Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Pessoasystemet- fordele/ulemper
Forfatter: 
Dato:  23-08-2002 19:28
Hvad mener i om pessoasystemet?

Altså det der longeres med?

Fordele/ulemper?
0
0
Svar på denne tråd

Re: Pessoasystemet- fordele/ulemper
Forfatter: 
Dato:  23-08-2002 19:43
Har aldrig selv prøvet det, men jeg synes at det ser mere fornuftigt ud end fx. indspændinger, da det jo faktisk påvirker hesten på det mest nødvendige sted - BAGDELEN!

Men det siges at hestene reagerer meget kraftigt på det, så vær forsigtig. Og så synes jeg, at sådan noget kun skal bruges, hvis det er nødvendigt, det bør ikke være standardudstyr.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-08-2002 19:50
Har sjovt nok ALDRIG overvejet at prøve det, men alligevel søger jeg erfaringer med det.

Virker det som det skal, eller er det bare idéen i det der gør det smart?
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-08-2002 21:02
Hvis det bruges korrekt, tror jeg ideen er god nok.

Har aldrig selv prøvet eller lært det, men jeg har set et par eksempler på ryttere, hvis heste rendte rundt med næsen i vejret, sunken ryg og nervøst trippende bagben, og det var tydeligt de ryttere troede det var korrekt, og har man bare lidt forstand på ridning, kunne man se det ikke var.

Men får man undervisning i brugen - der er vist også noget med at det skal tilpasses meget nøjagtigt - så tror jeg den er go :-D

Mvh...Rikke L

At turde er at miste fodfæstet for en tid - ikke at turde er at miste sig selv for altid
Søren Kierkegaard
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-08-2002 22:01
host..hvad går det nu ud på ?:-)
Forklaring ..billeder....- er lettere nysgerrig
0
0
Svar på denne tråd

elastikbandage
Forfatter: 
Dato:  23-08-2002 22:06

Uden lige præcist at kunne huske, hvordan systemet ser ud. Så er her et andet råd for at aktivere bagbenene. Nemlig at binde enderne af en elastikbandage omkring gjorden (en ende på hver side af hesten) og så trække bandagen ned omkring bagparten på baglårene ( håber det er forklaret nogenlunde forståeligt ). Det kan anvendes både ved ridning, longering og kørsel i lange liner. På nogle heste sætter det virkelig gang i bagparten, andre reagerer ikke meget på det.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-08-2002 09:22
1000 tak PiaR! Du er en skat!!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-08-2002 11:49
Thanks!!
så kan gamle uvidende mig også være med..
høøøh, det ligner....noget fra en skør verdensfjern opfinders idétegninger i mine øjne.....

Var det ikke meget lettere at konstruere en computerstyret hest med et blødt behageligt voksovertræk (frit valg mellem farver og aftegn), og så udstyret med forskellige gear som fx.

1. Ung hest Lc niveau dressur
2. Let trænet Lb niveau dressur
3......
4......
5.lovende OL talent middelsvær
6......
7......
8. Debutant spring
9.....
10....

og så kunne man vælge mellem 3 samlingsgrader inden for hver katagori.
Dejlig nemt og behageligt, og man slap for at bruge penge og besvær på alt det ekstraudstyr til at forme dyret

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-08-2002 11:56
Kan ikke se billederne:(
Nogen der ´har lyst til at sætte dem herind?

Hvorfor ride springning? Hvorfor ride dressur? Hvorfor ride enhver form for ridning? Hvorfor overhovedet sætte sig op på en hest?
Svaret er enkelt: Kunne du undvære det?;-D
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-08-2002 16:06
Billedet nederst her:
http://www.ingdams.dk/dk/katalog2001/images/d66.jpg
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-08-2002 17:23
Fy da! Det må da være vild ubehageligt!

Hvorfor ride springning? Hvorfor ride dressur? Hvorfor ride enhver form for ridning? Hvorfor overhovedet sætte sig op på en hest?
Svaret er enkelt: Kunne du undvære det?;-D
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-08-2002 22:32
Kender systemet ganske udemærket, og har selv brugt det mange gange på forskellige heste, idet jeg har arbejdet som hestepasser. Jeg har også brugt det til min egen hest.

Jeg skal måske lige forklare nogle ting, som ikke kan ses ud fra billeder:

1: "Røvdaskeren", der er et tykt stykke gummi betrukket med teddybear, har en line fra begge sider, der fæstnes i den øverste ring midt på gjorden. Denne line kan indstilles i begge sider, således den tilpasses efter hestens størrelse og hvor meget man ønsker at stramme hesten an.

2: Der er en lang line fæstnet i hver side af "røvdaskeren" med en karabinhage i enden, og en karabinhage midt på, som sidder på en ruller, så den kan køre op og ned ad linen.
Den faste spændes i gjorden mens den løses sættes i bidet. Den line kan også indstilles i begge ender.

Selvfølgelig sørger man altid for at den indvendig er lidt strammere end den udvendige, og så man regulere det alt efter hvor meget hesten kan tåle.

De første gange linen lægges på hesten reagerer den ofte voldsomt på at få elastikken lagt ned om røven. Derfor sætter jeg altid linerne på først - helt løse - og lægger så den anden ned. Hvis det gøres omvendt risikerer man bare at hesten får benene i linerne.

Sad også lige og læste de gamle indlæg. Og der var en der mente det afgjort var bedre med kørerliner. Det er da også godt - vi har også benyttet det - men jeg mener ikke du kan få hesten til at træde lige så meget ind under sig som med pessoaen uden at du også trækker den i munden. Det behøver man ikke ved pessoaen, da det er elastisk bag den, og linerne "kører" i rullerne, så den ikke bliver hevet i munden.

Håber I forstår...

Mvh
Tina
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider