Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

 ny hestelov folde....
Forfatter: 
Dato:  31-12-2015 23:13

hej heste netter

 

 

jeg har forsøgt gøre mig klog på de nye foldregler, kan det passe at folden skal være minimum 20 meter på kortsiden? så altså minimum 20x20 meter.... hvis ja, hvornår gælder det fra.

 

på forhånd tak



0
0
Svar på denne tråd
 
 Det har
Forfatter: 
Dato:  01-01-2016 10:24

da så vidt jeg ved været gældende siden 2008 ... (!)


/Trine T =)

 

- Ethvert hestemenneske bør en gang i livet eje en shetlandspony!


What We Do in Life Echoes in Eternity.

If opportunity doesn't knock, then build a door.

1
0
Svar på denne tråd
 
 næsten rigtigt..
Forfatter: 
Dato:  01-01-2016 14:41

Som jeg forstår det, har du næsten ret.

 

Den korteste side skal være 20 m - men i og med at folden min. skal være 800 kvm, så skal langsiden min være 40 m for at kvm passer (hvis folden er firkantet altså)

Men uanset foldens form, så skal kortest side være 20 m og areal min. 800 kvm.


Hilsen Nina



R.I.P. Bøgelys Capri 2. juni 1998 - 23. oktober 2013

Betty 22.04.1994-30.08.2010

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  01-01-2016 14:46

Fra 1. januar 2016 skal en fold være mindst 800 m2 og den korteste side skal være min 20 m. Dvs at folden skal være mindst 20x40 meter.

Er der mere end 4 heste på folden forøges arealet med 200 m2 pr. hest, og der må max. være 20 heste på en fold.

 

Seges har en udmærket guide til hesteloven her:

www.landbrugsinfo.dk/Heste/Sider/ GuideLov.pdf?List=%7B074342d1-98ec- 458e-884c-03de5ed04f5f%7D

 


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

1
0
Svar på denne tråd
 
 takker
Forfatter: 
Dato:  01-01-2016 16:46

så 3 heste skal minimum have 20x40 meter i fold...



0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  01-01-2016 19:52

Ja


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 tjaaaaaaaaaaa
Forfatter: 
Dato:  02-01-2016 12:50

Det er da godt nok meget lidt fold til 3 heste.

Havde håbet på at kravet ville blive min 20m X 40m pr. heste.

 


 


IMC nu med ny PROP.

 

 

 

Helt nye læder ridestøvler sælges.

www.heste-nettet.dk/marked/nedsat- helt-nye-derby-topper-laeder- ridestoevler/a/23987/

 

 

SORT HAVRE SÆLGES 4370 ST.MERLØSE

.

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 ja ikke meget plads
Forfatter: 
Dato:  03-01-2016 08:59

hvad sker der hvis reglerne ikke overholdes??



0
0
Svar på denne tråd
 
 Foldplan
Forfatter: 
Dato:  03-01-2016 14:08

Jeg er egentligt mest skeptisk overfor det nye krav om foldplan. Umiddelbart mener jeg jo kun det er noget der har relevans for store/offentlige opstaldningssteder?

 

Vi vil skulle lave den om flere gange hvert år, og kan på intet tidspunkt 100% garantere at den vil blive overholdt.

 

Men jeg mener generelt den lov er fuldstændig meningsløs, den er lavet af og til hestefolk med meget ringe foldforhold. Jeg morer mig fx over kravet om vinduesareal i stalden, vores heste er jo generelt kun inde når det er mørkt?


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Welsh Mountain hingsteføl med særdeles god afstamning sælges

 

Killinger bortgives

6
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  03-01-2016 18:34

Hvis reglerne ikke overholdes, vil jeg tro, at man til en start får besked på at få det iorden. I sidste ende kan man vel få en bøde.

 

Men egentlig er det ret ligemeget. Der skal være adgang til en fold, men der er intet krav om, at hestene rent faktisk går på folden. Der er krav om, at hesten bliver motioneret i mindst 2 timer 5 gange om ugen, men den behøver ikke at gå på fold.

 

Loven er mindstekrav, så få nu bare lavet en ordentlig fold og lad hestene komme ud nogen timer hver dag, uanset hvad loven kræver som minimum og hvad straffen er, hvis man ikke overholder den.


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

1
0
Svar på denne tråd
 
 desværre
Forfatter: 
Dato:  04-01-2016 12:22

ja jeg tolker reglerne sådan.. men desværre betyder det en del bliver lovbrydere incl mig selv.. mine går i løsdrift.. fra bygningen hvor de selv kan vælge om de vil gå ind eller ud, er der en åbning.. her har de så 3-4 meter og så drejer de og går ud på folden... det er pga bygningens udformning umuligt at lave en 20 meters bred "åbning", og portåbningen kunne kun laves der af hensyn til at bygningen skulle kunne holde, samt af hensyn til læ inde i løsdriten.

Jeg har derudover sat hegn langs bygningen så de kan stå ly af østenvinden (ud over at stå i løsdriften på omkring de 100 m²).. der er så 10 meters bredde, men hele deres fold er vel omkring de 1,5 ha sådan ca.. har ikke målt... så marken er altså stor nok til 3 store heste og 2 ponyer..

så selvom jeg er af den overbevisning af denne løsning er meget bedre end 800 kvm med 20x40 meter, så overholder jeg desværre ikke loven..

ja reglerne er jo gode nok til de store steder, hvor der er behov for foldskift pga 30 heste og kun 4 folde for at tage et ekspempel.. men hvad skal man bruge en foldplan til når der ikke er krav om at hestene SKAL på fold.. man kan jo i teorien vælge at tage ud og ride i to timer... på en ridebane der jo så reelt set skal være mindst 20x40 meter..

 

jeg mangler den regel hvor der dispenseres for de 20 meter hvis marken er stor nok, dispensation for krav om lys når hesten jo står ude alle lyse timer, krav om foldplan hvis det er de samme heste, der jo altid går ude og evt. i løsdrift.. osv..der er steder der er behov for disse regler desværre... men der er steder hvor forholdene er klart bedre end det, men der rammes af de firkantede regler..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  04-01-2016 21:37

Det kan godt være, at jeg ikke forstår din beskrivelse af din fold?? Men hvis du har en fold på ca. 1,5 ha, så må den da være mindst 20 m. på den korteste led??? Ellers er det da noget af en lang tarm

 

I loven står der at:

§ 16. For ethvert hestehold skal der være adgang til en fold.

Stk. 2. Folden skal have et areal på mindst 800 m², hvoraf den korteste side skal være mindst 20 m. Benyttes folden af mere end fire heste på samme tid, forøges det i 1. pkt. angivne arealkrav med 200 m² pr. hest. En fold må ikke benyttes af mere end i alt 20 heste.

 

Der står ikke noget om, at man ikke må have et område, der er mindre, som det du har i forbindelse med din løsdrift, selve folden skal bare være minimum 20x40.

Så umiddelbart bryder du ikke loven??


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  05-01-2016 16:05

Med de der nye regler, så overholder størstedelen af (vinter)foldene på f.eks. Amager da ihvertfald ikke de nye krav

 

Hvad så med de heste der f.eks kun har adgang til en lille lufte-paddock i forlængelse af deres boks?

 


Mvh Mie

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  05-01-2016 22:42

Der er ligesom 2 dele i reglerne om fold og motion.

 

  1. Der skal være en fold på minimum 20x40 m
  2. Hestene skal motioneres eller gå på fold mindst 2 timer 5 gange om ugen.

Så hvis man har en fold, der opfylder kravet, samt motionerer sin hest som man skal, enten den så bliver redet, er løs i ridehus, går på skridtbånd eller er på fold, opfylder man lovens krav.

 

Derudover kan man jo godt have sin hest gående i paddock eller en lille løsdrift, det står der intet om i hesteloven, sålænge man opfylder kravene i loven.

 


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja, mærkelig lov....
Forfatter: 
Dato:  07-01-2016 10:41

Kunne også godt tænke mig at vide om loven vil blive håndhævet på de små steder, hvor forholdene for hestene er i orden, men hvor loven rent teknisk ikke overholdes...

Jeg har som lefab98 ca. 1.5 hk. fold til 2 heste, som formentligt også er bundulovlig, fordi et stykke af folden består af en lang passage forbi vores have, som på de smalleste steder kun er ca. 6 m. Der kan dog sagtens være mine 2 heste (også selv om de er til den fede side :-)). I øvrigt går de - som heste oftest gør - efter hinanden og ikke ved siden af hinanden

Og hvad med vandrefolde? De er vel også ulovlige selvom de fleste vel kan blive enige om at det er hestevelfærd

 

/Kirsten

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  07-01-2016 21:59

Uden at være den store ekspert på området (jeg læser bare, hvad der står i loven ), så må man være meget pernitten, hvis en fold som din ikke blev godkendt ved en kontrol.

Du har jo en fold, som opfylder mindstekravet om de 20x40m, at der så er en tarm, som er mindre, burde ikke have noget at sige??

Der står intet i loven om, at man ikke må have heste gående på mindre arealer, bare man har en fold, der opfylder kravene, og man motionerer sin hest efter reglerne.

 

Selv hvis du af en eller anden grund valgte at lade hestene gå på den smalle passage forbi haven, uden at de kom ud på resten af folden, ville det være lovligt, så længe du, udover at de gik på fold, sørgede for at motionere dem ifølge reglerne.

 

Det samme vil jeg mene gælder for en vandrefold. Jeg har aldrig set en vandrefold, men går ud fra, at der også er et åbent stykke fold, der mindst er de 20x40. Ellers må man jo bare lave den om, så man får det.

Selve det at hestene går på en vandrefold, må man kunne argumentere for, opfylder motionskravet, da formålet med den type fold jo er, at tvinge hestene til at bevæge sig mens de er på fold.

 

Reelt er der ingen af os, der ved, hvordan de nye regler bliver håndhævet, men jeg er ikke så bekymret. De fleste af os får ingen problemer, så længe vi har vores heste gående på nogle fornuftige folde, og de kommer ud hver dag.

Der hvor jeg tror, at de vil gå i detaljer ved en kontrol, er de steder, hvor der generelt er problemer med hestevelfærden, og det er vel egentlig fint nok....

 

Det sjove er, at hesten skal på fold eller motioneres, f.eks løs i et ridehus. Fint nok, men der hvor jeg har hest, opfylder vores folde kravene, men vores ridehus er kun 18x40. Jeg kan så vælge, at jeg ikke vil have min hest på fold (som jo skal være min. 20x40) og i stedet lade den gå løs i ridehuset, som er mindre end kravet til en fold, og stadig overholde loven??

 

Bare rolig, han er på fold hver dag

 


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvem skal checke?
Forfatter: 
Dato:  13-01-2016 13:05

Jeg ser lidt de nye regler som en storm i et glas vand.

 

Ja, vi burde alle overholde dem. Men som flere skriver så er de bureaukratiske og passer ikke ind i den virkelige verden. Jeg synes stadig det er vigtigere, at der er artsfæller.

 

Hvem skal køre rundt og checke folde? Skal vi så til at anmelde hinanden? Hvad med smed eller dyrlæge, har de så pligt til at foretage anmeldelser. Det skal da være meget grelt for at de melder det, ellers mister de jo kunder. Og de steder hvor hestevelfærden i al almindelighed er helt skrækkelig, der kommer smeden og dyrlægen jo nok ikke i forvejen.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Og så alligevel
Forfatter: 
Dato:  15-01-2016 11:21

Ja, loven virker lidt ligegyldig, når alt andet tages i betragtning. Tvivler i øvrigt på, at den på nogen som helst måde vil blive håndhævet, som det er tilfældet med mange andre love her i Danmark.

Men - måske kan det afhjælpe nogle af de forhold, hvor man ser, at folk har hestehold i forhaven. Det er væmmeligt at se på, og det ville være dejligt, hvis disse mennesker blev tvunget til at vælge et mindre dyr (hund, skildpadde osv.).

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Belgier/shetter!
Forfatter: 
Dato:  01-02-2016 02:35

Jeg syns det er total typisk regl fra nogen der ikke aner hvad de laver.

4 shettere i lov mæssig fold æder sig flomme fede-4 belgiere fylder noget mere også når der krudtes af.

Burde det ikke bare være med mulighed for udfoldelse?

Størrelsen kan være ligemeget hvis det er ren pløre de går rundt i.

 


En god dag kommer aldrig skidt tilbage :O)



0
0
Svar på denne tråd
 
 Foldkrav og "kontrol"
Forfatter: 
Dato:  07-03-2016 15:15

Der er rigtig mange gode holdninger til kravet om 8oo kvm fold, der gælder for alle hestehold fra 1. januar.

Hvem skal kontrollere om loven overholdes?

Ofte vil vi få en henvendelse hos Hestens Værn. Så får en Lægmand "sagen" og kører ud og ser på forholdene. Vi er jo helt almindelige hestefolk og vurderer naturligvis først og fremmest om hestene har det godt. Vi er ikke sat til at slå nogen i hovedet med en lovgivning, men er her for at sikre godt liv for dyrene. Som lægmand gennem mange år ved jeg, at det handler om dialog, da når man rigtig langt. Om folden så har de præcise mål tjekker vi ikke.

Det er som nogle skriver, jo ikke et krav at heste kommer på fold, hvis de motioneres. Hvordan kan vi tjekke det?

Jeg så langt hellere at vi fik et forbud mod at heste må gå alene.

Om vinduerne i stalden har de rigtige mål er ikke så vigtig som at hestene er ved godt huld og i hænder dagligt!

 

Gerne langt flere medlemmer at HV, så får vi mere tyngde!

OBS. Lægmænd er ulønnede ligesom alle andre i HV.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvad med paddock paradise
Forfatter: 
Dato:  17-03-2016 18:04

Der er vel mange af dem som vel ikke opfylder loven om hestehold, uanset hvor mange km stier der laves?

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Uhhh alle de regler
Forfatter: 
Dato:  06-04-2016 13:07

Forstår ikke det med velfærd ved vandrefolde, så vil du forklare mig det.

Noget med at de skal gå efter maden, efter hvad jeg kan se, så vandre mine rundt hele dagen, samtidig med de spiser, på luftfotos af vores marker ses også tydeligt stier, de laver uden at være i vandrefold, jeg ville nok være mere bekymret for at de kom til skade, i al det mere strømhegn der skal opsættes.

 

Ud fra loven, kan du nøjes med en ridebane, ride den en time, longere den en time senere, det er der da ikke meget velfærd i.

70% af gulvarealet skal være vinduer, hvad skal de bruge det til, hvis de kun er inde når det stort set er mørkt.

 

Hvorfor lave alle de regler, det er da ikke for hestens velfærds skyld, eller jeg må heller sige, jeg kan ikke få øje på velfærden.

 

Tror vi måske skal gå en anden vej: prøve om vi kan få nogen med erfaring inden for denne verden, med ind der hvor lovene blir lavet.

 

Måske er det på tide med et dyrværnspoliti, betående af en dyrlæge og evt en beslagsmed, de skal så ikke være aktive, altså have foretning indenfor deres fag mere. Til kurser, oplysninger, kontrol

mm.

 

Jeg ved ik`med jer, men jeg blir`lidt sløj af alle de regler og love, bedst som man tror man har forstået det, så bliver de lavet om, eller man har misforstået det.

 

Tror desværre ikke at dem der behandler hestene skidt læser love og regler, Så ja, hvem skal holde øje og kontrolere.

 


Gør ik´ting svære end de er.

Logik er tit en løsning.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hvem kontrollerer hestehold
Forfatter: 
Dato:  08-04-2016 07:19

Som beskrevet i et tidligere indlæg er Hestens Værn en forening af frivillige ulønnede lægfolk med hesteerfaring, der på baggrund af henvendelser kontakter hesteejere og taler med dem om hesteholdet.

Det er ikke loven vi starter med at slå folk i hovedet med. Vi ser på at hestene er ved godt huld, har vand og stråfoder, har ly for vind og vejr. Det er der ingen hestefolk der synes er grænseoverskridende. Kun meget sjældent har vi brug for netværket af beslagsmede og dyrlæger, men vi har dem. Helt ekstreme situationer er der brug for politi og en dyreværnssag. De fleste lægfolk skal tænke længe for at huske sådan en sag - heldigvis. Vejledning og dialog er vejen frem. Ofte kunne vi ønske at naboer taler sammen frem for at sætte os i gang.

 


Bliv medlem af Hestens Værn.

Støt arbejdet for hestevelfærd.

Det er billigt

1
1
Svar på denne tråd
 
 Det med fold
Forfatter: 
Dato:  24-04-2016 07:28

Jeg har lidt svært ved at forstå, at der bruges resurser på at lave en lovgivning omkring fold, når loven på ingen måde håndhæves. På min rideskole kommer kommer 3/4 af hestene ikke på fold, og den daglige 2-timers regel overholdes heller ikke, og der er ikke mangel på folde - slet ikke i sommerhalvåret.

 

Vi holder alle heste forskelligt, men nogle holder burheste eller behandler deres hest, som var det et menneske.

 


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Heste og motion
Forfatter: 
Dato:  25-04-2016 14:11

Hej M

Du har helt ret. Det er svært med en lov som er vanskelig at kontrollere for om den overholdes.

 

Derfor også mit tidligere indlæg om dialog.

 

På rideskolen har i vel et forum, hvor man kan lufte sine holdninger og forklare burheste ejerne at det er forkert.

 

Lovgivning eller ej.

 

Hvis ikke det hjælper bør du kontakte Hestens Værn via hjemmesiden.

 

En lægmand vil da besøge rideskolen og gå i dialog med ejerne. De får naturligvis ikke at vide hvor henvendelsen kommer fra.

 

Ofte betyder et besøg eller to fra os, at der rettes op på forholdene - ellers kommer vi igen og igen og.

 

Venlig hilsen og tak for din omsorg

BentHestely


Bliv medlem af Hestens Værn.

Støt arbejdet for hestevelfærd.

Det er billigt

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svært....
Forfatter: 
Dato:  26-04-2016 17:13

Det er bare så svært med dialog, da folk hurtigt kommer op i det røde felt og argumenterer med, at hesten bliver skadet, ikke gider være ude, bliver beskidt, får muk, bliver våd og forkølet mv.

 

Alle har en speciel hest, der ikke tåler fold

 

Og hvis jeg bragte det på banene, ville jeg nok blive.... tjaaa... gæt selv


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 heste eller menneske
Forfatter: 
Dato:  27-04-2016 06:54

Hvis dialog ikke er vejen bør du bruge HV eller andern dyreværnsorganisation.

Det er tydeligt at der er hesteejere der tror hesten er et menneske.

Jeg synes det er koldt og vådt i dag og fryser - så gør hesten det nok osse!

Det er helt misforstået.

 

Oplever ofte at heste der har læskur ikke bruger det uanset vejret. De vender bagdelen til det kedelige vejr.

 

Hvis hesten ikke bruges til dressur og bliver klippet, så lad den dog tillægge sig en god vinterpels og spar de dyre og ofte våde dækkener.


Bliv medlem af Hestens Værn.

Støt arbejdet for hestevelfærd.

Det er billigt

1
0
Svar på denne tråd
 
 Ingen fold
Forfatter: 
Dato:  27-04-2016 12:42

Hvis jeg forstår det rigtig. ? Er det rigtig forstået ?

 

Så behøver man kun en ridebane, eller måske ikke engang det, hvis man rider tur.

Heste skal være ude mindst 2 timer, ELLER motioneres i 2 timer 5 dage om ugen.

Det lyder lidt som om, at reglerene er lavet sammen med nogen, der har de rigtige DYRE heste, der ikke må komme på fold, da de jo ikke må få skader, deraf kommer vel også lovkravet om de 7% af gulvareal, der skal være vinduer.

Så det med foldregler, det er helt til grin.

 

Men jeg kan ikke finde meget hestevelfærd i disse regler.


Gør ik´ting svære end de er.

Logik er tit en løsning.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lovgivning.....
Forfatter: 
Dato:  30-04-2016 19:09

Lovgivning har oftest ikke noget med sund fornuft at gøre - desværre.

Ej heller i dette tilfælde.

 

Det sjove er, at det er et krav, at hesten har adgang til en fold - som så minimum skal være 20x40 m.

Men det er ikke et krav at du bruger folden - den kan du jo kalde "pænt indhegnet græsplæne", eller du kan kalde din ridebane på 20x40 m for "fold", da der ikke er krav om græs på folden.....

 

Der er krav om en foldplan - men ikke krav om dokumentation af at du motionerer din hest 5 dage om ugen af 2 timer dagligt.

 

Og nej der er ikke nogen som kommer "efter dig", hvis du hjemme hos dig selv - lige som jeg - ikke opfylder de formelle krav.

Min ene hest's boks er 13 cm for kort på den ene led ifht til hans stanghøjde. Deres vinterfolde er 15 x 350 m - dvs for korte på kortsiden. Jeg har ikke 7% vinduer i stalden - hestene går ude når det er lyst, og jeg har en port på 4x3 m som står åbent hovedparten af året.

 

Der hvor det vil blive brugt, er jo i tilfælde, hvor man skal have "noget" at anklage nogen for - hestehandlere med ringe forhold ect. Og de får alligevel "lang snor" ala først en advarsel, og så er tynd jo et definitionsspørgsmål ect....

 

Vi har bare fået et burekratisk regelsæt, som ikke hjælper der hvor det skulle, og ikke betyder en tøddel.

 

mvh Charlotte

5
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider