Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Epona....
Forfatter: 
Dato:  21-03-2010 06:01

Hverken for eller imod.....


Men for nogle år siden, var der stort set ikke andet end BLE-snak på hygge-forum..... derfor oprettede HN et nyt forum;

"Ve og ble, og det der følger"


Er tiden ikke ved at være til et at oprette et nyt forum ?

Kunne vi ikke få et "Epona-forum".... ?


Så kunne man snakke helt almindelig husmor/hygge/som det var i gamledage-ridning på forummet "Træning"


Saxpos Oxygen sælges !!! 100% oldenborg.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dumdidej...
Forfatter: 
Dato:  21-03-2010 09:34

Der bliver diskuteret takt, bæring, velfærd, gangarter, teknikker, udstyr og træningsmetoder.


Hvorfor skulle man lave et NYT træningsforum til det?


Så var det da nemmere at lave et LDR forum til folk der VIL ride bag lod og ikke gider eller orker at fortælle hvorfor!


Jeg kan dog ikke forstå hvorfor folk skulle synes det er dårligt at debatere ridning og metoder.


Man bliver jo aldrig klogere af kun at tale med folk man er enige med...



Jeg har, personligt, lært vildt meget efter jeg er begyndt at benytte træningsforaet.



Chris!

I never give up - I never give in...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Stemmer for ...
Forfatter: 
Dato:  21-03-2010 09:53

Jeg stemmer for ...


Om det hedder Epona forum eller LDR forum, er jeg sådan set ligeglad med!


Du spørger, hvorfor det er dårligt at debattere ridning og metoder, Moekkvi ... det er det da bestemt heller ikke, men jeg vil se resultater, vil jeg, jeg benytter gerne hundekunster til min aka dressur og jeg er hamrende ligeglad med biomekanik og Kirsten Hansen, remonte osv. og skulle mine heste i den lange ende holde 1 år mindre, so be it. Jeg har dem fordi jeg vil vinde, har jeg - koste hvad det vil! Jeg piner og plager de stakkels dyr i én uendelighed, kræver at de ikke tulrer rundt for slaske tøjler og vil absolut ikke vente 3 år før jeg kan starte en LC1 eller en LX springklasse, og jeg vil gerne have et forum, hvor jeg og mine ligeså uduelige ligesindede kan diskutere de nyeste tricks til, hvordan vi nu får det til at ligne dressur, uden at blive spammet i én uendelighed om, hvor meget bedre det ville være for vores heste at ride biomekanisk.


For helt ærligt, I don't give a damn!


Det eneste jeg kunne frygte, var at Epona.tv og støvsugerbanden ikke kunne holde sig på sin egen banehalvdel alligevel ... da jeg har en lumsk mistanke om, at de uanset hvad, vil have ret!


Men fint, I/de får ret, men hvor ville jeg gerne have et aka dressur/rideforum til os der ikke har ret.






"The older I get, the surer I am that I'm not running the show."
- Leonard Cohen
0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg stemmer for...
Forfatter: 
Dato:  21-03-2010 10:14

Ja, kom med et epona forum eller et LDR forum, sådan så almindeligt dødelige ufrelste kan slippe for at blive spammet med slip-tøjlerne, gå-tilbage-til-at-træne-stopsignal- fra-jorden råd, når vi poster et indlæg om (åbenbart moderne) dressur. Eller for den sags skyld, når vi poster et indlæg om nogle gode danske resultater på den internationale dressurarena...


til trådstarter og anjasm...


P.S. Jeg vil gerne fortælle hvorfor jeg rider low, deep and round (som fra mig af IKKE skal forveksles med rollkur, som jeg er meget modstander af), men jeg gider ikke blive spammet af Epona- eller støvsygerbanden bagefter. Derfor lader jeg være.


The opposite of a correct statement is a false statement. But the opposite of a profound truth may well be another profound truth.
- Niels Bohr

0
0
Svar på denne tråd
 
 Helt enig
Forfatter: 
Dato:  21-03-2010 10:16

Har endda foreslået det til HN, men de mente ikke der var brug for det. så godt at andre vil stå frem og sige det også.


Jeg sammenligner det med at western og islænder har deres egne forum.


for "epona" og "ldr" (bare for at dele det groft op) er i hver sin grøft og rider lige så forskelligt som western/islænder og vil ALDRIG blive enige.


så ja, hvorfor ikke 2 positive forums, istedet for 1 negativt.


om det nye forum så er for den ene eller den anden gruppe er fuldstædnigt ligegyldigt for mig, bare vi kan diskutere træning med folk der er int i samme træning og ikke bare vil diskutere.


så kan alle dem der måske ikke gider/tør/orker at tage konflikten op også få lov til at deltage igen.


og folk tør måske også lægge video/billeder ind igen uden at blive hetzet.


Så giv os et ekstra forum

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jamen er det så ikke
Forfatter: 
Dato:  21-03-2010 10:17

....et forum, der kunne hedde "Målet helliger midlet" eller måske "Stævneresultat-orienteret ridning", du efterlyser, Anja?


Det er godt nok et par lange og lidt knudrede navne, men måske er der nogen, der kan komme med et bedre bud?




Hilsen Linda.




Hellere tænde et lille lys end rase over mørket.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Lindakw
Forfatter: 
Dato:  21-03-2010 10:21

Det er lige præcis sådan et indlæg som det du kommer med nu der gør vi skal have et ekstra forum !!


negativt, nedgørende og "min metode er den eneste rigtige".


lad nu være med at lave denne tråd til mudderkast som alle de andre, og lad være med at snakke indholdet i ridemetoderne.


lad os nu bare blive enige om at være uenige. !!


0
0
Svar på denne tråd
 
 ny tråd...
Forfatter: 
Dato:  21-03-2010 10:24


Jamen så vil jeg da opfordre diverse dressurbander til at afstå fra at poste indlæg i denne tråd



Det kunne da være spændene at se, i hvilken retning den ville udvikle sig.


Dog synes jeg at det er interessant at tråden om Eponas nye reportage er på 141 indlæg, men er læst 5089 gange på et par dage.


Det er altså ikke mig der læser tråden så mange gange, så uanset hvor forfærdeligt indholdet er, må der da være nogen der synes at det er værd at læse...



Glædelig Søndag!!!



Chris!

I never give up - I never give in...

0
0
Svar på denne tråd
 
 foraer..
Forfatter: 
Dato:  21-03-2010 10:25

Jeg har egentligt også tænkt på hvorfor der ikke er et AKA forum? Når nu der er et til western :)


Line og Markus.
-tag jer i agt for dværgfolket B)


蛋糕
(Kage)


Startrekk Espaniola, 17,5" (men med kort anlægsflade) sort sælges. Skriv PB for mere info.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tjah ...
Forfatter: 
Dato:  21-03-2010 10:27

LindaKW, for min skyld kan det hedde, hvad det vil ...



"The older I get, the surer I am that I'm not running the show."
- Leonard Cohen
0
0
Svar på denne tråd
 
 moekkvii
Forfatter: 
Dato:  21-03-2010 10:31

Jeg tror såmænd det er folk med popcorn der er ude og spille til en ildebrand der læser de tråde, ikke fordi de er int i det faglige.


fks når jeg ser en "glidetøjle" eller "epona" tråd så kigger jeg oftest for at se hvem der nu bliver nedgjordt og af hvem. ikke for at se det faglige indhold. og den er jo stensikker hver gang, det er bare ikke så sjovt mere da det jo efterhånden er det samme hver gang og de samme 10-15 mennesker.


for jeg forventer intet andet en mudderkast i de tråde.


Men kunne rigtig godt tænke mig de gode faglige tråde igen hvor der er plads til alle. og hvor folk tør at skrive uden de har en grunduddannelse indenfor biomekanik eller har læst 43 bøger om rideteori. ellers bliver de jo haglet ned af de samme 5 mennesker hver gang.


0
0
Svar på denne tråd
 
 ingen overraskelse
Forfatter: 
Dato:  21-03-2010 10:33

Det kommer så ikek bag på mig, Roselia, at du kigger: oftest for at se hvem der nu bliver nedgjordt og af hvem. ikke for at se det faglige indhold :-)


Men jeg synes da I skal skrive til HN og spg. om I kan få et ldr-forum. Jeg lover ikke at komme derind :-)


"All that glitter is not classical dressage"

Erik Herbermann, The Dressage Formular


Jeg kan hverken ride en hest til biddet eller samle den.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ironi???
Forfatter: 
Dato:  21-03-2010 10:35

Altså, hvis Anja reelt mener det hun skriver, så er der vel ingen grund til at forsøge at få det til at lyde pænere end det er?


..."og skulle mine heste i den lange ende holde 1 år mindre, so be it. Jeg har dem fordi jeg vil vinde, har jeg - koste hvad det vil!"...så er det da et "Målet helliger midlet" forum der er brug for ...Håber Anja smurte lidt for tykt på for at fremme pointen, jeg har aldrig mødt en LDR rytter i real live har denne mening - de fleste der benytter metoden, mener den er det bedste for hesten ...stadig uden at kunne forklare præcis hvorfor ...


De venligste hilsner Louise

***

Verden er i farver

0
0
Svar på denne tråd
 
 Henry-Cherie...
Forfatter: 
Dato:  21-03-2010 10:36

Jeg synes det kunne super interessant hvis du ville forklare hvad LDR gør ved din hest både det negative det positive


Jeg synes det ville være en skam, hvis man ikke kan debattere forskellige ridemetoder med hinanden.


Jeg ville da brække mig, hvis man blev opdelt i forums, hvor man bare kunne sidde og klappe hinanden på skulderen.


for det er et debat forum vi befinder os på.


Jeg synes at argumentationen fra pro-LDR manglende og derfor finder jeg " støvsugerrytterne " mere troværdige. Og lige præcis derfor mener jeg at i " andre " skal komme på banen med noget god argumentation for, hvorfor i har valgt som i har


" Det er ingen kunst at ride en prægtig hest middelmådigt, men en kunst at ride en middelmådig hest prægtigt"



0
0
Svar på denne tråd
 
 Camilla
Forfatter: 
Dato:  21-03-2010 10:47

kan du se forskellen på western og islænder ???


de 2 grupper har lige så lidt tilfælles som vi har.


jeg kan godt forstå at i ikke er int i et ekstra forum, for så havde i INTET at skrive om. jeg ser kun jer svine andre til, og hvis der ikke var nogen der sagde jer imod så i kunne kværulere, ville gassen gå af jeres ballon.


men jo jeg kan såmænd godt diskutere med "mine egne" for selvom vi alle er hestemishandlere er der mange forskellige måder at gøre tingene på. og det er der ikke plads til at diskutere mere og ingen gider pga den hetz der bliver kørt herinde.


Jeg kan da finde fejl og stille spørgsmål ved mange ting som fks AH gør, men da ikke i den genre i kører i, men omkring andre dressurfolk kunne jeg da godt føre en saglig og rolig debat omkring enkeltting. det kan jeg ved de fleste ryttere, men da ikke noget der gør dem til det i udstiller dem som.


Nu kører denne tråd igen af sporet, og sjovt.... det er de samme 5 menensker der skriver negativt IGEN


0
0
Svar på denne tråd
 
 Rygklappere
Forfatter: 
Dato:  21-03-2010 10:51

Det er mig temmelig ubegribeligt, at man synes, man er berettiget til at eje og bruge sin hest uden overhovedet at være interesseret i, hvordan denne anvendelse påvirker hesten (i negativ og positiv retning).


Jow jow, man kunne da sagtens lave et LDR forum, og sikke man kunne udvikle sig ved udelukkende at gebærde sig på et forum, hvor alle er enige og klapper hinanden på ryggen og synes det hele er fantastisk - hvad med at få udvidet sin horisont en smule? Er det virkelig så forfærdeligt, at andre måske kan få en selv til at revidere og vurdere sin træning i et andet lys?


Er man i virkeligheden bange for, at man pludselig skal opdage, at den ridning, man hidtil har beundret og praktiseret, måske i virkeligheden ikke er særlig sund for hesten? Er det så bedre at lukke øjnene og ørerne, og fastholde, at det man selv og andre gør bare er rigtigt - no questions asked?


Længe leve uvidenheden. What a bliss.


Jeg har da fået nogle forskrækkelser undervejs. Men det har også flyttet mig, og jeg ser nu min træning som endnu mere interessant end den var tidligere, fordi der er så mange aspekter i det - jeg er opmærksom på fejlene og især opmærksom på at få dem rettet. Jeg pisker ikke mig selv mere over at klokke i det, tværtimod er jeg blevet mere konstruktiv og har fået udvidet min komfortzone, som igen gør mig mere kompetent.


Fejl er ikke et fy-ord. Det er en vigtig bestanddel i ens egen udvikling. Uden fejl rykker man sig ikke en meter.


Så er spørgsmålet bare: vil man vælge at ignorere fejlene, eller vil man se dem i øjnene og tage handling?



Akrylnegle laves i Frederikssundsområdet af certificeret CND designer. 3 ugers holdbarhedsgaranti og mulighed for glimmer og sten. Se link på præs.


SunSpa airbrush tanning til 75,- tilbydes også.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Rosalia...
Forfatter: 
Dato:  21-03-2010 10:55

jeg kan godt forstå at i ikke er int i et ekstra forum, for så havde i INTET at skrive om. jeg ser kun jer svine andre til, og hvis der ikke var nogen der sagde jer imod så i kunne kværulere, ville gassen gå af jeres ballon.


Undskyld, men sagde du ikke lige før, at vi skulle stoppe mudderkastedebatten? Det kalder jeg da at være super dobbeltmoralsk!


Jeg kan da finde fejl og stille spørgsmål ved mange ting som fks AH gør, men da ikke i den genre i kører i, men omkring andre dressurfolk kunne jeg da godt føre en saglig og rolig debat omkring enkeltting. det kan jeg ved de fleste ryttere, men da ikke noget der gør dem til det i udstiller dem som.


Jamen når nu der så bliver skrevet noget negativt om AH, så kunne du jo bare skrive at du er enige nogle af de ting som du mener han gør forkert, også komme med alle de positive ting han gør?


Nu kører denne tråd igen af sporet, og sjovt.... det er de samme 5 menensker der skriver negativt IGEN


Jeg synes faktisk ikke det var et negativt indlæg jeg kom med, tværtimod, så var mit indlæg en håndsrækning til folk, med andre meninger end jeg selv


" Det er ingen kunst at ride en prægtig hest middelmådigt, men en kunst at ride en middelmådig hest prægtigt"



0
0
Svar på denne tråd
 
 Epona...
Forfatter: 
Dato:  21-03-2010 11:01

Skulle træningsforummet så være forbudt for de religiøse epona-elskere?


Tror desværre ikke vi slipper for dem...


Og ja, jeg synes Epona belyser nogle fine emner, synes desværre bare at der er godt lidt for meget fanatisk religion i det - desværre...



Med venlig hilsen

Zooropa - Anne: http://annemonark.blogspot.com/

** It's not enough to rage against the lie.. you've got to replace it with the truth. **
- Bono, U2

Har jeg hovedpine er det fantomsmerter :-D

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nyt Forum
Forfatter: 
Dato:  21-03-2010 11:04

Ja, jeg stemmer også for.


Men skal jeg være ærlig, så mener jeg ikke der skal være en nyt LDR forum. Jeg synes der skal være et Forum, for de "skelet-biomekanisk-slip tøjlen-etc" ryttere.


Jeg har da mange andre ting jeg også gerne vil debetarer, uden at skulle have 800 tossede kommentar, som hver gang ender ud i, at det er de samme fire-seks personer der sider og bakker hinanden op og laver grin med andre.


Ja, et nyt forum, for de personer, som gang på gang kører trådene af sporet med deres rygklapperi og heksejagt, og lad Træning bliver som før i tiden, tror også vi vil få mange af de gamle tilbage igen.



Annette


Kvalitets avl af springheste


Forhandling af Marstall, Myoplast og TRM


Nu også HorseLux produkter, bla. Fiberpiller


Safemate folingsalarmer udlejes


Book allerede nu


www.stutteri-taldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Diaz....
Forfatter: 
Dato:  21-03-2010 11:05

kan godt se hvad du skriver, men du må forstå og acceptere at nogle mennesker mener præcis det modsatte.


jeg mener at det ridning epona proklamerer er direkte ødelæggende, ligesom de mener det modsatte.


Jeg mener og at western ridning og islænder ridning indeholder nogle vanvittige ting som er dyremishandling og unødvendigt.

men jeg holder med væk fra deres forum da jeg ikke har noget positivt at bidrage med.


fks syntes jeg også muslimer er sindsyge når de tror og handler efter deres tro. men jeg ringer da ikke på deres dør og sviner dem til for det. eller prøver som jehovas vidner at gå fra dør til dør for at udbrede min tro.


hvorfor er i fks ikke på islænder forum.... de rider jo netop alle deres heste med hovedet i sky og ryggen smidt og de sidder ofte med maaaange kg i hånden. hvorfor infiltrerer i ikke alle deres tråde ? fordi de er et forum til præcis den slags ridning, derfor skal vi også deles op. for vi bliver ALDRIG enige.




0
0
Svar på denne tråd
 
 Rosalia....
Forfatter: 
Dato:  21-03-2010 11:16

jeg mener at det ridning epona proklamerer er direkte ødelæggende, ligesom de mener det modsatte.



Se nu kunne det være super interessant at vide hvorfor du mener det er direkte ødelæggende...?


Så kunne vi jo starte med en god, sober debat, med accept om at vi er forskellige.



" Det er ingen kunst at ride en prægtig hest middelmådigt, men en kunst at ride en middelmådig hest prægtigt"



0
0
Svar på denne tråd
 
 Camilla ♥Guld drengen Drabant&#
Forfatter: 
Dato:  21-03-2010 11:27

Camilla ?Guld drengen Drabant&#


Hvor mange gange er det ikke forsøgt? og hvor ofte er en sådan debat endt sober!

Det er aldrig sket før, hvorfor skulle det så ske denne gang?


Med venlig hilsen

Zooropa - Anne: http://annemonark.blogspot.com/

** It's not enough to rage against the lie.. you've got to replace it with the truth. **
- Bono, U2

Har jeg hovedpine er det fantomsmerter :-D

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tråden
Forfatter: 
Dato:  21-03-2010 11:34

Kan vi ikke bare prøve at holde det her som en tråd, der drejer sig om, om vi ønsker et forum mere, ja eller nej.


Diskutionen om vores enighed eller ej, er nytteløs, som ovenstående skriver, er det prøvet før.


Camilla, jeg synes du skal starte en tråd til det ønske du har, så kan vi skrive der.


Men her synes jeg vi skal respekterer trådstarter og forholde os kun til spørgsmålet, på den måde har vi noget at "vise" til HN, og måske få vores ønske opfyldt :-)



Annette


Kvalitets avl af springheste


Forhandling af Marstall, Myoplast og TRM


Nu også HorseLux produkter, bla. Fiberpiller


Safemate folingsalarmer udlejes


Book allerede nu


www.stutteri-taldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Annette
Forfatter: 
Dato:  21-03-2010 11:37

Annette: Jeg stemmer for! Så kan de klappe hinanden på ryggen der! :-)


Med venlig hilsen

Zooropa - Anne: http://annemonark.blogspot.com/

** It's not enough to rage against the lie.. you've got to replace it with the truth. **
- Bono, U2

Har jeg hovedpine er det fantomsmerter :-D

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg synes HN
Forfatter: 
Dato:  21-03-2010 11:37

har rigeligt med foraer. Og træning dækker over mangt og meget.

Skulle vi så også dele røgt og pleje op efter om man er til stald, løsdrift, ad lib grovfoder, ad lib havre, barfod ,sko osv osv?


Skulle jeg foreslå noget, så var det at moderator skal være lidt hurtigere ude efter dem der forbryder sig mod adfærdsreglerne.


For enig, nogen gange bliver indlæggene lige lovlige hidsige og personlige..


Men HVIS I vil have jeres egne underforaer med Aka, Parelli, Monty Roberts, LDR, what so ever, så kan I stadig ikke sikre Jer mod at de andre ikke går ind og blander sig.


Og det er jo debatforaer...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Keppie
Forfatter: 
Dato:  21-03-2010 11:46

Keppie: Grunden til at jeg synes der er grundlag for et forum for Epona-tilhængere er, at der ofte sker en hetz - ja sådan føler jeg det - mod ryttere som ikke rider sådan som epona forskriver det.

Det sker der ikke på samme måde på røgt og pleje, her er det mere legalt at have en anden holdning...

Men kan selvfølgelig godt følge dig i at man ikke kan dele alle foraer op i underkategorier! Men lige her synes jeg faktisk der er et grundlag for det...


Med venlig hilsen

Zooropa - Anne: http://annemonark.blogspot.com/

** It's not enough to rage against the lie.. you've got to replace it with the truth. **
- Bono, U2

Har jeg hovedpine er det fantomsmerter :-D

0
0
Svar på denne tråd
 
 Islænder + western
Forfatter: 
Dato:  21-03-2010 11:46

Grunden til, at "vi" ikke infiltrerer ovennævnte 2 forummer er fordi, de ikke handler om dressur eller spring. Ganske enkelt. Islænderrytterne prioriterer nogle ting, som er en by i Rusland for "os". Westernrytterne prioriterer noget andet.


I dette træningsforum findes der hovedsaglig spring- og dressurryttere. Vi ønsker os allesammen, at hestene er smidige, tilfredse og stærke.


Jeg er selv dressurentusiast, og jeg ønsker mig de ting, som dressuren (ihvertfald som beskrevet i DRF's fordringer) står for. Det tror jeg også, alle "i andre" gør.


Det der så er interessant er, hvad gør de forskellige for at opnå de her ting? Nu er LDR meget oppe at vende, primært fordi det er blevet en trend at bruge det - men ingen kan rigtig fortælle, hvorfor man bruger det. Der kommer mange forskellige forklaringer, men de fleste virker subjektive - hidtil har jeg ikke set noget, der kan underbygge, at metoden styrker hestens overlinje og gør dens gangarter bedre. Det er ikke nok for mig, at en skinger dame udtaler, at "LDR er noget af det bedste, der er sket for hesten, siden mennesket satte sig op på den".


Jeg er her for at LÆRE. Jeg lærer intet, hvis jeg ikke får nogle facts på bordet, og jeg synes, det er ok at stille krav til de oplysninger, man søger.


Lige nu synes jeg for eksempel det er hamrende interessant - men også tragisk - at der er blevet afholdt en pro LDR clinic i Herning med det formål at demonstrere fordelene ved denne metode. Og tilskuerne ville sågar få muligheden for at stille spørgsmål.


Det blev der imidlertid ikke tid til (?), og efterfølgende rider en anerkendt rytter (jeg undgår at sige navnet, da jeg ellers vil få skudt i skoene, at jeg udøver hetz og er misundelig) rundt i arenaen og forklarer, hvad han gør og hvordan det virker.


Der bliver beskrevet, hvordan den dybe holdning gør det nemmere for hesten at få benene op. Og at takten bliver god. Hvis man benytter sig af pauseknappen vil man se, at fra rytteren giver beskrivelsen og til han afslutter passagesekvensen, så står hesten på ét forben under hele forløbet = taktfejl.


Taktfejl som sådan kan ikke få mig op af stolen, alle heste taktfejler ind i mellem. Men det er en FEJL, som kan rettes, og jeg mener det er propaganda og manipulation af værste skuffe, når rytteren netop fortæller godtroende mennesker i salen, at LDR forbedrer takten - når man med egne øjne kan se, at det ikke passer.


Hertil tænker jeg: ved rytteren, at det han siger, ikke passer? Eller synes han oprigtigt, at det han siger, stemmer overens med det, han udfører? Jeg er i tvivl.


Og så vil jeg gerne forbeholde mig retten til at udtrykke min undren på dette forum uden at du, Oxalia, f.eks., anklager mig for ikke at respektere mennesker af en anden mening end jeg, eller for at udøve mudderkastning. Jeg går ikke ind for censur, jeg går ind for oplysning - og jeg bliver rasende, når en højtagtet rytter tilsyneladende betragter mig - og andre LDR tvivlere - som værende retarderede, fordi vi vover at stille os tvivlende overfor LDR-metoden, der giver pågældende rytter smør på brødet.


Optagelserne taler for sig selv. Jeg kan jo kun håbe, at andre vil åbne øjnene og indse, at man ikke nødvendigvis behøver at være iført blotterfrakke, have ustyrligt meget kropsbehåring, rådne tænder og et skælmsk smil samt bolcher i lommen, for at træne sin hest på en måde, der slider på den.


Akrylnegle laves i Frederikssundsområdet af certificeret CND designer. 3 ugers holdbarhedsgaranti og mulighed for glimmer og sten. Se link på præs.


SunSpa airbrush tanning til 75,- tilbydes også.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Hovsa...
Forfatter: 
Dato:  21-03-2010 11:57

Lige en rettelse:


Jeg mente "du, Rosalia", og ikke Oxalia. :)


Akrylnegle laves i Frederikssundsområdet af certificeret CND designer. 3 ugers holdbarhedsgaranti og mulighed for glimmer og sten. Se link på præs.


SunSpa airbrush tanning til 75,- tilbydes også.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Tjah ...
Forfatter: 
Dato:  21-03-2010 12:02

Jeg kunne frygte, at du kunne få ret Keppie.


JEG ved, at JEG ikke ville gå ind på et Epona/remonte/skelet forum, men jeg er ikke sikker på, at det samme ville gælde den anden vej.


Jeg har fuld respekt for den måde at ride på og jeg har fuld respekt for, at man tror på det - men det er bare ikke sådan jeg rider og det vil jeg også gerne respekteres for, men her føler jeg den hænger lidt.


Jeg kender rigtig mange, i mine øjne, dygtige spring og dressurryttere, der for længst har "meldt" sig ud af debatterne her på HN, da de ikke orker at blive ved med at forsvare deres træningsmetoder/ridestil og som ikke orker at blive hamret ned og gjort til grin, såfremt de kommer til at kvække lidt herinde.

Jeg synes også det er forsøgt forklaret mange gange, hvad LDR eller bag lod nu menes at gavne, fremme osv. men debatten havner altid i rygklapperi, tilsvining eller latterliggørelse og så forstår jeg godt, at folk holder sig væk. Men jeg savner dem og ville ønske et forum, hvor der også er plads til dem. Alle disse dygtige ryttere der kunne bidrage med en masse.




"The older I get, the surer I am that I'm not running the show."
- Leonard Cohen
0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  21-03-2010 12:28

Så er der startet en ny tråd op!


Håber alle har mod på at skrive!!!!!!!






" Det er ingen kunst at ride en prægtig hest middelmådigt, men en kunst at ride en middelmådig hest prægtigt"



0
0
Svar på denne tråd
 
 Meget nemmere
Forfatter: 
Dato:  21-03-2010 13:07

Gu' er det meget nemmere med forskellige foraer - saa er der ingen behov for menings-udveksling, og saa behoever man aldrig at laere noget!


Hurra for det lette liv!


*irony off*


0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvorfor?
Forfatter: 
Dato:  21-03-2010 13:23

Jeg er en af dem, som har læst Epona-trådene uden at deltage aktivt.


Og det har jeg gjort, for jeg er så fascineret af, at en flok mennesker kan opføre sig som de gør i disse tråde - og nogle er endog med ganske imponerende opførsel.


Jeg føler intet behov for at komme med videnskabelige/dokumenterede argumenter for min ridning, da jeg endnu ikke har accepteret "støvsugerbandens" såkaldte videnskabelige og dokumenterede argumenter mod min ridning. Og et argument mod min ridning består som oftets i, at jeg skal komme med videnskabelige argumenter for, hvorfor min ride form er ok???

Og latterliggørelse af sportens topryttere er altså heller ikke noget, der kan overbevise mig.


Selv biomekanikkens lokomotiv - Hr. Heuschmann - er med sin biomekaniske viden i tvivl om, hvorledes den rigtige træning bør foregå. Hr. Heuschman's argumentation er - mener jeg - stadig baseret på forholdthed, mere end hestens placering af hovedet. Hvorfor skulle det så være i orden og acceptabelt, at en "bande" kan vedtage hvilken form er forkert? Og det uden skelen til nuancer i formen i øvrigt. "Banden" har så - for nemheds skyld? - vedtaget, at ingen hest af egen fri vilje og uden at have lidt nogen form for overlast på et tidspunkt vil gå bag lod. At AL ldr er ensbetydende med ekstra-stramme næseremme og kandar-kæder samt rigtig hårde hænder. - Og så er der lukket for diskussion.


At "bandens" medlemmer ydermere er overbeviste om, at alle andre er aldeles uinteresseret i hestens ve og vel. Og i øvrigt mener, at alle andre end bandens tilhængere er komplet uvidende - hvor diskussionsgrundlaget her?


Jeg synes, der er alle tiders, at folk tror, på det, de laver med hestene.Men endnu har jeg ikke set et eneste argument, der beviser "bandens" endegyldige sandhed, og så gider jeg heller ikke at blive fremstillet som et uvidende, afstumpet fjols, der bevidst handler mod bedrevidende. Selvom man i en gruppe vedkender sig samme træningsmetode, kan man sagtens have forskellige holdninger og blive klogere af hinanden.


Hvis ikke et andet forum - så måske en lille emne-overskrift, der signalerer hvilket område, tråden falder under?

Cirkelinemus .

0
0
Svar på denne tråd
 
 ukyujghj
Forfatter: 
Dato:  21-03-2010 13:33

når der nu nævnes religiøsitet, synes jeg da de konventionelle ryttere netop opfører sig lidt ligesom dengang præster trak kirken ned over hovedet på folket, udbasunerede leve regler, og alle der stilte spørgsmål fik at vide at sådan er det bare.. det er guds vilje.. eller andreas og Bjarnes vilje. Og forstår du ikke det, er du uintelligent....blev man ved med at presse citronen dengang blev man udråbt til heks..... skrid med jer, vi vil dyrke vores tro selvom vi ik kan svare på hvorfor..


Det skred jo netop der, hvor ldr ryttere ikke ville forklare hvorfor det var bedre..Jeg forstår godt det var/er kilde til stor undren hos mange mennesker, at der er en stor skare der vil skide på biomekanik.. og det er da utopi bare at begynde at kalde alle der kan definere hvorfor de rider som de gør, for frelste..


Det er netop denne sides folk der rider mest forskelligt, med flest nuancer, i mine øjne, så skal der være et nyt forum, synes jeg det hedder LDR. For der findes ikke noget der hedder epona ridning...


fint nok man ikke vil ride støvsuger, det vil jeg heller ik, men jeg vil så sandelig heller ik ride ldr.. Jeg synes begge er ekstremer..så hvad fa... skal mit træningsforum hedde?








Mvh Michelle

FLINT ALLMIGHTY

aloe vera forhandler

www.houseofcharisma.com

Home of Masterback flex saddles

0
0
Svar på denne tråd
 
 tjaaah
Forfatter: 
Dato:  21-03-2010 14:44

Jeg har skrevet mange indlæg om, hvorfor mine holdninger er som de er, men er træt af at de åbenbart kun læses som "Jeg elsker Andreas, rider kun baglod, og Julie er dum"..


Kunne vi få et forum, hvor vi kunne debattere uden at få skudt i skoene at vi ikke er interesseret i personlig udvikling eller biomekanik, ville det være en fornøjelse..



Og så må jeg hellere tilføje at alle der rider støvsuger er tykke, så meningen ikke går helt tabt..


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rosalia...
Forfatter: 
Dato:  21-03-2010 14:56

Fej da lige for ejen dør, når du påpeger at andre herinde skriver negativt og nedgørende.


Af alle skribenter der har skrevet i træningstrådene LDR kontra støvsuger, så har du lige godt skrevet de allermest nedgørende indlæg i mine øjne.



Hilsen LouiseN



0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg tager HN
Forfatter: 
Dato:  21-03-2010 15:33

og de indlæg der er herinde oppefra og ned. Jeg bærer over med at der er folk der er bedre til at være assertive end andre og sådan er det også i det virkelige liv.


Zooropa, for bare 3-4 år siden da var debatten om barfod kontra sko 10 gange værre end det jeg oplever herinde på træning omkring LDR kontra "støvsuger". Jeg holdt også en god lang pause fra HN hvor det blev lige for heftigt for mig. Og der bliver da stadig også ind i mellem diskuteret ret heftigt inde på røgt og pleje.


DEt er ikke blot spørgsmålet om respekt for hinanden og hinandens meninger og ståsteder, men om at vide hvor man møder hinanden og forholde sig assertivt. Uanset hvor meget man bliver svinet til, eller føler man bliver svinet til... Det kan være svært, fordi vi alle har en masse følelser omkring det at holde hest.




0
0
Svar på denne tråd
 
 Keppie
Forfatter: 
Dato:  21-03-2010 16:05

Keppie: Jeg tænkte faktisk lige præcis på barfodsdebatterne, da jeg skrev mit indlæg. Og jo jeg husker dem også som ret voldsomme! Dog synes jeg bare denne gang, at der er rigtig mange personlige hetz, mod folk som slet ikke kommer her på HN. Jeg synes man hænger rigtig rigtig mange mennesker ud - af de professionelle ryttere. Der blev selvfølgelig også hængt folk ud i barfodsdebatterne, men barfodstrimmerne er bare i fåtal i forhold til de professionelle ryttere, derfor synes jeg nok at denne debat på træning er værre end debatterne på røgt og pleje...


Men ja det er jo min mening... ;-)



Med venlig hilsen

Zooropa - Anne: http://annemonark.blogspot.com/

** It's not enough to rage against the lie.. you've got to replace it with the truth. **
- Bono, U2

Har jeg hovedpine er det fantomsmerter :-D

0
0
Svar på denne tråd
 
 træning..
Forfatter: 
Dato:  21-03-2010 16:31

"Det er mig temmelig ubegribeligt, at man synes, man er berettiget til at eje og bruge sin hest uden overhovedet at være interesseret i, hvordan denne anvendelse påvirker hesten (i negativ og positiv retning)."


En skovturshest får også gigt. Nogle bruger hestene, for at tjene penge - andre rider sandkasse´-ridning uden aldrig at komme videre.


Nogen bruger en pisk til at slå hesten på forbenen, for at bakke og derefter give den en godbid - andre trykker den let på bringen og slipper trykket når den bakker - lige fedt, lige sundt?? Forskellig træning, forskellig udførelse.


Der har også været eksempler på heste der er forpartsbelastet ved støvsugerridning og JEG fatter ikke man vil have en hest til at gå under tempo. Den tøffer jo afsted, hvordan skal det nogensinde forbedre gangarterne???


Vi er forskellige, accepter det nu og lad vær' med at være så f*ndens fanatisk omkring en ridemetode!!


Harvester




"Jeg er et følsomt og intellegent menneske, med en klovns sjæl der altid kommer galt afsted"

Ukendt





0
0
Svar på denne tråd
 
 forresten..
Forfatter: 
Dato:  21-03-2010 16:33

.. jeg stemmer for et nyt forum! Så kan alle de fanatiske støvsugere have deres eget forum, så vi "andre" kan diskutere mange forskellige slags ridning end bare støvsugning.


Harvester



"Jeg er et følsomt og intellegent menneske, med en klovns sjæl der altid kommer galt afsted"

Ukendt





0
0
Svar på denne tråd
 
 griner..
Forfatter: 
Dato:  21-03-2010 17:26

Nemmerlig, vi slider rent faktisk alle sammen på vore ridedyr, og byder dem en unaturlig ting ved dette. Heste er altså et brugsdyr, uanset om man ser den som dressuratlet, eller den er det lysende holdepunkt i ens personlige udvikling.

Generelt er der en noget bredere accept af forskellighed hos netop de brugere, der efterlyser et nyt fora..

Pudsigt nok, tror jeg der vil vedblive at være debat på dette, hvorimod det nok er lidt sværere på Eponas afdeling...


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg vil gerne
Forfatter: 
Dato:  21-03-2010 19:39

vide hvad Epona ridning er ?? for de indlæg jeg har set der inde viser jo ret forskellige træningsmetoder og trænere(Kirsten Hansen, handicap rytter der klikkertræner, Susan, En uddannet berider, en Akedemisk rytter og mange flere) jeg kan ikke se det skulle være en fastlagt metode.. eneste de alle har til fælles er at hesten går foran eller i lod..

Jeg kan ikke se ideen i at dele forum.. hvad er ideen i kun at få en type svar ?? nå ja så kan man sidde og klappe sig selv på ryggen og sige "ja jeg tænkte nok jeg havde ret"..

Hvad laver man i et debat forum hvis man ikke ønsker at debattere, både med folk der er enige, delvis enige og rygende uenige med en ?? er det ikke netop meningen med sådan et forum ?? og er det ikke det man lære mest af ?? men der er jo nogle der gang på gang nægter at argumentere, de smider bare deres mening ind og konkludere at det er det korrekte (jamen hov nej det er jo det de beskylder den anden side for) men de gider ikke forklare eller argumentere, for vi andre er jo alligevel for dumme til at fatte det.. hvordan forventer man at få andre til at se ens synspunkt hvis man ikke gider forklare det ??

Synes det er kedeligt (og ja det gælder "begge" sider) hvis folk blot ønsker at sidde i deres egen "hule" og kun snakke med ligesindet og aldrig udvide sin horizont..

Hvis man får råd man ikke føler man kan bruge til noget, er det så ikke blot nemmest at ignorere dette ?? det ville jeg da gøre, det samme når folk fortæller mig min ridning er helt forkert (med mindre de har gode argumenter eller forklaringer, så høre jeg efter og tænker over det) da jeg er sikker på at det er det rette for mig og min hest.. så er der jo ingen grund til at føle sig truffet..


Hilsen Signe og Stjerne guldklumpen Emma



0
0
Svar på denne tråd
 
 epona-banden
Forfatter: 
Dato:  21-03-2010 19:59

Nu har jeg kigget alle de indlæg igennem, der er skrevet i i dag. Så vidt jeg kan se, har medlemmer af "epona-banden" kun skrevet i de tråde, hvor navnet epona indgår i trådens navn samt i en tråd, som Søs1 har oprettet om manipulation.


Nu ved jeg jo ikke, hvem I "epona-fjender" regner som medlemmer af "epona-banden", men kunne I ikke selv bare springe de tråde over, hvis de falder jer så meget for brystet? De er meget nemme at identificere.


Det er jo samtidig de langt mest sete tråde på træning, så jeg tolker det da derhen, at der virkelig er interesse for de tråde på træning.


Mange hilsner fra Misser
0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg synes
Forfatter: 
Dato:  21-03-2010 20:11

at de værste "hænge-ryttere-ud" tråde har kørt på hyggen og ikke herinde. De få personer som vil være "efter" dem der rider moderne dressur, vil 110 % være at finde på et sådant forum, hvis det blev oprettet.


Som Keppie kunne jeg også godt ønske at moderatorerne var lidt hurtigere når den debat er igang, uanset om det er den ene eller den anden som ikke kan holde sig på måtten.


Jeg ville ønske at folk ikke på forhånd afviste råd bare fordi de kom fra en der trænede anderledes end dem selv. Og så ville jeg ønske at folk (fra begge "sider") ind imellem trak vejret, slukkede computeren og satte sig på sine hænder.


Faktisk synes jeg at nogle af de gange hvor jeg har lært mest herinde, har været når mine egne holdninger er blevet udfordret Så nej, jeg synes ikke et sådant forum er nødvendigt, men det kræver altså at folk begynder at opføre sig lidt pænere ;)


Sagde Janne

Sælges:

Windsor elite 17 "

Lædergjord med maveplade - 110 cm

- Send PB for info -




0
0
Svar på denne tråd
 
 Enig...
Forfatter: 
Dato:  21-03-2010 20:55

Rigtig godt indlæg jannej!


En løsning kunne afgjort også være, at moderatorene modererede lidt på tonen i visse tråde.


Det handler for mit vedkommende ikke om, at jeg kun vil debattere med såkaldte ligesindede. Det er klart - som jannej også skriver - mest lærerigt at blive udfordret. Jeg vil gerne debattere med alle, men så skal jeg som udgangspunkt mødes med respekt for min målsætning og mine værdier - uanset hvor langt fra modparten, jeg måtte befinde mig.


Der er en lille håndfuld, der er så stålsatte på deres overbevisning, og som ikke accepterer, der er flere veje til Rom - Eponabanden? Denne lille håndfuld er ikke indstillet på at møde nogen, som ikke har samme mening som dem selv, og det er utroligt ødelæggende for enhver debat, når de troligt møder op for at komme med deres budskab.

Cirkelinemus



0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja debatten
Forfatter: 
Dato:  21-03-2010 21:16

bliver enormt kedelig hvis man på forhånd ved at man intet kan lære af den modsatte part. Så handler det bare om at råbe højest, den der kan det har mest ret Faktsik er der flere som skriver nogle top gode indlæg, men de drukner i mængden af "du-er-dum" indlæg, hvor folk peger fingre af hinanden.


Man så det sidst i de to lange tråde, hvor folk begynder at gøre nar af andre og det gode budskab fuldstændig drukner i selvhævdelse og navlepilleri.


Sagde Janne

Sælges:

Windsor elite 17 "

Lædergjord med maveplade - 110 cm

- Send PB for info -




0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmm...
Forfatter: 
Dato:  21-03-2010 21:28

Det skub, der finder sted, for mit vedkommende, er at de mennesker, jeg gerne vil debattere med, f.eks Karen, Michael, Cirkeline, Anette, med mange flere, som jeg ikke nødvendigvis er enig med i alt, men som jeg føler har rigtigt meget at byde på, dem er jeg, via vores nok eneste fællestræk, ønsket om en fri debat, uden den konstante fejlfindings-slow-hvad med dette billede-nu skal i bare se-tendens, blevet sat i "bås" med..Følgelig er vi blevet oppositionen, der vurderes samlet, og der er ikke de store muligheder for nogen "intern" debat, da der, hver gang der er skrevet et indlæg, har 7 kontraindlæg, hvoraf de 5 er "Godt gået" og de sidste 2 er løsrevne sætninger, vi skal stå til regnskab for..

Jeg vil smadder gerne høre, hvad de egentligt har på hjerte, for der er altså noget, og meget af det har de endda selv tænkt over..


Så er der den ubehagelige "gruppeting", tydeligst udtrykt af Julie, der fortæller at der endda bag kulisserne, er mange der fælles morer sig over andre. Os, i det "ufrivillige oppositonsfællesskab" er alle enkeltpersoner, der ikke har nogen fælles referenceramme eller undervisersolidaritet at trække på.


I denne tråd er der så dukket andre op, der faktisk har endnu mere at byde på, og som skriver at de ikke ønsker at deltage i debatten længere, fordi den bliver ført på de betingelser..


Hvad kan det skade, at lade et ekstra fora køre, på prøvebasis..


Ellers kunne Karen oprette endnu en af hendes vedgående tråde, og så kunne vi frabede os Eponaiseringen..


Og jeg er meget nedtrykt, da stillingen som Gud er, takket være et stort lobbyarbejde fra Alleponyersret(særligt de-sløvefraktionen), er blevet forhåndstildelt Julie...


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd
 
 Et fredfyldt konstruktivt forum
Forfatter: 
Dato:  21-03-2010 21:57

Jeg har selv åbnet et fransk forum for 2 et halvt år siden, som KUN akcepterer medlemmer der er ærligt INTERESSEREDE i at lære/diskutere/udveksle positivt omkring den tyske trænings skala og de hollandske LOW DEEP AND ROUND teknikker.


Det har udviklet sig til et fantastisk dejligt forum, hvor ALLE forsøger at blive BEDRE til at forstå netop disse teknikker, med fotos og videos, samt respektfuld, kontruktiv udveksling, hvor alle hjælper hinanden.


I dag har jeg samlet 850 medlemmer, med over 59.000 beskeder og ca 400 besøgende HVER DAG, samt op til 63 personer på én gang, der hygger sig omkring det at lære VERDENS BEDSTE DRESSUR TEKNIKKER sammen :


scandinaviandressage.forumpro.fr/


Det er en FANTASTISK OPLEVELSE at kunne komme ind på et forum, hvor der er RO OG ORDEN, respekt og venlighed... jeg er så stolt af det forum og de fremskridt, som rytterne har gjort i al fortrolighed, da de er i ly for al hetz af deres arbejde.


Måske jeg en dag finder energi til at tilbyde danske ryttere det samme service forum !


Billede



LOW DEEP AND ROUND
Definition, anvendelse og formål forklaret her :

www.scandinavian-dressage.com/uk/ DRF.html

0
0
Svar på denne tråd
 
 Som Jannej
Forfatter: 
Dato:  21-03-2010 23:55

Synes jeg også at moderatorene burde være hurtigere når reglerne overtrædes og ja folk (og det gælder jo alle uanset ridemetode og religion ;-) )burde ind imellem læse deres indlæg en ekstra gang og undgå de personlige angreb..

Selvfølgeligt skal man respektere hinanden og det gælder jo igen alle.. men det nytter jo heller ikke at folk bliver småpige fornærmet lige så snart folk spørger ind til noget eller gerne vil have noget forklaret.. det er jo sådan man lære..

Jeg har tidligere kunnet hidse mig frygteligt op i tråde, men har indset at det intet godt bringer og gør mit bedste for at være åben og konstruktiv, selv om det da ikke altid er lige nemt :-)


Hilsen Signe og Stjerne guldklumpen Emma



0
0
Svar på denne tråd
 
 Jamen, det
Forfatter: 
Dato:  22-03-2010 00:08

var da et tilbud, Pia kommer med der (y) :-)


Vupti - et forum for LDR (y)


Det er da ganske godt - for helt ærligt, så er jeg da også blevet lidt træt af, at visse personer ikke vil argumentere for, hvorfor det er godt for hesten og for dem selv, at de rider som de gør, fx LDR - men stort set nøjes med at argumentere med, at vi andre og epona er dumme....


Det bliver alt for ofte alt for personligt (n)

og det fylder kedeligt op i en ellers interessant mulighed for træningsdebat.





:-) fra NinA




Skovturspart på hest (157cm) ved Uvelse, Lystrup Skov



Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)


FORDRINGER I DRESSUR (y) (kun tekst - ikke billeder)


se epona.tv

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pia MUNCK (Scandinavian Dressage)
Forfatter: 
Dato:  22-03-2010 00:27

Jeg har selv åbnet et fransk forum for 2 et halvt år siden, som KUN akcepterer medlemmer der er ærligt INTERESSEREDE i at lære/diskutere/udveksle positivt omkring den tyske trænings skala og de hollandske LOW DEEP AND ROUND teknikker.


Vil det sige at ryttere der har haft dårlige resultater med LDR, ikke er velkomne til at skrive om deres erfaringer på dit forum?


Er det ikke lige præcis dét der er faldgruben ved et debatforum med censur?


For jeg husker da tydeligt resultatet, da 2 brugere stillede venlige og høflige spørgsmål vedrørende de negative følgevirkninger af LDR. De blev BANNET!!!


Vi debaterer for at lære, ikke for at blive hjernevasket af nonstop propaganda og positivt tågeslør...



Jeg stemmer for at beholde "træning" som det er!

Et debatforum omhandlende træning af heste...



Chris!

I never give up - I never give in...

0
0
Svar på denne tråd
 
 god ide
Forfatter: 
Dato:  22-03-2010 00:30

Jeg synes også det ville være rart, at dele forum op!

Så man kan dele erfaringer og meget andet interessant, med ens lige, uden der kommer alle mulige dumme og useriøse vittigheder, og latterlige kommentarer, fra nogen jeg ikke deler min sympati for... Så jo del forum op, så der er plads til alle!


Elsker dressur når det bliver en kunst!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lolly 1
Forfatter: 
Dato:  22-03-2010 00:40

Århh, indrøm nu at bare LIDT af mine tåbelige kommentarer har fået dig til at fnise - bare en lille bitte smule...




Chris!

I never give up - I never give in...

0
0
Svar på denne tråd
 
 ha ha..
Forfatter: 
Dato:  22-03-2010 00:57

jo der var en god en`fra David, der ku jeg ik lade vær

lige hvad jeg husker, men har ik styr på hvor det var??


Elsker dressur når det bliver en kunst!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Epona reklame
Forfatter: 
Dato:  22-03-2010 01:15

Epona er efter min bedste overbevisning en forretning, og den får al den reklame man kan tænke sig.

Jeg troede, at reklame relaterede emner hørte til, under andet forum, men nej.


Hvornår har du lavet en foderplan til dine børn

0
0
Svar på denne tråd
 
 LDR- og Eponaryttere
Forfatter: 
Dato:  22-03-2010 06:58

Man kan vel også bare starte sin tråd med at skrive: Alle råd og spørgsmål fra ryttere, der ikke bevidst rider deres heste bag lod frabedes! ...


Jeg lover på forhånd at respektere ønsket, hvis tråden starter i den kategori ...men jeg vil nysgerrigt følge med i svarene, og muligvis oprette en ny tråd, der relaterer til den anden, hvis der er noget, jeg slet ikke forstår (det forekommer ret tit for mit vedkommende , når der snakkes LDR)...


Jeg stemmer for større respekt for hinandens valg og en bedre tone generelt ...


Mon ikke der så kan blive plads til os alle sammen her på træning

...




De venligste hilsner Louise

***

Verden er i farver

0
0
Svar på denne tråd
 
 Debat...
Forfatter: 
Dato:  22-03-2010 08:27

Mon ikke debatten herinde blot minder om mange andre debatter i samfundet? Amerikanerne der er ved at komme op og slås om hvorvidt de skal have en sundhedsreform eller ej. Folk der hidser sig uhørligt op i diskusionen om hvorvidt Jyllands Posten er über cool eller über tåbelige med trykningen af Muhammedtegningerne. Sportsjournalister der ikkek an blive enige om hvorvidt den eller anden landstræner er genial eller vanvittig.


Forskellen her er måske at vi allesammen har lidt flere følelser "i klemme" fordi det handler om dyr, som vi allesammen elsker, uanset om vi træner dem på den ene eller anden måde. Jeg følte ihvertfald ikke selv at jeg elskede mine heste mindre dengang jeg trænede dem med glidetøjler i LDR, men nu hvor jeg har ændret min træningsform og lært mere om at afkode dem og deres adfærd, så opdager jeg nogle ting, som jeg ikke lagde mærke til før.


Jeg har ofte tænkt på at vi faktisk er første generation af internetbrugere, sådan "for real" og ligesom med alt andet, er al begyndelse svær :-) Vi skal lige øve os lidt i hvordan man kommunikerer på den her måde og hvor grænserne for almindelig god opførsel skal trækkes.. Det er på en eller anden måde, lidt "omkostningsfrit" at sidde bag skærmen og hælde ubehageligheder udenbords og det gør måske at tonen ofte bliver anderledes end den ville have været IRL? Samtidigt så kan man også hurtigt komme til at lægge sin egen "tone" ind over den måde man opfatter et indlæg på, uanset hvor mange smiley'er osv afsenderen har sat ind.


Da jeg på et tidspunkt var lidt forvirret om hvad jeg egentligt mente om hvordan træning skulle være, følte jeg mig ENORMT truffet over små stikpiller i de forskellige indlæg. Nu hvor jeg føler mig meget hjemme og "på plads" lægger jeg slet ikke mærke til den slags og jeg opfatter dem ihvertfald ikke som spydigheder


Jeg har skrevet herinde i mange år efterhånden. Nogle gange bliver det bare lidt for meget og så holder jeg en pause, som f.eks i ugerne inden Herning hvor der ikke var andet end skænderier i LDR trådene.. Nu "røg jeg så i gryden igen" men tendensen er desværre fortsat, så måske skal jeg snart have en lille pause igen ;-) Jeg vil gerne diskutere rideteori og gerne med dem der ikke er enige med mig.. Jeg er selv gennem tiden blevet flyttet og jeg håber også jeg har været med til at flytte andre gennem de debatter jeg har deltaget i.. Jeg tror nemlig på at debat nytter noget og jeg tror der er mange der læser med uden at skrive. Mange af de beridere jeg taler med til hverdag ved ihvertfald udmærket godt hvad der "foregår" og genkender endda navnene på enkelte af brugerne (næsten ligesom dem der IKKE ser Paradise, men ved alt om hvad der er foregået) ;-) Jeg tror heller ikke der var belevet afholdt en LDR clinic i Herning hvis ikke debatten havde været igang.


Jeg tror et af de forhold der indimellem bidrager til at skævvride debatten er forholdet mellem dem der har en enkelt hest og dem der har/træner flere hver dag og har gjort det gennem en årrække. Når man arbejder med mange forskelige heste, så oplever man jo hvordan man er nødt til at komme op med flere forskellige løsningsmodeller og tilpasse træningen til den enkelte hest. På nogle heste virker det rigtig godt at bakke den, på andre fint at ride 8-taller, på nogle at ride med kontakt, på andre at stå i let sæde osv osv osv.


Hvis man til gengæld "blot" har en enkelt hest, så kan man godt falde i fælden med at komme til at tro at lige præcis dén fremgangsmåde som man netop selv lige har haft succes med, er den eneste rigtige. Og på den konto kan man godt komme til at fremstå lidt påståelig


Samtidigt så virker den mekanisme også nogle gange den anden vej hvor en rytter måske har afprøvet noget en træner har forklaret deres veninde på et kursus, men det virker ikke og så konkluderer de at det er træneren eller trænerens system der ikke virker. Måske var det bare fordi deres hest havde et andet behov?


Det tror jeg vil være gavnligt for alle parter at have in mente når man skriver indlæg. Jeg er ikke rigtigt klar over hvilken kategori jeg tilhører når andre skriver "I" eller "støvsugerbanden" eller "Epona ryttere" men jeg oplever at de skribenter der benytter disse kasser, ofte er de mest agressive? Måske er det fordi jeg selv er i en af de kasser at jeg oplever det sådan?


Hvis man kommer ud af sin komfortzone, så bliver det ukomfortabelt og hvis man er ukomfortabel har man nok tendens til at være mere fremme i skoene. Dengang der var nogen der begyndte at rykke ved mit verdensbillede var jeg i dén grad ukomfortabel. Jeg har faktisk formået at bekræfte min egen unghest i at stejle til stævner fordi jeg var SÅ meget ude af min komfortzone, at jeg ikke anede hvad jeg skulle stille op, når den gjorde det. Jeg ville ikke benytte mig af de teknikker jeg tidligere ville have "kureret" et sådant problem med, men heller ikke lige havde nogle nye velkonsoliderede værktøjer. Så jeg sad faktisk bare der og håbede på at det ville holde op og da en tæt person i min omgangskreds, kommenterede det røg låget af min keddel


Nu har jeg udvidet min komfortzone og er igang med at kurere dette problem jeg fik bidraget til at skabe og jeg er totalt afklaret omkring det. Det betyder at jeg ikke føler mig presset hvis nogen kommenterer det, jeg opfatter ikke stikpiller og jeg er i stand til at give en pæn og saglig forklaring, hvis nogen spørger..


Jge har som sagt ikke noget "problem" i forhold til om folk rider deres heste med hovedet placeret let bag lod. Jeg vil gerne diskutere forskellene på at have det placeret der eller let foran og jeg vil gerne diskutere det højt og længe men det kan sagtens forgå i god ro og orden, såfremt dem jeg diskuterer med befinder sig i DERES komfortzone, som jeg oplever f.eks Cirkelinemus være det. En anden skribent som i en anden tråd, men den same debat har skrevet et meget sobert indlæg, er anjasm, som jeg ofte er uenig med om tekniske ting, men respekterer hendes gennemtænkte indlæg..


Og så sker det vist for os allesammen at vi engang imellem glemmer at sidde på fingrene


Nå, jeg ved dårlig nok længere hvad jeg ville med dette indlæg, som endte i denne tråd, men er faciliteret af mine tanker omkring alle de tråde der kører pt.


hmmmm.. hvad ville jeg?? Måske appelere til at alle skribenter kigger indad, skruer lidt ned for aggressiviteten og vender tilbage til deres komfortzone så vi kan have en ordentlig og givende debat :-)


God mandag :-)


Susan Kjærgård



www.blueberryhill.dk


"Our greatest glory is not in never falling,

but in rising every time we fall."


Har du set den nye uddannelse ?

0
0
Svar på denne tråd
 
 susan tak
Forfatter: 
Dato:  22-03-2010 09:10

Jeg synes du lige har skrevet et godt indlæg.


For at vende tilbage til trådstartes indlæg, så er jeg imod et "Epona" forum.

Det er ganske simpelthen fordi jeg vil føle mig hjemløs. Jeg er ikke udpræget EPONA rytter, jeg rider efter de akademiske principper, krydret med det jeg synes jeg kan bruge fra Mclean, fordringerne, Ute Lehman, Perry Wood og andre ryttere.

Hvilken kasse skal jeg så ned i? Den hvor man er 80% akademisk, men nogle gange synes at Bent Branderup forenkler visse aspekter rent teoretisk i sine bøger, og derfor henterman inspiration andre steder fra?


Jeg har fået god inspiration, og tænkt meget over indlæg der er skrevet af folk, som jeg har på fornemmelsen IKKE rider på samme måde som jeg.

Ihvertfald tror jeg hverken Anjasm eller cirkelinemus er akademiske ryttere, L nielsen er heller ikke, så vidt jeg ved er hun springrytter(? korriger mig hvis jeg tager fejl), jeg aner ikke hvad Keppie rider, men hun har fået mig til at se efter et nyt bid til min hest (havde nok aldrig valgt den model Keppie foreslog, hvis ikke lige vi havde et fælles forum).


Jeg synes dog det kniber med opførslen indimellem f.eks har der været skrevet nogle meget grimme udsagn i en af LDR trådene (den der blev lukket).

Man kan jo vælge bare at skrive at man er uenig, måske forkalre hvorfor, og hvis man opdager at man har skrevet lige lidt hårdt, så er det da stadig muligt på skrift at skrive "undskyld".


Derudover er jeg enig med Cirkelinemus som foreslår at moderatorerne kommer på banen. De behøves måske ikke ligefrem at lukke en hel tråd, men kunne nøjes med at slette "du har jord i hovedet" indlæggene.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Glidetøjler
Forfatter: 
Dato:  22-03-2010 13:10

Man har IKKE brug for glidetøjler, hvis hesten rides efter de RIGTIGE LDR teknikker !


Glidetøjler bruges kun af :


1 - en rytter der IKKE ellers kan få sin hest réelt til biddet (= dårlige basis teknikker) og det er der desværre selv ryttere på højt niveau der ikke ved... men disse ryttere får dog heller ikke nogen stor international succes, selv om det dog må indrømmes at dette mest ses indenfor andre discipliner end dressur !


2 - en virkelig god rytter der bare bruger glidetøjlen sporadisk en enkelt gang eller to under visse omstændigheder, ang. et problem at rette i en øvelse feks


3 - en rytter der er bange for sin hest, og føler sig mere sikker på denne måde, uden absolut at tage glidetøjlen i brug !




Og i de 16 år jeg har brugt LDR teknikker på mine egne heste, eller mine elever, har jeg ALDRIG oplevet at de får dårlige resultater ud af det... det er blot et spørgsmål om justeringer af hvor mange minutter af hver enkelt position / øvelse / tempo etc.


Hestene er vilde med det, blot det ikke bliver overdrevet... men sådan er det jo med ALT :


ALT MED MÅDE !



Og man skal huske at :


- VARIERE formen og bruge alle LDR positioner, også konkurrence udtryk (altså klassisk dressur foran lod)


- VARIERE træningen og benytte :


- skovture / skridtture

- middel galop i let sæde, gerne hjemme på banen eller i ridehus, hvis vejret er dårligt

- springning (evt løs) over små forhindringer, også til dressurhesten



Derimod skal man i sin ridning lære at UNDGÅ :


- FALSK LETHED på tøjlen (lige gyldigt hvilken position)


- at lede sin hest til at falde på forparten


... og det hjælper rigtig forståelse af LDR teknikkerne til at UNDGÅ ! Og derfor er de så fantastiske og revolutionerende, for hvem vil ikke gerne hjælpe sin hest til at føle sig bedre tilpas under rytter !!!


Billede


Billede



LOW DEEP AND ROUND
Definition, anvendelse og formål forklaret her :

www.scandinavian-dressage.com/uk/ DRF.html

0
0
Svar på denne tråd
 
 enig med Nugga
Forfatter: 
Dato:  22-03-2010 13:45

i stedet for at slette en hel tråd, så hellere slette de indlæg der går over stregen og sende folk nogen adfærdsregler.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pia hvis du kigger med
Forfatter: 
Dato:  22-03-2010 16:16

Øhhh Pia M., hvis du læser med, så tror jeg du er kommet til at lave en svipser vedrørende glidetøjler?

Var der ikke en tråd der handlede om dette? Og burde dit indlæg ikke være dér, eller har jeg misset noget i denne debat (det kan jo ske, når der er mange indlæg, og så beklager jeg meget)


Jeg ved iøvrigt ikke om man kan flytte et indlæg hvis man er kommet til at poste det forkert, måske er der nogen der kan hjælpe?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Måske ...
Forfatter: 
Dato:  22-03-2010 16:35

Jeg tror egentlig bare, at Pia kommenterer på Susans indlæg.





"The older I get, the surer I am that I'm not running the show."
- Leonard Cohen
0
0
Svar på denne tråd
 
 undskyld hvis jeg missede
Forfatter: 
Dato:  22-03-2010 17:45

ja,se nu bare dér, jeg opdagede altså ikke at Pia kommenterede Susans indlæg, undskyld.


Jeg var så sikker på at hendes kommentar hørte til den tråd der handlede om glidetøjler....

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  22-03-2010 17:48

Nimbus jeg har det præcis som dig


Det skub, der finder sted, for mit vedkommende, er at de mennesker, jeg gerne vil debattere med, f.eks Karen, Michael, Cirkeline, Anette, med mange flere, som jeg ikke nødvendigvis er enig med i alt, men som jeg føler har rigtigt meget at byde på, dem er jeg, via vores nok eneste fællestræk, ønsket om en fri debat, uden den konstante fejlfindings-slow-hvad med dette billede-nu skal i bare se-tendens, blevet sat i "bås" med..Følgelig er vi blevet oppositionen, der vurderes samlet, og der er ikke de store muligheder for nogen "intern" debat, da der, hver gang der er skrevet et indlæg, har 7 kontraindlæg, hvoraf de 5 er "Godt gået" og de sidste 2 er løsrevne sætninger, vi skal stå til regnskab for..

Jeg vil smadder gerne høre, hvad de egentligt har på hjerte, for der er altså noget, og meget af det har de endda selv tænkt over..

og når man husker tilbage i tiden så er der mange hestefolk/ryttere med stor viden som har forladt HN og som man savner.

Henrik Halle skrev nogle spændende indlæg og jeg synes også at det er rigtig synd at vi ikke hører mere til Eva Lydeking Olsen, end vi gør. Hun forstår at formiddle sin viden, så man har en chance for at forstå den og at prøve den af i praksis. Jeg forstår godt at de har valgt "debatten" her på HN fra, specielt med tanke på det Eva har lagt ryg til. Det får de angreb der har været på Michael, til at ligne en "søndagsskole udflugt"

Jeg "savner" også at kunne dele den oplevelse jeg har, når jeg ser den megen live dressur der er , bla. på "clip my horse", med andre HN-brugere, jeg har heldigvis et par stykker jeg mailer linket til, men jeg linker aldrig i trådene mere.

Jeg vil simpelt hen ikke byde de stakkels ryttere der starter klasserne, at skulle bedømmes af HN's "fejlfinderdommerpanel".

Her i week-enden var der dressur på clipmyhorse og der var bla. en friser der startede Prix st. george og den gjorde faktisk helt fint(ikke fejlfrit ). Jeg overvejede om jeg skulle linke til stævnet, på Opslag og billeder", da jeg ved at der er folk der interesserer sig for frisere, men jeg undlod det af ovennævnte grund.

Jeg har det sådan med de "debatører" der absolut skal give Deres mening til kende i hver eneste tråd, hvor de mener at kunne bidrage med Deres store viden, som jeg har det med de børn der ikke har lært at de ikke nødvendigvis er verdens centrum.


Karen

0
0
Svar på denne tråd
 
 Opdelt forum?
Forfatter: 
Dato:  22-03-2010 21:29

Jeg vil begrænse mig til at svare på trådstarters oprindelige spørgsmål: Nej, jeg ville foretrække at beholde det uopdelte træningsforum, fordi man lærer mere af det end af af flere opdelte "rygklapper-fora".


Dog vil jeg som flere andre også gerne se en mere sober tone i debatten. Selvom jeg nok er mere enig med "støvsugerbanden" end med LDR-folkene betyder det jo ikke, at jeg ikke gerne ville kunne debattere med alle på en sådan måde, at jeg også ville kunne se dem i øjnene i det virkelige liv :-)



Meget billig hestemassage tilbydes i nordjylland af hestemassør under uddannelse (se præsentation for mere info)




Portrætter af dyr og mennesker tegnes

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg synes, at
Forfatter: 
Dato:  22-03-2010 22:07

det ville være dødærgerligt med et forum alene for dem, der fx rider LDR.

Jeg synes faktisk også, det er ærgerligt, at vi andre ikke kan følge med i nogle af de problemstillinger, der hænger sammen med western eller islændere fx, for dem kunne jeg sikkert nok også lære noget af.

På den anden side ved jeg også godt, at det er godt med et vist niveau af opdeling, så man har chance for at finde det, man leder efter, når man leder.



Desuden må jeg bare erklære mig helt enig i det, Nimbus skriver:

Så er der den ubehagelige "gruppeting", tydeligst udtrykt af Julie (...eller Karen...), der fortæller at der endda bag kulisserne, er mange der fælles morer sig over andre. Os, i det "ufrivillige oppositonsfællesskab" er alle enkeltpersoner, der ikke har nogen fælles referenceramme eller undervisersolidaritet at trække på.


Det er lige nøjagtig dén jeg også reagerer på ind imellem. Bare med modsat fortegn, tilsyneladende.

Mht. undervisersolidaritet og fælles referenceramme tror jeg ikke, at jeg helt forstår, hvori forskellen består på parterne?


Jeg føler ikke, at der er nogen...



I alt fald er det hamrende irriterende at blive sat i bås. Især fordi det er udtryk for en generalisering, som andre har lavet - og som de ofte ikke har noget som helst belæg for at foretage. Men det er nemmere at forholde sig til.


Desværre går alt for mange budskaber tabt ad den vej, hvadenten det drejer sig om LDR-tilhængere eller støvsugerfiltre.


Og for tiden er der ALT for meget af den slags fra begge lejre, og det er bare til at blive af.



De eneste, der kan ændre på dette er dem, der selv puster til.


Og desværre tror jeg ikke altid de selv er bevidste om deres egen rolle i dette.

Nogle af dem, der råber højest, er ganske ofte dem, der også puster allermest til ilden.


_______


Dejlig 4½-års vallak til salg


Flere gode (brugte) sadler til salg - se præs.




...SEMPER TIRO...


www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg er bare langsom....
Forfatter: 
Dato:  22-03-2010 23:07

Nimbus+gsims. Jeg stiller lige spørgsgmål ved følgende:

Så er der den ubehagelige "gruppeting", tydeligst udtrykt af Julie (...eller Karen...), der fortæller at der endda bag kulisserne, er mange der fælles morer sig over andre. Os, i det "ufrivillige oppositonsfællesskab" er alle enkeltpersoner, der ikke har nogen fælles referenceramme eller undervisersolidaritet at trække på.


Skal jeg, og andre forstå det sådan, at der sidder nogen og gør lidt nar med os andre...sådan i deres eget lille fælleskab? Virkelig?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tråden er låst
Forfatter: 
Dato:  22-03-2010 23:17

Tråden er låst pga dens udvikling til rent mudderkast.

0
0
Svar på denne tråd
 

Tråden er låst for tilføjelse af nye indlæg.



Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider