|
|
| Hvordan lærer jeg min pony at stejle? |
| Forfatter:  |
Amanda |
| Dato:  |
06-10-2002 14:32 |
|
Hejsa...!
Min pony skal lærer at stejle når jeg står på jorden, men hvordan lærer jeg den det???
MVH Amanda "Som vist er bidt i hovedet af en gal hest" Hehe !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Hvordan lærer jeg min pony at stejle? |
|
|
det er da ikke noget man normalt ønsker at lære en hest......
Glem ideén er mit svar.Du kan nemt komme til skade, elelr din hest kan skade andre.
karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Hvordan lærer jeg min pony at stejle? |
|
|
Amanda, jeg har kun ET råd, lad være!
Lær din hest 10000 andre tricks - men lad være med at lære den at stejle, det kan gå så grueligt galt!
Hesten kan lære at bruge det imod dig, og så risikerer du at have en livsfarlig hest, som i værste fald kan ende med at måtte lade sit liv - da stejlen er den værste og farligste unåde, som langt de fleste mennesker har MEGET store problemer med at vænne hesten af med det igen. Se mit bortcensurerede indlæg om fælleskørsel til Hempfling-arrangement her
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| HELT ÆRLIG !!!! |
Amanda |
06-10-2002 16:07 |
|
Hvis jeg gerne vil lære min pony at stejle kan jeg så ikke få lov til det???
I svare ikke på mit spørgsmål !!!!!!
Så i behøver ikke at svare !!!
>:-(
MVæmligH AManda
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: HELT ÆRLIG !!!! |
Donia (Athos) |
06-10-2002 16:33 |
|
Amanda: Min veninde synes også at det var vildt fedt at lære sin pony at stejle. I starten var det sjovt, men det gik rigtig galt til sidst. Ponyen stejlede hele tiden. Bare den så en vanpyt stejlede den.
Du må selv om hvad du gør, men det er en tosset idé.
Og hvordan vil du vende den af med at stejle igen, når DU en dag er blevet træt af det??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
HeidiZ(Putin) |
06-10-2002 16:52 |
|
Syntes også det er en meget dum og tankeløs ting at lærer sin hest. Syntes du da det kunne være sejt at vise på rideskolen at din hest kan stejle? Jeg er stolt over at vise at min IKKE kan.
Det er utrolig farligt at lærer sin hest, og det kan jo være at den ikke altid bliver ved med at komme forlæns ned, men baglæns.
Den kan ramme dig i hovedet med dens hove. Kender en som lige er blevet syet 5 sting i ansigtet fordi hun trak en hest som stejlede.
Tænk dig nu om - det er ikke ment som kritik, men bare for at hjælpe dig, også må du jo tage det som du vil!! -HeidiZ(Putin)- *Der er massevis af modige og frygtløse mennesker - problemet er bare, at de er under 5 år gamle*
SÅ er min præsentation opdateret med en MASSE nye træningsbilleder (24/9-02):-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Passede engang en hest, der stejlede... En dag jeg red uden sadel på den, stejlede den og da jeg ingen sadel havde på, hev jeg den bagover. Der var heldigvis en hæk bagved. Ellers var vi styrtet! (Hesten fik en ordentlig forskrækkelse, så den stejlede aldrig mere)
Så hvis du vil lærer din hest at stejle, så være varsom med det. Den kan finde på at gøre det til en uvane og gøre det når du sidder på den.
Min mening er, at man kun skal lære heste man ikke rider på, disse ting. Eller ryttere der virkelig har FORSTAND på disse ting!!!
Anna
Tjek lige min hjemmeside og kom gerne med en kommentar i gæstebogen! http://www.geocities.com/ponier88
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
| Re: Amanda |
Prontus |
06-10-2002 18:53 |
|
Hej.
Jeg synes at det er en fed ide. Jeg har lånt en bog på Biblioteket om en masse triks til heste man kan lære dem. Fx. løfte ben og bukke og sån.
Bogen hedder: Træn Din Hest.
Spørg efter den på Biblioteket.
Held og Lykke. 
V.h Heidi.
P.s Hør dog ikke efter hvad de andre siger, om at det er en dum ide, men beslut dig grundigt først! Hvad er Bamse uden Kylling? hvad er Romeo uden Julie? Hvad er vi uden heste og ponyer? 
Chek min Hpér
www.pony-freak.webbyen.dk og www.pony-friends.webbyen.dk som jeg har med en veninde 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
HeidiZ(Putin) |
06-10-2002 19:07 |
|
Jeg kendte engang en som lærte sin pony at give 'pote' hver gang den fik noget. Det resulterede i at en dag da hendes lille søster ville give ponyen en godbid fik hun et los i maven så hun væltede og slog sig. -HeidiZ(Putin)- *Der er massevis af modige og frygtløse mennesker - problemet er bare, at de er under 5 år gamle*
SÅ er min præsentation opdateret med en MASSE nye træningsbilleder (24/9-02):-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
jeanne |
06-10-2002 19:27 |
|
Jamen jeg synes da også at det er fedt at vise hvor dygtig min hest er! Jeg kan da godt forstå at du gerne vil lære din pony noget specielt, men så skal du #%&"=¤)#( også være forsigtig! Lær den kun noget du selv kan kontrollere, og som den kun gøre ved en meget speciel kommando! Lige at stejle synes jeg måske er en lidt voldsom øvelse, specielt når du ikke er ældre, men jeg ville da gøre som Heidi siger, og så gå på biblioteket og lånale "træn din hest" Jeg vil derimod IKKE gøre som hun siger, og lade være med at lytte til vores advarsler, for der er med garanti ingen af dem der er ment hverken nedgørende eller irettesættende, men udelukkende fordi vi så nødig vil læse herinde om to mdr, at Heidi nu sidder i kørestol lammet fra halsen og ned, efter at hendes pony ved et uheld ramte hende, og brækkede ryggen på hende da den skulle stejle!!! Så gør dig selv en tjeneste og lyt til de andres råd - langt de fleste af dem er voksne og erfarne mennesker der kun vil dig dit bedste!!!
jeanne & Xan
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Vil DET sige... |
atengstedt |
06-10-2002 19:31 |
|
..at hvis jeg lærer min hest at standse på kommando, så vil den osse bruge det imod mig - og så kan jeg bare sidde dér på toppen af den til evig tid uden at komme ud af stedet???!;-D:-P
Nej, vel?
Hvis hesten iøvrigt ER UNDER DIN KOMMANDO, så kan du lære den hvad som helst uden risiko for, at den "bruger det imod dig"..
Det er ikke hvad du lærer den - men hvor godt du kender den!
Og SÅ er der naturligvis liiige Murphy's lov, som glimrende illustereres af HeidiZ: ALT kan gå galt, hvis uheldet virkelig er ude!
med venlig hilsen atengstedt
*ENHVER LØSNING FORANDRER PROBLEMET*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Vil DET sige... |
Nancie |
06-10-2002 19:37 |
|
Synes heller ikke det er noget du skal bevæge dig ind i. Hvad med bare at lære hesten at nege/bukke?
Du tager bare en godbid imellem forbenene på hesten og så finder den ud af lige så stille, at den for godbiden hvis den bøjer hovedet.
Og så evt lav en komando til. Evt "Buk!".
Men det tager laaaang laang tid at lærer en hest at bukke perfekt. Spørg mere erfarne om hjælp istedet for at give dig ud i det alene...fejl er sværre at rette på en hest.. MVH Nancie og TerroristenAL MAGT TIL NANCIE!;D Tjek min hjemmeside HER!SÆLGES:Stof dressursadel!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Amanda tag den med ro. |
|
|
Nu er det noget siden vi har hørt fra dig, det sidste jeg kan huske var at du ville høre . Hvordan får man sin hest hård i munden?
Det kan godt være at det er et seriøst spørgsmål denne gang men jeg har lidt svært ved at tro det når jeg tænker på hvad du har skrevet tidligere.
Caro "A good horse is never a bad color" "Horses never lie" "Considering the horse" af Mark Rashid. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Amanda tag den med ro. |
Camilla 1983 |
06-10-2002 21:40 |
|
Vi har en lille shetlænder på mit arbejde som vi udelukkende bruger til cirkus. Den kan en masse tricks bla spille død, bukke, stejle, rulle hive tæppe af, stå med forbenene på vores skuldre mm.. Men jeg vil sige PAS på, du skal være 100% på hvad du gør før du går igang, en lille misvisning og det kan ende grulig galt.
Min ridelærer har slet ikke været med til at træne denne pony, men synes at vi har gjort et godt stykke arbejde. Og selvom han er uddannet både det ene og det andet, så kom han galt afsted her for et par uger siden. Han ville prøve at se om han også kunne få ponyen til at lave de forskellige kunstner, men der resulterede i at han fik et spark lige i øjet, da hun stejlede fordi han stod forkert. Hans øjenbryn sprang og han mistede synet i 3 dage. Nu ser han heldigvis godt igen, men puha en oplevelse.
Det ser flot ud når man kan kontrolere sin hest på den måde, men det er ikke værd for enhver pris.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Chico kunne |
|
|
Min kat I pony kan - og behersker kun at stejle når han bliver bedt om det. Han kan dog ikke når jeg er på jorden, men når man sidder på hans ryg.
At han i dag (og da jeg red ham - for han er pensioneret) kun gør det, når han blir bedt om det er nok mit held.
Da Chico lærte det, for efterhånden 8-9 år siden, var det da også et udslag af en idé jeg havde fået - og at bukke på kommando kan han såmænd også.
Men som sagt er det mit held at det "kun" blev til et par cirkusnumre - som stadig vises af og til til stort morskab, og ikke til en ustyrlig unode.
Nok om det - og hvordan ponyen lærte det - ja det er vist saen uvedkommende. Jeg har senereset andre forsøg der er gået grueligt galt.
Her er ,hvis det virker, Chico.....
:-) Profil opdateret d. 30.09.02, med flere billeder.
http://www.springheste.tk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lær den at neje/bukke i stedet |
Camilla (Felur) |
07-10-2002 07:42 |
|
Min første reaktion på din indlæg, Amanda, var også at den slags bør man ikke "lege" med.
Specielt fordi du ikke er ældre og du måske har svært ved at se de fremtidige konsekvenser ved tricket.
Jeg kender også én, som måtte en tur på skadestuen og syes i hovedet pga. en stejlende hest
Så lad være...
Brug energien på at lære hesten at neje  Altså ned på det ene knæ, som en slags hilsen.
Forestil dig, at du har været ude at starte stævne. I har fået en placering og da du har fået rosetten, så beder du din pony om at neje, som tak for rosetten. Det vil høste vild jubel og glæde blandt publikum  En stejlende hest på en stævneplads er ikke helt så velset...
Lån (som en del andre har foreslået), "Træn din hest" af Natalie Penquitt på Biblioteket. Der står trin-for-trin hvordan du lærer øvelserne.
Bare husk, at der skal være en meget blød bund ellers kan hesten skade sig selv, når den lægger sig på knæ. Med venlig hilsen Camilla (Felur)
Mangler du en lækker kandar? Eller en Wintec dressursadel? Eller en kantsyet trense? :-) Så se her 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Lær den at neje/bukke i stedet |
|
|
Atengstedt - normalt er jeg meget enig med dig, men mener du virkelig, at en 13-årig skal lære sin hest at stejle? At hun kan styre det, og kan holde det under kommando? Se mit bortcensurerede indlæg om fælleskørsel til Hempfling-arrangement her
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Lær den at neje/bukke i stedet |
Steffi |
07-10-2002 08:40 |
|
Hej Amanda,
Problemet med at lære en pony at stejle er ikke at lære den kommandoet "stejl", det der er svært er at lære den kommandoet "ned".
Og det er den nødt til at kunne for at du kan kontrollere øvelsen. Måske var det en idé at lære den nogle enkelte "til jorden" øvelser først som at neje og ligge på kommando, hvor hesten lærer at skelne mellem at starte en øvelse, altså startkommandoen og at slutte den igen. Skal den lægge sig ned f. eks. "down" skal den op igen "op".
Har den og dig fattet principperne i det kan du såmænd sagtens lære den at stejle.
Alt dette under forudsætning af at du ikke har tænkt dig nogensinde at sælge din pony. For så kan der ske ting som med ridelæren der blev sparket i øjet, nemlig at der er nogen der ved en fejl kommer til at bede den om et kommando. Vil du alligevel af med en pony der kan disse ting er du nødt til at sælge den med en uges eller 14 dages brugsanvisnings-undervisning. Sådan at vedkommende lærer hvordan man får den til ting, og hvordan man får den til at holde op igen.
Og husk også, uanset hvad du lærer den aldrig at belønne den for en ting du ikke har bedt den om. Hvis den f.eks. tilbyder at neje eller stejle uden du har givet kommendoen, så ignorer den. Bliver den ved, så træk lidt med den eller afled opmærksomheden på andre ting.
hilsen Steffi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| en anden "kunst" |
|
|
jeg lærte min hest at bøje nakken, nårjeg trykkede ham mellem ørerne, så kunne jeg lige så stille glide ned over halsen på ham.
det var en sjov måde at stå af på, synes jeg.
med hensyn til at lærer den at stejle, så pås godt på, for det er svært at vænne den af med det igen.
min kusine forslog mig, at hvis en hest stejlede, så skulle man have en pose med vand eller et æg (ukogt), og når hesten/ponye så stejlede skulle man slå ægget eller vandet ud mellem dens ører, så ville den tro at det var dens eget blod og eftersigende holde op med at stejle for altid.
jeg har aldrig helt fundet ud af., hvad jeg mener om metoden og har aldrig set den blive brugt i virkeligheden. men spørg doig selv om det er sådan noget, du nsker for din pony ? hvis den nu bliver solgt og køber så anvende denne metode for at vænne den af med "unoden" ???
"kun når jeg er alene, kan jeg samle de tanker, som jeg får ved at være sammen med andre". LDL
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| :o) |
Mattie |
07-10-2002 15:12 |
|
Jamen altså, stejle ?
Min veninde har lært hendes hest det.
Ved ikke hvordan.
Men det var da sjovere at få hesten til at neje.
Det har hun også lært sin.
Det var noget med en masse godbider, og løfte forbenet og bukke det stille tilbage med godbidder i den hånd. Til sidst kunne den.
Louise. If You´r not making dust, you´r eating it !14> 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: :Tina MJ |
atengstedt |
07-10-2002 16:18 |
|
JA, Du har ret - vi plejer at være rimeligt enige..
og Nej, jeg mener ikke, at ENHVER 13 årig skal lære enhver hest at stejle på kommando!
(faktisk checkede jeg slet ikke præsentationen for at fuínde amandas alder, inden jeg svarede)
Jeg mener bare, at den generelle ide om, at hesten vil "bruge det imod een" skal henlægges under hårdnakket overtro (sammen med indlæggene om smitsom krybbebidning og det nyttige i tilridning af to-årige)
En hest kan sagtens lære at stejle på kommando uden senere at ville "misbruge det"
Det kræver imidlertid, at hesten virkelig lærer det som et trick, der kun udføres på een bestemt kommando.
Vores gamle Pony kan stejle på kommando - hun har kunnet det i al den tid vi har ejet hende - og hun har ALDRIG "misbrugt" det.
Kort efter vi fik hende, kom hun een eneste gang for skade at stejle uden vi ønskede det - Simpelthen fordi vi uforvarende gav hende tegnet til det..
Sælger opklarede "mysteriet om den umotiveret stejlende pony" for os.
Faktisk tvivler jeg lidt på, at en hest har intelligens nok til at have et sådant "gustent overlæg", at den bevidst kan misbruge et indlært trick til fx. at undgå kedeligt arbejde - medmindre den adskillige gange under de samme omstændigheder har oplevet en (for hesten)positiv respons på det umotiverede stejleri!
med venlig hilsen atengstedt
*ENHVER LØSNING FORANDRER PROBLEMET*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
*Tullepigen* |
07-10-2002 17:20 |
|
Stakkels pige der gerne vil lære sin hest at stejle...
Det kan man sQ da godt, og det kan da osse være vildt fedt, lad dog hver at svare, hvis i kun kan komme med de dumme komentarere...
:-D *Tullepigen*:-D med Frodo og Patricia... Jo mere man elsker, desto mere lider man!
>o<Christiania længe leve>o<
PS. Smut forbi min præsentation: http://www.heste-nettet.dk/lodge/vis.php?id=8818
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Kristine |
07-10-2002 18:32 |
|
Ja, jeg kan da godt se at det kunne være sjovt at lære sin hest at stejle... men tænkt på hvor mange andre sjove ting man kan lære sin hest, og som er langt mere ufarligt. "Træn din hest" er en god bog, som andre har nævnt, hvor der også står adskillelige tricks i som du kan lære i din pony, og der står nemt forklaret hvordan man gør det.. som spanske skridt, at lægge sig ned, krydse dens ben, samle en ting op og give den til dig,.. og flere,.. men der står ikke hvordan man får sin hest til at stejle,.. det kan være der er en grund?,..!!
Kendte også en pony der kunne stejle på "komando", når man hævede en godbid over hovedet på den.. det kunne godt have udviklet sig til en farlig situatione...
Vh Kristine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Jeg har lært min pony at give pote og at sparke bagud på kommando når jeg sidder på hende. Men det med at sparke bagud har resulteret i at hun bukker konstant. Jeg er ved at blive vant til det nu, men kan IKKE starte dressur længere, for sommetider bliver hun sur når jeg sparker til hende med sporen, og så bukker hun! Og det er ikke noget små pjat, med små bukkespring, tværtimod. Det er squ de helt store og hun kan blive ved, med at bukke 4-5 gange lige efter hinanden! Jeg er ked af at jeg lærte hende det, men jeg har lært af min fejl og gør det aldrig ved nogen hest igen!Dont Dream it! Do it! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sparke bagud på kommando |
Camilla (Felur) |
07-10-2002 20:53 |
|
Akkeja... det var nok ikke lige det smarteste at lære en hest. Hesten behøver ikke en gang at kunne det på kommando, før end det går galt...
For 1½ uge siden, så skulle en pige på 12 år bare lige rette en halesnor til på et skridtdækken, mens rytteren sidder på. Hesten drejer pludselig 90grader og sparker bagud.
Resultat: Krykker og beskinne i 4 dage indtil hævelsen var faldet så meget, at der kunne tages røngtenbillede.
Hvad røngtenbilledet viste? Jo, 1 stk. overrevet korsbånd og direkte vej til operationsbordet.
Hun kommer ikke til hest det næste ½ år
Heste er store, tunge dyr, som skal behandles med respekt. Undlad at lære dem noget, som kan blive til fare for en selv. Stejleri betegner man normalt som en (farlig) unode og det er der en grund til! Med venlig hilsen Camilla (Felur)
Mangler du en lækker kandar? Eller en Wintec dressursadel? Eller en kantsyet trense? :-) Så se her 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Stejle på kommando |
|
|
Jeg lukkede 2 heste ud igår, og de var godt oppe at køre!
Den ene af dem stejler tit når hun bliver ophidset (på den gode måde, og har aldrig gjort det med rytter), og som altid stejlede hun også lidt igår. Men pludselig kommer hun for højt op, og falder lige ned på ryggen! Jeg står i nogle meget lange sekunder, og ser hende kæmpe en kamp for at komme op igen, men hendes bagparti, vil ikke rigtig samarbejde...Vi får hende hurtigt ind i fred, men kan se at hun har rigtig ondt!! Dyrlægens konklusion var at hun havde brækket de nederste hvirvler (ligesom hvis vi brækkede halebenet), og at hun havde sluppet virkelig billigt!
Min pointe er at det ikke er altid at hesten ved hvor højt den kan komme op, uden at vælte. Men det vil du måske også lære den, Amanda (eller hvad fanden du hedder)!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
*Tullepigen* |
08-10-2002 20:53 |
|
Der er FAKTISK nogle der optræder i shows med en stejlende hest, hvor de slev sidder på ryggen af den...
GO FOR IT Amanda...
Dewt er sQ ik' så farligt...
:-D *Tullepigen*:-D med Frodo og Patricia... Jo mere man elsker, desto mere lider man!
PS. Smut forbi min præsentation: http://www.heste-nettet.dk/lodge/vis.php?id=8818
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Camilla (Felur) |
09-10-2002 07:39 |
|
> *Tullepigen* skrev:
> Der er FAKTISK nogle der optræder i shows med en
> stejlende hest, hvor de slev sidder på ryggen af
> den...
Ja, men de mennesker har ofte livslang erfaring i træning af den slags numre!
*Tullepigen* du er 13 år og er måske ikke gammel nok, til at forudse den konsekvenser "tricket" måtte have.
Prøv at læse TheRiders indlæg. Hun lærte sin hest at sparke bagud og nu bukker hendes pony konstant. Det havde TheRider ikke tænkt på, da hun lærte ponyen tricket og det er et problem den dag i dag, fordi ponyen ikke kan gå et almindeligt dressurprogram uden at bukke.
> GO FOR IT Amanda...
> Dewt er sQ ik' så farligt...
Det tror jeg stadigvæk at det er, når man ikke har erfaringen med den slags træning. Alle numre med 3 til 4 hove til jorden er ikke tilnærmelsesvis så farlige - det er dog dyr på 500kg. vi har med at gøre.
Hvad nu hvis de 500kg. vælter?
Der kan ske mange skader, med så stort et dyr, når så mange kilo vælter til jorden.
Hvad med de jernsko, vi sætter på hestenes hove?
Når de fægter rundt deroppe i luften i faretruende hovedhøjde?
Du har ikke 100% styr på i hvilken bane hovene bevæger sig deroppe, du ved ikke hvor eller hvornår de lander på jorden igen.
At opmuntre til at lære hesten det vi populært kalder en uvane eller handelsfejl, det er forkert!
Amanda, prøv lige at give svar på nogen af alle spørgsmål, som bliver stillet gennem hele tråden. Vi har ikke hørt fra dig længe... Med venlig hilsen Camilla (Felur)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Julie Essom |
09-10-2002 09:28 |
|
Sikke en dum ide!!!!!!!!!!!!!!!!
Jeg fik selv den ide at lære min hest at bukke så det gik jeg da også igang med! Idag kan han bukke og alle er da også vildt impunerede over hvor dygtig han er og hvor sødt det ser ud!
Den eneste der ikke er det er mig selv! Nu har jeg kæmpet med med ham i laaang tid med at få ham til at løfte hove! For hver gang jeg tog det ene forben lagde han bare vækten i dette ben og nejede med det andet! Og så troede han jo at han var vildt dygtig--NOT! Nu har jeg endelig fået ham til at løfte hoven efter hårdt arbejde!
Så mit råd er at du skal tænke dig om!!
Knus Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
*Tullepigen* |
09-10-2002 12:11 |
|
Camilla: Jeg er sQ ik' dum bare fordi jeg er 13 år, jeg sir' sQ stadig Go For It Anna...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| *Tullepigen* |
|
|
Camilla siger jo ikke til dig, at du er dum.
Hun forsøger at forklare dig hvilke konsekvenser det kan have, at man finder på at lære sin pony at stejle.
Du burde være glad for at hun fortæller dig det, så du VED hvad der kan ske - så du ikke SELV forsøger dig med det.
Det KAN gå MEGET galt, uanset om man er barn, teenager eller voksen.
Rådene herinde bliver givet, fordi man f.eks. bekymrer sig om hvad der kan ske ved at forsøge sig med dette "trick".
Det er ikke for at være på tværs, men for JERES skyld - husk det.;)
Hilsen LouiseN
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: *Tullepigen* |
|
|
OK. Det ser måske lidt blæret ud, hvis ens hest kan stejle på komando. Men det ser ikke så blæret ud, hvis det lige pludselig ligger 500 kg heste på ryggen og roder rundt med en lille pige under sig!! Det man ikke dør af lærer man af
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Amanda - prøv lige at læse det her... |
Camilla (Felur) |
11-10-2002 07:13 |
|
Det her indlæg er kommet inde på Hyggen. Læs oså det allerførste indlæg i tråden.
Det er et rigtigt kedeligt eksempel på, hvordan det kan gå... Med venlig hilsen Camilla (Felur)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Amanda - prøv lige at læse det her... |
susanne og Sedoj |
12-10-2002 19:04 |
|
Jeg synes lidt det virker som om, der er kommet en masse PAS PÅ indlæg. Jeg har lært en hest at stejle. Han kunne det godt nok i forvejen-bare ikke på kommando, men han gjorde altid, når han ikke fik sin vilje. Jeg fik så kontrol over det, ved at lære ham det.
TÆnk, hvad der sker når vi lære vores hest at galoppere. Hvis vi gallopere i skoven kan hesten stikke af og vælte og smadre rytteren. Problmet er ikke om hun skal lære det. Hvis hun vil lære det, så lad hende dog. Men derimod skal hun lære det ordentlig.
Jeg brugte også denne øvelse for at kunne styre, hvor højt han kig op osv. Efter jeg lærte ham kommandoen for stejl, gjorde han det ikke umotiveret længere. At lære hesten at give pote og så videre kan jo også være farligt, hvis man kommer i vejen.
Jeg var ikke mere end 15 år dengang.
Hilsner og Vrinsk fra Susanne og Sedoj Besøg min hjemmeside http://devoted2.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Amanda - prøv lige at læse det her... |
|
|
jeg synes stadig det er en dum ide, man skal ikke lære hesten noget, som senere kan blive farligt. det atgalopere er i sig selv ikke farligt, når man har kontrol over det.
men at lære en hest at stejle kræver erfaring, og det kræver at man har helt styr på hesten, ellers så kan det meget nemt ende galt. ingen af os ved hvor meget erfaring Amnada har. så derfor er det en dum ide, da det kan give ponyen/hesten griller, hvis man lærer den noget som amn senere ikke kan styre. ligesom når en uerfaren rytter tilrider. du behøver bare tage ud påde nærmeste rideskoler og se, hvor farligt sådan en hest kan blive. hvis rytteren er uerfaren og ikke modtager hjælp....
"kun når jeg er alene, kan jeg samle de tanker, som jeg får ved at være sammen med andre". LDL
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|