Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Distancetråd... skal vi dele gode
Forfatter: 
Dato:  16-04-2008 16:15

Hej ænder...


Hvor er det dejligt at se, at der popper flere og flere tråde op omkring distanceridning herinde. Det er fedt, at så mange er igang.


Ansporet af det tænkte jeg på, at jeg gerne ville lave en tråd, hvor distanceryttere, proffer som novicer, kan dele gode råd, tips til fodring, træningsplaner, fif til godt udstyr og så videre og så videre.


Der er jo et superudmærket forum ved navn distanceridning.dk, men min erfaring er, at svarene tit og ofte ruller ind hurtigere på HN.


Så jeg vil da starte med et par spørgsmål, for nu at komme i gang. Man behøver ikke svare på alle spørgsmål, det er mere for at få tråden og en god debat godt i gang.


Hvordan og hvorfor startede i med distanceridning?


For nylig så jeg i en tråd på distanceridning.dk at det er en god idé at fodre med proteinrigt foder op til en start. Men - hvilke foderformer er proteinrige?


Jeg forestiller mig, at en del distanceryttere (i hvert fald jer, der er indehavere af arabere) godt kunne have samme problem som mig - det kan være svært at holde huld på bassen op til stævner, da træningen jo er krævende. Hvad gør i (ja, i fodrer selvfølgelig ekstra godt, men med hvad)?


Hvordan har i vænnet jeres heste til massestarter, og hvordan tackler man det første gang?


Hvis nogle ligger inde med træningsplaner, gode råd, guldkorn og tips, må de også meget gerne lægges herind. Distanceryttere plejer, ja, det er da min erfaring, at være enormt gode til at hjælpe hinanden med inspiration, så det håber jeg vil gøre sig gældende her også :-D


Jeg glæææder mig til at høre fra jer!


/Line (og Askari)


Distancenovicerne Askari & Line, og Pompadeur - højtelsket ædemaskine

"Everybody's gotta end up somewhere, I'm just taking my time to get there"
- Tina Dickow

0
0
Svar på denne tråd
 
 ny i distance
Forfatter: 
Dato:  16-04-2008 18:13

Jeg er ny i distance og skal starte på Rico for første gang til Dronninglund (jeg har startet før på en anden hest). Nu er han en oldenborg, så han har ikke problemer med at holde huld :-) men jeg har da tænkt på om han skal fodres med lidt ekstra op til et ridt. Jeg har købt elektrolytter og ved faktisk ikke om det er en god ide at give det et par dage før ridtet, samt på selve dagen ???


0
0
Svar på denne tråd
 
 Line Dahl:
Forfatter: 
Dato:  16-04-2008 20:31

jeg giver i hvert fald altid Askari elektrolytter, når han har svedt, men også forebyggende ifb med ridtene. Både op til og under - er lidt i tvivl om, om det er en god idé at give dem efter ridtet også :-)

Hvad skal du starte i DRLR?


Kan det virkelig passe, at der ikke er flere der har input?




Distancenovicerne Askari & Line, og Pompadeur - højtelsket ædemaskine

"Everybody's gotta end up somewhere, I'm just taking my time to get there"
- Tina Dickow

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jamen så
Forfatter: 
Dato:  16-04-2008 20:56

Kan jeg da melde mig på banen.


Jeg debuterede i distanceverdenen sidste år og er blevet fuldstændig bidt af det. Hvorfor det lige er den sportsgren der er faldet mig bedst ind, er nok fordi jeg med årene er blevet udpræget turrytter, så jeg synes det er fedt at kombinere rideturen med lidt konkurrence.

Samtidig kan jeg rigtig godt lide, at der inde for distanceverdenen ikke rigtig er noget snobberi eller grim misundelse. Det er faktisk utrolig hyggeligt at være til distancestævnerne.


Jeg fodrer mine heste som sædvanligt op til stævnerne, men jeg fodrer dem også i forvejen med foder der er specielt til heste der skal yde. Det hedder Spillers slow release response. Derudover får de året rundt wrap adlibitum. Jeg har ikke haft problemer med at holde sulet på dem, men jeg har heller ikke prøvet kræfter med de helt lange distancer endnu, så måske ser det anderledes ud i år, hvor jeg gerne skulle ende med en LA eller MB distance...


Mht til træning, så træner jeg faktisk slet ikke så hårdt som mange tror. Mine heste bliver redet max, og det er max 5 gange om ugen. 1 dag på bane og 2-3 dage med ture på 8-12 km og en enkelt gang om ugen en længere tur på ca 30 km.

På de kortere ture tempotræner jeg oftest og gerne på forskellig bund. Jeg er så heldig at jeg både har mark, vej, skov og strand at træne på, så det giver lidt forskellige underlag.


Jeg har endnu ikke prøvet en massestart, men kan godt grue lidt for den, da min den ene hest har gået galopløb, så han vil jo rigtig gerne afsted. Men jeg har ladet mig fortælle, at man gerne må holde sin hest tilbage i op til 15 minutter efter feltet, således at man kan få lidt ro på den iden man rider ud på ruten.


Når jeg er ude til stævner, så giver jeg min hest elektrolytter i vandet eller maden. Jeg har desværre lidt problemer med at få min hest til at drikke på stævnepladserne, så jeg har fundet frem til at give ham mash med masser af vand og deri putter jeg så elektrolytterne.


Men skal jeg give gode råd videre så har jeg følgende:


  • Selvom nogle synes de er ganske rædselsfulde pga farverne, så er de trenser med aftagelige bid, simpelthen guld værd. Det gør det så meget nemmere, at man ikke skal stå der og fedte rundt med trense og grimebytteri.
  • Min GPS er min tro følgesvend. Den viser gennemsnitsfart, distance og tid. Den er i mine øjne uundværlig.
  • En lille stofpose klikket på sadlen med en dunk med drikkelse til dig selv er næsten også uundværlig, for når det er varmt er det jo ikke kun hestens væskebalance der skal opretholdes.
  • Skal man ride de længere distancer og har som jeg problemer med at få hesten til at spise/drikke, så tag lidt af hvert med. Jeg selv slæber både mash, foder, wrap, æbler osv med....
  • Og igen... husk dig selv også mht mad og drikke.

Selvfølgelig behøver man ikke gøre så meget ud af det, på bare de kortere distancer, men man kan lige så godt øve sig lidt, for de fleste arbejder vel hen imod de lange distancer


Det var så lige hvad jeg kunne komme på.... Har jeg flere indputs, skal jeg nok komme med dem...


Pernille


En af tosserne


Copy søger sød og stabil rytter. Se præsentation.

Og nej han er ikke til udlån...


0
0
Svar på denne tråd
 
 spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  16-04-2008 20:59

hejsa,


jeg har bare et spørgsmål. Når der står i reglementet at hesten skal bære sadel, er alle typer så tilladt? Tænker især på en lammesadel, da jeg overvejer sådan en. Hvordan med westernsadler, de er vel tilladte også?


Er det nogen former for sadler som er bedre end andre? Hvad rider i med, som rider de lange klasser?


Hilsen

katarina





Mor til det dejligeste hjertebarn (HLHS)

Beatrice


Vores historie

www.duclos-julsdorf.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 distance
Forfatter: 
Dato:  16-04-2008 21:00

Jeg har en lille araber bla jeg starter i distance. Jeg har selv flere stævner på bagen men Bine er rå. Startede for første gang i askov 29 km og det gik over alt forventning.

Jeg rider hver anden dag. Starter med at varme godt op med ´½ ti. skridt, så træner jeg interval eller kuperet , LSD, dressur, og slutter af med ½ ti. skridt. Jeg løsspringer hende ca 1 gang i ugen for at løsne op, det elsker hun!

Jeg har forskellige ruter som jeg rider på 10- 12- 15- 25 km. Den lange er mest i weekenden.

Jeg har en massør der kommer efter hver ridt og forkæler hende.

Med hensyn til fodring bruger jeg Horselux sport, lucerne , roepiller og fri adgang til wrap. Lige 2 dage inden et ridt får hun et tilskud af spillers competitioner mix og det får hun også efter et ridt. Jeg bruger ikke elektrolytter som tilskud men under ridtet bliver hun tilbudt en vand der er tilsat sukker og salt.

Pt rider vi de små klasser da jeg læser og ikke kan overskue at starte længere end en LC. Men sidst på året vil jeg igang med LB hvis hun fortsætter hendes gode fremskridt. Hun er nemlig kun 5 så vi har jo tid nok Mit mål er at vi skal ride M klasser med tiden.

Her er min elskede hest på hendes første distance Askov 08.



Hilsen

Marianne Olesen

Stald-MariBo


http://www.123hjemmeside.dk/MariBo

Vi forhandler Vaks hundefoder fra henne pet food







0
0
Svar på denne tråd
 
 Sadler.....
Forfatter: 
Dato:  16-04-2008 21:04

Det er tilladt at ride i alle slags sadler og der rides i det meste.


Flertallet rider dog med bomløse sadler af den ene eller anden slags.


Jeg har også set flere der rider med westernsadler...


Pernille


En af tosserne


Copy søger sød og stabil rytter. Se præsentation.

Og nej han er ikke til udlån...


0
0
Svar på denne tråd
 
 Distance
Forfatter: 
Dato:  16-04-2008 21:48

Hvor er det dejligt at høre andres erfaringer og hvordan I fodrer og træner osv


Jeg selv håber på at komme til mit første distancestævne i Knuthenborg i juni med Savoux, hvor vi skal ride 25 km.

Jeg rider dressur et par gange om ugen samt ture osse et par gange om ugen. Jeg rider pt ca 45 min da Savoux har stået stille mere eller mindre hele sidste år, så derfor tar jeg genoptræningen stille og roligt. I maj er mine planer at komme op og ride tur 1-2 timer et par gange om ugen.

Mon så ik han sagtens kan gå 25 km?

Jeg skal ride sammen med en veninde og vi har ingen planer om at vinde. Vi vil i første omgang bare have oplevelsen med i lommen


Andre der skal til Knuthenborg og ride?


Gør hvad du vil, det kaldes at leve.

Heidi


Savoux - Chivas Regal - Nikoline - Lucky Breddam - Hannibal



0
0
Svar på denne tråd
 
 måske ...
Forfatter: 
Dato:  16-04-2008 22:41

hejsa igen :-)


vi (mig + en veninde) har planer om at starte dernede. Det bliver så vores/mit første distance stævne, så det bliver spændende. Hvis vi kommer afsted. Kræver jo lige lidt kondi i kræet. Men det arbejder vi da på. Så håber på det.


Hilsen

katarina





Mor til det dejligeste hjertebarn (HLHS)

Beatrice


Vores historie

www.duclos-julsdorf.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 LC 25 km til Dronninglund
Forfatter: 
Dato:  16-04-2008 22:48

LineFedders: jeg skal starte LC 25 km til Dronninglund og måske 45 km til nordslesvig. men nu må vi se hvordan det går :-)


Vedr. foder så lever Rico af hø og vitaminer, og det fungere rigtig fint (han får omkring 12-15 kg hø om dagen). Han vil nok få lidt ekstra foder op til et ridt, alt efter huld.


Vedr. træning, så rider jeg en del ture på 10-20 km i skoven i frisk tempo :-) og så er vi så heldige at være opstaldet lige ved siden af Wilhelmsborg, så vi træner også på deres bane på 1 km. Der ud over træner jeg akademisk ridekunst med ham et par gange om ugen. Jeg rider med Hackamore på tur, så han kan fint drikke og spise uden problemer med et bid. Rico er en lidt speciel hest, i kan læse mere om ham på min præ.


Rico har ørepropper i når vi rider tur, er der nogen der ved om man må bruge det til distance ???

0
0
Svar på denne tråd
 
 mit udstyr
Forfatter: 
Dato:  16-04-2008 22:56

ups glemte lige at skrive om mit udstyr:


Jeg er nok så ufix som man kan blive. Jeg rider i en Kieffer luciano dressursadel med renskind som underlag, Hackamore og boots på alle fire fusser. Sadlen fordi jeg sider fantastisk i den, Hackamoren fordi Rico ikke kan rides med bid og boots fordi Rico ikke går med sko. Så det er en lidt rodet landhandel af forskellige typer udstyr, men det fungere for os

0
0
Svar på denne tråd
 
 Line Dahl
Forfatter: 
Dato:  17-04-2008 00:37

Du må godt ride med ørepropper på din hest. Det har jeg set flere gøre...


Jeg skal ned og starte i Knuthenborg. Når jeg og få min rytterlicens rider jeg 40 km ellers "kun" 25


Pernille


En af tosserne



Jubii.... har måske fundet en sød part til Copy :-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 distance
Forfatter: 
Dato:  17-04-2008 05:43

Jeg har skam os redet lidt disatanceløb.


For lisa og jeg var det nu mere nogle skovture andre steder. Vi er ikke de store konkurrence mennesker. Vi starter de små klasser og har kun det mål at nå ind i det tidsrum der nu er


Vi startede fælledridtet og københavner ridtet forrige år. Sidste år kom vi ikke rigtigt afsted. men i år vender vi tilbage. vi regner med at starte københavnerridtet og måske hedelandsridtdt. Jeg starter nok os nede i Knuthenborg med en anden.


Vi kom faktisk på forsiden af dansk rideforbunds brochure om distanceridning.



Tror at vi kom på fordi billedet vist viser at alt og alle kan være med


Nogle gode råd har jeg vist ikke.. Men jeg har da fanget et par gode fif til næste gang vi melder til



ponytrailer, totalvægt 1300kg udlejes på amager

0
0
Svar på denne tråd
 
 Distance
Forfatter: 
Dato:  17-04-2008 09:46

Jeg har været i distancesporten i nogle år. Først som hjælper og siden som rytter, da jeg købte en hest der kun har gået distance. Jeg blev voldbidt af sporten.


Har dog været væk fra stævnerne med Vassen hele sidste sæson og denne med, da hun pådrog sig en gaffelbåndsskade til Fælledridtet sidste år. Nu er hun i genoptræning, men er blevet småfed af at stå stille, så regner ikke med at vi viser os på stævnepladserne før sæsonen 2009.


Heldigvis har søde Johanne Hviid stillet en af sine heste til rådighed til mig til Fælledridtet, så jeg kan komme lidt ud. Vi tager bare en stille og rolig LB, da hun har en ny hest med ud for første gang.


Mht. udstyr, så synes jeg at biothane trenserne fra Zilco og Marylot er helt fantastiske! De bliver ikke ødelagt af sved og skidt, det er nemt at skifte mellem trense og "grime" og de kan bare smides i en spand vand efter endt ridt. I love it når det er nemt!

Jeg har to drikkedunke på sadlen - en med vand og en med sportsdrik for at holde min egen væske og elektrolytbalance i orden. Har müslibarer i min bæltetaske, men får aldrig spist dem før vetgaten.


AT Horsecare i Valby har ALT hvad en distancerytter behøver og hendes priser er helt vildt fair. Hun kommer også tit ud til stævner - kommer bla. til Dronninglund her i starten af maj.


Pulsmåler kan jeg ikke leve uden - her kan jeg holde øje med hendes værdier, hvilket er guld værd.


På Vassen rider jeg i en Kieffer Aachen kombineret sadel, ingen større tanker bag det - den har hun altid gået med også med sin forrige ejer. Derudover har hun et lammeskindsunderlag på, som jeg ofte skifter i vetten. Hun har professionals choise SMB Elite gamacher på alle 4 ben, da de støtter senerne.


Mht. massestarter, så er min dejlige hest så flegmatisk, at hun vil skide de andre heste et stykke, så det tager hun med ophøjet ro - også selvom hun lægger forrest.

Skulle jeg træne det med en ny, ville jeg ride ud 3-4 stykker sammen og øve at man overhaler hinanden. Først i trav, så kort galop og siden i galop af en hvis hastighed. Starte nogle jagter (uden at springe - til babyjagterne må man godt lade være med at springe, bare man holder sig bagerst), men for træningens skyld, så hesten lærer at befinde sig i et stort felt.Man kan også træne ved at galoppere nogle stykker på linie over en mark eller lign.


Hvis man vasker hesten og evt udstyr over i vetten og den/ det stadig er våd/t når man skal have udstyret på igen er det en god ide at strø babypudder på, under udstyret (sadel, gamacher, etc). Derudover er det vigtigt, på de længere distancer, at man holder musklerne varme og "igang" ved massage i pausen.


Vær desuden altid beredt (lidt spejder agtigt)mht det danske vejr. Har altid et tykt og et tyndt sveddækken med, et regndækken, et regntæt lændedækken, ekstra gjord, ekstra stigremme, ekstra trense, ekstra tøjler, ekstra trøjer, bukser og jakker til migselv, paraply (til bagefter ridtet), ekstra spande og svampe (der forsvinder altid lidt i vetten), ekstra træktov.


Har altid rigeligt med kraftfoder, mash, betfor, gulerødder (godt til at holde tarmene igang), æbler og wrap med. Flere dunke med vand til at drikke, hælde i foderet, vaske af med og køle med. 2 liters mælkedunkene er fantastiske til at bruge til kølevand ude på ruten.


Hjælpere er uundværlige! Og man skal huske at sørge godt for sine hjælpere til stævnerne. De gør det af fri vilje og fordi de gerne vil hjælpe DIG, så det mindste man kan gøre er at sørge for at de ingen udgifter har på dagen. Sørg for at de har mad og drikke, cigaretter hvis de ryger, etc.


Til mit første stævne (Københavnerridtet) havde en veninde og jeg én hjælper tilsammen - Lille Lærke på 13 år, med sin cykel og spande på styr og bagagebæger! Vi red ned til Bernstorff (staves) Parken med hende cyklende ved siden af. Det var skægt. :)


Nu har jeg et hjælperhold på 3 pers.+ en bil og det kører bare på skinner. Alle har hver sin opgave både på ruten, i vetten og efter målgang. Så kan jeg sætte mig ned med isposer på mine knæ og afvente tegn på at jeg skal i sadlen igen. Dejligt! :)


Vil I vide mere så spørg ellers tag en tur forbi Valby og snak distance med Annette Kolstrup (der i øvrigt er tidl. Danmarksmester for hold i distance). :)



Med venlig hilsen

Malou & Sava

Støt en god sag:

www.nyt-hesteliv.dk & www.hesteinternatet.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 distance
Forfatter: 
Dato:  17-04-2008 12:41

Hej!


Jeg hedder Hanne Birkegaard og rider også distance.


Jeg har redet løb siden 1999. På min gamle holstener hoppe Bella har jeg startede jeg med LC klasserne og arbejdede os langsomt op til MA klasserne (99km)hvor vi har mange placering nationalt som internationalt.

Desværre brækkede Bella griffelbenet, og går nu som skovturshest.


Så købte jeg Chateau som er araber/oldenborg blanding, vallak, 162 i stang.


På ham har jeg ind til videre gennemført 2 LA (60 km).


Af special udstyr rider jeg med trense fra AT horsecare. Hvor bidet nemt kan pilles af så det bliver til en grime.


Derudover stigbøjler med skum og næse, så man må ride i kondisko.


Min GPS, som både fungere som gps og puls måler. Et dejligt redskab, så man kan holde øje med sine tider/pulsværdier mm.


Mht træning så er Chateaus træning ca sådan:


Mandag: fri

Tirsdag: interval træning på galop bane (15km)

Onsdag: dressur undervisning

Torsdag: fri

Fredag: interval/bakke træning (15 km)

Lørdag: let dressur

Søndag: Længere tur på ca. 25-30 km


Fodring: Da jeg har opstaldet ude, kan jeg desværre ikke selv bestemme fodret.


Men han får 8 kg hø/wrap, olie, roepiller, havre og tilskud.


Glæder mig til at læse mere i denne tråd!


Sådan ser vi ud:





0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har været med....
Forfatter: 
Dato:  17-04-2008 15:32

...som hjælper for min veninde 2 gange og jeg synes det er ret hyggeligt.

Senest i Slagelse...hvor jeg godt så dig, Line Dahl på Rico...lagde i alt fald mærke til en der red med sådan et skindunderlag kan næsten kun være dig.



Jeg skal måske ride med min veninde til Hedeland her 18. maj på en af hendes heste og jeg er meget spændt.


Så tænker jeg, er der ingen der rider fjordheste i distance?

Synes ikke jeg så nogen i Slagelse her i weekenden.


God tråd...jeg har også oplevet at svarene på distanceridning.dk kan være lidt længe undervejs


Lejlighed søges i Roskilde.

Skriv en PB.

Livet er fedt, men vi lever det for lidt...

0
0
Svar på denne tråd
 
 gps/pulsmåler
Forfatter: 
Dato:  17-04-2008 16:09

Birkegård:

Hvor køber man den gps m pulsmåler henne og hvad koster den.


Det gør ikke noget med lidt kraftig kulør

Kåret pinto hingst

og WsecA Stendyssens Banlo

0
0
Svar på denne tråd
 
 ikke i Slagelse
Forfatter: 
Dato:  17-04-2008 16:20

jeg var ikke i Slagelse så det var ikke mig du så, men så er vi da to tosser der rider med den slags underlag :-) Det er faktisk rigtig godt. Han sveder næsten ikke under sadlen.


Jeg har set mange nordbakker til distance, så det kan man altså godt.


I vil nok opdage en del stavefejl med tiden, da jeg lider af en smule ordblind/ordforvirring.

Så i må bære over med mig :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 distance ridning
Forfatter: 
Dato:  17-04-2008 21:03

Jeg ville helt vildt gerne prøve at ride distance, har altid redet lange turer og lig pt har jeg ikke mulighed for at ride på bane så det er udlukket tur jeg rider..


Men kunne godt tænke mig at vide hvordan i forbereder hesten på et ridt, hvordan tempo træner i?? Jeg sørger gerne for at min hest rider godt frem i skidt og han nyder at blive brugt, så vil meget gerne havde et eksempel på tempo træning..


Håber på blive klar til juli mrd for så har jeg også overstået eksamnerne..


Nogen der ved om der er noget stævne på fyn i år?? Eller kan anbefale et godt nybegynder stævne??


Nogen ting som bare er et MOST for at begynde på distance??


Tine og Felix


Stald Vodagergård

www.vodagergaard.dk

Oldenborg

Sælges:

2 års hoppeplag efter Painters Row

3 års hoppeplag efter Laban af Kloster

se på hjemmesiden for mere info eller skriv pb.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overvejer
Forfatter: 
Dato:  17-04-2008 21:08

Om jeg ikke er en der er til sådan noget distance.

MEN.

De der dyrlæge kontroller - er de i alle klasser, og hvad går de ud på? HELT i detaljer helst - da den hest jeg forhåbentlig køber har gigt og ikke kan gå igennem en alm. handelsundersøgelse men ellers er fuldstændig fit for fight :-)


Og hvor lange er klasserne? :-)




:-) MVH Alis og Katten :-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Dyrlægekontrol
Forfatter: 
Dato:  18-04-2008 00:04

Indledende vet:


Dyrlægen tjekker for iltmætning af blodet ved at trykke på gummerne og ser om kapilærerne fyldes igen med det samme (altså at gummerne bliver lyserøde hurtigt igen).

Han tjekker for sår/ skrammer, tjekker ben, hove, tarmlyde og puls.


Dernæst skal du mønstre din hest for en løs tøjle (du har trense på) på lige spor, så de kan tjekke urenheder.



Vetgate (ude på ruten):


Du rider over etapemålstregen sadler af, tjekker at pulsen er 60 eller derunder, melder til puls (skal gøres inden for 20 min efter etapemålgang). Hesten tjekkes for de samme ting som i indledende vet.

Når du tjekker til puls får du din "ud tid" dvs, hvornår du må ride ud igen. Der er 30 min obligatorisk pause, nogen gange længere.


Afsluttende vet:


Her tjekkes det samme igen.


Gigten burde ikke have den store betydning, så længe du ikke voldrider den ude på de længere ruter.

Er den ren i mønstring går du fint igennem.


Klasserne:


LC: ca 20-30 km

LB: ca 40-50 km

LA: ca 60-70 km

MB: ca 80-90 km

MA: ca 90-120 km

S : ca 120-160 km


Groft regnet, der er variationer.


At gøre hesten klar:


Man siger at det tager 3-4 år at bygge en god, holdbar distancehest op. Muskler og kondi er én ting, sener og led en helt helt anden.


De fleste heste der bliver redet dagligt, burde ikke have problemer med at gå en LC på 25-30 km, hvis man rider med omtanke.


Lange skridt ture på fast underlag er god træning for sener og led og det tager lang tid at bygge op, men er sundt uanset om den går distance, dressur eller spring.


Trav på fast underlag (skovstier af den faste slags er fine). Strækningen øges gradvis, det samme med tempo. Prøv dig frem så du finder det tempo din hest bruger mindst energi, men er jordvindende.


Galop træning/ syretræning kan man bruge for at skubbe lidt til hestens mælkesyregrænse. Ikke nødvendigt i de små klasser.


Ellers en masse gode skovture på 12-15 km med masser af skridt og trav og en ugentlig længere tur på 20-25 km, når hesten er klar, derudover dressurtræning og så byg ud fra det.


Dressuren, holder jeg på, skal være i orden. Man kan komme ud for heste der overhaler i galop samt massestarter, hvor det er alfa omega at du kan styre din hest, uden den eller du brænder for meget energi af.


Distance er en diciplin for alle, konkurrence elementet tilføjer du selv ved gradvist at øge distancerne, bare husk at, at gennemføre er at vinde. Det vigtigste er at du kommer i mål med en hest der kan klare en tur mere hvis den skulle. :)







0
0
Svar på denne tråd
 
 Pulsmålere
Forfatter: 
Dato:  18-04-2008 03:00

og GPS kan købes i de fleste større forretninger der har speciale i løb eller cykling.


AT-Horsecare sælger alm pulsmålere. Både en man kan have monteret på hesten og hvor du hele tiden kan følge pulsen, og så en du kan bruge i vetgaten. De ligger i pris mellem 1000-1200 kr.


GPS uden pulsmåler mener jeg at man kan få til omkring 1500 kr og den med pulsmåler (Forerummer 305 fra Garmin som jeg selv har) har jeg givet 2500 kr for.


Pernille


En af tosserne



Jubii.... har måske fundet en sød part til Copy :-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Mange tak for...
Forfatter: 
Dato:  18-04-2008 20:09

alle de gode svar!


Mere af det :-)


/Line


Distancenovicerne Askari & Line, og Pompadeur - højtelsket ædemaskine

"Everybody's gotta end up somewhere, I'm just taking my time to get there"
- Tina Dickow

0
0
Svar på denne tråd
 
 Og så...
Forfatter: 
Dato:  18-04-2008 20:34

smider jeg lige selv et par spørgsmål ind...


Pulsmåleren... hvordan søren kommer man igang med den? Jeg har den liggende (Polar Equine Easy), men har svært ved at overskue brugen (og monteringen) af den. Hvordan kom i igang med jeres?


En GPS: jeg kan jo høre, den næsten er et must, når man skal igang med de længere ture. Og jeg er en hat til at læse kort. Hvor får jeg fat i en, og hvilke er gode?


Hvilket tøj rider i selv i? Jeg har hidtil redet i alm. ridebukser, alm. trøje og vest. Ridesko, der giver fantastisk støtte, og så leggins, fordi jeg får afsindigt ondt i benene, hvis jeg ikke rider med noget, der støtter.


Fører i træningsdagbog? Kom gerne med eksempler, altså, jer, der gør :-)


Og så noget, jeg længe har haft på hjerte. Man ser jo mange ryttere på de længere ridt, når man rider ude på ruten, og jeg har bemærket, at hestene selv styrer deres hoveds position. Jeg har hidtil forsøgt at få Askari til at arbejde langt og dybt på ruten for optimalt brug af ryggen, men det bliver meget hårdt, både for ham, men også for mig, fordi jeg så konstant skal sidde rankt og arbejde på tøjlen.

Snakkede med min dressurtræner, der absolut intet ved om distance, og hun mente, det var en god idé. Men det bliver vel for hårdt i længden? Kan man sige, at muskulaturen skal være i orden hjemmefra, så hesten kan rides som den helst selv vil? Det er jo også rarere som rytter at kunne ride med en enkelt hånd og finde et behageligt sæde.


Arj, hvor er jeg glad for denne tråd. Det er fantastisk mange helt uvurderlige råd, jeg glæder mig til at prøve af!


/Line




Distancenovicerne Askari & Line, og Pompadeur - højtelsket ædemaskine

"Everybody's gotta end up somewhere, I'm just taking my time to get there"
- Tina Dickow

0
0
Svar på denne tråd
 
 dadada...
Forfatter: 
Dato:  19-04-2008 11:32

I er da også bare ude på at gøre mig så misundelig


Lille mig som bare så gerne vil være med jer, bare på en lille bitte rute, for at komme lidt ud!


Jeg piner mig selv ved at læse jeres dejlige tråde, for det lyder til i bare har det så skønt når i er ude :-)



Sterling dressur sælges, se billeder på præs.


En hest har 4 ben, 1 hale, 1 krop, og desværre tror nogen også de har 2 hoveder!

0
0
Svar på denne tråd
 
 dadada...
Forfatter: 
Dato:  19-04-2008 11:35

How, glemte helt mit tip.... Hold flere løb i vestgylland så os bønder også kan være med



Sterling dressur sælges, se billeder på præs.


En hest har 4 ben, 1 hale, 1 krop, og desværre tror nogen også de har 2 hoveder!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Laiseee:
Forfatter: 
Dato:  19-04-2008 11:36

aaarj, det er da bare om at komme afsted! Alle heste kan klare en LC hvis de er i nogenlunde form. Hvis ikke du har en hest selv, er der garanteret en veninde, en rideskole eller en anden, der har en, der kan lånes ud den ene dag :-D


Vi glæder os til at se dig ude på ruterne...


/Line


Distancenovicerne Askari & Line, og Pompadeur - højtelsket ædemaskine

"Everybody's gotta end up somewhere, I'm just taking my time to get there"
- Tina Dickow

0
0
Svar på denne tråd
 
 distance
Forfatter: 
Dato:  19-04-2008 11:53

Jeg kunne godt tænke mig at starte en LC. Men hvor skal jeg lede for at finde ud af hvor der afholdes noget????


Mvh Maria


Akademisk ridekunst

"Dressuren er til for hestens skyld,

ikke omvendt"


www.123hjemmeside.dk/Maria-Dalsgaard

0
0
Svar på denne tråd
 
 dadada...
Forfatter: 
Dato:  19-04-2008 13:31

Line --- Jeg har netop 3 stk heste, og vi vil så gerne ud at lege med jer Men ingen trailer, så det må jo heller ikke være FOR langt væk, da jeg skal aflevere trailer inden for X antal tid!





Sterling dressur sælges, se billeder på præs.


En hest har 4 ben, 1 hale, 1 krop, og desværre tror nogen også de har 2 hoveder!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Maria Dalsgaard:
Forfatter: 
Dato:  19-04-2008 14:34

www.distanceridning.dk mener jeg du kan finde en stævnekalender :-)


Ellers så spørg i forummet derinde!


Laiseee: nu kan jeg ikke se hvor du bor, men på en helt alm. LC er det ikke noget problem at køre til og fra samme dag, da du ikke skal i vetgate under ridtet, og derfor ikke skal bruge en boks/spiltov, som hesten kan hvile i.


/Line


Distancenovicerne Askari & Line, og Pompadeur - højtelsket ædemaskine

"Everybody's gotta end up somewhere, I'm just taking my time to get there"
- Tina Dickow

0
0
Svar på denne tråd
 
 Distance ?? Trailer?
Forfatter: 
Dato:  19-04-2008 18:33

Hej

Ja, idag prøvede mig og min mor at læsse min hest Risti. Men næh nej den dumme hest ville ikke op på den rampe! Vi brugte hele 3 timer på bare at få den op på rampen. Men hun gjorde alt for at undgå! Hun stejlede over den. Og gjorde virkelig alt for at ikke at komme op på den. Og vi har prøvet alt,. Vi er helt på bar bund. Så det går virkelig ikke hvis jeg skal starte distance. Men nu prøver vi igen imorgen.

Nu er det så i kommer ind i billedet, har i nogen gode råd? Hvad gør i når hesten ikke vil op i trailer, som sagt brugte vi hele 3 timer på det. Og den første halvanden time tog vi det stille og roligt. Så vil i ikke nok være søde og prøve på at hjælpe.

På forhånd tak.

Sys det lyder fedt at der er så mange der er begyndt at ride distance! :D



Stald CaDo:


Mie T Jacobsen.

Stald CaDo´s Dakoda Ox 4338 & F.A Risti Ox 3330.

Følskue 08 www.123hjemmeside.dk/staldcado



0
0
Svar på denne tråd
 
 Uha...
Forfatter: 
Dato:  19-04-2008 18:40

der er jo mange råd. Du skulle få fat i noget materiale om Monty Roberts' metoder. De virker!

Jeg bruger tit min Duallygrime, når jeg læsser, og der er sjældent problemer.


Ellers er der altid longen, men den kræver 3 mennesker.


Pas på du ikke "spærrer" vejen for hesten, når den skal op. Det er der nogle heste, der reagerer meget på.


Nogle gange kan man "snyde" hesten, ved at trække den rundt og rundt foran traileren - dreje fra, når man kommer til rampen. Og når man har gjort det nogle gange, kan man så prøve at trække op. Har set Monty Roberts gøre det, for at demonstrere, at det er nemt at "snyde".


Det allervigtigste er i min verden dit eget kropssprog. Du skal være rolig, konsekvent og bestemt i dit udtryk.


/Line




Distancenovicerne Askari & Line, og Pompadeur - højtelsket ædemaskine

"Everybody's gotta end up somewhere, I'm just taking my time to get there"
- Tina Dickow

0
0
Svar på denne tråd
 
 Line Fedders
Forfatter: 
Dato:  19-04-2008 20:23

Line Fedders: Pulsmåleren er såre simpel. :)


Jeg har den samme som dig og jeg læste bare brugsforvirringen og eksperimenterede derefter. Jeg bruger den nok ikke optimalt med alle dens funktioner, men bruger den kun til at holde øje med Vassens puls når jeg rider og i vetgaten.


- Sæt senderen fast i D-ringen foran på sadlen.

- kom glidecreme på elektroderne

- sæt + elektroden fast om gjorden lidt under kanten af underlaget

- sæt - elektroden 6-8 cm under + elektroden.


når du holder selve uret tæt ved senderen skifter den selv mellem alm. ur, puls og noget tredje jeg ikke kan huske. Den siger et lille bib når den gør det. :)


Der er ikke andet end at prøve sig frem - tryk på alle knapperne en masse gange og se hvad der sker. Det var det jeg gjorde. :)


Hovedposition:


Det er klart bedst hvis hesten selv styrer hvor den har hovedet. De fleste rider altid med semilange tøjler, af samme årsag.

Træningen og musklerne skal være på plads hjemmefra. Det er ikke så vigtigt på de kortere distancer, men jo længere man rider, desto mere vigtigt er det at man ikke brænder kruds af på unødvendige ting, som at styre holdningen på hesten.


I distance vil man det modsatte af hvad man vil i dressuren. Jo mere flad hesten er desto mindre energi bruger den og kan dermed holde et godt tempo længere. I dressuren vil vi gerne at de løfter sig og bærer sig, det tager for mange kræfter ude på ruterne, der kunne bruges på at komme hurtigere fremad. :)


Distanceheste sætter generelt muskler på en anden måde end distanceheste. Ligesom at sammenligne en der styrketræner med en maratonløber. :) Så meget desto mere vigtigt at dressuren er på plads (min mening). :)




Med venlig hilsen

Malou & Sava

Støt en god sag:

www.nyt-hesteliv.dk & www.hesteinternatet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 dadada...
Forfatter: 
Dato:  20-04-2008 08:04

Kunne i ikke lave et indlæg inde under opslag og billeder hvor i laver en distance billedtråd? Jeg vil så gerne se alle jeres dejlige heste når i er "ude i byen" :-)


Undskyld jeg løber over i den modsatte retning af indlægget igen, det var det sidste :-)



Sterling dressur sælges, se billeder på præs.


En hest har 4 ben, 1 hale, 1 krop, og desværre tror nogen også de har 2 hoveder!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vassen:
Forfatter: 
Dato:  20-04-2008 15:58

du er bare en skat - det kunne jeg virkelig bruge til noget!


Laiseee: sådan en starter jeg med det vuns...


/Line


Distancenovicerne Askari & Line, og Pompadeur - højtelsket ædemaskine

"Everybody's gotta end up somewhere, I'm just taking my time to get there"
- Tina Dickow

0
0
Svar på denne tråd
 
 Opvarmning
Forfatter: 
Dato:  20-04-2008 16:53


Hvordan opvarmer I hesten og hvor længe til bl.a 25 km?

Jeg skulle jo meget gerne starte 25 km i Knuthenborg, så er lidt nygerrig efter at vide hvor lang tid inden starttiden man skal være der incl dyrlægetjekket osv


Gør hvad du vil, det kaldes at leve.

Heidi


Savoux - Chivas Regal - Nikoline - Lucky Breddam - Hannibal



0
0
Svar på denne tråd
 
 Opvarmning...
Forfatter: 
Dato:  20-04-2008 18:11

De gange jeg har startet 25 km har jeg bare skridtet rigtig godt varm, evt. travet lidt og lavet løsgørende øvelser. Så er man klar til at kaste sig ud i trav, så snart man er afsted.


Nu skal jeg ud og starte 50 næste gang, og der regner jeg med at varme lidt mere op, så Askari får brugt sig rigtigt inden vi skal afsted.


Mere erfarne ryttere må meget gerne byde ind - jeg er også nysgerrig!


Jeg plejer at være der fra morgenstunden, for hesten min skal jo ha' morgenmad i god tid. Info-møder og dyrlægecheck ligger tit et godt stykke tid før du faktisk skal starte.


/Line


Distancenovicerne Askari & Line, og Pompadeur - højtelsket ædemaskine

"Everybody's gotta end up somewhere, I'm just taking my time to get there"
- Tina Dickow

0
0
Svar på denne tråd
 
 distance
Forfatter: 
Dato:  20-04-2008 20:03

Da vi var i Herning til hingstekåring i 2000 kom vi forbi rideforbundets stand og skulle lige snuppe hæftet med militarystævner. Ved siden af stod det gule distancehæfte.


I foråret 2000 startede vi så det første stævne på NØR og syntes fra første stævne at det var lige os. Vi har ellers startet det meste men har altid trænet meget i skov. Når jeg har været til springstævner blev der altid varmet op i skoven hvis der var mulighed for.

Vi har fået startet en del LB´-LA gennem årene men har planer om mere. Nu er Puls ved at være gammel nok til snart at kaste sig ud i en 80´er.


Jeg kan slet ikke leve uden min plastik trense. Når jeg har trænet trækker jeg tit den sidste km. hen til traileren og så bliver biddet lige hæftet af og sat fast på sadlen istedet.


Og GPS- før jeg fik en, levede jeg fint uden men nu kan jeg dårlig ride dressur på banen uden. Det er supert at man hele tiden kan holde øje med hastighed og længde på turen. Men jeg ikke så kvik til at bruge den, at jeg har prøvet at overføre data til computeren eller overføre riderute fra computeren til GPS`en.


Og mine pulsmålere i flere udgaver. Både den jeg rider med. Og dem jeg har der er beregnet til mennesker som jeg bruger i vet.

Og så selvfølgelig det uundværlige stetoskop. Har lige købt 3 hjem så vi har et hvert + det gamle i reserve.


Ida skal til Fællederidtet på lørdag og er udstyret med sit eget stetoskop så hun kan lære at måle puls. Hvilket hun så flittigt øver før og efter hver ridetur. Hun får ikke lov at bruge pulsur før hun har helt styr på stetoskopet. Det hjælper ikke hvis pulsuret en dag ikke virker og så man ikke kan måle pulsen.


Kortholderen kan jeg heller ikke undvære. Det bruges lige så tit på mine daglige træningsture som til konkurrence. Når man skal udforske nye ruter er det dejlig let at kigge på kortet når det sidder i sådan en holder.

Til stævnerne har vi altid dækner med i alle mulige udgaver så vi er graderet ind.


Af foder får mine min egen blanding som består af lucerne, majsflager, hel havre og valset byg. Derudover får de wrap/græs, roepiller + diverse tilskud.


Og så går de på fold så meget som muligt.


Når vi er til stævner har vi altid hegn til en rejsefold med. Det er ikke alle steder der er plads til at stille den op, men når muligheden er der så stiller vi den op.

Vi har for det meste kun en hjælper som skal hjælpe med 2-3 heste og så er det rart med en fold. Til Slagelsesridtet var det nu luxus for der havde jeg to hjælpere til en hest.


Jeg vil gerne være i god tid på stævnepladsen så vi kan nå at få alt udstyret sat de rigtige steder (ellers bliver vores hjælper også stresset af at skulle slæbe det hele til hvileområdet alene).


Hestene får også vand og lidt foder før dyrlægekontrollen og skal trækkes lidt så de ikke er stive efter en eventuelt lang trailertur.


Før starten plejer jeg at skridte hesten varm og hvis det er massestart så også trave lidt. Så den er varmet noget op hvis den skulle skabe sig lidt i starten. Selvom vi forsøger at undgå det.


Hvis vi har heste som bliver hidsige i massestart bruger vi nogle stævner på at lære den at tage det roligt. Så lader vi de andre ride afsted og skridter så stille og roligt afsted det første stykke. Gerne sammen med en staldkammerat hvis vi er to afsted.


Efter at have gjort sådan i et par starter plejer vi ikke at have de store problemer.


Vedr. hovedposition:


Til stævner og når vi træner langt eller hurtigt derhjemme får hestene altid lov selv at bestemme. Jeg plejer at ride med lange tøjler og at have dem i en hånd. Men selvfølgelig ikke på vej eller andre steder hvor man skal passe på.


Til gengæld rider vi dressur på bane et par gange om ugen. Og hvis vi er ude på rolige ture kan vi også godt finde på at forlange at de går til biddet.


Og så er det jo altså bare en dejlig sport. Ale kan snakke med alle og hjælpe alle uanset om man rider L eller S klasser. Man ser en masse dejlig natur og man kan ride det på den hest man nu engang har. Bare den er sund og rask.


Håber at møde nogle af jer som overvejer ude til stævnerne. Men pas på man bliver bidt af det.


Hilsen

Dorth E.

0
0
Svar på denne tråd
 
 fint med ørepropperne
Forfatter: 
Dato:  20-04-2008 21:01

Til Pernille Blom: Det lyder fint med ørepropperne Er der nogen der ved om man så skal have ørepropperne med til den indledende vet?


Jeg rider også med Bootes og er i tvivl om hesten skal have dem på til den indledende og afsluttende vet?


I vil nok opdage en del stavefejl med tiden, da jeg lider af en smule ordblind/ordforvirring.

Så i må bære over med mig :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Novice
Forfatter: 
Dato:  21-04-2008 09:11

Jeg er helt ny indenfor distance. Skal til mit første distanceløb i år. 15 km.


Min hest er barefodstrimmet og tænker meget på, om jeg skal få lagt sko på, eller om det skal være boots. Jeg er bare i tvivl om at boots er holdbare nok og om de bliver på.


Jeg har absolut ingen erfaring ned boots.


Håber, der er nogle, der kan fortælle om deres erfaring med boots kontra sko.


Min dejlige dreng bliver 5 år om 3 dage og er ikke vant til at springe(rider klassisk dressur).


Jeg har læst, at man kan ride udenom, og ruten bliver lidt længere.


Hvor højt er et spring i LC 15-25 km, bare sådan nogenlunde?


På forhånd tak




Gitte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Distance
Forfatter: 
Dato:  21-04-2008 10:54


Der er ikke spring i distanceridning


Gør hvad du vil, det kaldes at leve.

Heidi


Savoux - Chivas Regal - Nikoline - Lucky Breddam - Hannibal



0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-04-2008 11:27

Gitte: 15 km kan din hest sagtens klare uden sko eller boots. kommer du op omkring de 25 km ville jeg nok begynde at overveje sko. :)


Rambler: Kortholderen selvfølgelig! Uundværlig! :)


Desuden holderne til drikkedunke fra AT Horsecare, de er altså også uundværlige!


Glæder mig så meget til Fælledridtet på lørdag på lånehest! Sidste stævne jeg startede var Fælledridtet sidste år, hvor jeg fik lavet en gaffelbåndsskade på Vassen, hvilket har resulteret i at hun stadig er under genoptræning! SUK.


Find mig derude - Render højest sandsynligt rundt med AT Horsecare stående på ryggen og er koreaner (vi er et par stykker så find den rigtige)


Med venlig hilsen

Malou & Sava

Støt en god sag:

www.nyt-hesteliv.dk & www.hesteinternatet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Distance
Forfatter: 
Dato:  21-04-2008 12:02

Jeg fik min debut sidste år indenfor distance, red med i fælledridtet og albertslund ridtet, på forskellige heste.

I år rider jeg så en ny hest igen, han har haft stået stille et stykke tid, men satser på at få ham klar til 23 km i Hedelands ridtet i næste måned. Mit eneste problem er at jeg ingen har at træne med, så jeg ved ikke helt hvordan han reagerer hvis han bliver overhalet, men forhåbentligt finder vi ud af det før vi skal starte, ellers må vi jo blive hjemme.


mvh morkaren

0
0
Svar på denne tråd
 
 underlag
Forfatter: 
Dato:  21-04-2008 12:35

Hvordan er underlaget rundt på ruterne?

Er det meget skov/strand eller skal man regne med en del asfalt?


Jeg er ikke meget for at skulle trave længere strækninger på asfalt og det er jo ikke altid at rabatten er til at ride i.


Grundtempoet på turerne er vel trav ikke? Og så holder man skridtpauser og tager galop på passende strækninger ikke?


Er der andre ryttere derude fra århus/skanderbog egnen? Hvor tager i hen og starter? For der ligger da ikke noget her omkring så vidt jeg kan se.


Mvh.

Helle


"Slå følge med dem der siger de søger sandheden, men vær varsom med dem der siger de har fundet den"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Helle »Solli«
Forfatter: 
Dato:  21-04-2008 13:33

Jeg er ret sikker på at der i reglementet står nævnt hvor meget af ruten må foregå på vej.


*****


Til jer andre, der er vant til det med distance.


Først tak til de to der havde skrevet om hovedpositionen, for nu ved jeg da at vi er på rette vej, med det vi laver. ihvertfald får Sokke lov til at trave for løse tøjler.


Men vi er jo så tøser der har talt om at ride 15 km-klassen i knuthenborg til juni.

igår red vi en tur der svarede til den distance (14,6 km) med variende terræn, hhv. vej, skovsti, bakker osv.

Hvad gør man mht. at lave skridtpauser, altså hvordan indlægger i dem? Tror næppe at hverken vi eller hestene kan holde til 15 km i stræk med trav *gg*


Vi red turen på omkring to timer, men det var medberegnet en soppetur i vandet, samt det faktum at de første 20 minutter blev brugt på skridt. Og det er lige langsomt nok i forhold til hvad mindste hastigheden vil være i knuthenborg.


Camilse


De rigtige beslutninger er altid de svære beslutninger at tage.

De svære beslutninger er altid de vigtige at tage.

De vigtige beslutninger er altid de rigtige at tage.

Lukas, jeg savner dig


Camilse.dk ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Underlag
Forfatter: 
Dato:  21-04-2008 13:35

Helle: Underlaget til stævnerne varierer meget. Det kan også variere meget fra klasse til klasse ved samme stævne.


Eksempelvis foregår en del af Fælledridtet på astfaltstier, men der er græsrabat på de fleste astfalterede strækninger, der er også strand og skovbund samt grusstier.

Til Københavnerridtet er der også en del astfalt men også med græsrabat de fleste steder, slaggerstier i dyrehaven og rudeskov kombineret med grusstier og "mudder/ vand stier" afhængig af vejret. :)

I vrensted er der meget strand, grus og skovbund.

I hedeland er det primært grusstier der er meget stenede.


Uanset bunden, så er alle ridtene lagt i noget utroligt flot natur. :)


De fleste arrangører bestræber sig på at underlaget skal være i orden på ruterne, men det kan selvfølgelig ikke undgås, at man nogen steder skal en del på astfalt og andet knap så fed bund. Derfor så meget desto mere vigtigt at hestene trænes på varieret bund hjemmefra.


Grundtempoet er primært trav. Det er den gangart hesten kan gå længst i uden at bruge overdrevet meget energi. Nogle heste er dog anderledes og bruger mindre energi i galop, uanset det, så traver de fleste primært, holder lidt skridt pauser og galopperer der hvor underlaget er til det.


Der holdes træningssamlinger rundtomkring i landet også i nærheden af dig (Århus/ Skanderborg). Se inde på distanceridning.dk i forumet. Der kommer opslagene som regel op. :)


Der hvor Sava står, skal jeg ride 5 km på vej for at komme til en skov hvor jeg kan træne (når jeg må begynde igen efter genoptræningen). Ellers må der vel være nogle markveje og dets lige deromkring Århus/ Skanderborg eller..?


Mht. trav på astfalt, så vil jeg generelt sige,at al min børne lærdom fra rideskolen er blevet vendt godt og grundigt på hovedet efter jeg er begyndt med distance.


1: Før: trave på astfalt var mega forbudt og ikke godt for hesteben. Nu: Trav på astfalt er helt i orden, hvis hesten er trænet i at gå på fast/ hårdt underlag ved langsom tilvænning, så led og sener er med.


2: Før: Køle en varm og svedig hest med koldt vand var en big no no. Nu: Helt i orden selv mens man rider. Bare ikke henover kryds og lænd.


3: Før: sadle en våd hest op fy fy. Nu: Lidt babypudder på og så på med sadlen - helt i orden.


4: Før: Ride mere end 15 km var dyremishandling og skamridning af værste skuffe. Nu: 15 km er ingenting - bare en lille skovtur til hverdag!


5: Før hest der lige har spist skal hvile mindst en time inden ridning. Nu: Hest får med glæde både vådt og tørt ude på ruten, i vetgaten etc. Jo mere desto bedre!


Og jeg kunne blive ved... :)


Med venlig hilsen

Malou & Sava

Støt en god sag:

www.nyt-hesteliv.dk & www.hesteinternatet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Helle
Forfatter: 
Dato:  21-04-2008 15:52

Jeg har opstaldet min hest i Beder v/Århus og træner i området Moesgård, Marselisborg, Fløjstrup området.


Så sig bare til hvis vi skal træne sammen.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Rensdyrskind
Forfatter: 
Dato:  22-04-2008 00:52

sådan et bruger jeg også - det er fantastisk; han sveder ikke under det og så er han utrolig glat (!) når jeg tager det af.


Pga diverse kriser på hjemmefronten er Qidar stort ikke blevet redet i over ½ år. Kombineret med det faktum at det eneste jeg har at ride i er en Bareback Pad (Parelli) må jeg indse at vi nok ikke kommer ud og gør distancestævnerne usikre i år. Men næste år... så kommer vi (forhåbentligt) stærkt igen.


Qidar er barfodstrimmet og rides med hackamore - nogle gange med en ridekapsun når vi er hjemme.


De 2 stævner vi nåede sidste år var Københavnerridtet på 14 km og Store Hestedagsridtet på 25 km. Det var ikke muligt at se forskel på hans hove før og efter - de var ikke blevet slidt af at trave på asfalt etc. Det skyldes først og fremmest at han til daglig går i en Hit Aktiv løsdrift-stald; hvor han går 10-15 km på forskelligt underlag - hver dag.


"Great spirits have always encountered violent opposition from mediocre minds"

*Albert Einstein*


Qidar har nerver af stål - alt andet jern er overflødigt!



Formand For Foreningen Til Den Frie Mans Bevarelse

0
0
Svar på denne tråd
 
 Piamtt
Forfatter: 
Dato:  22-04-2008 07:32

nu vil en tur jo næppe kunne vise noget som helst. Men heste der går meget på hårdt underlag vil i de fleste tilfælde jo have brug for sko. For der er jo forskel på den belastning der er på hestens hove om den hver dag tuller rundt på folden og går 10-15 km, eller når den er i daglig træning og bliver redet samme distance i løbet af 1-2 timer.


Jeg kan ihvertfald tydeligt se på skoene på min hest at han bliver redet meget på andet end bare græs ;)


Så jeg synes ikke umiddelbart at man kan sammenligne de to ting.


Det er vel lidt som med sadler der ikke er ordentigt tilpasset hesten. I starten vil man ikke mærke det store, men efter gentagende ridt ser man resultatet af det ;)


Camilse


De rigtige beslutninger er altid de svære beslutninger at tage.

De svære beslutninger er altid de vigtige at tage.

De vigtige beslutninger er altid de rigtige at tage.

Lukas, jeg savner dig


Camilse.dk ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sko eller ej..
Forfatter: 
Dato:  22-04-2008 08:20

Lige et eksempel på sliddet af skoene. Zameel fik 4 nye sko mandag, og efter 60 km i Slagelse søndag, ser de sådan ud:


Venstre forsko


Venstre bagsko


"At fuldføre er at vinde"

"Det er svært at vide hvor langt der er igen, når man ikke ved hvor man er..!!"

"Op og ned er lige langt, bare ikke lige hurtigt..!!"



0
0
Svar på denne tråd
 
 Lige et spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  22-04-2008 09:41

Nu fik jeg svaret, at der ingen spring er i ditanceridning, men jeg har læst at der kan være forhindringer, hvilket jo også kan være spring. Der står, at man kan ride udenom, men at så ruten bliver lidt længere!!


Har jeg opfattet det forkert?


Er der nogle, der har deres hest/heste oppe i nærheden af Helsinge(nordsjælland) og har lyst til at træne med en novice?






Gitte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg tror...
Forfatter: 
Dato:  22-04-2008 10:00

du (Mejner) tænker på det, der kaldes hindringer. Det KAN der være, men jeg har ikke endnu oplevet en. Tror også, det skal stå i proportionerne - der står i hvert fald at der ikke er nogen hindringer i proportionerne til DRLRs forårsridt.


Hindringer kan være flere ting - en bro, en væltet træstamme, en grøft, hvad ved jeg.


/Line


Distancenovicerne Askari & Line, og Pompadeur - højtelsket ædemaskine

"Everybody's gotta end up somewhere, I'm just taking my time to get there"
- Tina Dickow

0
0
Svar på denne tråd
 
 Super tak
Forfatter: 
Dato:  22-04-2008 10:21

for svaret. Bare det står i proportionerne så man ved det. Selvom det er grøft eller en træstamme, hører det jo stadig under spring må man sige.


Jeg glæder mig meget til mit første ridt




Gitte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mejner:
Forfatter: 
Dato:  22-04-2008 12:40

hvis du alligevel bliver i tvivl, når du er ude, så spørg til informationsmødet. Jeg er nu sikker på, det alligevel bliver nævnt der. Men det er bedre at spørge en gang for meget :-)


/Line


Distancenovicerne Askari & Line, og Pompadeur - højtelsket ædemaskine

"Everybody's gotta end up somewhere, I'm just taking my time to get there"
- Tina Dickow

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hindringer/ forhindringer
Forfatter: 
Dato:  22-04-2008 13:10

Hvis der er noget der blokerer ruten vil der altid være en alternativ rute af ca samme længde eller en mulighed for at komme udenom på anden vis. Til Københavnerridtet sidste år (LA'en) var der en sti oppe i Rude Skov der var fuldstændig oversvømmet (ca 30-40 cm vand). Her var sat "pinde" i for at vise hvor bunden var ok under alt vandet, men var man usikker kunne man ride en alternativ rute, der var en lille smule længere.

Ruten vil aldrig bevidst blive lagt hvor man er nødt til at springe over noget.


Hindringer kan være broer, smalle passager, tunneller, svært fremkommeligt underlag og andet af dets lige.


Mht. sko. Efter fælledridtet sidste år efter 45 km var Vassens sko slidt så meget ned at de kun var knap 2 mm = de var lige ved at knække. De blev lagt på en lille uge før.




Med venlig hilsen

Malou & Sava

Støt en god sag:

www.nyt-hesteliv.dk & www.hesteinternatet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Anja F (alias Teddy F)
Forfatter: 
Dato:  22-04-2008 15:05

Anja F (alias Teddy F): jeg ville da lige sige at jeg red da på min fjordhest i slagelse så der er nogen der rider fjordhest


og ja, det var mit første disance stævne i slagelse jeg red og jeg synnes også at det var helt vildt hygligt og jeg synnes da også at det var så sjovt at mig og min far har bestemt os for at vi skal ud og starte nogle flere i år bl.a i knutenborg har vi da regnet med at vi skal ned og ride...


er der nået beder end en fjordhest

søger en folingsalarm

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fjordheste til distance...
Forfatter: 
Dato:  22-04-2008 15:56

til sidste års forårsridt i Dronninglund gik flere fjordheste 120 km og klarede sig godt!


De er jo norske fuldblods ;-)


/Line


Distancenovicerne Askari & Line, og Pompadeur - højtelsket ædemaskine

"Everybody's gotta end up somewhere, I'm just taking my time to get there"
- Tina Dickow

0
0
Svar på denne tråd
 
 Cavallo Simple Boot
Forfatter: 
Dato:  22-04-2008 23:19

Jeg rider med Cavallo Simple Boot og de er bare super gode. Jeg har endnu ikke brugt dem til distance, men de klare fint de lange ture vi tager her hjemme. I kan finde dem her:

http://hovfokus.dk


I vil nok opdage en del stavefejl med tiden, da jeg lider af en smule ordblind/ordforvirring.

Så i må bære over med mig :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har lige
Forfatter: 
Dato:  23-04-2008 10:02

kigget på siden med de boots du omtaler. Der står ikke noget om, det er 2 eller 4 boots for 1000 kr.


Ved du det Line Dahl?


Vil meget gerne prøve Boots, før jeg lægger sko på. Især fordi jeg skal til mit første distanceridt og skal lige finde ud af, om det er noget for os. Det regner jeg nu med, det er




Gitte

0
0
Svar på denne tråd
 
 boots 1000 kr.
Forfatter: 
Dato:  23-04-2008 21:40

De koster 1000 kr. for et par (2 stk) nu ved jeg jo ikke hvor langt de holder til distance, men mine par har jeg haft i 5 mdr. og de er stadig meget fine. Jeg rider med dem et par gange om ugen på lange ture.


I vil nok opdage en del stavefejl med tiden, da jeg lider af en smule ordblind/ordforvirring.

Så i må bære over med mig :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvilke trusser
Forfatter: 
Dato:  23-04-2008 21:45

Her kommer et lidt intimt spørgsmål


Hvilke trusser rider i med, er der bestemte mærker der er gode?


Er det kun mig der er tynd hudet i måsen og mellem benene :-) det er værst når jeg rider lange ture og G-string en absolut dræber. Av Av så gør det ondt når men kommer hjem i bad.




I vil nok opdage en del stavefejl med tiden, da jeg lider af en smule ordblind/ordforvirring.

Så i må bære over med mig :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 De holder
Forfatter: 
Dato:  23-04-2008 22:27

måske ikke til de lange distancer, men jeg starter op med 15 km. Hvis du kan ride et par lange ture om ugen, må jeg prøve det.


Tak for hjælpen




Gitte

0
0
Svar på denne tråd
 
 trusser
Forfatter: 
Dato:  24-04-2008 09:27

Hej Line


Jeg rider i et par bedstemor trusser med lidt ben i, eller hugger et par af kærestens boksershorts. Det er bare de der virker for mig, jeg har altid været generet af sår efter alle andre slags trusser.

Og de kan købes de fleste steder


mvh morkaren

0
0
Svar på denne tråd
 
 Må lige rette
Forfatter: 
Dato:  24-04-2008 09:28

dig line der var ikke flere fjordheste som gik 120 sidste år i dronninglund, der var en enkelt som gik 160km, med sin søde norske ejer, den gennemførte i flot rolig stil, den er helt speciel, kender både hest og ejer og den har nogle ekstrem gode ben og en utrolig vilje. Men det viser bare at med hårdt arbejde og den rette hest kan alt lade sig gøre, så længe vi ikke snakker om farten.


mvh Rina

0
0
Svar på denne tråd
 
 trusser
Forfatter: 
Dato:  24-04-2008 12:23

Hej Line


Jeg gør somme tider det at jeg tager mine spinningsbukser (du ved sådan nogle til at cykle i) inden under mine ridebukser.

Og så INGEN trusser.


Der er vaske skind i cykel bukserne, og så får man ingen sår!!



0
0
Svar på denne tråd
 
 Vi er to
Forfatter: 
Dato:  24-04-2008 19:39

Vi er to fra stalden som tager chancen og skal starte 15 km i Dronninglund til september. Jeg har en hannoveraner og hun har en Fjoller.

Vi er ved at være garvede-turrytter. Hestenes tempo er vildt forskellige, men min er god (sød/tålmodig) til at vente på dem. ;-)

Vi er begge to uvidende omkring distance emnet, så er der nogen som vil beskrive deres dag til denne slags klasser? Alt fra morgenen med morgenfodring til at I læsser hesten af derhjemme igen..




Knus fra Vinnie_M, stadig farmakonom stud.
.
- Den stolte rytter af Hygums Salvatino
Læs om ham her og her
.
* Hjemmeside er opdateret med tekst og billeder den. 12. april 08! *

.

0
0
Svar på denne tråd
 
 trusser
Forfatter: 
Dato:  24-04-2008 20:19

tak Hanne, dem har jeg slet ikke tænkt på. Dem må jeg prøve :-)


I vil nok opdage en del stavefejl med tiden, da jeg lider af en smule ordblind/ordforvirring.

Så i må bære over med mig :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 novice
Forfatter: 
Dato:  24-04-2008 23:17

Uhhh den er jo GULD værd såden en tråd her for en novice som mig! I kan tro jeg suger til mig som en igle af alle jeres gode råd. Bliv endelig ved!


Lige et spørgsmål ang. trav:

I søndags var jeg på min første "rigtige" træningstur, eller rettere sagt en tur der var mere end blot hyggeridning i ekstra-slow-tempo Men jeg har problemer med at hun, når vi traver, begynder at løbe stærkere og stærkere og tilsidst slår i galop. Jeg tror det kostede en hel del (af vores begges) energi på turen at vi var uenige om tempoet og gangarten Jeg ville jo gerne at hun kunne gå i en afslappet trav for de halvlange tøjler, men hvordan søren når jeg dertil?? Jeg kunne mærke at efterhånden som hun gik træt på turen blev tempoet og stilen mere "rigtig" og afslappet, uden at begynde at løbe, men jeg ved at næste gang (hvor hun jo igen er frisk) vil hun starte ud på samme måde. Hvordan griber jeg det an? Lærer hun selv med tiden at hun spilder en masse energi?



katrine
R.I.P. Gamle Maria 1978 - 12/4 2007
0
0
Svar på denne tråd
 
 gps til salg
Forfatter: 
Dato:  25-04-2008 09:14

Jeg har en GPS Garmin Foretrex 201 til salg, hvis nogen skulle være interesseret.


Til at ride med på armen. Kan bl.a. måle nuværende hastighed, gennemsnits hastighed, km i alt, stop ur, alm. ur, max fart, samt en masse andet.


Genopladeligt lithium-ion batteri, 15 timer.

Vægt: 79 g

Skærm størrelse: 1,7 tommer

Vandtæt



Send en besked til mig, hvis det er noget.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Birkegaard:
Forfatter: 
Dato:  25-04-2008 23:58

den GPS kunne jeg godt være interesseret i. Vil du sende en PB med pris, hvis den ikke allerede er væk?


Zhabina: mange tak for rettelsen. Jeg troede faktisk kun, der var én tilmeldt på 160'eren, og at han/hun udgik. Mødte et par fjollere, som i hvert fald gik de længere distancer ude på ruten, og de så ud til at klare sig glimrende, selvom det var hen på eftermiddagen. Det var måske en 80'er eller 90'er? Deres numre var betydeligt lavere end mit.


Sådan nogle boots - hvordan virker de, hvordan sidder de? Jeg skal starte 50 i Dronninglund, men smeden var ikke meget for at lægge bagsko på hesten. Derfor har han stadig kun forsko på. Vi har redet 50 km før (40 - jeg var bare usædvanligt dårlig til at finde vej) uden bagsko, og det gik, men dyrlægen kommenterede, at det nok var en idé med bagsko hen ad vejen.

Endvidere, hvor får man boots?


Sidst, men ikke mindst et ikke-distancerelateret spørgsmål: er der nogen, der kender et sted, der kan brodere på tøj HURTIGT? Altså, jeg har købt en jakke jeg gerne vil ha' skrevet på, og det kunne jo være helt fantastisk, hvis den kunne bruges hos DRLR på lørdag. Jeg regner dog ikke med det :-P


Tak for super indlæg og "god stemning" - keep it coming!


/Line


Distancenovicerne Askari & Line, og Pompadeur - højtelsket ædemaskine

"Everybody's gotta end up somewhere, I'm just taking my time to get there"
- Tina Dickow

0
0
Svar på denne tråd
 
 gps...
Forfatter: 
Dato:  26-04-2008 13:47

Hej Line


GPS'en er solgt.







0
0
Svar på denne tråd
 
 butikker
Forfatter: 
Dato:  26-04-2008 14:09

ang brodering, så findes der jo efterhånden en del rideudstyrsbutikker, som selv brodere. Så hvis du "klager" din nød, kan det sikkert nås. Ellers skriv dit postnr, så er det nemmere at henvise.


Hilsen

katarina




Mor til det dejligeste hjertebarn (HLHS)

Beatrice


Vores historie

www.duclos-julsdorf.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 fjord hest
Forfatter: 
Dato:  26-04-2008 18:47

Hej Line


jeg må lige rette mig selv, min hukommelse svigtede lidt, den norske fjordhest Nelly gik "kun" 120km sidste år i dronninglund men gennemførte, i 2006 gik den 160 men udgik i 2. eller 3. vet (den var blevet ret træt kan jeg huske). Der var ingen andre fjordheste til start i 120/90/65 sidste år så du må have set nogen fra LB'en :)


mvh rina

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tråder er
Forfatter: 
Dato:  28-04-2008 09:47

godt nok ved at være lang .


Er der nogle af jer, der har redet et løb i en handicapsadel?



Gitte

0
0
Svar på denne tråd
 
 amirglory
Forfatter: 
Dato:  28-04-2008 11:29

Jeg starter 15 km. i hedeland. Det er mit første stævne og jeg har ingen at starte med, men med vil jeg.

Er der nogen der vil følges?



Mvh Stine


Moar til den skønneste lille Rumleprinsesse, født 28/8-07. 2990 g. og 50 cm. lang.

Rumle a.k.a. skumfidus, nu med navn : Celina

0
0
Svar på denne tråd
 
 morkaren
Forfatter: 
Dato:  28-04-2008 15:13

Hvis du en dag læsser hesten og kommer til Gribskov så kan vi godt prøve en tur sammen før Hedeland.


Jeg kører jævnligt til Gribskov og træner. Og det er jo ikke så langt fra dig.

Og hvis Rikke kan den dag vil det heller ikke skade den unge at prøve at gå sammen med en fremmede hest.


Min kan både gå foran og bagved og kan overhales.


til Malou:

du glemt den vigtigste før og nu:


Jeg har altid fået banket ind i hovedet at det nærmest betød døden hvis en hest drak med gjorden spændt. Fy Fy.


Og nu - ja der bliver man jo dødbekymret hvis ikke hesten vil drikke undervejs selvom gjorden er spændt.


Dorthe E.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Træning i Gribskov
Forfatter: 
Dato:  28-04-2008 16:16

Hej Rambler


Jeg bor i Nordsjælland og meget tæt på Gribskov.


Jeg vil meget gerne med på en træningstur en dag, hvis I altså vil have en distance-novice med på tur .





Gitte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Gitte
Forfatter: 
Dato:  28-04-2008 17:58

Selvfølgelig vil vi det.


Skal lige have aftalt de nærmere træningsdage med min søster før vi skal til Hedeland.


Kan se at du holder til i den nordlige ende af Gribskov.


Vi parkerer normalt i sydenden af skoven og rider ud derfra.


Dorthe E.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tralala
Forfatter: 
Dato:  28-04-2008 18:26

Rigtig dejlig og lærig tråd! (y)
Kommer helt klart til at få nytte af alle rådene, selvom det først bliver om 2 års tid, når jeg skal begynde at træne. ;)

Hvor gammel skal en hest være før den kan starte?
Og skal man have rytterlicens eller noget andet for at kunne starte?




Simone&Santana
- Brøderup Ungdomsskole 06/07

Mail/msn - Hjemmeside - Hestegalleri

Fotografering tilbydes
0
0
Svar på denne tråd
 
 Distance ridning.
Forfatter: 
Dato:  28-04-2008 20:09

Simi: Hesten skal være 4 år før du må starte og først efter August må du starte.


Når du skal op og ride mere end 40 og 40 skal du have rytterlicens eller ID bevis.



Stald CaDo:


Mie T Jacobsen.

Stald CaDo´s Dakoda Ox 4338 & F.A Risti Ox 3330.

Følskue 08 www.123hjemmeside.dk/staldcado



0
0
Svar på denne tråd
 
 Tilføjer lige...
Forfatter: 
Dato:  28-04-2008 23:17

til Mies svar til Simi: når du starter såkaldte demo-klasser (de kan sammenlignes med clear rounds), skal du ikke have rytterlicens eller konkurrencepas på hesten. Når du starter pointgivende, skal du. Det står normalt i proportionerne, hvilke klasser der kræves hvad til.


Så har jeg lige et spørgsmål ang. boots. Jeg har nemlig fået sat Bachs rideudstyr i gang med at skaffe dem til mig.

Spørgsmålet er så: hvor meget tilvænning kræves der, før det er forsvarligt at ride en 50 km klasse (eller en del af den) med dem?

Og er der nogle mærker, der er at foretrække?


/Line




Distancenovicerne Askari & Line, og Pompadeur - højtelsket ædemaskine

"Everybody's gotta end up somewhere, I'm just taking my time to get there"
- Tina Dickow

0
0
Svar på denne tråd
 
 vedr. boots
Forfatter: 
Dato:  29-04-2008 10:35

Til LineFedders: vedr. boots, så vil jeg råde dig til at få taget målt af en prof. inden du bestiller, da de gerne skal passe, ellers kan de skarve eller side løst. De skal rides til eller Hoven/ballen skal vende sig til bootsne. Så jeg vil ikke råde dig til at sarte med dem hvis du ikke har redet dem til. Som jeg har skrevet længere oppe så bruger jeg Cavallo Simple Boot og dem er jeg rigtig glade for.


I vil nok opdage en del stavefejl med tiden, da jeg lider af en smule ordblind/ordforvirring.

Så i må bære over med mig :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Line Dahl Krabsen:
Forfatter: 
Dato:  29-04-2008 12:05

det lyder som en god idé. En "prof", hvad mener du med det?

Nej, tænkte nok det ikke ville være smart at starte med dem lørdag. Det er vel lidt ligesom med os piger, vi skal også liige vænne os til at gå i stiletter, før vi kan holde til en hel nat på dansegulvet i dem.


Og så kommer der, dadadadaaa, et spørgsmål mere.

Hvor meget giver i jeres heste at spise i vetten, og hvad?


/Line


Distancenovicerne Askari & Line, og Pompadeur - højtelsket ædemaskine

"Everybody's gotta end up somewhere, I'm just taking my time to get there"
- Tina Dickow

0
0
Svar på denne tråd
 
 forhandlere
Forfatter: 
Dato:  29-04-2008 15:03

Jeg bruger Søren fra www.hovfokus.dk jeg ved ikke om der er andre forhandlere som køre ud og hjælper med at måle. Men du kan jo prøve at ringe til Søren for at høre om der er nogen i dit område.


I vil nok opdage en del stavefejl med tiden, da jeg lider af en smule ordblind/ordforvirring.

Så i må bære over med mig :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 amirglory
Forfatter: 
Dato:  29-04-2008 20:10

Slet ikke nogen der skal starte 15 km. i hedeland?


Nogen der ved hvilke forum jeg skal søge i for at det skal være "helt rigtigt" ifølge moderator?


Moar til den skønneste lille Rumleprinsesse, født 28/8-07. 2990 g. og 50 cm. lang.

Rumle a.k.a. skumfidus, nu med navn : Celina

0
0
Svar på denne tråd
 
 distance
Forfatter: 
Dato:  29-04-2008 21:01


Har set på hyggesnak at der er en der skriver omkring Fælledridtet, så der kan du da nok osse lave et indlæg om Hedeland


Gør hvad du vil, det kaldes at leve.

Heidi


Savoux - Chivas Regal - Nikoline - Lucky Breddam - Hannibal



0
0
Svar på denne tråd
 
 A-B hest
Forfatter: 
Dato:  29-04-2008 23:44

Hvad skal der til for at benævne, en hest som

A eller B.

Er det antal godkendte km eller er det point



Det gør ikke noget med lidt kraftig kulør

Kåret pinto hingst

og WsecA Stendyssens Banlo

0
0
Svar på denne tråd
 
 amirglory
Forfatter: 
Dato:  30-04-2008 06:27

Det vil jeg prøve.

Havde ellers kigget på makker søges, men det er på markedspladsen under hest og pony.


Ellers må jeg bare fare vild med mig selv


Moar til den skønneste lille Rumleprinsesse, født 28/8-07. 2990 g. og 50 cm. lang.

Rumle a.k.a. skumfidus, nu med navn : Celina

0
0
Svar på denne tråd
 
 hedeland
Forfatter: 
Dato:  30-04-2008 09:43

hej stinep

jeg skal starte hedeland 15 km. Jeg følges ikke med nogen, men har sendt min tilmelding hvor det står. Jeg har dog intet imod hvis der er nogen der skriver mig på til at følges med.


Jeg starter UL Coupon, en dejlig lille hingst


mvh morkaren

0
0
Svar på denne tråd
 
 amirglory
Forfatter: 
Dato:  30-04-2008 12:09

morkaren : Jeg ringer til dem i aften og siger vi starter sammen så.... Jeg starter på Pernille Bloms Copy


UL Coupon er bare så smuk!!


Tusind tak i øvrigt


Moar til den skønneste lille Rumleprinsesse, født 28/8-07. 2990 g. og 50 cm. lang.

Rumle a.k.a. skumfidus, nu med navn : Celina

0
0
Svar på denne tråd
 
 Stinep
Forfatter: 
Dato:  30-04-2008 15:20

det var da så lidt, jeg husker godt mit første distancestævne og der var jeg alene, det var squ lidt skræmmende, men heldigvis er der altid en masse søde mennesker derude, der kan hjælpe hvis det er


mvh morkaren

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej alle...
Forfatter: 
Dato:  01-05-2008 14:17

et spørgsmål mere...


Hvad giver i jeres heste i vetgaten, og vigtigst, hvor meget?


/Line


Distancenovicerne Askari & Line, og Pompadeur - højtelsket ædemaskine

"Everybody's gotta end up somewhere, I'm just taking my time to get there"
- Tina Dickow

0
0
Svar på denne tråd
 
 foder i vetgaten
Forfatter: 
Dato:  01-05-2008 15:53

Nu har jeg ikke selv redet så langt endnu, men jeg har kørt som hjælper. Der fik hesten gulerødder, æbler, roepiller og hø. Men den ville nu helst gå og græsse, da gulerødder og roepillerne var spist.


I vil nok opdage en del stavefejl med tiden, da jeg lider af en smule ordblind/ordforvirring.

Så i må bære over med mig :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Line...:
Forfatter: 
Dato:  01-05-2008 17:17

har du nogen idé om, hvor meget den fik af roepillerne?


/Line


Distancenovicerne Askari & Line, og Pompadeur - højtelsket ædemaskine

"Everybody's gotta end up somewhere, I'm just taking my time to get there"
- Tina Dickow

0
0
Svar på denne tråd
 
 hænge mig op på det
Forfatter: 
Dato:  01-05-2008 22:17

Du må ikke hænge mig op på det, men jeg mener vi havde blandet ca. 5-700 gr. + vand. Det var til vetgaten og efter ridtet, så den fik lidt ad gangen. Det er super godt til at tilføre hesten vand, hvis den ikke vil drikke så meget. Jeg bruger grønpiller til min egen hest, men det er jo samme princip med vandet og så kan man nemt putte elektrolytterne i blandingen.


I vil nok opdage en del stavefejl med tiden, da jeg lider af en smule ordblind/ordforvirring.

Så i må bære over med mig :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 kortet til lc 25 km
Forfatter: 
Dato:  02-05-2008 14:14

Er der nogen der har fået kortet til lc 25 km til Dronninglund imorgen. Da der er sket en fejl i min tilmelding vil jeg først få det der oppe og jeg ville da gerne lige se det nu :-)


I vil nok opdage en del stavefejl med tiden, da jeg lider af en smule ordblind/ordforvirring.

Så i må bære over med mig :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lidt af hvert...
Forfatter: 
Dato:  03-05-2008 09:49

Tja, så prøver jeg da også at bidrage med lidt guldkorn. Håber andre kan få gavn af dem også...


Først vil jeg lige sige, at jeg har et par Marquis hovsko til salg. De er stort set ikke brugte, og i str. 3. Der kan læses mere om Marquis hovsko på min hjemmeside, eller jeg kan kontaktes for yderligere information om skoene.


Ang. stævnerne, så har jeg købt et medical card holder fra Hööks til at sætte på armen. Så kopierer jeg kortet ned, og putter det deri. Holderen er vandtæt, og jeg har konstant kortet ved hånden, uden det hænger og flagrer eller på nogen måde generer. Det er vældig praktisk.


Jeg rider med en trense i biothane, med clips til biddet. Min hest er temmelig fremadgående, og kan godt blive hidsig i massestarter. Derfor starter jeg normalt altid ud med et forholdsvis skarpt bid, så jeg ved, at jeg kan holde ham. Når han så efter ca. 15 km. slapper af igen, ja, så har jeg et andet bid i min hjælperbil, monteret med et sæt ekstra bidstropper, og så er det utrolig let og hurtigt lige at klipse det ene bid af og det andet på.


Det er fint at give elektrolytter, men undersøg hvor meget glukose (sukker) der er i dem. For meget sukker giver menlig ryk/dyk i blodsukkeret, og det skal man helst undgå, når man rider distance. Elektrolytter skal også kun gives, hvis hesten drikker godt. Drikker den ikke nok risikerer man menlig stik modsatte effekt - at elektrolytterne faktisk dehydrere hesten yderligere. Alm. kogesalt er ganske effektivt i stedet for dyre elektrolytter. Der gives ca. 10-50 g. afhængig af arbejdsniveauet.


Når jeg rider i sommerhalvåret, og fluerne er en plage, så har jeg altid to holdere til drikkedunke monteret på min hest - én på hver skulder. I den ene har jeg drikkelse til mig selv, og i den anden har jeg en lille fluespray. På denne måde er det let og hurtigt lige at give hesten et friskt pift undervejs, når fluerne bliver for slemme, og når dét man sprayede på hjemmefra er ved at fordampe.


Ang. køling af hesten, så har jeg altid en kasse med 1½ ltr.s sodavandsflasker bag i min hjælperbil. Så har jeg rigeligt vand både til drikkelse til hesten, og til evt. at køle den med. Samtidig står det godt og stabilt bag i bilen.


Både roepiller og mash er gode kilder til også at give hesten væske. Lav altid blandingen rimelig tynd, så der kommer rigeligt af væske til hesten også.


Det er desuden godt at få smeden til at tilpasse en ekstra sko til hesten (evt. både en forsko og en bagsko), som man kan have med i sin hjælperbil. Skulle uheldet være ude, og man taber en sko, så spares der en hel del tid med tilpasningen, og stævnesmeden kan mere eller mindre bare smide den tilpassede sko på.


Fingerregel ang. væske:

  • Hest - 550 kg. - 17-20 ltr. til vedligehold
  • 1 times let/moderat arbejde i køligt vejr - ca. 5 ltr.
  • 1 times hårdt arbejde i varmt vejr - 10-15 ltr.

Fingerregler vedr. fodring før, under og efter et stævne:

  • Sørg altid for, at hesten har en god "madpakke" i maven inden et stævne. Giv derfor rigeligt mængder hø/wrap i dagene før.
  • Giv gerne kraftfoder dagen før et stævne plus elektrolytter/salt.
  • Ingen kraftfoder senere end 4 timer før start. Giv i stedet 2-3 kg. godt hø, lucerne, roepiller, gulerødder, og masser af vand.
  • Små måltider tilbydes i pausen/pauserne (ca. 1 kg. pr. gang). Roepiller, lucerne, græs, gulerødder, evt. elektrolytter og masser af vand.
  • Det er godt med e-b-c-vitamin og elektrolytter under hårdt arbejde, og før stævne/v. transport.
  • Foder ca. 1 time efter ridtet - husk masser af strå, men også gerne kraftfoder. Giv endnu et måltid 3-5 timer senere. Giv masser af græs, roepille,r gulerødder, og evt. E- og B-vitamin.

Vedr. træning, så har både team-thomsen.dk og distanceridning.dk nogen rigtig gode forslag. Min hest har dog ikke helt kunne følge deres tempo, så vi har været lidt længere om hvert step, men opbygningen af det er ganske fornuftigt.


Slutteligt - er der nogensinde blevet lavet den billedtråd, som der ovenover var snak om? Jeg ville nemlig gerne se billeder også, men kan ikke finde nogen tråd. Måske nogen vil indsætte et link... På forhånd tak.






Skal du have din hest klippet? Jeg klipper heste over hele Fyn og Jylland.


Rid jagt og distance - du og din hest vil elske det

Tjek også hjemmesiden www.fynsrideforening.webbyen.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 Distance
Forfatter: 
Dato:  03-05-2008 20:59


Dejlig tråd


Nu stiller jeg nok et dumt spørgsmål, men kom bare til at tænke på det idag

Jeg skal jo til mit første distancestævne her i juni og ride 25 km.

Men skal man ha en hjælper med? Eller kan man godt klare sig alene?

Vi er 2 der skal ride sammen, og min veninde´s hest er super sød til at stå stille osv. Men Savoux er lidt af en sprællebasse og skal helst ik gå glip af noget Han er sød nok, men jeg tør f.eks ik binde ham til traileren uden opsyn... Hvordan foregår dyrlægetjekket?

Er der nogen der kan beskrive en dag hvor der rides 25 km?


På forhånd tak



Et smil kræver 13 muskler, et surt ansigt 60 -hvorfor anstrenge sig?

Heidi


Savoux - Chivas Regal - Nikoline - Lucky Breddam - Hannibal


0
0
Svar på denne tråd
 
 distance
Forfatter: 
Dato:  04-05-2008 23:44

Nå jeg kan se at min indlæg/spørgsmål forsvandt lidt i mængden, men skidt pyt, vi var på tur igen i fredags og der fandt hun både stilen og roen helt fra start. Fedt!


Men så lige et andet spørgsmål: hvor køber man de der holdere til drikkedunke som man kan montere foran sadlen/på hesten? Og hvor ofte køler I hesten undervejs i sådan et vejr som vi har for tiden?



katrine
R.I.P. Gamle Maria 1978 - 12/4 2007
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Heidi
Forfatter: 
Dato:  05-05-2008 09:09

Du kan sagtens ride 25 km uden hjælper. Det er dog lettere at have en hjælper med

Her er lidt om dyrlæge kontrol m.v. Du skal kun i indledende og afsluttende på en 25 km tur.



Dyrlægekontrol - dyrlægekort

Inden ridtets start skal alle startanmeldte heste gennemgå en indledende kontrol. For hver hest udfyldes et dyrlægekort hvoraf alle observationer skal fremgå, herunder den målte hvilepuls og det normale åndedræt, samt alle observerede uregelmæssigheder i hestens gangarter og alle bemærkninger om hestens sundhedstilstand.

Dyrlægekontrol - undervejs

Ved alle kontrol- og hvileposter noters ekvipagen ankomsttid. Inden 20 minutter skal rytteren melde sin hest klar til kontrol. Rytteren bestemmer selv hvornår han - indenfor de 20 minutter - vil melde sin hest klar, men hvis hesten klarmeldes inden 20 minutter og ikke godkendes, kan den kun fremstilles én gang til, og det skal ske nøjagtig 20 minutter efter ankomsttidspunktet.

Afsluttende dyrlægekontrol

Efter passage af mållinien foretages inden 20 min. afsluttende hestekontrol, på samme måde som hestekontrollerne undervejs. Det står rytteren frit for, hvornår han - inden for de 20 min. - vil melde sin hest klar. Hesten kan kun fremstilles til afsluttende hestekontrol én gang. Hvis den ikke godkendes ved denne fremstilling, er ridtet ikke gennemført.

Dyrlægekontrollens indhold

Hjerterytmen må ikke overstige 60 slag/min.

Åndedrættet må ikke være anstrengt eller unormalt.

Bevægelsesmønstret skal være normalt ved mønstring.

Temperaturen må ikke være unormal høj, omstændighederne taget i betragtning

Ømhed, skrammer og sår vurderes ud fra et skøn om, hvorvidt fortsat ridning vil indebære væsentlig risiko for forværring af tilstanden eller lidelser for hesten.

Hove og evt. sko skal være i god stand.

Almentilstanden bedømmes, og hesten må ikke lide af tegn på voldsom træthed, hedeslag, kolik, nyreslag, alvorlig dehydrering eller forstadier til de nævnte lidelser.


Hej Katrine.


Jeg har købt en drikke holder til sadlen hos AT horsecare - den er virkelig god.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Drikkedunk:
Forfatter: 
Dato:  05-05-2008 14:42

jeg købte min i Spejdersport i Aalborg - selve dunken kan ikke sættes fast, men jeg købte en holder med klips, som fint kan sidde i ringene til martingal/fortøj.


Diannapilegaard: jeg oprettede en billedtråd for nogle uger siden, så den er der nok et sted :-)


Birkegaard: kom du til start i Dronninglund?


/Line


Distancenovicerne Askari & Line, og Pompadeur - højtelsket ædemaskine

"Everybody's gotta end up somewhere, I'm just taking my time to get there"
- Tina Dickow

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rytterforeningens hjemmeside...
Forfatter: 
Dato:  05-05-2008 14:52

er der nogen, der kender den? Det er ikke bare distanceridning.dk?


/Line


Distancenovicerne Askari & Line, og Pompadeur - højtelsket ædemaskine

"Everybody's gotta end up somewhere, I'm just taking my time to get there"
- Tina Dickow

0
0
Svar på denne tråd
 
 Og så...
Forfatter: 
Dato:  05-05-2008 15:24

var det sørme mig igen...


Jeg har siddet og kigget lidt på propositioner for Vrensteds Vesterhavsridt og DRLRs efterårsridt, og kan se, de går hhv. d. 6. september og d. 27. september.


Til Vesterhavsridtet tænker/håber jeg at starte 62 km LA klassen, mens vi til DRLRs efterårsridt gerne skulle starte den 40 km pointgivende.


Mit spørgsmål er så: ligger det for tæt til at starte to klasser, der trods alt kræver en del af hesten?

Jeg har ingen erfaring med at starte distancestævner, der ligger tæt op ad hinanden - sidste år fik "vi" en hovbyld efter pålæggelse af nye sko efter DRLR og umiddelbart før Vrensted, og kom derfor aldrig afsted.


Hvad siger alle de kloge hoveder?


/Line


Distancenovicerne Askari & Line, og Pompadeur - højtelsket ædemaskine

"Everybody's gotta end up somewhere, I'm just taking my time to get there"
- Tina Dickow

0
0
Svar på denne tråd
 
 hej LineFeedders
Forfatter: 
Dato:  05-05-2008 15:47

Vedr. Billeder


http://www.distanceridning.dk/


kig evt. under 4. fane: Billeder eller under Forum, stævner, Dronninglund.


Hvis det er Poul Pedersens billeder, så er de ikke lagt på endnu. Men Johanne Hvid har lagt et link på til nogle billeder.


Der plejer også at komme nogle på www.drlr.dk


Nej jeg kom ikke til Dronninglund. Jeg er gravid, og har lidt problemer med mit bækken, og da min hest ikke altid er helt rolig til stævner, har jeg valgt ikke at ride flere stævner i år. ØV ØV ØV ØV, men pyt, jeg er klar igen om 6 månder (forhåbentlig )



0
0
Svar på denne tråd
 
 stævner...
Forfatter: 
Dato:  05-05-2008 15:59

Hej Igen LineF.


Vesterhavs Ridtet er flyttet til den 30. august. og Dronninglund er stadig den 27. september.


Der er derfor ingen problemer med at starte begge ridt. Det ville der heller ikke være selvom der kun var 14 dage i mellem.


Det er ikke kilomerterne der "dræber" det er farten. Så hvis ridtene havde ligge tæt, kunne du blot vælge at ride det ene som træningsridt i et passende tempo, og så "go for it" til det andet stævne.


Det er vigtig at give hesten fri efter stævnerne.

En tommelfinger regel siger 1 dag fri pr. 15 km du har redet.

Dvs. efter en LA = 4 dages fri.


Man skal ikke være bange for at hesten taber kondition når man giver den fri.

0
0
Svar på denne tråd
 
 glemte lige
Forfatter: 
Dato:  05-05-2008 16:25

at skrive, at hvis det nu var en 90 km eller derover, skal der gå mere en 14 dage imellem.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Birkegaard:
Forfatter: 
Dato:  05-05-2008 17:23

mange tak for info :-)


Jeg var på kursus hos Sonja Van Willigen et par år tilbage, da jeg først fattede interesse for distance, og da fik jeg at vide, at hesten skal have en dag fri pr. 10 km. Det arbejder vi så efter.


Jeg ved ikke, hvem fotografen er, men det var en dame, der stod med kameraet ude på ruten og knipsede løs. Der er kommet et par billeder på DRLRs hjemmeside, taget af min veninde Janne.


Er jeg den eneste, der ikke kan se noget under "Distance og Endurance" på DRLRs hjemmeside?


Nu vil det jo blive vores første LA, den 62 km klasse, så vi tager det helt roligt og satser på at ride omkring 9-10 km/t (ikke indberegnet den tid, vi bruger inden vi melder til puls, altså kun ridningen). Den 40 km pointgivende hos DRLR har jeg tilgengæld tænkt mig at ride for en placering. Men hvis jeg ikke er helt galt på den, er den idealtidsklasse, hvilket nok vil forudsætte et lavere tempo. Til gengæld er det en fed udfordring at prøve at ramme præcist.


/Line


Distancenovicerne Askari & Line, og Pompadeur - højtelsket ædemaskine

"Everybody's gotta end up somewhere, I'm just taking my time to get there"
- Tina Dickow

0
0
Svar på denne tråd
 
 kræver rytterlicens
Forfatter: 
Dato:  06-05-2008 15:00

ØV ØV ØV nu troede jeg lige at jeg skulle starte 45 km d. 31 maj, men den klasse kræver rytterlicens. Nu skal jeg så ha taget ridemærker og et kursus der hedder klar-parat-start her til sommer. Men er det 1 og 2 eller 3 og 4 jeg skal tage, og må man tage dem på selvstudie og hvor kan det gøres ved Århus


I vil nok opdage en del stavefejl med tiden, da jeg lider af en smule ordblind/ordforvirring.

Så i må bære over med mig :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Manen er væk
Forfatter: 
Dato:  10-05-2008 21:03

Min hest har været så heldig at få bidt stort set hele sin man af af sin foldkammerat og så var det tanken slog mig: Må man godt starte distance stævner uden en man?

Det lyder måske som et dumt spørgsmål, men bliver helt i tvivl.


Nanna & Zadeek
www.zadeek.webbyen.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja da...
Forfatter: 
Dato:  10-05-2008 22:08

det kan der vist ikke være noget som helst problem i :-P

Det må du da i alle andre discipliner, så hvorfor ikke i distance...


/Line


Distancenovicerne Askari & Line, og Pompadeur - højtelsket ædemaskine

"Everybody's gotta end up somewhere, I'm just taking my time to get there"
- Tina Dickow

0
0
Svar på denne tråd
 
 okay....
Forfatter: 
Dato:  12-05-2008 18:13

LineFedders: Okay, jeg blev bare sådan itvivl da der var en på gården der fortalte mig at man ikke måtte starte f.eks. dressur uden man..


men så er vi da bare seje med delvist nøgen nakke



Nanna & Zadeek
www.zadeek.webbyen.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 At starte...
Forfatter: 
Dato:  12-05-2008 20:34

dressur uden man - hvad med dem, der klipper manen helt kort (strit-man), fremfor at flette?


Jeg tror virkelig ikke, det ville være et problem.

Hvis jeg skal anbefale noget, så tag kontakt til en arrangør af et distancestævne nær dig og spørg! De plejer, at have styr på sagerne. Ellers er Lars Kolind, DRLR, verdens rareste mand, der gerne svarer på spørgsmål.


/Line



Distancenovicerne Askari & Line, og Pompadeur - højtelsket ædemaskine

"Everybody's gotta end up somewhere, I'm just taking my time to get there"
- Tina Dickow

0
0
Svar på denne tråd
 
 Distance
Forfatter: 
Dato:  12-05-2008 21:10


Lige et til dumt spørgsmål


Til det der dyrlægetjek, får man at vide hvilken dyrlæge man skal til, eller er der frit valg på alle hylder ?



Et smil kræver 13 muskler, et surt ansigt 60 -hvorfor anstrenge sig?


Heidi


Savoux - Chivas Regal - Nikoline - Lucky Breddam - Hannibal


0
0
Svar på denne tråd
 
 ******
Forfatter: 
Dato:  13-05-2008 07:47

Selvfølgelig kan man starte uden man i distance


Ang. dyrlæge så melder man sig til dyrlægen, og så kommer man til den dyrlæge der er ledig, ingen frit valg her..


MVH Anita


"At fuldføre er at vinde"

"Det er svært at vide hvor langt der er igen, når man ikke ved hvor man er..!!"

"Op og ned er lige langt, bare ikke lige hurtigt..!!"



0
0
Svar på denne tråd
 
 Er der
Forfatter: 
Dato:  13-05-2008 10:06

nogle af jer, der skal starte på søn. den 18.05 i hedelandsridtet i Hedehusene eller Albertslundridtet den 29.06?


Jeg skal starte den 29.06 i Albertslund som mit første ridt(15 km). Har ikke været til distanceridt før, så jeg tager til Hedehusene på søndag og får noget god inspiration



Gitte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Haha, Anita...
Forfatter: 
Dato:  13-05-2008 10:18

så lige din signatur... "det er svært at vide hvor langt, der er igen, når man ikke ved, hvor man er..." - det er bare mig i en nøddeskal, når jeg er til distancestævner...


Formåede sidste år at ride 50 km frem for 40, fordi vi red forkert et par gange og tog en sløjfe en ekstra gang...


Er en nød til at læse kort! Er der for øvrigt nogen, der har gode forslag til lige netop det - altså at blive bedre til at finde rundt ude på ridtene?


/Line


Distancenovicerne Askari & Line, og Pompadeur - højtelsket ædemaskine

"Everybody's gotta end up somewhere, I'm just taking my time to get there"
- Tina Dickow

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  13-05-2008 13:56

Hej Mejner


Ja jeg skal starte 46 i hedeland her på søndag, har startnr 31, så hvis du vil/kan finde mig kan du jo bare komme forbi.


Hilsen

Signe Erez


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  13-05-2008 14:13

Hej Mejner


Ja jeg starter 15 km i hedeland på søndag, det er hestens første tur ude som ridehest, og min 3 distancestævne. Jeg har nr 161, du er også velkommen forbi her


mvh morkaren

0
0
Svar på denne tråd
 
 132456
Forfatter: 
Dato:  13-05-2008 21:52

Hej Line Dahl


For at få rytter licens skal du bare have ryttermærke 3 & 4 og kurset klar parat start (mener jeg det hedder)


Hilsen

Signe

0
0
Svar på denne tråd
 
 444444
Forfatter: 
Dato:  14-05-2008 09:14

Hej Sevhk(Signe) og morkaren27


Jeg har skrevet jeres startnr. ned, så jeg vil kigge efter jer på søn.


Hvornår starter I?


Skal I også starte den 29 juni?



Gitte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mejner
Forfatter: 
Dato:  14-05-2008 09:19

Hej Mejner


Jeg skal først starte kl 14, så jeg ankommer først til stævnepladsen ved omkring 12 tiden. Jeg har endnu ikke besluttet om jeg vil starte den 29 juni, det kommer an på hvordan det går til hedeland


mvh morkaren

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mejner
Forfatter: 
Dato:  14-05-2008 13:12

Hey Gitte


Jeg har starttid kl 8, men kommer jo også i vet efter de første 23 km:-)


og ja, jeg mener at jeg skal starte en LA i Albertslund:-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hedehusene
Forfatter: 
Dato:  14-05-2008 14:09

Hej igen


Jeg regner med, vi kommer til hedehusene omkring 9.30 - 10.00.


Håber, jeg finder jer .


Jeg skal starte 15 km i Albertslund, da det er mit første



Gitte

0
0
Svar på denne tråd
 
 molsbjerge
Forfatter: 
Dato:  16-05-2008 07:43

Da jeg lige har fået trailerkørekort, og har nu selv muligheden for at komme rundt med hyppen, vil jeg høre om der er nogen der vil med en tur til molsbjerge i juni/juli. Jeg har som barn/ung redet føre hos en hestehandler ved molsbjerge, så jeg har redet der rigtig meget, men jeg ved ikke om jeg kan finde rundt nu


Jeg kan se at der tidligere på året har været en træningstur derover.


I vil nok opdage en del stavefejl med tiden, da jeg lider af en smule ordblind/ordforvirring.

Så i må bære over med mig :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 444444
Forfatter: 
Dato:  18-05-2008 17:59

Hej morkaren og Signe


Jeg ledte meget efter jer, men desværre fandt jeg jer jo ikke .


Vi var dernede fra 10.30 - 13.00. Det var ikke såååååååååååååå varmt, men jeg fik ihvertfald et indtryk af, hvordan det hele foregår og glæder mig meget til den 29 juni i Albertslund.


Håber vi ses der!!



Gitte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Line Dahl Krabsen:
Forfatter: 
Dato:  18-05-2008 19:28

hvis du får arrangeret sådan en tur, tror jeg, jeg er frisk, hvis jeg kan finde kørsel... måske ham, der evt. skal køre selv vil ride med...


Du skulle oprette en tråd på distanceridning.dk, der er sikkert mange, der er friske!


/Line



Distancenovicerne Askari & Line, og Pompadeur - højtelsket ædemaskine

"Everybody's gotta end up somewhere, I'm just taking my time to get there"
- Tina Dickow

0
0
Svar på denne tråd
 
 444444
Forfatter: 
Dato:  18-05-2008 20:22

Hej igen Morkaren og Signe og alle andre, der startede i hedeland idag .


Jeg glemte helt at spørge, hvordan det er gået idag?



Gitte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Gitte
Forfatter: 
Dato:  19-05-2008 12:56

Det gik desværre ikke så godt til Hedeland for mig. Han gik fint gennem dyrlæge tjek, men på turen var der et par problemer. Der var islænder stævne lige ved siden af ruten og det var åbenbart meget skræmmende så jeg var nødt til at vente på de ryttere der kom bagefter mig for at komme forbi. Så gik turen ellers fint og jeg fik indhentet tiden, men ca 3 km før mål snublede han og var helt nede at ligge(der dukkede en cykel frem bag en busk og det var åbenbart farligt). Så vi stopped op og jeg tjekkede ham igennem, heldigvis var der intet galt med ham, men det kostede os noget tid og jeg valgte at ride langsomt resten af vejen. Da vi så kom til målområdet var de sidste 100 meter en sti(med god bredde) hvor der var hegn til den ene side og hæk til den anden side, og ved målstregen stod der skræmmende mennesker i store jakker og var åbenbart meget farlige, så han følte sig vist lidt fanget og ville ikke over mål. Jeg stod så af(selv om jeg blev disket) da jeg håbede jeg kunne trække ham vidre, men det ville han heller ikke, det var først da de 2 bag mig kom forbi mig han ville gå.


Nå, men vi prøver en anden gang så skal det nok lykkes.


mvh morkaren


P.S. Undskyld til de 2 ryttere jeg stod i vejen for, jeg skulle have tænkt mig om og flyttet mig. Ved ikke lige hvor mine tanker var.

0
0
Svar på denne tråd
 
 132456
Forfatter: 
Dato:  19-05-2008 16:35

Hej Majner


Jaa, det gik heller ikke lige som forventet her:( havde ellers en god 1. etape, men gik ikke gennem vetten da hun var blevet halt, men nu her i dag er der ikke noget at se, så det er formentlig ikke noget helt slemt..


Jeg tror at vi kørte omkring ved en halv 11 - 11 tiden, så det var måske nok derfor at du ikke kunne finde mig:-)


Hilsen

Signe

0
0
Svar på denne tråd
 
 444444
Forfatter: 
Dato:  20-05-2008 10:21

Hej morkaren og Signe


Det var da ærgeligt, men godt at begge heste har det godt. Det er heldigvis det vigtigste .


Skal i begge starte i Albertslund? Og hvor langt?



Gitte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nordslesvig d. 31 maj
Forfatter: 
Dato:  20-05-2008 10:47

Jeg har lige tilmeldt mig Nordslesvig d. 31 maj. Jeg har betalt for fold og har tænkt mig at overnatte ved stalden i telt. Hvor mange plejer at have deres heste på fold om natten til stævnerne? Jeg har ikke bestilt spiltov eller boks.


I vil nok opdage en del stavefejl med tiden, da jeg lider af en smule ordblind/ordforvirring.

Så i må bære over med mig :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dele min glæde
Forfatter: 
Dato:  20-05-2008 21:22

Må dele min glæde med I andre distanceentutiaster. Vassen og jeg har nu redet 16 km i træning i alle tre gangarter og hun er stadig rengående! Genoptræningen er vel overstået, så nu venter jeg bare på en second opinion fra Falk-Rønne om hun må gå distance igen. Men altså hvilke fantastiske 16 km - bare det at kunne komme ud af sandkassen, væk fra dressuren og sidde i sadlen i mere end 45 minutter - det er som at komme i himlen... om end med en lidt øm bag.


Det har satme været det længste år nogensinde! Men nu er der skisme håb forude! Hvor jeg dog elsker min pony!



Med venlig hilsen

Malou & Sava

Støt en god sag:

www.nyt-hesteliv.dk & www.hesteinternatet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 at finde vej
Forfatter: 
Dato:  21-05-2008 08:51

Hej alle.

Sikken en dejlig tråd. Jeg har ikke endnu prøvet kræfter med distanceridning, og min hest er heller ikke gammel nok endnu. Men det lyder som noget jeg godt kunne blive bidt af - hvis ikke det lige var fordi, jeg altid fare vild.

Så, hvordan foregår det når man skal finde rundt? I har nævnt kort, jeg troede måske at ruten var afmærket med pile eller lign.


Belinda og Petra

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vassen:
Forfatter: 
Dato:  21-05-2008 10:36

Tillykke med det! Det er simpelthen det bedste, når man endelig må begynde igen.


Gersberg: ruterne er afmærket på forskellig vis, men du får stadigvæk et kort.

Hos DRLR er ruten f.eks. afmærket med kalkpletter. Alt det for man information om til informationsmødet.


Mvh Line


Distancenovicerne Askari & Line, og Pompadeur - højtelsket ædemaskine

"Everybody's gotta end up somewhere, I'm just taking my time to get there"
- Tina Dickow

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gerbergs
Forfatter: 
Dato:  21-05-2008 10:47

Ruterne er altid afmærket med bånd eller lign, men det kan ske at vinden tager et par af båndene eller som i hedeland i søndags, sidste km skiltet, og så er det altså rart lige at have et kort på sig så man lige kan orientere sig....


En vigtig detalje at have med her i tråden for nybegyndere, er at når skiltet med sidste km er passeret, så er det ikke tilladt at stige af hesten, stoppe hesten, zig zagge osv... Man må ride meget meget langsomt eller meget stærkt, men det andet er altså ikke tilladt.

Det var der op til flere i Hedeland i søndags der ikke vidste og det kunne ha kostet dem diskvalifikation hvis nogen indgav klage over dem....


Pernille


En af tosserne


Windsor Elite 17" fit 3 sælges billigt. Skriv for info.


0
0
Svar på denne tråd
 
 En uforglemmlig oplevelse
Forfatter: 
Dato:  21-05-2008 21:24

Nu har jeg pløjet mig igennem denne tråd, og vil da gerne lige dele min oplevelse fra mit første og (desværre) eneste distance ridt nogensinde.

En god veninde og jeg tog turen fra Slagelse til Guldborgssundridtet i 2005 - Jeg var på det tidspunkt næsten 7 måneder henne i min graviditet, men ved godt helbred og foderstand Turen startede ellers så fint med lydige heste der gik direkte i trailer og morgenmad ombord. Første udfordring meldte sig da vi nåede lolland - Fladt dæk på trailer - Det var en overraskelse kan jeg godt betro jer. Landevej med meget lidt plads til at læsse heste af. Hvad gør en tosse så ?

Jeg trak mig lynhurtigt tilbage, under påskud af at den slags tumult kunne man ikke byde en næsten højgravid

Vi fik heldigvis undsætning af et par fantastiske folk fra klubben der afholdt stævnet - de kom med dæk og alt da vi ringede og forklarede situationen. Det var mennesker af den fineste slags !

Vi kommer frem og kommer i sadlen, alt er lykke, og glemt er gravid mave og fladt dæk.

Så rider vi, og rider, og rider, og rider - og jeg kan godt mærke at formen nok var lidt bedre 15 kg. tidligere. Men skøn tur i dejlige omgivelser.

Pludselig kan vi se målstregen....lugten af sejer og triumf breder sig........ Lige indtil det går op for os at vi har redet fejl i ruten, og derfor kun har redet ca 7 km i stedet for 10 Hæ !

Vi beslutter os for at pakke sammen efter vores "udvidede skovtur" og triller hjem mod slagelse.

Det går også helt fantastisk - Lige indtil vi under et kort stop opdager at traileren er smurt ind i olie........ Der vel at mærke stammer fra bilen Igen, en overraskelse af de helt store.

Nå, men vi når vel hjem ( forstå det hvem der kan) og bilen måtte så vidt jeg erindrer igennem en større operation hos mekanikeren.

Det jeg vil sige med denne "Skræk-Historie" er, at selv om dagen nok ville have taget pippet fra de fleste - Så drømmer jeg stadigvæk om at komme afsted på et distancestævne igen. Det var sjovt, hyggeligt og en dejlig dag, trods alt !


Jeg er netop igen blevet fuldtids-hesteejer, og har min Julius-Umuligus opstaldet v. Lundby lidt udenfor Skælskør, så hvis der er nogen der har lyst til at små-træne lidt med en ulykkesfugl som mig, så vil jeg da meget gerne høre fra dig / jer.


Mvh.

Miss W

"I don´t suffer from insanity....

- I enjoy every minute of it !!!!!"











0
0
Svar på denne tråd
 
 Miss W:
Forfatter: 
Dato:  21-05-2008 23:50

så kan man dårligt være mere uheldig på én dag!


Heldigvis er distancefolk, som du har opdaget, tit og ofte enormt flinke og hjælpsomme. Der er virkelig udvidet team-spirit, alle hjælper hinanden hvor de kan. Og det er bare enormt fedt og en stor del af grunden til min "kærlighed" til netop den del af ridesporten.


Jeg er for øvrigt glad for at høre, at det ikke kun er mig, der fiser rundt og rider forkert :-P


Sidste år red jeg godt og vel 10 km for meget på en 40 km tur, og i år missede jeg et eller andet sted en markering, og red forkert ud på en sløjfe. Forstod simpelthen ikke, hvor 35 km markeringen blev af. Red dog lige så langt som de andre, bare en anden vej - hvordan det så end kunne lade sig gøre.


Distanceforeningen må meget gerne holde et kortlæserkursus - jeg skal være den første til at melde mig!


/Line


Distancenovicerne Askari & Line, og Pompadeur - højtelsket ædemaskine

"Everybody's gotta end up somewhere, I'm just taking my time to get there"
- Tina Dickow

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift...
Forfatter: 
Dato:  25-05-2008 14:13

Ja nu kommer alle mine underlige og særdeles uvidende spørgsmål... jeg syntes nemlig distance lyder rigtigt lækkert


men men jeg har kun en stor 3 pony som jeg har haft uhh.. snart 10 år.. og har faktisk kun hest lige fordi det er netop den pony (så nu ingen kommentar om at jeg skal have en større osv.)


- Er der nogle regler for alder på rytter i forhold til at ride pony i distance?


- Vil en pony som er 19 år kunne begå sig til distance når hun er uden skavanker og fin form (man kan på ingen måder se hun er 19)


- er der nogen stder hvor man kan efterlyse andre rytter som måske har prøvet det før men ikke ville have noget imod at prøve et ridt med en begynder? altså være lidt som en træne undervejs?


håber nogen kender svarene :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 ingen grænse
Forfatter: 
Dato:  25-05-2008 14:16

Der er ingen grænse hvad angår størrelse af hest og rytter (hvad jeg ved af) Mange Arabere er jo ikke så store og de bliver redet af voksne.


Vedr. hestens alder, så tror jeg da godt den kan klare det, måske bare ikke de rigtig lange klasser.


I vil nok opdage en del stavefejl med tiden, da jeg lider af en smule ordblind/ordforvirring.

Så i må bære over med mig :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Line Dahl Krabsen
Forfatter: 
Dato:  25-05-2008 14:27

Takker for svar :)


Jeg havde heller ingen planer med at starte de rigtigt lange klasser men syntes bare det kunne være hyggeligt når nu jeg ikke må starte springstævner mere (på grund af alder) også finde på noget andet at træne mod :)


en ganske almindelig tur for mig og ponyen er normalt på 10-15 km ganske hvist i stille og roligt tempo men det kunne bare være sjovt at have noget at træne mod igen det kommer man jo til at savne lidt :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Stides:
Forfatter: 
Dato:  28-05-2008 00:27

det lyder da bare helt super :-)

på distanceridning.dk (distanceforeningens hjemmeside) kan du søge folk, der vil ride med dig... eller måske her i tråden, hvis du nævner et specifikt ridt?


/Line


Distancenovicerne Askari & Line, og Pompadeur - højtelsket ædemaskine

"Everybody's gotta end up somewhere, I'm just taking my time to get there"
- Tina Dickow

0
0
Svar på denne tråd
 
 1111111111111111
Forfatter: 
Dato:  28-05-2008 08:17

Jeg er bekendt med en Ponny (140cm) redet af voksen, som startede sidste år på 25 km, den er 27 år.

jeg ved endnu ikke om hun skal deltage i år, men det tror jeg.


Alder ingen hindring, hvis sindet er ungt


:O)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Distance
Forfatter: 
Dato:  28-05-2008 08:46


Er der nogen der skal starte til Hippoaden? Og hvad skal I ride? Skal selv starte 25 km med min veninde for første gang




En rigtig ven er en, der accepterer din fortid, tror på din fremtid, og kan lide dig, som den du er nu.


Heidi


Savoux - Chivas Regal - Nikoline - Lucky Breddam - Hannibal

0
0
Svar på denne tråd
 
 hipponaden
Forfatter: 
Dato:  28-05-2008 09:38

Hipponaden 2008


Da min makker gennem mange år, har termin den dag (baby) skal hun forståligt nok ikke med.

Og hende der ville følges med mig i år, hun har en skadet hest.Så jeg skal afsted på 15 km, alene (det er første gang min hest skal prøve distance ridning. Og jeg har holdt pause i 3 år).


Så hvis der en endnu, en "voksen" rytter, der mangler en makker. kan vi måske følges. det er nu hyggeligst når man er to.


:O)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nordslesvigridtet
Forfatter: 
Dato:  30-05-2008 12:37

Nu er alt pakket i traileren og vi køre til Skærbæk for at ride Nordslesvigridtet. Hjælp det er første gang jeg skal køre så langt med hyppen og den nye trailer. Nå men vi ses der nede


I vil nok opdage en del stavefejl med tiden, da jeg lider af en smule ordblind/ordforvirring.

Så i må bære over med mig :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Skærbæk
Forfatter: 
Dato:  01-06-2008 11:52

Hej igen, så er vi kommet hjem igen fra Skærbæk. Ridtet gik super godt og det var bare et vildt godt tærren at ride i. Lange flade stier hele ruten. Men det var meget varmt. Vi sov der nede og det forgik på rideskolen og så skulle vi køre ud til stævnepladsen om morgenen. Det var lidt besværligt at skulle pakke det hele ned lørdag morgen, men rart at man kunne gå til dyrlæge fredag aften.


Rico var bare i hopla og vi gennemførte de 28 km. på 2,35 min. Noget tid før idealtiden, hvis der havde været sådan en.


Det eneste problem vi havde, var til dyrlægetjek efter ridtet. Da Rico går med boots, mener jeg jo at han skal have dem på til mønstring, på lige fod, som de heste der går med jernsko. Det mente dyrlægen ikke, og Rico var selvfølgelig noget ømtået, da han skulle løbe på en MEGET grusbelagt sti. Men han blev heldigvis godkendt. Jeg sagde også til dyrlægen at jeg så håbede at hun havde kompetancen til at se forskel på en ømtået hest og en halt hest arrrgg.... Nå men jeg må ringe til Dansk Ride Forbund på mandag, og høre hvordan de mener reglerne er. Så håber jeg de har noget på papir som jeg kan tage med næste gang. Ellers må jeg til at banke i bordet om at der skal laves en regl om dette.


I vil nok opdage en del stavefejl med tiden, da jeg lider af en smule ordblind/ordforvirring.

Så i må bære over med mig :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 boots til distance
Forfatter: 
Dato:  02-06-2008 09:08

vi startede Københavner ridtet, 27 km, med boots sidste år og der stod dyrlægerne lidt rådvilde over det med boots, men overdyrlægen tog en beslutning om at vi skulle mønstre MED boots. De kunne bede om at få dem af hvis de ville tjekke for gnavsår. Her kørte de lige fingerne lige ind langs kanten af bootsene.


Jeg vil også sige bootsene bestod deres test. Vi var 4 med boots til ridtet og ingen tabte trods dyb dyb dynd på ruten. Var det ikke noget med nogen og fyrre tabte sko på sidste års KBH´er ridt?


Jeg vil lige sige noget mht til slid af sko, jvfr de billeder der er sat ind længere oppe. Slid af sko/boot/hov har faktisk meget at gøre med en god balance i hoven og om den aflaster f.eks sur stråle. De billeder I har sat ind er helt klart af en for langtået hest med høje dragter der er tippet på tæerne og derved slidder tåen helt af skoen. De underudviklede stråler bidrager til tåførst landinger.


Jeg var til et foredrag med en smed der er glad for firpunktssko og hans erfaring er at heste slidder mindre på skoene hvis tåen er kortere og hoven er i balance. Man kan ved at videofilme hesten i bevægelse se hvor meget den støder tåen i jorden og hvor meget den glider med skoen. I trav skal man kunne se at den lander lige en anelse dragt først.


Jeg sætter lige mine pralbilleder ind af min pony før og efter 110 km på 3 dage, barfodet. Halvdelene af ruten var asfaltvej!! Jeg havde en dyrlæge før og efter for at måle og tage billeder.



Og efter: 2 mm slid på tåens yderste hovvæg- et lille rul.



MVH


Christina

0
0
Svar på denne tråd
 
 Skal vi ikke høre...
Forfatter: 
Dato:  10-06-2008 12:34

hvordan det er gået de ryttere, der her i tråden har fortalt, at de skulle debutere i distance denne sæson? :-D


/Line


Distancenovicerne Askari & Line, og Pompadeur - højtelsket ædemaskine

"Everybody's gotta end up somewhere, I'm just taking my time to get there"
- Tina Dickow

0
0
Svar på denne tråd
 
 distance i 2008
Forfatter: 
Dato:  10-06-2008 13:41

Min hest og jeg skal starte for 1. gang den 14 juni.


valget for vores deby blev der, da det ikke er så lang hjemmefra, for det ville være surt at køre flere timer og så få at vide i indledende dyrlægekontrol at ens hest ikke er egnet.

eller at man måtte opgive at ride til start, af forskellige åresager.


Så for mig er det en hygge/forsøg tur.

Men jeg glæder mig..


Og ender turen godt, så melder jeg mig til flere Distancestævner i år.




:O)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Poula:
Forfatter: 
Dato:  10-06-2008 20:14

hvor dejligt at I har et stævne tæt på, hvor I kan komme ud og prøve distanceridning af! Hvad skal i ride?


Held og lykke med det!


/Line




Distancenovicerne Askari & Line, og Pompadeur - højtelsket ædemaskine

"Everybody's gotta end up somewhere, I'm just taking my time to get there"
- Tina Dickow

0
0
Svar på denne tråd
 
 Distance
Forfatter: 
Dato:  10-06-2008 21:49


Min debut bliver osse på lørdag d.14. Hvis ellers smeden kan sætte en ny sko på Savoux på fredag, for han har trådt den løs igen...


Men jeg gør det af samme grund som Poula. Det er tæt på og når det er første gang, vil jeg heller ik bruge flere timer i transport når ik rigtig man kender til hvordan det hele foregår


Min veninde og mig har ingen planer om at vinde eller noget. Vi skal bare ha en hyggelig dag ud af det


En rigtig ven er en, der accepterer din fortid, tror på din fremtid, og kan lide dig, som den du er nu.


Heidi


Savoux - Chivas Regal - Nikoline - Lucky Breddam - Hannibal

0
0
Svar på denne tråd
 
 keppie
Forfatter: 
Dato:  11-06-2008 08:26

imponerende billeder. Det giver da mig noget at tænke over. Jeg bruger også Boots ( fra jer, købt af Camilla) til min hest. Dem har hun også på til distance. Det er da virkelig guds gave til hest og rytter!!! Det fungere bare så godt til hende. Hun har så også jernsko på som hun så går med på fold. Men hun går meget mere jævn og blødt med boots under ridning i terræn. Så det bliver vi så ved med. Overvejer om det 3 andre også skal på Boots

Og det du skriver Overdyrlægen kom frem til er jo også det der står i reglesættet fra Dansk rideforbund.

- En hest skal møde til dyrlæge med samme antal sko/ slags sko før og efter ridtet. Så selvfølgelig skal den da møde med boots til første vet hvis det er det man vælger ,at ride med boots. Jeg oplevede ingen problemer med dyrlægerne i Skærbæk. Vi mødte med Boots både før og efter ridtet helt uden problemer.



Hilsen

Marianne Olesen

Stald-MariBo


http://www.123hjemmeside.dk/MariBo

Vi forhandler Vaks hundefoder fra henne pet food







0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg er også
Forfatter: 
Dato:  13-06-2008 23:34

Jeg er også blevet bidt af den sport. Det er bare dejligt at komme ud. Jeg har redet 2 x 15 km og begge gennemført. Jeg havde ikke sko på heste og det gik fint.


Jeg har besluttet mig for at gøre lidt mere i det, så målet er at ride vesterhavsrider 25 km. Min store vallak er ikke hurtig nok og kan ikke lide at køre for meget i trailer, så jeg for en ny distance hest på prøve om 14 dage.


Er der nogle der ved hvor man kan købe vanddunke holder til sadel eller ben???


Eva


www.stutteri-obbekjer.dk

Nu med palomino hingsteføl,

der er solgt:-)

10-04-2008


0
0
Svar på denne tråd
 
 I enhver...
Forfatter: 
Dato:  14-06-2008 14:01

"Eventyrsport" eller "Spejdersport" eller hos AT Horsecare.


/Line


Distancenovicerne Askari & Line, og Pompadeur - højtelsket ædemaskine

"Everybody's gotta end up somewhere, I'm just taking my time to get there"
- Tina Dickow

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sikke en fantastisk god tråd
Forfatter: 
Dato:  20-06-2008 13:15

der er blevet oprettet. Jeg suger til mig.


Jeg har tidligere redet distance men holdt en pause på et par år, da min kære gamle hest desværre skulle aflives. Men nu vil jeg bare i gang igen, og har forhåbentlig fundet hesten, såfremt han går igennem dyrlægen i næste uge.


Jeg har også et par spørgsmål.


Har i nogen gode råd om hvordan man kan blive bedre til at ramme tiden præcis. Nu snakker jeg ikke om minutter men de der afgørende sekunder, hvor man gerne skulle ramme tiden 00 og ikke et sekund over eller før.


Hvordan træner i om vinteren, for at holde hestens form ved lige? Altså hvis vi nu går hen og får en del glatte veje og totalt møgvejr som ikke er til at ride i?


Hvis hesten har en super grundkondition, hvordan skal jeg så gribe træningen an? Vil det være en god ide at starte helt fra bunden eller?



0
0
Svar på denne tråd
 
 mønstring med boots
Forfatter: 
Dato:  20-06-2008 15:30

Jeg vil lige opdatere mit indlæg vedr. mønstring med boots


Se her www.distanceridning.dk/forum/ viewtopic.php?t=1811


og www.rideforbund.dk/DRF/konkurrence/ Discipliner/Distance/Distance%20nyt nyheden ligger som nummer tre


I vil nok opdage en del stavefejl med tiden, da jeg lider af en smule ordblind/ordforvirring.

Så i må bære over med mig :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kirsten:
Forfatter: 
Dato:  20-06-2008 18:48

dit spørgsmål ang. at ramme tiden præcist vil jeg også gerne høre meget mere om :-D

Umiddelbart handler det vel om at kende hestens tempo - når den går det tempo, den går bedst i, hvor langt kommer den så og hvor hurtigt?

Det må så være noget med at tage tid på din træning i hverdagen. Afmærk nogle strækninger, så du ved, hvor langt der er fra A til B, rid dem og notér dig tiden.


Når du er ude på ridtene skal du selvfølgelig holde rigtig godt øje med din tid - også den, der går inden du melder til puls i vetgate, for den tæller med i ridetiden.

Det må også være vigtigt at vide hvor hurtigt hestens puls er faldet til under de 60, så du ved, hvor lang tid du skal påregne "ekstra" i hver vetgate.


Jeg har selv tænkt, at når jeg en gang støder ind i en klasse med idealtid, så må jeg ride lidt hurtigere end krævet, og så kan jeg skridte til sidst.

Hen ad vejen, når man kender hestens tempo bliver det forhåbentlig unødvendigt.


Hvis man har en GPS, der viser gennemsnitshastighed, bliver alt dette nok en del nemmere.


Når min hest går med en super kondition (som selvfølgelig helst skal toppe op til ridtet), træner jeg ikke så "voldsomt" som når jeg arbejder konditionen op. Så skal den bare lige vedligeholdes. Musklerne kan der selvfølgelig stadig arbejdes på.


Om vinteren rider jeg fra stalden til den nærliggende rideskole og træner i hallen, hvis vejret er åndssvagt. Hvis det er tilforladeligt, rider jeg stadigvæk ture, med et ridedækken på hesten og masser af tøj på.

Om vinteren er der heldigvis ikke ridt (ikke for os, der kun rider herhjemme ;-) ), så det er ikke topnødvendigt, at hesten holder topform.

Jeg rider nok lidt mere dressur om vinteren, fordi man trods alt er tvunget til at være i hal/på bane mere af tiden.

Derudover er mit indtryk, at distancerytterne ikke er bange for at give hesten en pause en gang imellem. Jeg hørte en gang på et kursus af den sommerferie en del heste får, med fordel kan flyttes til vinter, for så slipper man for græsmaver.


Lad os få nogle af de erfarne på banen med flere svar! :-)


Ellers kan jeg anbefale dig distanceridning.dk, som du nok kender. Der er alle "profferne" gode til at svare på spørgsmål.


/Line


Distancenovicerne Askari & Line, og Pompadeur - højtelsket ædemaskine

"Everybody's gotta end up somewhere, I'm just taking my time to get there"
- Tina Dickow

0
0
Svar på denne tråd
 
 Opmåling af rute
Forfatter: 
Dato:  21-06-2008 12:13

Jeg syns det kan være meget frustrerende ikke at have en skid fornemmelse af hvor langt man rider på sine ruter og da jeg sagtens kan finde vej ser jeg ingen grund til at invistere i GPS så længe jeg ikke er oppe i nogle vildt høje klasser, regner ikke med at GPS'en bliver nødvendigt til de 45 i vrensted heller. Så til jer andre der synes det samme så prøv dette kort til at opmåle løbe og cykelruter på iform, har ledt desperat efter noget i den stil længe, og det her er ski til at finde ud af :)

Opmål løberute


Janne

0
0
Svar på denne tråd
 
 Blueboy
Forfatter: 
Dato:  21-06-2008 16:04

Jeg vil anbefale Google Maps frem for iforms side. Af den simple grund at man kan zoome mere ind, hvilket er en fordel hvis man ligger sin tur over sttier og gennem skov ;)


Det kunne jeg slet ikke med iforms side.


Camilse


De rigtige beslutninger er altid de svære beslutninger at tage.

De svære beslutninger er altid de vigtige at tage.

De vigtige beslutninger er altid de rigtige at tage.

Lukas, jeg savner dig


Camilse.dk ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Camilse
Forfatter: 
Dato:  21-06-2008 18:27

Ja google maps kan jeg så ikke finde ud af


Janne

0
0
Svar på denne tråd
 
 444444
Forfatter: 
Dato:  22-06-2008 01:00

Jeg er novice indenfor distance. Skal ride mit første løb den 29 juni i Albertslund.


Vedr. længde på sine ture har jeg målt forskellige ruter på cykel, så ved jeg længden på de forskellige ruter jeg rider. Det har hjulpet mig.





Gitte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dresscode for distanceryttere...
Forfatter: 
Dato:  27-06-2008 00:06

HVAD SYNES I? :-)


/Line


Distancenovicerne Askari & Line, og Pompadeur - højtelsket ædemaskine

"Everybody's gotta end up somewhere, I'm just taking my time to get there"
- Tina Dickow

0
0
Svar på denne tråd
 
 dresscode
Forfatter: 
Dato:  27-06-2008 09:53

Jeg syntes da ikke folk klæder sig så "grimt" at der behøves en dresscode.


Vi klæder os bare med mere praktisk og behageligt ridetøj, da vi jo skal side på dyret i ret lang tid :-)


Jeg rider i kondisko eller jodpurs og det håber jeg da at jeg kan blive ved med.


I vil nok opdage en del stavefejl med tiden, da jeg lider af en smule ordblind/ordforvirring.

Så i må bære over med mig :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 dresscode
Forfatter: 
Dato:  27-06-2008 14:24

Har de der loppyister fra tøjfirmaerne, der må have påvirket FEI, nogen som helst anden formål end at lave penge på sporten, de skal vel ikke have adgang til at blande sig i vores påklædning


Det gør ikke noget med lidt kraftig kulør

http://www.morkbak.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 nogen der ved?
Forfatter: 
Dato:  28-06-2008 09:19


er der nogen som ved hvad den "dresscode" helt præcis går ud på?


er det bare fx at der skal bæres godkendt hjelm, ridesko/støvler?


eller er det hele pivtøjet såsom sadel af englesk model, hvide ridebukser, sort jakke, sporer osv?


hvis det bare er noget aller det første, ser jeg ikke så stor problem i det.


men er det det andet, syntes jeg at det er en dårlig ide.


mvh

Anne

(som forhåbentlig snart kommer ud og starter distance )

0
0
Svar på denne tråd
 
 Der er allerede...
Forfatter: 
Dato:  28-06-2008 15:21

krav om godkendt hjelm :-)


Jeg kunne forestille mig, at der kommer nogle krav til fodtøj og nogle rammer, som tøjet, vi rider i, skal være indenfor.


Jeg starter normalt i alm. ridebukser, ridesko og leggins, en løbetrøje, der transporterer sved og en vest/jakke, alt efter vejret. Jeg håber da, jeg kan få lov at blive ved med det - det er jo tøj jeg bruger, fordi det virker og fordi det tjener et formål.


Hesten går med dressursadel, lammeskindsunderlag, distancehovedtøj og klokker/gamacher. Også noget vi bruger, fordi det virker.


Jeg er meget spændt på de nye regler - det må jeg sige. Tænk hvis man skulle fise rundt med lyse ridebukser og en stævnejakke...


/Line


PS. Øv øv øv øv øv - vi må skyde en hvid pil efter deltagelse i distanceridt til efteråret. På grund af sadeltryk er vi pt i gang med bareback ridning og genoptræning. Forhåbentlig vender vi stærkt tilbage næste sæson.

Held og lykke til alle jer andre!


Distancenovicerne Askari & Line, og Pompadeur - højtelsket ædemaskine

"Everybody's gotta end up somewhere, I'm just taking my time to get there"
- Tina Dickow

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dresscode
Forfatter: 
Dato:  30-06-2008 11:03

Jeg syndes også at det er lidt tåbeligt med det nye dresscode men


håber at det er distancetøj trendet de vil have at man har på og


ikke alt muligt andet hader at have stævnetøj på da jeg ikke kan


røre sig i det. det må gerne være noget smart noget de kloge


finder ud af.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Puls måler.
Forfatter: 
Dato:  30-06-2008 17:07

Meget spændende tråd. Jeg har lige været med på en kigger.


Jeg er selv militaryrytter og kunne godt tænke mig at bruge pulsmåler i min konditions træning.


Hvilken puls skal man op på i traven for at det giver noget? Hvad skal den ned på i skridt pauserne? Hvad hvis man galop intervaltræner hvad så med pulsen?


Hvilken puls måler har i? Hvor er den købt? Hvad koster den?





Mvh Dallmann


www.dh-eventing.dk


Svare gerne på spørgsmål vedr. military.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har en pulsmåler...
Forfatter: 
Dato:  01-07-2008 00:16

står nævnt længere oppe hvad den hedder - der er i indlægget derefter en god guide til brugen af den. Jeg er dog ikke kommet i gang med den. Jeg er rigtig glad for mit stetoskop ;-)


Jeg tror, du kan få gode, detaljerede svar om puls ved at konsultere "eksperterne" på distanceridning.dk. Der er også en artikel, der beskriver opbygning af hestens kondition op til en 40 km klasse. Der står muligvis noget om pulsværdier.


Mvh Line


Distancenovicerne Askari & Line, og Pompadeur - højtelsket ædemaskine

"Everybody's gotta end up somewhere, I'm just taking my time to get there"
- Tina Dickow

0
0
Svar på denne tråd
 
 Distance ridning
Forfatter: 
Dato:  01-07-2008 10:15

Hey...


Har læst det meste af tråden, men puha den er lang...

Nå jeg vil har lidt spørgsmål, så håber i har nogle svar... Jeg har altid redet dressur på hygge plan, men syntes ikk det er så sjovt mere, så har jeg så tænkt på og prøve distance ridning, da jeg er blevet mere skov turs rytter, og det kunne være rart og komme ud og konkurrer en gang imellem... Min datter vil også gerne, så det kunne jo være hyggeligt, sådan en mor datter ting.. Vi har en shetter og en fjordhest...


Spørgsmål:

Hvordan kommer man igang??

Hvordan træner man??

Hva skal man bruge af udstyr??

Hva med beklædning??

Hvor lange er ruterne??

Kan man ride på en shetter??

Er der nogle der træner i/omkring Randers??

Hva med foder??


Håber meget på svar, i må gerne skrive en PB hvis det er...

På forhånd tak...


Mange heste vrinsk

fra

Rikke & Yasmin

Emma & Romeo




0
0
Svar på denne tråd
 
 paxenpax
Forfatter: 
Dato:  01-07-2008 22:10

Sikken en masse spørgsmål... Lad mig prøve at give dig nogen korte og konkrete svar...


Hvordan kommer man igang? - Man sætter sig ind i de grundlæggende regler, og så melder man sig til et stævne . Det er bare med at komme ud og komme igang...


Hvordan træner man? Hvis man vil starte med de kortere klasser, så er en god grundkondition helt fin. Så kan man jo løbende bygge videre, og sætte sig grundigere ind i tingene... Op til omkring de 30 km. er en almindelig god grundkondition rigeligt.


Hvad skal man bruge af udstyr? Indenfor distancesporten bruger man så lidt udstyr som muligt - eller med andre ord - kun dét der er nødvendigt. En god sadel, som ligger optimalt på din hest, og som du sidder godt i er vigtig. Derudover trense, en godkendt hjelm, og fodtøj med hæl eller sikkerhedsbøjler. Ellers bruger du bare det udstyr, som du bruger til daglig, og som du har fundet ud af, at din hest fungerer optimalt med.


Hvad med beklædning? Du rider i lige præcis dét tøj, som du har det godt i. Tøj i funktionsmaterialer er vældig populært, fordi det tillader kroppen at ånde godt, og man bliver ikke våd, svedig, kold og syg af at have det på.


Hvor lange er ruterne? Der findes mange forskellige klasser, som du/I kan starte. Typisk har jeg set klasser fra ca. 7 km. til 160 km. Hvis du kigger på www.distanceridning.dk kan du under kalenderen se proportioner for de forskellige stævner, hvor længden på klasserne også fremgår.


Kan man ride på en shetter? Tja, de kortere klasser kan man nok godt, men det er ikke en særlig egnet hest indenfor distancesporten generelt.


Træning omkring Randers kan jeg ikke hjælpe med, da jeg er Fynbo.


Hvad med foder? Det er vigtigt, at din hest får masser af stråfoder, og foder, som frigiver energi langsomt. Firkantet betyder det MASSER af stråfoder, olie, müsliblandinger til denne type ridning. Uegnet er korn, og andet foder, som frigiver energi hurtigt, og dermed giver "ryk" i blodsukkeret...


Hvis du/I kan finde én lidt mere erfaren distancerytter at starte sammen med de første par gange, kan det være en rigtig god hjælp. Der kan være mange ting, at holde styr på - dyrlægekontrol, informationsmøde, ridning af markeret rute og vha. kort, osv. Det giver ofte ldit emre ro, hvis man har en god "guide" til at hjælpe én igennem de første par gange...


Held og lykke med det. Håber det har hjulpet dig lidt videre.


Vedr. et indlæg længere oppe vil jeg sige, at selvom man sagtens kan finde vej, så er en GPS en fantastisk hjælp til at måle tempo og længe på dén tur, man har redet. Har man så samtidig én, som også kan måle puls, ja, så er det helt perfekt. Jeg ved i al fald ikke, hvordan jeg skulle leve uden min. Jeg har en Garmin 305,, hvortil jeg har købt elektroder.


Skal du have din hest klippet? Jeg klipper heste over hele Fyn og Jylland.


Rid jagt og distance - du og din hest vil elske det

Tjek også hjemmesiden www.fynsrideforening.webbyen.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 ny ny ny
Forfatter: 
Dato:  02-07-2008 14:45

Jeg er helt grøn indenfor distance, men er i fuld gang med træning til djursland til august. Vi regner med at debutere i en 18 km's tur


Jeg rider udelukkende tur på Højballen, så hvordan med træning?

Det er lidt trivielt at ride tur hver dag...


Jeg rider ture på 6-11 km men skal snart ud på nogle længere ruter.

I går gennemførte jeg turen på 11 km på 75 min. Han var frisk og ved godt mod, så vil mene han har en god kondi.


Kan han rides hver 2. dag og forblive og forbedre sin form/kondi?

Eller skal jeg på landevejene hver dag...


Er ikke lige klar på at investere i en dyrt ur endnu, da jeg gerne lige vil gennemføre et stævne og se om det virkelig er mig.

Men hvordan måler i pulsen med stetoskop? Hvor lytter man og skal de ganges med noget lige som med mennesker?


Lige nu går han bare på græs og er i lidt for god foderstand, hvad skal jeg fodre med op til en stævne? Det skal kun være for at give ham den energi han skal bruge...


En sidste ting, jeg er ikke så god til at læse kort, er der både afmærkninger på ruten og kort eller er det enten/eller?


Håber i kan hjælpe



Venlig hilsen Linda, Højballe, Mr. Bowie, Spirit, Raki og ????
Armbånd af hestehår, unikt og smukt
Forhandler af rideudstyr fra CHESSMAN og Plejeprodukter fra EKHOLM se mere på www.rytterbixen.dk
0
0
Svar på denne tråd
 
 Sidste ting...
Forfatter: 
Dato:  02-07-2008 14:57

Lige en sidste ting...

Min kære pru er en del indfodet på det ene bagben, har haft ham i 10 år nu og har aldrig været halt eller noget.

Jeg kan ikke lade vær med at tænke på om det vil få problemer i dyrlægekontrollen?

Han er 100% haltfri men har en lille bitte smule taktfejl da han jo går lidt anderledes på det ben, vil vi blive disset pga. det?




Venlig hilsen Linda, Højballe, Mr. Bowie, Spirit, Raki og ????
Armbånd af hestehår, unikt og smukt
Forhandler af rideudstyr fra CHESSMAN og Plejeprodukter fra EKHOLM se mere på www.rytterbixen.dk
0
0
Svar på denne tråd
 
 træning
Forfatter: 
Dato:  11-07-2008 11:31

Hej Linda


Nej det ser ud som om du træner din hyp ganske grundigt. Jeg tror ikke det er nødvendigt med flere pas, men måske en lidt længere tur i weekenden f.eks 2 - 2,5 time med snit på 10 km/t


Der er markeringer på ruten af forskellig art og du får et kort


Venlig hilsen John

0
0
Svar på denne tråd
 
 vesterhavsridtet
Forfatter: 
Dato:  12-07-2008 12:49

Jeg regner med at skulle til vesterhavsridtet, men har muligvis ingen hjælper med. Er der nogen som ved om der står vand på ruterne der oppe. Jeg har lige redet skærbæk og der fungerede det fint uden hjælper. Jeg skal enten ride 25 km eller 45 km.


I vil nok opdage en del stavefejl med tiden, da jeg lider af en smule ordblind/ordforvirring.

Så i må bære over med mig :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Distance
Forfatter: 
Dato:  12-07-2008 18:25

Jeg skal også til vesterhavsridtet. De gange jeg har redet har der ikke været vandposter. Men jeg har min hjælper med som helt sikkert også vil give dig og din hest noget vand.


Linda: Normalt kan dyrlægerne sagtens se hvordan hestens gang er om det bare er sådan den går eller om den er blevet halt under ridtet. F.eks den ene af dem der vandt LC2 i Aaskov gik mærkeligt men den blev alligevel godkendt for det er bare hans måde at gå på. Jeg overvejer også at starte på Djursland men er lidt i et dilemma for skal på vagt kl. 19.00 - 7.00 så ved ikke om det bliver for meget for lille mig og at jeg så vil falde i søvn imens jeg skal passe patienter. Nogen der ved hvornår vi kan forvente at være færdige hvis vi rider en LC?


Hilsen

Marianne Olesen

Stald-MariBo


http://www.123hjemmeside.dk/MariBo

Vi forhandler Vaks hundefoder fra henne pet food


Kurses d. 26 juli / Distance

Kursus d. 7. sep. / Cirkustricks

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vesterhavsridtet
Forfatter: 
Dato:  12-07-2008 19:25

Tak Marianne det ville være rart :-)


Ang. Djursland så plejer LC at begynde ved 9-10 tiden, så mon ikke vi er færdige ved 12-13 tiden.


I vil nok opdage en del stavefejl med tiden, da jeg lider af en smule ordblind/ordforvirring.

Så i må bære over med mig :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvordan er det...
Forfatter: 
Dato:  02-08-2008 23:24

gået med alle dem, der har været ude og starte?


/Line


Distancenovicerne Askari & Line, og Pompadeur - højtelsket ædemaskine

"Everybody's gotta end up somewhere, I'm just taking my time to get there"
- Tina Dickow

0
0
Svar på denne tråd
 
 må man starte
Forfatter: 
Dato:  04-08-2008 11:06
på en hingst ??
0
0
Svar på denne tråd
 
 ja da, hvorfor ikke?
Forfatter: 
Dato:  04-08-2008 11:30

ja selvfølgelig, hvorfor skulle man ikke det? Ham jeg rider er en hingst, og ved der er flere andre der rider hingst.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Distance
Forfatter: 
Dato:  04-08-2008 11:53

Prøver lige i denne tråd osse, da der ik rigtig har været respons på den anden


Min veninde og jeg har meldt til Guldborgsundridtet her d.23 august. Men da min veninde skulle overføre penge, var det ikke et korrekt kontonr. Hun har forgæves prøvet at kontakte kontaktpersonen, men uden held.

Min veninde er nu taget på 1 uges ferie og jeg vil så prøve at få fat i hende, for vi er lidt usikre på om vores tilmelding gælder når nu gebyret ik er blevet betalt, for det er sidste tilmelding idag..


Men er der nogen der ved om det er det rette kontonr, så der skulle være sket en fejl ved overførslen, eller om der er nogen der ved hvodan man bedst får fat i Lene, mener jeg hun hedder...?


Håber virkelig på hjælp


Pas på Hesteplejehjemmet

www.heste-nettet.dk/forum/6/107712/ 107712/


If you don't know me, don't judge me


Heidi


Savoux - Chivas Regal - Nikoline - Lucky Breddam - Hannibal

0
0
Svar på denne tråd
 
 den første
Forfatter: 
Dato:  04-08-2008 13:57

langdistance jeg red, var i knuthenborg da jeg var 10 år på min lille welsh mountain hoppe. men så fik jeg en unghest der stak af med mig når vi var på tur som jeg havde i nogle år, så blev jeg for stor.


så fandt min moster en fuldblods araber til mig herinde på HN, en distance hest,. jeg prøvede ham nogle gange og synes han var lidt stor! jeg var jo gået fra en pony på 1,34 til hest på 1,58! men jeg synes han var så sød så vi købte ham.


nu har jeg hat ham i et halvt år og har stadig ikke været til langdistance. jeg skulle have været med i knuthenborg i år men vi havde ikke nået at få vacsineret ham. så nu skal jeg altså til guldborgsundridtet. jeg glæder mig meget.:)



Stine Eriksen

Avl af Miniatureheste- www.stutterifjorden.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 vesterhavsridtet
Forfatter: 
Dato:  15-08-2008 22:05

Har prøvet med dette indlæg på distanceridning.dk, men har ikke fået nogle svar. Prøver her så :-)


"Ja jeg har meldt mig til vesterhavsridtet 45 km.

Men men... jeg har kun før redet ridt på 25-30 km på Rico og jeg ved ikke om det er et for hådt ridt at starte 45 km på. Flere har sagt at dette ridt skulle være hårdere for hesten en mange af de andre ridt.

Til Djurslandsridtet klarede han det fint, vi kom dog 2,20 min for tidligt i mål Hans startpuls var 42 og slutpulsen var 44.

Hvad syntes i som har redet ridtet før, skal jeg prøve de 45 km eller skal jag nedklasse til de ca. 30 km. Jeg er meget i tvivl om hvad jeg skal gøre.

Der ud over kommer jeg der op helt alene uden hjælper, der har dog allerede været søde folk som har tilbudt at hjælpe med vand. Men kan man køre ud på rutet dagen før og stille vand og må man det?"


I vil nok opdage en del stavefejl med tiden, da jeg lider af en smule ordblind/ordforvirring.

Så i må bære over med mig :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Line Dahl Krabsen:
Forfatter: 
Dato:  16-08-2008 12:59

jeg synes sagtens, du kan starte de 45 - hvis du selv vurderer, at din hest er i en form, der gør det forsvarligt, og hvis du har trænet frem imod det. Personligt mener jeg, at når du kommer over 30-35 km, kræver det en lidt mere målrettet træning af hesten.


Du kan jo bare beslutte, at for at give hesten og dig selv de bedste muligheder for at komme godt igennem, vil du ride langsommere, end du hidtil har gjort. F.eks. kan du satse på et gennemsnit på x antal km i timen, og kontrollere, hvor hurtigt du rider, når du passerer km markeringer.


Hvis du bare er opmærksom på din hest og dens signaler, og får givet den mulighed for masser af vand, burde det ikke være et problem :-)


/Line


Distancenovicerne Askari & Line, og Pompadeur - højtelsket ædemaskine

"Everybody's gotta end up somewhere, I'm just taking my time to get there"
- Tina Dickow

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvem vil være
Forfatter: 
Dato:  25-08-2008 21:30

min guide ind i distanceverdenen?


Jeg har mine heste stående i Karlslunde et par kilometer fra Hedeland og søger efter en eller flere ridepartnere, der har lyst til at slå følgeskab med os og træne, da jeg er helt grøn på området.


Er der nogen, som melder sig på banen? Jeg vil lige sige, at jeg har en ualmindelig sød hingst, som opfører sig særdeles pænt og artigt.


/Tinamaria


Avlsgodkendt EU-palominohingst tilbyder bedækning.

Se fotos på præsentationen.


Feng Shui konsulent, forfatter, multiterapeut og underviser

http://www.danskfengshui.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kommende distancerytter........
Forfatter: 
Dato:  28-08-2008 19:11

....eller måske nærmere forhåbentlig kommende distancerytter.


Jeg har oprettet en bruger og skrevet en lignende præsentation inde på www.distanceridning.dk, men tænkte også, at jeg lige ville give mig til kende i denne efterhånden meget lange tråd.


Jeg er en 26 årig pige, som i øjeblikket er bosiddende i Århus, hvor jeg til daglig læser på universitetet. Jeg har redet, siden jeg var 7 år, men har endnu aldrig haft min egen hest. Jeg er tidligere springrytter, men har på sidelinjen fulgt med i distanceridningens udvikling her i Danmark og er efterhånden blevet mere end almindeligt interesseret i denne gren af ridesporten.

Jeg har kigget på hest i små 2 år efterhånden og har løbende fået kyndig vejledning af Alam (som nogen af jer måske kender), hvilket jeg er ham meget taknemmelig for.
Og nu har jeg så på hans foranledning endelig fundet HESTEN - en skøn Shagya araber hoppe hentet hjem fra Ungarn som 1 års. Hun er nu 3, og man er fra sælgers side så småt begyndt at vænne hende til sadel osv. - den udvikling har jeg tænkt mig at følge op på, men en egentlig tilridning kommer først til at ske fra næste sommer, da jeg til den tid er færdig på uni samtidig med, at det også giver os tid til at lære hinanden at kende, før vi for alvor tager fat

Om alt går vel, håber jeg at komme til at hilse på jer alle til fremtidige stævner, og jeg glæder mig til at blive en del af, hvad der i hvert fald udadtil ser ud til at være en helt fantastisk sport.

MVH.

Nina

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Nina
Forfatter: 
Dato:  28-08-2008 21:06

Jeg har også hest i Århus området, nærmere betegnet Beder.


Jeg er ivrig distance rytter, og leder altid efter nogen at tage en god trænings tur med.


Det lyder dejligt at Alam har hjulpet dig med at finde HESTEN.


Når i kommer rigtig i gang med at træne, kunne det være vi kunne træne sammen?


Jeg er i øjeblikket høj gravid, men om et par måneder skulle jeg gerne være igang igen, og klar til næste års sæson.


Jeg har en 7 årig araber blanding vallak. Som pt. går LA klasser.




0
0
Svar på denne tråd
 
 Nina...:
Forfatter: 
Dato:  28-08-2008 21:34

skønt at høre, at du har fundet HESTEN. Jeg kan kun tale godt om shagya-araberne. Er selv den heldige indehaver af én. Vi er vist et par shagya-nørder i denne tråd.


Jeg glæder mig til at møde dig til stævnerne om et par år :-D


/Line


Distancenovicerne Askari & Line, og Pompadeur - højtelsket ædemaskine

"Everybody's gotta end up somewhere, I'm just taking my time to get there"
- Tina Dickow

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hanne og Line
Forfatter: 
Dato:  29-08-2008 16:38

Hej Hanne.

I første omgang - hjertelig tillykke med graviditeten.

Jeg ved ikke, om du husker mig, men jeg kontaktede dig faktisk herinde for godt et år siden (eller er det endnu længere siden? - Kan jeg ikke helt huske )for at få nogle gode råd - jeg havde på daværende tidspunkt kig på en hest i Odder.

Du var meget hjælpsom og gav mig blandt andet nogle henvisninger til relevante dyrelæger mhb. fremtidige handelsundersøgelser.

Det næste års tid skal hesten stå i Trige i en lille privat stald. Når jeg så er færdig på uni, må vi se, hvor jeg finder job, men hvis det bliver i Århus eller Østjylland for den sags skyld, er jeg helt klar på at træne med dig, da det jo er et klart plus at kunne få en indføring af en, der efterhånden har redet en del kilometer - så den mulighed takker jeg bestemt ja til.



Hej Line.

Ja, egentlig har jeg jo fortrinsvist kigget efter en ox'er, nok også fordi udvalget af shagya-araberer ikke er enormt i Danmark, men Alam har som sagt kasseret alt, hvad jeg har haft kig på, blot ud fra det billedmateriale jeg har sendt til ham (og det har han altså gjort i snart små 2 år ).

Men så kontaktede han mig pludselig for en måneds tid siden og fortalte om denne hest, som han selv har hentet hjem, og den var jeg så oppe og kigge på for et par weekender siden.

Hun har det mest ønskværdige temperament, og så udståler hun en masser power.

Hun kommer til århus til november, da jeg er ude og rejse hele oktober, så det er mest hensigtsmæssigt, at hun bliver hos sælger indtil da.


Hun bliver min første hest og jeg glæder mig virkelig til at lære hende at kende og ikke mindst til at møde jer derude om, som du siger, et par år .

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Nina
Forfatter: 
Dato:  29-08-2008 19:24

uuh må nok desværre indrømme at jeg ikke lige kan huske dig. Nå - men hvis du får job i østjylland, så må du bestemt komme ud og få opstaldet i Beder der hvor jeg står. Det er et super dejligt sted! Og jo flere distanceryttere jo bedre!! (vi har i forvejen rigeligt af alle de dressur nørder )



0
0
Svar på denne tråd
 
 Nina :
Forfatter: 
Dato:  29-08-2008 19:25

jeg vil glæde mig til at se billeder af hende, når de kommer på.

Hvis du en dag får tid og lyst, må du da også maaaaajet gerne smide hendes stamtavle herind :-P

Lidt nørd er man vel, og helt ærligt, når der kun er ca. 2000 registrerede individer i verden af den race, må man også godt!


/Line


Distancenovicerne Askari & Line, og Pompadeur - højtelsket ædemaskine

"Everybody's gotta end up somewhere, I'm just taking my time to get there"
- Tina Dickow

0
0
Svar på denne tråd
 
 vrensted
Forfatter: 
Dato:  31-08-2008 20:43

Hej så er Rico og jeg vendt hjem fra Vrensted. Vi klarede de 45 km og blev nr 2 i klassen (ud af 4 ), men det var jeg rigtig tilfreds med. Det er så fantastisk at ride der oppe på stranden, jeg glæder mig allerede til næste år.


Nå men jeg fuldtes med en mand som brugte et gps-ur (løbeur). Det er da for smart :-), hvor køber man sådan et? og helt ikke for dyrt.


I vil nok opdage en del stavefejl med tiden, da jeg lider af en smule ordblind/ordforvirring.

Så i må bære over med mig :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Line
Forfatter: 
Dato:  02-09-2008 06:18

Tillykke med din 2. plads! Dejligt at du havde et godt ridt!!


Jeg rider med Garmin 305 puls og gps ur i et. Fordelen ved dette er bla. at man kan lægge dataene over på computeren, og sammenholde puls, km/t, stigninger og meget andet. Det kan findes på nettet til 1650 kr.





0
0
Svar på denne tråd
 
 Vrensted...
Forfatter: 
Dato:  02-09-2008 10:52

Så var det jo i lørdags, at Vrensted løb af stablen. Tillykke med jeres 2. plads Line :-)


Askari og jeg havde jo ellers planlagt at debutere i LA, men det satte en ordentlig omgang sadeltrykning en effektiv stopper for. Så da lørdag oprandt tænkte jeg, at for ikke at tænke for meget på, hvad vi gik glip af, ville jeg da en tur i Fårup Sommerland med kæresten.


Men hvad ser vi, da vi svinger ind ad deres "indkørsel"? To distanceryttere i fuld fart. Efterfølgende kunne jeg forstå, at Fårup lod VROR bruge deres ene p-plads som hvileområde og vet-gate.


Supersejt af Fårup, og skønt at høre, at sådan et sted er villigt til at støtte sporten. Også selvom jeg egentlig var deroppe for at glemme, at vi ikke selv kunne være med :-P


/Line


Distancenovicerne Askari & Line, og Pompadeur - højtelsket ædemaskine

"Everybody's gotta end up somewhere, I'm just taking my time to get there"
- Tina Dickow

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vrensted
Forfatter: 
Dato:  02-09-2008 16:07

Vrensted var som sædvanligt et vellykket og velorganiseret stævne.


Jeg kørte hjælperbil for Christine Pedersen/ Bastian (Team Shagya - Endurance)der gennemførte deres første 120 km sammen. Jeg var så stolt af den lille pony.


Christina vandt som spået af flere DM-titlen men vandt oveni købet også BC og en pris fra hestens Værn. Så hun var stolt og glad. Alice blev nr. 2 i DM-klassen der i øvrigt var hendes første CEI*** så det var en super flot præstation, specielt taget i betragtning, at hun havde været oppe siden kl. 3 om natten og derefter "lige" red 120 km. Maja og Rini blev nr. 3 og det var også hendes første CEI***. Johanne og madøret Luffe kom ind som nr. 4 efter at have overhalet Tanja få km før målstregen. Johanne havde ovenikøbet lavet en uautoriseret afsidning i klitterne, da Luffe blev bange for en pige med en hund. Tanja, der lagde hårdt ud og førte stort på 1. loop måtte se sig slået og endte på en 5. plads, hvorefter Christine kom på en 6. plads med 14 km i timen og sidst men ikke mindst kom Grete Carstensen og Jalle. Begge meget trætte men i fin form.

Tillykke til alle rytterne herfra!


Som en side bemærkning er min dejlige shagya hoppe nu endelig blevet erklæret fit for fight, så regner med at vi ses derude i sæsonen 09.


Med venlig hilsen

Malou & Sava

Man har et standpunkt til man tager et nyt

SÆLGES: WINDSOR ELITE: KR. 4.300,- (NY PRIS: KR. 11.500,-)

SÆLGES: KIEFFER AACHEN: KR. 5.500,- (NY PRIS: KR. 10.500,-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 vrensted
Forfatter: 
Dato:  02-09-2008 16:43

Tak Hanne og Line


Hanne hvordan får du det pulsur sat på hesten :-)


Som en lille sidebemærkning, så har vores boots klaret ridtet på 45 km. til UG. De er nu brugt til 3 x 30 km og et 45 km + div. km. til hverdag. Det syntes jeg er godt gået. Der er stadig en god del km i dem endnu.





I vil nok opdage en del stavefejl med tiden, da jeg lider af en smule ordblind/ordforvirring.

Så i må bære over med mig :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Line
Forfatter: 
Dato:  02-09-2008 18:04

Fedt med bootsene! Lige nu har jeg bare forlænget mavebæltet så det sidder på Chateau ligesom det sidder på et menneske. Altså lige under gjorden. Det fungere fint. På den gamle red jeg med elektroder, en under sadlen og en i gjorden, det virkede også rigtig godt, men jeg har ikke rigtig haft held med elektroder til Garmin 305. Men det ved jeg mange andre har, så måske er jeg bare ikke tålmodtig nok.


Til Malou


Ja det var sindsygt flot med Kristina og Gama!!! Ja og alle de andre. Det var nogle flotte tider de red med. STORT tillykke til alle!!!!






0
0
Svar på denne tråd
 
 Vrensted
Forfatter: 
Dato:  02-09-2008 18:19

Hanne jeg må lige komme op en dag og se hvordan du gør :-) Det er jo noget billigere at købe et ur som både har gps og puls, i stedet for at skulle købe begge dele.


Ang. foder, så giver jeg elekrolytter både før og efter ridtet, samt en re-cover sprøgte. Men skal jeg også give E-amino eller noget andet. Hvad bruger i efter ridtet ?


I vil nok opdage en del stavefejl med tiden, da jeg lider af en smule ordblind/ordforvirring.

Så i må bære over med mig :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Line...
Forfatter: 
Dato:  02-09-2008 20:02

Pas på med elektrolytter... Det må kun gives når/hvis din hest drikker godt. Ellers risikerer du dehydrering i stedet.


Jeg bruger slet ikke alt det stads. Jeg giver rigelige mængder godt hø og wrap, massevis af vand, gulerødder og evt. en gang mash. Det fungerer fantastisk for mit vedkommende... Efter min mening, så er det først på de længere distancer (LA og opefter), hvor elektrolytter, e-ammino mv. er nødvendigt.


Skal du have din hest klippet? Jeg klipper heste over hele Fyn og Jylland.


Rid jagt og distance - du og din hest vil elske det

Tjek også hjemmesiden www.fynsrideforening.webbyen.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Line....
Forfatter: 
Dato:  02-09-2008 21:44

du kigger bare op


mht elektrolytter, så må du kun give dem når du er sikker på at hesten har drukket, ellers kan det give modsat effekt som Diana skriver. Men det er godt at bruge ved hårdt arbejde i meget varmt vejr, da elektrolytterne tabes med sveden. Elektrolytter er natrium, kalium, magnesium og klorid som hesten bruger til at nedkøle med. Det er ikke nødvendigt ved let arbejde, da hesten også får elektrolytter iforbindelse med sit alm foder. Men ved svedudbrud er det godt at give. Man kan ikke give "på forhånd", eller dvs, du kan ikke opbygge et depot, det vil blot blive udskildt med urinen. Men du kan allligevel godt give det inden konkurrencen, så du er sikker på at det almindelige behov er opfyldt fra start af. Men hesten skal drikke nok undervejs på turen, da du ellers risikere at udtørre tarmen ved at give elktrolytter.


Mht E-vitamin, så kommer det an på hvad du ellers fodre med. Hvis du bruger meget olie i fodret, så vil din hest kommme til at mangle E-vitamin. Evitamin styrker og opbygger hestens muskler, og er derfor godt at bruge når du træner hårdt.

Hesten kan ikke selv danne E vitamin. Det er vigtigt at få justeret sin foderplan jævnligt efterhånden som du øger hestens træning, så du er sikker på at den er korrekt dækket ind.




0
0
Svar på denne tråd
 
 elektrolytter
Forfatter: 
Dato:  02-09-2008 21:46

Han drikker og spiser godt når vi er afsted, han er jo oldenborg :-) Han får elektrolytterne i opblødte roe og grøn piller med meget vand i, så jeg tror han får nok væske.


I vil nok opdage en del stavefejl med tiden, da jeg lider af en smule ordblind/ordforvirring.

Så i må bære over med mig :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jamen..
Forfatter: 
Dato:  02-09-2008 22:35

Når blot han spiser og drikker så synes jeg det lyder fint det du gør!


Jeg giver også en recover efter hårdt arbejde og pulver før og under ridtet.


E vitamin får han dagligt tilskud af, da han får 3 dl. olie om dagen, og ellers ville være i underskud.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Glemte helt at skrive...
Forfatter: 
Dato:  03-09-2008 07:08

at ens hest naturligvis skal være dækket ordentligt ind med sit daglige foder... Jeg giver dagligt alm. køkkensalt i foderet (et godt og billigt råd både fra min egen foderekspert og iflg. Johanne og Kristina´s distancekursus), og da min hest ikke sveder voldsomt nogensinde, så er jeg helt overbevidst om, at det er nok for vores vedkommende - men jeg har så også kun ligget og loppet på klasser omkring de 40 km. +/-...



Skal du have din hest klippet? Jeg klipper heste over hele Fyn og Jylland.


Rid jagt og distance - du og din hest vil elske det

Tjek også hjemmesiden www.fynsrideforening.webbyen.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Enig...
Forfatter: 
Dato:  03-09-2008 07:40

Hej Diana. Jeg er helt enig i at man ikke bare skal "proppe" alt godt i hesten. Det er vigtigt med den foderplan.


Og så længe man ikke rider mere end LA klasser, så kan man snildt klare sig uden MÅLRETTET træning og specifik distance foder samt diverse tilskud.


På Bella red jeg MA klasser på havre og dressur/skovturs træning og ikke noget med elektrolytter og andet sjov. Og det klarede hun fint. Men måske havde hun klaret det endnu bedre hvis jeg havde vist noget mere om træning, fodring osv. Man vil jo altid gerne gøre det så godt så muligt og prøve at få det bedst mulige resultat. Og det synes jeg er fint, uanset hvilke klasser man rider.


Jeg må i øvrigt lige vise jer min mand som intervaltræner Chateau, da jeg ikke kan ride i øjeblikket:

www.heste-nettet.dk/forum/14/758940/ 758940/

Er han ikke dygtig?


0
0
Svar på denne tråd
 
 elektrolytter
Forfatter: 
Dato:  03-09-2008 07:42

Det lyder jo godt nok det jeg gør. Rico er jo en tung og mørk hest og sveder en del, især i varmt vejr. Det med køkkensalt vil jeg da prøve, hvor meget giver du dagligt?


Han får ca.1-2 dl olie om dagen normalt og så stiger jeg det til 2-3 i ugen før ridtet. Jeg kan ikke give 3 dl altid, da han jo vil blive tromletyk også selv om jeg træner, han skal jo bare se på en foderspand for at tage 50 kg på :-)


Nu har jeg sagt til min kæreste at jeg ønsker mig et forerunner 305 i fødselsdagsgave her i septemper, så nu må vi se om han forbarmer sig over mit lidt dyre ønske :-) Jeg fandt det til lige knap 1400 kr. på nettet.




I vil nok opdage en del stavefejl med tiden, da jeg lider af en smule ordblind/ordforvirring.

Så i må bære over med mig :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 GPS...
Forfatter: 
Dato:  03-09-2008 13:15

Hanne: Ja de red allesammen super godt og meget meget få udgik, så det var super.


Hvad hed den GPS (Garmin 205??) jeg købte af dig i Dronninglund? Den er nemlig forsvundet sporløst og jeg må ud og finde mig en magen til. Jeg nåede dsv kun at bruge den 4 gange, men er allerede dybt afhængig af den! Kæresten ligeså - han løber med den på.

Jeg rider med seperat puls og GPS. Kan godt lide at have det skilt ad på 2 ure. Bruger også pulsmåleren i vetten.


I øvrigt, så må jeg nok sige, at manden er kommet efter det med ridningen! Er du vimmer han sidder godt i sadlen i alle tre gangarter! Godt gået!


Mht. foder, så får min kun elektrolytter op til stævnerne eller en hårdere træningstur (ca. 2-3 dage før og 1-2 dage efter)Jeg kan ikke få hende til at spise køkkensalt - selv i små mængder sorterer hun det fra, ej heller saltsten gider hun. Elektrolytterne er med pebbermyntesmag og det ryger lige ned i gabet. Derudover er hun på spillersfoder. Mens hun har stået og her under genoptræningen får hun Meadowherb ellers får hun slow release energy mix og op til stævner får hun Instant energy mix (slow og instant er samme opskrift, så man kan skifte mellem dem lige så tosset man vil - det er vidst det der er konceptet). Da hun er meget nøjsom, får hun ikke anbefalet mængde, men faktisk en del mindre, så hun får et vitamin og mineral tilskud af Salvimin Grøn og speedybeet for at føle sig mæt og lucerne light for at give lidt mere at tygge i, Derudover får hun wrap og hø blandet.


Med venlig hilsen

Malou & Sava

Man har et standpunkt til man tager et nyt

SÆLGES: WINDSOR ELITE: KR. 4.300,- (NY PRIS: KR. 11.500,-)

SÆLGES: KIEFFER AACHEN: KR. 5.500,- (NY PRIS: KR. 10.500,-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  03-09-2008 19:12

Hej Malou


Det var en Garmin Foretrex 201, det var da ærgeligt at den er blevet væk. Ja man bliver jo helt afhæning af det stads


Til Line

Du kan selv lave dine elektrolytter til dagligt brug, det er billigere end at købe:


Giv en daglig blanding på 30 gram:


Alm salt 456 g

Saltin 627 g

Magnesium 28 g


Man kan evt. blande det med æblemos, hvis hesten ikke kan lide den salte smag.



0
0
Svar på denne tråd
 
 saltin
Forfatter: 
Dato:  03-09-2008 19:18

Det lyder super godt Hanne, tak for opskriften.Men hvad pokker er Saltin , jeg kan ikke finde det på nettet. Hvor køber jeg det?


Tror jeg har fået overtalt kæresten til at give gpsuret, så jeg glæder mig helt vildt til at kunne træne med det


I vil nok opdage en del stavefejl med tiden, da jeg lider af en smule ordblind/ordforvirring.

Så i må bære over med mig :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 saltin
Forfatter: 
Dato:  03-09-2008 19:50

Saltin er en slags salt. Det kan købes i de større supermarkeder.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for info
Forfatter: 
Dato:  04-09-2008 09:09

Hej Hanne,

Tak for info. Jeg vil straks ud og finde en ny. :)


Med venlig hilsen

Malou & Sava

Man har et standpunkt til man tager et nyt

SÆLGES: WINDSOR ELITE: KR. 4.300,- (NY PRIS: KR. 11.500,-)

SÆLGES: KIEFFER AACHEN: KR. 5.500,- (NY PRIS: KR. 10.500,-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Link til....
Forfatter: 
Dato:  04-09-2008 12:14

Mvh. Louise

"Fra naturens side er hesten meget følsom. Tænk blot på hvor voldsomt den kan reagere på en flue! - Denne følsomhed bør man bevare"




LÆS: Ingen tillid til Hesteplejehjemmet


0
0
Svar på denne tråd
 
 Jubiiiiiii...
Forfatter: 
Dato:  18-09-2008 20:19

lige et glædesudbrud her fra.


Vi fik i dag af vores massør grønt lys til at begynde at bruge sadel igen. Til alle dem, der ikke ved, hvorfor det gør mig så glad, kan jeg fortælle at Askari, min hest, har stået med en sadeltrykning, der blev opdaget helt tilfældigt, siden slut-maj.


Vi har siden da redet uden sadel, og han er blevet en helt anden hest at se på. Musklerne er begyndt at komme de rigtige steder - overlinie, bagpart, øvre del af hals.


Mht sadlen starter vi selvfølgelig meget langsomt ud, med gåture (med mig ved siden) og korte skridtture (med mig på ryggen), og så bygger vi det lige så stille op. Han skal jo lære, at sadlen ikke behøver at gøre ondt, og at han godt kan slappe af med den på ryggen. Endvidere skal musklerne lige vænnes til det igen.


Men nu kan vi komme igang igen!! Jubiiii - juhuuuu - hurraaaaa!


Bare vent - næste distancesæson kommer vi og tager revanche for de stævner, vi har misset her i efteråret!


Jubiiiii!!!!


/Line


Distancenovicerne Askari & Line, og Pompadeur - højtelsket ædemaskine

"Everybody's gotta end up somewhere, I'm just taking my time to get there"
- Tina Dickow

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-09-2008 21:51
Line: Tillykke og hvor er det dejligt for jer! :)

Jeg tager revance med jer - har misset 2 sæsoner nu og er lige ved at gå til af abstinenser! :) Heldigvis for Christine og Jacob som jeg har været så heldig at køre hjælper for ellers var jeg da gået helt ned! :D

Det er faktisk lidt hårdt for selvtilliden, at opleve, at dem man startede med som "begynder" rent faktisk har overhalet én og har bevæget sig op ad i klasserne. Man bliver mindet om, hvor man kunne have været, hvis man havde brugt hovedet i stedet for at ride med det under armen. :(
Ikke at jeg ikke er glad på deres vegne - det minder mig bare om hvad jeg er gået glip af.
Desuden trykker alderen også mht børn og kæresten vil gerne have børn ( i hvert fald et) inden for de næste par år, samtidig med at jeg gerne vil indfri mine ambitioner om, at starte en masse stævner og derudover bare hygge mig rigtig meget med min hest i dagligdagen. Det fælles kompromis er at flytte til et sted hvor jeg kan have Vassen hjemme eller i umiddelbar nærhed, hvilket også indebærer flyt, da der ikke er så mange stalde med de faciliteter, muligheder og folde jeg ønsker her i nærheden. (bruger pt. 50 min på transport hver vej til Amager). Men flytte er dyrt og købe landsted eller andet ude på landet er også dyrt. Skal man på landet men arbejde i KBH skal man bruge en bil, der også er dyr og med kun én god løn og min ikke så gode løn, så hænger regnestykket bare ikke sammen. Kæresten prøver virkelig at vise heste og sporten interesse og kørte da også hjælper på Fælleden i år, men som han siger, taler det bare ikke til ham, men det er da meget hyggeligt. Han er ikke vokset op med dyr i familien eller i omgangskredsen og synes det er lidt noget mærkeligt noget, at man kan knytte sig så meget til en hest. Han er dog blevet bedre, men har den holdning, at så snart der kommer børn ind i billedet, så er det ud med Vassen, hvilket jeg har svaret med, at nej, så er det ud med ham. Vores fælles kompromis er at flytte på landet, som skrevet ovenfor, men HVORDAN?!

Vi har lige haft diskussionen igen her til aften, så måske derfor mit mutte indlæg.

Hvordan gør I andre, der både har børn, mand, hest(e) og samtidig starter stævner???

Ja, undskyld, men er altså lige lidt depri over udsigterne ved det hele.

Det er i øvrigt ikke en option at skifte hverken kæresten ud eller få nyt job. Elsker kæresten over alt på jorden og han er virkelig gået på kompromis med mange ting, har affundet sig med lange aftner i stalden hver dag, betaler størstedelen af vores faste udgifter samt mad, så jeg har råd til Vassen og mange mange flere ting. Jobbet er jeg utrolig glad for, mine kolleger er fantastiske, jeg får nye opgaver og udfordringer hele tiden, virksomheden gør meget for medarbejder velfærd og jeg må sige, at jeg tror jeg har verdens bedste arbejdsplads med verdens bedste stemning. :)

Jeg er frustreret!



Med venlig hilsen

Malou & Sava Sh


TEAM SHAGYA - ENDURANCE


Man har et standpunkt til man tager et nyt

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sikke en...
Forfatter: 
Dato:  18-09-2008 22:11

træls situation, du der står i, Malou.


Desværre er det jo sådan, at nogle mennesker naturligt knytter sig til dyr, og nogle ikke gør. Og hvis man ikke gør, er det bare ikke muligt at forstå den fascination og glæde, vi oplever, når vi er sammen med vores heste. De er jo ikke bare vores dyr, men vores venner og fortrolige, der aldrig hakker og kritiserer, men bare tilbyder en varm mule og en tur i naturen.

(Men din kæreste lyder nu alligevel som en sød fyr, der prøver.)


Jeg forstår godt dine trængsler, for jeg tænker selv meget over økonomi og især tid til hesten i fremtiden, da jeg rykker til Århus på DJH, der ikke gi'r megen fritid. Endvidere er transporten besværlig, og jeg er nødt til at bosætte mig efter hestens placering frem for skolen.

Men jeg kan ikke undvære det - så nemt er det, og jeg kan jo sagtens, for jeg er kun én, der skal bestemme.


Måske du og Vassen kunne være i fol sammen? Det må da være muligt at finde et sted, der ligger på "landet", evt en løsdrift, hvor hun kan gå og bare være hest, mens du har andre forpligtelser? Måske hun kunne "leases" til en, der kunne tænke sig et godt distanceføl, eller ønsker at lave sin egen shagya?

Og så, når barn og føl er i gang med dagpleje og unghesteliv, kunne du begynde at realisere dine ambitioner?


Kan man leje landsteder på Sjælland? Det må da for øvrigt være et "købers marked", ejendomsmarkedet, i øjeblikket, ligesom hestemarkedet er det? (Det forudsætter selvfølgelig, at man tør låne, når nu finanssektoren ser ud, som den gør)...


Det er så svært at råde i den slags situationer - det sucks at være nødt til at gå på kompromis.


Måske skal du bare lave den gode, gammeldags plus og minus liste. Ud fra den kan du måske se, hvad du helst vil nu, og så er der jo ikke andet at gøre end at forsøge at forfølge den beslutning.

Hest og baby skal jo helst ikke være på bekostning af hinanden, så tror jeg, det bliver rigtig surt i længden.


Op med humøret, look on the bright side - Vassen er sund og rask og klar igen :-)


/Line


Distancenovicerne Askari & Line, og Pompadeur - højtelsket ædemaskine

"Everybody's gotta end up somewhere, I'm just taking my time to get there"
- Tina Dickow

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  18-09-2008 22:29

Til LineF - det er da bare dejligt. Tillykke med det, det bliver herligt at komme i gang igen.


Til Malou - uha jeg kender det!!!! Jeg har i snart mange år udsat det at få børn, fordi jeg har nogle ambitioner som jeg gerne vil have índfriet. MEN pludselig nærmer man sig jo de 30 år, og så måtte jeg til at sige at det var nu eller aldrig.

Heldigvis kan jeg berolige dig med, at lige så lidt som jeg var klar til at ligge ridningen LIDT på hylden pga børn, ligeså klar er jeg nu til baby kommer. (1 måned endnu) Jeg glæder mig afsindigt meget!! Og jeg har ikke opgivet nogle af mine drømme om mht stævner. Jeg har bare måtte indse, at vi altså lige har et år på standby.


Heldigvis har jeg fundet en passer som træner Chateau i dressur, og min mand træner Chateau i distance, så i det mindste er hesten da holdt igang.


Men uha hvor jeg savner at ride og især stævnerne. Og det med at dem som man red med engang, nu er på landsholdet osv. Ja så føler man lidt at man er bagud.


Jeg har det dog sådan, at sidst Danmark sendte et distance landshold afsted sammen, så var det 4 bedstemødre. Så mon ikke vi nok skal nå det?


Selvfølgelig skal du beholde din søde kæreste og gode job - penge er jo ikke alt.


Jeg har et bogholderi job som jeg er MEGET glad for, men det er da ikke noget jeg bliver rig af. Tilgengæld er jeg glad for at stå op og gå på arbejde hver dag og det er guld værd.


Du skal endelig holde fast i Vassen, også når der kommer børn. Det er jo din drøm og den skal man ikke give afkald på.


Jeg har ikke rigtig nogle guldkorn at sige, udover at du skal bare tro på at det hele nok kan lade sig gøre. Og så få lidt hjælp med hesten, så kan du nok overskue både den og børn.


Økonomisk har jeg det sådan, at modetøj, gourmet mad og dyre luksus ferie interessere mig ikke. Vi bor i et lille billigt hus, og har opstaldet ude. Det er pt. det billigste for mig, fremfor selv at have gård.


En gang i mellem drømmer jeg da om at have en fin gård med masser af heste hjemme, og et stort nyt hus. Men jeg tror ikke jeg bliver lykkeligere af det.


Pøj pøj med det hele - det skal nok gå. Husk at fortælle manden, hvor meget det med hesten betyder for dig. Det går jo ikke at han tror den ryger ud, når der kommer børn.

Jeg tror det er vigtigt at man har nogle fælles mål og drømme for fremtiden. Så han ikke pludselig synes du bruger for meget tid/penge på hesten.


Jeg er heldig - min mand bakker mig 100% op omkring distance og hesten. Tilgengæld mukker jeg heller ikke over at han er arbejdsnarkoman - det er så hans hobby.





0
0
Svar på denne tråd
 
 Hanne og Line
Forfatter: 
Dato:  18-09-2008 23:11
Åh hvor det varmer med opmuntrende ord! Tusind tak. :)

Man kan godt leje landsteder på SJ men det er stadig dyrt. Købers marked ja, men stadig dyrt. :( Vi har ikke engang råd til en skide @!#$-potte-rustbunke af en bil med to dyre fritidsinteresser. Mig hest og ham golf.

Har seriøst overvejet at Vassen og jeg skulle ifoles nogenlunde samtidig, men da jeg foreslog det, så var svaret, at så var der jo TO muler at mætte. Suk. Meeen er stadig i gang med at overtale, men manden er cand. merc i økonomistyring (!) og elsker at lægge tal sammen og lave budgetter! suk.

Jeg gentager som et mantra, at når Gerda, Merete m.fl. kan når de er 50+ så kan jeg dælme også. Men der er ski da lang tid til (er 29 snart 30)! :)

Jeg har det som dig Hanne, jeg behøver ikke et stort flot hus, stor flot bil, luksusferier, mærketøj, gourmetmiddage på michelin restauranter, etc. Jeg kunne bo på en sten og spise spaghetti med ketchup bare jeg har min Vasse. :) Men der er han og jeg bare grundlæggende MEGET forskellige. Han er til alt det ovenstående. (nogle gange undrer vi os over hvordan vi nogensinde har fundet sammen og holdt sammen så længe). :) På trods af vores forskellighed, giver vi hinanden et eller andet, som vi ikke kan leve uden. Vi har prøvet at gå hver til sit pga vores forskellige ønsker for fremtiden (mig heste heste heste, ham familieforøgelse), men det holdt ikke engang to dage. Hvad det end er der holder os sammen, så er det ekstremt vanedannende. Men vi har stort set ikke nogen lighedspunkter - som nat og dag. Det er mig sgu en gåde!

Problemet er nok i bund og grund, at jeg slet ikke ved om jeg overhovedet har lyst til at få børn ligenu eller i den nærmeste fremtid (2-3 år). Jeg bliver stadig irriteret på overboens under der løber hen over gulvet kl. 6 om morgenen, på børn der plager i supermarkedet, børn der skriger i bussen, etc. Mine veninders børn synes jeg er dejlige og holder af dem, men de kan afleveres tilbage når de bliver umulige. :)

Stik mig en umulig hest og jeg skal tage vare på den og løse koderne til dens vanskelige sind. Stik mig et barn og jeg går i panik hvis det begynder at skrige!

Jeg kan også se at Tanja Bratajka kan have barn og hest samt starte stævner og dig også Hanne, så jeg håber da, at jeg også får overskuddet og overblikket, som jer, og kan jonglere med det hele også.

Jeg vil sige til kærestens forsvar, så er han blevet bedre. Fra SLET ikke at ville med i stalden til frivilligt at tage med ud og hygge med de andre mænd/ kærester og muge ud. (Han koster mig dyrt i spåner - manden lider af rengøringsvanvid og troede den første gang, at hele boksen skulle tømmes!! Jeg havde hjernerystelse og sad og slumrede på en striglekasse inden jeg opdagede at han havde kørt 2 trillebører ud af fine spåner! 2. gang tømte han boksen fordi "spånerne ikke var hvide" - de havde ligget i boksen 2 dage!). :D Så han prøver virkelig, men det er svært for ham. Derudover er han allergisk overfor dyr med pels!

Ved I hvad, det er faktisk fantastisk rart, at få lettet sit hjerte til nogen der ikke kender mig personligt, men har en forståelse for min situation og min kærlighed til min hest.

Tak fordi jeg lige måtte spamme din tråd Line, med noget ikke helt distancerelevant! :)




Med venlig hilsen

Malou & Sava Sh


TEAM SHAGYA - ENDURANCE


Man har et standpunkt til man tager et nyt

0
0
Svar på denne tråd
 
 Glemte lige...
Forfatter: 
Dato:  18-09-2008 23:18
Hanne: Du skriver: "Jeg tror det er vigtigt at man har nogle fælles mål og drømme for fremtiden. Så han ikke pludselig synes du bruger for meget tid/penge på hesten."

I starten, da vi lige havde mødt hinanden, syntes han jeg brugte for meget tid og for mange penge på hest.
Nu har vi fundet et kompromis, hvor jeg betaler et fast beløb til ham hver måned upåagtet at madudgifter og varmeregningen er variableudgifter og svinger. Han blev træt af at så var der lige en dyrlægeregning og så var der lige en dyrlægeregning mere og en til og jeg derfor ikke altid kunne betale husleje, varme og mad 50/50. Nu betaler jeg bare det ene faste beløb og så kører det. (det er i øvrigt i den grad til min fordel).

Nu er han afklaret omkring den tid jeg bruger med hesten og det det koster. Den frihed han giver mig, får han igen i den anden ende, så jeg brokker mig ikke når han tager på golfweekend eller skal spille håndbold 3 gange om ugen og kamp i weekenden eller ud og drikke nogle øl med gutterne eller tager på mande-ferie i 14 dage uden kærester. Måske det i virkeligheden er derfor vi har holdt sammen så længe... den frihed vi giver hinanden... hmm...


Med venlig hilsen

Malou & Sava Sh


TEAM SHAGYA - ENDURANCE


Man har et standpunkt til man tager et nyt

0
0
Svar på denne tråd
 
 ny sadel
Forfatter: 
Dato:  20-09-2008 20:04

Hej jeg vil lige høre om Wintec sadler der er gode til distance. Rico har været lidt øm efter Vrensted, og da jeg rider i min elskede dressursadel, må jeg sande at den nok ikke er optimal til lange distancer.


Jeg har både snakket både med min kiropraktor og sadelmager om det og de rå¨der mig til at have en lettere sadel med air til distance. Så nu skal jeg finde en Wintec med "air system", gerne brugt og ikke for dyr. Men der er så mange typer og jeg vil gerne have en med gode knæstøtter, helst udvendige. Kom med jeres forslag :-)


Jeg vil hellere være en god original - end en dårligt kopi

0
0
Svar på denne tråd
 
 tur i Århus skovene
Forfatter: 
Dato:  23-09-2008 10:17

Jeg vil hellere være en god original - end en dårligt kopi

0
0
Svar på denne tråd
 
 Til Line
Forfatter: 
Dato:  23-09-2008 12:18

Hej Line. tjek lige denne gamle tråd om distance og wintec sadler:

www.distanceridning.dk/forum/ viewtopic.php?p=2965&h...ight=#2965


Det skal dog siges at jeg efterfølgende ikke har haft problemer med sadlen til distance, blot skal jeg passe på med hvilke underlag jeg bruger. Men jeg kender desværre til en del ryttere som ikke kan få wintec og distance til at du sammen.


Mht en månedelig Århus tur, så synes jeg det er en KANON ide. Jeg er ihvertfal på lige så snart jeg har født. (nå ok, så måske lige et par uger efter jeg har født) Det vil være kanon træning at hestene er vant til at gå i lidt større flokke.

0
0
Svar på denne tråd
 
 underlag
Forfatter: 
Dato:  23-09-2008 14:58

Hanne hvad rider du med af underlag under din wintec. Hvordan kan det være de får de buler??


Ja det kunne være super med en månedelig træningstur hos os, vi har jo også de mest perfekte skove lige i baghaven og det kan vi lige så godt bruge konstruktivt. Og så ville det være rart at kunne følges med andre distanceryttere, da det tit er svært at træne sammen med andre der ikke rider distance.


Jeg vil hellere være en god original - end en dårligt kopi

0
0
Svar på denne tråd
 
 distancesadel
Forfatter: 
Dato:  23-09-2008 15:32

Jeg vil hellere være en god original - end en dårligt kopi

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Igen
Forfatter: 
Dato:  23-09-2008 17:21

Når jeg rider dressur rider jeg med de der firkantede uden stropper fx. anky. Dem skal man ikke bruge til distance, jeg har set mange heste få buler (trykninger) tror det kommer enten af syningerne eller af varme.


Hvis jeg rider med gammeldags tykke bomuldsunderlag til distance er der ikke noget. Lige bu rider jeg med de der HAF distanceunderlag. Det fungere også fint, de skulle være meget gode til at transportere sved, men jeg synes godt nok hesten sveder helt vildt under dem. De suger ihvertfald ikek sveden som et bomuldsunderlag.


Jeg tror man er nød til at prøve sig frem. Det er så forskelligt hvad der ligger godt på den ene eller den anden hest.


Jeg har ikke prøvet den sadel du linker til. Har du evt. prøvet den sadel som Bente rider med? Den er der også en del som rider distance i.



0
0
Svar på denne tråd
 
 underlag
Forfatter: 
Dato:  24-09-2008 21:43

Hejsa;)


Jeg rider med en æld gammel wintec sadel(har ikke cair system) og den har altid ligget super, men oplevede også at jeg fik de her buler efter jeg havde redet længere ture, altså for mit vedkommende efter en LA (ca 60km). På det tidspunkt har jeg haft redet med helt alm. underlag, men prøvede så at skifte til de der HAF underlag og der var ikke et eneste tegn på en bule efter min LA til vesterhavsridtet.


Til det med at de sveder mere skal jeg ikke lige kunne sige, da min hest altid sveder ret meget, og det hun sveder nu synes jeg umiddelbart er det samme som før:D


Mvh

Signe

0
0
Svar på denne tråd
 
 Distancesadel
Forfatter: 
Dato:  26-09-2008 10:29

Den ligner meget den jeg har. Min er fra aug. 2005.


Dejlig sadel og god støtte.


Jeg har min til salg, da jeg har fundet en anden sadel i kunststof som passer bedre behovet for sadel da vi er 3 der rider hesten.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Distancesadel
Forfatter: 
Dato:  26-09-2008 13:46

Hanne: Hvis det er min sadel du skriver om så må jeg sige at min er MEGET ældre:) Det er en Wintec 100, som jeg fik sammen med min gamle pony som jeg købte i 99... Den er desværre også ved at være slidt helt ned


Hilsen Signe

0
0
Svar på denne tråd
 
 Distancesadel
Forfatter: 
Dato:  29-09-2008 10:48

Jeg svarede på det link som Line spugte til:

distancesadel Forfatter: Line Dahl Krabsen (Præsentation) (Skriv besked) Dato: 23-09-08 15:32

Kender nogen til denne sadel


www.netshopcenter.dk/Vis/ Equinewhispers/Vare/221


Jeg vil hellere være en god original - end en dårligt kopi



SVAR:

Den ligner meget den jeg har. Min er fra aug. 2005.


Dejlig sadel og god støtte.


Jeg har min til salg, da jeg har fundet en anden sadel i kunststof som passer bedre behovet for sadel da vi er 3 der rider hesten.



0
0
Svar på denne tråd
 
 tralala
Forfatter: 
Dato:  30-09-2008 16:15

Hehe, ja man kan jo altid blive lidt i tvivl/forvirret

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  17-01-2009 17:11

Hej folkens

Jeg har flere gange truet med at skulle afsted til et distancestævne. Jeg solgte min hest for 4 måneder siden, men har nu fået en DEJLIG hest, som jeg passer.

Ham kunne jeg rigtig godt tænke mig at starte et distancestævne på nu her til sommer.

Hvornår bliver der lagt noget på nettet om 2009 stævnerne?


Michelle


HUSK hjelmen, den er pænere end kraniebrud



SUPER 2'er pony udlånes





0
0
Svar på denne tråd
 
 foreløbige stævner i jylland
Forfatter: 
Dato:  17-01-2009 23:20

det plejer at blive offentlig gjort en gang i februar/marts måned, men hvis du går ind på www.distanceridning.dk kan du gå ind under forum, derefter stævner. den første tråd derinde inderholder den foreløbige stævnekalender. kan se på din præs. at du er fra jylland og her er stævnerne i jylland

12 april: aaskov (post nr. 7280)

2 maj: dronninglund

6 juni: Nordslesvigsk ridtet (skærbæk)

18 juli: Rom-ridtet (post nr. 7620)

1 august: Djurslandsridtet (veggerslev ved grenå)

5 September: Vesterhavsridtet (vrensted ved løkken)

26 september: Efterårsridtet (dronninglund)

10 oktober: blaabjerg (post nr. 3230)

der er også et på fyn d. 15 august, Ravnholt Ridtet.


Men husk: de er kun foreløbige og der kan komme ændringer i datoer eller forkomme aflysninger.


Håber du kommer ud og starte noget i år


MVH Trine Hvid

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tralala...
Forfatter: 
Dato:  02-03-2009 12:50

Hej alle


Lige et par spørgsmål, nu hvor sæsonen nærmer sig...


Er der nogen af jer, der kender til gode steder at træne distance omkring Århus (Tilst)? Jeg har ikke trailer, så er afhængig af at kunne ride frem og tilbage...


Er der nogen, der er interesseret i at arrangere noget fællestræning i midtjylland?


Er der nogen, der har lyst til at fortælle lidt om Djursland, Rom-ridtet og Aaskov?


/Line




Distancenovicerne Askari & Line, og Pompadeur - højtelsket ædemaskine

"Everybody's gotta end up somewhere, I'm just taking my time to get there"
- Tina Dickow

0
0
Svar på denne tråd
 
 Aaskov og djursland ridtet
Forfatter: 
Dato:  04-03-2009 19:14

Jeg vil starte med aaskov ridtet: Det er et lækkert sted. Man rider inde i et millitær terræn, med næsten ingen asfaldt. Det er ret fladt, og det er lidt prærie agtig. Det er også godt arrangeret, dog kan man risikere at skulle have hesten opstaldet et andet sted end rideskolen, hvis man skal have boks. Dette kan tage lidt af hyggen, da man er væk fra de andre ryttere (man kan godt tage der hen de andre ryttere, men man vil jo også gerne være i nærheden af sin lille mule ). Der ud over er det sidste stykke på asfaldt, så hvis man rider de længere klasser, hvor der kan være spurt til sidst kan det være lidt "farligt", samt at dyrlægekrontrollen er lige ved siden af, hvor hesten så kan få misvisende puls pga. forskrækkelse over dem der kommer fræsende i mål.

Men generelt et super lækkert sted.


Djurslandsridtet: Også et super godt sted. Gode faciliteter, opstaldningsforhold og opløbsstrækning. Det er også et relativt fladt ridt, dog med lidt mere asfaldt end aaskov, men de er ikke særlig trafikeret. Det er også et godt arrangeret ridt, og de har vand på ruten, så hvis man ikke har nogle hjælpere, så er der stadig vand til hesten.


Rom ridtet: har ikke været arrangeret i de 6-7 år jeg har været med, men er heldigvis genopstået. Jeg har fra andre distance ryttere fået fortalt, at det skulle være et super lækkert sted. Jeg skal selv der op, så jeg er meget spændt. Min træningsmakker, som tidligere har startet der oppe, har også sat kryds i kalenderen, da hun VIL der op. Så helt det må være et godt sted.


Jeg er ikke lige så teknisk at jeg kan lægge billeder ind i en tråd, men jeg har lagt lidt billeder fra Aaskov og djursland ind på min præsentation. Har også nogle billeder fra andre stævner i Jylland, hvis nogle er interesseret.


Vi ses der ude

Trine



Wintec 2000, dressur sadel, 17" sælges

Se præs.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rom Ridtet
Forfatter: 
Dato:  05-03-2009 10:26

Rom Ridtet er genopstået - HURRA for det.


Jeg synes det er et af de allerbedste ridt.


Super lækker skov med rigtig gode stier. Nemt at finde rundt. Der er aldrig dårlig bundforhold i ROM, hvilket er noget jeg synes er rigtig godt!


Åskov Ridtet er nogle steder MEGET stenet! Jeg vil anbefale at ride med såler der.


Opløbsstræningen til Åskov og Djursland er ikke ret gode/lange til nogen af løbene.


Alle 3 løb plejer at være super godt arrangeret!


Åskov ligger tidligt, så der er ofte meget koldt/sne/is


Sidste år var der heste som fik skader da de gik igennem noget is, så værd opmærksom på dette.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Distance
Forfatter: 
Dato:  09-03-2009 14:02

Nogen der ved hvordan bundforholdene er på 23 km i Hedeland?


Min veninde har en hest der hurtigt bliver øm, så hun skal lige finde ud af om den skal ha såler på


R.I.P Mispige. 14 april 2005- 17 august 2008


At give slip - er ikke det samme som at miste grebet


Savoux - Chivas Regal - Nikoline - Lucky Breddam - Hannibal

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hedeland
Forfatter: 
Dato:  09-03-2009 19:04

Hej Heidi.....


Hedeland er perfekte slaggerstier, med lidt bakker og en enkelt motorvejsbro. Skønt ridt, og de har lige meldt ud at der alligevel bliver LA


MVH Anita


"At fuldføre er at vinde"

"Det er svært at vide hvor langt der er igen, når man ikke ved hvor man er..!!"

"Op og ned er lige langt, bare ikke lige hurtigt..!!"



0
0
Svar på denne tråd
 
 Hedeland
Forfatter: 
Dato:  11-03-2009 13:38

Ja skønne slaggerstier, men nogen steder er bunden stenet (små sten), men det var i 2007 jeg sidst red i Hedeland, så meget kan have ændret sig. Hvis bunden er som dengang, så ville jeg anbefale såler. :)


Med venlig hilsen

Malou & Sava Sh


TEAM SHAGYA - ENDURANCE


Man har et standpunkt til man tager et nyt

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hdeland
Forfatter: 
Dato:  11-03-2009 16:48

Ok tak skal i ha for svar


R.I.P Mispige. 14 april 2005- 17 august 2008


At give slip - er ikke det samme som at miste grebet


Savoux - Chivas Regal - Nikoline - Lucky Breddam - Hannibal

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider