i munden :
Vestibulær sans: hovedets position og hovedets bevægelser. Proprioceptiv sans: hjernens følelse/fornemmelse af kropsdelenes placering i forhold til hinanden (uafhængigt af synet). Synssansen: ja, det giver vist sig selv. Problemer med den vestibulære sans: Hvis hovedet er fikseret og man ikke kan mærke, hvor man selv er, kan man ikke orientere sig og fokusere (i teksten bliver det forklaret med, at man skal forestille sig, at man står og forsøger at læse en linje i en bog, som en anden flytter rundt foran én. Susans eksempel med toget er nok bedre ).
Problemer med proprioceptiv sans: Hvis hovedet ikke ved, hvor det selv er henne, giver det heller ikke meget mening, at kroppens dele sender besked om, hvor de befinder sig i forhold til hovedet. Det svarer igen meget godt til Susans tog-allegori; man ved godt, hvor ens kropsdele er i forhold til hovedet, men dét forværrer måske blot situationen, fordi man ikke har noget at relatere det til.
Problemer med synssansen: At synsfeltet er begrænset, så man ikke kan se, hvor man bevæger sig.
Jeg har ikke læst det hele i linket og er i gang med noget andet spændende læsning. Men det er sørme da ret interessant!
_______
www.epona.tv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, det giver |
|
|
virkelig god mening - også det afsnit, hvor der står om at man spænder op i kroppen, hvis proprioceptionen forstyrres....
Spændingen sættes ind simpelt hen for at forstærke (!) fornemmelsen af proprioception! 
Det fik mig så til at tænke på, om det er en af grundende til at hestene så let spænder op, når der mingeleres for meget med deres naturlige bevægelsessystem 
fra NinA
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bummelum... |
|
|
Mht. den øgede spænding, så ved jeg at hos mennesker der er det et center i hjernen der hedder Formatio Reticularis(F.R.) som bl.a. styrer det som kaldes "arousal niveauet", altså vores vågenhedstilstand(aner ikke om dette center findes i hestehjernen).
Jo højere arousal niveau, jo højere spændingsniveau. I menneskekroppen styres proprioceptionen bla. at muskeltene som ligger parallelt med vores muskelfibre. Disse muskeltene registere stræk/forlængelse af musklen, og igangsætter den myotatiske refleks, der får den pågældende muskel til at trække sig sammen.
Disse tenes følsomhed påvirkes af gamma-neuroner, som styres fra F.R. Kort sagt: Jo større fyringsfrekvens -> jo større følsomhed -> jo mindre strækpåvirkning skal der til før muskeltenen registere det og beder musklen om at trække sig sammen.
Arousal niveauets("vågenhedens") betydning kan aller nemmest beskrives ud fra den stående stilling. Når mennesket står stille, bevæges vores krop let frem og tilbage(posturale svingninger). Jo mere "vågen" vi er(højere arousal niveau) jo mindre vil disse svigninger være. Og modsat, jo mindre "vågen" vi er(jo lavere arousal niveau) jo større vil disse svigninger være.
Dette skyldes som sagt, forskellen på muskeltenens følsomhed.
F.R. påvirkes af mange ting, bla. af psykiske forhold. Således vil angst eller stress lede til en øget muskeltonus, hvorimod tilpashed og afslapning vil føre til en nedsat muskeltonus.
Øget arousal er med til at sætte en idrætsudøver op til konkurrence, men et for højt arousal kan også være med til at ødelægge præstationen fordi spændingsniveauet simpelthen bliver for højt.
Hvis det er det samme der gør sig gældende hos heste(og dette ved jeg som skrevet intet om), så giver det også meget god mening, mht. spændthed og taktfejl hos konkurrenceheste. Heste der viser tydelige tegn på stress, må formodes at have et for højt arousal niveau, og dermed også en forøget muskeltonus. Denne forøgede muskeltonus kan så formentlig gå hen og påvirke hestens takt, og det er derfor vi ofte ser den bedste takt hos de mere afslappede heste (men dette er igen forudsat at hestens spændings/arousal niveau påvirkes på samme måde som menneskets, som jeg jo ikke ved om det gør)
Spændende emne ellers Jeg læser ivrig med som altid 
Mvh Cavan Stifter og formand:AHNA Hvad man ikke dør af bliver man stærk af
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skud fra hoften |
|
|
Ja, det bliver mere og mere interessant.. Så hænger det lige pludselig endnu bedre sammen hvorfor mange nervøse heste, viser sig at have en skæv nakkehvirvel og hvorfor de bliver mindre nervøse når kiropraktoren har rettet det !! Jeg har hele tiden været af den opfattelse at de naturligvis var på vagt, fordi de ikke følte sig 100 % kapable til at flugte ved et evt angreb, men der er helt sikkert noget at hente omkring den proprioceptive sans ! Fedt  Mht Cavan's ndlæg, så kan man jo godt nogle gange opleve at stå i en parade og ville lave en tilbagetrædning, så kan hesten være lidt træg i reaktionen, men hvis den så feks hører en lyd udenfor og spænder op, så kan det faktisk give en bedre reaktion på hjælpen til tilbage, til trods for at hestens koncentration ligger et andet sted..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| rytterens balance.... (Susan) |
|
|
Jeg følger lige op på Susans svar til mig, selv om debatten er kørt videre... Svarene som du og Nina har givet har helt klart givet mig noget at tænke over, som jeg lige skal prøve i dag. For når han skal heeeelt ned med næsen, så læner jeg mig frem. Det er ikke meget, men det er måske alligevel nok til, at jeg rykker hans balance. Så jeg vil prøve, at blive tilbage, når jeg skal ud og ride i dag, og se om det gør en forskel.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mange svære ord |
|
|
Super gode indlæg - men nøøøøøøøøj hvor er der mange ord jeg ikke fatter en meter af 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Egne erfaringer |
|
|
Vil bare lige tilføje, at min DV har fået sat nakke på plads i sommer. Og det har gjort UNDER for hendes tendens til at stejle og hende generelle alarmberedskab som MARKANT er blevet lavere. Det er VIRKELIG spændende - men altså ret svært forståelig Måske man lige kunne skrive bag ved alle fremmedordene hvad det er på dansk????
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja, jeg tror |
|
|
bare man er nødt til at smage lidt på ordene og øve sig på at sige dem  Cavan - jeg er temmelig sikker på, at Formatio Reticularis findes hos alle højerestående dyr, den ligger tæt på hjernestammen og lige i midten. Og den må i øvrigt vel også være noget af det mest fundamentale fx hos dyr, der benytter søvn  Det kræver vist lidt mere læsning  Horsesforlife skriver om proprioception hos heste her Der kommer 18.800 svar på Google på spørgsmålet 'proprioception horse' Så vi er ikke de eneste, der har tænkt på det 
fra NinA
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bummelum... |
|
|
Søs: Hvis der er nogle ting i mit indlæg du ikke forstår, så endelig skriv. Så skal jeg se om jeg kan forklare det lidt mere forståeligt Har lige siddet og læst til eksamen i fysiologi, så nu har jeg endelig langt om længe fået totalt styr på mange af de her ting, og derfor tænker jeg ikke så meget over om noget af det er lidt for uforståeligt formuleret  Men kan udemærket huske hvor meget volapyk det var for bare et par måneder siden Så endelig skriv hvis det er noget af mit der trænger til en uddybning på "dansk" 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Hæ hæ hæ hæ... |
JulieTaylor |
11-01-2009 14:16 |
|
>>>>Hvis hovedet ikke ved, hvor det selv er henne....<<<<< Denne problemstilling oplever jeg personligt ofte Og jeg er faktisk meget klodset... gad vide om der kan være en sammenhæng. Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Cavan - du er nem at forstå |
|
|
Cavan - nej dit indlæg var et af de nemme at tyde Du skrev også flere gange det danske ord i parentes 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bummelum... |
|
|
Søs - Takker.. Gjorde også mit bedste for at gøre mig forståelig 
Men jeg forstår udemærket godt at man kan blive forvirret af alle disse udtryk som proprioception, vestibulærsansen osv osv. Jeg kan selv stadig blive forvirret over hvad der nu gør hvad, og hvordan det hele nu spiller sammen når kroppen skal bevæge sig 
Jeg kan stadig tænke "Øh..." når min fysioterapilærer spørger ud i klassen om der er nogen der kan forklare hvad der forståes med hhv. balance og koordination... Selvom jeg efterhånden BURDE vide det... *suk* Det er svært, men også super spændende 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Man er altså |
|
|
bare nødt til at tage ordene et efter et og i stiv arm 
Jeg glemte helt at kommentere på Susans spændende indlæg om vestibulærsansen, fordi jeg var kommet på sporet af proprioception - et herligt ord  Ligeså veldisponeret for fejltagelser som propositioner 
Vi bruger i øvrigt synssansen utroligt meget i vores balance. Det er (for de fleste) meget sværere at stå på ét ben med lukkede øjne end med åbne øjne. Det er fordi vi hele tiden retter ind vha syn, vetsibulærsans og proprioceptivsans.
Nu har jeg i årevis skrevet om det risikable i at gribe for meget ind i hestens naturlige bevægelsesmønster - uden at kende baggrunden fra ret meget andet andet end egne iagttagelser - så jeg er lidt vild med disse nørderier - hehe 
fra NinA
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| interessant udvikling |
|
|
Meget interessant udvikling på tråden. Der er godt nok mange ord at holde rede på, men det giver også en god mening. Det giver stof til eftertanke hvordan en roll-kur hest i det hele taget kan holde balancen når hovedet og dermed synet er fikseret på den måde...????  Hilsen Anne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| spændt ryg |
|
|
Magnus magnus.. Det er vel også derfor dens gangarter ændrer sig og kroppen spænder op, som Nina er inde på ?  Jeg er i øjeblikket igang med en afhandling på over 50 sider om de skadelige virkninger af roll kur, eller "over bending" som forfatteren kalder det, og jeg er ved at gå i coma 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spændende |
|
|
Det er meget spændende! Nu fik jeg læst hele tråden.
Jeg har indtil nu tænkt, at det med at hesten kan se så lidt, når den rides i rollkur, måtte være stressende, men at den så sandsynligvis også mister enhver orientering og måske bliver svimmel - så er det videnskabelige bevis omkring rollkur da næsten ved at være der.
Når jeg prøver at forestille mig, hvordan det må se ud for hesten, er det lige før, jeg selv bliver svimmel Men jeg har nok også et meget følsomt vestibulært system (så har jeg lært et nyt ord), for jeg bliver svimmel af ingenting og kan aldrig tåle at prøve de sjove ting i tivoli 
Jeg har bare lige to overvejelser til to lidt forskellige ting.
1) Mht. samling og i lod: Den tegning Søs har sat ind tidligere i tråden synes jeg viser det modsatte af, hvad Søs skriver, den skal vise (eller også forstår jeg slet ikke, hvad der står). For mig ser det ud, som om hesten kommer mere foran lod, når den samles mere. Og det synes jeg egentlig også, er mere logisk.
2) Mht. hvordan hestens hoved skal være placeret, for at den bedst kan orientere sig (som man kan se på den tegning, Susan har sat ind): Vil det så sige, at en korrekt arbejdende hest (i dressur), som har næsen i lod eller let foran, ikke kan bruge sit vestibulære system optimalt?
Mvh.
Anna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Grrrrrrrrrrrrrrrrrr |
gsims |
11-01-2009 21:32 |
|
Forbistrede computer. Typisk. Jeg har lige nørdet i vestibulærsans og skrevet et indlæg; jeg trykker "vis" og så fryser lortet. Argh, hvor jeg hader når det sker! 
Julie: Ja, det kender jeg også godt 
Men det er jo rigtigt nok... Min datter har problemer med ørerne, og jeg kender da ingen børn, der er så klodsede og skrumlede, som hun er. Når hun er træt, kan hun hverken sanse eller samle; kan gå direkte ind i en mur og mange andre yderst mærkværdige ting, som man tror er umulige for en, der kan SE.
Desuden kan jeg huske, at lægen sagde, at vi i den forbindelse skulle være opmærksomme på hende mht. både agression, balance/motorik og asocialitet. Relevansen ligger i, at syn, vestibulærsans og postural-sans hænger sammen, og eftersom receptorerne for vestibulærsystemet sidder i det indre øre, har man altså problemer (går jeg ud fra), hvis trommehinderne ikke vibrerer (så meget), fx pga. væske.
Nu har jeg været ved at læse lidt mere om receptorerne i vestibulærsystemet (de "fiduser", der modtager signaler om, hvor hovedet befinder sig i forhold til kroppen og resten af verden).
Sådan som jeg har forstået det læste: - ... nogle (receptorer) er designet til at holde styr på bevægelser i en enkelt retning. Disse holder derfor styr på, hvor hovedet befinder sig og i hvilken retning, man bevæger sig.
- ... nogle sørger for, at øjnene kompenserer for hovedets bevægelser i en bestemt retning og muliggør, at vi kan "fiksere" blikket, selv om hovedet bevæger sig.
- ... nogle ligger vandret, når hovedet er opret og registrerer bevægelser i det vandrette plan. Hvis man selv kommer ud af balance, har man behov for at rette sig op (få hovedet opret), så man kan orientere sig igen. For hesten svarer det vel til, at dens hoved er i en eller anden vinkel mellem hoved og hals og måske også i en eller anden højde over jorden for at disse receptorer virker optimalt.
- ... nogle ligger så lodret, når hovedet er opret og registrerer bevægelser i det lodrette plan - altså op, ned, frem og tilbage. Her gælder så i øvrigt det samme som i 3 mht. ubalance.
Yderst interessant, egentlig; for det betyder vel netop, for hestens vedkommende (såfremt alt dette kan overføres direkte - og det formoder jeg, at det kan), at hesten kan have pludseligt behov for at indtage en eller anden position med hovedet for at genfinde sin balance. Har hesten ikke denne mulighed, er den nødt til at finde balancen på anden vis, og det kan så være ved at arbejde på at få tydeliggjort signalerne fra enten synssansen eller den posturale sans. Hvis så ikke hesten kan se noget (fordi den går på en måde, der begrænser dens synsfelt betydeligt), er der kun den posturale sans tilbage.
Jeg læste mig også til, at signalerne fra den posturale sans kan tydeliggøres ved at stampe/lave hoppende bevægelser. Det kan være at overdrive bevægelser, spænde i muskler og generelt bare ting, der tydeliggør følelsen af, hvor knogler og led befinder sig. Når vi fx støtter os op ad noget eller står og vipper lidt frem og tilbage, som man nu engang gør helt ubevidst, når man står (stille) på fødderne, ja så er det også for at stimulere den posturale sans og tydeliggøre for den, hvor kroppen nu ér henne.
Tyggegummi og andre tygge-ting nævnes i øvrigt som et godt middel til børn med problemer med den posturale sans, fordi de signaler, der sendes via kæberne er så kraftige, at de kan betyde en bedre regulering af spændthed og afslapning via sanserne.
Så godt med stråfoder til børn er vejen frem  Og det kunne måske også tænkes, at der har var en sammenhæng til overspisning. Men det er vist et sidespring af rang 
Og tænk, nu har jeg helt glemt hvor sur jeg var på computeren Jeg synes godt nok, det er spændende, dette her 
_______
www.epona.tv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Anna..... |
gsims |
11-01-2009 21:41 |
|
Jeg synes det er et par kloge spørgsmål, som jeg bare MÅ komme med et par bud på .
1) Mht. samling og i lod: Den tegning Søs har sat ind tidligere i tråden synes jeg viser det modsatte af, hvad Søs skriver, den skal vise (eller også forstår jeg slet ikke, hvad der står). For mig ser det ud, som om hesten kommer mere foran lod, når den samles mere. Og det synes jeg egentlig også, er mere logisk. Det er jeg fuldstændig enig med dig om! Jeg mener også, at en hest vil komme længere og længere foran lod, hvis den skal samles mere, alene fordi den jo skal strække halsen ud af kroppen, og når forparten derfor rejses, og vinklen mellem hals og hoved bibeholdes (måske til dels pga. det vestibulære system), så vil næseryggen komme længere foran lod. Jeg ser ikke meningen i, at den skulle trykke ganaschen mere sammen.
2) Mht. hvordan hestens hoved skal være placeret, for at den bedst kan orientere sig (som man kan se på den tegning, Susan har sat ind): Vil det så sige, at en korrekt arbejdende hest (i dressur), som har næsen i lod eller let foran, ikke kan bruge sit vestibulære system optimalt?
Ja, hvis man mener, at let foran lod er meget tæt på lod, så har du ret, men dén formulering er åben for fortolkning, heldigvis . Jeg tror i øvrigt heller ikke på, at nogen heste helt naturligt kommer i lod ved høj samling; det kræver en art krølle-hals-formgivning, og så har vi vel netop problemet med den vestibulære sans.
Og så glemte jeg at spørge til Susan: Er det selve afhandlingen, der er til at gå i koma over - eller er det de skadelige virkninger. Og hvem står bag afhandlingen?
_______
www.epona.tv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| I har sand. ret |
|
|
I har sandsynligvist helt ret mht. at hesten kommer mere foran lod. Mit mere var bare en samling af f.eks. remontestadiet til gp-samling. Mere lå der ikke i mit mere - eller det var sådan det var tænkt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| I lod... |
JulieTaylor |
11-01-2009 22:01 |
|
Jeg har efterhånden tænkt mig frem til at være ret enig med Gsims om at næsen nok ikke kommer mere i lod af at hesten bliver samlet, snarere tværtom. Den mest samlede hest jeg har set min ridelærer på, var faktisk også den, der havde næsen længst fremme foran lod... det studsede jeg meget over, kan jeg huske  Kan det tænkes, at formuleringen med næsen i lod i sin tid har været tænkt som en "hertil og ikke længere"-angivelse og ikke et ideal? Det lodrette plan er jo en ret absolut definition, så det er jo let (eller skulle være let) for dommerne at se om hesten er overbøjet, hvis man "trækker stregen" om man så må sige ved det lodrette plan. Andrew McLean kan forøvrigt én eller anden røverhistorie om at næsen skal være 6 grader foran lod i trav og 12 grader foran lod i skridt for at det skal være rigtigt godt, men jeg ved ikke, hvor han har det fra? Anybody? Jeg synes jo, det lyder lidt firkantet med "6 grader", men der er vel en grund til at det defineres så nøjagtigt. Alt det der med den vestibulære sans kan jeg godt huske fra min Philippe Karl-bog, inden jeg lånte den ud til nogen Det er ret spændende, og jeg har faktisk været til foredrag med en pædagog i min datters vuggestue, som forklarede omkring børns læring og motorik og om hvordan de kan få problemer med alt fra at styre deres blærefunktion til at lære matematik, hvis de ikke bliver "skvulpet" nok som små. Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| korrektion |
|
|
Ups - jeg skrev ikke og mente heller ikke, at hovedet ender med at komme i lod, men at det kom nærmere mod lod end de tidligere/de tidligste stadier - og hvor meget det var afhæng af hestens eksteriør. Jeg mener 100% at hesten skal stå foran lod til enhver tid 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det der med lod |
|
|
kan måske hænge sammen med den forklaring og at nakken er et "hængsel" og næsen på en afslappet hest altid vil hænge jorden = i lod. Så vil hesten jo ved øget samling lukke mere og mere sammen i ganachen. Hvis altså hovedet bare hænger lige ned fra halsen...
Sagde Janne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Foran lod |
|
|
Gsims: Det er selvfølgelig rigtigt, men jeg synes i hvert fald ikke, at 20-30 grader foran lod er lidt/let. Der er da alligevel et stykke til f.eks. de 6 og 12 grader, som McLean åbenbart har henvist til  Mvh. Anna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er rigtigt |
gsims |
11-01-2009 22:35 |
|
Anna, men jeg tolker det måske lidt bredt og helt afhængigt af hesten og måden den er bygget på. Jeg synes det er svært at skulle argumentere for at trække ned, fordi hesten er for meget foran lod, hvis holdningen både er afslappet og naturlig og den ellers bevæger sig korrekt; når det ikke står anført som en fejl nogen steder, som bag lod fx gør . Mht. fordringerne, så ser jeg også "i lod" som et "hertil og ikke længere". Jeg mener jo, at når der står: afslappet og naturlig holdning, normalvis med næseryggen foran det lodrette plan, så er det vel også en prioriteringsrækkefølge af en art. Ham McLean har jeg aldrig oplevet "live", men ér han ikke også lidt en røver?  Jeg tror ikke rigtig på hans udlægning; 6 og 12 grader er sørme ikke ret meget.
_______
www.epona.tv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Foran lod... |
|
|
Det forstår jeg også godt, og måske er 20-30 grader foran lod passende i nogle tilfælde. Så det var ikke for at sige, at foran lod er forkert (for hvor man kan sige, at går hesten bag lod, går den pr. definition forkert, kan man jo ikke sige, at går hesten foran lod, går den rigtigt), men tværtimod for at spørge, hvad man så skal tænke, når hesten går nærmere lod end de 20 grader? Mvh. Anna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hingste |
|
|
Jeg synes det er enormt spændende læsning dette her! Jeg tænkte lidt på, hvornår en hest går bag lod af sig selv (uden rytter på), og det er jo ofte hingste, som gør det, når de snuser til en anden hest, eller når de indkredser deres stod. Denne adfærd suppleres ofte med stampen i jorden, fnysen og diverse mundbevægelser. De er tændte og spændte. Jeg tænker, at det signalerer stort overskud - altså at det er svært for hesten at administrere - og det kan den hingst med størst kontrol over sin fysik. Den kraftfulde hingst bliver så en arketype, som vi f.eks. kan se bære konger på diverse rytterstatuer. Og som nu også har sneget sig ind som ideal i den moderne dressur - måske fordi det arketypiske i så høj grad taler til "folket". (Den moderne dressur er jo blevet meget mere folkelig efter indførelsen af kür som konkurrencedisciplin, noget Jytte Lemkow allerede for en del år siden påpegede ville gøre sporten meget mere showpræget) Summa summarum: Den moderne, tændte, spændte dressurhest, som går bag lod er blevet et ideal, fordi den signalerer stort overskud og stor fysisk kontrol. Den udfører tingene på trods af det naturlige og hensigtsmæssige. Det er den kraftfulde muskulerede testosteronstruttende atlet - f.eks. Briar, der som ideal har erstattet den elegante balletdanser - f.eks. Ahlerich, som går meget mere naturligt, hensigtsmæssigt og flydende.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Netop, og |
|
|
det er da også mere imponerende - at man fx som 'lille dame' kan ride på sådan en lidt vild og prægtig hest, som man måske ikke engang kan få til at stoppe  - end at ride fredeligt og elegant på en uspændt og rolig hest 
Er det ikke? 
fra NinA
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Anna.. |
|
|
Mht det vestibulære system, så læser jeg det som at det fungerer BEDST ved de 20-30 grader og det derfor er den position hesten vælger i en kritisk situation eller feks væddeløbsheste der skal orientere sig ved allerhøjeste fart.. Når man rider dressur i højere samling, så skulle det helst ikke gå så stærkt eller være kritisk, men måske netop grundet alle disse elementer der bliver listet op her og sammenhængen melle de forskeliige sanser, er det SÅ vigtigt at hestens krop forberedes grundigt og opbygger muskelstyrke over flere år, for at kunne "kompensere" for hinanden ?? Afhandlingen er af Robert Cook, fra 2007 og her er der blandt andet nogle billeder der illustrerer HVOR svært det er for hesten at trække vejret ordentligt når den er i høj samling med næsen let foran lod... For så slet ikke at tale om når de er trukket bag lod  Ps. Ruus: Den hund må godt nok snart være træt ? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Robert Cook |
|
|
Jeg kender ikke manden, men nu er der jo lige en anden tråd oppe om hans forskning, hvor den bliver dømt stærkt partisk. Så hvis man ikke fuldstændig skal afvise alt, hvad han skriver, hvordan skelner man så lige, hvilke dele af den man godt kan se som videnskabelige og hvilke der forsøger at sælge hans eget produkt? Det er jo noget af det, der gør det lidt svært at henvise til forskere eller blot sætte dele af deres afhandlinger ind her. For ved andre videnskabelige debatter eller artikler må man regne med, at kilderne ses i forhold til hinanden og i øvrigt fremgår tydeligt, og sådan er det jo ikke altid herinde. Og selv hvis det var, er der ikke ret mange af os, som rent fagligt beskæftiger os med det, og derfor bliver det godt nok svært at vurdere, hvor stor tillid man kan have til forskellig forskning og resultater. Mvh. Anna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| zzzzzzz |
Fam Ruus |
12-01-2009 10:56 |
|
Susan: Hi hi Det er den også.. Og så går der en halv time og så fiser den rundt igen. Men hun er jo også kun 5 mdr  Jeg vil bare ikke lige skrive noget, før jeg har fået gnasket mig igennem bogen. Vil gerne have det i sammenhæng og ikke taget ud af kontekst....  Men vender snarligt tilbage..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Cook... |
JulieTaylor |
12-01-2009 14:00 |
|
Jeg tror ikke, Robert Cook har "opfundet" f.eks. de knoglenydannelser, han har fundet på hestens lader, eller nogle af de andre fysiske skader fra bid, han har dokumenteret. Men læser man hans hjemmeside, er han lige lidt hurtig til at konkludere, at det er biddet - og ikke forkert, for voldsom brug af biddet - der forårsager skaderne. Med andre ord holdes den bidløse trense frem som løsningen på at nogle heste får skader på tungen, flækkede tænder og ødelagte kæber af at gå med bid, mens der springes let og elegant henover hvordan biddet evt. kan bruges uden at forårsage sådanne skader. Når det er sagt, er jeg efterhånden nysgerrig nok til at prøve at ride i en bidløs trense. Det kunne da være sjovt  Frank Ödberg præsenterede i Michigan 07 nogle forskningsresultater, som viste, at hesten sagtens kunne trække vejret, selvom den gik med næsen i lodret, og at der ikke var nedsat ilttilførsel til muskulaturen, når hesten galoperede på et løbebånd.... Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvorfor.... |
gsims |
12-01-2009 14:18 |
|
at der ikke var nedsat ilttilførsel til muskulaturen, når hesten galoperede på et løbebånd Burde der være dét, fordi hesten ikke bevæger sig frit, og fordi den ikke selv kan vælge tempoet?
I bund og grund kan man vel bevise lige, hvad man vil, hvis bare man er i stand til at lave sine konklusioner på et tilstrækkeligt løst grundlag. Fx er der jo bevis for, at den menneskeskabte CO2 er ansvarlig for den globale opvarmning. Og så ér der rent faktisk også bevis for det modsatte...
_______
www.epona.tv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vejrtrækning |
JulieTaylor |
12-01-2009 14:28 |
|
Jeg tror bare, Ödberg ville vise, at hesten godt kan trække vejret, selvom den går med næsen i lodret. Det var ikke korrekt dresserede heste, men én eller anden form for pony, iført pessoasystem. Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|