Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Min dejlige hoppe R gået amok
Forfatter: 
Dato:  10-10-2002 19:47
Hejsa...
Jeg har et problem..
Min højt elskede hoppe er gået helt amok..
Jeg fik hende for 3 måneder siden og der har egentlig ikk været noget galt..
For en uge siden blev jeg smidt af hende hvor hun stejlede og bukkede..
Jeg har ikke kunne ride hende siden..
Jeg forstår ikke hvad der er sket..
Før jeg begyndte at komme ud og passe hende og sådan har der ikke rigtigt været andre som har redet på hende..
I dag da jeg var ude og PRØVE at ride på hende fik jeg af vide af en anden pige at jeg ikke måtte sparke for hårdt til hende for de havde lært hende (min hest) at stejle hvis man sparkede til hende..
Altså.. Hvad skal jeg gøre?

Hvorfor stejler og bukker hun lige pludselig?

Ps: Hun er 6 år gammel
Håber i kan hjælpe for jeg vil ikke miste hende :{-(
0
0
Svar på denne tråd

Re: Min dejlige hoppe R gået amok
Forfatter: 
Dato:  10-10-2002 20:32
Få dyrlægen til at checke den, måske er den kommet til skade på folden. Der er helt sikkert en eller anden grund til, at den gør sådan, og som det første må du med nogenlunde sandsynlighed sikre dig, at den ikke har ondt nogen steder, først derefter kan du begynde at lede efter andre årsager.

Jeg forstår fra indlægget, at du sagtens har kunnet ride hende indtil den dag?
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-10-2002 20:33
stakkels dig:-(
det er ikke en rar situation at stå i!
kan hun måske have problemer med ryggen?
håber du finder ud af hvad der er gået galt...

>o< "sig ikke alt, hvad du ved,
men vid altid, hvad du siger" Mattias Glaudius8-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-10-2002 20:36

Jeg har egentlig ikke noget løsningsforslag, men de har da været totalt hjernedøde, dem der har lært hende at stejle, når man sparker til hende. En ting er at lære hesten at stejle uden man ved, hvad man laver. Men at signalet til det skal være et spark, er da torskedumt. Normalt hvis en hest vil stejle skal man jo netop give den et ordentlig los for istedet at få den fremad, men det er jo slet ikke muligt her.
Men hvad skete der, da hun pludselig stejlede. Blev hun forskrækket over et eller andet? Forsøgte du at lave en "ny" øvelse som i ikke har prøvet før, så hun måske blev forvirret? Har du tjekket at sadlen ligger som den skal. Er tænderne ordnet? Er hesten kommet på stald, så den har mere indebrændt krudt end før? Kulden kan måske også få hende til at blive mere vågen/vild. Var det lige, da du sad op, hun stejlede og bukkede, så kunne det evt være gjordkrampe. Der er mange muligheder og det er svært at svare, når man ikke har set/prøvet hesten. Mit bedste råd vil være at du skal få tjekket at hesten ikke fejler noget/har ondt og så få noget god undervisning/hjælp.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-10-2002 20:39
At være bange for sin egen hest er bestemt ikke rart!! (Taler af erfaring). Men at vide at hun måske har smerte og måske bare er drilsk er overhovedet ik rart!
Men som de andre skriver; få Dr. Dyr til at kigge hende igennem...

Knus fra Vinnie_M
(Som har fået opdateret sin præsentation den 09/10. Og som søger en låne hest, kig på min præ. for mere info.)
*** En mand uden en kvinde er som en fisk uden vand...!! ***
Citat: min far...
0
0
Svar på denne tråd

Spader
Forfatter: 
Dato:  10-10-2002 21:30
Altså dem som har lært din hest at stejle!
DET ER DET DUMMESTE MAN KAN GØRE!
Jeg kender en der har gjort det og hun har fortrudt det men det er desværre ikke sådan til at lave om. *SUK*
Det værste er at jeg kender en anden der lærte en RIDESKOLEHEST at stejle hvis man tog i tøjlen eller sparkede og den brugte de til små nybegyndere... Hun lærte den også at hvis man faldt forover på halsen på den så skulle den stikke af. SUK SUK SUK

Kommentar til det sidste:
Hvor dum har man lov til at være...

Suk Suk Suk

Mange siger at nordbagger er dumme!
Mange siger de er grimme!
Men har de nogensinde redet på en??

Nej sikkert ikke!!B-)(y)
0
0
Svar på denne tråd

Re: Spader
Forfatter: 
Dato:  10-10-2002 22:17
haft hest sammen med en der ikke havde problemer med sin , men en dag må hun slet ikke komme op , hvis det dog alligevel lykkedes hende at komme op stejelede og bukkede han. men det var så vidt jeg huske pga. han havde undt i ryggen, men hun fik vist et geleunderlag og red med lammeskind og det hjalp meget jeg har en dejlig vapser på 1 ½ år som grne vil have en at parre sig med ...kig på præ og få et glimt af vidunderet
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-10-2002 10:09
Jeg synes det lyder som om din hest har ondt. Ved ikke hvor men det kan meget vel være ryggen. Khamill havde problemer med ryggen hos sin tidl. ejer, og begyndte at løbe med hende.

Så få en dyrlæge til at se på hende, og hvis han ikke kan se noget, så få evt. en som Tove Nielsen ud, det kan jo være det er noget psykisk.

Rose
~~§(Khamill)§~~
-----"Køw' mig en bøf!!!"-----
Citat: Garfield

Læs tråden der gjorde HN til et bedre sted at være her(y) -Hvis du da kan fange linket! >o<
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-10-2002 18:18
Hvad er der i vejen med at lære sin hest at stejle på kommando??
Det er en sjov øvelse, der rent faktisk kan bruges senere hen.
Jeg havde jo Abdullah, der havde en tendens med at stejel når han ikke fik sin vilje. Jeg lærte ham at kommandoen op og en stramning af tøjlerne betød at han skulle stejle. Senere kunne jeg styre hans stejlen, hvor højt han skulle gå op og hvornår. LAd være med at kalde folk spader før end du ved, hvad du taler om!
Hilsner og Vrinsk fra Susanne og Sedoj
Besøg min hjemmeside http://devoted2.dk

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-10-2002 20:20

Susanne det er da ikke specielt smart at lære sin hest at stejle, når der er flere/andre, der skal ride på den. Og da slet ikke, når kommandoen er et spark eller et tag i tøjlen, som man kan få brug for i anden sammenhæng. Og at lære en rideskolehest det er da totalt hjernedødt. Skal man endelig lære hesten det, skal det da så absolut være med en kommando, der ikke kan misforståes og som ikke bruges i nogen som helst andre sammenhænge. Og først når man har kontrol over hesten i alle situationer.Fint at du og din hest kunne styre det, men det er absolut ikke ensbetydende med,at alle kan.
0
0
Svar på denne tråd

Til susanne og Sedoj
Forfatter: 
Dato:  12-10-2002 21:10
Til susanne og Sedoj: HejZa har du aldrig tænkt over hvad der kunne ske hvis f.eks hesten stak af med dig og du strammede tøjlen og han røg bagover. Eller hvis din veninde or anyone skulle op på ham og måske skridte ham af og så at personen gjorde det og vupti et styk stejlende hest. Eller hvis han nu skulle sælges og så at han gjorde det med køber, næste ejer etc. Men selvfølgelig it´s not my choice. :)

Mange siger at nordbagger er dumme!
Mange siger de er grimme!
Men har de nogensinde redet på en??

Nej sikkert ikke!!B-)(y)
0
0
Svar på denne tråd

Re: Til susanne og Sedoj
Forfatter: 
Dato:  13-10-2002 12:15
Der skulle både stemmekommandoen til sammen den fysiske hjælp, så nej, det tænkte jeg aldrig på....
FOr det andet kunne han jo stejle og gjorde det jævnligt, men jeg brugte kommandoen for at få styr over det - Og det lykkedes fint.
Hilsner og Vrinsk fra Susanne og Sedoj
Besøg min hjemmeside http://devoted2.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på dette indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider