funktion, så når du trækker tilbage i stængerne, vil der forekomme et vrid hele vejen rundt i sidestykkerne - det lægger et pres omkring nakken. Prøv at lægge hackamoren på hesten, placer dine fingre under nakkestykket, og tag i tøjlerne - dine fingre vil også få et let klem.
Jamen i og for sig burde det være bedøvende lige meget, hvad du smider på af disse to ting, når du rider dressur, da ridningen jo sådan set ikke sker fra hånden.
Der er ikke nogle ridebilleder på din præsentation, så jeg kan ikke bedømme derudfra. Men ser vi på gennemsnits-dressurrytteren, så vil denne gerne have en konstant kontakt til hesten, og så vil jeg nok bruge en sidepull.
Jeg er selv efter 12 år med hackamoren gået over til sidepull sådan lidt for spændingens skyld, og jeg har opdaget nogle små finesser ved Sedoj.
På hackamoren har jeg nemmere ved at tippe hans næse, hvilket gør, at det ikke bliver 100% rigtig bag-fra-ridning. Jeg har svært ved at lægge ham korrekt frem og ned, da han gerne går ned og ind på hackamoren.
Men det kommer fuldstændig an på, hvad du og hesten trives med. Du kan evt. forsøge dig med en grime, der sidder tæt omkring hesten mule, sætte et par tøjler i hver sin side, og ride lidt med det. Det er ca. den effekt du får med sidepull.
Sidst men ikke mindst, så kræver ridningen med en sidepull, hvis det skal gøre ordentlig, en bred håndstilling, hvor du føre hesten rundt i vendinger ved at føre hånden ud til siden. Og den ridning ligger jo et stykke fra den normale dressur.
Men ridning med hackamoren ligger jo også et stykke væk fra ridningen med trensebiddet, da du her ikke skal have kontakt til biddet medmindre du ønsker en reaktion fra hesten...
Så begge kan bruges som alternativ til den normale trense, men ikke som alternativ i den normale dressur (Hvis man igen ser på gennemsnits-dressurrytteren, der ønsker at have konstant kontakt og hænderne samlet). Men til hyggeridning, skovture, eller ridning, hvor du kan ride med løsere tøjler osv., så kan du fint ride med disse to.
Selvfølgelig kan det lade sig gøre at ride dressur på begge bid, hvor hesten går korrekt, og rytteren sidder korrekt, men i bund og grund er disse to bid ikke egnet til dressurridning, som vi kender den herhjemme. Det kræver en lidt anderledes ridning, end mange normalt gør...