Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Så I de sene sportsnyheder på DR igår??
Forfatter: 
Dato:  09-04-2001 08:47
Der var et indlæg om World Cuppen og et indlæg hvor Lars på Cavan forklarede lidt om dressur osv.

Det som dog undrede mig var at han konstant red Cavan bag lod i "træningen" og dels også i programmet. Det blev dog fulgt op med en forklaring om at det var den måde man styrkede og "gymnasticerede"/"bodybildede" heste på.......
0
0
Svar på denne tråd

Re: Så I de sene sportsnyheder på DR igår??
Forfatter: 
Dato:  09-04-2001 09:21
Hmmmmmmm... burde han ikke have været gymnasticeret og bodybuildet inden at han skulle gå finale...

Ja jeg spørger bare, for jeg har lagt en kommentar om samme (bag lod) i et tidligere indlæg.

Men de skal da ikke rides bag lod konstant. Ellers er der godt nok noget jeg helt har misforstået ved dressurridning.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-04-2001 09:32
Hej krista.

Indlægget var faktisk så "slemt" at jeg var dybt forundret over en der var så "proff." red sin hest så meget bag lod også i træningen. Men hvad ved jeg "amatør-nisse"?!?!

Jeg mener at han snakkede om dybde arbejde!? Foregår det på den måde?
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-04-2001 09:35
Jeg må tilstå, at jeg også rider min hest dybere og bag lod, når jeg varmer op.
Derudover rider jeg afbøjninger til begge sider samt en masse schenkelvigninger i skridt.
Netop min hest løses derved langsomt op inden jeg igen begynder at samle den op og placere den med nakken som højeste punkt.
Hvis jeg fra starten rider min hest "op", hvor den skal være bliver den i længden for spændt og låst, hvilket også til tider har givet øm rygmuskulatur.

Jeg skal dog tilstå, at jeg i Lars's ridt fredag også kunne ønske, at nakken havde været højeste punkt på Cavan.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-04-2001 09:51
Hej Trine.

Min familie mener at jeg er godt tosset, der er da en grund til at manden får så mange % hver gang og at han ligger så højt på ranglisten.

Efter hvad jeg husker har han direkte fortalt at Cavans store problem (hvilket også var hvorfor jeg aldrig kunne finde på at bruge ham som far til evt føl) er hans svage overlinje og bagpart. Hvorfor han faktisk arbejdes meget i dyb arbejde. Styrkende for ryg- og bagpartsmuskler. Men jeg skal lige se om jeg kan finde det der hjemme, eller måske har du det selv, han har sagt det i et intewuv til Landsbladet Hest. Arg... jeg kunne ikke lige finde det under deres hjemmeside, jeg tager det lige med og koger det ned så får du det på mailen.

Men nu er der også forskel på at os almindelige dødlige og så stjernerne rider sådan, de slipper af sted med det, for de ved jo hvad de gør, vi andre bliver nakket når vi gør det.(med mindre at vi er åleslanke, ser hamrende godt ud på en hest og har et navn i distriktet/klubben og dommeren kender en) ((OK! Overdrevet men du forstår))

Nej dybt arbejde foregår ikke på den måde. dybt arbejde er når hesten er inde under sig med bagbenene og samtidig runder ovneud som en banan i ryggen og igen ned med hovedet og ind bag lod, stadig så man ser en blød bue, det er faktisk ret hårdt for dem muskelmæssigt. Det er hvert i fald hvad jeg har lært. Måske er det ikke formuleret rigtig, men du forstår vel hvad jeg mener
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-04-2001 09:55
Hej Krista.

Jeg venter spændt på mailen....*S*

Jeg kan næsten "høre" at du har samme holdning som mig til den form for ridning....

Mvh.

Trine SH
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-04-2001 09:58
Jeg må indrømme at jeg selv aldrig kunne finde på at ride sådan, men det skyldes måske også at jeg har set en del heste blive redet "bag lod" i opvarmning/træningssituationer som så senere ikke har kunnet komme frem igen og derfor er endt med at gå bag lod hvergang de blev redet.

Men hvis det fungerer for dig og din hest så er det jo' fint, for det er jo' ikke alle heste/ryttere der er ens.

Mvh.

Trine SH
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-04-2001 09:59
Hmm...........dybdearbejde har da ikke noget med at gøre om hesten går bag lod.

Når hesten går bag lod kalder man det "snævert" og det bør ikke forekomme - heller ikke i opvarmningen, idet det skaber spændinger og myoser i nakke og hals. Og det vil jeg til enhver tid påstå - selvom jeg er amatør!!

Og det har INTET med Cavans fysik at gøre, for på don Schufro og den unge hingst (hedder den ikke Future Cup??) rides på samme måde.

BeritH
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-04-2001 11:41
Her er problemet inden for ridesporten, folk er altid bedrevidende omkring alting.

Jeg synes dog indimellem at man skal se lidt på sig selv og sin egen ridestil, måske den heller ikke er for fin, måske vi gør nogle ting, som er meget værre for vores heste og som tid og ofte resulterer i, at vores heste brækker sammen i en alt for tidlig alder, selvom der ikke kræves det helt store af dem. Ikke dermed sagt at de virkelig gode heste ikke brækker sammen, for det gør de så sandlig også.

Godt nok er det her en debatside, men det virker lidt grotesk, at "som der skrives - amatørryttere" sidder og kritiserer en professionels ridestil, som flere gange rider store internationale stævner til over 70%. Hvor mange af jer har deltaget i Grand Prix klasser til samme point og hvis I skulle, hvad tror I, at I ville ride til selv? Kunne I overhovedet ride en alm. klasse på Cavan - det tror jeg ikke, for jeg tror, den ville svinge så meget, at vi ville blive skudt ud af sadlen, eller i hvert fald se meget meget komisk ud.

Min holdning er, at jeg er ganske sikker på, at hvordan Lars Petersen rider er helt rigtigt.

Hilsen den objektive
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-04-2001 11:44
Tja - men så må Kyra Kyrklund jo ride forkert.............(altså hvis det andet er rigtigt)!!!

BeritH
0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  09-04-2001 11:49
...Det du siger der er faktisk at når en proff. rider og opnår resultater så er det altid den "rigtige" måde???

Hmm, så er det måske også rigtigt at feks. barre en spring hest??? "Jamen, hesten vinder, så derfor er den trænet korrekt"!!! I dont think so......

Grunden til at jeg ALKDRIG ville kunne ride en klasse på feks. Cavan er mange her er et lille udpluk (føj selv til efter behag):
1) Jeg turde aldrig i livet "vove" mig op på så stor en hest.
2) Jeg ville ikke ane hvordan jeg vill få krampen til at lave passage osv.
3) Jeg har simpelthen ikke kondi nok til at ride et helt program, da jeg ikke har nogen god kondi.
4) jeg ville ikke kunne håndtere en hest med det temprament. (Er godt tilfreds med min egen meget rolige hest).

Mvh.

Trine SH
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-04-2001 11:49
Til Anonym
Hmm siden hvornår er det blevet korrekt at ride hesten bag lod - så vidt jeg husker står der i reglementet at en rytter skal diskvalificers hvis hesten går bag lod i over 50% (?) af programmet
Hilsen
Charlotte - der godt tør nævne sit navn
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-04-2001 11:52
Og fordi vi selv er klar over vores begrænsninger, må vi ikke kritisere dem der er dygtigere end os?

Jeg kommer muligvis aldrig til at ride noget højere end en L klasse - så jeg bør selvfølgelig bare forholde mig i ro og ikke sige noget som helst negativt, når jeg ser andre ride?

For når jeg ikke selv er i stand til at ride en øvelse, eller ride på en bestemt hest, betyder det selvfølgelig at jeg aldrig har sat mig ind i hvordan den BØR se ud??

Og de professionelle ryttere (der selvfølgelig ER dygtige) laver ALDRIG fejl - alt hvad de gør er rigtigt og vi bør kysse deres støvler i næsegrus beundring over at få lov at se på??

Dybt undrende
£isbeth
(der trods mine manglende evner dog er i stand til at skrive mit navn og stå ved mine meninger)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-04-2001 12:05
Kære "objektive"

Jeg var i lørdags på Vilhelmsborg og se GP og Intermediare Kür - og der var sandelig forskel på, hvordan hestene blev redet også på det plan!

Selvfølgelig gik mange af hestene korrekt, men der var MANGE der gik bag lod i hele programmet, gik meget spændt, ikke skridtede rent og tydeligvis var trukket op og sammen i halsen, hvilket afslørede sig ved en helt fald ryg og udstående underhals. Disse heste skridtede heller ikke rent og de kunne typisk ikke holde takten i piaffen.

Jeg er overbevist om, at disse ryttere VED hvordan de skal ride korrekt, men de rider så meget, at de ikke GIDER at gøre det tidskrævende grundarbejde! Nogle af hestene holder til "mosten" andre gør ikke - dem vi ser på verdensplan er dem, der holder, mens de andre er dem, vi aldrig hører noget til - se fx. på alle de unge, kommende stjerner, som vi glemmer alt om sidenhen - tror du kun, at Lars Petersen rider Cavan og Don Schufro til daglig?

Ved arrangementet i Holte i november måned demonstrerede og forklarede Lars Petersen (LP) at han altid red hestene bag lod - han gav ingen forklaring, men sagde bare, at det gjorde han, men at de kom frem til korrekt placering når han red GP-klasser - ellers ikke, heller ikke når han red lavere klasser, der for ham er træning, så gjorde det ikke så meget, om han ikke vandt, men det gør han jo alligevel. Han demonstrerede også udmærket på Don Schufro i Intermediare, at han også i den klasse red den bag lod - ikke så meget ganske vist, men den VAR bag lod i det meste af programmet. Men Don Schufro er så velbygget, at den godt kan have bagparten med alligevel, men jeg forstår ikke, hvad fordelen er i ALTID at ride hestene "dybt" (jeg kalder det snævert!) - hvorfor VIL han ikke placere dem korrekt? Så vidt jeg er orienteret så ser dybderidning IKKE ud som det, LP viste i går i sporten - i dybde som man KUN rider under opvarmning og afslutning går hesten længere fremme med næsen, ellers går den bare snævert. Du får ikke en "normal" hest til at gå godt på denne måde, men Cavan og Don Schufro er så fantastiske heste, at de går godt PÅ TRODS AF denne ridning og ikke PÅ GRUND AF.

Læs nogle klassiske dressurbøger, du vil ALDRIG finde beskrivelser af, at det er fordelagtigt for hesten at gå så snævert som LP rider ALLE hans! I fx. Müselers Ridelære, Podhajsky's Den Klassiske Ridekunst, Dressur med Kyra samt Bent Branderup's Klassisk Ridekunst står der ikke et eneste ord om, at hesten får en god overlinie og store muskler af at blive redet bag lod, jeg har flere bøger endnu om dressur, men de er ikke så velkendte som disse 4, men i ingen af dem heller, står der noget om, at det er en fordel at ride hesten med hovedet inde ved bringen. For nogle år siden var der megen negativ omtale af så vidt jeg husker Isabell Werth eller også var det Anky van Grunsven, for brug af "rollkuren" hvor hesten blev redet ekstremt dybt og med hovedet helt inde ved bringen - det er næsten hvad LP præsterer, og dengang blev det kraftigt kritiseret af bl.a. Hasse Hoffmann, som altså HAR redet GP med store point - der var megen røre om det dengang, men det er blevet glemt, og nu er det moderne igen, fordi LP bruger det. Han KAN muligvis administrere det, men det er altså ikke tilhørende i den klassiske dressur - mon LP ville kunne vise en "dårligere" heste ligeså godt som de millionheste, han rider? De heste han har adgang til, er avlet sådan, at det er utroligt let for dem at gå stort og samle sig, således at de er i stand til at udføre øvelserne PÅ TRODS AF og ikke PÅ GRUND AF formen, de rides i - men mange bruger den snævre hovedholdning til undertrykkelse af hesten, fordi mange hingste kan være meget "morsomme" og dette er et godt magtmiddel til at holde dem på plads - men jeg synes ikke, det skal komme på mode igen, selvom jeg kun er amatør - men man kan alligevel godt se forskel på korrekt grundredne heste og dem, der går spændt. Men LP's heste går ikke spændt i konkurrencer men de går for snævert, men selvfølgelig er han dygtig ellers ville han ikke ride på det niveau, men jeg savner stadig en begrundelse for, at hestene SKAL rides SÅ snævert!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-04-2001 12:05
Typisk ridepiger det her, man kan altid kritisere. Jeg mener ikke, at professionelle ikke laver fejl, for det gør de jo. De har også hver især deres ridestil - både Lars og Kyra sammenlignet f.eks.

Ridesporten er en hønsegård, specielt fordi der er så mange piger, og mig bekendt er der altid sladren i krogene på en rideskole, og dem som ikke vil erkende det, lyver helt sikkert!!

Man har al mulig ret til at kritisere, men med forbehold, for hvis man ikke har noget at have det i (hvem ved overhovedet noget om, om det er korrekte at varme sin hest op under lod udover hvad der står i bøgerne, men bøgerne kan jo også skrive forkert og er faktisk også nogen gange skrevet af ikke heste-folk) synes jeg, man skal holde det for sig selv!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-04-2001 12:13
Måske kritiserer vi, og måske er vi typiske ridepiger (og hvor placerer du så dig selv??)

Men vi lægger da i det mindste navn til vores udgydelser. Det andet kan man ikke tage seriøst.

BeritH
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-04-2001 12:19
Ahh ja så blev man en pige igen :)

Jeg forholder mig bare til at dommerne BURDE "disse" ekvipager hvor hesten går bag lod - det står i DRF's reglement !!!

Iøvrigt kan jeg ikke se at det skulle være et problem for nogen at vi herinde diskuttere andres ridestil og ser på den med kritiske øjne - til gengæld synes jeg det er et KÆMPE problem for rideforbundet af de selv fremhæver LP og Cavan og samtidig viser billeder af evkipagen hvor Cavan er pakket langt ind bag lod (seneste udgave af ridekalenderen side 14 (ca)), specielt hvis det var meningen at LP og Cavan skulle være vores idoler.

Mvh
Charlotte, som stadig tør stå ved sine holdninger og skrive sit navn
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Vi totalt uvidende, idiotiske HØNS, er SÅ beærede over, at DU oh alvidende, der tydeligvis har lukket øjnene for, at der foregår MEGEN vold i elitekredse, kan sætte os "ridepiger" på plads - specielt fordi du ikke tør skrive dit navn! Det er søreme flot!

I disse kredse er det helt almindelig accepteret, at hestene presses til det yderste fra de er 3 år - Lars Petersen sagde ganske vist i Holte, at han til hestene var 5, sommetider 6 år, fik fri uanset stævner hvis de blev dårlige at ride, det er MEGET sympatisk af ham at behandle hestene sådan, men hvordan harmonerer det med, at hestene i dag starter GP når de er 7????????

Don Schufro er 7 år og debuterer formentlig i år i GP - i "gamle dage" sagde man, at hesten ikke måtte starte GP før den var 10 fordi den ikke kunne trænes op til det på rette vis før! Det er 100% sikkert, at noget forceres, hvis hestene starter GP så tidligt, og hvem ved, hvor længe de holder? Uffe Korshøjgaard har som bekendt ikke startet siden OL i 1996 hvor den så vidt jeg husker var 12 år gammel - burde en så dyr hest ikke holde lidt længere????????????

Kære anonyme og åh-så objektive, toprytterne er IKKE engle! Enkelte af dem har forstand på den rette behandling af heste, de fleste har ikke. Dem der nok passer mest på deres heste er dem, der er nødt til at eje dem selv - de har ikke uendelige mængder heste at tage af! Se fx. på Anne-Grethe Tørnblads ridning - ALTID er hendes heste lette på hånden, ALDRIG går de bag lod og er spændte - hun rider så utroligt korrekt på ALTID korrekt gående heste, og kom ikke og sig, at HUN ikke kan ride, hun har vundet næsten alt, hvad der vindes kan og hun rider IKKE sine heste bag lod, HELLER ikke under opvarmningen (tag til Landsstævner i dressur, hun starter ofte og der er næsten altid adgang til at overvære opvarmningen) - altså er det noget FIS at det ikke kan gøres på andre måder - der er flere måder, men både Anne-Grethe og Lars Petersen har nået toppen, dog har Anne-Grethe nået mere end Lars Petersen hidtil har, men på en anden (OG BEDRE) måde.

Gok-gok fra ridepigen (på 31 - så jeg er da smigret over stadig at være en "ridepige").
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dyreriget - hankønsvæsen!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-04-2001 12:25
tænk det var jeg overhoved ikke i tvivl om
- klart laverestående del af dyreriget ellers kunne du vel stave til dit navn

hilsen
Charlotte - homo sapiens - GIMPE !
0
0
Svar på denne tråd

Re: Ohhh
Forfatter: 
Dato:  09-04-2001 12:26

Et hankønsvæsen!!

Så kan jeg da godt se at vi "høns" bare bør holde mund og se glade ud. Vil du ikke dele andre af dine guldkorn med os - som hankønsvæsen må du jo vide så meget mere end os.....

Bøjer mig i støvet.....
0
0
Svar på denne tråd

Se på denne side hvad sådan en...
Forfatter: 
Dato:  09-04-2001 12:52
ridning bag lod rent faktisk gør ved hestens knoglebygning.

http://www.geocities.com/dressyr.geo/pub/index.htm

Rollkuren

Og det er den måde der blev redet på under opvarmningen i Wilhelmsborg her i weekenden, for visse rytteres vedkommende ihvertfald.
Så der er ikke noget at sige til at hestene ikke holder!!
Mvh Eva
0
0
Svar på denne tråd

Ja....
Forfatter: 
Dato:  09-04-2001 12:56
Jepsen jeg så det - Lars virker som en flink mand....

MVH Mette
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-04-2001 13:02

Hej Krista

Du har ret - heste kan under træningen lægges dybt og bag lod, hvis vel at mærke bagparten er "med". Det styrker overlinien.

-har jeg lige lært af en prof. indenfor islandshesteridningen :-)

Hilsen KatrineH
0
0
Svar på denne tråd

Ikke bag lod
Forfatter: 
Dato:  09-04-2001 13:08
Cavan gik ikke bag lod, han red den frem og ned, og så red han letridning, han red sådan for at få hesten til at række sig. Det har intet at gøre med at ride bag lod. Hvis man kan ride sin hest så den nærmest går med hovedet ned mellem forbene er det tegn på at den er gennemredet.
Cavan er "lige" blevet opereret så prøv lige..
Det lyder på mig som at du, Trine SH, slet ikke hørte efter hvad Lars sagde i det program, han fortalte hvorfor han gjorde som han gjorde.
Den gik heller ikke efter min mening bag lod i G.P. i går.

Jeg tror nok Lars P. har mere forstand og har mere rutine end nogle af os herinde.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-04-2001 13:10
Hej

Hvis man kigger på de heste på det plan, så ligger deres muskelmasse stort set korrekt. Man ser ikke disse "huller" i halsen, som ses ved mange heste på lavt plan. Samt hesten overlinie er kraftfuld, og kan bære dem i en yderst samlet position.

Dermed at have sagt dette, må jeg nok hellere sige at jeg også er dybt forarget over at LP og mange andre topryttere rider ders heste "forkert" dybt hver dag! Metoden er jo ikek driekte forkert, men nakkebåndet kan ikek holde til den strækning de udsættes for hvis det er hver dag! Og jeg har før hørt at LP udsætter sine unge heste for samme behandling som cavan, og jeg vil påståp at en 4års ikke har kraft og balance til at kunne magte Roll-kuren.

Min egen hest har en af disse der svage overliner ligesom cavan, men det løses altså ikke af at ride hesten dyb hver dag. Og når han rides dyb er det vigtig at det er fremad-ned. Hvis han så går og er frygtelig ukoncentreret bliver han udsat for en kraftig dybederidning som cavan bliver, men maks en volte, og kun indtil koncentrationene er genskabt. Men det er absolut ikke den form jeg vilel bruge til at bodybuilde min hest med.

Og så lige en ting mere der undrer mig....hvorfor er det som om Cavan falder meget dybt i sine piaffer?

Og lige det sidste..i indlægget så vi Cavan redet på Kandar, den sidste træningsdag før WC....og det var kun løsnende arbejde, kunne det ikek ligeså godt være foregået på trense?
0
0
Svar på denne tråd

Re: Ikke bag lod
Forfatter: 
Dato:  09-04-2001 14:04

Hvis vi overhovedet skal til at diskutere hvorvidt Cavan gik bag lod eller ej, så skal fænomenet "bag lod" friskes op.

Der er vist nogle her, der har svært ved at skelne mellem "Ned og FREM" og
"Ned og TILBAGE".

Den modedille der i øjeblikket hersker ang. at ride hesten bag lod har i mine øjne påvirket nogle ridemennesker så gedigent, at de ikke længere er i stand til mentalt, at forestille sig en lodret streg i luften, for derefter at sammenligne hestens næseryg med stregen.

Måske nogle ville have godt af at prøve at lege lidt med et vaterpas.

En hest kan SAGTENS rides frem og ned, uden nødvendigvis at flytte næseryggen fra lodlinien. Den kan sagtens "række sig" uden at skulle flytte næseryggen fra lodlinien.
Det er sådan at al, - både klassisk dressur -og moderne, beskriver fænomenet "at ride hesten frem og ned.."

>>>Hvis man kan ride sin hest så den nærmest går med hovedet ned mellem forbene er det tegn på at den er gennemredet.<<<

Det er jeg helt enig i.
-Men fra at bruge dette som en kontrol af at hesten er redet korrekt, og til at ride den der konstant, i overbevisning om at det er sundt for hesten, der er godt nok et stykke vej.
-Og jeg kan undre mig over hvor den ide kommer fra...

Det kunne jo nemt være fordi personer som Lars fremturer med hvor godt det er for hesten.
Det kan meget vel være at han har en hest, hvis bygning fordrer at den skal rides sådan.
-Men igen... Der fra og til at hele DK's hestebestand nu skal til at rides sådan.... Der er immervæk langt..!

Denne diskussion forekommer mig at gå i retning af, hestehviskerdiskussionen der kørte herinde for et års tid siden.

Man skal altså passe på ikke at komme til hovedløst at følge modedillerne, uden selv at filosofere lidt over hvordan tingene skal gøres.
Der er IKKE et endegyldigt facit over hvordan tingene skal gøres korrekt.

Det er levende dyr vi har med at gøre, og hvad der er rigtigt for den ene, behøver ikke nødvendigvis at være rigtigt for den anden.

Og til Anonym:

Hvad ved du egentlig om, hvad de mennesker der skriver her på hestenettet, de "har at have deres viden i"...?
(Bortset fra at de er kvinder.... Og dermed er høns og sladrekællinger...-Og dermed repræsentanter for alle de dårlige sider af ridesporten...??
Come on, mand..... hvorfor skal diskussionen køres ned på så lavt et niveau..?)

Det eneste du tør stå ved i offentlighed er at du er af hankøn.....
Er det da en kvalitet man sådan kan tage og føle på, så man derfor bør tage dine udtalelser til efterretning..??

( Ind imellem kan man altså undres over, hvor lidt kønsrollerne egentlig er blevet flyttet ( for nogle...!!) siden rødstrømpebevægelsen. )

MVH
Scarface
0
0
Svar på denne tråd

Re: Scarface
Forfatter: 
Dato:  09-04-2001 14:36
Hej Scar,

< Det eneste du tør stå ved i offentlighed er at du er af hankøn.....
Er det da en kvalitet man sådan kan tage og føle på, så man derfor bør tage dine udtalelser til efterretning..?? >

Hvad vil du nu føle på?? *hyler af grin*

OK - den var under bæltestedet, men jeg kunne altså ikke dy mig. Og når du nu har waterpasset fremme af værktøjskassen, så kunne du jo evt. tage tommestokken frem også og måle hankønnets "intelligens".

UPS - nu styrer jeg mig.

BeritH - højtstående medlem af smatso-foreningen
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-04-2001 14:44
Skulle vi lige finde en passende tone
0
0
Svar på denne tråd

Re: BeritH
Forfatter: 
Dato:  09-04-2001 14:44

>Hvad vil du nu føle på?? <

Jeg VIDSTE at hvis jeg ikke skrev det var der en anden der gjorde :o)) For det SKULLE jo siges

Men for en gangs skyld undlod jeg.....
0
0
Svar på denne tråd

Re: Karina J
Forfatter: 
Dato:  09-04-2001 14:54
Jeps - undskyld!!

BeritH
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-04-2001 14:56
Jeg synes da, at Berits tone er særdeles passende.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-04-2001 15:10
Jeps - og jo længere man føler efter - des "klogere" bliver de *GGGG*
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-04-2001 15:14
Hm hm *host*

Nu har jeg jo ellers fundet salontonen igen *GG*

Jeg ville sådan set bare checke om Scarface var "ude på noget" - man ved jo aldrig!

£isbeth - hvad skete der egentlig siden du ikke kom på banen, når du havde udtænkt kommentaren - du er da ikke ved at blive gammel VEL?? *S*

BeritH
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-04-2001 15:17
Jeg kæmpede for at undlade at kommentere - den VAR jo lidt styg :o)

Men salon-tonen er vist røget sig en tur for i dag - så min kommentar til hvad Helene skriver er at jeg troede at det gik den anden vej......
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-04-2001 15:54
Efter hvad jeg husker, så er det noget som er udsprunget i tyskland og når de så dygtige tysker nu vinder alt så må det jo være den rigtige form for ridning - mener mange.

Men det er også blevet påpeget, at man godt lige kan pakken hesten sammen i en meget kort periode, men selv relativet få gange vil skade senebåndene i nakken.

hilsen jan
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-04-2001 16:20
Godt ellers skidt ?

Måske er det med så meget andet - nemlig godt med måde.

Med hensyn til holdbarheden, kan jeg ikke lade være med at skele til Tyskland og Holland.

De ryttere, der netop er kendte for at anvende ROLL er fx. Nicole Uphoff (Rembrandt), Isabell Werth (Gigolo) og Anky V.G. (Cocktail).
Disse ryttere har den fællesnævner, at de alle er "nået til tops" og på heste, der har markeret sig internationalt i en årrække og op i en "højere alder".
De nævnte heste har jeg set såvel på tv som live og det er/var alle heste med tænding.
De nævnte 3 heste stod med nakken som højeste punkt, dog kunne Gigolo gennem de seneste år dog blive lidt snæver (bag lod).

Og hvor vil jeg så hen med alt dette ... ?

Måske er det sådan, at heste der kan blive lidt tændte ofte kan få spændinger, der kan løsnes med at lade dem gå dybt i opvarmningen.

- lige inden I farer på mig, vil jeg påpege, at jeg ikke mener denne opvarmning skal gennemføres i kvarte/halve/hele timer og ikke med mulen på hverken bringe eller rytterens støvle.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-04-2001 17:29
Hej
Min mening er: at frem og ned ridning er den eneste rette måde at ride sin hest på............ ikke bag lodret!! Frem og ned kan rides i længere perioder, alt efter hestens styrke og kondi. Frem og ned styrker ryggen og løsner op i musklerne. Lidt lige som stræk øvelser for mennesker. Det skal rides før og efter træning. Det resultere i en smidig og velgående hest, med musklerne de rette steder, nemlig på bagparten og ryggen. Alt fremdrift skal komme bagfra! En hest der går korrekt frem og ned strækker halsen i en blød bue ned af uden at få næseryggen bag lodret! Den kan gå sådan med hoved helt nede til jorden uden at gå for dybt. Det kræver en blød og eftergivende hånd, som lokker (ikke saver!!) hesten ned samt tilpas med fremdrift, så den ikke kommer til at gå for dybt (men den skal ikke styrte afsted!).
Det er gymnastik, som giver en velredet og harmonisk hest.
M.v.h. Smilla
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-04-2001 21:04
Åhh jeg kunne altså ikke lade være med at trække på smilebåndet over denne bemærkning...Den er nu "god og til at føle på""....*ggg**
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-04-2001 23:26

Nå, ja.... Det ser da ud til at "Anonym" blev helt skræmt væk.......

Meeen, må indrømme at der lå lidt mere samfundsfilosifiske spekulationer bag, end dem der er trukket frem.....

Det er jo ikke alle der har sådan en "skumlos" tankegang vel... (BERIT..!!)

he he..... ;0)

MVH
Scarface
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-04-2001 23:27
Prøv lige at læse "Hestebladets" artikel denne gang, med overskriften "Turbo eller Diesel" den giver en glimrende gennemgang af hestens muskulatur og det at ride sin hest frem og ned.
Jeg rider mine heste frem og ned i opvarmning, som afslutning og til tider under selve træningssekvensen hvis min hest spænder op af en eller anden grund, eller hvis jeg har redet meget samlende og krævende over en periode. Mine heste kan lide det!
I de nye programmer der træder i kraft til sommer vil der især i L-klasserne blive krævet at man kan lægge sin hest frem og ned for en eftergivende tøjle på buet linie.
Leif Sørensen (berider) fortalte mig engang at man skal kunne placere sin hest i halsen hvor man vil (selvfølgelig under hensyntagen til alder og uddannelse). Det har jeg forsøgt at efterleve lige siden.
Min erfaring er at ved at lægge sin hest frem og ned, får man en hest med en smidig og stærk overlinie der er let at flytte, stille og bøje og derved en hest der er letridelig, let på tøjlen og uden spændinger.

Som underviser (i min fritid) af alle slags ryttere på alle niveauer og med alle ambitionsniveauer, har jeg set en uhyggelig masse stive heste, og især en masse heste hvor mund og bagpart ikke arbejder sammen. De tilfælde hvor rytteren har ønsket/gidet/kunnet lægge sin hest om og være i stand til at ride sine hest frem og ned, har fået en bedre hest, flere positive rideture og en behageligere hest at være på. Men ikke mindst er både hestens muskulatur blevet harmonisk at se på og rytterens hjælpere og opstilling blevet roligere.

Tvivlere... læs lige den artikel!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-04-2001 23:57

Yeps.... FREM og ned......
Halsen bliver strakt fremad og overlinien sænket, uden at hesten derved går bag lod.

Dvs. IKKE underdrejet. Hvis det er det du mener kan vi kun være enige.

MVH
Scarface
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-04-2001 07:31
Hej Scarface.

Jeg tror, vi er enige. Det er rart, at andre også kan se, at det er godt for hesten.

Ha' en god dag!

MVH Smilla
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-04-2001 09:13
Majse, så du egentlig programmet med Lars Petersen? Det han viste med at ride hesten dybt havde ingen som helst lighed med billedet af hesten, der rides dybt i HesteBladet. Prøv også lige at læse artiklen af Lars Poppel i samme blad "Hvad er en god hest" han skriver noget om problemet ved at ride heste dybt, hans synspunkt er, at det skader hesten. Jeg vil også mene, at der er fordele ved at ride hesten dybt SOM DET VISES PÅ BILLEDET i artiklen i Hestebladet, under opvarmning og afslutning, men det er noget helt andet, Lars Petersen viser, det er en hest, der er rullet totalt sammen i halsen og går med hovedet et par cm. fra bringen. Han rider ikke hestene med hovedet nede mellem benene, som spec. Nicole Uphoff gør, men han ruller dem totalt sammen i halsen.

Korrekt, at Hestebladets artikel er glimrende, men den siger altså ikke, at Lars Petersens fortolkning er rigtig - og det er der heller ingen klassiske bøger, der gør! Som jeg også tidl. har skrevet, så prøv lige at kigge på Anne-Grethe Tørnblad, hendes heste rides ALDRIG bag lod (og så vidt jeg har set heller ikke dybt) og det er altid meget lette på hånden, løsgjorte og smidige samt altid placerede foran lod - hun er et skoleeksempel på korrekt redne heste, og hun har altså vundet langt mere end Lars Petersen på nuværende tidspunkt har - altså kan det lade sig gøre ved andre metoder!

Jeg er helt sikker på, at der ikke i de nye dressurprogrammer menes, at hesten skal rulle halsen sammen og næsten bide sig selv i bringen! Ellers er det da gået helt galt for DRF men det tror jeg ikke på. Jeg rider selv mine heste dybt som det vises i artiklen, men IKKE som Lars Petersen gør! I øvrigt viste han også ved arr. i Holte i november, at han er meget dygtig til "kajetræk" - voldsomme træk tilbage med armene, hvis hestene slår fra - det er altså baglæns ridning, ridning fra hestens mund og TILBAGE til mod bagparten, meningen er, at man skal ride forlæns, altså FRA hestens bagpart FREM mod en (let) modstående tøjle, altså driver man altid hesten op i hånden, man hiver ALDRIG tilbage ifølge den klassiske ridekunst. Lars Petersen gør, men hans heste er så gode, at de kan samle sig alligevel, pga. godt avlsarbejde, vi andre har normalt ikke adgang til sådanne heste, men må nøjes med noget billigere.

I Holte fortalte Lars Petersen også, at man skal kunne placere hesten hvor man vil, og det skal man også kunne, men det betyder faktisk, at ligegyldigt hvorhen man fører tøjlerne, så skal hesten søge efter biddet, det er ikke det Lars Petersen præsterer, han hiver i tøjlerne til hesten går ind bagved biddet for at unddrage sig smerten, det har ikke noget med at søge biddet at gøre, men er forsvar og flugt fra rytterens hårde hånd! Lars Petersen sagde også, at hesten skal lære at blive indenfor rammen (en meget snæver ramme når han rider) men i den klassiske ridning skal heste søge efter biddet, ikke gemme sig bagved det, og det er netop hvad man kontrollerer og beviser ved fremad og nedad søgning som det vises i omtalte artikel.

Forskellen er, at LP vil have hestene INDENFOR eller BAGVED biddet, altså han laver nærmest en ramme, BAG hvilken hesten skal holde sig, mens den klassiske ridning foreskriver, at hesten skal søge frem til biddet, hvor den end føres hen, LP's metode er MODSAT.

Så jeg håber virkelig, at du lærer dine elever at ride hesten FREM OG NED som det korrekt skal gøres i stedet for TILBAGE OG IND som Lars Petersen udfører det, det er langt fra alle heste, der kan præstere den sammenrulning af halsen samtidig med, at de stadig bevarer samlingen, men Lars Petersens kan, dem af dem, han når langt med, i hvert fald, gad vide hvad der sker med resten?
0
0
Svar på denne tråd

Re: Tina
Forfatter: 
Dato:  10-04-2001 10:13
Du har ret, jeg så ikke den nævnte udsendelse om LP. Jeg forsvarer bare angrebene tidligere oppe i tråden, hvor nogle påpeger at de aldrig kunne drømme om at ride på deres heste hvor nakken ikke er højeste punkt. Det mener jeg er et fint synspunkt hvis deres heste konstant går afslappet og med god brug af ryg uden spændinger, men det kan vel ikke altid være tilfældet!
Og nej jeg praktiserer ikke den såkaldte Roll-metode, og det er heller ikke den jeg lærer mine elever.

Din facination af Anne Grethe Tørnblad deler jeg ikke, men det er en helt anden diskussion.

Din aggression forstår jeg ikke, du virker meget vred og til tider lettere nedladende i dit (dine) indlæg. Hvilken effekt tror du du kan opnå ved det?
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-04-2001 08:03
Min aggression? I mit svar til dig var det ikke hensigten at lyde hverken vred eller nedladende men det er svært at skrive så det ikke bliver misforstået - du må tolke det som du vil, men det var i hvert fald ikke hensigten at få det til at lyde sådan.

I de tidligere indlæg i denne tråd VAR det min hensigt at lyde vred pga. "anonym's" tone og ord om hønsegård og ridepiger, men det har ikke noget med dig eller andre end "anonym's" grovheder at gøre.

Hilsen Tina
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-04-2001 16:14
Okay Tina - godt ord igen.
Ha´en god dag
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider