Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

 Ny hverdag
Forfatter: 
Dato:  01-11-2017 11:50

Hej.

 

Jeg søger erfaringer og råd til hvordan man bedst muligt får en hverdag med familie og et 37 timers job til at hænge sammen - forhåbentlig er det muligt...

 

Indtil for nyligt har jeg været studerende på en kandidatuddannelse gennem to år, hvor jeg altså har haft meget priviligerede forhold i relation til at hente/aflevere børn (3 stks), passe hestene (vi har 2 hjemme) og endda få redet lidt. Jeg har arbejdet 10 år før jeg tog min nuværende uddannelse, men da var børnene helt små, og vi havde heller ikke hestene hjemme. Dengang arbejdede jeg også i skiftende vagter + weekendarbejde.

 

Men nu kan vi alle se frem til (eller frygte..?) en ny hverdag, eftersom jeg har fået et arbejde 37 timer ugentlig (hverdage i dagtimerne). Jeg skal køre til arbejdet, egentlig kun 40 minutter hver vej, men noget ekstra tid må nok påregnes pga. trafikken.

 

Hestene går lige nu i løsdrift, og jeg tænker at det nok også er det nemmeste. Om sommeren står de i boks om natten pga. sommereksem hos den ene hest :-(

 

Hvordan får I hverdagen til at hænge sammen...? Med indkøb, rengøring og det hele...Og kan det overhovedet lade sig gøre at komme ud og ride?

Jeg modtager alle råd med kyshånd :-)

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 Har de børn ikke en far?
Forfatter: 
Dato:  15-11-2017 19:05

Og hvad laver han så?

 

Jeg havde i et par år 12 timer væk fra det lille hjem i døgnet fordi transporten tog 3 timer hver vej. Det var noget møg!

 

Kan du ikke indrage dine børn? Jeg var da 10 år, da jeg selv vaskede mit tøj. 12 år, da jeg havde en ugentlig madlavningsdag. Og så lærte jeg også at betjene opvaskemaskinen - og støvsugeren.

Man gør IKKE sine børn en tjeneste ved, at de ikke lærer at tage (og få) et ansvar. Ejheller sin mand...

 


Mvh

Tine

7
0
Svar på denne tråd
 
 hvad vi gør
Forfatter: 
Dato:  16-11-2017 12:56

Min kæreste og jeg arbejder begge fuldtid, og har to små børn. Vi har dog ikke nogen dyr, men der er alligevel nok at se til...

 

Vi har en fast aftale om at jeg leverer i bhg og han henter. Dvs han kan køre så tidligt om morgenen han har brug for, og jeg kan arbejde så længe jeg skal.

Jeg arbejder hjemme en gang i ugen ca, for at kunne arbejde lidt kortere de andre dage.

Vi prøver at lave madplan for en uge ad gangen,og handle 2 gange i ugen, hvilket sparer meget tid. Så har vi fast spisetid, og spiser tidligt (kl 17), sådan at man har tid til at lave andet om aftenen.

 

Desuden har vi rengøringshjælp, som giver huset en ordentlig omgang hver anden uge.

Vaskemaskinen fyldes med tøj om aftenen, og indstilles sådan at den er færdig ca efter aftensmadstid næste dag, så vi kan hænge tøj op før vi går i seng. At investere i en tidsstyret vaskemaskine er en af de bedste beslutninger vi har taget :)

 

Ved ikke om der er noget der kan bruges, men det bliver da dejligt for dig med nyt job!


Mvh Britt


The more you practice, the luckier you get....

0
1
Svar på denne tråd
 
 skemalagt
Forfatter: 
Dato:  18-11-2017 09:09

Jeg tror man skal gøre sig klart, om man er villig til at leve efter et nøje skema, for at få enderne til at hænge sammen.

 

Jeg ville ikke kunne det. Der skal - i mit liv - være plads til impulsivitet og hygge.

 

Jeg havde ikke heste da børnene var små, men selvfølgelig kan det lade sig gøre.

 

Hvor gamle er børnene? Er de hesteinteresseret? Og hvilke typer er i? Struktureret/ustruktureret osv,?

 

Har i råd til at betale jer fra nogele praktiske opgaver?

 

Der er mange ting der skal gå op i en højere enhed, men jeg synes at børn har førsteprioritet til hver en tid. Pludselig er de store og i har igen tid til alt det i har lyst til.

1
1
Svar på denne tråd
 
 Min erfaring med tid
Forfatter: 
Dato:  21-10-2018 01:03

Når jeg skal holde styr på vores familie så bruger jeg forskellige apps og kalendere til, at holde styr på hverdagen. Det kan være hårdt til tider, men det er 100% det værd, at skemalægge sin dag så man ikke "spilder" tid.

 

Mvh.

 

https://scandicnails.dk/

0
2
Svar på denne tråd
 
 wwwwwwwwwww
Forfatter: 
Dato:  26-10-2018 10:03

Planlægning, planlægning og atter planlægning.

 

vores famile har altid været travl både på arbejde og i fritiden.

Både far og mor i familien er selvstændig og har lange arbejdsdage, men også mulighed for at flexe lidt his og pist.

 

alle de år børene gik i "folkeskole" har fadderen luftet hunden, foderet hestene 2-3 stk inden han tog børene op om morgen, smurt madpakker og kørt dem i skole. og nåede tit at støvsuge inden ha kørte ( havde langhåret kat )

inden han selv kørte på arbejde.

 

jeg selv kørte på arbejde inden børenene stod op.

 

Jeg havde så styr på "basen" om eftermiddagen, kom hjem for det meste klargjorte jeg aftensmaden så snart jeg kom hjem. evt lave noget der skulle i ovnen sener eller noget der kunne varmes op.

kørte børene til div træninger, his og pist. men de måtte deles om dagene og weekenderne.

 

De første 6 år kunne jeg nå at ride et par gange om ugen, for når fadderen kom hjem, smuttede jeg ud til hesten ( stod ikke hjemme dengang)( er hyggerytter, og red distance ) det fungerede fint.

 

Jeg er heldig at have fri kl 12 om fredagen, og der går jeg hjem og gøre rent, og bruger hele eftermiddagen på dette ( vores hus er i 3 etager og ikke lille, så jeg gør rigtigt rent på en etage, og løber over de 2 andre, og skifter mellem etagerne.. min mand mente vi burde have hushjælp men den tanke kunne jeg ikke forenes med, har dog hjælp til vinduerne )

 

Som nævnt så har vores børn altid dyrket krævende sport.

drengen cyklede på konkuranceplan, datteren startede med disco på stævne plan og havde pony. sener overtog ridningen, så måtte hun vælge for jeg "gad" ikke både køre til dansestævner i hele DK og ridestævner. og så måtte begge børn deles om weekenderne hvor det kun var mig der deltog i børenenes fritidsaktiviteter. det "gad" fadderen ikke. han arbejde kræver at være sammen med en masse menesker og det gider han ikke også i weekenden.

Men så styrede han basen. dyrene, ordner haven, hus, laver mad så alt er klart når vi kom hjem.

 

de sidste 3 år fik jeg ikke redet, kun ca 3-4 gange om måneden, men jeg nød min pony hver dag. for alt hestetiden blev brugt på datteren, hvor vi køret 500 km hver uge for træning, og så kom stævnerne oven i.

men igen nu er alle konkurancehestene solgt, og har kun datteren 1. pony og mitm ridedyr tilbage, Dejlig..... så nu rider jeg 3 hange om ugen.

 

ps ang at handle så hader jeg dette, så det gør han lørdag kl 08 og gør det stadig, selvom børene nu er 19 og 23 og ikke bor hjemme.

 

Men jeg syntes egenligt ikke jeg har meget mere "fritid" fordi børene er flyttet, jeg får stadig kun redet et par gange om ugen, men er begyndt at gå til "sport" 2 gange om ugen og starter lidt småstævner når jeg har lyst.

 

fortvivl ikke. livet er ikke hårde en man selv gør det til.

Giv dig selv lov til at have EGO tid, det er vigtigt, for at have overskud til andet. men om man skal have det hver dag, er nok ikke realistisk de første mange år, men glæd dig til på et tidspunkt kommer "tiden" igen...

 

Nyd det gode/dejlige, og skyndt dig at "glemme" det kedelige ;O)


:O)

0
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider