Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hjælp til træningsprogram
Forfatter: 
Dato:  13-10-2007 20:57

Nu vil jeg gerne starte med at sige at jeg ikke har en stor forstand ang. optræning af heste så råd søges..

Jeg har fået en part på en skøn fjordhoppe, som har stået stille siden sommer da hun tabte sit føl. hun er ikke dressurhest, eller spring - kun skovturspony.

Vi har talt om, ejeren og jeg, at vi skal have bygget en primitiv roundpen her hurtigst muligt, så jeg kan longere hende, og få hende i en fin form så hun er klar til foråret så jeg kan komme på ryggen af hende. Jeg vil ikke op på hende før hun har sat rigeligt med muskler, da jeg ikke er den letteste.

Men hvordan kan jeg evt sammensætte et træningsprogram, så det ikke kun er i longe hele tiden?

I samme forbindelse vil jeg spørge om om man kunne introducere hende for en hestefodbold og lege med hende så hun kunne få lidt sjov motion den vej også? Og ja sådan så jeg også kan få smidt lidt vægt..

Jeg har så at sige fået frie tøjler, så jeg må gøre hvad jeg vil med hende, så længe ejeren er sikker på at det ikke er ondt..

Hendes foder står ejeren for så der vil jeg ikke blande mig... Jeg er kun ude efter træningstips...

På forhånd tak--

GooeyDuck

*

Med Jordbolle-partponyen

"Mille"

0
0
Svar på denne tråd

Glemte alder
Forfatter: 
Dato:  13-10-2007 20:59

Jeg glemte at oplyse at hun er 8 år gammel - og at hun ikke er trafikvant da ejeren bor langt ude på landet hvor der er minimum trafik...

GooeyDuck

*

Med Jordbolle-partponyen

"Mille"

0
0
Svar på denne tråd

Pas på bentøjet
Forfatter: 
Dato:  13-10-2007 21:17

Hvis det er en hest ude af træning ville jeg hellere have den løs på en alm bane.

Der er en stor belastning på de indvendige ben når hesten går på en volte og det lyder som om at hesten ud over at være muskelfattig evt har har et par kg for meget at bære rundt på??

Vil foreslå at du aktiverer hesten lidt ekstra ved at trække over f.eks. bomme.

Men noget af det bedste til at starte med er masser af skridtture der forlænges efterhånden. En fjordhest kan jo bære en del så mon du skal være så bekymret - så længe du ikke forlanger at hesten skal gå i en bestemt form skal den nok kunne klare det.

Træt af konkurrencesport - rid jagt!

Støt en god sag: www.politihesten.dk

0
0
Svar på denne tråd

Wallie
Forfatter: 
Dato:  13-10-2007 21:44

Tak for dit svar - ja hun har nok en 50 kg for meget, det sidder ved to deller i gjordlejet.. og så er hun noget slasket i rumpetten.. Som skrevet før er hun på diæt, hun skal bare aktiveres..

Der ligger en plantage 1 km fra hvor hun bor - jeg mener at den er på 80 Ha og det er tilladt at ride i den..

Men hvordan skal jeg starte op? ved at lade hende tosse rundt i roundpennen når den er bygget og så vente med longering?

Alle forslag modtages..

GooeyDuck

*

Med Jordbolle-partponyen

"Mille"

0
0
Svar på denne tråd

et link..
Forfatter: 
Dato:  14-10-2007 16:43

I mange tidligere tråde om genoptræning af heste der har stået stille i en længere periode, henvises der til nedyredoktor.dk da de har et udemærket træningsprogram, og god, overskuelig information om hvad man skal være opmærksom på når man skal til at genoptræne sin hest. Jeg smider derfor lige linket ind her også
http://www.netdyredoktor.dk/ sw14410.asp

Husk at være opmærksom på at ledbånd, sener mm. er mnoget længere tid om at blive trænet op end hestens kondition. Som du også vil kunne læse i linket opnås en forbedring af vævsstyrken bedst "ved skridt lige ud på hårdt plant underlag, dvs. på sti og vej (og ikke i en blød ridehusbund), da dette belaster led og sener i de korrekte vinkler uden rotationer af benet."

Hvis det var min hest der skulle trænes op, ville jeg altså starte med skridtture i et frisk tempo hvor længden af turene gradvist øges. - så kan I jo passende få trænet trafiksikkerhed samtidig.

Først derefter vil jeg begynde at forlange af hesten at den skal belastes ved volter på en bane.

om du starter i roundpennen eller med longering kan jeg ikke se der skulle være den store forskel på - i begge tilfælde kræver du jo af hesten at den skal "sno" sig rundt på en volte på ca 20m i diameter - om der er snor i hesten eller ej, spiller vist ingen rolle for hvor stor belastningen af benen er.

Just_me

Alle kan begå fejl - kunsten er at lære af dem

0
0
Svar på denne tråd

Justme...
Forfatter: 
Dato:  14-10-2007 19:14

tak for linket - jeg kigger lige på det senere i aften..

GooeyDuck

*

Med Jordbolle-partponyen

"Mille"

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider