Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Glidetøjler?
Forfatter: 
Dato:  20-12-2000 22:14
Hej
Min hest bliver for tiden redet af en beriderelev to gange om ugen, fordi den har opbygget en MEGET stærk underhals, som jeg ikke uden hjælp selv kan ride væk. Berideren har nu foreslået en glidetøjle, fordi man ellers skal hive og slide i tøjlerne. Hvordan virker sådan en helt præcist, og hvad mener I?

Thrine
0
0
Svar på denne tråd

RE: Glidetøjler?
Forfatter: 
Dato:  20-12-2000 22:57
Hej Thrine!
Jeg synes ikke at det er en god ide med glidetøjle!-Den trækker bare hoved ned på hesten!
Det får du ikke nået godt ud af!-Hesten sakl lære at søge ned til biddet naturligt!
Hvilken berider er det du har din hest i træning hos?
Grunden til at din hest ikke går til biddet er nok at den ikke laver nok i bagbenene!
Forestil dig en pind!-Hvis du bukker den sammen i begge ender komme det midterste af pinden op!-Ligesom hos hesten!
Der er det nødagtig det samme!-Hvor at hvis bagbenene laver nok træder hesten ind under sig og bliver nødt til at tag hovdet ned og tag ryggen med op!
Hvis du ikke forstår det så skriv til mig igen!
Hilsen Signe!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  21-12-2000 02:25
Hej Thrine
Det er ikke så let at ride med glidetøjler. Nogenlunde som når man rider med kandar, skal man passe på den kraft, man meget let kan komme til at misbruge.

Men hvis det fungerer for dig og hesten, kan glidetøjle være en god hjælp. Vi havde samme problem for nogle år siden, og jeg var meget i mod glidetøjle. Men ligeså snart den var på, kom hestens ryg op, halsen ned og bagbenene bedre ind. Det føltes som et mirakel. Jeg tror, at hesten bare var blevet så ked af, at den var blevet redet forkert, så den ikke forstod en pind af, hvad der kunne blive rart og godt. Det gjorde den så med glidetøjlen på, og så var det jo pludselig meget lettere det hele.

Men det kræver altså, at man kun bruger glidetøjlen, når hesten slår fra og evt. i vejledende halve parader. Müssler anbefaler at man kun bruger den en side ad gangen fx på udvendige, det synes jeg også er godt.
Men, man kan meget let komme til at låse hestens hals og hoved, og det er bestemt ikke godt (eller rart) for hesten - derfor er der så mange, der bliver sure over glidetøjlebrug. Min mening er, at en stærk rytterhånd kan holde meget mere fast i den almindelige tøjle, end en blød hånd i en glidetøjle. Så det er ikke hjælpemidlet(glidetøjlen), men måden man anvender den (forkert) på, man skal skælde ud på. Jeg rider fx også med pisk, men jeg slår aldrig med den. Det kunne jeg jo gøre...........

Utroligt mange af de største springryttere træner med glidetøjle, så det er lidt omsonst helt at afvise brugen af den.
Men som Signe svarer dig, det gælder om at ride hesten bagfra og frem til biddet. Når hesten 'sætter' sig bagtil vil ryggen hæves og hovedet 'falde' ned mod tøjlen. Hvis altså hesten ikke sætter fuld underhals på og kigger stjerner!
Det kan der så være flere grunde til, så man kan også anbefale en nærmere undersøgelse af fx sadelens pasform. En øm ryg sænkes og så er underhalsen på vej frem. Det er jo hestens måde at vægre sig mod noget ubehageligt på.

Held og lykke med foretagendet, en *<:-) hilsen fra Nin@
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  21-12-2000 07:43
Hejsa.

Hvem er det, der skal ride med glidetøjler? For hvis det er beridereleven, ser jeg ingen grund til, at det ikke skulle være en god ide. En glidetøjle kan være en meget meget god hjælp, HVIS man kan finde ud af at ride med den. Jeg har selv redet med den og min hest har haft godt af det (nu får jeg nok nogle huk for den bemærkning). Min hest var for stærk for mig og i stedet for at han løb og jeg flåede ham i munden, var det bedre med en glidetøjle. Men jeg har også lært at ride med den under en beriders opsyn........

Når man rider med en glidetøjle, skal man ride fremad og glidetøjlen skal være anstillet så når hesten går hvor den skal slækkes taget i den og man rider for den almindelige tøjle. Men det er vigtig at ride frem, så hesten får ryggen og bagparten med sig.

I dit tilfælde vil jeg sige, at hvis du lærer at ride med den under opsyn, kan den hjælpe dig og din hest. Det tjener ikke hesten at side og rive i den, for at den skal lære noget nyt og for den meget ubehageligt (i starten).

Det var bare min mening og jeg håber ikke, jeg får bemærkninger om hvor meget dyremishandler ovs. jeg er, da min hest går som den skal af sig selv og glidetøjlen ikke har skadet ham. Men det er der nok nogen, der ikke tror på.

Med venlig julehilsner

Wivian.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  21-12-2000 07:55
En glidetøjle kan godt være en hjælp, hvis man forstår at bruge den men den bruges altså ikke bare til at hive hovedet ned på hesten. I Podhajskys bog "Den Klassiske Ridekunst" står der fx. om glidetøjlen, at den kun bruges til at bibeholde en allerede indlært hovedholdningen ved indlæringen af svære øvelser, aldrig til at tvinge hovedet i en bestemt holdning.

Glidetøjlen virker ved, at man sætter en tøjle fra hestens gjord, op gennem bidringen, op til rytterens hånd, tilbage igennem den anden bidring, så rytteren får 2 tøjler at ride med, og til sidst sættes den fast i gjorden igen (find et billede i en hestebog). Når man tager i glidetøjlen tvinges hestens hoved ned. Hvis man rider med glidetøjlen så løst, at den kun kommer i funktion når hesten er meget ovenud, men resten af tiden bare hænger løst, så kan den forsvares, den viser bare hesten på plads igen og man kan ride videre med en hest der går roligt i stedet for at have hovedet i sky og vende det hvide ud af øjnene. Nogle heste slår meget stort op med hovedet, dette gør simpelt hen ondt på dem, og endnu mere, fordi de derved "smider" ryggen og bliver stenhårde at sidde på - hvorved rytteren bumper hesten i ryggen, stiver sig og måske hiver den i munden. I sådanne tilfælde kan glidetøjlen være en hjælp, men den må ALDRIG være et alternativ til at hive og slide i tøjlerne. Glidetøjlen skal være til hestens bedste - ikke til rytterens.

Som du beskriver beriderelevens holdning, så mener han (hun), at da han ikke vil bruge sine dyrebare kræfter på at hive og slide i tøjlerne, så er det bedre for ham at lægge glidetøjlen på, så bliver han ikke så træt af at mishandle hesten. Det har ikke noget med ridning at gøre, man opnår på ingen måde en korrekt gående hest ved at hive og slide i tøjlerne. Når din hest allerede har en stor underhals, så har den lært at "gå på" - dvs. at lægge sig hårdt på biddet. Når så den "dygtige" beriderelev giver sig til at hive og slide i tøjlerne, så lærer den det da bare endnu mere.

Nej, det drejer sig om at ride hesten til biddet og lære den, at den ikke behøver at forsvare sig imod rytterens hårde hånd ved at gå på. På den måde får du en hest, der igen "vender rigtigt". Det tager ganske vist længere tid, men det er et ægte resultat der gør, at hesten bruger sine muskler rigtigt, så vil underhalsen med tiden forsvinde. I øvrigt betyder en kraftig underhals ikke noget for rytteren så snart hesten går korrekt, for så bruger den ikke sine store underhalsmuskler til at gå imod med - og dermed generer de ikke rytteren. Med tiden vil musklerne svinde ind når de ikke bruges.

Nogle hesteracer, fx. lippizanere har tendens til at have underhals grundet deres bygning - men så snart de er til biddet ses underhalsen ikke mere, og ingen vil vel mene, at de på den Spanske Rideskole rider deres heste forkert, så de får underhals (som i øvrigt kun kan ses, når hestene står stille med løftet hoved).

Beriderelever er ikke guder, mange er voldelige, og det vil i en eller anden grad ødelægge din hest, hvis den rides på den måde. Find en ny ridelærer der rider hesten korrekt og af den vej får den til at gå til biddet - så vil den holde op med at bruge musklerne på underhalsen, de vil gradvist forsvinde og den vil opbygge muskler ovenpå halsen, ryggen, lænden og krydset i stedet. Det er et stort arbejde når hesten er fejlredet, men jeg håber du holder for meget af din hest til at lade en med den indstilling ride den. I øvrigt bruger man kun nødtvungent en glidetøjle, og under alle omstændigheder ikke mere end 3-4 gange i træk, så skulle den have gjort sin virkning, og man ophører med brugen.

Mange beridere bruger glidetøjlen til enhver hest, der ikke lige arter sig, til heste der stikker af, heste der går ovenud, heste der stejler mm. Selvfølgelig er det på sin plads, hvis det kan forhindre hesten i at gøre noget livsfarligt som at løbe løbske eller stejle, men det nytter ikke bare at bruge denne genvej hver gang noget er galt - og det lyder ikke som om din hest har nogen livsfarlige vaner?
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  21-12-2000 08:48
Personligt lider jeg af en eller anden fobi overfr glidertøjler og elsatisk chambon. Jeg synes, de alt for nemt låser hesten fast, og efter min mening er det de færreste ryttere (beridere, beriderelever eller ej.) der er kompetente nok til at kunne se hvornår det er for meget. Derfor er jeg sådan set af princip imod alt hvad der hedder hjælpetøjler... Men - der er undtagelser:

Heste der allerede har udvilket underhals, har ofte udviklet en svag muskulatur i ryg og bagpart, og kan derfor have svært ved, at "vende om" og komme ind og bruge ryg & bagpart, når de bliver redet under rytter, fordi de simpelthen ikke har kræfter og muskulatur til det.

Derfor ville jeg foreslå, at hesten evt. blev longeret med indspændinger, indspændingstøjlerne skal ikke være strammere end at hesten forstår hentydningen, hvilket den ofte gør ved forholdsvis løse indspændinger.
Som med alt andet arbejde, bør longearbejdet selvfølgelig ikke overdrives, bl.a. fordi "longeringsmaratoner" er temmelig belastende for hestens ben. Men fordelen ved at lade hesten arbejde med indspændinger i longe er, at den uden tyngden fra en rytter får lettere ved at bruge ryg og bagpart og kan derved hurtigere genopbygge de rigtige muskler.

Desuden er det ofte nemmere at se, om hesten skulle gå bag bidet, mangle indundergriben eller lignede, når man arbejder fra jorden, end hvis man sidder på hesten med en glidetøjle, der "slører" kontakten med hestens mund.
Jeg har selv i flere tilfælde, heste med underhals eller tendens til dette, brugt longeringsarbejdet med rigtig gode resultater.

Held og lykke med hyppen.

Knus lady
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  21-12-2000 12:59
Jeg HADER glidetøjler!!!

Jeg har lige købt en hest, som mig og min far er ved at få styr på efter den har gået et år med glidetøjler. Hver dag et helt år!

Rytteren kunne ikke ride, så det var jo meget nemmer bare at lægge det "#¤#"%¤ monstrum på, og så gik dyret sgu i holdning. Det resulterede i at den stakkels hest bare gik og hængte på biddet.
Da vi så fik ham var han jo møg stærk på tøjlen og kunnes slet ikke forstå hvordan han skulle gøre.

Man må da kunne få sin hest i holdning med naturlige metoder!! Ellers må man jo få kvalificeret hjælp. Og åh ja jeg har set de STORE springryttere springe rundt med glidetøjler. Det er sikkert vældig godt for hesten. Når de så skal ride lidt dressur, så står hesten og stejler.

GLIDETØJLER KAN IKKE ANBEFALES!!

Camilla.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  21-12-2000 13:59
Puha, jeg har også glidetøjlefobi og vil ikke selv benytte den slags. Det må være forbeholdt ryttere, der har langt mere indsigt i hestens anatomi end jeg selv (Podhajsky eksempelvis), for jeg kan slet ikke overskue al den ravage man kan lave med sådan en himstregims.

Jeg kan selvfølgelig godt tænke mig til at man mangedobler sine kræfter mod hestens mund, at man kan lede den på forparten med deraf følgende skavanker, skabe spændinger i hals og nakke og meget andet.

I forbindelse med underhals ville jeg netop tro at glidetøjlen forstærker problemet, idet man jo ikke får hesten til at gå afslappet, men blot bruger vægtstangsprincippet til at "hive knolden ind" på den. Og hesten vil jo blot bruge flere kræfter til at stritte imod og derved udbygge underhalsen. I øvrigt er underhals af den kaliber som du nævner, jo netop tegn på at hesten er reddet ukorrekt og ikke går i selvbalance, men støtter sig balancemæssigt til tøjlen, hvilket jo er udviklet gennem rytterfejl. Derfor hjælper det jo ikke at putte alt muligt isenkram på dyret, hvis man ikke afhjælper rytterfejlen.

Så i mine øjne er det bare forfra igen med grundridning, grundridning og atter grundridning - og det foregår ikke med glidetøjle.

Med venlig hilsen

BeritH
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  21-12-2000 20:34
Hej BeritH
Det, du skriver om at hive knolden ind på hesten, kan man altså også sagtens gøre uden glidetøjle. Det ser man faktisk ganske hyppigt, måske netop derfor rider så mange med et alt for stramt næsebånd (hesten går ikke korrekt frem til biddet).
Det er - med eller uden glidetøjle - ikke den rigtige måde at ride på. Det tror jeg alle, der ved noget om de sager, vil være enige i. Ridning, der ikke har som udgangspunkt at bringe hesten bagfra og frem med afskub og bæring til følge, er ikke rigtig (dressur-)ridning. Kandarstangen er jo også et voldsomt instrument, men kan sagtens bruges fornuftigt.

Glidetøjle må kun bruges vejledende for hesten - ikke noget med at trække. Glidetøjlen skal som udgangspunkt være løs, når trensetøjlen er anstillet.
Men det er ikke let at ride med den, og man ser den ofte misbrugt, hvor hesten 'vælter' frem på forparten med en helt låst hals og nakke.
en lille *<:-) hilsen fra Nin@
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  21-12-2000 20:55
Jeg hader også den forbandede glidestrik. Dem som kan finde ud af at bruge den korrekt, behøver den ikke. For meget erfarne (jeg mener fx. internationale ryttere, ikke ryttere der har redet 3 år pony og et år hest!) kan den bruges til at skyde en genvej i arbejdet, men kun hvis hesten har fattet hvad det hele handler om. Jeg har redet i snart 10 år nu, og jeg kunne ikke drømme om at lægge en glidetøjle på min eller andres heste. Min hest har jeg selv redet til. De første to måneder fattede den intet af at give sig i nakken, men nu kan jeg ride den til biddet blot ved at drive nok fremad og så støtte ganske let på den udvendige tøjle.

Jeg har lige hørt noget ganske forfærdeligt om Blue Hors og Lars Petersen. Jeg hørte det fra vores nye beriderelev som har arbejdet på BH i lang tid, inden hun kom op til os. Grunden til at man ikke ser Uffe mere er at den er blevet uridelig på grund af ridning med glidetøjle. Ridning foretaget af LP selv. Han rider samtlige heste med glidetøjler og ofte, og nu kan man ikke engang "bøje nakken" på Uffe mere, heller ikke med glidefidusen! Det kom som et chok for mig, som altid har betragtet LP som en stor og dygtig rytter, men nu... Når en som rider så dyre heste om som er dansk mester i dressur ikke engang kan ride uden glidetøjle, eller magte den for den sags skyld.

Jeg har set de mest forfærdelige krikker bliver til gode dressurheste gennem korrekt ridning. Jeg har også set stjerner blive ødelagt af erfarne ryttere med glidetøjler. Og jeg er selv blevet bedt om at ride elevheste med glidetøjler på min gamle rideskole, fordi de ikke kunne bøje nakken. Og har selv bedt om at få den af igen, fordi jeg ikke kunne ride med sådan en. Så glem alt om glidetøjle.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  21-12-2000 21:58
Re. Landsbladet hest om Hestetandlægen, så tror jeg at mange heste, som værgrer sig mod at bøje nakken, har problemer med tænderne.. Det er i hvertfald noget som skal undersøges INDEN man begynder at lægge en glidetøjle på den stakkels hest..
Rent faktisk skal man kunne 'ride sin hest til bidet' blot med en grime på, for driver man sin hest korrekt bagfra, og laver paraderne med sæde og schenkler, jamen hvad skal man så bruge tøjlerne til andet end at holde hestens hoved oppe fra græsset ..(*gg*)..
0
0
Svar på denne tråd

Re: Glidetøjler?
Forfatter: 
Dato:  22-12-2000 12:49
Nu har lige læst alle indlæg og det virker som om alle har dårlige erfaringer med glidetøjler og folk der bruger dem er komplet idioter og dårlige ryttere (ret mig venligst, hvis jeg tager fejl).

Jeg har imidlertid, som før nævnt, haft en god oplevelse med glidetøjler (men har også set mange dårlige tilfælde) og jeg vil bare lige høre om det er mig, der er helt galt afmarcheret..... Min hest havde grundridningen i orden, da den lige pludselig fandt et "hul" i mine kræfter (det lyder forkert, men jeg ved ikke, hvordan jeg ellers skal forklare det). Han var på det tidspunkt 6 eller 7 år og havde gået stabilt (gået med brug af bagparten, ryggen og hovedet den rigtige vej med få hjælpere), da han lige pludselig fandt ud af at han kunne trække næsen frem og spænde lidt i halsen og derved få kontrollen, da jeg ikke havde overarme som en bokser. Det kom der særdeles farlige situationer ud af, inden jeg påbegyndte ridningen med glidetøjlen (han var unghest og fuld af energi, men han blev farlig.). Jeg red på daværende tidspunkt med muffebid og han var/er ekstremt blød og følsom, så det med bare at hive igen, ville være for voldsomt (ifølge min berider. Hesten var desuden også kold overfor det, når han først havde besluttet sig for at løbe. Han tog simpelthen biddet fra mig). Min berider foreslog deror brug af glidetøjler i en kort periode for at minde hesten om (på en blid måde), at den ikke skulle trække. Efter 1½ måned med brug af glidetøjler 3 gange om ugen holdt han op og siden den dag har han gået med ryggen, bagparten og hovedet, hvor det skulle være uden problemer. Han er redet efer et princip der hedder hellere fremad end opad med hovedet (da vi startede dressurtræningen) og han er vist aldrig kommet videre, da jeg mistede interessen for dressur....... Han går ikke som de meget veluddannnede heste med højt højt løftet og "stramt" samlet (det var ikke nødvendigt, at lære ham det, da jeg ikke er "stævnerytter".), men vi var da begyndt at træne etter-changementer, pirouetter (stavet rigtigt?) og andre høje øvelser, inden jeg mistede interessen (han er meget kort bygget).

Idag er jeg så begyndt at ride dressur igen o gidag rider jeg ham i grime og kan uden problemer ride ham i holdning og han virker som om han kan komme op på samme niveau som før med lidt mere træning (så snart vinteren og mudderet forsvinder).

Var det fuldstændigt åndsvagt, at min berider lod mig ride med den og skulle jeg bare have redet videre med gud ved hvad ulykker til følge, når nu hans grundridning var i orden?

Mange venlige julehilsner

Wivian.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-12-2000 16:31
Hej Wivian,

Som jeg tidligere har skrevet, så har jeg en fobi imod glidetøjler og vil ikke selv bruge dem. Men jeg vil lige benytte lejligheden til at citere fra Tina MJ's indlæg omkring Den Klassiske Ridekunst af Podhajsky:

>En glidetøjle kan godt være en hjælp, hvis man forstår at bruge den men den bruges altså ikke bare til at hive hovedet ned på hesten. I Podhajskys bog "Den Klassiske Ridekunst" står der fx. om glidetøjlen, at den kun bruges til at bibeholde en allerede indlært hovedholdningen ved indlæringen af svære øvelser, aldrig til at tvinge hovedet i en bestemt holdning. <

Det er jo netop det du har brugt glidetøjlen til i dit tilfælde (og jeg går selvfølgelig ud fra at hesten her er checket for smerter og ubehag). Her bruger du den til at afværge en farlig situation og du gør det under vejledning af en instruktør og i en afgrænset periode. Det har jeg forståelse for.

Men at bruge glidetøjlen til at fjerne en underhals på hesten og tvinge hovedet i holdning det er altså en glidebane at komme ind på, for det gør det langt lettere for rytteren at hive hovedet i stilling på hesten. Jeg ved godt, som Nina skriver, at det kan man også gøre uden glidetøjlen, men den gør det altså noget nemmere for rytteren at bruge vold.

BeritH
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-12-2000 19:18
Hej
Først vil jeg lige sige at det var altså berideren der foreslog (som sidste udvej!!!) at bruge glidetøjle, bare for at se hvordan det ville gå. Denne hest her har også grundridningen i orden, den nægter bare at gå til biddet.
I går red så beridereleven på hende med glidetøjle. Så snart hun fik den på gik hun i holdning (hun holdt overhovedet ikke fast i glidetøjlen, det var simpelthen ikke nødvendigt). Efter en halv time kom jeg så op, og beridereleven forklarede mig hvordan jeg skulle ride med glidertøjlen. Hesten gik kanon!

I dag red berideleven hende også. De første ti min. havde hun glidetøjlen på, tog den derefter af, og hesten blev i holdning! Så kom jeg op, og red hesten til biddet i alle 3 gangarter.
Så glidetøjlen kan altså godt hjælpe. Jeg synes det var et helt mirakel. Denne hest der før maste sin rytter (mig og beridereleven) op i barrieren, overhovedet ikke ville gå fremad og bare gik og kiggede stjerner. Det blev en helt anden hest.

Så i bund og grund, skulle hun bare finde ud at det er rarere for hende at slappe af, og sænke hovedet.

Thrine
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-12-2000 19:56
Selvfølgelig kan man da bruge glidetøjlen, men efter min mening er det en kortsigtet løsning. Hesten reagerer kun som den gør fordi den stagid husker glidetøjlen. Der er ikke noget man kan gøre med en glidetøjle som man ikke kan gøre uden. Man kan kun skylde genvej. Det er også OK hvis man er helt hundrede procent sikker på at det er det rigtige man gør. Man risikerer let at skade sin hest i sit forsøg på at skyde denne genvej.

Hvad men let glemmer er at man har mange flere kræfter i tøjlen end man plejer at have og man indvirker på hestens hove i to retninger på en gang. Det resulterer meget let i at hesten bare bukker nakken og korter sine skridt af, fordi den øgede kraft i hestens hoved signalerer "kortere, højere". I bedste fald (hvis man husker at ride frem mens man rider med glidetøjler) resulterer det i en hest som har let ved at sætte sig og samle sig, men som har "opgivet" at løse ud og gå frit fremad. I værste fald bøjer hesten nakken, sænker ryggen og korter skidtene af, indtil den ikke har mere gang tilbage. Det sker i 99 % af alle tilfælde hvor der rides med glidetøjle i længere tid, og i 100% af tilfældene hvis man bliver ved med at ride den. Se Uffe!

Jeg mener det er forkasteligt at ride med glidetøjle på en hest som ikke gerne går frem, fordi men så let overbeviser den om at den SKAL gå kort. Hele tiden. På en tændt hest risiskerer man at den rejser sig i forsvar. Glidetøjlen kan bruges på en hest som trækker meget hårdt frem, men igen risikerer man at den så bare tager støtte på glidetøjlen, og godt nok går helt fantastisk så længe tøjlen er på, men den bliver til gengæld så stærk i halsen og munden, at den ikke er til at ride bagefter uden glidestrikken.

Der er så mange muligheder for at gå galt i byen med en glidetøjle, og når en som skal forestille at være dansk mester i dressur kan ødelægge en Grand Prix stjerne med en glidetøjle, så vil jeg i hvert fald ikke anbefale den til NOGEN. Problemer kan altid løses uden. Jeg ved at jeg ville ride gangen af min egen på fem minutter med sådan en fætter, for han svarer meget for tøjlen og har tendens til ikke at ville frem hvis man pakker han det mindste sammen.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-12-2000 23:21
Til Thrine

Hvis din hest ikke kan rides til biddet, er grundridningen IKKE i orden. Et af beviserne på at hesten er korrekt grundredet, er netop at hesten søger korrekt frem til biddet.

Og til Tina

-Og jeg har hørt at små lyserøde marsmænd i form af elefanter med sløjfe om halen er landet i Kirke Uggerløse mose, hvor de torturerer alle der tilfældigvis kommer forbi, med en glidetøjle.

Blot for lige at illustrere at godt nok "har du hørt" noget om Lars og glidetøjlen men det er ikke ensbetydende med at det er sandt. (Og jeg har ikke hermed påstået at det ikke er det..)

MVH
Scarface
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-12-2000 08:46
Jeg har også hørt et eller andet om Uffe K. fra en med "insiderviden" - men jeg mener ikke, det er den historie - jeg checker lige min kilde og vender tilbage....
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-12-2000 09:40
Glidetøjler må anses for et værktøj, lavet til at få en kyndig hånd til at omtræne en hest hurtigere end normalt, men er egentlig ikke andet end at springe over hvor gærdet er lavest, det indikerer sædvanlig vis en rytter med høj hånd førelse, og ikke nok grund træning. Glædeligt Jul Ariel.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-12-2000 20:06
Jeg red i dag uden nogen glidetøjle overhovedet! Hesten gik stadig godt!

- Til jer der mener at en hest der ikke vil gå frem, ikke skal have glidetøjle på, vil jeg lige sige at min hest ingen fremaddrift har når den går og spænder op. Så snart den går i holdning (f.eks. med glidetøjle på) er der ingen problemer, og så træder den også fint ind únder sig.

Hilsen fra Thrine (en glad rytter der for en uge siden stod med en kropumulig hest, men i dag selv kn ride den rimelig pænt!)
0
0
Svar på denne tråd

hive og slide i tøjlerne?
Forfatter: 
Dato:  23-12-2000 21:18
Synes det lyder lidt mrækeligt det med at hive og slide i tøjlerne, det er jo ikke lige det, som det går ud på, hvis det er rigtigt skal hesten helt uden tavng (med hjælp fra rytteren) gå i holdning!
Det eneste man skal med tøjlerne er jo at støtte den op!

Jeg har selv en hest med kraftig underhals, men fortrak at træne den med elastik, der har den mere plads til sin hals og kan derfor arbejde "nedad" hvis du forstår!
0
0
Svar på denne tråd

Re: hive og slide i tøjlerne?
Forfatter: 
Dato:  23-12-2000 21:50
Ja, nu var det jeg havde på Lars jo også insiderviden, og det ER jo pudsigt at "hans" heste næsten aldrig er startklare, sikkert på grund af at de lige har en "downer-periode" - de siger fra! Han har lige meldt fra til en Grand Prix klasse igen for få uger siden på Cavan, som ellers var erklæret startklar.

Jeg ved man skal passe på med at lytte til sladder, men jeg har fået det bekræftet af andre som også kender ham lidt "indefra" at han ikke altid er helt så hestevenlig som han gerne vil fremstå som i de fine hesteblade. Synes også man kan fornemme på hans træningsserier og lignende i diverse hesteblade at han er lidt glad for hjælpemidler af den slags. Og det mener jeg ikke kan være nødvendigt for en rytter på det niveau på gode og velredne heste. Han træner dem jo selv fra unge af, så det er jo ikke fordi han skal have rettet andres fejl op "på en nem og hurtig måde".

Danmarks måske største modstander af hjælpestrikker, berider Jørgen Hvenegård, har jeg dyb respekt for. Han nægter simpelten at undervise en elev som bruger glidetøjle. Ligeledes er en gut som Hasse Hoffmann, også en stor gud for mig, er ikke glad for glidetøjler/andre anordninger som gør det samme. Vores gamle berider i Grenå Kennet Vegeberg så heller ikke gerne at hans elever red med glidetøjler. Det gør den nye derimod, for den er jo smart til at file hestens hoved helt ind mellem forbenene.

Der er folk i begge lejre, også i toppen, men jeg ved hvad jeg mener om ting der indvirker på hestens hovedstilling. De sutter røv!!!!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-12-2000 21:54
Nu er det jo længe siden jeg har redet dressur, men er hele ideen ikke at hesten FØRST får bagparten med sig og derefter automatisk vil søge mod biddet? Jeg troede ikke man kunne gøre det den anden vej rundt og få det samme gode resultat.
Jeg red engang en hest, der kunne gå MB, godtnok ikke med mig på ryggen, og jeg fik undervisning af en berider et par gange og fik en elastik på... det gik ad H til.
Senere fik jeg så undervisning af hestens ejer og han gik rigtig flot UDEN elastik og med en noget mere øvet Signe på ryggen.

Så kommer det egentlig ikke an på rytterens færdigheder... er en glidetøjle ikke bare en alt for let smutvej til en god holdning? Man bliver vel nødt til at ride hesten ordentligt før man får et godt resultat og ingen hjælpetøjle ændrer vel på det. Eller hvad.
Bare en strøtanke...
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-12-2000 02:13
Hejsa!

Nu vil jeg ikke spille hellig på vores rideskoles vegne,men ude ved os er der ingen der rider med glidetøjle. Derfor fik jeg et chok da jeg var på kursus på en større rideskole en vores med mange konkurrenceryttere. ALDRIG i mit liv har jeg på så få timer set SÅ mange "dygtige" ryttere bruge glidetøjle. Jeg havde tilsidst mere travlt med at følge med i trænningen ude i ridehuset end at følge med på "tavlen"

nej, så hellere den lange vej, til en velgående hest.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-12-2000 07:52
Det glæder mig at høre at så mange er enig med mig, Glædelig Jul. Forresten jeg bruger et helt andet værktøj som ikke går ind i hestens mund, overhovedet og ikke indvirker på hestens næse hvilket har en tendens til at få hesten til at gå en smule i panikhvis den ikke kan få luft.

Men mere om dette en anden gang. hey hey
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-12-2000 08:21
Jeg er ikke direkte tilhænger af alle mulige hjælpemidler, men I er sgu hellig for jeg tør vædde på at I allesammen rider med næsebånd. Det er et af de meste almindelige hjælpemidler, ja det regnes vel ikke for et hjælpemidle mere, vel?? Jeg rider selv med næsebånd for jeg går ind for nemme løsning og genveje, det sparer tid og krafter. Med andre ord vi skal bruge vores hjælpemidler med omtanke. Fordi jeg nu rider med næsebånd er det jo ikke ensbetydende med at det er spændt i allersidste hul. Min hest ved nemlig at hun ikke kan unddrage sig biddet, når det er på! Jeg har også pisk med den kunne jeg jo også slå vildt og voldsomt med, men det er ikke nødvendig for hun ved godt hvad den kan (og nej, hun har ikke få tæv).
Hvis det var mig der stod i den samme situation som Thrine ville jeg også prøve. Hvis jeg hører om et nyt miraklebid, som skulle være "åh, så godt" prøver jeg det også, for det kan godt være fint på min venindes hest og elendigt på min og omvendt.
Det var lige min mening om at prøve en glidetølje.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-12-2000 08:22
Jeg er ikke direkte tilhænger af alle mulige hjælpemidler, men I er sgu hellig for jeg tør vædde på at I allesammen rider med næsebånd. Det er et af de meste almindelige hjælpemidler, ja det regnes vel ikke for et hjælpemidle mere, vel?? Jeg rider selv med næsebånd for jeg går ind for nemme løsning og genveje, det sparer tid og krafter. Med andre ord vi skal bruge vores hjælpemidler med omtanke. Fordi jeg nu rider med næsebånd er det jo ikke ensbetydende med at det er spændt i allersidste hul. Min hest ved nemlig at hun ikke kan unddrage sig biddet, når det er på! Jeg har også pisk med den kunne jeg jo også slå vildt og voldsomt med, men det er ikke nødvendig for hun ved godt hvad den kan (og nej, hun har ikke få tæv).
Hvis det var mig der stod i den samme situation som Thrine ville jeg også prøve. Hvis jeg hører om et nyt miraklebid, som skulle være "åh, så godt" prøver jeg det også, for det kan godt være fint på min venindes hest og elendigt på min og omvendt.
Det var lige min mening om at prøve en glidetølje.
0
0
Svar på denne tråd

Til Tina(Casanova) og AG.
Forfatter: 
Dato:  24-12-2000 09:44
Hejsa.

Var det så også forkert, at jeg brugte den?

Jeg ved godt jeg nu får ad vide endnu en gang at grundtræning og ground work sikkert kunne have hjulpet, men når nu hesten havde sin grundtræning i orden og bare havde fundet en meget let måde at snyde mig på (min berider kunne sagtens ride ham.). Der kommer sikkert en bemærkning om Natural Horsemanship og naturlig respekt for Overhesten ovs., men dette ligger temmelig mange år tilbage i tiden og dengang var det absolut ikke fremme med groundwork og Natural Horsemanship. Lad venligst være med at bruge den sætning, da jeg idag sikkert ville have løst problemet ved hjælp af ovennævnte metoder.

Dengang var han bare blevet farlig for mig (og havde jeg ikke gjort det, havde jeg ikke været her i dag. Det ville helt sikkert have gået galt) og min berider havde den holdning, at det nytter ikke at sende hesten i træning hos nogen anden (han tilbød selv at træne den, men han forklarede også hvordan det sikkert ville ende og det var ikke en løsning jeg kunne leve med), da det er dig, der skal ride den i fremtiden.

Jeg har netop den holdning i dag, at folk, der sender deres heste i træning er dem, der tager smutveje og genveje (ja, det er måske en anderledes holdning end den, der husere herinde.). Hvis jeg nogensinde skal have hesten i træning (jeg har overvejet det med hensyn til Natural Horsemanship), så er det mig der skal træne ham og ikke en træner. Jeg skal derimod have træning af træneren, men han eller hun skal holde sig langt væk fra hesten, da jeg ikke kan bruge at han eller hun kan få ham til at gå til noget som helst. Det er min hest og det er mig, der skal arbejde med ham i fremtiden...... Så må det hellere tage et halvt år ekstra at træne ham sålænge det er mig, der lærer ham det og ikke en udefrakommende.

Men mit spørgsmål til jer 2 er så: Var det forkert af mig at bruge glidetøjlen under de givne omstændigheder?

Iøvrigt er jeg enig med Isbuk ang. den hellige holdning, der er meget fremtræden herinde (og som jeg sikkert også selv er i besiddelse af) og den til tider manglende forståelse for andres træningsmetoder.

Jeg håber, I gider give en konstruktivt svar på ovenstående spørgsmål.

Mange venlige julehilsner

Wivian og Sydenham Rocket.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-12-2000 10:07
Til Tina (Casanova) (og alle andre)

Jeg undrede mig også noget over Lars Petersens hårde og filende hænder under den demonstration han lavede i Holte for 1,5 måned siden - og desuden undrede det mig, hvorfor i himlens navn det var nødvendigt for ham at ride alle hestene med hovedet inde ved bringen. Holdt de ikke hovedet der, så filede og hev han hårdt i dem. Så jeg er tilbøjelig til at tro på, hvad du skriver om hans misbrug af glidetøjle, men jeg er da nysgerrig efter, hvilken hist. min veninde (som har arb. på div. hingstestationer mm) gav mig, jeg kan bare ikke huske det. Og misforstå mig ikke, jeg tror på hvad du skriver, havde bare hørt en anden hist. (eller havde jeg?)

Under demonstrationen blev han spurgt hvorfor, de gik sådan og svarede, at de skulle lære at blive inde i formen og at det var vigtigt, at de lærte at have konstant kontakt til biddet. I mine øjne sker der det for ham, at hesten for at beskytte sig mod hans hårde hånd går ind bag lod, og længere den går ind, jo mere korter han tøjler osv. osv. osv. - alt i alt har det ikke noget som helst med at ride hesten FREM til biddet, men kun med at hive hestens hoved ind at gøre. Selv Don Schufro, som er ved at være GP-klar gik sådan - det burde da ikke være nødvendigt på det niveau (hvis det overhovedet nogensinde er nødvendigt). Desuden sagde Lars, at når han red en PSG så var det for at træne til GP og så var det ligemeget om han ikke vandt fordi hesten gik bag lod (20 cm. bag lod er min tilføjelse). Det blev accepteret fra forsamlingen, konklusionen blev, at dommerne bare kunne straffe ham for det - men når man er Lars P, så må man gerne ride sine heste forkert hele livet - ærgerligt, at sådan en kap. rider sådan for NOGET kan man jo, når man rider på det niveau. Jeg forstod faktisk på ham, at hans heste kun går korrekt placeret når han rider opvisninger og starter GP.

Om glidetøjlen sagde Lars P. selv, at han bruger den nogle få gange hvis det er nødvendigt, og så lægger den væk, men det lader åbenbart ikke til at

Og jeg synes faktisk ikke han gav nogen forklaring på, hvorfor det var nødvendigt for ham at ride hestene så snævert - de får nakkeskader (måske derfor de pludselig melder fra), arbejder ikke korrekt bagfra og underkues på den måde. Nu har han jo nogle fantastiske heste til sin rådighed - fx. Don Schufro, som sikkert slet ikke ved, hvordan man ikke bærer sig - og det gør at han bedre kan tillade sig at ride dem på den måde - men jeg FATTER ikke, hvorfor det er NØDVENDIGT og hvorfor man rider millionheste på en måde, der direkte skader og nedbryder dem Det ville være sjovt at se, hvad Lars P. kunne få ud af en eller anden almindelig hest, der ikke fra naturens side er udstyret med perfekt eksteriør og kæmpegang. Nogle ryttere kan få sådan en hest til at ligne en million, men det gør man ikke ved at rulle dens hals sammen.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-12-2000 12:51
Jeg synes ikke jeg spiller hellig, jeg gør mig bare nogle tanker.

Og nej, jeg bruger ikke næsebånd heller. Det er der ingen grund til at bruge på min pony. Ikke fordi jeg synes det er et grusomt hjælpemiddel, for så begynder man vel også snart at himle op om tøjler og sadel, men fordi jeg synes det ser grimt ud.

Jeg skal ikke gøre mig klog på om nogle heste absolut skal have glidetøjle på et par gange, for det aner jeg ikke noget om, men bare fordi nogle personer synes noget er fint, er det altså ikke ensbetydende med at det automatisk er i orden.
0
0
Svar på denne tråd

Re: Til Tina(Casanova) og AG.
Forfatter: 
Dato:  24-12-2000 14:21
Mit svar til dig vil være du er velkomen til at komme her og LÆRE hvordan man TALER til hesten ved KROPSPROG, men WSG du må også være klar over at nogle mennesker har det naturligt i sig og andre kan ikke tillære sig det. Men du skal være velkomen og det koster ikke noget, om du kommer alene eller med din hest. MVH Ariel
0
0
Svar på denne tråd

til Tina MJ m. flere
Forfatter: 
Dato:  24-12-2000 15:05
Kan kun give dig ret, Tina. Synes det er ufatteligt trist at se en såkaldt toprytter opføre sig sådan.
Det er jo ingen kunst at ride en prægtig hest middelmådigt, men det er så sandelig en kunst at ride en middelmådig hest prægtigt.
De heste Lars Petersen har til rådighed er velbyggede, hvilket giver en stor selvbæring. Dette gør den dårlige ridning mindre synlig for det utrænede øje.

Men som nævnt ville det være skægt at se ham på en hest med langt mindre selvbæring og gangformåen. Her tror jeg den dårlige ridning ville blive tydelig for enhver, for man opnår som sagt ikke korrekt samling og selvbæring ved at hive hesten ind bag lod ved hjælp af armkræfter, men får en hest der er på forparten med en mere eller mindre sænket ryg. Dette bliver selvfølgelig tydeligere jo mindre velbygget hesten fra naturen er.
Jeg mener at enhver hest kan komme til at ligne en million hvis de rides korrekt, I FORHOLD til det man troede.
0
0
Svar på denne tråd

Re: til Tina MJ m. flere
Forfatter: 
Dato:  25-12-2000 23:37
Til wsg

Ja, jeg mener faktisk at det var forkert at du brugte glidetøjlen. Hvis din hest laver numre med dig, er det fordi den ikke respekterer dig som leder, og det kan man ikke rette op på med en glidetøjle.

En glidetøjle er heller ikke god til at få hesten i holdning, fordi den jo bare mister freadsøgningen af det, og det er jo bestemt ikke godt. Jeg mener ikke hjælpetøjlen er anvendelig overhovedet, for de når ikke LP kan håndtere den, hvem kan så.

Til Tina MJ

Frygteligt! På de heste han har, tror jeg også jeg kunne ride GP! Jeg tror han opnår sine resultater på trods af sin ridning, og at der var tusinder af andre ryttere som ville kunne opnå de samme resultater på de heste, hvis de bare lod være med at bruge hjælpetøjler.

Jeg hader folk som rider hestene helt inde i bringen. Det gør berideren på vores rideskole også, ungheste, gamle heste, spring- og dressurheste. Og han fatter ikke at de går bedre når hans staldpiger rider dem, end når han gør. En af mine veninder på rideskolen havde en Frühlings-hoppe (Frühlings-heste har tit et probelm med fremaddrift) og hun havde brugt et helt år på at lære den at gå ordenligt frem til hånden, og så skulle han ride den, og han sad bare og filede i den hver gang den gik frem, og da hun så skulle ride den selv igen var den helt håbløs igen. Det skal lige siges at det var en hest på MA-Georg niveau, og som havde haft meget svært ved at trække frem. Sur røv, hun måtte starte forfra. Den havde helt mistet tilliden til at gå frem.

Ang hjælpemidler i det hele taget:

Jeg mener at de hjælpemidler som skal bruges til stævne, kandar, næsebånd, sporer og den slags, det skal hesten lære at gå med. Og så skal rytteren ride følsom med det, så hesten ikke har noget imod den ekstra udrustning. Men det som hesten ikke skal gå med til stævne, det skal den helst aldrig have på hvis man kan slippe for det. Jeg rider min unghest UDEN undernæsebånd, men derimod med engelsk næsebånd, og den åbner ikke munden.

Og tager hesten pis på en så skal det ikke løses med diverse tvangsmidler. Så skal man bare give den respekten tilbage for en. Optræde overlegent, som lederen, vise hesten med sit kropssprog at man bestemmer, og der det ikke nok, så må man give en god gammeldags røvfuld. Det er nemlig også den måde hestene selv klarer deres rangordensproblemer.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-12-2000 22:05
Man skal passe på med at "stille sig på bagbenene" med det samme over en glidetøjle. Selv har jeg redet med det 2 gange, en gang på min pony, og engang på en anden hest. Jeg er bestemt ikke tilhænger af glidetøjle, og man skal være klar over hvordan den bruges RIGTIGT for man kaster sig ud i det! Men de 2 gange jeg har brugt det har det været nødvendigt, og på min pony havde jeg den kun på i 10 minutter, så havde hun fattet ideen i det, og hun har aldrig haft den på igen! Men man må også huske på at der er en grund til at at hælpemiddel som dette er opfundet, der med stadig sagt; jeg er ikke tilhænger af det! Noget som jeg ser som et endu størrer problem er misbrug af kandar. Der er utrolig mange ryttere der ikke kan finde ud af at bruge det rigtigt, og ikke for at træde på nogen, man tager man ud til et klubstævne og ser en LA2 ser man for det første MANGE heste som slet ikke er igennem i ryggen eller i nakken, og som slet ikke er stærke nok til at gå med kandar. Denne hest bruger som regel ikke bagbenene rigtigt, den er spændt i hele overlinjen, og på ryggen har den en rytter som slet slet ikke er dygtig nok til at ride med kandar. Bridon tøjlen er løst, mens stangtøjlen er helt strammet til. Men selvfølig, det er da nemt at få hesten ind på plads, når man bare kan hive i det skarpe bid, istedet for at bruge det rigtige bid!
Ang. Lars Petersen kunne jeg fortælle mange historier.... Han er nemlig slet ikke så ihh så sød som man tror. Hans heste bliver kørt hårdt ja, men mere ved jeg ikke, så jeg skal ikke udtale mig om hans brug af glidetøjle. Men tilgengæld ved jeg fra diverse landstævner hvor led han kan være over for sine hestepassere, sin kone osv. Trist men sådan er det desværre! Men hvem så ikke det "flotte" billede af Thomas Velin, fra træningen under OL, hvor han også rider med glidetøjle? Jeg har svært ved at tro, at en top hest, der er redet korrekt, har brug for at gå med glidetøjle, i samme uge som den skal starte til OL!!!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-12-2000 22:46
Ja, det var meget "lækkert" billedet af Velin fra OL. Jeg tænkte bare, godt han ikke blev dressurrytter, men det er måske grunden. Det undrer også mig, at en springrytter i verdensklasse ikke gider at ride sin mange-millioner-kroner hest ordentligt, det der handler nemlig garanteret om dovenskab. Så vidt jeg har hørt, så rider han ALTID sine heste med glidetøjle, når han ikke springer (og måske også når han gør).

Mht. til brugen af glidetøjlen, så KAN den i nogle ganske få tilfælde være en hjælp, men det er noget, man helst skal undgå - alle andre muligheder skal være forsøgt først (her mener jeg ikke andre hjælpetøjler, men korrekt ridning, anden rytter, undersøgelse af hest og udstyr osv.) og ridning med glidetøjle skal kun bruges nogle ganske få gange til at korrigere eller lede en meget fejlredet hest på rette vej, og det er kun en meget erfaren rytter, der må ride med glidetøjlen.

Jeg kan ikke give dig ret i, at nogen heste ikke er klar til at gå med kandar. KAN man ride følsomt nok (hvilket de færreste kan) kan man i princippet tilride en hest med kandar - bare man kan finde ud af at ride med det. Jeg mener selvfølgelig ikke, at man SKAL tilride en hest med kandar, overhovedet ikke, men det er ikke noget hesten bliver klar til at gå med. Den bliver klar til en eller anden højere samlingsgrad, men man kan ligeså vel forlange mere samling af hesten (og her mener jeg ægte samling, ikke at rulle halsen sammen) end den er klar til i trensebiddet, som man kan med kandaren - det er bare nemmere med kandaren at hive hestens hoved ind og ned. Der hvor man ser kandaren misbrug eller brugt forkert, er det rytteren, der endnu ikke er klar til det, ikke hesten. Men dermed ikke være sagt, at man bør ride med kandar hele tiden, men en hest, der endnu kun kan gå i en lav samlingsgrad, kan sagtens gå med kandar, uden at der er tale om misbrug, hvis RYTTEREN altså er dygtig nok.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-12-2000 11:53
Glidetøjler!! hvis jeg var hest ville jeg klart sige nej tak! En glidetøjle hjælper ikke.
Det eneste den gør er at holde hovedet nede på hesten og når hesten begynder at holde sit hovde på plads er glidetøjlen overflødig. Det er altså heller ikke lige nemt at bruge en glidetøjle så mit råd at lade være.

held og lykke hilsen filur
P.s. En anden ting er at mange heste blir afhængige af glidetøjler.
det ville være nemmere at ride lidt med sjambong i stedet.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-12-2000 14:15
Av av heller ikke chambon - hjælpetøjler af en hvilken som helst art afslører kun rytterens manglende evner - de kan KUN bruges i sjældne tilfælde til at hjælpe en fejlredet hest på rette vej af en erfaren rytter og kun få gange - og det uanset om det hedder glidetøjle, chambon eller hvad det ellers hedder. Tro ikke, at en chambon er bedre, det er den ikke, den er faktisk i en vis forstand værre, for når man har glidetøjlen i hænderne kan man da mærke, hvornår den træder i funktion, sætter man en chambon på hesten, så mister man enhver fornemmelse af, hvornår den tager hesten, og dermed mister man enhver fornemmelse for sin hest og kan ligeså godt stå af!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-12-2000 14:42
Jeg har lavet et "bid løs" "PAL-BIT-LESS" værktøj som ikke bruger næsen heller til at arbejde med heste, altså ikke en Bosal, eller en Hackamore, eller en Sidepull. Alle kan bruge det, erfarne so vel som uerfarne ryttere, på en hvilket somhelst hest, og hesten bliver på ingen måder skadet, og det kan bruges på en grøn hest uden problemer.

mvh Ariel
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-12-2000 23:56
Også til en blå hest?

Arj, spøg til side, he, he!
Har du mulighed for at forklare lidt nærmere eller evt. sætte et billede ind af hovedtøjet?

Camilla
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  03-01-2001 09:25
Ang Kandar, så mener jeg at en dressurrytter SKAL kunne ride med kandar. Det er jo netop en test af om rytteren er følsom nok i hånden. Hvis en hest går ringere til et stævne hvor den går med kandar, så skal dommeren slå HÅRDT ned på rytteren karaktermæssigt, og SKRIVE nederst på kritikken, at de dårlige karakterer skyldes rytterens manglende færdigheder med kandar, så hun/han ikke giver hesten skylden.

Min hest er nu fire år, og jeg skal snart til at vænne ham til have have kandaret på. Det er noget fis, som nogen skriver at en hest ikke er "klar" til at have kandar på. Det er den altid. Det er kun rytteren som afgør hvor hårdt det hesten skal lave er, og er det hårdt for hesten at gå med kandar, så er det fordi rytteren ikke er god nok.

Nu vil mange sikkert sige (den har jeg fået i hovedet før) "hvor synd at lægge kandar på en fireårs!". Nej, det er bestemt ikke synd. Når vi om et årstid til halvandet - forhåbentlig - er klar til LA-LA2 så er det meget rart at hesten kan have det på sit hoved. Og det gør man ved at starte tidligt med at lade den have det på nogle få gange, først uden kæde, senere med, og når den så har gået en otte-ti ture med det i løbet af et halvt års tid, kan man begynde så små at bruge det. Og nej, jeg har ikke tænkt mig at udnytte kandaret til "rykke min hest på plads", for den kan godt gå til biddet på trense.

Nu kommer der nok et par stykker og slår mig oveni hovedet med at i klassisk ridning lægger man ikke kandar på før den er ældre, osv. men det gør man åbenbart, for på den spanske rideskole i Wien, hvor jeg til min store fornøjelse fulgte træningen om formiddagen et par timer, så jeg at de også lagde kandar på fireårserne dernede, ikke fordi de brugte dem til noget særligt, bare for at vænne dem til det. Mange af hingstene er med i shows som seks-syvårige, hvor de laver ret svære øvelser med kandar, og det synes de at være meget godt tilpas med. Så den med at hestene ikke må gå noget før de er halvgamle holder heller ikke her. Det er ganske enkelt ikke svært eller hårdt for hesten at går M som seksårs hvis den rides rigtigt helt fra starten.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  03-01-2001 09:27
Ang Kandar, så mener jeg at en dressurrytter SKAL kunne ride med kandar. Det er jo netop en test af om rytteren er følsom nok i hånden. Hvis en hest går ringere til et stævne hvor den går med kandar, så skal dommeren slå HÅRDT ned på rytteren karaktermæssigt, og SKRIVE nederst på kritikken, at de dårlige karakterer skyldes rytterens manglende færdigheder med kandar, så hun/han ikke giver hesten skylden.

Min hest er nu fire år, og jeg skal snart til at vænne ham til have have kandaret på. Det er noget fis, som nogen skriver at en hest ikke er "klar" til at have kandar på. Det er den altid. Det er kun rytteren som afgør hvor hårdt det hesten skal lave er, og er det hårdt for hesten at gå med kandar, så er det fordi rytteren ikke er god nok.

Nu vil mange sikkert sige (den har jeg fået i hovedet før) "hvor synd at lægge kandar på en fireårs!". Nej, det er bestemt ikke synd. Når vi om et årstid til halvandet - forhåbentlig - er klar til LA-LA2 så er det meget rart at hesten kan have det på sit hoved. Og det gør man ved at starte tidligt med at lade den have det på nogle få gange, først uden kæde, senere med, og når den så har gået en otte-ti ture med det i løbet af et halvt års tid, kan man begynde så små at bruge det. Og nej, jeg har ikke tænkt mig at udnytte kandaret til "rykke min hest på plads", for den kan godt gå til biddet på trense.

Nu kommer der nok et par stykker og slår mig oveni hovedet med at i klassisk ridning lægger man ikke kandar på før den er ældre, osv. men det gør man åbenbart, for på den spanske rideskole i Wien, hvor jeg til min store fornøjelse fulgte træningen om formiddagen et par timer, så jeg at de også lagde kandar på fireårserne dernede, ikke fordi de brugte dem til noget særligt, bare for at vænne dem til det. Mange af hingstene er med i shows som seks-syvårige, hvor de laver ret svære øvelser med kandar, og det synes de at være meget godt tilpas med. Så den med at hestene ikke må gå noget før de er halvgamle holder heller ikke her. Det er ganske enkelt ikke svært eller hårdt for hesten at går M som seksårs hvis den rides rigtigt helt fra starten.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på dette indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider