|
|
| jordvarmeanlæg |
|
|
Er der nogen der har erfaringer med jordvarmeanlæg. Vi har et installeret, men syntes at det kører temmelig mange timer i døgnet. MVH Maria
Dejlige hvalpe til salg. Far rottweiler, mor labradorblanding
3-års pintovallak sælges. 7-års oldenborg hoppe sælges.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jordvarme |
|
|
Det har vi,men om det kører meget har jeg ikke sådan lagt mærke til. Vi er rigtig glade for det og det virker som det skal. Jeg har dog lidt problemer når jeg skal rense det en gang imellem. For den store bolt der skal løsnes ind til vores filter, er meget sart og gevindet går hurtigt i stykker. /Betina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jordvarme |
|
|
vores bruger temmelig meget strøm. Fik en ekstra regning på 35 tusind. Vi kan ikke finde andre strømsyndere end fyret. Det er lige knap 2 år gammelt, så mener ikke vi skal bruge så meget strøm. Har haft firmaet ude. De mener det kører som det skal. Ærgelæigt for så kan det bedre betale sig at smide det på lossepladsen og sætte et stokerfyr ind.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jordvarme |
|
|
jeg skal da lige love for, at det er en ekstra regning der vil noget Så kan jeg da bedre forstå problemet, hold da op. Det har vi godt nok ikke været ude for. Vi har også kun haft vores i 2 år, og vi har ikke opdaget nogle uregelmæssigheder. Det er jo også dyrt nok i sig selv at få instaleret ik. Men der må da være et eller andet galt med sådan en ekstra regning, for det burde jo netop være billigere i længden med jordvarme. Er det elpatronen der har kørt meget hos jer? Vores fyr er igang nærmest hele tiden, men den ekstra elpatron kører så når der er virkelig koldt og der lige er behov for lidt ekstra, og det er jo dyrt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jordvarme |
|
|
Det er ikke el-patronen for den er koblet fra.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jordvarme |
|
|
OK nu sidder jeg lige og bliver helt bekymret. Når de så siger at det kører som det skal, hvad i alverden gør man så. Har I ikke set en forskel når I har aflæst El. hvilket selskab har I brugt? vores er dansk jordvarme industri. Altså når det ligefrem er en ekstra regning i har fået, så er der da noget helt galt. Vores elforbrug steg naturligvis, men ikke helt så meget som vi brugte på udgifter til stokerfyret. Det skulle jo også meget gerne kunne hænge sammen, det er jo hele ideen med jordvarme. Vi skal have isoleret huset bedre, og så vil vi spare endnu mere end vi gør nu.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jordvarme |
|
|
vores er også fra DVI, de var forbi i sidste uge efter vi havde ringet i to måneder. Det kørte som det skulle. Vi fik nyt fyr sat ind, da vi købte huset, så har ikke noget at sammenligne med. Men det tyder desværre på at fyret gør mere gavn ude på møddingspladsen.  Fyret har på to år kørt knap 7000 driftstimer. En drifttime bruger uden elpatron 5 kwh og med en kwh pris på knap 2 kroner, så bliver det til temmelig meget
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kender et par |
|
|
stykker, der har fået jordvarme. Elforbruget er betydelig højere end der bliver lovet. Een har i et lille hus 62m2, topisoleret, 3-lags energiruder, og helt nyistandsat efter alle kunstens regler, brugt 6000KwH - KUN på at drive jordvarmeanlægget. Vi blev selv sidste år frarådet jordvarme af en varmekonsulent fra SEAS-NVE. Har nu pillebrændeovn. Den bruger strøm som oliefyret gjorde, men regningen på varme er faldet fra 22-24.000.-. for olie - til 7-8.000.-. til piller om året. Vi jubler hver gang vi hælder piller på.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Pyha... |
|
|
Hold da op, vi har talt om jordvarme og har nogle venner som lige har bygget nyt og har lagt jordvarme ind. Han er vvs mand og har en del erfaring med jordvarme, de regner med et el forbrug på 7000 til 10.000,- om året. Jer med ekstra regning på 35 tusinde det er det min far brugte på el da han havde elvarme.. Det har han så ikke længer er gået over til fastbrænselsfyr..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jordvarme |
|
|
Jeg tror vi er stege med 15 tusinde i el, men det er stadig lidt mindre, end det vi brugte på stokeren. Hvis og når jeg får isoleret huset bedre, satser jeg også på, at det vil falde betydeligt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jordvarme |
|
|
Hej Stengården Kan du se hvor mange drifttimer jeres anlæg har gået. I har ca fået det installeret samtidig som os, så det skulle da næsten ha kørt samme antal timer. Vores er en Queen 12. Vores hus er på 160 kvm og det kunne godt trænge til lidt efterissolering.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stengården |
|
|
hvad mener du når du skriver, I er steget med 15000 i el, men det stadig er lidt mindre end med stoker??? Enten er forbruget steget, eller også er det blevet mindre? Eller er det varmeregningen, der trods 15000 mere i el, er mindre generelt?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det skriver hun jo |
|
|
Jeg tror vi er stege med 15 tusinde i el, men det er stadig lidt mindre, end det vi brugte på stokeren. Ergo det var dyre at fyre i stokeren..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| furius, nu er det |
|
|
strømforbruget der er oppe og vende, derfor spørg jeg hvordan varmeregningen er fordelt. Jeg synes en stigning på 15000 er voldsom, og hvis det er sådan det skal forstås, så er det en stor del af besparelsen ved at skifte til jordvarme, der bliver "ædt" af elregningens stigning. Og det ER et problem, at mange der sælger jordvarmeanlæg, glemmer at fortælle om det enorme strømforbrug.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| enten bor i |
| Forfatter:  |
ramira (barslund) |
| Dato:  |
12-01-2009 15:22 |
|
et meget stort hus eller også er det kompresseren der er noget galt med hvis den kører hele tiden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jordvarme |
|
|
Vi fik at vide i dag, da vi igen ringede til firmaet at på denne tid af året ville anlægget næsten køre konstant. Vi har lige været ved at lave en lille prøve. På anlægget er der et display der viser temp. i varmtvandsbeholder, temp. på indgangsvandet i radiatorsystemet og temp. på returvandet på radiatorsystemet. Vi tømte varmtvandsbeholderen for varmt vand og mærkelig nok så var det ikke temp. i varmtvandsbeholderen der faldt, men det gjorde retur temp. på radiatorsystemet. Er der nogen der kan komme med en logisk forklaring på det? Jeg er nemlig stået af. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jordvarme |
|
|
Vores er et Queen 7 til et hus på 110 kvm. Jeg kan ikke se på vores system hvor mange drifttimer den har arbejdet. Har lige tjekket vores udregning og vores elregning er steget med 12 tusinde om året. Men da vi havde stokerfyr, havde vi en udgift til varme og vand på 18 tusinde om året, så vi har klart sparet ved at få jordvarme....med mindre vi også får en grim overraskelse som trådstarter. Når vi så får isoleret, håber vi at kunne komme omkring eller under de 10 tusinde om året, og så begynder det da at ligne noget.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejsa .. |
inger christensen |
12-01-2009 16:24 |
|
har lige fået min mand til at kigge med, han lægger jo slanger ned til jordvarme, for kunder der vælger at købe det hele og så selv lægge slangerne ned. I skal med så højt et el forbrug, ha kigget det efter igen. Det kunne være en tilbageløbs ventil, som ikke fungere korrekt, så anlægget kører konstant. Kalundborg køleservice, kan han anbefale man kontakter. De er vant til at rode med det og har en stor viden om det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jordvarme |
|
|
Det er da ikke særligt fedt at det ikke er DVI som er kommet frem til det, når de nu sælger systemet. Men det lyder da ikke så dumt Inger.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jordvarme |
|
|
Tak skal du ha'. Sætter manden til at kigge på det når han kommer hjem. Må indrømme at DVI ikke har været særlig behjælpelige med at prøve at løse problemet. De kunne ikke engang vende tilbage da de havde været herude. De mente at anlægget kørte som det skulle.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| boede et sted med jordvarme |
|
|
Boede et sted med jordvarme i midt 90 erne. Det var godt nok den koldeste vinter jeg nogensinde har oplevet indedørs.......skal ikke bo med jordvarme igen... dør af kulde...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jordvarme |
|
|
Jeg tror bestemt at jordvarmesystemet har ændret sig noget siden midt 90`erne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jordvarme. |
|
|
Vi har også en Queen 7 til et hus på 195m2 med gulvvarme overalt. Vi har ingen problemer med at holde varmen  Vores har på knap 2 år kørt 5800 drifttimer. Vi blev lovet et varmeforbrug på ca 9000 kr om året men den ligger nærmere på 12-14000 kr om året. Elpriserne er jo også steget. Det er nu stadig vildt billigt i forhold til oliefyr. Og vi gider ikke den røglugt fra stokerfyr.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| i må også huske... |
inger christensen |
12-01-2009 19:11 |
|
at snakke med jeres elselskab, for bruger man strøm til opvarmning, kan man søge om at få billigere strøm.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jordvarme |
|
|
Ja det ville da være rart. Det må jeg hellere få undersøgt. Tak for alle svarene. Nu vil vi få en vvs mand til at kigge på det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jordvarme |
Juncher1977 |
13-01-2009 08:39 |
|
Nu skal man også tage højde for, at fremløbstemperaturen er højere, hvis man har radiatorer end hvis man blot har gulvvarmeslanger. Det kan også spille ind. Vi er i gang med at renovere vores hus, og vi skal også have jordvarme. Vi har endnu ikke besluttet, hvilket anlæg vi skal have endnu. Har fået tilbud på et IVT (Queen 9) fra DVI og Danfoss fra en lokal vvs forretning. - Henriette -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øj..... |
Vibs 1 |
13-01-2009 08:49 |
|
Øj hvor bliver jeg pludselig meget meget glad for mit pillefyr det kostede den nette sum af 15.000 kr da det blev købt, jeg bruger 13.500 kr/år for at fyre op med piller, vi har 161 m2, de 100 m2 i stueetagen er totalt uden isolering, der er intet i gulvet bla.. Og den skrøne med et pillefyr/stoker lugter, så må der godt nok være en fejl... vi lugter ALDRIG noget fra vores, men vores 2 naboers fastbrændselsfyr/brændeovne, føj for fanden de forurener omgivelserne med en stank så vild  Godt man hurtigt kan blive glad for det man har....
Hilsen Vibeke
R.I.P Freykur, 8 År
Fra Mellemhaven ønsker vi Tjalfe tillykke med det nye liv og håber, det var den rigtige beslutning vi tog. WWW.mellemhaven.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vores jordvarme |
|
|
er fra 1982 og vi kan ikke klage over vores el-regning.. husk elpriserne har været pænt høje det sidste års tid.. men vi ligger vist omkring de 24.000kr om året i el efterhånden.. og husk at der kommer jo ikke en ekstra regning.. vores hus kan sagtens isoleres meget mere end det er nu.. vi har lige fået ny kompressor, så min ikke vores regning også falder lidt.. da den gamle vist også åd lidt el.. Vi er glade for vores jordvarme.. derudover er jordvarme bedst til gulvvarme.. har jeg ladet mig fortælle.. den allerbedste løsning man kan få har jeg ladet fortælle at man skal kombinere jordvarmen med solvarme.. hvorfor kan jeg ikke lige huske
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lefab98 (Lene Farving) |
Vibs 1 |
13-01-2009 12:57 |
|
Hvor stort er jeres hus? Altså, måske nærmere, hvor meget fyrer i op? 
Hilsen Vibeke
R.I.P Freykur, 8 År
Fra Mellemhaven ønsker vi Tjalfe tillykke med det nye liv og håber, det var den rigtige beslutning vi tog. WWW.mellemhaven.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vibs1.. |
|
|
vores hus er dog kun på 123 m² men det er IKKE hulmursisoleret og opfylder ikke ret mange energikrav.. vi har dog isoleret bag radiatorene da det blev genopsat.. har fået gulvvarme i køkken og bad.. stuen er et stort rum med store vinduer, der dog er nye.. men der kan godt mærkes når det blæser.. isoleringen på loftet er dog skiftet... men vi overvejer da at få hulmursisoleret huset.. derudover har vi en kælder på 35 m² som vi af og til sætter varme i når vi lige skal bruge det.. til prisen skal der jo lige trækkes det alm. elforbrug fra.. vi har spots ude når jeg skal lukke hestene ind og ud.. og en vaskemaskine og tørretumbler der også får lov til at lave noget.. dog hænger jeg altid tøjet op ude om sommeren.. så det er altså ikke altid kun at give jordvarmeanlægget skylden... lange varme bade trækker jo også tænder på forbruget.. og masser af tøjvask... opvaskemaskine og andre sjove ting...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lefab98 (Lene Farving) |
Vibs 1 |
13-01-2009 14:50 |
|
Du har helt ret, der er meget som afgører, hvad man betaler... Jeg bliver dog noget overrasket over, den kæmpe regning folk får for jordvarme... Vi har 161 m2, stueetagen er på 100 og er totalt uden isolering. Vi har ælgammelt trægulv, derunder jord.... intet i vægge, vi kan kigge ud ved begge fordøre, både i siden og under... det blæser ind af 2 gamle vinduer... Vi har helt ny isoleret 1. sal... Vi har lamper ude, 6 stk som er tændt alle de mørke timer, vi har meget langt hegn som trækker strøm... Vi giver ca 7000 for strøm om året, og 13.500 for træpiller.... Det er jo langt mindre, end mange med jordvarme... og skal man så overveje at købe jordvarme, så får man det aldrig i livet tjent ind... Vores priser er mens vi boede her 2 voksne og 2 på 18 år... Undre mig meget over det, for mange taler så vildt om jordvarme....
Hilsen Vibeke
R.I.P Freykur, 8 År
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejhej |
Marlene (Lea) |
13-01-2009 16:02 |
|
Hej Inger.. Hvad er det for noget med at man kan få billigere el hvis man bruger det til opvarmning? Spørger fordi vi lige er flyttet i hus med jordvarmeanlæg..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|