Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Trailer-overvægt?
Forfatter: 
Dato:  11-10-2002 12:48
Ja jeg vidste ikke lige hvad emne ellers mit spørgsmål kunne postes under.

Er der nogle der ved hvor stor en bøde man kan få for at køre med hhv. 50, 100 og 200 kg overvægt i sin trailer hvis man har trailerkørekort? Min bil mangler at blive vejet op. Så må den gerne trække de sidste kilo, men i mellemtiden ligger jeg jo og kører 1 hest ad gangen.

-Randi
0
0
Svar på denne tråd

Re: Trailer-overvægt?
Forfatter: 
Dato:  11-10-2002 12:58
Sakset fra http://www.teori.dk/loven/bodetaksteripolitisager.htm

Måske det er det du mener?

Vægt og akseltryk:
85, stk. 1 Akseltryk:
jf. JM bkg.
Fører kr. 20,- pr. %
Ejer kr. 50,- pr. %
afrundet til nærmeste med
50 delelige tal.
Akseltryk udregnes i % i forhold
til køretøjets tilladte akseltryk.
Såfremt overskridelsen ikke over
stiger 7 %, men for enkeltaksler
udgør mere end 500 kg., er bøde
taksterne således:
Fører kr. 125,
Ejer kr. 300,
85, stk. 1 Totalvægt:
jf. JM bkg.
Fører kr. 20,- pr. %
Ejer kr. 50,- pr. %
afrundet til nærmeste med
50 delelige tal.
Overlæs udregnes i % i forhold
til køretøjets tilladte totalvægt.
For mindre køretøjer (under
3500 kg totalvægt), nedsættes
bøden forholdsmæssigt med
indtil det halve.
85, stk. 1 Fælles retningslinier
jf. JM bkg. for vægt og akseltryk:
Hvis der konstateres både for
stort akseltryk og for stor
totalvægt, beregnes bøden alene
efter den højeste procentover
skridelse.
Dumpers: Samme takst som store
køretøjer.
I gentagelsestilfælde forhøjes
bøden til ejeren med 200 kr.
pr. forstraf.
Derudover fordobles den herved
fremkomne bøde ved flere end
10 forstraffe, medmindre den
tiltalte har en frigørelsespe
riode på 2 år vedrørende de
tidligere forseelser.

Mvh PiaR
Uden appetit skal man hverken spise eller elske.

Stutteri Montana
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-10-2002 17:28
Jeg ved ikke med bøderne, men en af min bekendte måtte læsse to heste af traileren ude på en landevej på grund af overvægt:-( Heldigvis havde de kun 500 meter hjem og hestene var køreheste=vant til at blive trukket sammen i en linie.

Hvor meget overvægt de kørte med kan jeg ikke lige huske, men ifølge dem selv var det ikke overdrevet (jeg ved ikek hvor meget en Toyota Pick-up må trække).

Så pas på hvis du møder en hård betjent:-)

MVH
Wivian.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-10-2002 20:26
Jeg synes det er uprofessinelt at bede folk om at hive hesten ud af traileren ved overvægt.
I princippet kunne man jo stå på motorvejen med 2 heste og have 200 km. hjem. God gå tur siger jeg bare.
De ved jo også kun om man har over vægt hvis man kan køre op på en vægt, medmindre selvfølgelig at traileren vejer for meget i sig selv til den bil der trækker den
0
0
Svar på denne tråd

Re: jf Fuglen/at veje traileren med last...
Forfatter: 
Dato:  11-10-2002 20:50
Fuglen: ... af samme årsag 'færdig-vejes' (= max. totalvægt med last) de fleste trailere nu om dage, så man blot behøver at sammenholde trailerens papirer med bilens, for at tjekke, om du kører lovligt - altså uden hensyntagen til hesten/-es reelle vægt. Men det betyder så desværre samtidig at du også kan blive dømt, selvom du rent faktisk kun har én hest med (og dermed i praksis er under gyldig vægt). Så det er altså både godt og ondt. Og ja, jeg er da helt enig i, at man da ikke kan læsse såvel én som x antal heste af midt på en vej... Hmmm, lyder underligt!
0
0
Svar på denne tråd

Re: jf Fuglen/at veje traileren med last...
Forfatter: 
Dato:  12-10-2002 09:25
Hvis man har kørekortet i orden, så kan man ikke dømmes på trailerens totalvægt, uanset hvad der er i eller ikke er i den, men er kørekortet IKKE i orden, så kan man ganske rigtigt.

Dvs. at man enten har trailerkort og trækker max. det tilladte (og her kender jeg ikke reglerne for at køre med en trailer, hvor totalvægten er højere end bilen må trække), eller at man har vejet bil eller trailer ned, sådan, at den største tilladte totalvægt på enten bil eller trailer er max. bilens egenvægt +50 kg.

Hvis man fx. har en bil, der iflg. reg.attesten må trække 1500 kg., men bilen vejer 1100 kg. så kan man gratis få en ny reg.-attest hvor der står, at bilen kun må trække 1150 kg. - så har man lov at spænde en to-tons trailer efter bilen, bare den ikke vejer mere end det tilladte, når man kører med den, dvs. at man fx. må køre med en tom trailer med en egenvægt på 675 kg. eller med en trailer med en egenvægt på 600 kg. og en hest på 550 kg. uanset at der som totalvægt står 2000 kg. på traileren.

Man må også veje traileren ned, sådan at den max. må veje bilens egenvægt + 50 kg. men så betyder det, at den skal til syn hvis man køber en større bil. Som regel er det lettest at veje bilen ned, hvis man kører med flere forskellige trailere - så kommer man ALDRIG i problemer, med mindre traileren vejer mere end det man må trække med bilen UANSET den totalvægt der står på traileren.

Hvis man med samme trailer og bil kører uden trailerkort og IKKE har vejet en af delene ned, således at både bilens og trailerens reg.-attest viser en totalvægt på over bilens egenvægt +50 kg. SÅ klapper fælden, og man får en bøde på 3-4000 kr. og kan risikere at skulle efterlade traileren på vejen. Jeg tror nu altså ikke, at politiet kan tvinge en til at læsse hestene ud, de kan bare tvinge en til ikke at køre videre, og så lade bil og trailer stå og tilkalde en, der kan køre hestene hjem - jeg formoder ikke, at politiet er interesserede i løse heste på motorvejen.

Jeg har for nyligt "forsket" lidt i emnet ifm. trailerkøb og fandt ud af, at så længe kørekortet er i orden, så er bøden ikke særlig stor, hvis man læsser sin trailer (campingvogn) lidt for tungt - så er risikoen rundt regnet en bøde på 500 kr. hvis det drejer sig om få %. Men camping-hjemmesiderne oplyste, at mange bliver snuppet med et vogntog, de ikke har kørekort til og 30-50% overvægt, og SÅ klapper fælden - men hvem kører vel med en hest, hvor bilen trækker 30-50% mere end den må?

Prøv at søge lidt på camping-hjemmesider, der står en del om det, og så er der en test på Rådet for Større Færdselssikkerheds hjemmeside hvor man med bilens og trailerens reg.-attest i hånden kan indtaste vægtene og få et pålideligt svar på, om man kører lovligt eller ej.

Men husk, at det er kørekortet, der afgør meget i disse sager.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-10-2002 09:39
Tja, dette skete før man skulle have trailerkørekort (det var ihvertfald ikke det, der var problemet) og som sagt aner jeg ikke, hvor bilen måtte trække, men de blev tvunget til at læsse hestene af og enten køre med en ad gangen eller ringe efter en trailer til.... Uansvarligt af politiet: Ja, men det endte godt, da begge heste var vant til diverse underlige gåture og de ikke havde ret langt hjem.

Jeg tvivler meget på, at politiet ville have gjort det, hvis de nu stod på en motorvej istedet for en stille landevej.

Hvordan politiet fandt frem til at de kørte med overvægt, aner jeg heller ikke, men jeg ved, at bilen godt måtte trække traileren i løsvægt og åbenbart også med en hest i; bare ikke to...

Jeg ved, at min far i en Toyota Avensis måtte trække traileren med heste (han undersøgte det, da han skulle transportere mig og dyret til min efterskole og tilbage igen), så jeg går ud fra, at en Pick-Up også må (den er jo væsentlig større; både i vægt og motorstørrelse).

MVH
Wivian - der intet forstand har på trailerregler og kørsel.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  13-10-2002 14:32
en mærkelig ting, og hvor for man så det helt konkrete svar, for vores politi aner intet om diverse ting og regler... (eller også gider de bare ikke tage det seriøst...)

Jeg har på nuværende tidspunkt ikke trailerkørekort, men må stadig gerne køre bilen (træk m/bremser= 1150kg) ifølge (+50kg)reglen...
traileren jeg plejer at låne har en totalvægt på 1500kg, men kun en egenvægt på 675kg. og min den gamle vejer ca. 425-450kg. så da kører jeg jo fint lovligt...

kørte så ikke lige lovligt da vi var til dyrskue, da jeg kørte selvsamme bil og trailer, men med molly bagi (hun vejede ca. dengang 600-650kg.) så det var reelt overvægt...

Det vi har overvejet er at anskaffe en bil der må trække 2000kg. (sikkert en 4hjulstrækker eller lign.) og så en trailer med en totalvægt på 2000kg. der må laste ca. 1400kg. - og så lige få taget det trailerbevis med på kørekortet...
så burde det vel være lovligt selv om det overstiger 3500kg. eller hvad???
hvad er reglerne da???

Nu er problemet imidlertidigt ikke så stort da vi har en traktor og bare mangler en kreaturvogn til sommer, for så kører jeg i den (traktoren registreres til dette formål, så alle med kørekort må køre den)...
så er der kun den kedelige ting ved det at man lovligt kun må køre 30km/t. men jeg skal ikke længere end max. 30km udover dyrksue+kåring som er ca. 40-45km væk...

Birgit (Gipsy&Molly) B-)
ringridning det er noget der rykker (y)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  13-10-2002 15:21
Birgit, jeg tror kun, at 3500 kg. reglen gælder uden trailerkort, en af de ting som netop trailerkort giver adgang til er at køre vognlæs over 3500 kg.

Jeg har forsket MEGET i dette emne, det skyldes, at jeg arb. i et bilfirma hvor heller ingen kan finde ud af reglerne, og hvor jeg regelmæssigt får rodet mig ud i diskussioner om det, og at jeg jævnligt diskuterer det med et familiemedlem der har trailerkort og derfor tror, at han ved ALT om emnet og om de hastigt skiftende regler (der er INTET ændret i loven om trailerkørsel de sidste 6-7 år bortset fra en eller anden detalje, som ikke er relevant i denne diskussion), hans seneste påfund er, at man ikke må køre en trailer, der vejer mere end 750 kg. uden trailerkort, men det må man altså GODT - og så selvfølgelig fordi jeg gerne ville vide, hvornår jeg kørte lovligt, og hvornår ikke.

Man kan IKKE få ordentlige oplysninger hos politiet, de ved intet om det, en dag ringede jeg til adskillige politistationer, hvor ingen kunne give svar før en eller anden snarrådig politibetjent (det var sikkert en af dem, der både havde overskæg og talte jysk) anbefalede mig at ringe til Rådet for Større Færdelssikkerhed, og søreme om de ikke havde en brochure om det. Sidenhen er de desværre holdt op med at trykke denne brochure, men på deres hjemmeside er der stadig en pålidelig test der kan påvise, om man kører lovligt eller ej.

Rådet for Større Færdelssikkerhed henviser til Færdselsstyrelsen, som er dem, der laver lovene vedr. trafik, de SKAL og KAN give rigtige svar.

Jeg har også været hoppet på limpinden med at kontakte køreskoler, som tilbyder trailerkort, men stik imod alle regler og al anstændighed giver de forkerte oplysninger - både pr. telefon og på nettet. Jeg har prøvet flere køreskolers test på nettet og de viser andre resultater end dem, fra Rådet for Større osv. - men de kunne allesammen tilbyde mig at tage et trailerkort hos dem (som jeg med min nuv. bil overhovedet ikke har glæde af, det ville berettige mig til at trække 25 kg. mere efter bilen var synet).
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  13-10-2002 19:05
Tak for alle rådene.

Jeg havde også hørt at det ikke var så kritisk når kørekortet er i orden. Og det er det. Min bil har en max. anhængervægt på 1600 kg og traileren vejer 800 kg med totalvægt 2000 kg. Så der er ingen problemer med 1 hest i og med 2 små kommer jeg jo så over, og såfremt jeg skulle finde på at proppe varmblodsen på 172 cm derind er der selvfølgelig et problem hvis der skal være en hest mere. Men det gør jeg nu nok heller ikke, for så kan det være bilen siger fra.

Jeg vil prøve rådet for større færdselssikkerheds hjemmeside

-Randi
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-10-2002 11:24
Og så til alle os, der ikke har trailerkørekort, men har vejet bilen ned i henhold til + 50 kgs reglen. Tag lige og print testresultatet fra færdselsstyrelsens hjemmeside ud, så man kan vise de uvidende betjente at man kører lovligt!!
MVH Sara
Rigtige mænd - muger ud for deres kæreste!!:-D
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider