Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

køderstatning
Forfatter: 
Dato:  24-08-2007 23:00
Kunne meget godt tænke mig at lave spaghetti med kødsovs eller chili con carne. Men jeg vil helst undgå hakkekød. Hvad kan man erstatte kødet med så smaget bliver ligeså god?

~ Greven og Luke ~

Man skal aldrig sige nej til en fristelse. Man ved jo aldrig hvornår den kommer igen. - Garfield.

0
0
Svar på denne tråd

"Kødsovs"
Forfatter: 
Dato:  24-08-2007 23:26

"Kødsovs" kan man lave med masser af finthakkede grøntsager i tomatsovs. Husk masser af skønne, friske krydderurter.

Chili con carne uden kød er ikke længere chili con carne. Så er det blot en tomatsovs/grøntsagssovs med bønner og chili.

Det er ikke muligt at lave en "kødsovs" uden kød, der smager som var der kød i...

Salvia

0
0
Svar på denne tråd

Man kan også bruge linser ...
Forfatter: 
Dato:  24-08-2007 23:46

... røde eller grønne, som skal udblødes før de koger med i retten, det giver en god fylde.

Man kan jo godt putte oksebouillonterninger i sådan en ret, men jeg vil da foretrække smagen af grøntsager og krydderurter.

Mvh. Lisbeth

Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog imod.

Alle der føler sig ramt af janteloven, er folk, der ikke kan noget og er kede af, at andre har opdaget det.

Anders Lund Madsen

0
0
Svar på denne tråd

normalt bruger
Forfatter: 
Dato:  25-08-2007 00:05

jeg knorrs pulver og putter kød i. Men kan da godt prøve med finthakkede grønsager og måske en bouillonterning af oksekød.

Hvad for grønsager er bedst at bruge?

~ Greven og Luke ~

Man skal aldrig sige nej til en fristelse. Man ved jo aldrig hvornår den kommer igen. - Garfield.

0
0
Svar på denne tråd

Først og fremmest ...
Forfatter: 
Dato:  25-08-2007 00:42

... løg og hvidløg hakkede eller revne gulerødder, hakket bladselleri, hakkede peberfrugter, hakkede pastinakker og så flåede dåsetomater og måske koncentret tomatpure ... men en slags "tøm grøntsagskuffen" kan man jo godt kalde det

Ville da ikke gå af vejen for noget fintsnittet hvidkål, en rest broccoli eller hvad der nu ligger og vil bruges.

Der sker jo aldrig noget ved at prøve sig frem, bare man nogenlunde kan huske, hvad man puttede i ... både hvis resultatet blev godt eller skidt

Jeg ville også putte basilikum og oregano i, hvis det skal være i den italienske retning.

Ellers kunne jeg såmænd finde på at bruge chili og et drys kanel, så det bliver til den mexikanske retning, inspireret af en chokolade-tråd på Hyggesnak ville jeg lige gribe ud efter min mørke Lindt Chokolade med chili og putte lidt af det i også.

Chokolade i chiliretter er bare godt.

Mvh. Lisbeth

Alle der føler sig ramt af janteloven, er folk, der ikke kan noget og er kede af, at andre har opdaget det.

Anders Lund Madsen

0
0
Svar på denne tråd

Bønner...
Forfatter: 
Dato:  25-08-2007 10:15
...i massevis - hvis du bruger "Knoor's poser" ville jeg tilsætte en gang ekstra bønner. den nemme løsning er kidney bønner, hvide bønner eller baked beans på dåse.

... 8-) ~ 99E ~ 8-) ...

Your Horse Can Only Be As Brave As You Are!
Love - Language - Leadership - Lightness
Om vores tur til Colorado
0
0
Svar på denne tråd

åh ja bønner
Forfatter: 
Dato:  25-08-2007 10:51

de er gode. Bliver måske lidt meget hvis det er chili con carne.

Det problem der kan opstå er måske, at knorrs poser jo er nøje tilpasset den mængde kødsaft/fedt der kommer fra det kød man putter i. Så det bliver spændende.

Der står typisk at der skal 500 gram hakket kød i.

Svarer 500 gram bønner sådan cirka til det?

~ Greven og Luke ~

0
0
Svar på denne tråd

Prøv at komme over ...
Forfatter: 
Dato:  25-08-2007 11:08

... Knorr-stadiet ... på den måde får du meget mere føling med, hvad du selv puttede i, der fik det til at smage godt.

Mvh. Lisbeth

Anders Lund Madsen

0
0
Svar på denne tråd

Santa Maria
Forfatter: 
Dato:  25-08-2007 12:31
mener jeg mærked heder, har en vegetar alternativ tacofyld med køderstatning.

Sønnen min er meget glad for kød, og jeg købte en pose og lavet chilli con carne uden kød men med denne køderstatningen og det smagte riktig godt. Han kunne ikke mærke den store forsjkellen, sa han.

kopierer lige hva santa Maria selv skriver om produktet:

Tacofyll uten kjøtt !

Santa Maria Vegetarian Taco Mix er sunn, billig og smaker som kjøttdeigfyll men er magrere !

Santa Maria lanserer nå Vegetarian Taco Mix det første vegetariske tacofyllet som både kjennes og smaker som kjøttdeig. Den er enkel å tilberede, inneholder en mengde nyttige emner og er så godt som fettfri.

Santa Maria Vegetarian Taco Mix er basert på soyaprotein og gjør livet lettere for den som er vegetarianer eller bare foretrekker et magrere og og sunnere alternativ til vanlig kjøttdeigfyll. Den inneholder kun en prosent fett, sammenlignet med ni prosent for ren kjøttdeig og 20 prosent for blandingsdeig.

Flere og flere mennesker velger bort kjøtt av helse eller andre årsaker. Undersøkelser viser at blant ungdommer mellom 16 og 25 år er det ti prosent av jentene og to prosent av guttene som spiser vegetarisk eller helst unngår kjøtt.

For familier med barn som ikke vil spise kjøtt er det nå enkelt å trylle frem hverdagskos som passer alle og som dessuten er sunnere og billigere enn taco med vanlig kjøttdeig.
Santa Maria Vegetarian Taco Mix selges i poser a 75 gram. Soyaproteinet sveller i vann og gir ca 330 gram ferdig tacofyll. Taco Mixen er meget enkel å tilberede. Den tørre soyamixen er allerede smaksatt med de genuine taco krydderne det er bare å tilsette vann , hakkede tomater og varme opp! Derfor passer den også perfekt i båten, på hytta eller i campingvognen.

Her finder du mange tex-mex opskrifter i linket under

www.santamaria.no/servlet/ se.daddy.sm.web.servle...?c=5&p=r5a

Lykke til

0
0
Svar på denne tråd

Glem knorr...
Forfatter: 
Dato:  25-08-2007 12:36

... og lav din chili sin carne selv (CON carne betyder "med kød" - så en kødløs version er selvfølgelig "SIN carne)

en.wikipedia.org/wiki/ Chili_sin_carne

Her er nogle opskrifter

principiagastronomica.com/post/5

www.astray.com/recipes/ ?show=Chili%20sin%20carne

www.fiery-foods.com/dave/ nancy0102.html

www.tasteline.com/ default.ns?strItemID=s...ngRID=4391

Hvis det kun er hakkekød du har noget imod, men ikke reelle kødstykker, så køb en steg og skær den i tern, brug dette kød i kødsovsen og lad det simre i flere timer til kødternene er kogt ud.

£isbeth & Baloo
Accidental rudeness occurs alarmingly often.
Best to say nothing at all,
Albus Dumbledore
0
0
Svar på denne tråd

fandt også
Forfatter: 
Dato:  25-08-2007 12:52
flere opskrifter på vegetar chilli con carne

Chili "con carne" vegetar
28.01.2003 13:57

Til 4 personer:
Tid ca. 30 min

400 g bønner i tomatsaus
400 g brune bønner
50 g maiskorn
1 chili
2 fedd hvitløk
1 paprika
1 løk
1 ss olivenolje
Salt og pepper

Fremgangsmåte:

Finhakk løk, hvitløk og chili. Bruk en kjele og fres alt blankt i olivenolje. Ha i tomatbønner, brune bønner (uten lake) og maiskorn. Kok opp og smak til med salt, pepper og litt sukker.

--- ---
Vegetarisk Chili con carne
4 porsjoner

2 ss Smør eller olje
2 stk Gulrøtter, i strimler
2 stk Pastinakk, i strimler
1 bit (100 g) Sellerirot, strimlet
3 stk Rødbeter, strimlet
150 g Ferske sjampinjonger, i skiver
1 stk (ca 70 g) Gul løk, kuttet i små biter
1/2 Grønnsaksbuljongterning
400 g Knuste tomater
2 bokser Kidney Beans
1 ts Hvitløk, finhakket
2 ts Chilipulver
1 1/2 klype Sort pepper, grovmalt
2 klyper Timjan
1/2 klype Gräslök
1 ss Persille
1 ss Urtesalt

TILBEREDNING

Fres grønnsakene, løken, sjampinjongene og hvitløken i litt olje i ca 5 minutter. Tilsett grønnsaksbuljongterning, krydder, knuste tomater og bønner. La det hele koke i 5-8 minutter.

Serveringstips: grovt brød og rømme

Fant også dette:

Vegetarisk chili con carne, eller oftare chili sin carne, är en vegetarisk variant av maträtten där man ersätter köttet med soja, tofu, pumpa, zucchini eller aubergine.

Det er mange fler forslag i linket under

www.google.no/search?q=chilli+con+ carne+vegetar&ie=utf-8&oe=utf- 8&aq=t&rls=org.mozilla:nb-NO: official&client=firefox-a

lykke til
0
0
Svar på denne tråd

Hvorfor...
Forfatter: 
Dato:  26-08-2007 19:37

alt det der Knorr osv?

Hvorfor ikke bare svitse løg, hvidløg, komme grøntsager, kidneybønner, hakkede tomater og evt. tomatpure i - smage til med salt, peber, chilipulver og vupti færdig, billig ret uden tilsætningsstoffer og smagsforstærkere!

TinaR

Mor til Filippa 060603 og Mikkeline 260205

og lille Blob i mavsen (termin 30/1-08)

0
0
Svar på denne tråd

tinar.
Forfatter: 
Dato:  26-08-2007 20:33
fordi alt andet end knorr er for besværligt og langsomt.

~ Greven og Luke ~

0
0
Svar på denne tråd

jeg bruger...
Forfatter: 
Dato:  26-08-2007 21:19

"Hälsans Kök" vegetarfars af sojaprotein. Det er sundt og fedtfattigt

Selv kæresten spiser gladeligt min proteinrige tomatsovs med grøntsager og synes det smager "næsten som kød"

(skal siges jeg er vegetar)

Xoco82 & Davina

Stud.Theol

www.fitnessworld.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hvor kan
Forfatter: 
Dato:  26-08-2007 21:49
man købe det der vegetarfars?

~ Greven og Luke ~

0
0
Svar på denne tråd

posen med
Forfatter: 
Dato:  26-08-2007 22:20
santa maria er jo vegetarfars. Det kan købes hos alle der sælger santa maria.
0
0
Svar på denne tråd

Grev Axell
Forfatter: 
Dato:  27-08-2007 08:57

Hvad er det du syntes der er langsomt?

Skal du ikke alligevel snitte løg, grøntsager mv - åbne bønner osv?

Er det at tage salt, peber og chili der tager lang tid?

TinaR

Mor til Filippa 060603 og Mikkeline 260205

og lille Blob i mavsen (termin 30/1-08)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-08-2007 11:59

Man kn købe vegetarfars i Helsekostforretninger

Mvh Heidi og dyrene.

Vi mangler frivillige i Anima Allborg!!

Se mere om vores aktiviteter her:

www.animaaalborg.web.surftown.dk/ index.html

Kieffer Wien sadel sælges - se præs.

0
0
Svar på denne tråd

Det vender sig i mig ...
Forfatter: 
Dato:  29-08-2007 12:04

... bare ved at læse ordet vegetarfars

Er enig med TinaR i at smagen af grønsager og rigtige krydderier er bedre.

Mvh. Lisbeth

Anders Lund Madsen

0
0
Svar på denne tråd

Vegetarfars...
Forfatter: 
Dato:  29-08-2007 12:30

... lyder som om man hakker en vegetar for at få det.

Og så vil jeg ærligt talt hellere have oksekød!

Grøntsager er fine og smager dejligt i sig selv - men har jeg behov for at spise noget der smager af kød eller har konsistens som kød eller ligner kød - så vælger jeg at det skal være kød! Ikke om jeg vil indtage soya-selvbedrag.

£isbeth & Baloo
Albus Dumbledore
0
0
Svar på denne tråd

flere muligheder
Forfatter: 
Dato:  29-08-2007 12:45

Som "køderstatning" (ækelt ord i øvrigt)i kødsovs, chili o.a. er tofu yderst anvendelig. Det er lavet af soyabønner og har en mild og neutral smag i sig selv, men suger til sig af de krydderier, urter og ingredienser det tilberedes sammen med.

(Uhhm. I aften skal vi have frisk tofu stegt med friske svampe, soya og nudler: Kød, gå væk!!)

Hvorfor kan jeg ikke finde ud af at lave en præsentation?

0
0
Svar på denne tråd

fars...
Forfatter: 
Dato:  29-08-2007 13:58

hvad er der i det der vegetarfars??

VINSMAGNING Kurset i franske rødvine er flyttet til Tuborg bryggeriet, da vi har fået en fordelagtig aftale. Vinglas skal altså ikke medbringes alligevel.

ped@pedogmo.dk

0
0
Svar på denne tråd

vegetarfars
Forfatter: 
Dato:  29-08-2007 14:06

... hvis der er okse i oksefars og kalv og kalvefars, så må der vel være vegetar i vegetarfars.

Alternativt KAN det være lavet af soya.

På Cuba havde de i en periode stor mangel på kød (og på alt muligt andet også) - der var nogen der fandt på at sælge burgere lavet med "køderstatning" der bestod af bomuldskarklude (nye) der havde været blødt op i eddike i en uge og derefter blev hakket og blandet med diverse krydderier. Det skulle smage NÆSTEN som kød.

£isbeth & Baloo
Albus Dumbledore
0
0
Svar på denne tråd

ADR ADR ADR ...
Forfatter: 
Dato:  29-08-2007 14:16

... det lyder godt nok vammelt £isbeth

Mvh. Lisbeth

Anders Lund Madsen

0
0
Svar på denne tråd

hvor klamt
Forfatter: 
Dato:  29-08-2007 18:37

nej hvor ækelt...

vi kender et ældre forfatter par,de har sendt et eksemplar et hendes seneste kogebog...der er en sjov historie om dengang manden var soldat,de skulle have gule ærter...det viste sig så da de var nået til bunden af gryden,at der var kogt en god brugt karklud med...han spiser ikke gule ærter mere!

VINSMAGNING Kurset i franske rødvine er flyttet til Tuborg bryggeriet, da vi har fået en fordelagtig aftale. Vinglas skal altså ikke medbringes alligevel.

ped@pedogmo.dk

0
0
Svar på denne tråd

bomuld
Forfatter: 
Dato:  29-08-2007 21:21

er jo da også et naturprodukt, men ok.

Hvor kan man købe det der tufo og hvad er kiloprisen?

~ Greven og Luke ~

0
0
Svar på denne tråd

Utroligt
Forfatter: 
Dato:  31-08-2007 21:19

at kun én nævner knoldselleri. Den giver en god smag, men brug den ikke som primære grøntsag.

Brug f.eks revet selleri, gulerødder, løg og rødbede til en "kødsovs". Svits det og hæld tomat over. Krydder med salt, peber, hvidløg og oregano.

:-)

/minski

Har nogen set min gamle musegrå/dunfarvede hoppe?
0
0
Svar på denne tråd

LISBETH SEJBEEERG (råber jeg!)
Forfatter: 
Dato:  31-08-2007 21:57

Sejberg, kan man ikke lige få et link til den dér tråd med chili-chokoladen i kødsovs?!?

Dét får da absolut en chokolade- og stærkmads-freak som mig, til at komme helt op på dupperne!!

Gitte C
1-hestes-, 2-hestes og autotrailer udlejes
- SOMMERTILBUD PÅ HESTE-LEGETØJ!
0
0
Svar på denne tråd

hmmm
Forfatter: 
Dato:  31-08-2007 22:00
sikkert hvorfor ialverden skulle man dog det

all you need is love

0
0
Svar på denne tråd

GitteC...
Forfatter: 
Dato:  31-08-2007 22:05

... du kan bare bruge almindelig chokolade (den med højst muligt kakaoindhold) og så den eller de chilityper som passer til retten.

Chili kan jo være meget forskelligt, men de fleste stærke chiliretter har godt af en bid mørk chokolade og et drys kanel.

£isbeth & Baloo
Albus Dumbledore
0
0
Svar på denne tråd

Enig med £isbeth ...
Forfatter: 
Dato:  31-08-2007 22:07

... chokoladen med chili ... den æder man bare ... men chokoladetråden er her www.heste-nettet.dk/forum/1/1511590/ 1510509/

Mvh. Lisbeth

Anders Lund Madsen

0
0
Svar på denne tråd

dtvuwetjmrs
Forfatter: 
Dato:  31-08-2007 22:21

Jeg takker for råd og tråd ... men har brug for mere råd!

Altså, laver man en HELT almindelig kødsovs - feks. til spaghetti og kommer den der Lindt Chilichokolade i?

Hvor meget skal man bruge???

Må indrømme at jeg SLET ikke kan forestille mig smagen og egentlig tiltaler den mig heller ikke! ... - men jeg ER jo nysgerrig!

Umiddelbart lyder det ligesom den der lakrids-is - Heller ikke en blanding jeg synes hører sammen, men den har jeg indtil videre valgt ikke at smage på! (... Tror jeg!)

Gitte C
1-hestes-, 2-hestes og autotrailer udlejes
- SOMMERTILBUD PÅ HESTE-LEGETØJ!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider