Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Reportage klar på epona
Forfatter: 
Dato:  17-03-2010 21:45

Så er 1. del af eponas reportage fra clinik klar - for dem med abonnement. Og det er jo simpelthen så grotesk, som det kan blive.


Epona har bla. lavet tjekket med forben vinkelret på jorden i trav på polka hit nexen hvor AH siger at den går med vægt på bagparten, men der står polka hits bagben en ½ meter bag bagparten. Hmm - er den så på bagparten som AH siger?


Bjarne nielsen kommenterer et billedet af en hest der står på 1 ben i trav med, at den da vist er på forparten. Polka hit i slow i 'passage' skråt igennem står også på 1 ben - og det hele vejen igennem :-(


En af gangene ser det således ud:




At få hesten op i lod består i at hive op i tøjlerne.


Og meget, meget mere ...


Men SUPER lærerig reportage epona har lavet - de næste afsnit kommer i løbet af de kommende dage - jeg glæder mig :-)


"All that glitter is not classical dressage"

Erik Herbermann, The Dressage Formular


Jeg kan hverken ride en hest til biddet eller samle den.

0
0
Svar på denne tråd
 
 LDR Rollkur
Forfatter: 
Dato:  17-03-2010 23:33

Stakkels Andreas Helgstrand. Taenk at leve i den tro at alt foregaar i en sluttet cirkel fra rytters haand til de tal der blafrer op paa dommer-skaermene...


Og stakkels alle de mennesker der lytter til alle de fine ord og betegnelser, han benytter sig af og tror, at det er saadan, det skal se ud.


Det er jo grotesk.


Cetereum auteum censeo Hyperflexionen esse delendam.

(efter Cato)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tjahh...
Forfatter: 
Dato:  17-03-2010 23:35

lad os da endeligt fortsætte med at hænge vores ryttere og beridere ud. Men måske er dette tiltag Eponatv har stået for og denne omtale du her kommer med "også" bare for at råbe DRF op jvf. deres fordringer - og bestemt ikke for at hænge rytterne ud?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Michael1...
Forfatter: 
Dato:  18-03-2010 00:08

Hvis Epona.tv vil hænge Andreas, så har han da i hvert fald selv leveret rebet




Chris!

I never give up - I never give in...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Michael1,
Forfatter: 
Dato:  18-03-2010 00:35

det kan du gøre bedre ... er det ikke udenoms-snak? Eller må topryttere så heller ikke optages eller gengives på video for noget "positivt" - hvad det så end er, for det afhænger vel af øjnene der ser? At gennemhulle vanvittige påstande fremsat af en specifik person er vel ikke det samme som at hænge samme specifikke person ud?


---


Nå, egentlig ville jeg lappe Epona (en lille) een over snuden: De viser et still-billede af en hest med lodret forben, og et knap så lodret bagben. Deres argument om at hesten i denne position bærer maksimalt må da få enhver der har haft fysik eller matematik i 1.g op af lænestolen - det passer kun hvis der ikke er andet end tyngdekraften der påvirker hesten. Dvs. den skal ikke bare stå stille det samme sted over jorden, den må heller ikke bevæge sig på stedet, hvis deres argument om hvad der bærer mest, skal være korrekt. Jeg er klar over at det er en hyppig brugt tese i rideverdenen, men det gør det stadig ikke korrekt (heller ikke selv om det skulle vise sig at være den eneste anvendelige tilnærmelse fordi en korrekt analyse er for kompliceret). Jeg mener altså ikke nødvendigvis at konklusionen er forkert, men argumentationen kan ikke bruges.


De meget spændende og frygteligt seriøse journalister glemmer bevægelses-energien, inertien. Mit umiddelbare bud er at presset på hestens ben når det når lodret er minimalt: arbejdet med at bære er her afsluttet, benet kan højst give en smule afskub, og har i øvrigt andet at "tænke" på, nemlig den kommende svævefase. Der hvor benet bærer mest er et sted fra hvor hoven slår ned (langt før lodret), og indtil det står lodret; i denne fase bevæger hoven sig nedad og væk fra hestens tyngdepunkt for at bevæge hesten opad, men jo tættere på lodret, desto mindre nedadgående bevægelse.


Hovens deformation svarer til hovens belastning. Løber hesten med jævn hastighed uden at ændre kurs, på plan overflade (og uden luftmodstand etc.), vil high-speed billeder af hovens deformation på en uskoet hest vise hvor der bæres mest, fordi belastningen så (i gennemsnit, suk ... så det giver nok også et forkert billede) kun bruges til bæring. Ellers må man provokere nogen på ing.dk eller videnskab.dk til at regne detaljerne ud - hvis de kan, der er forbandet mange led på et hesteben, og belastningen kan ikke regnes ud uden at tage resten af kroppen med. Alternativt kan man måske opfinde en hovtryksmåler der kan opdele kræfterne i vertikale og horisontale komposanter .. og i øvrigt ikke påvirker hesten.


Vinklen i hestens kodeled kunne være en anden indikation af belastningen - men det er ændringen i vinklen der i givet fald viser kraften der påvirkes med, ikke vinklen selv.


Summa summarum: Argumentet er forkert, og jeg har ikke set argumenter for at det ikke kan estimeres bedre, selv om jeg ikke selv kan. Derfor skal man måske være lidt varsom med uforvarende at præsentere det som fakta. Også selv om man har ret.



(") (")
('.' )
(")-(")

0
0
Svar på denne tråd
 
 dddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  18-03-2010 00:42

Hahaha.. Jeg må grine, det må da være en stor joke fra Andreas Helgstrand? Hvem og hvad prøver han at bilde folk ind? Har han nogensinde studeret et hesteskelet og hvordan det egentlig virker? Åhh nej dog..


Dyrlægen: "Denne hest står på et forben og har to bagben svævende oppe i luften. Hesten er tydeligt på forparten".


Andreas: "Hesten her er nu på bagparten når jeg "giver efter" og den sætter sig bagtil."


- Og på slowbillederne ser man tydeligt et forben i jorden - svævning på beggge bagben i luften.



Genial samligning med ridehesten fra meget gamle dage og så Polka Hit. Den har præcist samme musklering :( Ingen muskler bagpå, underhals og hul foran skulderen. Hvis man tog sadlen af den, pyha - det ville jeg slet ikke tør se :S


"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere ikke behøver dem.. "

SØGER Sommer Magnus springsadel 16'5, medium/bred bom. Skal ku prøves..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Inerti....
Forfatter: 
Dato:  18-03-2010 07:35

Buhl, hvis diagonalparret skal forestille at følges ad, kan man vel forvente, at et bærende bagben befinder sig et eller andet sted inde under hestens krop, når forbenet er lodret, ikke? Den maksimalt bærende fase er muligvis ikke den samme som den maksimalt belastende fase, afhængigt af forholdet mellem skubbende og bærende energi...? Men hesten kan vel ikke bære mere af sin egen vægt på sit forben end når det står lodret under kroppen, for så snart det kommer bag lodret, begynder det jo at skubbe (altså hvis hesten er på forparten) Men hvordan skal formuleringen lyde næste gang? Så retter vi ind ;-)


Michael, ja... reportagen fra Hal B er for at vise, at der ikke er nogen, der er i stand til at argumentere for at en hest skal trænes i LDR/rollkur. AH var iført landsholdsuniform, og DRF har udsendt en pressemeddelelse om at clinic'en var helt i tråd med deres arbejde for god hestevelfærd i sporten, så AH er altså her repræsentant for hele DRF. Cremen af cremen. Det er i øvrigt første gang, vi har lavet en kritisk historie om Andreas Helgstrand, så du skal måske lige tage en dyb indånding, inden du råber HEEEEETZ ;-)


Både det danske og det internationale rideforbund benytter sig at "smutvejen" LDR, som skulle være så godt for hestens ryg, og helt uundværlig i dressurtræningen. Et hvert ansvarligt hestemedie vil da efterprøve den påstand. Kan de heste, som fremvises som bevis for teknikkens fortræffeligheder, egentlig bruge ryggen? Eller er de bare håbløst på forparten og fastholdt i en kunstig holdning? Det kan enhver se, når bare filmen spiller langsomt nok.


Mvh


Julie



Primum non nocere

(Først og fremmest, gør ikke skade)



0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg synes det er en konge
Forfatter: 
Dato:  18-03-2010 08:34

reportage. De 3 personer forklarer deres teori og man ser det udført i praksis. Og jeg formoder de har haft lidt tid til at koordinere det indbyrdes.


Jeg glæder mig til at se hvad deres clinic og Eponas indslag kan afstedkomme af debat efterfølgende.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hetz Hvor???
Forfatter: 
Dato:  18-03-2010 09:25

Ja jeg må indrømme at jeg heller ikke kan se hetz'en nogen steder.


Har du set reportagen Michael?


Reportagen hedder jo ikke Andreas Helgstrands forunderlige forkvaklede visioner om ridning.


Men viser bare hvordan ord og handling med lysende klarhed IKKE hænger sammen. Jeg glæder mig til næste del...


- Matilde og Shalu :-D-

"Science flies you to the moon.
Religion flies you into buildings."
- Dawkins


thehorrorhorseshow.blogspot.com/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Micheal....
Forfatter: 
Dato:  18-03-2010 09:37

Hvorfor må man ikke sætte "?" ved de "kendte"?? :)

Når det nu er deres ridning der definerer moderne dressur, og når de i høj grad er med til at inspirere folks trænings metoder?


Jeg syntes faktisk, for hestenes skyld, at det er vores opgave altid at følge dressurens udvikling og stile mod bedre heste velfærd.


At hesten render på forparten med snuden mod bringen er en ting..


At den bliver savet ind via det man kalder for "bløde lange træk", mens sporene borer, er en anden ting.


På skift er vi vel enige om dette?

Så kommer problemet bare når man rent faktisk skal prøve at gøre noget ved det, for øjnene der ser det er jo vidt forskellige.


Der hvor nogen, når de ser Andreas H ride, ser en fin elastisk hest, der sparker med fin rytme og en rytter der sidder roligt.

ser andre (som jeg) ser en anspændt hest, med 5 kg i hver kandarstang, stramt næsebånd og urolige schenkler.


Når vi så prøver at forklare modparten dette, f.eks. via billedserier, kommer der 1000 undskyldninger, som "dårligt moment" bla bla bla.


Personligt ønsker JEG ikke en "dårligt moment" hest, men en hest der under hele programmet går fint og afslappet, ikke en hest man kan finde 100 billeder af, hvor den pisker løs med halen og står på 1 forben i traven...


(og jo, det ER muligt.. faktisk ikke så svært at træne en hest til pressede situationer, som mange af jer mener ;) )



Mvh.


L Nielsen.



Springheste sælges, fra L til S. Se profil.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Maksimal vægtbæring
Forfatter: 
Dato:  18-03-2010 10:38

Nu har jeg konsulteret mit bibliotek... tak til Buhl for at holde os på tæerne. Vertical Ground Force Reaction peaker samtidig for for- og bagben i normal trav, og det er sådan ca. mid stance, så det er altså rigtigt nok at sige, at forbenet bærer mest vægt, når det er lodret, og at bagbenet kan forventes at være samme sted i forløbet, og også peake dér. Det er det, vi prøver at sige på menneskesprog i indslaget :P Man skal jo huske på, at vores målgruppe er lettere retarderet, ifølge Bjarne Nielsen






Mvh



Julie





Primum non nocere

(Først og fremmest, gør ikke skade)



0
0
Svar på denne tråd
 
 super godt indlæg
Forfatter: 
Dato:  18-03-2010 12:11

Julie og Louise I får lige sådan af mig.


Og må desværre erklære mig enige med nogle af de overstående, synes det er SÅ forkert.


Og glæder mig til at 2. del er færdig.



" Det er ingen kunst at ride en prægtig hest middelmådigt, men en kunst at ride en middelmådig hest prægtigt"



0
0
Svar på denne tråd
 
 nu kan jeg se lyset...
Forfatter: 
Dato:  18-03-2010 12:59

Polka hit er sådan griiiiim hest, og andreas rider sååååååå dårligt.


må vi så få nogle gooooode ride biller af jeres haflingere og etc i stadie 1. med øvelsen "frem på forparten" for det er sååååå meget bedre.



haha... hvis i kan koge suppe på en hest der er taget i et dårligt moment så er i da beskæftiget længe i kan da evt kigge i jeres egen skuffe med hestebilleder, der må være en del.


andreas siger jo ikke at hans heste ALDRIG laver taktfejl eller er fejlfrie, og så bliver der kogt suppe på dem der er.


kom nu med video af JERES heste 100% uden fejl. nå nej.... i har ikke engang en der er redet over "stadie 1".


billig reklame for Epona.... hvorfor bruger i ikke tiden på at udøve jeres fanatiske ikke beviste teori istedet for at svine andre til...


PROPAGANDA ud over alle grænser.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rosalia
Forfatter: 
Dato:  18-03-2010 13:16

Rosalia -

Det var da en underlig maade at ytre sig paa...

Dette her har faktisk intet med 'taktfejl' at goere - ihvertfald ikke i hestens bevaegelses-moenster. Det har muligvis en hel del at goere med 'taktfejl' i menneskers' forstaaelsen af, hvad dressur egentlig er.


Enten har du ikke set/laest det omdiskuterede indlaeg, eller ogsaa har du bare ikke forstaaet et klap. Og det er okay. Vi kan ikke alle vaere lige modtagelige.


Men lad da vaere med at traekke den ned paa det plan, du goer; det er simpelthen for dumt. Dog er du da velkommen til at kigge forbi mit pony-ridedyr. Han har godt nok aldrig vaeret haflinger, men han har vaeret paa det engelske landshold i dressur. Hans traeningsniveau var hen ad piaf/changementer. Mit heste-ridedyr red jeg tilmed op til Prix St Georg, og vi blev placeret som junior til landsstaevner.


Er det noget i den dur du efterspoerger? Kan du ikke selv se hvor komplet ligegyldigt det er for den paaroerende diskussion?



Portrætter males efter foto.


Cetereum auteum censeo Hyperflexionen esse delendam.

(efter Cato)


"Riding is - and remains - an education in Humanity."

www.xenophon-classical-riding.org

0
0
Svar på denne tråd
 
 Øhhmm...
Forfatter: 
Dato:  18-03-2010 13:20

Rosalia.


Måske du kan svare mig på et simpelt spørgsmål.


HVOR mange "dårlige moment" billeder, må man kunne tage efter hinanden for at man kan sige der ikke bare er tale om et dårligt moment?


Med hensyn til "vores stadie 1 heste" der er så udskældte... synes du så ikke der er forskel på at indrømme at ens hest er på stadie 1, men trods alt kan takte rent med ryggen oppe, fremfor at spinde en masse flor om en hest som IKKE ENGANG kan det - trods det at den skulle forestille at være MEGET længere i sin uddannelse...??


- Matilde og Shalu :-D-

"Science flies you to the moon.
Religion flies you into buildings."
- Dawkins


thehorrorhorseshow.blogspot.com/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rosalia....
Forfatter: 
Dato:  18-03-2010 13:21

det må du da kunne gøre bedre, kan du ikke dét? ;)


Kunne du fx argumentere mere sagligt ud fra hele clinic'en, som du måske har set via Web-TV, komme med eksempler på, hvor eponas påstande kan tilbagevises?

Det virker altså en smule mere overbevisende. :)


Jeg har ikke set det hele via web-tv, så jeg har svært ved at kommentere på det endnu - og jeg vil samtidig også gerne se alle tre dele fra epona, før jeg (måske) gør.


_______


Dejlig 4½-års vallak til salg


Flere gode (brugte) sadler til salg - se præs.




...SEMPER TIRO...


www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd
 
 Altså...
Forfatter: 
Dato:  18-03-2010 13:22

Jeg kan altså ikke lade være


Rosalia hvorfor bruger du ikke tiden på at udøve din fanatiske ikke beviste teori istedet for at svine andre til...


Mange hilsner fra Misser
0
0
Svar på denne tråd
 
 Begreber...
Forfatter: 
Dato:  18-03-2010 13:25

Jeg troede at jeg havde forstået begrebet "dårligt moment" korrekt, men nu er jeg lidt i tvivl. Hvor mange minutter af et dressur program må sådan et moment egentlig vare? - Og hvor mange timer af en Clinic?


Nogen der kan være behjælpelig med en forklaring?



Chris!

I never give up - I never give in...

0
0
Svar på denne tråd
 
 For det første
Forfatter: 
Dato:  18-03-2010 13:35

-har jeg ikke noget steds i denne tråd skrevet at der er tale om hetz - selvom betydningen nok er den samme :-)

Men det har hver eneste gang der i min verden er blevet hængt ryttere ud, været forsvaret med, at det skam ikke er rytterne man ønsker at lange ud efter, men derimod ridefundet - både det nationale og det internationale. Men lige her mener jeg klart at det er AH og BN man så absolut hænger ud. Og dog forsøger at dække sig ind under at det er det nationale og det internationale forbund man går efter - fordi AH er iført en bestemt beklædning.

Hånden på hjertet - hvad er det man vil opnå? Hvem er det man vil ramme? Er det rytterne? Er det metoden? Er det forbundene?

Roll-Kur ville man have gjort til en forbudt trænings/opvarmnings metode - og sådan fik man det. LDR er IKKE forbudt - men derimod blevet af FEI defineret som værende en metode som ikke er præget af tvang. Er det svært at forstå? Er det svært at forstå, at såfremt man ikke er enig heri, at det så er FEI man bør have fat i for at få en helt klar defination af hvad som er tvang og hvad som ikke er?

Jeg har fuld forståelse og fuld respekt for, at man som privatperson og som "ansvarligt"? Hestemedie ønsker at stille sig kritisk og dermed undersøgende overfor en træningsmetode/teknik såfremt man ikke er overbevist om at det er gavnligt først og fremmest for hesten - og for ridesporten dernæst.

Jeg mener dog, at såfremt man som "ansvarligt"? hestemedie i stedet for at forhånds konkludere at dette ikke er tilfældet - altså at det ikke er en metode/teknik som er hestevenlig burde fremstå som dette "ansvarlige"? hestemedie, og så afprøve - FØR man konkluderer.

Jeg sætter ? ved ansvarligt hestemedie af flere årsager.

Dels er jeg ikke overbevist om at, det er hestevelfærden jf. træningsmetoder man brænder for - derimod synes jeg jeg det skinner igennem, at man forsøger at opnå veto på hvad som er korrekt og ikke korrekt træningsmetode.

Dels er jeg ret skeptisk overfor at, man læner sig op af f.eks Hr. Gerd Heushmann´udtalelser og undersøgelser i øvrigt, efter det nu er kommet frem at GH tidligere har rost eks. Bemelmann´s træning af sine heste og ryttere, har udtalt at disse er yderst smidige, har gode overlinier med mere. Men efter Bemelmann har udtalt han ikke vil være en del af det politiske spil vedr. magt - så har GH straks revideret sine observationer? Er GH´s undersøgelser og udtalelser nu ikke mere noget Eponatv ønsker at bakke op omkring? Manden man ellers har gjort sit til at promovere som værende en førende ekspert? Ekspert i hvad spørger jeg så? I at se fagligt og seriæst på tingene eller ekspert i at manupulere for egen vindings skyld?

Det fremgår ikke i denne tråd om hvorvidt Eponatv har inviteret Andreas Helgstrand - Bjarne Nielsen og doktor Kold til at interview, men det ville da have været nærliggende såfremt dette var gjort, idet man havde alle muligheder såfremt man selv var i Herning? Her ville man have haft alle muligheder for at indgå en diskussion og tilligemed have stillet alle disse spørgsmål man måtte brænde inde med jf. denne trænings metode.

Er det det ret store publikum ved denne clinic i Herning som rent faktisk ikke er klar over hvad ridning er - og de få her på HN samt dette "ansvarlige"? hestemedie som netop ved det?


Forsøg dog at tage en dialog med ridefundet om alle de grumme og grimme ting man mener der foregår - helt bevidst fremfor at hænge rytterne ud - og konkludere at det er alle som ikke er enige - som er tabt bag en vogn.

Muligheden havde man da rideforbundet ønskede en dialog i forbindelse med Patrick Kittel sagen fra Odense - men heller ikke der ønskede man fra Eponatv´s side en dialog!



0
0
Svar på denne tråd
 
 har ikke set det
Forfatter: 
Dato:  18-03-2010 13:41

på web tv, men sad i hal B og så det IRL (kender i det, hvor man ikke sidder bag sin skærm og spiller klog ?)


Misser: har skam brugt formiddagen i dag på at øve mig på min teori i praksis det var skønt.


alexandra : de resultatet du snakker om, er de redet på den teori, de "hellige" herinde snakker så rosende om ? for jeg vil MEGET gerne se en hest redet op og fortsat redet KUN på deres teori ? så vis dem endelig, hvis resultaterne ikke er fra fordums tid med "frygtelige metoder" (lidt ligesom alle susans resultater er fra "før hun så lyset") hvis andet er tilfældet så frem i lyset med dem, jeg vil GERNE høre og lære om andre metoder, men jeg vil gerne SE dem. og ikke bare høre om hvor dårligt det alle andre gør er.

og så er det uanset om det er en pony,dv, andalusier eller haflinger.


og nej jeg betaler ikke for at se en fordrejet reportage på epona. iøvrigt forstår jeg stadig ikke i får lov at reklamere herinde som i gør. har i fået mange ekstra klik på hjemmesiden i dag grimt at exponere sig selv på andres beskostning. og det er det i gør uanset om i har noget at have de i eller ej.


i sviner andre til isetdet for at vise jeres eget frem.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Reportage
Forfatter: 
Dato:  18-03-2010 13:47

Michael, hvis du havde set indslaget ville du vide at det ikke promoverer én bestemt metode, men derimod reporterer fra en clinic, hvor rytterne ingen tøj havde på. ;-)



www.blueberryhill.dk


"Our greatest glory is not in never falling,

but in rising every time we fall."


Har du set den nye uddannelse ?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Irriterende job
Forfatter: 
Dato:  18-03-2010 13:48

Hvor irriterende at sidde her på jobbet og kun kunne finde tid til et hurtigt kig på HN, men ikke til at se eponas nye indslag.


Jeg har set noget af clinic'en på web-tv, og jeg fandt da et sted, hvor jeg er helt enig med Andreas H, og hvor han gav en meget fin demonstation: han trækker hoved og hals op på en af hestene og siger: "se her, hvis jeg placerer hovedet her oppe, så sænker den ryggen"


Det er helt i overensstemmelse med min barnelærdom at man ikke kan få hesten med over ryggen, hvis man trækker dens hoved op.


Jeg blev bare noget mismodig over at Andreas H, som så vidt jeg ved er uddannet berider (ret mig endelig, hvis jeg tager fejl her), åbenbart kun havde mulighed for at vælge mellem at placere hoved og hals lavt og bag lod eller at placere hoved og hals højt. Uddannelse af en dressurhest har stadig i følge min barnelærdom slet ikke noget med placering af hovedet at gøre!


Heldigvis kender jeg én uddannet berider, som ikke arbejder med placering af hestens hoved. Jeg håber sandelig der er flere rundt omkring.


Og så er jeg spændt på at se indslaget på epona, når jeg får fri.


KH NinaSt

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rosalia...
Forfatter: 
Dato:  18-03-2010 13:51

Hvad er det du efterlyser? Heste der kan klarer sig som konkurence dyr, redet op efter "frem og ned"..


For så har jeg da en stald med internationale springheste, der selv kan tjene til føden :) Aldrig redet baglod, og aldrig (aldrig) redet "ben til mund"...



Som om alle internationale ryttere rider LDR, eller har brug for at smadre hestens hoved ned, med taktfejl og "anspændthed"...


men du har vist ikke forstået hvad det handler om.

Fint nok du selv så clinikken, synd du ikke kunne se de tydelige fejl.

Sjovt en flok "epona tilhængere" på deres haflingere kan se fejlene, når du ikke kan :)



Mvh.


L Nielsen.



Springheste sælges, fra L til S. Se profil.

0
0
Svar på denne tråd
 
 clinic'en...
Forfatter: 
Dato:  18-03-2010 13:52

Rosalia, hvis du var med til clinic'en, var du så én af dem, der klappede af Polka Hits passage og Soleros piaffe? Og i så fald, klappede du af høflighed eller fordi du troede, at det var rigtig piaffe og passage?




Mvh



Julie



Primum non nocere

(Først og fremmest, gør ikke skade)



0
0
Svar på denne tråd
 
 Michael....
Forfatter: 
Dato:  18-03-2010 14:08

Hov Michael, jeg overså dit indlæg :) Det må du undskylde.



Har du overvejet, at vi slet ikke ønsker at "ramme" nogen? Nej, det har du sikkert ikke overvejet



Andreas Helgstrand og Bjarne Nielsen har selv taget initiativ til at afholde en clinic for at overbevise folk om at LDR er nødvendigt for at hesten kan bruge ryggen. Hvorfor mener du så ikke, det er rimeligt at undersøge, om det, de siger, hænger sammen med det, de viser? Rosalia kan ikke se forskel på en hest, der går passage og en hest, der løber afsted på forparten med bagbenene hoppende efter sig. Det er der mange andre, der heller ikke kan. Det er svært at se, og de fleste mennesker (mig selv inkl.) skal se en hel masse eksempler i slow, før de lærer at se det i realtime. Derfor sad der også et par tusinde mennesker i Hal B og klappede, selv om det, der foregik, intet havde at gøre med dressur. Når nu der ikke er andre hestemedier, der gider at anskueliggøre diskrepansen mellem teori og praksis, så gør vi det. Har du et problem med det, og i så fald, hvorfor?



Vi har faktisk optaget et interview med Svend Kold :) Andreas Helgstrand og Bjarne Nielsen må selv henvende sig, hvis de vil interviewes. Så skal de nok blive det ;-)




Jeg ved ikke helt, hvad der skal til, før du kan forstå, at man ikke kan adskille kontroverset fra personerne. Især når personerne stiller sig op og siger: "Hvis folk er uenige med os, er det fordi de er uvidende". Er det ikke dig, der altid bliver så sur, når jeg påpeger, at du ikke ved så meget? Og jeg påpeger det endda på baggrund af at have konverseret dig, og opdaget, hvad du godt ved og hvad du ikke ved. Bjarne Nielsen går bare ud fra, at alle mennesker i hele verden, som synes, det er synd at save hesten i munden, er retarderede. Hvorfor synes du ikke, det er et problem?



Nå - går man ud og påstår, at man alene ved, hvordan en dressurhest skal trænes, så den bruger ryggen, og illustrerer man sit budskab med at vise et hold dressurheste, der går så dårligt, at det er en joke... så har man altså selv budt op til dans. Og det fede ved film er jo, at man ikke bare skal nøjes med et "dårligt moment". Man kan vise, hvor momentet passer ind i sekvensen, man kan gentage momentet, spole tilbage, afspille i slowmotion o.s.v., så selv Rosalia ville fatte pointen.



Michael, du griber som sædvanlig til at gisne om vores motiver. Du insinuerer, at vi har skumle bagtanker. Men hvad med AH og BJ? Hvad med Svend Kold, der fremlægger den - til dato - mest selektive repræsentation af van Weerens data? Og står og blåstempler en dybt tvivlsom rideteknik på baggrund af noget, han tror, men i virkeligheden ikke har forstand på... siger han selv. Hvad med det? Hvad synes du om det? Hvis du altså kan løsrive dig fra din svælgen i, hvor onde vi er.



Mvh



Julie






Primum non nocere

(Først og fremmest, gør ikke skade)



0
0
Svar på denne tråd
 
 Lækker lækker
Forfatter: 
Dato:  18-03-2010 14:43

Roselia - vi er jo så dumme, er det sådan her en passage skal se ud?


Hvis det er et dårligt moment - var der mange af dem, som man kan se på eponasreportage. Og så er vi tilbage ved, hvor mange dårlige momenter skal der til, før man kan kalde det en tendens???



"All that glitter is not classical dressage"

Erik Herbermann, The Dressage Formular


Jeg kan hverken ride en hest til biddet eller samle den.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Har ikke set det .!.!.!
Forfatter: 
Dato:  18-03-2010 15:05

Og kommer heller ikke til det... (der er simpelthen ting livet er for kort til)


Det er menneskeligt at fejle - det er bare ikke en undskyldning


0
0
Svar på denne tråd
 
 Julie!
Forfatter: 
Dato:  18-03-2010 15:14

Nu ved du jo rent faktisk ikke en dyt om hvad jeg ved og hvad jeg ikke ved! Så hold den udtlelse helt for dig selv, tak!


Du siger jo selv at hvis BN og AH vil interviewes så er de velkomne til at henvende sig. Hvorfor henvender I Jer ikke? Det er Jer som mener der bør dikuteres, og at det er dem som er helt galt på den. Her ville det da netop være oplagt at få en dialog igang.

Du spørger Rosalia om en hel hal rejser sig op og klapper af venlighed eller om det er fordi de synes det er fint det som bliver vist. Hvad tror du egentligt selv?


Jeg har jo netop undladt at nævne Kold som muligt emne til Interview, netop fordi jeg ikke finder det heldigt at han udtaler han intet ved. Men måske netop derfor er det I har lavet et interview lige med ham? Dels fordi han gerne vil interviewes, hvorimod de andre formentligt venligt men bestemt havde sagt nej tak, fordi de muligvis forventer det eneste formål I har med dette er yderligere at hænge dem og den øvrige dressurverden ud? - og dels fordi de muligvis kunne komme til at komme med nogle argumentationer som ville sætte Jer en smule tilbage, hvorimod Kold kunne blive undermineret af Jer?


Jeg har et ganske udmærket forslag til jer :-)

Næste år synes jeg I som de første ikke voldsomme ryttere, som ved alt om biomekanik og hestens fysiske og psykiske formåen skulle tage og afholde en clinic i Herning hvor i netop viser at ridning KAN gøres på en helt anderledes og bedre måde - uden taktfejl, eller spændinger iøvrigt - i en hal fyldt med 6.000 mennesker. Eller sågar bare smide det ind her på en video :-)

Måske er det det som skal til for at vi andre vitterligt kan få øjnene op for at al andet ridning er så ulækker og ødelæggende som I gerne vil have det til at være!


Jeg gisner ikke og jeg insinuerer heller ikke Julie - det er dig som gør det ved at udtale dig om at du ved hvad jeg ved og ikke ved! Jeg udtaler mig blot om det jeg ser, hører og læser.

Og hver eneste gang dækker du dig ind under at være ansvarlig - nuanceret - ikke fordømmende - og ikke at ville hænge rytterne ud - men derimod vil have at der skal ske nogle radikale ændringer i DRF/FEI. I har tidligere haft muligheden for at føre dialog med rideforbundet - det afslog I - derudover ville det være ret nærliggende nu hvor I vitterligt langer ud efter BN og AH, at lave et interview med disse - det afslår I også - eller tager i hvertfald ikke initiativ til dette. Julie - helt ærligt - med denne fremgangsmåde I konstant udøver havde du da vitterligt ikke forestillet dig, at rytterne ville stå i kø for at tale med Jer? De VED jo at de vil blive fremstillet som de dumme, grimme og modbydelige - selv Andreas var klar over dette i Herning og gjorde jo publikum opmærksomme på det.

Havde I vitterligt været dette ansvarsfulde medie som vitterligt VILLE føre dialog med rideforbundet og rytterne iøvrigt vedr. brugen af forskellige trænings metoder, og havde grebet det langt anderledes an end blot at skyde med skarpt konstant og hele tiden - så er jeg sikker på I ville kunne blive taget alvorligt - også af mig. Derimod er de etablerede ryttere i snart hele danmark begyndt at vende Jer ryggen - hvorfor mon? Og hvad har det ført til? INTET!!!


Personligt havde jeg vitterligt stor respekt for Jeres enorme engagement. Men som tiden er gået er denne respekt helt og aldeles forsvundet - i takt med rytterne hænges ud, og at "man" tillader ikke at synes det samme som I. Det vil jo ingen ende tage - tværtimod så eskalerer det mere og mere. Det er ikke fremmende for dialog - det er ikke fremmende for ridesporten og det er ikke fremmende for hestevelfærden. Det er i den grad ødelæggende.

Du bør ikke ulejlige dig i at svare på denne fra mig sidste kommentar - for jeg er ude af debatten fra nu. Og denne gang lover jeg at holde ord :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fremtiden..
Forfatter: 
Dato:  18-03-2010 15:23

Jeg er snart bange for at fremtiden i dansk ridesport (hvis man kan kalde det for sport) er en islænder traver-blanding uden sko (men måske med jesussandaler) der bliver trænet ved at man iført jofahjelm og sikkerhedsvest står på jorden og svinger en biodynamisk gullerod.


stævner vil ifremtiden blive afgjort ved lodtrækning så man ikke risikerer de stakkels heste føler sig pressede.
Men hvis jeg er heldige kan det være at nogen af os kan få lov til at lave en rideklub ude på frilandsmusset hvor man kan se hvordan ridning så ud i "gamle dage"


Det er menneskeligt at fejle - det er bare ikke en undskyldning


0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-03-2010 15:33

>>>Nu ved du jo rent faktisk ikke en dyt om hvad jeg ved og hvad jeg ikke ved! Så hold den udtlelse helt for dig selv, tak!<<<<



Jo, jeg ved da en hel bunke dytter om, hvad du ved. Jeg har debatteret med dig på HN i ... ja, hvor lang tid? Og desuden skriver du jo selv med jævne mellemrum at du ikke ved noget om biomekanik :) Men se bare, hvor sur du bliver over at jeg påpeger det. Hvorfor må Bjarne Nielsen så gå ud og sige, at alle, der er uenige med ham, er uvidende?


Det er i øvrigt ikke vores ansvar som medie at "gå i dialog" med rideforbundet Men jeg synes da, det er sjovt, at du tror, DRF har forsøgt at komme i dialog med os Hvem i alverden har bundet dig sådan en løgnehistorie på ærmet? DRF har gjort sit yderste for at ignorere hele Kittel-sagen, og når vi ringer til dem for at spørge om noget, får vi som regel at vide, at samtlige personer, som kan udtale sig, sidder i møde, eller er på ferie. Det er DRFs kommunikationsstrategi ikke at være tilstede, når vi ringer.


M.h.t. hvem vi interviewede torsdag aften - og hvorfor - var det jo Svend Kold, der var blevet kørt frem som den tunge, faglige dreng - ekspertvidnet, der én gang for alle skulle slå fast, hvor godt og sundt LDR er for hesten. Derfor var det ham, vi først greb fat i for at få et interview. Da vi var færdige, blev vi bedt om at forlade Hal B, fordi Messecentret var ved at lukke. Vi vil da gerne interviewe Andreas Helgstrand, men han gav da ret så klart udtryk for sine holdninger til dressurtræning og hestevelfærd under clinic'en (y)


Jeg er da ked af, at du bliver så oprevet over det, vi laver. Det må være meget stressende, men at hesten helst ikke skal stå på ét forben i passage eller i nogen anden diagonal gangart, er jo ikke noget, vi har fundet på. Det er tegn på at hesten er på forparten, og mangler bæring og indundergriben - det sagde Bjarne Nielsen selv i torsdags ;-) Er du uenig med Bjarne Nielsen i dette?


Mvh


Julie



Primum non nocere

(Først og fremmest, gør ikke skade)



0
0
Svar på denne tråd
 
 pege på problemer ikke løse
Forfatter: 
Dato:  18-03-2010 15:39

Jeg vil også lige sige, at det ALDRIG har været mediernes opgave at løse problemerne - men at pege på, hvor de var og hvorfor det er et problem.


men løsninger - det står politikere og andre for - IKKE medierne.


"All that glitter is not classical dressage"

Erik Herbermann, The Dressage Formular


Jeg kan hverken ride en hest til biddet eller samle den.

0
0
Svar på denne tråd
 
 epona...
Forfatter: 
Dato:  18-03-2010 16:22

Nogle af jer eponafolk der kan fortælle mig hvordan jeg afmelder mit abonnement hos jer?


Hilsen Mette


*********************


Undervisning ved berider Kenn Rehmeier tilbydes i Tylstrup (9382)

Skriv for mere info!


0
0
Svar på denne tråd
 
 Der er altså
Forfatter: 
Dato:  18-03-2010 16:36

kun én fra epona, som deltager herinde i debatterne. De andre er helt alm. "dødelige" ryttere... :)



Sagde Janne

Sælges:

Windsor elite 17 "

Lædergjord med maveplade - 110 cm

- Send PB for info -




0
0
Svar på denne tråd
 
 Afmelder...
Forfatter: 
Dato:  18-03-2010 16:39

Mette, du sender en mail på info@epona.tv - hvis du også vil skælde ud, kan du evt. ringe ;-)



Mvh




Julie



Primum non nocere

(Først og fremmest, gør ikke skade)



0
0
Svar på denne tråd
 
 Mette ♥Duet og Luna♥
Forfatter: 
Dato:  18-03-2010 16:53

Nogen speciel grund til at du vil opsige dit abonnement? Er det finanskrisen der kradser, eller ligger der en dybere mening bag?




Chris!

I never give up - I never give in...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  18-03-2010 17:40

Hvor mange af jer, som er blevet så utrolig vrede over eponas reportage, har rent faktisk set den?


Jeg kan nemlig ikke forstå, hvordan man kan blive så ophidset over en saglig reportage, som blot sammenstiller det, der bliver sagt på clinic'en med det, der bliver vist på clinic'en.


Måske bygger ophidselsen simpelt hen på formodninger om, hvad reportagen viser


Mange hilsner fra Misser
0
0
Svar på denne tråd
 
 Rosalia...
Forfatter: 
Dato:  18-03-2010 18:04

Jeg skriver pænt til dig og spørger efter saglige argumenter.


Du svarer:

"på web tv, men sad i hal B og så det IRL (kender i det, hvor man ikke sidder bag sin skærm og spiller klog ?) "

Er det mig, der misforstår dig, eller er du ubehøvlet over for mig? For det var vist kun mig, der netop spurgte, om du havde set web-tv.

Og jeg tror egentlig ikke, at jeg lige sidder og spiller klog om det, der foregik i hal B, hvor jeg IKKE befandt mig. Hvis du mener det, har du læst forkert i hvert fald.


"og nej jeg betaler ikke for at se en fordrejet reportage på epona. iøvrigt forstår jeg stadig ikke i får lov at reklamere herinde som i gør. har i fået mange ekstra klik på hjemmesiden i dag grimt at exponere sig selv på andres beskostning. og det er det i gør uanset om i har noget at have de i eller ej.

i sviner andre til isetdet for at vise jeres eget frem."


Det er altså virkelig svært at tage din kritik alvorligt, når du ikke har set reportagen og dermed reelt ikke aner, hvordan tingene er skruet sammen i reportagen, eller hvordan de er fremstillet. Uanset om du så har ret eller ej.

Så bruger du argumentet om, at du ikke vil bruge pengene på det.

Det synes jeg da er helt fair, men jeg kunne da ikke drømme om at kritisere journalisterne fra Ridehesten, når jeg ikke læser bladet og dernæst svine alle dem, der kunne finde på at skrive om, at noget deri var velskrevet eller lignende. Det ville da være totalt usagligt!


Helt ærligt synes jeg, at det ser ud til, at du netop også har travlt med at svine andre til i stedet for at vise dit eget frem, for nu at bruge dine egne ord (jævnfør for eksempel de første linjer i netop dette indlæg).

Det, du kunne vælge at vise frem, var saglige argumenter og tilbagevisning af nogle af de ting, der vises i reportagen. Kunne du fx vise steder, hvor Polka Hit Nexen netop blev mere samlet af at få lov til at gå dybt, jamen så ville det da veje noget tungere end forsøg på fornærmelser til højre og venstre, som er rettet mod nogle helt andre end dem, der tilsyneladende provokerer dig kraftigt ved at skrive i denne tråd.


På dén måde bliver det jo bare til det vanlige mudderkast og fnidder og stribevis af magiske tryllerier (jf. det, Misser spørger om i sit indlæg ovenfor). Hvor kunne det være rart at komme ud over det!


_______


Dejlig 4½-års vallak til salg


Flere gode (brugte) sadler til salg - se præs.




...SEMPER TIRO...


www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd
 
 udmeldelse...
Forfatter: 
Dato:  18-03-2010 18:10

Grunden til at jeg ønsker at udmelde mig fra Epona skyldes ikke alene denne reportage (som jeg iøvrigt har set). Det skyldes mest af alt, at jeg ikke benytter siden mere end max en gang om måneden og derfor finder jeg det spild af penge at der trækkes 60 kr. fra min konto hver måned.


Der er helt sikkert mange gode indslag på siden (som f.eks. det om tilpasningen af bid), men jeg må også indrømme, at jeg ikke støtter op om den "krig" der køres mod diverse ryttere, som ikke benytter sig af én bestemt metode. Og ja... jeg kan godt finde fejl ved AH og andre, men jeg kan også finde positive ting... Det er fint med saglige debatter, men jeg synes desværre at Epona har en tendens til at køre hetz mod bestemte personer og det bryder jeg mig ikke om! Jeg kan sagtens se rigtigheden i nogen af de ting, som Epona stiller sig kritisk overfor i indslaget fra Herning, men måden på det kommer for mig til at virke som "nu skal vi lige bevise, hvor grimt AH rider og hvor meget vi har ret i forhold til ham". Og uanset om det er meningen eller ej, ja så oplever jeg indslaget som et personligt angreb mod rytteren!


Julie: Tak for info. Jeg sender en mail og i undgår at have mig i røret, da jeg ikke føler noget behov for at brokke mig


Hilsen Mette


*********************


Undervisning ved berider Kenn Rehmeier tilbydes i Tylstrup (9382)

Skriv for mere info!


0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift...
Forfatter: 
Dato:  18-03-2010 18:38

Mette, jeg er glad for at vi ikke har dig i røret, og beklager, at du synes, indslaget/dækningen er dårlig stil :) Man kan jo ikke stille alle tilfreds. Vi synes selv, det er blevet ganske godt.


M.h.t. én ridemåde, så har vi da flere træningsmetoder repræsenteret end de fleste, danske hestemedier. Bare ikke lige nogle træningsmetoder, hvor hesten rides bag lod (med vilje :P ) At "ikke ride bag lod" er jo ikke en træningsmetode.


Mvh


Julie



Primum non nocere

(Først og fremmest, gør ikke skade)



0
0
Svar på denne tråd
 
 hvorfor.....
Forfatter: 
Dato:  18-03-2010 20:09

Hvorfor er der ingen der råber op om at BT bør sørge for at stoppe dyremishandling, børnemishandling, utroskab, tyverier, trafikuheld osv. Når det åbenbart er manges holdning at pressen har til fomål direkte at ændre på love og regler? Hvis det er pålagt Epona at være dem som skal sørge for at få dialog med DRF og FEI for at få ændret på de ting som ikke fungerer så må det samme vel gælde for de andre medier også?

Hvorfor er der ingen som skriver vrede mails til TV2 om hvorfor de kun bringer reportager fra Afghanistan når de åbenlyst burde rende forrest for at stoppe krigen?

Hvorfor er de ikke i Voldsmose og forsøger at få gang i integrationen? Det må jo være det pressen er til for, eller hvad? Eller er det kun lige præcis Epona som skal have denne dobbeltrolle?

Hvad med de aviser som tydeligt og ganske offentligt støtter forskellige partier, det er ok? men ikke at epona har en officiel holdning?


JEG har set indslaget på Epona.tv og jeg synes det var ganske godt. Glæder mig faktisk til næste dele.


-Jane

Regulator Complete sælges ved Aalborg


www.hms4life.dk
trailerlæsning og problemløsning i nordjylland


www.plejehjemsheste.dk - Efterlysning eller fremlysning af heste indleveret på hesteplejehjemmet


0
0
Svar på denne tråd
 
 Trist af at se indslaget på EponaTV
Forfatter: 
Dato:  18-03-2010 20:45

Så fik jeg også set indslaget på EponaTV. Det var interessant, men jeg bliver i trist humør af at se det. Faktisk synes jeg ikke at det er spor sjovt at en af vores mest vindende dressurryttere overhovedet kan fanges i så mange "uheldige momenter". Jeg ville have nydt at se dokumentation for at AH kunne få hesten til at gå bare nogenlunde taktrent og med god bæring bagfra.


Jeg hørte i indslaget på web-tv at AH sagde noget i retning af, at alle rider sådan, fordi alle har fundet ud af, at hvis man rider sådan så opnår man resultater. Og det har han jo helt ret i (måske bortset fra "alle", men ok - overdrivelse fremmer forståelsen). Og så længe det er sådan begynder rytterne jo ikke at ride "rigtig" dressur igen - desværre.


KH NinaSt

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jane B..
Forfatter: 
Dato:  18-03-2010 21:14

Jeg synes, at du ramte hovedet lige på sømmet.



Hilsen Linda.




Hellere tænde et lille lys end rase over mørket.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Inerti-2
Forfatter: 
Dato:  18-03-2010 21:24

Julie (m fl) - jeg laver lige en separat tråd om emnet i weekenden i et forsøg på at lade andre afspore denne tråd


(") (")
('.' )
(")-(")

0
0
Svar på denne tråd
 
 Inerti-2
Forfatter: 
Dato:  18-03-2010 21:29

Jaaah... :D Men man må altså ellers godt afspore tråde på HN.


Mvh


Julie





Primum non nocere

(Først og fremmest, gør ikke skade)



0
0
Svar på denne tråd
 
 man kan jo selv vælge
Forfatter: 
Dato:  18-03-2010 22:05

hvad man vil se, og om man ser med positive eller negative øjne.


en enkel google søgning "polka hit nexen"


gav mig disse pæne billed resultater images.google.dk/ images?um=1&hl=da&tbs=isch: 1&q=polka+hit+ nexen&sa=N&start=18&ndsp=18


der er nu ret mange billeder allerede på side 1 hvor den går som ønsket. både biomekanisk og jvf fordringerne.


prøv at se og så tag et par neutrale briller på.


man kan altid få det resultat man ønsker, kunne lave en fin illustreret artikel om andreas og polka hit som ville vise absolut det modsatte af jeres.


så alt kan fordrejes i den retning man ønsker.


Held og lykke med jeres propaganda fremover. smid mig evt en PB den dag i viser en video med det i mener er korrekt uden hesten har været eller er redet med en snært af "mishandling".


i mellemtiden vil jeg finde et andet forum at bruge min tid på.


tænk at det er hestefolk der skal jorde vores danske ryttere når de gør det så godt som andreas gør. føj for den.


en ting er at have en anden mening/teori, men det i laver her er direkte usmageligt.




0
0
Svar på denne tråd
 
 dårlige momenter på video
Forfatter: 
Dato:  18-03-2010 22:52

Hmm det er nu meget interessant at man kan få et dårligt momemt på en video der varer - i eponas tilfælde for del 1 - 11 min :-)


"All that glitter is not classical dressage"

Erik Herbermann, The Dressage Formular


Jeg kan hverken ride en hest til biddet eller samle den.

0
0
Svar på denne tråd
 
 skønt billedet
Forfatter: 
Dato:  18-03-2010 22:56

I øvrigt fandt jeg dette skønne billede af Ingrid Klimke via roselias link:



"All that glitter is not classical dressage"

Erik Herbermann, The Dressage Formular


Jeg kan hverken ride en hest til biddet eller samle den.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Epona.tv
Forfatter: 
Dato:  18-03-2010 23:09

har ikke skrevet Fordringer for dressur. Det har Dansk Rideforbund.


Her viser og anbefaler AH - som repræsentant for Dansk Rideforbund - en omdiskuteret måde at ride på, der ikke lever op til fordringernes krav om takt mv.


Det påviser epona.tv (y)


Men det er naturligvis synd for Andreas Helgstrand, at han kommer i pressens søgelys for noget negativt (n)

På den anden side, så ved han godt, at metoden er omdiskuteret. Det giver han selv udtryk for.


:-) fra NinA




Skovturspart på hest (157cm) ved Uvelse, Lystrup Skov



Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)


FORDRINGER I DRESSUR (y) (kun tekst - ikke billeder)


se epona.tv

0
0
Svar på denne tråd
 
 Damon Hill
Forfatter: 
Dato:  18-03-2010 23:11

Et ihærdigt forsøg på at afspore debatten...


Ovenstående dame samt hest.... Skønt ridt....


www.youtube.com/ watch#!v=tLlo0xm5Wws&f...re=related


Kun få sække Hartogs Grass-Mix tilbage for kr. 120,- pr. sæk. Normalpris ca. kr. 150,-

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rosalia m.fl.
Forfatter: 
Dato:  18-03-2010 23:36

Bah, sikke da en tåbelig debat Hvis man da overhovedet kan kalde det en debat mere. Det minder efterhånden mest om en farce...


Det ene øjeblik må man ikke kritisere Andreas fordi han er toprytter og derfor ekspert. Det næste må man ikke kritisere ham fordi han kun er menneske og alle mennesker fejler.


Så må man ikke illustrere sin mening om dressur med billeder fordi det er hetz, men må kunne bruge hjemmelavede tegninger for at ingen skal føle sig personligt forfulgt.


Man må heller ikke udtale sig kritisk om dressur når man ikke selv rider garnd prix, fordi så er man bare misundelig og har lavt selvværd pga egne manglende evner.


Når så Liv og Aleksandra påpeger at deres heste går henholdsvis internationale stævner og er på det engelske landshold, så bliver de ignoreret. Susans mening tæller heller ikke fordi hun ikke længere er på landsholdet. Hvad bliver det næste? At Andreas´ egen mening heller ikke tæler hvis han udtaler sig mens han er på ferie?


Efter at have "debateret" LDR og Rollkür i 2 måneder, er der stadig ikke kommet et eneste holdbart argument fra en moderne dressurrytter. Jeg er efterhånden begyndt at tro at rideteori overhovedet ikke er en del af undervisningen længere


Til gengæld har det ene tudefjæs efter det andet fremsat latterlige påstande, der begynder at minde om, at fordringerne kun er skrevet for at få Andreas ned med nakken.


Hvor er det dog synd for ham, at folk er begyndt at opdage, fjolset ikke kunne ride en hest korrekt om det så gjaldt hans liv.


Jeg ville ikke lade ham træne en guldfisk i et akvarie - og han skal ikke regne med at få en tur på min grissepasser-islænder


Til gengæld overvejer jeg at tilbyde både ham og Anky undervisning, for hvor skræmmende det end lyder, så ser det ud til at jeg ved mere om ridning end han gør - og jeg ved ærlig talt ikke særlig meget...


Rosalia, Michael, Karen, Pia, osv. Jeg håber ved gud, at bare en enkelt der har fulgt med i de diverse tråde det sidste stykke tid, evner at tænke en selvstændig tanke. For det kan umuligt passe at alle dressurinteresserede fra LC og opefter, er både døve, blinde og analfabeter...


CHRIST! Hvor en tåbelig debat!



Chris!

I never give up - I never give in...

0
0
Svar på denne tråd
 
 amen altså
Forfatter: 
Dato:  19-03-2010 00:12

Moekkvi?


Du er sgu for sjov og gang på gang formår du at ramme plet, på en sjov og komisk måde, i loooove it




" Det er ingen kunst at ride en prægtig hest middelmådigt, men en kunst at ride en middelmådig hest prægtigt"



0
0
Svar på denne tråd
 
 epona.tv
Forfatter: 
Dato:  19-03-2010 01:57

Jeg syntes nu ikke at reportagen var så slem. Og jeg synes bestemt ikke at det var nogen "hetz" mod AH. Derimod må han da også være klar over, at når han laver/deltager i sådan en clinic om et så omdiskuteret følsomt emne UDÈN at folk for mulighed for at stille spørgsmål, at disse (læs: spørgsmålene) så kommer efterfølgende.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Forstår ikke
Forfatter: 
Dato:  19-03-2010 02:16

Hvorfor skulle det være hetz og synd for AH ?? han laver selv en clinic til et stort gallashow (sammen med et par andre) hvor han fortæller at LDR bare er så godt og det eneste rigtig og dem der ikke mener det aner bare ikke hvad de snakker om.. og så kommer han med en masse argumenter og forklaringer som er helt hen i vejret (jeg er ikke sikker på om manden virkeligt ved så lidt om heste eller om han tror alle tilskuerne er dumme og lader sig dupere af ham).. så må det vel også være okay at diskutere hvorvidt det han siger er korrekt ?? og om det de siger passer med det de viser..

Hvorfor må "de" sige at "jeg" (da jeg høre under dem der er imod metoden)bare ikke aner noget om det og om heste, men jeg må ikke sige det modsatte for så er jeg bare jaloux, jantelov osv..


Hilsen Signe og Stjerne guldklumpen Emma



0
0
Svar på denne tråd
 
 spørgetid
Forfatter: 
Dato:  19-03-2010 09:17

Jeg har tænkt på hvorfor i ikke kunne komme til at stille sprøgsmål.


Jeg trode at der var afsat tid til at svar på evt. spørgmål?


Og det er jo også normalt at man til sådan nogen ting har en sprøgetid?


Så mit spørgsmål til jer der var der er hvad sket der, siden det ikke var muligt at stille nogen spørgsmål?


MVH


Heidi Haabendal, Stald Tai





Avl af rideponyer til fremtidens rytter.
glem din import vi har avl til sport.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rosalia....
Forfatter: 
Dato:  19-03-2010 09:20

Nu ér det jo bare billeder, du linker til - altså bare momenter - og dem kan vi ikke bruge i debatten, har du vist selv sagt.


der er nu ret mange billeder allerede på side 1 hvor den går som ønsket. både biomekanisk og jvf fordringerne.


Jeg synes det kunne være fint, om du ville indsætte et eksempel, for jeg fandt sådan set kun et enkelt hvor jeg også tror, at kameravinklen er forholdsvis ærlig. Her er det dog ikke Andreas Helgstrand, der rider hende, så det kan nok slet ikke bruges i debatten?


Men det kan godt være, at jeg bare ikke har tilstrækkelig stor forstand på det, og/eller fordi jeg ikke har været igennem nok billeder. Jeg kiggede kun på de første to sider.



Ja, Søs, dét billede kan jeg egentlig også godt lide ;-)


_______


Dejlig 4½-års vallak til salg


Flere gode (brugte) sadler til salg - se præs.




...SEMPER TIRO...


www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  19-03-2010 09:37

Moekkvi; Du får lige endnu en af disse , super godt skrevet!


Og til Epona tv, vil jeg bare sige; Fantastisk indslag .

Jeg sad nærmest og klappede i mine små hænder, da jeg så det, for det kan selv de "dygtige" moderne rytter vel forstå , hvis de alstå gad købe abonnoment for, at se det.

Kørte med et stort smil på, på vej til arbejde igår, for hold kæft det er godt lavet .

Glæder mig til de næste indslag og keep up the good work.


Mvh. Julia - nu uden Celine :´(

Hvil i fred min skønne pige

Julis - foto



0
0
Svar på denne tråd
 
 Reportage
Forfatter: 
Dato:  19-03-2010 12:15

Der er en ting der undre mig meget i denne debat, specielt når jeg holder den overfor en anden debat herinde, som jeg desværre kom til at blande mig i. Derfor kunne jeg godt tænke mig at stille to relevante spørgsmål.


For det første, hvor mange af Jer har prøvet at blive interviet og læst/set indslaget/artiklen bagefter ?? Til dem der har prøvet det, så vil de give mig ret i, at der meget nemt kan komme ting frem, som man ikke har sagt, eller det hele lige er drejet lidt, så det får en anden vinkel.


Jounalistik er en sjov størrelse, den kan dreje tingene så at sige som det ønskes, i den retning som journalisten ønsker det. Det er jo derfor der er gode og dårlige journalister i denne her verden, og mange har svært ved at være objektiv, og holde sig på neutral grund, og ikke dreje det efter eget hoved.


For det andet, mange af Jer har en klar holdning til det her, så kan jeg ikke forstå at I ikke brugte de 200 kr det kostede at komme ind og se det live, se det HELE og få det HELE med.


I en anden tråd, hvor vi var flere der opfordrede Jer til at tage med, der var der en masse tossede undskyldninger for at I ikke kunne. Men dømme bagefter udfra en reportage, hvor deltagerne/arrangørerne ikke bliver TILBUDT at komme med deres indlæg, det er lidt tamt.


Jeg kan ikke se indslaget da jeg ikke er medlem af Epona og derfor kan jeg ikke tage stilling til det.


Men en ting, som også Epona og derved og Julie Taylor også må have hørt flere gange, er jo at AH var hamrende træt af at ting blev fremhævet i "bider/øjeblikke" og ikke den store sammenhæng.


Jeg er sikker på, hvis jeg stiller mig op med et kamera, så kan jeg både få Søs, Julie, Moekkvi, Mathilde, Camilla, Liv, etc. eller Susan K, som Epona har et rigtig godt samarbejde med og deres heste i nogen situationer, som ikke viser det de ønsker og ikke viser helheden, og det de gerne vil stå for.



Annette



Kvalitets avl af springheste


Forhandling af Marstall, Myoplast og TRM


Nu også HorseLux produkter, bla. Fiberpiller


Safemate folingsalarmer udlejes


Book allerede nu


www.stutteri-taldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Annettet
Forfatter: 
Dato:  19-03-2010 12:25

Du kan sagtens finde billeder og video klip af mig, der ikke viser hvad jeg syntes optimal ridning går ud på :)

Det sagt, så har jeg ingen form for samarbejde med Epona, jeg syntes de laver rigtigt mange gode udsendelser (også mange knap så gode/mangelfulde, men dem springer jeg bare over :) )


Derudover så er de klip med Andreas H ikke bare "små klip", der er laver til kun at vise fejlne og ikke helheden. Du siger vi kunne ha brugt 200 for at se showet, hvad med du bruger 70 kr på at se Eponas udsendelse? :) Så vil det være noget nemmere at deltage i diskutionen.





Mvh.


L Nielsen.



Springheste sælges, fra L til S. Se profil.

0
0
Svar på denne tråd
 
 David...
Forfatter: 
Dato:  19-03-2010 12:52

ARhh ha ha ha ha.....


Tak for dit skønne indlæg... Skal man være med i lodtræknig for at komme med på museum?


Jeg er ked af "min" sport skal være forjaget, det er da møgtræls at "toppen af poppen" bruger ufine metoder.. Sådan går det vist altid for mennesker, når der er prestige og penge indblandet. Desværre....


Syntes da egentligt også epona er ramt af det samme!








"Det tar lang tid, at få en gammel ven"


Trakehner FAN :)


Nu også med titlen Mor!




列弗

0
0
Svar på denne tråd
 
 Epona-TV
Forfatter: 
Dato:  19-03-2010 12:57

Liv, jeg kunne sagtens bruge de 70 kr, men skal være ærlig, at jeg gør det ikke, da jeg ikke finder mange af de ting der kommer fra dem af objektivt. (det som jeg har set), derfor. Jeg bruger heller ikke penge på Ekstra Bladet og BT.


Desuden skal jeg være ærlig, at jeg "orker" ikke at diskuterer her inde, for vi er så langt fra hinanden (måske ikke lige dig) men fra nogen af de andre.


Jeg synes tit det drejer sig om at "musse-heste ejerne" imod de kendte, og det er nytte løst.


Jeg er af den holdning, ligesom AH, BN og Kold, at ikke alle heste er bygget og egnet til dressur og mange her inde er af den opfattelse, at det er alle, og når vi allerede der går så meget forbi hinanden, så........


Jeg er jo faktisk af den meget firkantet opfattelse, at det er rigtig synd at "prøve" på at lave nogen af de samlende og sideførende øvelser på heste/ponyer som ikke er egnet til det. Men igen, der er vi forskellige.


Jeg vil hellere som underviser sige til en rytter, at hendes/hans hest ikke egner sig til det her, så enten skal de sætte ambitionerne ned eller finde sig en anden hest, end bilde dem ind, at hvis bare vi træner sådan og sådan, så kan din hest nemt det her, når man kan se det bare ikke er nemt for dyret.



Annette


Kvalitets avl af springheste


Forhandling af Marstall, Myoplast og TRM


Nu også HorseLux produkter, bla. Fiberpiller


Safemate folingsalarmer udlejes


Book allerede nu


www.stutteri-taldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 misforstået....
Forfatter: 
Dato:  19-03-2010 13:09

Jeg tror egentlig det er misforstået at det altid er top rytterne der køres hetz på..


Ja, der er 1000 vis af ryttere der i dk rider som F.eks. Andreas H.

Hvorfor ikke sætte fokus på dem, frem for Andreas, Anky, Edward ect ect.


Well. for det første fordi langt de fleste kan relatere langt bedre til Andreas end f.eks. Lille Lise.

For det andet, fordi toprytterne (som tidl. skrevet) er med til at definere moderne dressur og sætte standarten.


Så jo, selvf. er det dem der bliver brugt som eksempler, frem for "lille Lise".. Når muligt bruger jeg mig selv som eksempel, både på godt og ondt, men det er lidt svært i hele Hyper Flex debatten, da jeg ikke rider efter de "principper"..


Derudover er jeg enig med dig, 100%, jeg mener heller ikke at alle heste er i stand til dressur på højt plan.. langt fra... faktisk er det ganske få.

Alle heste burde være i stand til at lære piaff/passage ect. men kun få kan gøre det/lære det, på højt nivaeu.


Hvis alle heste var i stand til det samme, havde samme kapacitet, ville der hverken være brug for kåringer, avlsforbund el. "fine racer."


Hvis man blindt benægter at f.eks DV'er er bedre dressur heste end f.eks travere, hvorfor findes der så ingen internationale dressur heste af denne race? pg.a moden? :) nope, nogle heste/racer/typer har mere kapacitet end andre, det er ren logik.





Mvh.


L Nielsen.



Springheste sælges, fra L til S. Se profil.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Enighed..
Forfatter: 
Dato:  19-03-2010 13:33

Det er interessant som man kan opdage sig selv være enig med nogen man i grunden er ganske uenig med


Jeg er helt sikker på at du Anette, eller andre, snildt kunne tage billeder af mig, mine elever eller andre, der viste noget der ikke er endemålet eller det jeg stræber efter. Ingen hest går perfekt hele tiden og nogle gange er man nødt til at se gennem fingrene med f.eks en uhensigtsmæssig holdning i en (kortere) periode, for at opnå noget andet, for derefter at "samle trådene" igen og få et mere "færdigt" og nydeligere visuelt billede igen. Det er vi helt enige om..


For mig personligt, betyder den intention der ligger bag det dårlige billede (eller kald det bare "det uheldige moment")meget. Hvis jeg ser en hest, der åbner munden pga en kraftig anholdning på et almindeligt trensebid og en løseligt spændt næsebånd, så får jeg en opfattelse af at vedkommende på billedet i det mindste har haft en intention om noget blødt. Ser jeg derimod et billede af en hest med stramt næsebånd, pelhamstang, glidetøjle og rytterens hjulsporer, så får jeg oplevelsen af en anderledes intention. Hvis den så samtidigt går med al vægten rullet ud på forparten MENS rytteren taler om selvbalance og lethed, så får jeg problemer med at få lydsporet til at passe med det visuelle og billedet fremstår anderledes end det hvor hesten har plim åben mund fordi rytteren øjensynligt tager for hårdt.


Reportagen fra Epona, bruger præcist det klip du omtaler, hvor Andreas siger at man skal se på helheden.. Og det gør de så, Epona altså. Bjarne Nielsen har i starten af showet vist et billede af en hest der står på et forben og forklaret tilskuerne at den er på forparten. Godt så, det er til at forstå.


Senere i showet rider Andreas en hel diagonal skråt igennem i passage mens han forklarer publikum hvordan han nu beder Polka om at samle sig og komme mere på bagparten. Efter diagonalen returnerer han til arbejdstrav og publikum klapper. Han gentager samlingen igen på den næste langside, mens han siger at man ikke bare kan bruge et enkelt billede, men skal se på HELHEDEN. Her kan man så i reportagen se filmen blive spolet tilbage indtil der hvor Andreas siger at nu samler han lægger Polka på bagparten og påbegynder diagonalen. Her bliver videoen slowet og man ser tydeligt hvordan hesten forpartsbelastes mere end inden Andreas sagde han samlede og i hvert eneste passage skridt, står hesten på ét forben med begge bagben i luften, NØJAGTIGT som på det billede Bjarne Nielsen fremviste på storskærmen tidligere.


Dét kan jeg godt forstå man føler sig lidt provokeret af, hvis man var en af dem der klappede, da Andreas sagde han samlede og flyttede vægten over på bagparten...


Men det var jo ham der sagde man skulle se på helheden?



www.blueberryhill.dk


"Our greatest glory is not in never falling,

but in rising every time we fall."


Har du set den nye uddannelse ?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke alle heste lige gode til dressur
Forfatter: 
Dato:  19-03-2010 13:41

Jeg er helt enig med dig, annettet (og AH, BN og Kold), at ikke alle heste er bygget og egnet til dressur - eller i hvert fald, som Liv skriver, ikke på lige højt niveau.


Men nu er det heller ikke det, der er budskabet i indslaget fra epona.tv!


Indslaget har fokus på om der er overensstemmelse mellem det AH, BN og Kold siger, og det AH viser i sin ridning af en hest med potentiale til at komme i dressureliten.


KH NinaSt

0
0
Svar på denne tråd
 
 Forskel
Forfatter: 
Dato:  19-03-2010 14:07

NinA, jeg har opfattet at det ikke er budskabet, og hvis du læser mit indlæg igen, så skriver jeg at en af de store årsager til at jeg ikke "gider" deltage i de store diskutioner her inde mere, er at jeg har den holdning, og mange andre ikke har, og når vi der er så langt fra hinanden, ja så er diskutionen/debatten jo nyttesløs.


Jeg har flere gange læst at en Nordbagge eller Islænder etc. kan komme til at gå bedre piaf end f.eks. Matine. Så må jeg jo bare sige, så hopper kæden af for mig.


Hvis det var sådan, så var der jo ikke nogen grund til at avle på gennemavlet dressur og springstammer, og købe hopper og sæd hjem i dyre domme. Så kan jeg da lige så godt finde mig en Fjeld-musse og avle på. Den er da billigere og mere nøjsom at fodre på også, og hvis den også kan spring på S niveau, ja så er det da en win-win situation :-)


Men som jeg har skrevet før. Hvis der var lidt mere accept for vi ikke alle sammen behøver tænke ens og have den samme "Guru", så tror jeg igen at "træning" vil blive et sted som før i tiden, hvor der var en mere bred og faglig debat.



Annette


Kvalitets avl af springheste


Forhandling af Marstall, Myoplast og TRM


Nu også HorseLux produkter, bla. Fiberpiller


Safemate folingsalarmer udlejes


Book allerede nu


www.stutteri-taldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Clinicen...
Forfatter: 
Dato:  19-03-2010 14:38

...med Andreas Helgstrand kan ses her www.ridehesten.com/Heste-webTV/ ?ID=1040


Når nu clinicen ligger tilgængeligt for os alle sammen, så kunne det være spændende at høre, hvordan I der synes godt om AH´s ridning, mener de ting han siger, hænger sammen med det han rent faktisk viser.


Hvad med takten i passagen fra 8:01?



Jeg har ikke set Eponas reportage, men går ud fra, at det er herfra billedet i det "lidt uheldige moment" er taget - prøv lige at pause/play, og tjek hvor mange gange hesten udføre lignende "uheldige" momenter...





De venligste hilsner Louise

***

Den største hurdle for at få stoppet mishandling af heste er illusionen om, at den ikke foregår.

0
0
Svar på denne tråd
 
 gurudyrkelse
Forfatter: 
Dato:  19-03-2010 14:48

Annette, hvad er det for én "guru" du taler om? Jeg tvivler meget på at alle de mennesker, du sætter i bås, har ét eneste forbillede tilfælles, som de følger i ét og alt.



Mvh



Julie



Primum non nocere

(Først og fremmest, gør ikke skade)



0
0
Svar på denne tråd
 
 Relevans for denne debat?
Forfatter: 
Dato:  19-03-2010 14:49

Jamen fint nok, annettet, at du har den holdning - men jeg kan nu stadig ikke se sammenhængen med indslaget om AHs clinic i Herning om LDR - og det behøver jeg nok heller ikke at kunne.


(Jeg går ud fra at det var mit indlæg, du kommenterede, selv om jeg er NinaSt og ikke NinA - men fred være med det, nogle gange roder jeg også rundt i hvem der har skrevet hvad)


Ha´ det godt.


KH NinaSt

0
0
Svar på denne tråd
 
 opskrift søges
Forfatter: 
Dato:  19-03-2010 15:32

Hvordan diskuterer man ridningen blandt topryttere uden at nævne navne?? Det vil jeg gerne have opskriften på



"All that glitter is not classical dressage"

Erik Herbermann, The Dressage Formular


Jeg kan hverken ride en hest til biddet eller samle den.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Eksperter...
Forfatter: 
Dato:  19-03-2010 15:55

Det er jo kun erfarne, professionelle eksperter som Andreas Helgstrand, der kan finde ud af at bruge LDR korrekt, så hvordan skulle man kunne dokumentere teknikkens effekt, uden at filme disse ryttere? Hvis man bare filmede en tilfældig trunte på en brun musse, ville det jo nok se helt forkert ud, fordi hun ikke kunne finde ud af at gøre det rigtigt, ligesom de professionelle.



Og hestematerialet... nu har vi i årevis fået at vide, at vi OVERHOVEDET ikke kan udtale os om LDR/rollkur, fordi vores heste er jo noget helt andet end verdens bedste, som skal trænes i denne holdning for at kunne yde på det topplan, de yder på. Så hvordan skal man kunne sige, hvad LDR gør ved hestens indundergriben og bæring, hvis man ikke må vise, hvordan det påvirker en dressurbetonet guldmedaljehoppe eller en VM-vinder?



Jeg spørger bare...



Nå, nej.. vent. Jeg tror, jeg har det. Vi skal bare holde vores kæft. Ok. Det kommer nok ikke til at ske ;-) Videre til næste emne.



Mvh



Julie



Primum non nocere

(Først og fremmest, gør ikke skade)



0
0
Svar på denne tråd
 
 Gys - Del 2
Forfatter: 
Dato:  19-03-2010 20:25

Jeg ville lige gense del 1 af reportagen på epona.tv - og så at del 2 var lagt ud!


Det er stadig rigtig trist at se, hvordan rytter og berider siger noget og gør noget helt andet.


Hvis jeg skal finde noget positivt så er det at Bjarne Nielsen kan sin dressurteori.


KH NinaSt

0
0
Svar på denne tråd
 
 hvor har du læst det
Forfatter: 
Dato:  19-03-2010 21:50

Annette - gider du linke til hvor du har læst nogle skrive at en islænder og fjordhest kan piaffere bedre end matiné???


Jeg erindrer på ingen måde at have læst den påstand - og jeg har læst pinlig mange tråde herinde. Men jeg har læst RIGTIG mange steder at de stive hop på stedet matine præsteret INTET havde at gøre med piaff - og det er jo da helt enig i. Ligesom jeg har meget, meget svært ved at forstå hvis dette skulle være en passage:



og dette skulle være en piaff:



"All that glitter is not classical dressage"

Erik Herbermann, The Dressage Formular


Jeg kan hverken ride en hest til biddet eller samle den.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fjeldmusse kontra Matine
Forfatter: 
Dato:  19-03-2010 21:57

Så husker du enten dårligt Søs, eller skriver for meget her inde :-)


I den tråd LDR, hvor blev det af, eller hvad den nu hed. Der skriver Camilla at hendes Nordbagge vil komme til at gå bedre piaf end Matine.


Jeg erindre også du har sagt, at alle heste/ponyer har belæg for det.


Jeg vil under ingen omstændigheder diskuterer Matine´s piaf her inde, hun er og blev en super dejlig hest, som har betaget hele verden. Så jeg mener det dybt urelevant og mangel på respekt overfor de folk, hvor Matine har betydet en masse, tror stadig de har et savn.


Annette


Kvalitets avl af springheste


Forhandling af Marstall, Myoplast og TRM


Nu også HorseLux produkter, bla. Fiberpiller


Safemate folingsalarmer udlejes


Book allerede nu


www.stutteri-taldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Clinic
Forfatter: 
Dato:  19-03-2010 22:14

David: Totalt fedt indlæg - jeg vil også gerne være medlem at rideklubben på frilandsmuseet


Jeg har ikke set clinic'en i Herning, da jeg skulle flytte den dag, men ville rigtig gerne have set den. Jeg har heller ikke set reportagen på Epona, da jeg ikke har abonnement, men ligner det de reportager jeg tidligere har set, så er der sikkert klippet rigtig meget i det - og det er sikkert alle de gode momenter, der er klippet ud. Nøjagtig ligesom da indlægget fra Ankys clinic for nogle år siden blev lavet, hvor Anky på et tidspunkt siger, at hendes hest er glad og tilfreds og går med ørerne fremme. Lige i det moment hun siger det er der uro ved et hjørne i hallen, så hesten tager ørerne tilbage og lytter efter det. Så tager man klippet ud af en helhed ser det jo ikke godt ud. Men nu var det jo sådan at jeg selv var til stede under clinic'en og efterfølgende genså det på den DVD, der blev udsendt sammen med ridehesten - og der kan man tydeligt se, hvad der skete og at hesten rent faktisk var glad, tilfreds og afslappet. I interviewet med Anky som optakt til klippet forsøgte reporteren at jorde hende totalt, så jeg kan helt ærligt godt forstå, at Epona har svært ved at få rytterne i tale, når de bliver behandlet på den måde.... Holdt Epona en saglig og sober tone, i stedet for rytterhetzen de har gang i nu, så er jeg ret sikker på, at rytterne gerne ville stille op.


Back on Track staldgamacher str. full til forben købes

0
0
Svar på denne tråd
 
 svar til annette
Forfatter: 
Dato:  19-03-2010 22:28

Nej - annette det har jeg aldrig nogen sinde skrevet :-)


Du glemte at kommenterer de billeder jeg har sat ind :-.)


"All that glitter is not classical dressage"

Erik Herbermann, The Dressage Formular


Jeg kan hverken ride en hest til biddet eller samle den.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lisbeth...
Forfatter: 
Dato:  19-03-2010 22:34

>>>I interviewet med Anky som optakt til klippet forsøgte reporteren at jorde hende totalt, så jeg kan helt ærligt godt forstå, at Epona har svært ved at få rytterne i tale, når de bliver behandlet på den måde.... >>>>


For det første forsøgte jeg ikke at "jorde" Anky. Jeg spurgte hende stille og roligt, hvor længe ad gangen hun benytter en træningsmetode, som hun selv synes, er sund for hesten. Det ville hun - af ukendte årsager - helst ikke svare på, så jeg var nødt til at spørge adskillige gange. Hvori består "jordingen"? Bortset fra at vi jo alle kan se, hvor ækelt det ser ud, når hesten bliver straffet med kandaren for at forsøge at kæmpe sig ud af holdningen... men det sagde jeg jo ikke noget om. Jeg stillede et spørgsmål. Er det at jorde?


Bortset fra det, kan du se clinic'en med AH inde på Ridehesten. Hvis du kan finde ét passagemoment, der bare er nogenlunde hæderligt, vil jeg gerne forære dig en god flaske rødvin.


Mvh


Julie



Primum non nocere

(Først og fremmest, gør ikke skade)



0
0
Svar på denne tråd
 
 2. del stilen fortsætter
Forfatter: 
Dato:  19-03-2010 22:43

Har i øvrigt lige set 2. del af reportagen og forvirringen omkring, hvad clinic-afholderne (se ingen navne nævnt) egentlig mener, stiger :-)


Men fine tegninger Bjarne Nielsen har med, og jeg kan i øvrigt glæde mig over at jeg i følge Bjarne nielsen har ret i, at Tailormade Lancelot er pasagtig i skridten når den ikke kan lave et V - et ting jeg formastede mig at nævne på avl engang efter jeg havde set den i herning - det skulle jeg ikke have gjort :-)


Jeg GLÆDER mig til del 3 med interview dyrlæge kold, eksperten der selv siger han faktisk ikke ved noget om dressur (Y) (Y) (Y) (Y) (Y)



"All that glitter is not classical dressage"

Erik Herbermann, The Dressage Formular


Jeg kan hverken ride en hest til biddet eller samle den.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dumdidej...
Forfatter: 
Dato:  19-03-2010 23:07

Jeg har også lige set 2. del af den fabelagtige clinic.


For at være så objektiv som muligt, så jeg faktisk den uredigerede version 2 gange først.




Må indrømme at jeg er lidt stolt af, at jeg med min begrænsede viden om dressur, faktisk havde fanget de fleste af de fejl Epona belyser.



- Og må så indrømme, at jeg synes det er pinligt at publikum IKKE gjorde.



Den clinic var da i dén grad, at tage @!#$ på folk. Gad vide om han selv, efterhånden, tror på at hesten faktisk gør det han siger?




Chris!

I never give up - I never give in...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Som så mange gange før
Forfatter: 
Dato:  19-03-2010 23:14


..må jeg udbryde: "Mageløst!!"


Har lige set del 2 af reportagen fra AH's clinic i Herning, og jeg må simpelthen korse mig!


Det er det mest rendyrkede "Kejserens nye klæder", jeg nogen sinde har oplevet!


- Og til alle dem, der er mere end 200% sikre på, at alt hvad der vises fra epona.dk er ren manipulation og billedfusk og derfor ikke vil se på det: hvor er det egentligt synd for jer, at I går glip af indiskutabel dokumentation i dressurfundamentalismens hellige navn!


Stakkels pragtfulde, skønne heste.



Hilsen Linda.






Hellere tænde et lille lys end rase over mørket.
0
0
Svar på denne tråd
 
 LindaKW
Forfatter: 
Dato:  19-03-2010 23:23

Hvis clinic´en var "kejserens nye klæder" så må publikum have været "de tre vise aber"


se intet ondt

sig intet ondt

hør intet ondt!



Chris!

I never give up - I never give in...

0
0
Svar på denne tråd
 
 abekatte
Forfatter: 
Dato:  19-03-2010 23:29

0
0
Svar på denne tråd
 
 god pointe
Forfatter: 
Dato:  19-03-2010 23:29

He he he - god pointe Chris. Det er nok derfor de bliver så sure her i tråden :-)


"All that glitter is not classical dressage"

Erik Herbermann, The Dressage Formular


Jeg kan hverken ride en hest til biddet eller samle den.

0
0
Svar på denne tråd
 
 åh abe..
Forfatter: 
Dato:  19-03-2010 23:40

Julie Taylor:


Hold da helt k**t du er hurtig i vendingen Hvis du ikke havde det billede liggende på computeren, så har du vist næsten stukket verdensrekorden i "googling på tid" !!!


Søs:


Ja, det er det der undrer mig. Altså at folk bliver sure. Man kan jo ikke hidse sig så meget op, at Polka-prik-næsten, bliver tryllet om på bagparten med magi!


Uanset om man er for eller imod bestemte træningsmetoder, så må man da, efter at have redet dressur i flere år, kunne vurdere om en hest går korrekt eller ej




Chris!

I never give up - I never give in...

0
0
Svar på denne tråd
 
 abekatte
Forfatter: 
Dato:  19-03-2010 23:43

>>>>>Hvis du ikke havde det billede liggende på computeren, så har du vist næsten stukket verdensrekorden i "googling på tid" !!!<<<<




Det er det eneste i verden, jeg er god til



Mvh



Julie



Primum non nocere

(Først og fremmest, gør ikke skade)



0
0
Svar på denne tråd
 
 det skulel man mene
Forfatter: 
Dato:  19-03-2010 23:45

Det skulle man mene - se nu bare dig der finder fejlene på org. clinic, eller også er du aspirerende dressurnørd :-)


"All that glitter is not classical dressage"

Erik Herbermann, The Dressage Formular


Jeg kan hverken ride en hest til biddet eller samle den.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fremtidens dressur!
Forfatter: 
Dato:  20-03-2010 00:09

Billede



Chris!

I never give up - I never give in...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lidt høj bagi
Forfatter: 
Dato:  20-03-2010 00:12

Er den ikke lidt høj bagi?


KH NinaSt

0
0
Svar på denne tråd
 
 Julie Taylor!
Forfatter: 
Dato:  20-03-2010 00:13

Nu skal du ikke være så beskeden. Garanteret du også kan lave nogle hæderlige frikadeller



McTræning, var det forresten en omskrivning af mit McDressur? Kan det passe at jeg har sat et form for præg på debatten, eller stikker jeg migselv blår i øjnene



Chris!

I never give up - I never give in...

0
0
Svar på denne tråd
 
 For høj bagtil??
Forfatter: 
Dato:  20-03-2010 00:15


Ej altså Nina, hvor har du dog dine øjne??


Den er jo i gang med at udføre en perfekt piaffe!




Hilsen Linda.




Hellere tænde et lille lys end rase over mørket.
0
0
Svar på denne tråd
 
 ang billedet
Forfatter: 
Dato:  20-03-2010 00:18

Nu må i styrer jer.. come on...



Andreas HAR jo vist, at hesten kun bør stå på ET forben, når den udføre piaff :) alt andet er uheldige momenter :)




Mvh.


L Nielsen.



Springheste sælges, fra L til S. Se profil.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tænke tænke...
Forfatter: 
Dato:  20-03-2010 00:19

Jeg synes jeg har set Anky udføre denne krævende øvelse nogle gange. Lige inden hun hilste på dommerne...



Chris!

I never give up - I never give in...

0
0
Svar på denne tråd
 
 HAHAHAHA
Forfatter: 
Dato:  20-03-2010 00:25


Det her er altså bare for sjovt!!!




Hilsen Linda.







Hellere tænde et lille lys end rase over mørket.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Overdrivelse...
Forfatter: 
Dato:  20-03-2010 00:43

Men at kalde den afbildede Rollkurade for "perfect" er vist en lettere overdrivelse. I Får-dringerne for moderne McDressur, står der tydeligt at man skal kunne trække en lodline fra rytterens hoved, gennem hans albue, over hans hæl og til hestens mund.



Men denne rytter er da ved at være tæt på målet...



Chris!

I never give up - I never give in...

0
0
Svar på denne tråd
 
 McTræning
Forfatter: 
Dato:  20-03-2010 08:48

Chris, vi kaldte det McTræning, fordi Mc-noget jo betyder "underlødigt, hurtigt, tomme kalorier", men jeg vil ikke udelukke, at du har påvirket vores underbevidsthed.... the plot thickens. Hvor er min sølvpapirshat, når jeg har brug for den?



Den der rollkuradehest er bare lidt høj oppe på rumpen. Den skal bare have trukket nakken op, så bærer den automatisk med bagbenene.


>>>>>Andreas HAR jo vist, at hesten kun bør stå på ET forben, når den udføre piaff alt andet er uheldige momenter <<<<<




Jamen det siger Bjarne Nielsen jo, er forkert. Og hvis man er uenig med Bjarne Nielsen, er det jo fordi man ikke ved noget om træning af heste. Vil det sige, at Bjarne Nielsen både mener, at Andreas Helgstrands heste er på forparten OG at AH ikke har forstand på træning af heste? I så fald harmonerer BNs holdninger jo ret godt med mine egne... gad vide om det så betyder, at jeg HAR forstand på træning af heste, når nu jeg er enig med Bjarne?



Politik er svært.




Mvh



Julie




Primum non nocere

(Først og fremmest, gør ikke skade)



0
0
Svar på denne tråd
 
 Julie Taylor...
Forfatter: 
Dato:  20-03-2010 09:38

Ja, det er ikke kun Fredagens druktur, der kan give gevaldig hovedpine Lørdag morgen


Kan være det er årsagen til, at Philippe Karl meldte sig ud af det politiske magtspil. Han havde nok i tømmermænd



Chris!

I never give up - I never give in...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Julie Taylor
Forfatter: 
Dato:  20-03-2010 10:08

Det er ikke så meget selve spørgsmålet, men derimod måden der bliver spurgt på.....


Et grundigt kursus i spørgeteknik kunne være på sin plads - det jeg har set praktiseret er en decideret usmagelig måde at interviewe folk på. Jeg ved godt at metoden også er blevet praktiseret i bl.a. Kontant på DR1, men det gør den ikke mere acceptabel.


Når der bliver spurgt på den måde, så får personen ikke lov til at forklare sig og sige sin mening, for journalisten har på forhånd sat en dagsorden, som død og pine mig skal følges. Det er revolverjournalistik af værste skuffe.


Jeg har nu ytret min mening, og den står jeg ved. Jeg ønsker ikke at deltage yderligere i debatten, for det er tydeligt at I hos Epona er udenfor pædagogisk rækkevidde og at I har valgt en retning, som ikke kan fraviges uanset hvor store omkostningerne bliver for Jer og for de personer, som I tramper på undervejs.


Back on Track staldgamacher str. full til forben købes

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lisbeth...
Forfatter: 
Dato:  20-03-2010 10:11

"Hvad er den længste tid, du kan finde på at bede hesten om at blive i den hyperflekterede position? Og hvorfor er det vigtigt ikke at gøre det i længere tid?"




Jeg ved godt, du har trukket dig fra debatten, men kan du ikke lige forklare mig, hvad der er galt med det spørgsmål? Oplys mig.




Mvh



Julie




Primum non nocere

(Først og fremmest, gør ikke skade)



0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvordan skulle spørgsmålene have været?
Forfatter: 
Dato:  20-03-2010 10:21

Måske mener du, Lisbeth ?Figorina?, at Julie T er uden for pædagogisk rækkevidde, men er der en chance for at du vil forklare mig, hvordan du synes epona.tv skulle have formuleret deres spørgsmål?


Så vidt jeg kan høre bliver der spurgt: "Hvor længe beder du maximalt hesten om at hyperflektere?" og "Hvorfor er det vigtig ikke at overskride den tid?"


For mig lyder det som om de både spørger om en tidsramme og om nogle opmærksomhedspunkter, hvis man udøver rollkur. I mine ører er det nogle ret enkle spørgsmål, men fortæl mig, hvad det er, du synes, der er galt.


Hvordan skulle de have formuleret spørgsmålene?


KH NinaSt

0
0
Svar på denne tråd
 
 Spørgsmål.
Forfatter: 
Dato:  20-03-2010 11:02

Måske skulle spørgsmålene være stillet i stil med Pia Muncks spørgsmål til McLean og Bimmermand



Chris!

I never give up - I never give in...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Debatten
Forfatter: 
Dato:  20-03-2010 11:06

Lisbeth, du har nemlig fat i den lange ende af det her, at der er vise personer, som er ude for pædagogisk rækkevide, eller i alle fald ikke er til at fører en normal stille og rolig debat med.


Søs, nej jeg gider ikke kommenterer dit billed. For det første så har jeg tidligere i en tråd kommenteret dinne billeder, og du sletter dem lige så snart du ikke får de svar du ønsker, så er det jo spild af tid. For det andet, så var der to billeder i den tråd, som jeg bad dig om at kommenterer, endda gentagende gange, men det gad Fru´en ikke, ergo Nej, jeg gider ikke kommenterer dit billed, og slet ikke når det er af en person, som ikke har en chance for selv at forsvarer sig.


Søs, er det ikke alt det her skellet-ridning/støvsuger-ridning går ud på, at alle heste har belæg for det samme ?? Hvorfor viser du så tit billeder af "musse" heste med perfekt bæring på indvendige bagben, meget bedre en diverse topheste, hvis ikke det er fordi du mener de har belæg for det samme.


Vi er så langt fra hinanden, og sådan er det bare. Jeg har accepteret det, og fred være med det. Et andet eksempel, som viser hvor langt vi er fra hinanden, er et hvor du skriver at en hest der er nytilredet, tidligst efter fem gange må søge/sug til bidet. Jeg mener jo at, hvis hesten af sig selv har en god balance, og er ordentlig tilredet, så suger den til hånden første eller anden gang, jeg har set og prøvet det flere gange.


Jeg synes det er lidt sjovt, at de sidste 30 kommentar i denne tråd, igen, er de samme fire-fem folk, der laver rygklapperi og grin med andre. Men hvad, vi har jo alle hver vores hobby, og der skal jo være plads til alle :-) Men det tankevækkende mange tråde kører ud på det her spor.


Måske vi skulle bede HN om et forum mere, et til os der ønsker at debaterer træning som før i tiden, og et til dem, som ønsker det her. Et nyt forum for os som ikke ved noget om rideteori og gangarter, for det gør jeg nemlig ikke, ifølge Søs, og jeg er sikker på der er flere af min slags :-)



Annette


Kvalitets avl af springheste


Forhandling af Marstall, Myoplast og TRM


Nu også HorseLux produkter, bla. Fiberpiller


Safemate folingsalarmer udlejes


Book allerede nu


www.stutteri-taldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 spørgsmål....
Forfatter: 
Dato:  20-03-2010 11:08

Nå ja... mon Pia også giver fjernundervisning i interviewteknik.




Mvh



Julie



Primum non nocere

(Først og fremmest, gør ikke skade)



0
0
Svar på denne tråd
 
 kapacitet...
Forfatter: 
Dato:  20-03-2010 11:17

Annette, mener du at kapacitet er = formåen? Som jeg ser det, formår nogle heste at bære sig bedre end andre heste. Og de heste, der formår at bære sig bedst, er ikke nødvendigvis dem med mest kapacitet. Dog ville hestene med mest kapacitet også gå bedst, hvis de blev uddannet rigtigt.



Som avler, bliver du så ikke ked af at en superhest som Polka Hit, som utvivlsomt har kapacitet (men altså ikke formåen) til at gå en milliard gange bedre end stort set samtlige andre heste i verden, bliver trænet på en måde, så den er dårligere gående end Søs' ponyhoppe, som ikke har vildt meget kapacitet, men til gengæld er trænet, så den kapacitet, den nu har, udnyttes maksimalt?



Hvis jeg havde avlet en superhest, ville jeg blive edderspændt, hvis én eller anden klaphat red den så grelt ned på forparten, at den aldrig kom til at gå korrekt. Er I avlere ligeglade med at de gode heste, I avler, bliver ødelagt? Eller kan I bare ikke se, at de stadig går på forparten, når de når til S-klasserne?



Mvh



Julie



Primum non nocere

(Først og fremmest, gør ikke skade)



0
0
Svar på denne tråd
 
 Træning
Forfatter: 
Dato:  20-03-2010 11:28

Julie, i min verden kan man slet ikke sammenligne en Musse hest, som jeg ser Søs´s som værende med Polka Hit.


Du mener Søs´s går bedre, men derfor er det jo ikke sikkert vi andre gør. Ergo mener du igen, du skal have retten til det rigtige, og vi skal mene det samme som dig/Epona


Polka Hit er så følsom en hest, at jeg tror slet ikke du, Søs eller jeg for den sags skyld, ville kunne så meget som trave en runde på den, hvor den slapper af og er spændstig.


Igen, vi er så langt fra hinanden, og jeg vil med glæde sende en hest op til Andreas, hvis han eller en af hans ansatte gad og ride på den. Jeg har jo stadig et håb, eftersom jeg har et lille springafkom gående ved en af hans kunder. Der i mod, ville jeg blive rigtig ked af det, hvis mine afkom havnede ved en støvsuger rytter.


Men igen vi er forskellige, ACCEPTER DET DOG !!



Annette


Kvalitets avl af springheste


Forhandling af Marstall, Myoplast og TRM


Nu også HorseLux produkter, bla. Fiberpiller


Safemate folingsalarmer udlejes


Book allerede nu


www.stutteri-taldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Uden for pædagogisk rækkevidde?
Forfatter: 
Dato:  20-03-2010 11:32

Ved nærmere eftertanke tror jeg at Lisbeth og Annette er inde på noget af det rigtige, når de konkluderer at Julie Taylor er uden for pædagogisk rækkevidde, og det gælder såmænd nok rigtig mange af debattørerne herinde - også mig selv.


Jeg tror at man skal benytte helt andre metoder end pædagogik (opdragelse), hvis man skal gøre sig håb om at ændre holdning og adfærd hos Julie T m.fl.. En sokratisk tilgang, hvor man stiller så mange kloge spørgsmål til folk, at de selv ræsonnerer sig frem til det ønskede svar kunne måske være en virksom metode.


I starten af tråden stiller Buhl (Salaam) nogle spørgsmål, der rent faktisk får Julie til at gå i tænkeboks. Det tror jeg er den rigtige metode, hvis man vil gøre sig håb om at ændre på andres holdninger og handlinger.


Man skal nok være opmærksom på, at denne metode kan havde den bivirkning, at man selv kommer til at reflektere så meget over sine egne holdninger og metoder, at det nogle gange bliver én selv, der flytter sig. Det kan være ret frusterende, men samtidig er det også en spændende rejse at begive sig ud på.


KH NinaSt

0
0
Svar på denne tråd
 
 råbe....
Forfatter: 
Dato:  20-03-2010 11:38

Annette, du BEHØVER IKKE AT RÅBE. Jeg har skam forstået for ganske længe siden, at vi er uenige. Men tak fordi du minder mig om det.




Jeg efterspørger en begrundelse for at du synes, Polka Hit går rigtigt. Evt. et eneste passagemoment fra clinic'en, som viser, at den ikke er på forparten. Men det kan du åbenbart ikke finde. Jeg kan godt forstå det. Jeg kan heller ikke finde ét :)



Hvorfor er det godt, at hesten går på forparten? Jeg forstår, at det er uundgåeligt i starten af uddannelsen, men en hest, der er debuteret i S-klasser i dressur - endda med resultater - skal den virkelig stadig være på forparten?



Hvis du ikke mener, at Polka Hit er på forparten, kan du så ikke forklare, hvad der får dig til at mene sådan?



Mvh



Julie



Primum non nocere

(Først og fremmest, gør ikke skade)



0
0
Svar på denne tråd
 
 svar på diverse rundkørsler
Forfatter: 
Dato:  20-03-2010 11:59

Søs, er det ikke alt det her skellet-ridning/støvsuger-ridning går ud på, at alle heste har belæg for det samme ?? Hvorfor viser du så tit billeder af "musse" heste med perfekt bæring på indvendige bagben, meget bedre en diverse topheste, hvis ikke det er fordi du mener de har belæg for det samme.


Nej - det er da i aller højeste grad ikke. Jeg skal IKKE ride GP-dressur eller andre s-programmer, nok ikke engang et m-program. Og mine heste skal ikke gå piaff eller passage. Men kan jeg få dem helskinnet gennem den tyske træningsskala og ende ud med en taktfast hest der går med en lille samling - så er jeg LYKKELIG og får nogle så meget federe skovture og strandgalopper. I øvrigt rider jeg ikke støvsugerridning, jeg rider gl. klassisk tysk dressur som fei's fordringer bygger på. Når jeg lægger et billed ind af min hest - så er det nr. 1 for at være fair og tage i mine egne billeder når det overhovedet er muligt. 2. er det fordi jeg vil illustrere at når jeg dødesyge, amatør, på en kedelig tyk 6 for helhedshest kan få min hest til det - så er det nok ikke afhængig af rytterens talent eller hestematerialet - så er det nok uddannelsen af hesten hvor filmen knækker for dem der vil ride GP.


Jeg mener bestemt ikke alle heste kan gå gp - men jeg mener alle heste kan komem igennem den tyske træningsskala og dermed være godt og solidt grundredet. og det er jo tradionelt også først efter grundridningen at man skiller hestene ud og specialisere dem.


Et andet eksempel, som viser hvor langt vi er fra hinanden, er et hvor du skriver at en hest der er nytilredet, tidligst efter fem gange må søge/sug til bidet. Jeg mener jo at, hvis hesten af sig selv har en god balance, og er ordentlig tilredet, så suger den til hånden første eller anden gang, jeg har set og prøvet det flere gange.


Det har jeg så skutte aldrig nogen sinde skrevet. Jeg skrev at INGEN hest kan gå til biddet efter 5 gange med rytter på ryggen fordi det at gå til biddet er en proces hvor hesten skal lære at balancere med rytter på ryggen, gå med ryggen oppe og lænden slået til. Jeg skrev så sgutte at de ikke må søge frem efter biddet. Himmel og hav.


I øvrigt kommenterede jeg dine billeder omkring indundergriben :-) og jeg mener at alle heste får benet langt ind under sig i galoppen i den fase du viste dit føl i:



Der er jo også - heldigvis da - forskel på indundergriben uden rytter og med rytter. For det er formålet med ridningen at genetablerer hestenes naturlige balance og gangarter med en rytter på ryggen. Derfor er det kun interessant når man diskuterer træning og uddannelse af heste at se hvad der er sket med hesten efter den har fået rytter på ryggen og været udsat for træning. Hvad sker der så med bæring, indundergriben osv...


"All that glitter is not classical dressage"

Erik Herbermann, The Dressage Formular


Jeg kan hverken ride en hest til biddet eller samle den.

0
0
Svar på denne tråd
 
 gjhjfghjgfhjgh
Forfatter: 
Dato:  20-03-2010 12:12

Man skal nok være opmærksom på, at denne metode kan havde den bivirkning, at man selv kommer til at reflektere så meget over sine egne holdninger og metoder, at det nogle gange bliver én selv, der flytter sig. Det kan være ret frusterende, men samtidig er det også en spændende rejse at begive sig ud på.


jeps


Jeg kan ikke erindre jeg har hørt et eneste grundlag om hvorfor AH har de vise sten, men derimod kun forargelse over at epona tør sætte spørgsmålstegn ved en "toprytters" ridning. Kan godt være Julie er begyndt at vakle i saglighed, men hun kan til en hver tid lokkes tilbage i at nørde træning.


Annettet: Det kan være ingen af os ku ride den hest rundt i trav, men manden på nakken af den skulle for h... jo forstille at være toppen af poppen.. hvis han synes det er så pokkers svært at få en hest i lod, burde han så ikke være ude af sig selv af glæde hvis der kom forslag på bordet? og burde i andre ikke også? Jeg ser ingen åbenhed, jeg ser nøjagtig de samme ting ved dig, som du beskylder oppositionen for..

Det er så nemt bare at sige ei altså i er dumme og uden for pædagoisk rækkevidde. Prøv med at fortælle hvorfor du synes det er god ridning vi ser.. Tag udfordringen op. Find et moment der er pisse godt og argumenter for hvorfor.


Lisbeth: Jeg kan på ingen måde se, hvorfor man ikke skulle spørge på den måde. Jeg er glad for der er nogen der gør, jeg håber det fører til jeg i fremtiden ikke skal se på hendes form for ridning. Hun er ikke hævet over fordringerne bar fordi hun er Anky








Mvh Michelle

FLINT ALLMIGHTY

aloe vera forhandler

www.houseofcharisma.com

Home of Masterback flex saddles

0
0
Svar på denne tråd
 
 øhhhhhhh
Forfatter: 
Dato:  20-03-2010 12:19

Nu er det så stadig et opfattelsesspørgsmål, hvorvidt den KH`ske udgave af remonten, har noget at skaffe i klassisk sammenhæng..


Det er yderligere et opfattelsesspørgsmål, hvorvidt en hest kan trænes så effektivt, at den reelt bærer mest vægt på bagparten, kva det naturlige 60-40 forhold, med forparten som vinder.

Så kan man ride på forparten med mere eller mindre ynde, hvor det vil være bevægelsen der afgør det optiske fordelingsforhold.


Følgelig må de remonteryttere, af KH-skolen, jo finde at placeringen over hestens tyngdepunkt vel fremme, opvejes af et bedre tråd i den aflastede begpart?


Følgelig må LDRryttere vel finde, at den dybe position muliggør en bevægelse i hesten, der kan bygges videre på..



Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd
 
 Superheste
Forfatter: 
Dato:  20-03-2010 12:23

Jeg kan ikke lade være med lige at smide dette link ind

www.haflingersport.dk/02_blog.html


Her er der en haflinger, som gik grand prix, deltog i de schweitziske dressurmesterskaber, hvor den henrykkede bl.a. Christine Stückelberger og sluttede sin karriere som 25 årig med en score på over 70%.


Men den fik da også sat sindene i kog og kunne opleve så store udsving som 40 points forskel hos de forskellige dommere.


Selvfølgelig er der forskel på en højt forædlet varmblodshest og en musse - men en musse kan alstå også godt lære at gå god dressur.



Jeg vil lige skynde mig at tilføje, at mine egne ambitioner dog ikke går så langt


Mange hilsner fra Misser
0
0
Svar på denne tråd
 
 ghfghgfh
Forfatter: 
Dato:  20-03-2010 12:47

Synes det viser ret tydeligt hvad jeg mener AH gør forkert når man ser det klip af Ingrid Klimpke der er lagt ind starten af tråden og så bagefter kigger på AH. Det er så pinligt tydeligt at han ikke rider hesten, men bare hvad skal man sige, holder igen. Hele hans krop er voldsomt præget af det træk han har. Stolesæde, læne sig bagud, runde. IK har momenter i sit program hvor rumpen lige letter lidt fra sadlen, når hesten løfter næsen lidt, hvorefter jeg mener at se at hun rider den tilbage hvor hun vil ha den.. ikke trækker.. men nærmest næsten ignorerer at den hæver næsen en anelse.. Og der er ikke tegn på at hun hænger i tøjlen, som jeg ser på stort set alle bill/video af AH.


Ved intet om hvad hun er til og har ikke set flere klip af hende, men lige det klip der er lagt ind, synes jeg hun ligner en der gør alt hvad hun kan for at ride efter fordringerne. Og det vil jeg dælme gerne se mere af! Og ellers sagde Chris lange surejegharfåetnokindlæg det hele.. Han oversatte debatten til det den er...








Mvh Michelle

FLINT ALLMIGHTY

aloe vera forhandler

www.houseofcharisma.com

Home of Masterback flex saddles

0
0
Svar på denne tråd
 
 RFX...
Forfatter: 
Dato:  20-03-2010 13:46

Mange tak Jeg var godt nok lidt sur da jeg skrev det indlæg. Mest af alt fordi jeg var løbet tør for Choko/marzipan is...


Jeg deltager i debatten af 2 årsager. For at lære af ALLE andres viden og erfaring - og for at fyre dumme bemærkninger af når jeg ikke ved hvad jeg ellers skal skrive. Men primært for at lære


Jeg har i det sidste års tid lært en masse spændene ting herinde. Om biomekanik og anatomi, om indlæring, om teori og om videnskab og forskning. Rigtig meget af det har jeg fint kunne bruge i min egen træning og noget andet af det har jeg ikke den fornødne erfaring til at ville give mig i kast med - endnu.


Det der frustrerer mig er, at jeg stortset kun har lært noget af den berygtede "støvsugerbande". Det er kun frem & ned - folket, der har kunnet fremføre argumenter og har kunnet understøtte deres påstande med facts, links og forklaringer der giver mening.


Fortalerne for moderne dressur, synes jeg, halter gevaldigt bagefter når det gælder seriøse indlæg med fornuftigt indhold, hvilket, i sagens natur, er rent ud sagt frustrerende, da jeg er nysgerrig og skeptisk af natur og derfor helst vil se tingene fra alle sider.


Jeg kan udmærket se på billeder af Helgstrand og Co, at hestene er på forparten, at de ikke takter rent, at de ikke er samlet og at de, for det meste, ikke er i nærheden af at bære sigselv. Hvis der er et argument eller to jeg er i tvivl om, kan jeg slå op i en af mine alt alt for mange teoribøger og studere nærmere.


Men det kunne være SÅ lærerigt, at høre argumenter fra den anden side. At få udfordret sit verdensbillede og få efterprøvet sine egne meninger. Det er jo ikke nogen hemmelighed, at man ubevidst leder efter tegn der kan understøtte ens egne holdninger. Det gør alle. Men hvis ingen formår at anfægte dem, hvordan skal man så kunne nuancere sit syn på livet?


Avlere som Anette og ryttere som Michael, kunne lære mig SÅ meget, hvis de et øjeblik ville glemme deres kritik af et hestemedie de ikke selv benytter, og istedet forklare hvad de ser på billederne og filmene og give en faglig vurdering...


Jeg regner migselv for at være et voksent, begavet menneske. Jeg accepterer ikke svar der ikke kan bevises, underbygges eller svar der drejer emnet uden om spørgsmålet.


Jeg udvikler mig ikke som rytter, ved at godtage FORDI SÅDAN ER DET BARE, som den endegyldige og uanfægtelige sandhed. Det burde ingen gøre...


Jeg er ikke interesseret i at få Andreas ned med nakken. Jeg er interesseret i at lære så meget som muligt, så jeg kan vurdere hvilken træningsmetode jeg skal bruge til min hoppeplag når hun skal tilrides.


Sådan som tingene ser ud pt, bliver det åbenbart støvsugning. Det er desværre den eneste træningsform på HN i øjeblikket der er bare nogenlunde dokumenteret...



Chris!

I never give up - I never give in...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Herligt!
Forfatter: 
Dato:  20-03-2010 14:03

Hvor er det altså herligt, at vi har fået dig her på HN, Chris


Mange hilsner fra Misser
0
0
Svar på denne tråd
 
 utyuytuytu
Forfatter: 
Dato:  20-03-2010 14:18

Det lige præcis tit folk der kommer ind i heste verdenen i en senere alder, der stiller spørgsmål de fleste ikke er ommet i tanke om, netop fordi vi har fået det ind med træskeer da vi var små..

Jeg startede som 7 årig og det eneste mål der fandtes, var at ku få den til at bøje fortil som de store ku.

Undervisningen jeg fik, gik ud på at få den til at bøje nakken. Det var alt der var. Det var succeskriterie i sig selv.


Ikke så underligt mange stejler når deres verdensbillede bliver væltet. Det er prentet ind fra dengang man ikke kunne forventes at have en mening eller sætte spørgsmålstegn.


Jeg henter en lille plag her til den første, og min tid indtil hun er gammel nok til tilridning skal bruges på at lære så meget som muligt om hvordan jeg undgår bag lod fælden.. Jeg vil ride seriøst, og vil til stævner. Men ikke hvis det betyder jeg skal ha hende hængene på tøjlen..


Hvis der er folk her i midtjylland som kunne tænke sig at mødes og snakke og udveksle erfaringer ville jeg være ellevild. Det træls altid at søge til nettet for at få tilfredsstillet sin .. ja nærmest hunger for at lære noget der bringer en et trin op på forståelses stigen..

Jeg ser stortset ik andet end metoder jeg ikke selv vil bruge og savner i høj grad inspiration og følelsen af at være blandt ligesindede. Hvor gammel er din plag, Chris? Hvornår skal du igang?








Mvh Michelle

FLINT ALLMIGHTY

aloe vera forhandler

www.houseofcharisma.com

Home of Masterback flex saddles

0
0
Svar på denne tråd
 
 For det første
Forfatter: 
Dato:  20-03-2010 14:28

moekkvi - kan jeg sagtens følge dig :-)

Dernæst vil jeg blot gøre opmærksom på at JEG personligt ikke er mere fortaler for det ene end det andet. Jeg har altid selv redet mine heste frem og ud, men jeg har haft heste som momentvis har været bag lod. Og i LDR. Målet i sig selv for mig er at hesten skal gå i lod eller foran og med nakken som højeste punkt, at den skal takte rent, samt lytte efter ethvert signal. Men tingene er nu engang ikke så enkelt og sort/hvidt som mange gerne vil have det til at være. Derfor låser jeg mig heller ikke fast på ét specielt trænings princip eller én speciel træningsmetode. Jeg tager rytterne i forsvar FORDI jeg bestemt ikke mener det gavner hverken dem, hestene eller sporten generelt at man konstant bliver ved at hænge disse ud.

Jeg finder det meget tankevækkende at istedet for at visse personer "forsøger" at se en smule nuanceret på tingene, KUN ser FEJL,FEJL og atter FEJL.

Den ene dag er det rideforfundets skyld, den anden dag er det rytterne, og den 3 dag er det dommerne.

Jeg finder det tankevækkende, at der findes op til 10-12 personer her på HN som mener at være istand til at være bedre vidende, og dygtigere end samtlige topryttere, dommere og publikkummer verden over!


Der er ikke noget som er skidt uden at være godt for noget andet. Med det mener jeg at hvis en hest f.eks har det bedre med i en kortere eller længere periode at gå bag lod, så lader jeg den gøre det, hvis jeg på denne måde kan få den til at reagere på mine signaler istedet for at den evt. vil stresse for meget op, og dermed blive endnu mere stresset samt IKKE reagerer på mine signaler(i sådan en situation tænker jeg ved indlæring af en øvelse som eks.)

Det vil sige - det er skidt at hesten går bag lod - men det gode er at jeg har kunnet give den signaler så den forstår mit budskab uden at stresse. Og derefter er målet for mig at få bragt hesten tilbage igen. Og så fremdeles.


Som eksempel på de heste der nu er blevet diskuteret kunne jeg forestille mig at en som Polka Hit, har godt af at blive redet i LDR af flere grunde.(Bemærk venligst - jeg kender ikke rytteren så jeg VED det IKKE) Det er blot en gisning - (som Julie iøvrigt ikke mener jeg bør komme med selvom hun selv gisner om mange ting)

Jeg kunne forestille mig at det er en MEGET vågen hest, som ved enhver ny indlæring vil have tendens til at gå imod hjælpen/signalerne fra rytteren. Her kunne jeg forestille mig, at den slaoper mere af ved at blive lagt dybt og rundt, og dermed ikke spænder i nakken og ej heller ryggen, og derved igen er mere modtagelig for indlæringen. Målet i sig selv "kunne" være at få hesten til at gå med næsen fremme i lod og med nakken som højeste punkt - på sigt?


Eksempelvis er der jo Angrib Firfod. Denne hest har hele tiden været redet ud fra denne træningsmetode. Men det kan de som er imod metoden jo åbenbart ikke se den bærer præg af? Så derfor skal man passe på med ikke at sætte en bestemt metode i bås. Hvem ved - måske har denne hest haft tendens til at gå imod hjælpen når den skulle aktiveres bagfra? Det kan være den har spændt sig i ryggen, og dermed slapper af i denne dybe og runde holdning? Og er nået dertil hvor den kan lægges op og ud foran lod - når målet er nået?


Der hvor jeg går i offentsiven er når man bevidst hænger den ene og den anden ud - konstant. Og det er der en del som gør herinde på HN.


Grunden til at jeg IKKE gider komme med mine argumenter er at folk som Søs og Julie konstant og hele tiden mener at være i besiddelse af RIGTIGHEDEN. Uanset hvad. De er dygtigere end dommerne, de er dygtigere en top rytterne, de er dygtigere end publikum. På verdensplan.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Interessant afsnit
Forfatter: 
Dato:  20-03-2010 14:48

Men dine indlæg, Michael1, ville være meget mere interessante at læse, hvis du nøjedes med at komme med dine reflektioner og tanker - og undlod personangrebene.


Fx dette afsnit: Eksempelvis er der jo Angrib Firfod. Denne hest har hele tiden været redet ud fra denne træningsmetode. ... Så derfor skal man passe på med ikke at sætte en bestemt metode i bås. Hvem ved - måske har denne hest haft tendens til at gå imod hjælpen når den skulle aktiveres bagfra? Det kan være den har spændt sig i ryggen, og dermed slapper af i denne dybe og runde holdning? Og er nået dertil hvor den kan lægges op og ud foran lod - når målet er nået?


Jeg har tilladt mig at pille en enkelt sætning ud, der hvor der står tre prikker, men det tilbageværende er da da interessante tanker, som svarer meget godt til at jeg i en anden tråd har skrevet, at det kunne være interessant at høre, hvad Joachim Thomsen havde at sige om ldr, hvad han mener det gør godt for, og hvordan han er kommet fra ldr til korrekt rejsning? (Mit ønske forudsætter selvfølgelig at fotoet, som Misser har linket til i den anden tråd, ikke kun er et "heldigt moment". Men det lyder som om du, Michal1, har tjek på at Angrib Firfod normalt kan gå korrekt - altså bare det meste af tiden.)


Og så kunne det også være interessant at se klip med Angrib Firfod i slow. Gad vide hvor tæt den er på at holde takten i de samlede gangarter?


KH NinaSt

0
0
Svar på denne tråd
 
 wow....
Forfatter: 
Dato:  20-03-2010 15:02

>>>>Grunden til at jeg IKKE gider komme med mine argumenter er at folk som Søs og Julie konstant og hele tiden mener at være i besiddelse af RIGTIGHEDEN. Uanset hvad<<<<<



Da ikke uanset holdbare argumenter for det modsatte. Men dem må vi simpelthen ikke høre?



Ej, vil det sige, at du går og gemmer på et uudnyttet, biomekanisk og intellektuelt potentiale? Du kan i virkeligheden godt forklare, hvad der er så godt ved LDR? Hvis Søs og jeg nu lover at holde bøtte, vil du så ikke nok forklare de andre, hvordan LDR får hesten til at bruge ryggen, hvordan hesten kan samle sig, når den huler sin lænd og hvorfor piaffe og passage på forparten er tegn på god ridning?






Mvh



Julie



Primum non nocere

(Først og fremmest, gør ikke skade)



0
0
Svar på denne tråd
 
 Michael 1...
Forfatter: 
Dato:  20-03-2010 15:09

Som du selv skriver:


Med det mener jeg at hvis en hest f.eks har det bedre med i en kortere eller længere periode at gå bag lod, så lader jeg den gøre det, hvis jeg på denne måde kan få den til at reagere på mine signaler istedet for at den evt. vil stresse for meget op, og dermed blive endnu mere stresset samt IKKE reagerer på mine signaler(i sådan en situation tænker jeg ved indlæring af en øvelse som eks.)

Det vil sige - det er skidt at hesten går bag lod - men det gode er at jeg har kunnet give den signaler så den forstår mit budskab uden at stresse. Og derefter er målet for mig at få bragt hesten tilbage igen. Og så fremdeles.



DET synes jeg er interessant Om jeg er enig eller ej, så er det absolut noget jeg kan bruge til at nuancere mit eget syn på træning. Det er tilmed også en holdning du har tilfælles med McLean, så selvom folk taler om 2 lejre her på HN, så er der alligevel fællespunkter hvor modsætninger overlapper eller krydser hinanden.


Det skulle ved gud da også undre mig, hvis folk der har arbejdet med heste i mange år, slet ikke havde noget som helst tilfælles.



Chris!

I never give up - I never give in...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Michael
Forfatter: 
Dato:  20-03-2010 15:15

Jeg beundre din tålmodighed og flotte evne til at formulerer det, som jeg prøvede at gøre med få linier, og som jeg også mener er det AH og mange andre toprytter/trænere, siger flere gange.


Jeg ejer ikke den form for tålmodighed :-)



Annette


Kvalitets avl af springheste


Forhandling af Marstall, Myoplast og TRM


Nu også HorseLux produkter, bla. Fiberpiller


Safemate folingsalarmer udlejes


Book allerede nu


www.stutteri-taldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bag lod
Forfatter: 
Dato:  20-03-2010 15:15

Jeg har altid selv redet mine heste frem og ud, men jeg har haft heste som momentvis har været bag lod. Og i LDR. Målet i sig selv for mig er at hesten skal gå i lod eller foran og med nakken som højeste punkt, at den skal takte rent, samt lytte efter ethvert signal. citat Michael


Ligesom Chris finder jeg også dit indlæg interessant, Michael. Jeg læser det som, at du ikke konsekvent bruger LDR som træningsmetode, men at dine heste godt indimellem kan komme bag lod og gå LDR. Er det rigtig forstået?


Mange hilsner fra Misser
0
0
Svar på denne tråd
 
 Angrib Firfod
Forfatter: 
Dato:  20-03-2010 15:17

er trænet af Edward Gal for at kunne kåres på præstationer, og så er den også trænet af Dorothee Schneider - måske for at få træning lidt mere efter træningsskalaen?

Det står her på Firfods hjemmeside:


Angrib har siden Joachim blev syg i 2008 været i træning i dels Holland hos Edward Gal, som sikrede hingsten endelig kåring i Oldenburger Verband gennem sportspræstationer, og dels i Tyskland hos Dorothee Schneider, som på bedste vis har bidraget til vedligehold og udvikling af hingstens forudgående uddannelse.


Hvordan det hænger sammen, ved jeg ikke, og jeg kender ikke noget til Dorothee Schneider - men en hurtig billedgoogling af hende viser meget, meget få billeder bag lod. Så Angrib Forfod har måske netop fået en hel del god, gammeldags 'fordringstræning' udover Gal-træningen?


:-) fra NinA




Skovturspart på hest (157cm) ved Uvelse, Lystrup Skov



Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)


FORDRINGER I DRESSUR (y) (kun tekst - ikke billeder)


se epona.tv

0
0
Svar på denne tråd
 
 Spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  20-03-2010 15:18

Misser dit spørgsmål, får mig til at stille et andet spørgsmål. Tror du og også andre, at f.eks. AH, som jo er oppe og vende meget, og andre proff. ryttere rider deres heste dybt, bag lod, LDR, kald det hvad man vil, hele tiden, og alle heste på samme måde/metode ??



Annette


Kvalitets avl af springheste


Forhandling af Marstall, Myoplast og TRM


Nu også HorseLux produkter, bla. Fiberpiller


Safemate folingsalarmer udlejes


Book allerede nu


www.stutteri-taldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Et voksent indlæg...
Forfatter: 
Dato:  20-03-2010 15:30

Misser:




Mange tak, og i lige måde da Men jeg har faktisk været her i 4 år. Jeg har bare aldrig rigtig deltaget i debatter før, da jeg ikke har haft noget at byde ind med. Men jeg har da fulgt med i en del tråde på sidelinjen...


Michael1:


Jeg ved godt at du hverken er for eller imod LDR, men jeg ville altså ønske du ville ofre de 60 kr på at se Eponas reportage fra Clinic´en. Der er intet galt i at undersøge hvad hele humlen drejer sig om og der er heller intet galt i, at indrømme hvis man har taget fejl...


Jeg er personligt imod Rollkür/hyperflexion/LDR. Min fornuft og min begrænsede viden, siger mig at det er forkert, ukorrekt og uetisk. Jeg bliver så åbenbart støttet af andre ryttere, dyrlæger, adfærdsforskere, trænere og i sidste ende af Andreas Helgstrand selv - og det er jo dejligt


Men hvis det viser sig at jeg tager fejl. At jeg har været helt forkert på den og at LDR virkelig ER det bedste der er sket for hesten siden det første menneske valgte at kravle på ryggen af den (som en anden skribent så smukt har formuleret det) så har jeg da selvfølgelig tænkt mig at skrive en uforbeholden undskyldning til Hr. Helgstrand og sende ham en kasse Toms chokoladeskildpadder og en flaske Cotes du Rhóne - og det mener jeg helt seriøst.


Ret skal være ret og jeg udvikler mig jo hele tiden i takt med at jeg bliver klogere...



Chris!

I never give up - I never give in...

0
0
Svar på denne tråd
 
 annettet
Forfatter: 
Dato:  20-03-2010 15:43

Som jeg har forstået på Andreas Helgstrand, så rider han altid LDR, men i varierende grad. Nogle heste rider han dybt, andre rider han MEGET dybt og nogle få rider han bare bag lod.


Dyrlæge Kold understøttede dette princip i sit foredrag.


LDR´s protector i Danmark anbefaler også LDR til alle heste, på alle niveauer, i alle discipliner og til alle tider.


Om ikke andet, så er nettet efterhånden oversvømmet med billeder og videoklip der også understøtter deres udtalelser.


Jeg aner på dit spørgsmål, at du ligger inde med beviser på det modsatte - har jeg ret?




Chris!

I never give up - I never give in...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svar ang. LDR
Forfatter: 
Dato:  20-03-2010 15:54

Annette - Nej jeg ved, de ikke rider LDR hele tiden - man kan jo f.eks. se, hvordan AH skifter mellem at få hesten til at gå dybt og mere rejst fortil. Men han slipper dem ikke på noget tidspunkt fortil på de sekvenser, jeg har set med ham. Som jeg ser det, bliver hovedet løftet op, men lænden er fortsat hul, bagbenene hænger stadig bagud, og hesten bliver ved med at være forpartsbelastet. Som jeg ser det, bliver den ikke redet bagfra, men trukket op fortil.


Jeg skal ikke kunne sige, om andre ryttere gør noget andet - det tror jeg da, de gør. Uden at vide det helt har jeg en formodning om, at nogle ryttere varmer op i en mild LDR-form, hvorefter de rider hesten op foran lod. Det var i hvert fald den måde, jeg selv blev undervist og red på, inden jeg blev "nyfrelst"


Mange hilsner fra Misser
0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmm...
Forfatter: 
Dato:  20-03-2010 15:56

Nu er min personlige teori, at LDR gør gavn for heste, hvor deres eget bevægelsesmønster, i kombination med balancemæssige øvelser, giver dem anledning til stress, med efterfølgende spændinger/taktfejl tilfølge.

Søs beskriver i et indlæg, hvorledes selv den mindste forskydning fra tøjlen, giver hendes pony stress..

Den dybe tallerken er så, hvilken vej man vil vælge, for at løse problemet.

Man kan smide tøjlen, og såfremt hesten har en meget god basistakt og sædesignalerne i skabet, få den volte man efterspurgte.

Man kan fastholde kontakten via tryk og forlange volten, men risikoen for at man blokerer netop den bagbensaktion man efterspørger er meget overhængende.

Man kan lægge hesten ned i LDR, såfremt den er indlært dette, og lade dens bevægelsesmønster "øve" sig på volten.

Der er kæmpe forskel på at ride bevidst "LDR", hvor man til enhver tid SKAL kunne få dyret frem, både med næsen, og bevægelsesmæssigt, og den mere udbredte "tabt-bag-lod", hvor hesten har hægtet rytteren af..

Så ligger der mange andre faktorer i ens valg. Der er den rene indlæringsmæssige sammenhæng, vel skal man ikke møde en stresset hest med pres, men omvendt skal den heller ikke lære at det er legalt at stresse..(Det blev lidt kringlet)

Men jo større hest og jo større gangformåen, jo flere valg skal man konstant træffe, grundet de rent fysiske faktorer, der spiller ind. Ligeledes skal der mange flere øvelser på en GPhest, end på en hygge musse..




Og så må jeg hellere huske at skrive, at alle, og især Julie, er dumme...Da det er det indlægget vil blive husket som


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmmm ...
Forfatter: 
Dato:  20-03-2010 16:10

Michael - vil du så ikke lige tage 2 sekunders pause inden du skriver, og prøve at skelne mellem om folk VED noget, har RET, eller "bare" har bedre (eller uimodsagte) argumenter?


Jeg ser ingen steder at hverken Søs eller Julie er bedre til at ride, ved mere, er klogere, mere erfarne, eller hvad der nu måtte være relevant i en tråd-sammenhæng, end dig, heller ikke at de påstår det? Men de stiller spørgsmål, og de argumenterer (og med enkelte undtagelser holder de det ved det) -- og det er der fandenfisemig for få der gør i rideverdenen, specielt den danske hvor gamle kagebagende damer lærer små piger at gøre ligesom dem selv, uden forståelse, uden forklaring, men udelukkende ved gentagelse af det viste (eller måske rettere: det sete).


Jeg er startet som voksen med at ride, og lærer det aldrig. Den ene grund at jeg ikke er dygtig nok (og for stresset efter arbejdstid), den anden at der ikke findes undervisere i hele DK der aner hvad de taler om. De ævler løs; refererer med hjemmelavede fremmedord til ting der ikke kan iagttages objektivt; kan ikke komme med forklaringer når de bliver spurgt om selv simple ting; og lirer udenads-fis af i samme tempo som de selv blev hjernevaskede med som 10-årige.


(med behørig undtagelse af militærfolk, eller de der er oplært heraf - men det er jo som regel også voksne med ansvar for adskillige heste gennem lang tid, fremfor kortsigtet konkurrenceridning ... men det må jeg nok ikke nævne, for så angriber jeg jo indirekte både dommerstand, topryttere og publikum - eller hvad?).


Og Julie - jeg synes det er kammet lidt over for nylig, uagtet at Michael har været langt fremme i skoene gennem adskillige tråde? Om du er på Epo eller privat, tror jeg du er saglig og 32.5-voksen nok til at holde snot for sig og sjov for sig, og se om ikke du kan nå at give en professionel undskyldning overfor ham, inden han når at give dig een? Og så må begge parter bide tænderne lidt sammen, og vente til næste dag med at svare: vi kan ikke undvære nogen af Jer på HN, det er fattigt nok i forvejen.


I det hele taget ville det være fedt hvis der højst kom eet indlæg per person om dagen - jeg tror det ville blive lidt mere objektivt og knap så sydlandsk i temperamentet; og alle os der er belastet af virkeligheden og dens grumme konsekvenser ville have tid til at følge med i de interessante tråde.





-------

Og så må man sikkert ikke skrive det, men jeg har ingen is i fryseren, hverken af den ene eller anden slags: Personligt så jeg gerne AH komme ned med nakken. Om det så skal være med tøjletræk fra bløde hænder, vha. indspændingstøjle, eller simpelthen fordi han bare selv godt kan lide at gå med nakken dernede og gør det automatisk, er vel ikke så vigtigt, bare han får styr på bagbenene ... jaja - på forhånd undskyld til AH, det er ikke personligt, men den lå lige til højrebenet.




(") (")
('.' )
(")-(")

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg rider hesten bag lod...
Forfatter: 
Dato:  20-03-2010 16:37

Nu har jeg brugt noget tid på at gennemlæse hele denne tråd (okay, jeg har nok sprunget de længste indlæg over). Jeg har ikke selv set reportagen fra Epona, og med mindre nogen giver mig deres kode, så kommer jeg heller ikke til det, for det er en sag som jeg, af mange årsager, ikke gider at støtte. Generelt, så er jeg enig med Rosali, Michael og Annettet (og de andre der er henne i den boldgade). Som en anden også meget klogt skriver, så er denne "debat" meningsløs, for de to parter er så langt fra hinanden og så uenige, at det nok ikke kommer til at flytte noget som helst. Det er lige nøjagtigt derfor jeg heller ikke vil komme med et eneste modargument eller forklaring på denne metode, for jeg er sikker på, at der vil blive talt for døve ører. Jeg mener, at den tegning Julie Taylor satte ind også gælder for hende selv.

Jeg var heller ikke inde og se clinicen (desværre), men jeg har efterfølgende set det på ridehesten, og jeg må sige, at jeg holder med AH, hele vejen igennem. Dog, vil jeg give folk ret i, at han har for meget fat i stangen og, at han til tider sidder i stolesæde, men mere kritik har jeg heller ikke af ham. Jeg ser en dejlig velgående hest, som går med stort sving, god takt og dejlig op ad bakke tendens. Og det behøver I ikke kommentere for jeg ved godt, at I synes det modsatte. Jeg har også set den kür han red (prix st. george), og ja, der er enkelte dårlige momenter og fejl, men alt i alt, synes jeg igen det er en hest med stort sving, god takt og som går op ad bakke.


Til slut vil jeg sige, at jeg bevidst rider min hest bag lod. Jeg gør det hovedsageligt i opvarmningen, men når jeg har gjort det, så tager den længere skridt, svinger bedre i ryggen og er nemmere at dreje og bøje. Når jeg så har gjort det, så kan jeg både ligge den lang og dyb, ligge den med nakken som det højeste punkt,ligge den lige hvor jeg vil og alt dette uden manglende bæring, sving, takt osv.

Selvfølgelig tager jeg helt fejl - det er der ingen tvivl om, men så ved jeg bare ikke hvorfor min hest føles bedre, når den har gået dybt/bag lod end når den ikke gør det, fordi i følge epona tv og alle de andre, så kan det åbentbart ikke lade sig gøre.


Og her lige en opfordring til HNs moderatorer... Kan I ikke lave en side for Epona/støvsugerridning fans, og så en side for os, som stadig synes, at de ting AH og hans rytterkolleger laver er gode, for vi kan nærmest ikke rose/nyde dem, uden at det bliver en diskussion om ret eller forkert.



The opposite of a correct statement is a false statement. But the opposite of a profound truth may well be another profound truth.
- Niels Bohr

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg synes
Forfatter: 
Dato:  20-03-2010 17:15

jeg ligesom har gjort det klart at jeg ikke gider komme med mine argumentationer og hvorfor jeg ikke gider det. Julie - det er jo sådan at du og jeg ligger langt fra hinanden så uanset hvad jeg kommer med, med mindre det er noget som er SØD musik i dine øre, så vil du jo til enhver tid underkende mine meninger og holdninger :-) Det tror jeg efterhånden mange herinde er blevet klare over.


NinaST. Egentligt er det jo ikke personangreb jeg kommer med - det er Jestemediet og dets arbejdsmetoder jeg oppnonerer imod. Og det vil jeg gøre til hver en tid, såfremt det stadigt bliver praktiseret at hænge rytterne ud i en sådan grad som det er tilfældet. Det rent personlige synes jeg nu nok der er et par stykker her som klarer ganske fint selv :-)


Og nej, jeg aner INTET om Angrib Firfod - mener også at jeg skrev i indlægget at jeg tillod mig at komme med "gisninger"?

Men læg venligst mærke til, at jeg IKKE konkluderer :-)


Misser: Nej, jeg benytter mig ikke af LDR konstant. Det kommer an på situationen :-)


Buhl: Det er egentligt også det jeg har forsøgt, og min egen lille konklusion er at nok er der mange som ved noget - når det gælder det teoretiske - men min tvivl kommer når /hvis vi taler om det praktiske. Yderligere er der INGEN som har ret - jvf. mine overbevisninger - skam heller ikke jeg :-) og så er der nogle få som "bare" er hamrende gode til at komme med modargumentationer. Når det er sagt så mener jeg - biomekanik - fordringer i dressur - træningsskala oma. at man er nødt til at se langt mere bredt generelt. Som vi mennesker er forskellige er heste det også. Det som virker for den ene virker ikke nødvendigtvis for den anden. Men det glemmes tit når der skæres over én kam - desværre.

Med hensyn til undskyldning ser jeg nu ingen grund til at komme med en sådan. Det har eg gjort tidligere - og den er vist aldrig rigtigt modtaget? Jeg har udtalt mig om Julies Hestemedie, og ikke om hendes privat person.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Henry-Cherie »Henriette«
Forfatter: 
Dato:  20-03-2010 17:22

(okay, jeg har nok sprunget de længste indlæg over)


Jeg har ikke selv set reportagen fra Epona, og med mindre nogen giver mig deres kode, så kommer jeg heller ikke til det


Det er lige nøjagtigt derfor jeg heller ikke vil komme med et eneste modargument eller forklaring på denne metode, for jeg er sikker på, at der vil blive talt for døve ører.


Jeg var heller ikke inde og se clinicen



Der har været enormt mange indlæg af den type og det var den slags jeg gerne ville til livs.


Hvis man skulle lave 2 forskellige dabatfora, kun for folk der var enige, hvad ville ideen med debatten så være?


DU er sikker på at det du laver er det helt rigtige og Julie, Søs & Co. er sikre på at det DE laver er det helt rigtige. Hvis i ikke debaterer og argumenterer for jeres synspunkter, hvordan skal vi 10.000 andre der stadig er ved at lære, så nogensinde komme videre?



Chris!

I never give up - I never give in...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Måske ganske off topic...
Forfatter: 
Dato:  20-03-2010 17:33

Til Moekkvi, som for adskillige indlæg siden udtrykte bekymring i forbindelse med kommende valg af tilridningsstrategi:


Jeg er interesseret i at lære så meget som muligt, så jeg kan vurdere hvilken træningsmetode jeg skal bruge til min hoppeplag når hun skal tilrides.

Sådan som tingene ser ud pt, bliver det åbenbart støvsugning. Det er desværre den eneste træningsform på HN i øjeblikket der er bare nogenlunde dokumenteret...


Der findes jo en verden uden for HN. Med dit islandsk klingende profilnavn får jeg lyst til at anbefale et par gangartshestetrænere:


Tyske Andrea Jänisch www.andrea-jaenisch.de/?q=node/11 har skrevet en rigtig god bog om gangartshesteridning, "Gymnastizierung von Gangpferden", forklarer bla. grundigt, hvad der sker med hestens åndedræt i tölt.


Islandske Benni Lindal http://www.bennisharmony.com/ har lavet både en bog og et par rigtig gode DVD´er om sin måde at træne/tilride på. Han strør ikke om sig med latinske knogle- og muskelnavne, men han rider godt nok dejligt!


God fornøjelse med tilridningen


Tanja Sau



Der Vorteil der Klugheit besteht darin, daß man sich dumm stellen kann - umgekehrt ist es schwieriger!


www.ridakademisk.nu


0
0
Svar på denne tråd
 
 korrektion
Forfatter: 
Dato:  20-03-2010 17:46

Søs beskriver i et indlæg, hvorledes selv den mindste forskydning fra tøjlen, giver hendes pony stress..


Nej - jeg skrev ikke helt sådan - fordi mellemregningerne skal med ellers giver det ingen mening.


Jeg skrev, at hun har problemer med at bære lige meget på højre og ventre bagben - min hest har problemer med at få højre til bære lige så meget som ventre og når hun ikke gør det, mister hun balancen og når hun mister balancen koger hun op - fordi hun er tememlig varm i hovedet. Ingen af mine andre heste reagerer så meget på at miste balancen via manglende bæring på et af bagbenene som hun gør. Men hun er en varm og følsom dame - og det tror ejg går hånd i hånd. Men det har INTET at gøre med tøjlen - jo hvis jeg trækker bagud i den - så blokerer jeg selv for højre bagben, som hun har lidt svær ved at få til at bære ordentligt.


"All that glitter is not classical dressage"

Erik Herbermann, The Dressage Formular


Jeg kan hverken ride en hest til biddet eller samle den.

0
0
Svar på denne tråd
 
 griner..
Forfatter: 
Dato:  20-03-2010 17:59

Og din dsp hoppe er måske ikke meget anderledes end andre, bortset fra at den er mindre i bevægelsen og reelt skal vende på 7-8 meter volter, hvor en stor hest skal vende på 10..

Hvis du nu tænker den 35 cm højere, ganger gangen med 2 og følsomheden med 3, så har du en anelse om, hvorledes landet ligger med en Polkaprikhest...

Vedrørende hele bæring kontra bagben, har du ganske ret, deraf mine teorier vedrørende LDR...


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd
 
 Man kan da
Forfatter: 
Dato:  20-03-2010 19:13

bare lade være med at skrive/læse i disse tråde - det behøver man ikke to træningsfora til :-D


Trådene afslører sig selv ved at være langt de mest læste hver gang. Det er da ret godt på et debatforum (y)


Men hvis man skulle have to fora - skulle det ene så hedde 'Dressur efter Fordringer for Dressur' og det andet 'Dressur med LDR'?


Vi, som nogle kalder støvsugerryttere, forsøger jo at holde os nogenlunde til det, der rent faktisk står i fordringerne. Det er fornuftigt, gennemarbejdet, gennemprøvet i over 100 år og giver rimeligt god mening (y)


Skulle det nu ikke være velkomment på et forum om dressur? :-P


At nogle af os - men langt fra alle - kun er kommet til at ride med mere eller mindre løs tøjle (og derfor endnu ikke er kommet til at kunne leve op til fordringernes krav), gør åbenbart ikke interessen for at diskutere dressur mindre ;-)


Måske er der endda nogle af os, der slet ikke rider? Men alligevel gerne vil diskutere (y) Det går nok endda ;-)


Jer der vil diskutere udfra 'de moderne principper om LDR', kan jo bare skrive om det - det er bare at smække argumenterne op på bordet. Hvis de er gode nok, skal I nok få os ned med nakken (også) ;-)




:-) fra NinA




Skovturspart på hest (157cm) ved Uvelse, Lystrup Skov



Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)


FORDRINGER I DRESSUR (y) (kun tekst - ikke billeder)


se epona.tv

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tatjana...
Forfatter: 
Dato:  20-03-2010 20:05

En øhhh verden uden for HN Hvad snakker du om? Laver du fis med mig?


Der findes kun HN, hele HN og intet andet end HN!!!



Men tak for de links Jeg vil da helt sikkert kigge nærmere på dem. Min PRE plag er yderst kvik og hurtig til at lære, dog tror jeg aldrig jeg får hende til at tölte


Men man kan altid få ny inspiration...



Chris!

I never give up - I never give in...

0
0
Svar på denne tråd
 
 jamen dog...
Forfatter: 
Dato:  20-03-2010 20:40

Så vil jeg da anbefale dressageinharmony... Der finder du ligeledes nogle, der ved, hvad remonteridning egentligt er..


Faktisk burde jeg være gud, er der snart valg?..


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd
 
 Herning 2010
Forfatter: 
Dato:  20-03-2010 21:34

hele 40 min. AH clinic kan ses helt gratis på Ridehesten.com WEBTV. til dem der skulle få lyst,at se eller gense


Elsker dressur når det bliver en kunst!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Faktisk adskiller
Forfatter: 
Dato:  20-03-2010 21:35

dressageinharmony-folket sig fra os andre remonteryttere ved ikke at have træningsskalaen og fordringerne liggende i den øverste stak på læsepulten ;-)


Bare lige til information :-)


:-) fra NinA




Skovturspart på hest (157cm) ved Uvelse, Lystrup Skov



Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)


FORDRINGER I DRESSUR (y) (kun tekst - ikke billeder)


se epona.tv

0
0
Svar på denne tråd
 
 nååååhhh...
Forfatter: 
Dato:  20-03-2010 21:50

Fordi de ikke er enige med Epona og KH m.h.t til remonte, så befitter de sig ikke med takt, løsgjorthed, samling og den slags petitesser...Og de rider nok heller ikke foran lod..


Og fordringerne, og den tyske træningsskala er opfundet for 100 år siden, uden smålig skelen til de tidligere værker, som Akaerne både læser og følger??


Jeg er lidt misundelig over at Epona fandt den eneste sandhed, derfor vil jeg til enhver tid fastholde, at de lugter...



Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd
 
 Beflitte
Forfatter: 
Dato:  20-03-2010 22:35

Beflitte = gøre sig umage

0
0
Svar på denne tråd
 
 griner..
Forfatter: 
Dato:  20-03-2010 22:54

Jep, stave kan jeg ikke...


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tjaeh, Nimbus
Forfatter: 
Dato:  20-03-2010 23:41

Jeg tror snart, at den eneste forskel på Gud og dig, er at Gud ved, at han ikke er Nimbus.




Hilsen Linda.




Hellere tænde et lille lys end rase over mørket.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Gud og/eller nimbus
Forfatter: 
Dato:  21-03-2010 00:45

det er ikke noget, jeg selv har fundet på - det med fordringerne og aka. Eva skrev det for nylig i en af vores lange tråde ;-)


:-) fra NinA




Skovturspart på hest (157cm) ved Uvelse, Lystrup Skov



Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)


FORDRINGER I DRESSUR (y) (kun tekst - ikke billeder)


se epona.tv

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tølt??
Forfatter: 
Dato:  21-03-2010 08:08

Min PRE plag er yderst kvik og hurtig til at lære, dog tror jeg aldrig jeg får hende til at tölte


Aha, sådan.. Så beklager jeg sidespringet. Jeg blandede mig, fordi jeg ikke selv syntes, det var let at finde fornuftig læsning/film om træning af gangartsheste, da jeg begyndte at interessere mig for andet end tregængere.


Hvis jeg havde råd til en PRE, ville jeg heller ikke finde det relevant at træne dens tölt.

Ovennævnte Andrea Jänisch er dog en af de trænere, der har mange slags töltere , også blandinger med iberisk blod, og træner dem på en anatomisk forsvarlig måde.


VIL man have tölt, uanset hvor prædisponeret ens ridedyr er for dette taktmønster, så siges det jo, at Walter Feldmann kan få en rusten cykel til at tölte!

(Jeg vil dog straks nævne, at jeg på INGEN måde sammenligner din prægtige hest med en cykel!!):

www.gaedingargroup.de/ content.php?changearea=gangde


Tanja Sau


Der Vorteil der Klugheit besteht darin, daß man sich dumm stellen kann - umgekehrt ist es schwieriger!


www.ridakademisk.nu


0
0
Svar på denne tråd
 
 video af clinic
Forfatter: 
Dato:  21-03-2010 15:54

Fedt at videoen nu er lagt ud så vi alle kan se hvad der bliver talt om herinde.


Og spændende debat i øvrigt, som altid.


Jeg har også siddet og pauset klippet nu et par gange og kan også se op til flere momenter (i den tidligere omtalte passage der forekommer på diagonalen efter 8.01) hvor hesten står på et ben.

Men jeg ser ikke kun en hest, der kun står på det ene forben, det lykkes den af og til også at stå på det ene bagben.


Er den, når den står på det ene bagben, så i bæring på bagparten? Eller er det bare endnu en grum takt fejl forårsaget af den enorme fjedring hesten fremviser?



Mvh Miss E




Part søges i Ålborg/Nørresundby og omegn.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  21-03-2010 16:14

Altså nu må det stoppe!!


Der er ikke nogen, der hænger nogle rytter ud som personer - det er deres ridning og metoder, der stilles spørgsmålstegn ved. Når man rider på et så¨højt og proffessionelt niveau, så må man forvente, at der bliver stillet spørgsmål ved det!!!!


Intet sted læser jeg, at der er nogen der siger noget om de professionelles personligheder. Det er deres job, der stilles spørgsmålstegn ved. Hvis ikke vi må debattere dette, hvad må vi så snakke om?? deres flotte udstyr eller hestens flotte farve??!


Hvordan tror I ellers verden hænger sammen?? det er da ligesom når der diskuteres politik - der er ikke nogen, der diskuterer statsministeren som person, men der stilles spørgsmåltegn ved hans måde at føre politik på...


Christ altså




/Lisbeth

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg synes og jeg synes
Forfatter: 
Dato:  21-03-2010 22:05

egentlig bare det er en skam, at det altid ender med, at argumenterne bliver til: "jeg synes, at det ser ... ud" - for få underbygger med noget.


Og guess what? - så er det bare dødsvært at diskutere noget som helst på en ordentlig og underbygget måde.



Kom nu med:


jeg synes det ser rigtigt ud FORDI eller

jeg synes det ser forkert ud FORDI


Kom nu kom nu kom nu!


_______


Dejlig 4½-års vallak til salg


Flere gode (brugte) sadler til salg - se præs.




...SEMPER TIRO...


www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tråden er låst
Forfatter: 
Dato:  22-03-2010 23:17

Tråden er låst pga dens udvikling til rent mudderkast.

0
0
Svar på denne tråd
 

Tråden er låst for tilføjelse af nye indlæg.



Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider