|
|
| Skridtmaskine kun for dovne mennesker |
| Forfatter:  |
Diamani (Sussi) |
| Dato:  |
09-05-2001 20:14 |
|
På min rideskole bruger mange privat ryttere skridtmaskine som aktivering til deres heste.
Jeg kan helt ærgeligt ikke se hvad der er fedt ved disse maskiner, skal vi også have en til trav og galop?
Det eneste hestene gør er at gå rundt og rundt, jeg ville blive rundtossset hvis det var mig...
Jeg kan ikke forstå at folk ikke lukker deres heste på fold i stedet for eller aktivere dem på andre måder.
Hvorfor får folk heste hvis de skal aktivere sig selv ved en maskine istedet for os.
Venlig hilsen Sussi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Skridtmaskine kun for dovne mennesker |
Tina MJ |
09-05-2001 20:36 |
|
Jeg har altid syntes, at skridtmaskiner var fordummende torturredskaber som er at sammenligne med brugen af hesten til karrusselhest - luk hesten på fold eller skridt den en tur i skoven i stedet, det andet er fornedrende for hesten!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
noomi |
09-05-2001 20:46 |
|
har en gang set en blive brugt som afskridtning af heste- det var egenligt meget smart, hvis man har mange heste der skal rides spare man evt lidt tid der???
men som motionsform mener jeg heller ikke den har nogen berettigelse!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Mette |
09-05-2001 20:54 |
|
Hestene får ligeså meget motion i en skridtmaskine som på en fold. Dog er en fold mere spændende end at gå rundt i en cirkel. Jeg kan heller ikke se det smarte i en skridtmaskine. Luk dog krikkerne på fold!!!!!!!!!!!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Dorte H. |
09-05-2001 20:55 |
|
Skridtmaskine er altså en god opfindelse, men den må selvfølgelig aldrig blive en erstatning for en fold.
Heste er bygget til at bevæge sig og tilbagelægge mange kilometer daglig.
Bevægelse er også den bedste kur til forbyggelse af kolik.
Desuden er skridt en virklig effektivt måde at få opbygget eller veligeholdt en god kondition hos hesten.
Det er fint at lukke sin hest på fold, men det har ikke den samme effekt, som en skridtmaskine.Så omvendt kan man sige, at lukke sin hest på fold er for dovne mennesker og det er altså en ren illusion, at tro at den får tonsvis af motion, hvis man bare lukker den på fold. Hvor tit ser man ikke heste på fold om vinteren der bare stå og stener eller glor på en jordfold. Der er det da 10 gange bedre at hesten holdes aktivt igang.
Opskriften på den mest suveræne måde at have en sund og veltrænet hest på er
1) 30-40 min. i skridtmaskine om morgenen
2) på fold frem til middag*
3) ridning om eftermiddagen
4) 30-40 min. skridtmaskine igen om aftenen
*Om sommeren kan man lade hesten komme på fold om aften, hvor det ikke så varmt.
Så har du med garanti en sund, glad og veltrænet hest, der aldrig for forstoppelse.
Unden en skridtmaskine er det svært at kører et sådan daglig træningsprogram for din hest. Med mindre du er arbejdsløs eller bor ude ved hesten.
Hej Hej
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Donia |
09-05-2001 21:05 |
|
Jeg mener ikke at en skridtmaskine er for dovne mennesker.
Har du overvejet at der måske er mennesker der har flere end en hest?
Det er jo heller ikke alle heste/ponyer der bare galoperer rundt på fold.
Det er jo det der er meningen, at holde dem igang.
Måske er ens hest/pony overvægtig, og det er ikke altid at det er lige hurtigt at sætte foder ned, det tager 100 år.
Så nogle gange kan en skridtmaskine godt være god!
Men ellers er jeg selv lidt modstander af dem, jeg synes at hvis man har mulighed for det, skal man jo helst selv ride en tur.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Charlotte |
09-05-2001 22:37 |
|
Hejsa
Der hvor min hest skal i træning har de en skridtmaskine som ens hest kan blive trænet i, hvis altså man giver tilladelse.
Jeg er lidt i tvivl om jeg vil benytte mig af tilbuddet (gratis). Min hest har meget energi, og han er derfor nogen gange temmelig belastende. Men på den anden side ville jeg aldrig nogensinde selv gide vade rundt i sådan en maskine. det blive nok til at MIN hest ikke skal i skridtmaskine, medmindre at der pga andre omstædnigheder ikke er mulighed for fold den dag!)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad mon hesten synes? |
Tina MJ |
10-05-2001 08:41 |
|
Set med menneskets øjne er skridtmaskinen selvfølgelig en smart ting, den sparer tid og hesten kan bevæge sig selv - men ærlig talt så tror jeg ikke, at hesten foretrækker skridtmaskinen hvis den kunne vælge.
MULIGVIS men ikke nødvendigvis vil hesten foretrække skridtmaskinen frem for boksen hele dagen, så får den da lov at bevæge sig LIDT mere, men hesten får garanteret meget mere motion af at være på fold hele dagen, selvom den ikke går uafbrudt, så har den mange timer til at bevæge sig i - og så får den samtidig opfyldt en masse andre behov for social adfærd med artsfæller, lege, udøve flokadfærd og simpelt hen muligheden for at bevæge sig frit - alt dette giver en hest, der psykisk og dermed fysisk har det bedre og er mere oplagt til sit arbejde.
Jeg ved godt, at det ikke er mode på de store steder at lukke hestene ud, og i hvert fald ikke hele dagen, her betragtes det som luksus hvis hesten bare kan være ude i 1/2 - 1 time om dagen. Der er kun et eneste tilfælde, hvor man kan forsvare brugen af skridtmaskinen, og det er under genoptræning, hvor hesten skal bevæge sig, men ikke må komme på fold pga. faren for opbrud af skaden - her kan det være tidsmæssigt umuligt at gå så meget med hesten som påkrævet, men jeg er sikker på, at hesten vil foretrække en gåtur i skoven fremfor trædemøllen - for det er jo, hvad skridtmaskinen er!
Jo bedre leveforhold vi giver hesten, jo bedre vil den arbejde for os, og det er ikke gode leveforhold at give hesten sin motion i en trædemølle fremfor i en tilstrækkelig stor fold!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Hvad mon hesten synes? |
Dorte H. |
10-05-2001 10:06 |
|
Hvis en skridtmaskine bruges som erstatning for, at hesten kommer på fold- ja så mener jeg også, at det er fuldstændig misforstået.
Men umiddelbart vil jeg jo mene at den bedste træning for en hest er, hvis de kommer ud og skridter morgen og/eller aften, bliver redet og kommer på fold. Man opnår altså ikke den samme effekt konditionsmæssigt ved blot at lukke hesten ud på en fold lige meget hvor stor den er. Nogle heste vil måske gå meget, men det er bestemt ikke alle.
Det optimale vil selvfølgelig være at gå en tur med sin hest morgen og aften fremfor skridtmaskinene, men det er der jo ingen der gør til hverdag, da det tager tid.
Jeg kan ikke se det nødvendigvis er nedværdigende for en hest at gå i en skridtmaskine. Er det så også nedværdigende at longerer sin hest eller sende den til badeland hvor den skal svømme rundt i en lille cirkel, binde sin hest til en bom, give den dækken på, give den en kæmpe stang af en kandar i munden osv.
Jeg mener jo, at det er måden en skridtmaskine bliver brugt på, der er afgørende for, hvorvidt det er nedværdigende for hesten eller ej.
Det sidste ½ år er min hest begyndt dagligt at komme i skridtmaskine om morgnen, inden den kommer på kæmpe græsfold, hvor den går sammen med sine venner i ca. 6 timer. Når jeg så kommer om aftenen og rider har han som regel stået i sin boks et par timer og hvilet. Resultater er, at jeg har aldrig haft en gladere, mere energisk og fremadsøgende hest sammenlignet med før hvor han "bare gik på fold hele dagen".
Hej Hej
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
BeritH |
10-05-2001 11:18 |
|
Jeg synes det er smart!!!!!!
Hvis man så også udstyrer hesten med et pessoasystem inde i skridtmaskinen, så får den jo opbygget en masse muskler og bliver varmet op, og så er man jo også fri for at skridte varm, man kan sætte sig direkte op og lave alle de svære øvelse i den næste halvandentimes tid. Herefter sættes hesten tilbage i karrusellen, hvor den så kan blive skridtet af den næste halve times tid.
Nu har hesten så fået ca. 2,5 times motion (en halv time med pessoasystem i skridtmaskinen, 1,5 time under rytter og en halv times afskridtning) og er gennemarbejdet og træt, så behøver den ikke at komme på fold, men kan blive sat ind i boksen, hvor den ikke kommer til skade.
Altså kan skridtmaskinen sikre følgende:
Opvarmning og afskridtning - sparer tid for rytteren.
Opbygge hesten muskelmæssigt - keeedeligt for rytteren at gøre selv, men her kan man jo tage en smøg så længe.
Spare de dyre jordpriser når folden ikke længere er nødvendigt
Sikre at hesten ikke får foldskader
Jamen er det ikke bare herligt?
BeritH
Til dem som skulle være i tvivl: Jo - ironien driver ned af skærmen!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Camilla (Leonardi) |
10-05-2001 11:25 |
|
He he..... *GG* 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tina(Casanova) |
10-05-2001 11:30 |
|
Hahaha, sejt BeritH - og så skal den også have en indbygget funktion inde i maskinen som slå hesten med en pisk, hvergang den protesterer... Og til de rigtig dovne: Når hesten er slidt ned af denne behandling, så skal maskinen også selv skyde hesten og sørge for anskaffelse af en ny.
Så kan man rigtig ride på samlebånd *GGGGGG*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Camilla (Leonardi) |
10-05-2001 11:34 |
|
Men den skal altså også helt klart have flere tempi. Og måske kunne man indlægge nogle spring??? Jep sådan en maskine er uundværlig mand! Tror jeg vil bede min far om at sætte en op i haven. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Rikke (dolly) |
10-05-2001 11:48 |
|
Nå , ja og hvad så med at give maskinen en vindmølle funktion , så vi lige får lidt gratis strøm også. !!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
BeritH |
10-05-2001 11:50 |
|
Mange af dem har faktisk forskellige tempi, men den med springene er vist ny
Og indbygget pisk og jagtgevær - hmm.........måske man skulle kontakte patentdirektoratet
Det er bare lidt belastende at jeg ikke ryger, for så kan jeg jo ikke tage mig en afstressende smøg, mens dyret ræser rundt i karrusellen iført pessoasystem og tæppebanker mens den ihærdig prøve at få benene over de ilagte spring uden at ramme hovedet mod loftet.
Hvem sagde at forsøgsdyr har et trist liv
BeritH
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
£isbeth (monty) |
10-05-2001 11:54 |
|
Og hvis man laver det som løbebånd og stiller dem i det i døgndrift, undgår man også udmugning.
Og en sidegevinst er at vi slipper for at blive snavsede - så kan vi gå rundt i vores fine rene ridetøj uden at lugte af hest...
Hvor ER det smart!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Charlotte (Zitnic) |
10-05-2001 12:05 |
|
HAHAHA
I er sgu for go'e 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tina MJ |
10-05-2001 12:05 |
|
Ja, jeg var jo ikke tilhænger af skridtmaskinen (spring-galop-aflivnings-løsdrift-fold-og-hvad-har-vi-maskinen) men efter alle disse overbevisende argumenter kan jeg godt se at den ikke kan undværes og vil selvfølgelig straks begynde at spare sammen til en *gg*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
BeritH |
10-05-2001 12:27 |
|
Næh Tina, du var ikke imponeret i starten, men du er jo ikke mere stædig end at du godt kan skifte mening, når argumentationen er i orden *GGG*
BeritH
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Mette |
10-05-2001 12:29 |
|
Inden vi drager de store konklusioner om skridtmaskine er godt eller dårligt??
Hvad siger hesten til at gå rundt i en cirkel i 30- 40 min?? Vi burde prøve det en dag. Jeg ville blive bims..
Jeg vil stadig mene at det er langt bedre at smide dem på fold eller skridte en tur.
Det er rigtig at nogen gange står hesten bare og glor ude på folden, men vi mennesker springer heller ikke rundt 24 timer i døgnet vel??????? Vi har også brug for en pause og slappe af!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Mette |
10-05-2001 12:31 |
|
Lige en tilføjelse
Skridtmaskinen er opfundet for menneskets skyld, ikke hestens!!!!!!!!!
Vores arbejde bliver lettere og lettere. Vi gider ikke bruge den samme tid på hetsen mere end før i tiden.. Spare tid og kræfter. Det er vi gode til..........
Tænk lige over det!!!!!!!!!!:-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tina(Casanova) |
10-05-2001 13:15 |
|
Mette Mette Mette... Jeg tror nok at ca. de sidste 50% af denne tråd røg/dampede af ironi - just in case du ikke havde set det
Jeg tror ikke der er ret mange herinde der er for skridtmaskiner udover som bevægelsessuplement til en syg hest med en usædvanlig travl ejer...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Dorte H. |
10-05-2001 13:57 |
|
Men min personlige holdning er, at jeg synes det er ensporet og fordomsfuldt, at sige at folk der bruger en skridtmaskine til deres hest, er folk der ikke har forstand på hvordan en hest skal passes og bare er dovne.
Alle hjælpeanordninger kan misbruges og skade hesten i de "forkerte" hænder og sådan er det selvfølgelig også med en skridtmaskine.
Selv om min hest kommer på kæmpegræsfold hver dag i flere timer, mener jeg stadig, at det er min pligt som hesteejer, at holde min hest i en god kondition- og det kræver at han skal røres 2 gange om dagen.
Det er almen viden (nu provokerer jeg jer lidt), hvis man kender til hestens fysiologi, at det er langt bedre, at fordele arbejdet med hesten i små etaper i løbet af dagen frem for bare, at ride den en gang om dagen. Derved kan man faktisk forebygge en masse skader hos sin hest. Da jeg kun er istand til, at komme og ride ham om aftenen, kommer han i skridtmaskine hver morgen inden han bliver lukket på fold.
Men I mener altså, at jeg er doven og nedværdiger min hest fordi jeg har vurderet at dette er absolut den bedste træning til min hest....hm.
Jeg kan jo kun tale for min hest, men som jeg har skrevet tidligere, er hesten nu sammenlignet med før, da den bare kom på fold og blev redet en gang daglig, blevet gladere, mere opmærksom og mere energisk.
Nå men OK, siden I er så hellige og mener, at den måde i holder hest er på, er i total pagt med dens natur - så er jeg jo nysgerrig og vil gerne høre hvordan I så har det med
svømmetræning af heste hvor de svømmer rundt og rundt i cirkler
samt
Longering af heste?
Hej Hej
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pessoasystem ? |
Merete (Jyde) |
10-05-2001 15:23 |
|
Hej Berit.
Hvad er et pessoasystem?
Hilsen Merete.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
tina |
10-05-2001 15:48 |
|
Til Dorthe H.
Jeg kan godt se at du gerne vil aktivere din hest meget, og det er selvføldelig også godt. Det jeg ikke kan se, er hvorfor din hest skal gå rundt i sådan en maskine + ridning + fold + social pleje + strigling o.s.v. Skal du gøre alt der her ved din hest for at undgå skader, og ikke mindst for din egen samvitighed? Tænk på heste i naturen, de har da heller ikke alle disse aktiverings ting, og ejer, men har da overlevet mange 1000 år.
Svømme træning foregår heller ikke kun i runde svømmehaller, og det er nok de færeste steder, hvor opstaldningsstedet har en svømmehal til aktivering af din hest før den skal på fold. Vi har også vand rundt om hele vores land, så der er da nok af muligheder.
Svømning er heller ikke så belastene for sener og benene, som en skridtmaskine.
Longering skal helt klart gøres med måde, men sådan er det jo med så meget.
Jeg kan godt se at du er en god heste ejer, men tænk lige på din hest ikke bliver stresset af alt det aktivering, den kan saktens aktiveres på en posetiv måde, uden at den skal en tur i trædemøllen.
Og alt det der med at forebyggeskader, alt for meget træning øger altså også chancen for skader, og ikke mindst slidgigt.
Venlig hilsen tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Merete (jyde) |
BeritH |
10-05-2001 15:57 |
|
Hej Merete,
Her har du et billede af Pessoa-systemet. Hesten snøres ind både fortil og bagtil, så den i officielt sprog lærer at træde ind under sig. Virkeligheden er imidlertid stivhed, ømhed og myoser..............meeeeen det betyder jo ikke så meget, der er bare dømt "dum hest" dagen efter, så skal den bare ha' lidt med kæppen.
Håber det virker........
De bedste hilsener
BeritH
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Dorthe H |
BeritH |
10-05-2001 16:07 |
|
Øøhh....Dorthe
Bevæger din hest sig ikke på folden?
Min står da ikke stille hele dagen, går da rundt og tager også nogle gevaldige lege/sponseture i løbet af dagen, så jeg tror da ikke at han har brug for yderligere aktivering for at holde sig sund.
Og hermed slipper de andre vallak-ejere på stedet også for skridtmaskinen, for Bassen motionere alle vallakkerne.
BeritH
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| skridtmaskinen- igen |
Dorte H. |
10-05-2001 17:08 |
|
Hej Tina
Alle hjælpeanordninger kan misbruges og skade hesten i de "forkerte" hænder, det kan alle vel være enige om og sådan er det selvfølgelig også med en skridtmaskine.
Hele hestens anatomi og fysiologi er indrettet til, at hesten er i bevægelse mange timer om dagen, når de søger efter føde- det ved I jo også godt.
Men sådan er virkeligheden jo sjældent idag på de folde vi tilbyder hestene at gå på.
Oftes er sommergræsfolde som ordet siger fyldt med græs, så hestene behøver altså ikke gå særlig meget i sin søgen efter føde. Og på en jordfold er der selvsagt ingen føde, så hesten finder hurtigt ud af, at det ikke kan betale sig at vade rundt for at finde noget spiseligt. Får de grovfoder lagt ud ligger det som oftes i en bunke hvor hesten kan stå ret op og æde i flere timer uden så meget som at tage to skridt. Der er suverænt ingen diskussion om at heste skal på fold hver dag. Men at tro at ens hest tilbagelægger bare tilnærmelsesvis ligeså mange kilometer på en "moderne græsmark/jordfold" sammenlignet med i nature, er efter min mening at stikke sig selv blår i øjnene.
En skridtmaskine skal i mine øjne ikke være en erstatning for folde, men et supplement til den daglig træning/bevægelse i erkendelse af, at det godt for hesten dagligt, at blive skridtet godt "igennem" og bevæge sig i et roligt og taktfast tempo. Og jeg kan kun endnu engang henvise til den positive effekt skridtmaskinen har haft på min hests psyke og fysik.
Jeg ved at 20 min. i skridtmaskine om dagen er mindre belastende end en gang longering om ugen i trav og galop. longering er virkelig noget der slider på hesten. Skridt er trods alt den gangart der belaster sener og skelet mindst.
Så det har ikke så meget, at gøre med at jeg gerne vil aktivere min hest, det har noget at gøre med, at jeg har erkendt at min hest har et behov for at bevæge sig mere end han gør, hvis han kun går på fold og bliver redet af mig.
Hej Hej
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: skridtmaskinen- igen |
Sanne |
10-05-2001 18:31 |
|
Jeg bryder mig sån' set overhoved heller ikke om skridtmaskiner, men for NOGLE er de måske praktiske.....Jeg ville nu hellere lukke min hest på fold.
med hensyn til videreudviklingen af skridtmaskinerne, så kunne man måske også lave nogle robotter til at ride dem, mens de alligevel går der??? så kunne de rigtigt blive stive og hårde i munden og sån...enhver rytters drøm!!!! så blev man jo også helt fri for at ride....*Hi-Hi*
sære kram Sanne...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Sanne |
10-05-2001 18:32 |
|
Jeg bryder mig sån' set overhoved heller ikke om skridtmaskiner, men for NOGLE er de måske praktiske.....Jeg ville nu hellere lukke min hest på fold.
med hensyn til videreudviklingen af skridtmaskinerne, så kunne man måske også lave nogle robotter til at ride dem, mens de alligevel går der??? så kunne de rigtigt blive stive og hårde i munden og sån...enhver rytters drøm!!!! så blev man jo også helt fri for at ride ik'? smart i en fart......*Hi-Hi*
sære kram Sanne...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Sanne |
10-05-2001 18:32 |
|
ups! undskyld mange mange mange gange......
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Susanne M-H |
10-05-2001 19:08 |
|
Ja og hvad med at gøre afstanden hesten kan gå på i skridtmaskinen
så kort at hesten var nødt til at samle benene inde under sig som en bjergged,
så kan man også sige at den har lært at træde ind under sig!!!
(kan i forestille jer synet???)
Susanne M-H
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Mette (Fjolle) |
10-05-2001 19:19 |
|
Hmmmm... er hestene egentlig under opsyn, når de går i skridtmaskinen? Jeg bryder mig slet ikke om tanken... forhåbentlig bliver de ikke trukket rundt i biddet. Hvad hvis hesten protesterer? Jeg synes ærligt talt at trædemølleidéen virker noget fordummende...
Hvis du står op kl. lort kan du sikkert nå at skridte en lille tur inden arbejde, var det ikke et alternativ..?
Ellers kan en gang løslongering vel bruges..?
Mette (Fjolle) 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Dorte H. |
10-05-2001 20:31 |
|
Det er sjovt at læse folk kommentare og meget tydeligt at man ikke har fattet særlig meget af det jeg har prøvet at skrive om skridtmaskiner, folde, hestens behov for bevægelse o.s.v.
Man vil åbenbart opfatte skridtmaskiner som et torturinstrument og der er mange gode forslag til hvordan en skridtmaskine kan udvikles i en eller anden syg retning.
åh...suk det må være dejligt, at vide hvad der er rigtig og forkert og vide så meget at man ikke behøver, at tage stilling til at en skridmaskine måske kan have sin beretigelse.
Og hvor ved I fra at hesten ikke synes det er OK at gå der og slappe af i 20 min hver dag og få løsnet kadaveret efter en nat i en boks og så bagefter komme ud at æde saftig græs jummiiiii.
Måske den synes det er federe, at gå der i fred fremfor at blive longeret eller få stoppet et bid og en saddel på nakken og få en mere eller mindre habil rytter på nakken. Er det ikke synd at slæbe dem ud til stævner, at transporterer dem i små lukkede kasser, er det ikke nedværdigende at give sin hest dækken på, spære den inde i en boks, lade den stå på spåner, binde den på staldgangen, ride rundt på små volter i et dejlig støvet ridehus eller en dejlig støvet ridebane o.s.v.
Jeg vil sige det er ikke skridtmaskinen der er noget galt med, men dem der anvender dem ukritisk og sådan er det jo med alt.
Helt ærligt hvad er problemet se dog tingene i et lidt større perspektiv....
Hej med jer
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
AG PALADINI |
10-05-2001 21:15 |
|
Ok jeg gad ikke læse længere, det ser ud til ingen af jer har forstået hvorfor "Skridtmaskinen" blev opfundet og hvad dens brug er.................
En skridtmaskine er til brug EFTER MAN HAR TRÆNET HESTEN, ikke for daglidags skridtning, det må være en dansk opfindelse og megen til dovenskab kender jeg ikke.
Ideen med skridtmaskinen er at efter at en berider har KORRIGERET EN HEST fos visse fejl, så er det vanvigtigt at sætte en anden menneske til at skridte den af og måske indføre andre signaler til hesten, DERFOR LAVEDE man skridtmaskinen for at når hesten var trænet så satte man den i skridtmaskinen til at køle af. Derefter kom den på fold........Men hyg jer med jeres ideer og postulater de er meget sjove, har oversat mange af dem og sendt dem til mine venner i USA som var ved at flække af grin.. mojn mojn Ariel
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Mette (Fjolle) |
10-05-2001 21:22 |
|
Findes der også beridere indenfor westerndisciplinen..?
Nå... jeg kan nu alligevel ikke se, hvor meget skade man kan gøre ved at skridte en hest af for lange tøjler...
...men du glemmer nu alligevel muligheden for at gå ved siden af hesten... der er jo ingen, som siger, at man absolut skal placere sig oven på den for at køle den af efter træning...
Bare en tanke..?
Mette (Fjolle) 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Zippeline |
10-05-2001 22:30 |
|
Hmm... må sige jeg er enig med Dorthe, synes ikke ligefrem det er dårligt at putte en hest i en skridtmaskine. Jeg ser hellere at man selv kan ride sin hest og skridte den af, men det er da bedre end ingenting.
-+-Zip.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Måske |
*C.* |
10-05-2001 23:25 |
|
og jeg kan altså klart se det rigtige i dorthes indlæg!
Det er f... også svært at tage jer særlig seriøse engang imellem, når i drejer en debat i den ene retning det ene øjeblik og så over i en anden vej det næste!
Der er ingen der har snakket om noget med at udvikle en skridtmaskine i nogen som helst retning, den virker som den skal i mine øjne!
men det er egentlig en meget mærkelig debat! Aller jer der kun har mellem 1-2 heste, kan jeg da se nemt kan nå det hele, både op kl 4 hver morgen ud og gå med hesten, så kan den blive redet når i kommer hjem fra arbejde, i er vel ca. derude omkirng kl 19.00 også har i sikkert allesammen tid til lige at gå en lille tur med bassen igen! gerne en time, hvad tid er vi så oppe på nu??? Med lidt nussen(for det skal der til hehe  ) ja så nærmer klokken sig vel en 22 stykker hvor mange af jer kunne holde til det i længden??? jaa jeg spørg bare??
Jeg kan godt forstå dorte, okay eftersom hun kun har en hest, så man da helst at hun skridtede den af! Men hun mener åbenbart at det er godt for hendes hest, plus det virker! Man kan hurtigt mærke på en hest om den er træt af det hele eller stresset osv.
Ligeså kan jeg forstå en konkurrence/salgs stald, hvordan skulle de få råd til alt hvis de ikke kunne invistere i noget smart der sparede arbejdeskraft og personale! En stor stald tror jeg ikke ville kunne fungere uden nogen form for maskineri, og her med mener jeg ikke kun en skridt maskine!
Men lad os nu se?? Hvis en hest har bedst af at leve som den plejer(som vildhest), hvorfor har vi dem så?? Selv i løstdrift er de taget ud af den tilstand!!! Og jeg kunne egentlig forsætte i laaannnnggg tid med det her med om hesten skal have naturlig frihed eller ej!
en skridtmaskine en for den ene privat rytter, med en hest abosolut ikke nødvendig, ville ej eller bruge det!!! Altså i tilfælet af en hest!!!
Men hvad er forskellen på om man går ved siden af sin hest på vejen eller i en skridtmaskine?? Ja, du kan følge din hest rundt derinde hvis du ville det!
Men når den så skridter rundt derinde, kan man jo passende begynde at muge ud ikke???
ved egentlig ikke om jeg har fået noget fornuftigt frem, det mener jeg ærgeligt! For det er pænt sent og jeg er træt...indrømmet!
Men så må jeg jo forsætte i morgen! hehe.........Ved jeg har glemt en ting!! kan bare ikke huske hvad det var jeg skulle argumentere for. Det sidste her gør det vist lidt svært at tage mit indlæg seriøst menn hva fanden vi skal alle dumme os engang imellem!
/Christina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Joy |
11-05-2001 00:16 |
|
Jeg kan kun give Dorthe H ret...
Skridtmaskiner er ikke opfundet for at rytterene kan sidde på deres flade med smøger, mens et totur instrument sørgende for at hesten både fik tæsk med en tæppebanker og var indsnøret som en rulle pølse mens det gik frem ad i skridt maskinen som nu havde fået navn til "galop med indbygget spring" maskinen....
Mine heste er måske langt fra normen i DK... men jeg er jo også selv underlig... mine heste får ikke nævne værdig motion på fold... De spæner ikke rundt og skaber sig... det skulle lige være hvis der kom en ridende forbi... men vi bor ude på Lars tynd skids mark... sååå....
Fra de kommer på sommerfold til de kommer ind, står de med mulen i jorden og går 1 skridt lille skridt ad gangen.. om vinteren står de og hænger enter ved gårdspladsen har kan de jo se om det sker noget eller ved det halm de har... selvfølgelig har de en vis grundkondi for de går i den mindste mere end blot frem og tilbage i en 4*3 boks. Mine stakkels heste går kun på fold 24 timer i døgnet ( når de gider gå ud fra stalden *sg*)
Jeg har altså ikke lige tid til at ride 3-4 timer dagligt. Når det er så lang tid, så skal det jo også helst deles op over flere gange om dagen...
Min ridningen kommer til at foregår således...
RIIIING... vækkeur kl. 3. op og fodre, ind om få ridekluns på. vente til heste har fordøjet dens morgen mad ( ca. 45 min, så kan jeg lige ordne vasketøj og støvsuge på begynde at strigle) Kl. 3.45 så kan jeg ride en times tid tøffe tur. Så er jeg hjemme kl. 4.45, sadle af og strigle, give stråfoder og så skal jeg lige nå i bad og gøre mig klar og have lidt morgen mad ( jeg kan ikke spise når jeg lige er stået op) så er kl. ved at nærme sig 5.45, så skal jeg lige lufte hunde sidste gang inden jeg kører på job. så er kl. 6. og så har en en smule travlt, for jeg møder kl. 6.30.
kl. 16.30 er jeg (måske) hjemme så er der også handlet. Ind og i ridekluns. strigle og sadle op, ride 1 times tid sadle af og nusse lidt, fodre, så er kl. 18. Ind og lave aftensmad, mens jeg lige støver af. Spise og slå mave, har ofte et møde kl. 19.00 eller noget arbejde som skal laves. Når jeg så kommer hjem eller er færdig med arbejdet, eller (gud forbyde det) slappe af, så er det ved at være 22-23 tiden, i ridekluns igen og ud, strigle,sadle op og ride en times tid... Så kl. 24 kan jeg være heldig at ligge i min seng... det er også på tide for jeg skal jo op kl. 3 igen....
og så nåede jeg kun den ene hest, men da de er vant til at være håndhest /have håndhest med så er det jo nemt kommet over med at tage en med som hånd hest, hvis min mand ikke kan overtales til at følge mit skema for vores ridning.
Så JA, jeg indrømmer... jeg er så doven at jeg ikke gider stå op kl. 3 om morgenen for at nå og ride inden jeg skal på job... Ej heller gider jeg tage ud og ride kl. 23. og ærligt talt så ville mine heste nok også betakke sig at jeg kom rendende midt om natten (både kl. 23 og kl. 3)
Jeg ville da langt nemmere(FY ORD) (og skånsomt) holde mine heste i form ved hjælp af en skridt maskine... hvis jeg kunne sætte mine muler i en som extra motion ved siden af ridningen, så gjorde jeg det...
Hilsner Joy
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Dorte H. |
11-05-2001 01:29 |
|
Tak joy
Endlig en der forstod, at jeg bare kan se nogle store fordele ved, at hestes daglige motion deles over flere etaper i løbet af dagen i stedet for en gang.
Har man et arbejde, er det -som du så smukt beskrev- ret svært, at nå at ride/gå med hesten 2 gange om dagen- også selvom man kun har en hest. Men jo jeg kunne selvfølgelig også stå op kl 3.00 og flå hesten ud på en gåtur kl. 4.00 og så drøne af sted på arbejde, istedet for at være så ond at jeg får ham "sat" 20 min i skridtmaskine hver morgen inden han kommer på fold.
Jeg ved, at han ikke får den samme motion på folden, hvor han enten står og æder eller sover. Han løber sgu højst de første 20 m ind på folden, så er det slut med den motion, så hedder det fylde vommen på den kortest tilbagelagte afstand og så er man så træt af at fylde i hovedet, at man lige bliver nødt til at tage en ordentlig skraver.......puha det var den daglig foldmotion. Og om vinteren hedder det hvem kan stå tættest ved og længst tid ved hegnet, så jeg er den der hurtigst kan komme ind igen- eller også hedder det stå helt stille og æde en masse halm i en stor bunke midt på folden.
Men misforstå mig ikke han kan og skal da ikke undvære sine daglige fold ture, men han kan heller ikke undvære sine daglige skridtture i maskinen og han er helt tryg ved det- han ved præcis hvade der sker hver dag. Og jeg har en dejlig veloplagt og løsnet hest at ride på, når jeg komme derud efter arbejde......jubiiiii
Så jeg bruger altså ikke folden som et "motionsredskab" men for at min hest får lov at føle sig "fri" have social kontakt- og om sommeren selvfølgelig guffe en masse græs. At sige at hesten motionerer sig selv på folden svarer vel i princippet til, at man tror hunden får en masse motion bare man lukker den ud i baghaven.
Hej Hej
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Dorte H. |
11-05-2001 01:52 |
|
AG
>Ok jeg gad ikke læse længere, det ser ud til ingen af jer har forstået hvorfor "Skridtmaskinen" blev opfundet og hvad dens brug er.................>
og hvor præcis har du læst til??
>En skridtmaskine er til brug EFTER MAN HAR TRÆNET HESTEN, ikke for daglidags skridtning, det må være en dansk opfindelse og megen til dovenskab kender jeg ikke.>
Jeg synes det hedder at man måske har et arbejde og kun har tid til at motionere hesten 1 gang om dagen, men har erkendt at nogle heste har behov for at blive motioneret/skridtet flere gange om dagen og derfor benytter en skridtmaskine.
>Ideen med skridtmaskinen er at efter at en berider har KORRIGERET EN HEST fos visse fejl, så er det vanvigtigt at sætte en anden menneske til at skridte den af og måske indføre andre signaler til hesten, DERFOR LAVEDE man skridtmaskinen for at når hesten var trænet så satte man den i skridtmaskinen til at køle af. ER MAN SÅ IKKE LIDT DOVEN. TÆNK AT KØBE EN SKRIDTMASKINE FORDI DER IKKE ER ANDRE DER MÅ SKRIDTE HESTEN AF- HVORFOR GØR BERIDEREN DET IKKE BARE SELV- ER HAN DOVEN !!!!! JEG SKRIDTER OFTES MIN HEST AF I SKOVEN. Eftersom en hest også har brug for at blive skridtet i andre sammenhænge end efter den er blevet redet hårdt som du her beskriver, så forstår jeg ikke helt hvad du mener.Jeg viste ikke der var sådan en lov for, at man kun kan have gavn af en skridtmaskine hvis hesten skridter i den efter man har redet........hm det lyder lidt indskrænket.
>........Men hyg jer med jeres ideer og postulater de er meget sjove, har oversat mange af dem og sendt dem til mine venner i USA som var ved at flække af grin.. mojn mojn Ariel JEG BLIVER ALTSÅ OGSÅ NØDT TIL AT GRINE AF DET HER.
Hej med dig
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Dorthe |
Scarface |
11-05-2001 02:00 |
|
>>> Det er sjovt at læse folk kommentare og meget tydeligt at man ikke har fattet særlig meget af det jeg har prøvet at skrive<<<
At folk ikke er enige med dig er ikke ensbetydende med at de ikke har fattet hvad du skriver.
Selvom du har gode erfaringer med skridtmaskinen er det vel ikke dermed bestemt at dine meninger er de endegyldigt rigtige...??
Når det så er sagt, så kan jeg godt forholde mig til at skridtmaskinen måske har sin berettigelse i visse situationer.
Hvis valget står mellem at smide en svedt og forpustet hest ind i sin boks, eller direkte på fold, - og at lade den gå i skridtmaskine X antal tid forinden, så ved jeg godt hvad jeg ville vælge.
Men så langt som til det valg kommer jeg personligt aldrig. Og jeg mener at de mennesker der gør, de prioriterer forkert.
Sådan er det jo desværre når der kommer penge ind i billedet.
Systemet er dog sådan indrettet at man sandsynligvis ikke kommer til at se de store ændringer i nogen tilnærmelsesvis nær fremtid, og derfor synes jeg alligevel at skridtmaskinen er en god opfindelse.
Hvis man vel at mærke bruger den med måde, og på den RIGTIGE måde.
Jeg er 110% sikker på at min hoppe ville nyde godt af ½ - 1times skridtture hver dag, både fysisk og psykisk.
-Men...!!
Min samvittighed ville ikke have det særligt fint med at putte hende ind i sådan et monstrum.
Det må være et spørgsmål om prioritet. Som så meget andet.
Så tror jeg hellere at jeg ville vælge at finde den halve time hver dag til at trække ture med hende.
Det ville JEG i øvrigt også nyde godt af.
MVh
Scarface
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Hej Ariel |
Scarface |
11-05-2001 10:50 |
|
>>>Ok jeg gad ikke læse længere, det ser ud til ingen af jer har forstået hvorfor "Skridtmaskinen" blev opfundet og hvad dens brug er................<<<
Hmm...... Den bemærkning kradser altså noget på sin vej ind gennem hjernecellerne......
Hvis alle alle mennesker blot accepterede at det der nu engang var opfundet til et bestemt formål, KUN kunne bruges til dette formål, så kunne vi vist godt begynde at skrive 1960'erne igen.
Denne insinuation - at folk er smådumme (for at sige det pænt) fordi de måske finder andre anvendelser for en ting, end den nu engang er opfundet til den synes jeg måske er lidt....... Tjah.... Vælg selv..!
Når det er sagt, så skal jeg da også indrømme at lige i det her tilfælde synes jeg også at man skal være varsom med hvor meget man byder dyrene.
MVH
Scarface
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| s.face |
Dorte H. |
11-05-2001 11:54 |
|
>At folk ikke er enige med dig er ikke ensbetydende med at de ikke har fattet hvad du skriver.>
Nej så enskrænket er jeg trods alt ikke, mennnn... det er altså den opfattelse jeg får, når stort set alle efterfølgende svar bare bliver ved med at bekræfte mange af de fordomme der er omkring skridtmaskiner. Mange af svarene tyder på at skridtmaskiner suverænt opfattes som tortur og nedværdigende for hesten come on......jeg synes det er en lidt hellig holdning at have....... Ja, det er nedværdigende, hvis det eneste hesten ser, er en skridtmaskine indefra- det er jeg 100 pct. ening i. Men alt hvad vi gør eller byder vores heste er vel nedværdigende hvis det overdrives.
Jeg prøver seriøst at redegøre for hvorfor en skridtmaskine kan have et formål med udgangpunkt i hesten fysiologi og i en erkendelse af at mange heste faktisk har behov for at blive rørt mere end, at stå på en fold hele dagen og så blive redet 1-flere gange om ugen.
>Selvom du har gode erfaringer med skridtmaskinen er det vel ikke dermed bestemt at dine meninger er de endegyldigt rigtige...?? >
Nej og det synes jeg bestemt heller ikke jeg giver udtryk for. Jeg synes det jeg hele tiden skriver eller prøver..er, at for min er det rigtigt, fordi den altså har bedre af, at få delt sin motion ud på 2 gange om dagen i mindre "portioner" frem for 1 gang om dagen og det er her, at skridtmaskinen kommer ind som et unndværligt redskab for mig og min pruhest. Plus at jeg har lært/erkendt, at heste altså har godt af at bevæge sig, det er faktisk det de er bygget til og er bedst til og hele fordøjelsessystemet bygger på, at hesten helst skal være i bevægelse stort set det meste af dagen.
Jeg vover stadig påstanden, at selvom en hest går i løsdrift, så bevæger den sig ikke tilnærmelsesvis så meget, som den ville "gøre i vildmarken" heller ikke selvom vi kommer og rider på den. Jeg tror mange ville blive overrasket over at få et tal på hvor mange kilometer en "vildhest" tilbagelægger dagligt sammenlignet med en løsdrifthest.
For at opsummere opfatter jeg ikke en skridmaskine som enten eller, men et både og.......og det betyder, at min hest daglig skal ud at gå hver morgenen (skridtes 20 min i maskinen), på fold og rides igen om aftenen (OK og bare rolig nu, den får altså også fri, men det er da kun for at have mig på ryggen nogle dage- sine daglige skridtture skal han have).
Hej Hej
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: s.face |
Charlotte-Lazer |
11-05-2001 17:05 |
|
hejsa
Jeg kan ikke rigtig forstå hvorfor i er så afskrækket fra en skridt maskine.
Jeg ville personligt selv bruge det til min hest, hvis han havde brug for det, men det ved jeg ikek om han har, og da jeg ikke har adghang til en, så må min hest nøjes med at komme på fold om morgenen, ind og blive redet og så ud igen om eftermiddagen.
Men når han kommer i træning i en salgstald, så overvejer jeg faktisk meget brugen af skridtmaskinen, da der desværre kune rmulighed for 1-1½times fold hver dag hvis alle heste skal have chancen for at komme ud. Og så vil jeg da finde det meget positivt hvis min hest lige fik 20-30min i skridtmaskinene for at undgå stive led.
Men som sagt jeg ved slet ikke om min hest er en af de typer de rkan acceptere skridtmaskinen, så det skal først diskuteres med ham der skal tage hesten i træning!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Zenita |
13-05-2001 02:10 |
|
Vil lige tage et lille sidespring: Hvorfor er de "onde" ryttere altid rygere?
Jeg er (heldigvis) eks-ryger og mener da ikke selv, at jeg var en dårlig hesteejer fordi jeg røg. Lagde bare mærke til det, når "dårlige" ryttere blev beskrevet. Det er måske det skurkebillede man har?
Knuuuuz  Zenita
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tina MJ |
13-05-2001 11:36 |
|
Det må vist være dit skurkebillede, Zenita. Jeg er selv eks-ryger og har aldrig kædet rygning sammen med at være en bedre eller dårligere rytter - og jeg tror heller ikke der er sammenhæng - så det behøver du ikke at føle dig truffet over efter min mening.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Jan Danvill |
14-05-2001 10:55 |
|
Egentlig så kan systemet jo udviddes: Man må kunne lave et maskine, som man så satte på ryggen af henste - maskinen kan så hive i tøjlerne og banker hesten i siderne. Så kan rytteren jo bare sidde ved en pc og - via internettet - så motionere hesten.
Så behøver vi overhovedet ikke at tage ud til hesten.
hilsen jan
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Flo |
14-05-2001 14:08 |
|
Jeg mener absolut at skridtmaskinen er et godt redskab !
jeg mener ikke at den skal bruges som en erstatning for fold, men den er jo exeptionel til fx. genoptræning af heste !
hvor smart er det at lukke en hest med en kodeledsforvridning eller seneskade på folden, hvor den springer af sted, og ødelægger benet igen !
der kan man jo bruge skridtmaskinen i måske en time, måske to, hvor mange herinde har tid til at ta' ud til sin hest(e) og skridte i 2 timer, plus alt det andet der skal gøres ved hesten ???!!! ikke særlig mange andre end dem der går i 4. klasse eller dem der har hesten hjemme !
skridtmaskinen er også god til at få hesten i form med, uden at presse for hårdt på !
den er god som opvarmning for folk der har mange heste at ride.
den er god for ungheste, selvom at de også skal på fold osv. er det også godt for dem evt.når de er sadel/trense-vante, at de går i skridtmaskinen med udstyret på i en times tid !
prøv at tænk på alle de heste hvor ejeren kommer ca. 45 min. hver dag, er ude og ride i ca, 20-30 min. og så ta'r hjem, hvor hesten så står i boksen 23 timer døgnet, tror i ikke at de kunne ha' godt af at gå en time eller mere i skridtmaskinen hver dag, hvor en anden så enten tog den ind eller ud for ejeren ???!!!!!
konklusion : skridtmaskinen er en exellent ting, med måde !
Flo
ps. indrømmet, jeg kan godt se at en skridtmaskine er kedelig for en hest i længden, men de kommer til at kede sig mere i boksen end i skridtmaskinen !!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Dorte H. |
14-05-2001 15:23 |
|
er det en joke eller hva'.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dorthe H. |
Flo |
15-05-2001 11:33 |
|
og hvad er det lige du mener med det ?????????
vil jeg godt lige ha' lov spørge !!!
Flo
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Flo...... |
Naja* |
15-05-2001 13:59 |
|
Til Flo: til genoptræning af heste vil jeg nu mene at det var bedre at sende hesten på "badeferie", så den kan svømme. Så belaster den nemlig ikke sine ben, men får alligevel rørt sig.
hilsen Naja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Dorthe H. |
Dorte H. |
15-05-2001 18:18 |
|
Hvis du rette tråden ud, kan du se, at det er et spørgsmål til Jan Danvil, der kommer med en eller anden mærkelig useriøs kommentar til skridtmaskiner. Ligesom flere andre før ham.
Så du må ikke føle dig truffet.
Hej Hej
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tina MJ |
16-05-2001 08:51 |
|
"Mærkelig useriøs kommentar" - der er da ingen useriøse kommentarer i denne tråd, der er nytænkning og patent er ved at blive optaget på en helt ny hestemaskine som aldrig tidligere har set dagens lys - og aldrig før har hestene været så lykkelige og glade 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Naja |
Flo |
17-05-2001 10:32 |
|
nu er det jo ikke lige ALLE der har råd til at sende sin hest til svømmetræning, jeg gi'r dig helt ret, det er garanteret en meget bedre metode end skridtmaskinen.
men, der er kun et (måske 2) poolcentre for heste i DK, mens der nok er mange hundrede skridtmaskiner rundt omkring !
desuden er svømmetræning extremt hårdt for en hest, så hesten skal være lidt i form inden man begynder på det !
det er ikke et krav ved skridtmaskinen, da du opbygger kondition gennem den træning !
Flo
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Naja |
naja |
17-05-2001 16:07 |
|
Nej det er rigtigt nok, men jeg tror stadig at det er bedre for hestene...Jeg ville ihvert fald sende min hyps ud at svømme hvis den var kommet til skade.....( hvis jeg havde råd )
men forstår godt hvad du mener og er også delvist enig.
kram Naja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: skridtmaskiner på godt og ondt |
Majse |
18-05-2001 14:11 |
|
Tja, en klog mand sagde engang: "For lidt og for meget fordærver alt" Det gælder vel også skridtmaskiner.
Jeg har aldrig brugt en skridtmaskine, eller set en brugt "live". Det jeg ved er at mange bruger den som supplement til højtydende heste for at styrke dens grundkondition.
Personligt ville jeg være bange for at min hest kom til skade i den, men dem der kender en sådan maskine påstår at det gør de ikke, så det gør de vel ikke. Så havde jeg adgang til en sådan vil jeg måske bruge den som supplement, men aldrig som egentlig træning af min dressurhest.
Det jeg ved er at de springryttere som ikke selv gider at ride dressur på deres heste, eller ikke gider at lære det, eller ikke gider at ride deres hest(e) medmindre det er springning der står på programmet, eller har for mange heste der er for dårligt redet, drømmer om at en skridtmaskine må være lykken og svaret på alle deres problemer. Det vil vel gå under betegnelsen misbrug og en fejlopfattelse af hvad en skridtmaskine kan/burde bruges til?
En skridtmaskine kan vel kun være et supplement, ikke en erstatning for den egentlige træning/genoptræning?
Det at skulle træne sin hest flere gange om dagen, ville være umuligt for flere af os.
Min hest står 52 km fra hvor jeg bor. Jeg skulle så køre 208 km hver dag for at ride min hest 2 gange dagligt. Det ville være umuligt for mig.
1. Dyrt som bare f..... selvom jeg kører dieselbil og kører (lidt ulovligt) på fyringsolie!
2. Tiden! jeg kunne næsten ikke lave andet end køre bil og sidde på en hest.
3. Umuligt, da jeg har både 8 timers, 16 timers og 24 timers vagter. Så i hvert fald vil det være totalt umuligt de dage hvor de 2 sidstnævnte er tilfældet.
Gør dette mig totalt uegnet til at eje en hest?
Gør det mig i det mindste uegnet til at være konkurrencerytter?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Dorte H. |
18-05-2001 17:17 |
|
Ja ja den er god med dig Tina, i er smadder useriøse ja I er. Bare fordi I mener at jeres heste rører sig nok.
Desuden kan jeg tilføje, at der i Japan for flere års siden allerede er opfundet en robot der kan ride væddeløbsheste.....
Nå, men for at være seriøs vil jeg stadig vove den påstand, at heste i fangenskab bevæger sig for lidt også selvom de står/går i løsdrift, så det er i den forbindelse jeg er fortaler for at en skridtmaskine faktisk kan have sin berettigelse.
Hej Hej
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Naja |
Dorte H. |
18-05-2001 17:21 |
|
Kan lige tilføje at svømmetræning styrke musklerne under halsen. Så man kan ihvertfald få optrænet en flot underhals, ved for megen svømmetræning. Så igen kun med måde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|