Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

 procent regning
Forfatter: 
Dato:  14-02-2016 18:34

Hej

 

Jeg bruger relativt jævnligt % regning

 

  • % ud af
  • & større end
  • % forskel

osv

 

Det er ikke fordi jeg ikke kan forstå beregningen, men jeg kan ikke huske dem. Og det selvom jeg bruger dem relativt tit. Det er pinligt og jeg kan bare ikke forstå hvorfor jeg skal sidde og fumle rundt hver gang. Det vil være så befriende at jeg bare ryster dem ud af ærmet. Jeg har det på samme måde med tal tabellerne. I skolen fik jeg super ros når vi skulle repetere fordi jeg havde øvet, men ugen efter var de væk. Kan man have sådan en tal blokade.

Det skal så siges at jeg ofter arbjder sammen med sådan nogle talnørder, og de forbedrer da ikke min selvtillid.

Nogen fif til hvordan jeg kan få regnereglerne til at sidde fast en gang for alle.

Er der andre der oplever det samme

 

Hilsen

Susanne

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 De 2 første
Forfatter: 
Dato:  14-02-2016 22:29

% af noget:

25% af 100

0,25 x 100 = 25

 

% oveni:

25% oveni 100

1,25 x 100 = 125



Sorry
The lifestyle you orderd
is currently out of stock.
0
0
Svar på denne tråd
 
 En gul lap...
Forfatter: 
Dato:  17-02-2016 01:42

Lav en gul lap papir, som du sætter på skærmen / andet sted på skrivebordet, hvor du skriver din procent-regneregel ned?

 

Den med % forskel synes jeg i øvrigt er lidt tricky. Et supergodt eksempel er silvans momsfrie søndage, hvor rigtigt mange kunder bliver sk*desure over, at de kun får 20 procent rabat - alle ved jo, at momsen er på 25 procent!! Så... går forskellen den ene vej eller den anden? Der plejer jeg at skrive / sige det, så det er tydeligt, hvad udgangspunktet er. Altså:

 

Prisen med moms er 25 procent større end prisen uden moms.

Prisen uden moms er 20 procent mindre end prisen med moms.

 

mvh. tina

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Procentregning
Forfatter: 
Dato:  18-02-2016 10:16

Den nemmeste måde for mig er at dele beløbet, f.eks. 345 kr med 100 =3,45 (som er lig med 1%) og så gange dette tal med hvad procenten lyder på, f.eks. 20. Dvs. 3,45 x 20 = 69 som er det beløb du sparer, altså de 20%. Dem skal du så trække fra de 345 for at få den endelige pris.

 

Så del beløbet med 100 og gang resultatet med det antal procent der er rabat, og nu kan du se hvor meget du sparer på en vare.

Eller hvor meget du skal lægge oveni beløbet.

 

Det er altså godt at have beløbet omregnet i et konkret tal i stedet for en procent, synes jeg. Så har man mere fornemmelse af hvor mange kroner og ører det i virkeligheden drejer sig om.


Courage is being scared to death but saddling up anyway.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 denne regel
Forfatter: 
Dato:  26-04-2016 08:56

ny pris- gl pris = x

x/ gl pris = prisstigning

 

nypris- gl pris = Y

y/ nypris = pris fald

 

 

ovenstående bruger jeg når leverandører sender prislister ud så kan jeg procentmæssigt regne stigning/ fald ud.

 

 

 

Karina

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider