|
|
| Har i jordvarme |
| Forfatter:  |
kristinaboje |
| Dato:  |
09-06-2009 17:29 |
|
Vi går lidt med tanken om at skifte pillefyret ud,da pillerne stiger endnu engang...vi tænker så lidt på jordvarme. Så spøtgsmålet er..hvor stort er jeres hus,og hvad koster det jer om året med alt med regnet... Vi tænker også på at få solvarme sammen med jordvarmen.. Kristina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Vi har |
|
|
lige bygget nyt hus og fået jordvarme. Det kostede ca. 100000 at få det anlagt med 300 meter rør, gravet ned. Det er et Vølund og det skulle koste ca. 6000 at varme huset (120 kvm. ) op incl.varmt vand om året. Dog er alt jo relativt, efter hvor meget man bruger. Vi er ret spændt på om det kommer til at virke så godt som de har lovet. Kender nogen der har jordvarme som er vildt glade for det. Karin
Hoppeføl efter Estebann xx morfar Parlør født 24.04.09, sælges
Hovedstambogshoppe efter Parlør udlånes på kontrakt, kun til avl. Kan først flyttes til okt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi.... |
Vibs 1 |
10-06-2009 10:33 |
|
Vi har undersøgt det nøje, har også pillefyr... Jeg kan kun sige: PAS PÅ..... For det første, så har du en kanon stor investering foran dig, dernæst, så bliver du 100 % afh af prisen på strøm. Får vi eks en anden regering, så vil de grønne afgifter stige helt vildt, så hænger du i en alvorlig saks... Dernæst, så har mange erkendt efterfølgende, at deres strømforbrug er meget større, end det de får oplyst. At prisen på piller stiger så meget undre mig, vi køber super gode piller, de er steget kr. 40/tons på 1 år, syntes du det er så vildt? Ved at have piller, er du frit stillet, du kan gå over til alt mulig andet, ved jordvarme er du bundet og bastet i mange mange år, for du skal have dit anlæg tjent ind... Hvad med andet i stedet, eks solvarme? Du skal selvfølgelig gøre hvad du føler for, men for os var det totalt pengespild at gøre......
Hilsen Vibeke
R.I.P. Freykur, 8 År R.I.P. Line Vaps, 10 år
Så er vi igen i gang med ombygningen af gården, hvor er det skønt, at man får det nøjagtig som man gerne vil...
www.mellemhaven.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vil lige |
|
|
Sige en ting er hvad de lover firmaerne. En anden ting er virkligheden. Vores venner , er manden selv vvs og de har også lige bygget nyt og har lagt 500 m rør ned, mindere tør de ikke ligge an med. og regner med 10.000+ om året, men det kan jo så først afgøres til december.. Men de synes det ser ud til, anlæget trækker mere strøm end beregnet.. Vi har erstattet vores pillefyr med et gasogenfyr Vigas. det fungere stort set som et oliefyr, dog er det træ vi fyre med. Det har computer og sænkning af temperatur, og udnytter træet 95%. Det har vi aldrig fortrudt, vi fyre mindere og har næsten halveret forbruget.
Satis temporis mihi est ( Jeg har tid nok)
.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vibs 1 træpiller |
l-one 1 |
10-06-2009 22:55 |
|
hej jeg bruger 15 tons årligt, pris på kontrakt ca 1450 pr tons + 750 i transport pr læs blæst ind pr 4 tons + moms. Hvad betaler/betalte du for piller ??? Ska have ny kontrakt og er ikke helt tilfreds med leverandøren, de er blevet lidt for store efter diverse sammenlægninger.ingen nævnt ingen glemt. Send evt pb.da jeg skal ud og lave ny kontrakt. Lone
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| du kan købe træpiller |
|
|
billigere i Tyskland ved træpille24 (find dem på nettet da link ikk virker pga tallene) - de har både heste og alm - heste træpiller koster pr palle med 975 kg 1400 kr inkl moms nu- 1 palle koster 300 med fragt til Egtved- men skal i ha så mange tons blæst ind tror jeg det kan gøres billigere vedr fragten faktisk.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pas.... |
Vibs 1 |
11-06-2009 09:27 |
|
Pas dog rigtig godt på med at købe træpiller, som du ikke kender... vi kender en, som har forsøgt med flere af de billige, og ak og ve det har kostet ham, han har måttet kassere en masse, fordi der var alt for lidt brændværdi deri, de kunne ikke brænde, var fugtige og 100 andre ting... Man kan sikkert godt være heldig, men altså også øv, hvis man får bare 1 læs som ikke duer, så skal der temmelig lang tid til, før de penge er tjent ind....
Hilsen Vibeke
Så er vi igen i gang med ombygningen af gården, hvor er det skønt, at man får det nøjagtig som man gerne vil...
www.mellemhaven.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jordvarme |
|
|
Blev lige nysgerrig da jeg så denne tråd, har nemlig noget familie som har brændt sig meget på jordvarme. De blev lovet at det ville koste ca. 10-15.000,- om året i strøm. Men det har kostet dem 40.000,-!!!! (Og der er kun strøm til jordvarmen) Hilsen Jette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ved det kan |
|
|
Betale sig at gå sammen med andre som fyre med piller og så bestille et helt træk hjem. Jo større mængde jo billigere. Og ja man skal passe på med forbillige piller, min svoger fik næsten ødelagt han dyre pilleovn ( sådan en i stuen) da pillerne nærmest smeltede og dannede en keamikagtig skorpe. Der var træ i pillerne med også andet affald. Bla Sand..
.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| el-patron |
arnaq |
12-06-2009 11:51 |
|
Hej, vi har også jordvarme og er egentlig godt tilfreds - vi mangler stadig finjusteringer da huset oprindeligt var el-opvarmet. men hvis de har brugt for 40000 kr varm så har de brugt næsten 75 kilowatt om dagen og det er 10 gange så meget som en almindelig familie. Så det vil jeg påstå kun sker hvis de har indstillet skidtet meget forkert eller ikke har opdaget at systemet er gået over på el-patron pga af fejl på systemet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det kunne |
|
|
Også være så mange andre ting. Anlæget er lavet for lille , slangerne er ikke gravet godt nok ned, de skal helst graves ned når grundvandet står lavest, og så graves ned i grundvand. Man skal helst have mellem 400 og 600 meter slange gravet ned.. Jo større famille jo større anlæg.
.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi har jordvarme |
|
|
Vores hus er 130 kvm, med gulvvarme over det hele, I stueetagen har vi kun klinker og på 1. sal har vi alm parketgulv. Vi har på et år brugt ca. 18.000 kr i strøm og det er inc. det alm. stømforbrug. Vi regner med at have brugt for 10.000 kr til varme. Men ja vi må håbe at strømpriserne ikke stiger, eller laver vi vores egen vindmølle... Hilsen Marianne
Har du fået dine vinger sidder de nu godt nok? og kan du flyve rundt i luften med de andre i din flok? *Homestyle, -jeg glemmer dig aldrig, R.I.P 26/9-05*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Marianne *Homestyle* |
Vibs 1 |
12-06-2009 15:30 |
|
Desværre er den med vindmøllen ikke lovlig, og søger i om det og får ja, så skal i bare betale afgifter af beløbet alligvel. Det er netop her, at jeg tænker, at regerningen er ligeglad med miljøet, de vil bare have penge ind... Havde miljøet haft 1. prioritet, så havde de tilladt, at lanbrug fik lov at opstille en vindmølle, ganske til eget forbrug, hvis dette forbrug gjorde det ud for anden forurenet varmekilde....
Hilsen Vibeke
www.mellemhaven.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jordvarme |
Juncher1977 |
16-06-2009 14:16 |
|
Vi har lige investeret i et jordvarmeanlæg fra IVT, som skal etableres til efteråret. Vores hus på 180 kvm er ved at blive renoveret, og det bliver isoleret efter gældende bestemmelser i Bygningsreglementet om nye huse, og der kommer også nye vinduer og døre i. Så alt i alt bliver det som et nyt hus. Vores anlæg er på 6 kW, og der skal graves 300 meter slanger ned. De har beregnet vores forbrug af varme og varmt vand til 8.500 kr. årligt. Vi skal give 73.000 for anlægget inkl. gravearbejde, og vi har så fået tilsagn om 11.000 kr. fra Renoveringspuljen, hvilket jo gør det endnu billigere  Mine svigerforældre, bedsteforældre og moster og onkel har jordvarme, og de er alle glade for det. Ens forbrug af varme fra et jordvarmeanlæg afhænger jo af både familien og husets størrelse og stand (isolering, vinduernes alder m.m.). Firmaerne (sælgerne), som laver varmeberegningerne, beregner jo ud fra de oplysninger, som de får fra folk. Et oliefyr eller pillefyr forbruger selvsagt også mere, hvis huset er dårligt isoleret. - Henriette -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|