Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Kan piskestriber være okay?
Forfatter: 
Dato:  01-03-2009 10:24

Kan det være okay at hestene slides i siderne efter sporer? At der momentvis / uheldigvis går hul på huden?


Kan det forsvares, at en hest har hævede striber ned af bagparten efter piskebrug?


Hvor går grænsen?


Jeg spørger, fordi teori måske er en ting - mens praksis er en anden, og ovenstående ikke er ualmindeligt forekommende...


Uden tvivl ved jeg, at nogle vil påstå, at det er fuldstændigt uacceptabelt, men det forekommer trods alt stadigvæk og er slet ikke så ualmindeligt.


Mette (Fjolle)


Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Næ.....
Forfatter: 
Dato:  01-03-2009 10:33

....ingen af delene er acceptable i min verden :)


Grænsen går der hvor pisk og sporer bliver brugt til andet end at vise hesten vej - og det er for mig i størrelsesordenen "berøring". Jeg mener også at begge dele oftest er overflødige.


Jeg har været flittig bruger af både pisk og sporer da jeg var yngre, og jeg er så glad for at det er gået op for mig, at det er hjælpemidler, der ikke må bruges til straf.


Mange hilsner,

Lene



0
0
Svar på denne tråd
 
 ***********************
Forfatter: 
Dato:  01-03-2009 10:42

Nej ingen af delene er ok.


Hvis der er slidmærker eller hul fra sporer, så har man enten hakket helt utroligt hårdt med dem, eller man kan ikke sidde stille med benene og kommer til at klaske dem i siden på hesten konstant. I så fald burde man ikke ride med sporer.


Hvis man kan se mærker fra pisken, har man altså slået hårdt. Mærkerne kommer jo når huden hæver, og der skal da noget til. Hvis der er tale om brud i huden fra en pisk, er det endnu værre.


I begge tilfælde er der tale om mishandling af hesten.


Og jeg skal ikke gøre mig hellig. Jeg har både givet en hest et spark med en spore og et slag med en pisk, også så jeg virkeligt har haft dårlig samvittighed, men ALDRIG, så der har været mærker.


Hilsen Maria

0
0
Svar på denne tråd
 
 piskestriber
Forfatter: 
Dato:  01-03-2009 10:51

Nej, det er ikke okay efter min mening..



www.blueberryhill.dk


"Our greatest glory is not in never falling,

but in rising every time we fall."



0
0
Svar på denne tråd
 
 NEJ!!!
Forfatter: 
Dato:  01-03-2009 11:01

Det er overhovedet ikke i orden!

Synes bestemt, at man skal tage sin ridemetode og behandling af hesten op til vurdering hvis ovennævnte forekommer på ens egen hest eller andres.


Mvh. Julia.

www.julis.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Almindeligt eller ej
Forfatter: 
Dato:  01-03-2009 11:32

Så er det fuldstændig uacceptabelt og også en overtrædelse af dyreværnsloven der siger at hesten skal beskyttes mod unødig smerte og ulempe. Ligesom ovenstående ville jeg også anbefale en revurdering af ridemetoden hvis det forekommer.

Jdeg kunne forestille mig at jeg selv ville finde sådanne skader temmelig smertefulde men med hestens superfølsomme hud tør jeg slet ikke forestille mig hvor ondt det må gøre på den.


VH,


MaggieMay


"Jeg køber aldrig en travhest igen - men jeg elsker hende jeg har over alt på jorden"..



"Gud skabte manden før kvinden. Det er ligesom, når jeg skriver først laver jeg en kladde" Karen Blix ...
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmmm...
Forfatter: 
Dato:  01-03-2009 12:26

Jeg kan levende forestille mig, at hævelserne gør ondt. Det bør de gøre.


Det er ikke skader, jeg selv synes er acceptable. Dog har jeg ingen anelse om, hvordan jeg skal forholde mig til dem. Jeg synes, at det virker surrealistisk, at det accepteres i så vid udstrækning.


Jeg er vist tabt af dansen. Sidst lod jeg min ikke-heste-persons-ledsager om at kommentere sår efter sporerne og hævelser efter piskeslag. Der var masser af tilskuere, men nok flere der kikkede misbilligende på min ledsager end rytteren.


Det er sku en mærkelig, indspist verden. :(



Mette (Fjolle)


Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nej, det er ikke OK
Forfatter: 
Dato:  01-03-2009 13:09

nu har jeg aldrig brugt sporer...så dem kan jeg ikke se hvad skal bruges til, andet end ved meget langbenet rytter til at nå op og give de nødv signaler.


Nogle heste har så følsom hud at de meget let får striber (fik jeg set engang i skoven hvor en gren ramte huden på en af vores og det lignede grangiveligt en piskestribe) der må man jo NETOP afpasse hjælpen så den bliver så fin at det ikke er nødvendigt med mere end en berøring.


E


Se og støt urhesten fra hulemalerierne

http://www.sorraia.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nej ikke acceptabelt...
Forfatter: 
Dato:  01-03-2009 13:18

hverken med mærker efter sporer eller pisk. Såfremt man er nødt til bruge disse ting i en sådan grad, at der kommer mærker, så bør man nok revidere sin ridning og træning af hesten.


Det eneste tidspunk, hvor jeg overhovedet kan komme i tanke om, at jeg måske ville kunne acceptere et par piskestreger, er hvis man har handlet i selvforsvar, fordi man er kommet i en situation, som man ikke kunne håndtere anderledes. Hermed sagt, at der er blevet overset nogle tegn fra hesten, så man er havnet i en suppedas, hvor man reagerer ud fra at sikrer sin egen og/eller hestens liv og lemmer. F.eks. hvis hesten angriber seriøst i longen eller andre lignende ting. Dette sker selvfølgelig kun maks. en gang, da man tager disse ting til efterretning og ændre tingene.




Venlig hilsen Susanne og Sedoj

(En lille grå hest med en stor farverig personlighed)
Besøg ham på hans hjemmeside


Lige som så mange andre fotograferer jeg også

Hvitfeldt Foto

0
0
Svar på denne tråd
 
 det er...
Forfatter: 
Dato:  01-03-2009 14:46

Det er FULDSTÆNDIG uacceptabelt at hesten skal lide under en ridning som giver dem en hver form for skade og smerte.

Lige meget hvad så kan jeg ikke acceptere sporesår og piskesår. Det er et tegn på magtvanvid og psykopatiske træk (overdrivelse fremmer forståelse) - med at man ikke kan sætte sig ind i andre folks/dyrs følelser.




Hesten er en genspejling af dig. Det er dig der fejler, ikke den


Fremtidens ridning er alternativ


VH. Moe



Jeg rider på fakta, ikke traditioner



0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  01-03-2009 16:38

Jeg ved ikke hvem der dog kan retfærdiggøre disse ting, omend så kan den med sporerne tilskrives uvidenhed, altså at en rytter der ikke har afslappede ben nok, eller en hest der ikke går nok frem og får at vide, at den skal drives mere. Såfremt en rytter endnu ikke selv er så langt i sin uddannelse, at denne gør hvad underviser siger, så kan jeg godt se dette senarie være formildende omstændigheder. Vi har ikke alle været så kompetente som vi er nu, og alle har vi begået fejl.


Når det er sagt, synes jeg bestem ikke, at det er okay, at hesten NOGENSINDE har hul i hverken mave eller mund (og alle andre steder) efter håndtering.


MEN...siger I fra når I ser det? Forsøger I at forandre en rytters indstilling, eller oplyse om bedre ridemetode? Stopper I en smed der tæver en hest, fordi den ikke vil stå stille, også selvom ejer er gået ud af stalden fordi denne ikke kunne holde ud at se hesten blive banket? Stopper I hende der hiver sin hest i munden og klapper den en med kæppen, selvom det er hendes ridning der forårsager en spændt/ulydig hest?


Deri ligger vel det egentlige at diskutere, og ikke om man vil accepterer det, for det vil de færreste vel?!

Den der tier samtygger.


www.equus-libra.com motiverende adfærdstræning for hest og rytter.


Dyrekommunikations kursus med Anna Twinny I marts, se mere på hjemmesiden eller www.reachouttohorses.dk


0
0
Svar på denne tråd
 
 slidt i siderne..
Forfatter: 
Dato:  01-03-2009 20:11

Hej


Jeg er absolut modstander af overdreven pisk og sporer... Prøver så vidt muligt at ride for meget lette hjælpere, men min hest er i perioder ikke så skarp i fremadsignalet som jeg kunne ønske.


