Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Forskel på sidepull og hackamore?
Forfatter: 
Dato:  13-10-2007 22:10

Hejsa allesammen :)

Er der nogen af jer, der kan hjælpe mig med at identificere forskellen på et hackamore og en sidepull?

Altså, jeg kan jo godt se, at konstruktionen af de to ikke er helt ens

Men hvad med effekten? For mig at se, lægger begge jo et pres på næseryggen af hesten; men ligger der mere i det end det?

Kon gerne med sammenligninger af de to :)

Jeg ved, at der har været mange "bidløse" diskussioner, men jeg kan trods en omfattende søgning herinde ikke finde forskellen på de to

Håber I kan hjælpe :)

Mvh. Simone

0
0
Svar på denne tråd

Forskellen er såmænd...
Forfatter: 
Dato:  13-10-2007 22:36

Hackamoren ligger ikke kun pres på næsen. Den ligger pres under hagen og over nakken samt på næsen ved et træk i tøjlerne. Sidepullen ligger kun pres på næsen og tildels på siden af hovedet.

Hackamorens stænger øger også det reelle pres. Hvis du tager lige meget i tøjlerne på en hackamore og en sidepull, vil presset føles stærkere for hesten i hackamoren.

Som sådan kan hackamoren sammenlignes med et stangbid og sidepullen med et trensebid, men...

...ridemæssigt ligger der også en stor forskel. Hackamoren bør bruges med løse(re) tøjler. Du vil have en reaktion, tager i tøjlerne, får er reaktion og løsner tøjlerne igen. For at have den optimale virkning af dette bid, bør der ikke rides med konstant kontakt, så stængerne er vippet.

Sidepullen kan man ride med mere kontakt, men det er ikke nødvendigt - altså man skal ikke. For at få den optimale virkning af dette bid, bør man i vendinger ride med brede hænder, og føre hesten rundt i vendingerne.

Har du flere spørgsmål, eller vil du have uddybet noget, så spørg endelig videre...

Venlig hilsen Susanne og Sedoj
Fotografi * Webdesign * Sedoj

0
0
Svar på denne tråd

Hackamore
Forfatter: 
Dato:  13-10-2007 22:49

Ok, mange tak for svar :)

Hmm jeg kan ikke se, hvordan hackamoren lægger pres på nakken også?

Jeg har redet en del med hackamore, et lånt et, men jeg vil gerne have mit eget alternativ til min almindelige trense - spørgsmålet er så bare hvilket af de to, det bør være...

Jeg rider dressur, hvis det spiller nogen rolle.

Mvh. Simone

0
0
Svar på denne tråd

Hvis du ser på hackamorens...
Forfatter: 
Dato:  14-10-2007 08:04

funktion, så når du trækker tilbage i stængerne, vil der forekomme et vrid hele vejen rundt i sidestykkerne - det lægger et pres omkring nakken. Prøv at lægge hackamoren på hesten, placer dine fingre under nakkestykket, og tag i tøjlerne - dine fingre vil også få et let klem.

Jamen i og for sig burde det være bedøvende lige meget, hvad du smider på af disse to ting, når du rider dressur, da ridningen jo sådan set ikke sker fra hånden.

Der er ikke nogle ridebilleder på din præsentation, så jeg kan ikke bedømme derudfra. Men ser vi på gennemsnits-dressurrytteren, så vil denne gerne have en konstant kontakt til hesten, og så vil jeg nok bruge en sidepull.

Jeg er selv efter 12 år med hackamoren gået over til sidepull sådan lidt for spændingens skyld, og jeg har opdaget nogle små finesser ved Sedoj.

På hackamoren har jeg nemmere ved at tippe hans næse, hvilket gør, at det ikke bliver 100% rigtig bag-fra-ridning. Jeg har svært ved at lægge ham korrekt frem og ned, da han gerne går ned og ind på hackamoren.

Men det kommer fuldstændig an på, hvad du og hesten trives med. Du kan evt. forsøge dig med en grime, der sidder tæt omkring hesten mule, sætte et par tøjler i hver sin side, og ride lidt med det. Det er ca. den effekt du får med sidepull.

Sidst men ikke mindst, så kræver ridningen med en sidepull, hvis det skal gøre ordentlig, en bred håndstilling, hvor du føre hesten rundt i vendinger ved at føre hånden ud til siden. Og den ridning ligger jo et stykke fra den normale dressur.

Men ridning med hackamoren ligger jo også et stykke væk fra ridningen med trensebiddet, da du her ikke skal have kontakt til biddet medmindre du ønsker en reaktion fra hesten...

Så begge kan bruges som alternativ til den normale trense, men ikke som alternativ i den normale dressur (Hvis man igen ser på gennemsnits-dressurrytteren, der ønsker at have konstant kontakt og hænderne samlet). Men til hyggeridning, skovture, eller ridning, hvor du kan ride med løsere tøjler osv., så kan du fint ride med disse to.

Selvfølgelig kan det lade sig gøre at ride dressur på begge bid, hvor hesten går korrekt, og rytteren sidder korrekt, men i bund og grund er disse to bid ikke egnet til dressurridning, som vi kender den herhjemme. Det kræver en lidt anderledes ridning, end mange normalt gør...

0
0
Svar på denne tråd

Ridning i grime
Forfatter: 
Dato:  14-10-2007 11:42

Det gjorde vi forsøg med i går, og det reagerede hun fint på - uden tvivl fordi vi har redet en del mere med hackamore end alm. bid det sidste stykke tid.

Så hun finder sikkert hurtigt ud af en sidepull også.

Men du har i hvert fald kastet lys over forskellene, mange tak :)

Mvh. Simone

0
0
Svar på denne tråd

Det var så lidt...
Forfatter: 
Dato:  14-10-2007 19:45

Simone...

SOm sagt er begge dele lige gode at ride med efter min mening - det er bare forskellige ting, som man får ud af det, og ikke mindst lidt forskellig måde man skal ride på...

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider