Det at jeg har redet min unghest til som 3½. Dvs. det har været redet 4-5 gange om ugen i vinters.
Her i sommer har den ikke været redet det store, da der ikke var meget græs og det har været pænt varmt.
Så den har så godt som haft fri 2-3 måneder.
Jeg er nu gået mere seriøst igang og den bliver nu redet 3 dage , 1 fridag osv.
Rider ca. 30 min i alle tre gangarter og planen er at komme op på en times tid i løbet af efteråret. Nogle dage galopere jeg slet ikke.
Om hesten skal have fri eller ej er tit svært at sige, da alle heste er forskellige og min unghest er på ingen måde færdigvokset endnu, men har så heller ikke haft vokseværk.
Tror de fleste heste har godt af at blive arbejdet med på deres præmisser og ikke for at man skal nå noget bestemt til en bestemt tid.
Det program du selv lægger ud med er ikke at få fri, men lyder som noget hesten sagtens kan klare. Kig på hesten og du vil megt hurtigt lære hvornår der skal trænes mere eller mindre og den lærdom får du kun ved at træne med den.
mvh.
Britta