Dog kan jeg ikke komme udenom at min hest hvert år på denne tid er rimeligt slidt i schenkellejet.. På trods af at jeg ikke altid rider med sporer resten af året er der ingen problemer. Det er altid i fældningsperioden at han mister hårene der, men de vælter også af i øjeblikket...


Hilsen


Anne

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tjo tja...
Forfatter: 
Dato:  01-03-2009 20:19

jeg tillader mig så at være lidt provokerende, for jeg syntes det kommer an på hesten.


Jeg har set en hest, som var total slidt i siden, og det på trods af, at rytteren, hvis ben nåede dertil kun red den 2 gange i ugen, og havde en forbilledlig opstilling, og virkelig havde ekstrem kontrol med benene.

Ejeren selv avde for lange ben, så de hang under maven på hesten. -Der var på ingen måde tale om overgreb på nogen måde.


Min egen havde "piskeslag" i sommers. -Dvs der havde så ikke været en pisk i nærheden af ham, det var grene, halesvirp osv.

Jeg brugte pisken på ham en enkelt gang på forbenene hvor man kunne se hvor jeg havde ramt. -Men han ikke engang blinkede med øjnene.

Han har åbenbart en lidt sart hud om sommeren.


Og det kan ske.


MEN, derfor syntes jeg på ingen måde det er iorden når der er reele piskeslag, og mærker efter sporene.


-Jeg syntes bare generelt man skal undersøge, før man råber vagt i gevær. Som nogen, nogen gange glemmer.



Mvh. Tine

Staldpige søges til mindre stald i Schweiz. Start juli 2009. Kontakt mig for nærmere oplysninger.
Fotografering?

Fatboy sækkestol købes. Send PB.
Kieffer Garmisch sadel sæ ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hårløs
Forfatter: 
Dato:  01-03-2009 21:39

Hvor var det rart at der kom andre på banen med hårløse områder i fældningsperioden. Dem har Fønix nemlig også, jeg plejer at ride med sporer nogenlunde hver gang men i år har jeg de sidste 3-4 måneder redet uden og de hårløse områder er der altså stadigvæk




Nath, Sisse og Fønix

Der findes lige så mange holdninger som mennesker

0
0
Svar på denne tråd
 
 en enkelt gang...
Forfatter: 
Dato:  01-03-2009 22:08

Jeg har set en piskestribe en enkelt gang, det var på min gamle part, det var mig der fik lavet den...


Vi kom ridende af en ridesti da hesten pludselig springer voldsomt til side helt ud på vejen (der var 3 meter derud) og nægter at forlade kørebanen selvom der kommer en bil meget hurtigt...

Der fik den altså et par stykker i røven og går ud fra det var det sidste slag der gav en stribe, jeg havde vildt dårlig samvittighed, men så igen, hellere en stribe på bagen end at vi blev kørt ned...

Jeg smagte i øvrigt også lidt af min egen medicin da jeg fik slået mig selv over benet også i mit forsøg på at få hesten væk fra vejen.


Synes stadig ikke det er i orden, men måske forståeligt i nødsituationer...


På min egen rider jeg faktisk aldrig med pisk, så regner aldrig med at se en piskestribe igen... (på en hest jeg har redet)


Mvh Signe


Med hesten Paragraff


Klubmester i spring ISR 2008

(med den gamle part)

0
0
Svar på denne tråd
 
 1234567
Forfatter: 
Dato:  02-03-2009 19:40

Vicky02


Som hovedregel synes jeg absolut ikke det er ok, men når man ser realistisk på det, så kan det altså godt ske, uden man har brugt pisken uacceptabelt. Som Tine skriver, så har jeg også haft taget heste ind fra mark (hvor de har gået hele dagen) hvor det har lignet de har fået bank, men hvor det har været fra haler. Og så kan man se de har fået et ordentligt los af en anden hest, uden det har kunne ses.


Men det kommer desværre ikke bag på mig, at piske blive brugt alt for meget ude i div. stalde :-( Man må kunne få det gjort til en rigtig tabu at bruge pisken voldsomt, desværre er det acceptabelt nogle steder :-( :-(




- HeidiZ

Aldrig at tale om sig selv er en meget raffineret form for hykleri.

F. Nietzsche



0
0
Svar på denne tråd
 
 Let nedslidte heste :-P
Forfatter: 
Dato:  02-03-2009 21:49

Jeg har set nogen ganske få heste, som slides helt ekstremt af rytterens hæl på trods af at der rides med glatte læderstøvler og uden sporer. Nogen heste er bare mere sarte end andre.





Nu uden signatur!

0
0
Svar på denne tråd
 
 sarte heste
Forfatter: 
Dato:  03-03-2009 08:27

jeg har en sådan sart hest, har haft ind til flere. Den væreste jeg har haft fik sår efter tøjlen på halsen. den var helt hårløs hvor trensen lå, ved gamacher ja over det hele. man kunne se hvor min schenkel stak ud under sadlen og helt ned til hvor min hæl lå. pudsigt nok kunne jeg sagtens ride med sporer, eller den var jo stadig hårløs, men det blev den jo uanset, jeg red med store flade hjul og har aldrig fået revet hul. Men hold da op den var grim i de perioder. det strakte sig fra den første vinterpels blev sat til den sidste vinterpels var fældet af. og vi prøvede alt muligt, gav den b vitamin og jern etc.

Den kunne iøvrigt også lave piskestriber på sig selv med sin hale.


Den var ikke rigtigt alletiders at løbe dyrlæge med til stævnerne.






Med venstre hånd
Line og Calano


GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste


Springhest sælges, 8 år, 166 i stg. let ridelig, placeret i Mb. kontakt mig for yderligere info.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Under ingen omstændigheder
Forfatter: 
Dato:  03-03-2009 15:59

Min helt klare mening er, at det er ikke ok at der går hul på huden efter sporer, eller at hesten har piskemærker!


At hesten har en sart pels og bliver slidt af fx tøjlen eller hælen på støvlen er en anden sag.


Men at prikke hul i selve huden, eller give hævede mærker på bagparten efter pisk, NEJ TAK! - det kan ikke være samarbejde.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sporer/pisk
Forfatter: 
Dato:  03-03-2009 19:04

Jeg var for nogle år siden til dressurdistrikt-stævne, hvor der på opvarmningsbanen red en rytter rundt på en hest som blødte fra siderne pga sporerne. Jeg kommenterede dette højt til rytteren som blot sagde:"Nå" og red videre!!!


Selvom jeg ikke var den eneste der så det, blev denne rytter ikke stoppet!!!


Jeg var rystet. Denne rytter burde være blevet stoppet især af dommeren, som burde "vise vejen"


Jeg er desværre ikke i tvivl om at dette var et enestående tilfælde.


Mvh


Benedicte



SÅ BLEV DEN GED VIST BARBERET


Dejlig cremello quarter hoppe sælges

http://wisemice.dk/salg.html

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  05-03-2009 14:32

puha.. får helt dårlig samvittighed! - for ca en uge siden bukkede min traver, der er meget tynd om vinteren, og min refleks var at den lige fik en i siden (normalt giver jeg bare lige et dask eller hvad man kan kalde det hvis den er meget ulydig/blød i bolden for lige at vække den) - men den dag havde jeg åbenbart ikke fået min fod vendt rigtigt, og sporen rammer den i siden i stedet og det var godt nok ikke med vilje, men det ændrer jo ikke på det faktum at det helt sikkert har gjort ondt, og at jeg har haft svært ved at se ham i øjnene efter det! er måske lidt "crazy", men syntes sgu jeg kan se det i øjnene på dyret når jeg kommer til at "såre dens følelser"..


og netop derfor forstår jeg simpelthen ikke hvordan nogen kan gøre sådan noget ved heste med vilje!? - burde det ikke være deres bedste ven?...


Verdens smukkeste Haflinger hoppe til salg - 15.ooo kr

Alexandra & Wirago i er mine fnuller-bullere <3

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke okay
Forfatter: 
Dato:  05-03-2009 17:56

Det er ikke okay...


Jeg har dog været til undervisning med min veninde engang hvor hesten havde piskemærke på røven efterfølgende og hun havde virkelig ikke smækket den hårdt...


Louise

&
Stald Kelon´s Lerano


Hundelegekammerat søges til min dansk/svenske Fiona. Kæmpe, indhegnet have haves til leg. 5560 Aarup.




0
0
Svar på denne tråd
 
 Spøjst.
Forfatter: 
Dato:  05-03-2009 23:48


Jeg har - desværre - mange gange set heste med "stribet flæsk" på bagparten efter voldsom brug af pisk.


Det er da ikke umuligt, at enkelte heste er yderst sarte eller sensible overfor halens "påvirkninger" på huden, når de skal baske fluer væk (hvordan må staklerne så ikke se ud under sadlen og i gjordlejet??)


Personligt har jeg faktisk aldrig nogensinde oplevet, at hestens hale har givet den "piskestriber" på rumpen.



Men det kan da sikkert bruges som en dejligt "belejlig" undskyldning for nogen.




Hilsen Linda.





Hellere tænde et lille lys end rase over mørket.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Det har
Forfatter: 
Dato:  06-03-2009 00:34

jeg heller ikke - men jeg har set bare pletter fra schenkler og dækkener og sadler mv.


Men der er også forskel på striber og bare pletter :-P


Hvis en hest har striber efter slag med en pisk, er pisken sandsynligvis blevet brugt som straf, hvilket er både uhensigtsmæssigt, ubehageligt og dumt (n)






:-) fra NinA


God, gammeldags, almindelig dressur

rentaktet og foran lod :-D



Sig nej til billeder med taktfejl i DRF's nye Fordringer:

www.onlineunderskrift.dk/Vis/ Skriv%20Under/NEJTILTAKTFEJL


www.epona.tv (y)



0
0
Svar på denne tråd
 
 piskestriber
Forfatter: 
Dato:  06-03-2009 02:20

Nej, jeg synes ikke, det er i orden. Jeg foretrækker at træne sådan, at hesten til enhver tid kan følge med, så hvis den bliver voldsom, går jeg nogle skridt tilbage og starter der.


MEN. Jeg kommer til at tænke på en oplevelse, som jeg havde for en del år siden. Jeg havde fået lov til at ride på en skøn hingst, det var om vinteren, og den var bare så ufatteligt sød. Men så blev det forår, og kontrollen med dyret smuttede simpelthen ud mellem fingrene på mig. En dag gik det op for mig, at jeg red senere og senere, fordi jeg trak den, fordi jeg var blevet bange for hesten.


Alle de kommandoer, som denne her enormt velopdragne hest kunne, havde den bare besluttet sig til, at den ikke gad mere, og da slet ikke når jeg bad den om det. Jeg var ikke blid - men jeg kunne ikke nå igennem til den. Det endte med, at ejeren af hesten måtte med mig ud i stalden en dag, og han lagde ikke fingrene imellem. En lille times tid senere var hesten blid som et lam, og ja, der var piskestriber.


Jeg er ikke stolt over det. Men jeg lærte af det, og jeg tabte ALDRIG siden kontrollen med hesten. Jeg kontrollerede jævnligt, at han kunne udføre kommandoer som stå, gå og bak, imens hopperne snusede ham på måsen, for ikke om jeg nogensinde skulle være med til den slags igen.


Jeg tænker bare på, at når man først har tabt kontrollen, så skal der nogle gange nogle kraftigere midler til for at genvinde den. Ligesom at en hest, der er død i munden, nogle gange skal trækkes ganske eftertrykkeligt i biddet for at man kan få den rigtige reaktion, så den kan lære at gøre det rigtigt - og derefter for meget blidere hjælpere. Men så igen, i den situation kan man jo bruge andre metoder i stedet for at trække hårdt i biddet, som for eksempel at forstærke ved at tappe på benene.


Så min konklusion må være, at hvis man er dygtig nok, hvis man kender nok metoder, så er det ikke nødvendigt at være så voldsom, at man laver piskestriber.


mvh. tina


Sælges:


- Mod fluer og svamp: Tectonic (den blå), Søndergårds Fly Away, Bio repel shampoo og Imaverol Vet.


- Easy Boot Bare str. 3.



0
0
Svar på denne tråd
 
 gi den en omgang
Forfatter: 
Dato:  06-03-2009 12:47

En gang var jeg også overbevist om at ville dyret ikke som jeg ville, ja så skulle den have en tur, og en ordentlig omgang høvl, for så kunne den lære det.. Og nu hvor jeg er blevet ældre, og i mit eget hoved i hvert fald, klogere, forstår jeg godt hvor nogen ikke behandler deres dyr ordentligt. For den gang, og sikekrt mange stedet endnu, lære man måske nok at ride og sidde pænt, men man lære ikke mange steder om dyret, og hvordan den sådan er skruet sammen indeni.

Jeg kan stadig godt klappe min hest en med pisken. Dog rider jeg yderst sjældent med pisk, for det eneste jeg føler vi får udad det er mere fart(hvilket oftes også er derfor jeg lige nuppet pisken med en enkelt omgang eller to) eller også bliver dyret og jeg uvenner fordi det hele køre op i en spids, og det får ingen jo noget udad.

I stedet er jeg begyndt med at gå tilbage til udgangspunktet. Og det består af at jeg går ned i skridt og stille og roilig bygger op igen. Så kan hesten lige slapppe en smule af igen, og jeg kan få pustet ud, så hissigheden som måske var under opstejling, kan forsvinde. Den fremgangsmåde virker på alle de hesten jeg har gjort brugt den på. Og det bedste er at der ikke er nogen grund til at have dårlig samvittighed bagefter.


Selvom jeg har været hårdere ved dyrene ind jeg har lyst til at tænke på nu, har mine heste dog aldrig haft piskstriber på kroppen efter slag, eller huller i siderne efter spore. Og ligemeget hvad man bruger af undskyldning for at forsvare sig, er det bare ikke okey.


Kentaur Artemis bom 2, 17,5 tommer, sort sælges, skriv besked eller send SMS

0
0
Svar på denne tråd
 
 kald du det en undskyldning
Forfatter: 
Dato:  06-03-2009 18:43

Men det er virkelig svært at bruge det som undskyldning for noget som helst når jeg virkelig sjældent rider med pisk. Min var aldrig hævet ved sadlen eller tøjlerne eller andet. og iøvrigt ikke øm ved tryk nogen steder.


Det er utroligt hvad man skal beskyldes for herinde ind imellem.







Med venstre hånd
Line og Calano


GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste


Springhest sælges, 8 år, 166 i stg. let ridelig, placeret i Mb. kontakt mig for yderligere info.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Beskylde????
Forfatter: 
Dato:  06-03-2009 20:45

Line, hvis det er mig, du henvender dig til, så vil jeg da meget gerne have udpenslet, hvor det lige er, at jeg har beskyldt dig for noget med en pisk.


I mit ovenstående indlæg gjorde jeg mig netop stor umage med at IKKE beskylde nogen specielt herinde for misbrug, fordi jeg vidste, at der meget ofte er én eller flere herinde, der eksploderer, fordi de med det samme føler sig ramt af den mindste antydning.


....Da jeg skrev indlægget gik mine tanker rent faktisk specielt på den afskyelige tyske Christine Weiss .



Hilsen Linda.




Hellere tænde et lille lys end rase over mørket.
0
0
Svar på denne tråd
 
 videnskabelig
Forfatter: 
Dato:  06-03-2009 21:06

forklaring på følgende kan jeg ikke give.

Men jeg har i adskillige tilfælde observeret noget spøjst på nogle af de heste jeg har masseret gennem længere tid.


Det handler om disse slidmærker som ses både omkring underlag, tøjler, hovedtøj, skuldre osv. Når jeg har haft fat i disse heste gennem længere tid (de heste jeg har oplevet det med, har alle haft fhv kraftige spændinger og ofte også skeletære el.a. problemer), ja så begynder de dælme at få hår igen!


(mod dårligt tilpasset udtyr er der dog ikke meget at stille op, andet end at skaffe noget der passer)


Forslag til årsag kunne så være rigtig dårlig cirkulation?!


Undrer mig dog såre over at slid og hårløse mundvige ikke "analyseres" mere af ejere, for der er godt nok mange der slår sig til tåls med at "sådan er det bare"

(og nej, nej, det er ikke DIG jeg mener, bare alle mulige andre;-) )


Piskestriber og sporehuller er ikke OK med mig.




Venlig hilsen Sarah.



-medlem af BULLERKLUBBEN.

0
0
Svar på denne tråd
 
 din sidste sætning linda
Forfatter: 
Dato:  06-03-2009 21:28

synes jeg da i høj grad er at 'beskylde' folk i denne tråd for ikke at fortælle sandheden. 'det er en belejlig undskyldning'


Så vidt jeg ved har christine weiss da ikke snakket noget om halestriber eller andet?






Med venstre hånd
Line og Calano


GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste


Springhest sælges, 8 år, 166 i stg. let ridelig, placeret i Mb. kontakt mig for yderligere info.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Christine Weiss....
Forfatter: 
Dato:  06-03-2009 23:04


.....har haft alle mulige og umulige undskyldninger om sine diverse mishandlinger, som var "for hestens eget bedste".


Beklageligt, hvis det skulle være sådan, at du har brug for at føle dig så personligt forfulgt/truffet. (Bemærk, at dette IKKE er en anklage, det er en mulig antagelse fra min side!)



Hilsen Linda.





Hellere tænde et lille lys end rase over mørket.
0
0
Svar på denne tråd
 
 agagagag
Forfatter: 
Dato:  08-03-2009 11:48

nej det er ikke okay - sporer er til for at hesten kan blive mere fintfølende og at den har lettere ved at forstå signalerne, den er ikke til for at det skal gøre mere ondt på hesten.




Mvh. Asta


<3Isabella, Eden, Lucas, Scully<3


når man ikke siger fra, siger man til!



0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  08-03-2009 17:52

Piskestriber hender aldrig på min hest eller nogle af de heste jeg træner, bruger simpelthen ikke pisk. Den eneste pisk jeg ejer er en kørepisk der fulgte med da jeg købte vogn til min shetter, men har aldrig brugt den. Syns desværre at nogle folk ahr tendens til når de siddr emd en pisk at så få slået hesten, hvorimod hvis pisken ikk lige er der, så er det en anden snak...


Vi er klogere end dyrene, så prøv dog at vise det! Stop mishandling af dyr!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Piskestriber
Forfatter: 
Dato:  09-03-2009 00:04

har jeg da set masser af gange..


Da jeg for flere år siden mente jeg var springrytter (selvom jeg var hundeangst for at springe), mente jeg kun min hest sprang hvis jeg gav et klap med kæppen.


Heldigvis syntes jeg ikke mit manglende mod skulle gå ud over den stakkels hest, så det var mit eget lår der fik et klask ved hvert eneste spring.


Jeg kan derfor kun sige at hvis hesten har samme smertetærskel som jeg selv, gør det faktisk ret ondt at få mærker efter en pisk!


Una skal ikke rides med pisk. Har prøvet en enkelt gang og jeg rørte hende slet ikke med den. Hun styrtede bare afsted og det var jo ikke lige det som var planen. Hun er så ligeglad med den hvis jeg bare bliver på jorden, men piskestriber tror jeg ikke er muligt at give den hest. Hun skal nok få en af inden man får chancen.


Louise


Man lærer mere ved at lytte, end ved at tale selv.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sofie...
Forfatter: 
Dato:  09-03-2009 12:55

hvis du ikke bruger kørepisk, hvordan får du så dine ponier frem i de forskellige tempo og for dem til at holde samme tempo?




Mvh. Tine

Staldpige søges til mindre stald i Schweiz. Start juli 2009. Kontakt mig for nærmere oplysninger.
Fotografering?

Fatboy sækkestol købes. Send PB.
Kieffer Garmisch sadel sæ ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 spændende observation
Forfatter: 
Dato:  09-03-2009 13:12

Jeg synes det er en RIGTIG interessant observation som sarah /sakra har gjort sig. Det kunne være interessant om det var muligt at undersøge mere om det. For det kan da være en forklaring på hvorfor nogle er så følsomme og andre ikke er det.


Jeg har engang til et stævne redet med så skarpe sporer at min pony blødte fra siderne. Jeg blev kaldt op til dommeren efter programmet - Leif tørnblad - som spg. om min pony blødte fra siderne. Det var meget, meget meget pinligt, og sporene blev fluks taget af og jeg red aldrig med dem igen.


Hilsen Søs

- som fra 20. jan. 09 bytter sit statsborgerskab ud med et amerikansk.

0
0
Svar på denne tråd
 
 tjaeeee
Forfatter: 
Dato:  09-03-2009 22:14

måske andre massører har gjort lignenede observationer?


I tigift kan jeg nævne at et par af omtalte heste også var/er klippede og tildækkede. Jeg har spurgt dem alle om de så brugte rundstriglen når de var så korthårede og "nej". Jeg har bedt dem gøre det (selvom evt staldkumpaner måtte smile af dem) og jeg garanterer; jeg ved/kan mærke på hesten, hvem der har grebet rundstriglen mellem mine behandlinger -også uden at spørge....;-)


Venlig hilsen Sarah.



-medlem af BULLERKLUBBEN.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke iorden
Forfatter: 
Dato:  11-03-2009 10:26

Jeg forstår ikke dem som tror at en pisk eller spore, er til at slå eller sparke med , Helt ærligt , hvad skal de stakkelse heste gøre , de kan ikke snakke og fortælle at nu er det nok og det gør ondt , de kan slå ud og forsøge at vise at det her ikke er rart , og når det sker, er det tit at rytteren slår hårder , fordi de mener hesten er slem.

Jeg syntes de skal lære lidt om heste og ders krop sprog , måske ned på jorden og arbejde lidt med dem , sefølig er hjælpe midler iorden, men som det jo hedder HJÆLPE milder ikke afstraffelses midler .

Tænk over hvorfor man har dyr og at du har valgt dem , de har ikke valgt os.

MVH Jill Wadstrøm.


Jill Wadstrøm.

0
0
Svar på denne tråd
 
 piskestriber...
Forfatter: 
Dato:  11-03-2009 10:42

kommer altså lidt an på hesten.


Min hest er den type der hæver op og får mærker hvis jeg gnubber og klør ham :-)


Så hvis jeg giver ham et lille smæk i r**** så ville han helt sikkert også få en stribe. Han er meget følsom.


Men nej selvfølgelig skal pisk og spore ikke bruges som straf!





M.V.H Natasja

Military Ridningens Formel 1

GINSBORG

0
0
Svar på denne tråd
 
 piskestriber og slidmærker
Forfatter: 
Dato:  11-03-2009 13:08

Du har ret,nogle heste er mere sarte end andre, især fulblods. Det kommer også an på hvilken pisk, du bruger. Springpiske har en læder- klap i enden og slagkraften bliver fordelt over et større område, der skal slås rigtigt hårt for at den laver slagstriber, men det lyder voldsomt. Hvorimod dessurpisken er meget tynd og rammer rigtigt hårde på lille område af hesten. Jeg har set en rytter lave en piskestribe og er blødende sår nede på baglåret på en elevhest i en undervisningstime. Der blev brugt en slidt dressurpisk, lånt på rideskolen, mange af de piske, der ligger på rideskolerne, er så slidte ude i spidsen, at de er uforsvarlige at låne ud. Glasfiberkernen flækker med tiden og kan blive knivskarp. Der er nemt at reparere dem med krympeslange, der sættes om spidsen og varmes op, eller sætte en ny snert på. Jeg har en opskrift på hvordan det laves meget nemt.

Slidmærker efter grimer, tøjler og hovedtøj skyldes ofte manglende vedligeholdelse!!!!!!! Med jævne mellemrum skal læder renses med sadelsæbe og have læderfedt, ellers bliver det stift og hårdt. Det har mange ryttere ikke fattet endnu. Køb læder af god kvalitet, det holder meget længere og er mere blødt end det indiske skrammel.

Der er et gammelt ordsprog, der siger:

"Brug af pisk og spore, kendetegner ikke rytteren den store"

Det gælder også den dag i dag


hansi

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  11-03-2009 18:48

Stemmeføring ganske simpelt...

Men nu er min pony også bare en hygge pony, så det er ikke konkurrencer, men han lytter ganske glimrende efter min stemme...

Men igen, det tager tid at træne en hest/pony til at lytte til ens stemme... Ønsker ikk a sidde og slå og flå i min pony, derfor lagde jeg tiden i det.


Vi er klogere end dyrene, så prøv dog at vise det! Stop mishandling af dyr!

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider