|
|
| At ride hesten under biddet? |
| Forfatter:  |
Louise Christensen |
| Dato:  |
23-08-2001 12:23 |
|
Jeg har efterhånden min daglige gang forbi Vilhelmsborg (nu er det snart slut *heldigvis*)... Nå men igår gik jeg forbi en pige der trænede dressur med sin hest - samlet galop, ikke noget mærkeligt i det...
Men som jeg går forbi lægger jeg mærke til at hesten går under biddet, og regner med at det er en fejl hun har tænkt sig at rette... Men næh nej, hun fortsætter med at ride hesten så den tilsidst går helt krøllet sammen fortil. Hesten er tydeligt irriteret og det ender da også med at den stejler med hende. Hun får den frem igen, endnu engang krøllet sammen - hesten stejler... Hun fortsætter lidt endnu og rider så ud af banen for at skridte af.
Hvorfor rider hun bevidst hesten under biddet? Hvad opnår hun - eller tror hun hun opnår?
Bare et lille spørgsmål fra en ikke så dressur-kynding.
Louise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: At ride hesten under biddet? |
Trine SH |
23-08-2001 12:34 |
|
Tjah, vi havde en diskution for et stykke tid siden, hvor vi var ogle stykker som undrede os over hvorfor Lars Petersen på tv havde vist at han konsekvent red cavan (?) bag biddet i træningen. De "kloge eksperter" kalder det at ride hesten "dybt" ............jeg kalder det bag biddet!
Men prøv evt. at bruge søge funktionen, for det var en ret interessant diskussion.
Mvh.
Trine SH
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Gitte Jensen |
23-08-2001 15:04 |
|
Hvad heder den tråd???
Jeg kan ikke finde den, men vil gerne læse den.
Venlig hilsen
Gitte.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Trine SH |
23-08-2001 15:10 |
|
Puha, jeg kan ikke huske hvad tråden hed, men jeg ved at Krista også deltog i debatten og at det var dagen før eller samme dag som der var World cup på Wilhelmsborg (og hvornår var det nu det var???)
Hvis du finder den gider du så lige skrive det her for jeg vil egentlig også gerne læse den selv igen....
Mvh.
Trine SH
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Zippeline |
23-08-2001 15:54 |
|
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Re: Her var den..... |
SaraV |
25-08-2001 12:39 |
|
hmmmmm.....har set mange gøre det...og det ser jo ikke for godt ud, men ofte er det for at de kan løsne noget mere op til stævner (?) hvor hesten så går perfekt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Her var den..... |
Liv (Buster) |
26-08-2001 19:29 |
|
Selvom man laver dybdearbejde, må hesten aldrig gå bag biddet. En hest der går bag biddet overstrækker nakkebåndene, og så er man igang med at nedbryde istedet for at opbygge.
Ved korrekt dybdearbejde søger hesten ned og frem, stadig foran lodret, og bevarer samling og bæring, dvs. hvælver i hele sin overlinie. Virker opbyggende for strækkemuskelfibrene på den bærende muskulatur på overlinien.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet