Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Ingen Jødekager i Jylland
Forfatter: 
Dato:  31-05-2006 13:59

Ja jeg blev slemt skuffet. Her har I ænder fortalt, at Jødekager i Jylland, slet ikke er de samme som på Sjælland.


Slemt skuffet blev jeg, da jeg i weekenden var i Jylland og måtte sande, at Jødekagerne i Jylland er de samme som på Sjælland - nemlig småkager.


Jeg har ellers set billeder af lækre store kager, som I ænder viste herinde, og fortalte hed Jødekager. Men ak, jyderne grinte af mig, de troede ikke på hvad jeg fortalte


Hvem af jer påstod at en jysk Jødekage IKKE var en småkage???

0
0
Svar på denne tråd
 
 jødekager.
Forfatter: 
Dato:  31-05-2006 14:00

Er det politisk korrekt at kalde dem jødekager?





Søger stor partshest i Roskilde.


"Den som ikke reagerer - accepterer."


>>Hvor er Nitte?<<






0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  31-05-2006 14:04
og er det rigtigt at de ikke må bages i en gasovn??
0
0
Svar på denne tråd
 
 tager i gas
Forfatter: 
Dato:  31-05-2006 14:08

tager i gas på mig??

vel er der jødekager i jylland...krages bageri i skagen har dem da...store fedtede ulækre kager...


ped har været der...ped har prøvet det
0
0
Svar på denne tråd
 
 Så er du
Forfatter: 
Dato:  31-05-2006 14:09

Så er du vist blevet narret.. For de jødekager vi spiser hver fredag har ikke ret meget til fælles med småkager.. De er fedtede, snaskede og rene sukkerbomber :-D



0
0
Svar på denne tråd
 
 Jødekager
Forfatter: 
Dato:  31-05-2006 14:11

der er jødekager = småkager


Så er der JØDEKAGER = høj snegl med masser af snask og aldeles ikke sund.. men smager kanon... sådan er det når to slags kager har samme fortegnelse...


nogle mener jødekager der dem med masser af glasur andre siger det er dem med nødder på...


jeg har tidligere arbejde i to bagerforretninger så jeg står inde for mine ord


Ædelt hingsteføl fra 2006 sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 jEG ARBEJDER I BUTIK VED AN BAGER
Forfatter: 
Dato:  31-05-2006 14:13
Listen to mee.. Altså jødekager er småkager.nammenam ... Min mormor har bagt dem lige så længe jeg kan huske ... Så jo, vi har dem i jylland

Hilsen Simone

Søger undervisning/hjælp til DV-hoppe i Lemvig-området
0
0
Svar på denne tråd
 
 Nu kniber det vist
Forfatter: 
Dato:  31-05-2006 14:27
For de små jydedrenge... ;-)

En jydsk Jødekage er åbenbart en Snegl, som nordenfjords hedder en Molbo-snegl.

Men de eneste rigtige snegle bages på Sjælland, det tørre krummende kedelige stykke bagværk, man får på Fyn og i Jylland er ikke en snegl, det er en fornærmelse!


Mvh xtiny
---

< MoLaUstEr > They call it PMS because "Mad Cow Disease" was already taken.

---
<t_SaBeR_t> Does your Army of Darkness have a dental plan?

bash.org


0
0
Svar på denne tråd
 
 Mere om jødekager
Forfatter: 
Dato:  31-05-2006 14:35

... findes i denne tråd:


www.heste-nettet.dk/fo...35/361035/


Den endte med at handle om en hel del forskellige kager :-)


tænk, nu bliver jeg både nostalgisk og lækkersulten på en gang


£isbeth & Baloo

It's our choices that show what we truly are,
far more than our abilities.
(Albus Dumbledore / J.K.Rowling)
0
0
Svar på denne tråd
 
 I Århus
Forfatter: 
Dato:  31-05-2006 14:53

er jøde kager små kager. Sådan har det altid været det andet er en Høj snegl




Se vores hjemmeside www.123hjemmeside.dk/staldarthur

Rideudstyr sælges meget fejlkøb.

Se præsentation/hjemmeside. NU OPDATERET


Ny dejlig privat hestetrailer udlejes mellem Hasle og Tilst ved Århus kontakt

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jyder er sære
Forfatter: 
Dato:  31-05-2006 14:59

Da vi var i Jylland for et par måneder siden, havde jeg bestilt en frøsnapper da min veninde gik til bageren. Men skuffet var jeg. Herovre er en frøsnapper en vredet thebirkes, i Brande var en frøsnapper et vredet rundstykke.


Der er altså lidt forskel.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er da
Forfatter: 
Dato:  31-05-2006 15:06
ikke værre end når vi er ovre ved jer og bestiller et franskbrød så får man sådan et lille snottet et som 2 mennesker ikke kan blive mæt af ... Nej nej det hedder et STORT franskbrød hvis man vil have noget man kan blive mæt af

Se vores hjemmeside www.123hjemmeside.dk/staldarthur

Rideudstyr sælges meget fejlkøb.

Se præsentation/hjemmeside. NU OPDATERET


Ny dejlig privat hestetrailer udlejes mellem Hasle og Tilst ved Århus kontakt

0
0
Svar på denne tråd
 
 Øv £isbeth
Forfatter: 
Dato:  31-05-2006 15:12
Jeg er ellers ikke vild med kage, men sidder nu og savler vildt nedover tastaturet... Kage! Kage. kage. kage...

Iøvrigt skrev Tina-Wunjo/Tina A. noget meget fornuftigt: At bagværk ikke kan have et forkert navn, da navnet afhænger af den landsdel man kommer fra.

(Og nu kunne jeg godt spise en kartoffelkage- men de findes heller ikke på Fyn. )


Mvh xtiny
---

< MoLaUstEr > They call it PMS because "Mad Cow Disease" was already taken.

---
<t_SaBeR_t> Does your Army of Darkness have a dental plan?

bash.org


0
0
Svar på denne tråd
 
 Basser ...kaldes de også
Forfatter: 
Dato:  31-05-2006 15:19

...Jødekager som "småkager" ??? dem har jeg aldrig hørt om...det må være i sønder-jylland

Her i Aalborg, hedder de altså enten Jødekager eller Basser...og de er bedst ved "Guldbageren"

Prøv også en go' "Russer" næste gang du kommer til "Nordjylland"...de er også rigtig gode ;-)


:-) ;-) :-D Med Venlig Hilsen Hanne :-) ;-) :-D


Tinker Magnus... :-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 JØDEKAGE
Forfatter: 
Dato:  31-05-2006 17:00

Er en småkage i hele landet.


Jeg arbejder hos Konditor Bager som har flere butikker landet over. Det andet der omtales, er enten en flad snegl med cremeeller en høj snegl. Måske en royalsnegl.


Men det er ganske rigtig - kært barn har mange navne. Jeg hører rigtig mange ting i weekenden når jeg er på arbejde. Fx. har vi et rundstykke der hedder en vestjyde. Den anden dag kom der en mand og spurgte om han kunne få en hundel#rt ! What .. Men ja, man kan vel godt sige at den ligner en sådan :) Den går også under navnet en snegl ...


Ligesåvel er det for spanduere. Det kaldes også bagerens betændte øje - og ja, meget må man "lægge øre til", når man er ungarbejder i en bagerbutik :)


Hilsen Simone

Søger undervisning/hjælp til DV-hoppe i Lemvig-området
0
0
Svar på denne tråd
 
 ja i Løkken
Forfatter: 
Dato:  31-05-2006 17:13

Er de kager vi kalder jødekager også store ulækker snaskede kager... Og IKKE småkager...






Enghø sælges, små baller.

Koster 10 kr a ballen.

Befinder sig på vildmosevej 9382 Tylstrup.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Xtiny...
Forfatter: 
Dato:  31-05-2006 17:57

hvis en kartoffelkage er sådan en fed flødeskums-dims med marcipan udover ,så har de dem altså normalt i Bilka... De er hvad jeg vil kalde ...vamle, i hvert fald hvis man fristes til at spise mere end en


Jødekager er normalt småkager, men vi har faktisk sådan nogle firkantede snegle (jo, det er de) med masser af snask og sukker nede i vores lokale Superbest, så nogle steder vest for Storebælt findes de "fede" jødekager altså.


Louise -som bare har hørt nogen har snakket om kagerne, men aldrig selv spiser andet end gulerodspinde.



PRE-blandingsplag sælges. Super bygning og bevægelser.

Oldenborghoppe med papirer, 6 år, sælges.

Blandingshoppe, 161 i stg, 4 år, sælges.

Ingen er både ærlig og fjendeløs.

(Carl Erik Soya)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Yep kartoffelkage er vammelt
Forfatter: 
Dato:  01-06-2006 01:31
Det er sådan noget cremefyld pakket ind i marcipan med kakaodrys uden på, og man skal kun spise éen, for ellers bliver det voldsomt vammelt.

Men med mit kageforbrug (mangel på samme), så er der ingen fare på færde- de to gange om året. ;-)

Måske skal jeg bare ofre en tur på et rigtigt konditori. (I)


Mvh xtiny
---

< MoLaUstEr > They call it PMS because "Mad Cow Disease" was already taken.

---
<t_SaBeR_t> Does your Army of Darkness have a dental plan?

bash.org


0
0
Svar på denne tråd
 
 Jep xtiny
Forfatter: 
Dato:  01-06-2006 08:33

Bilka er din ven. Synes faktisk de har en udemærket bager derude, ligesom Føtex. Hold da op en masse kalorier man kan få hevet med sig hjem...Sidst jeg købte kage derude fik jeg 4 store sarah bernhardt kager som jeg guffede på en fomiddag for de kunne jo gå hen og blive dårlige!


Men jeg har ALDRIG hørt om en molbo snegl, selvom jeg har levet de første 21 år af mit liv i nordjylland. Men de store, fedtede kager er en jødekage, men de findes også i småkage udgaven.


"What's in a name? That which we call a rose
By any other word would smell as sweet."

--From Romeo and Juliet (II, ii, 1-2)



Team Janus
Shoot for the moon, even if you miss, you'll land among the stars
Vi savner dig stadig
Daisy
04/06-1997-03/01-2005
Sorg er kærlighedens pris
Dejlig 2'er pony udlånes se præs
0
0
Svar på denne tråd
 
 en kartoffelkage..
Forfatter: 
Dato:  01-06-2006 08:38
Er en tørkage med marcipan og kakao/kaffe udenpå (noglegange lidt kaffe ikke altid)

Hilsen Simone

Søger undervisning/hjælp til DV-hoppe i Lemvig-området
0
0
Svar på denne tråd
 
 Måske der, hvor Supermone
Forfatter: 
Dato:  01-06-2006 09:05
Kommer fra. ;-)
Der hvor jeg kommer fra, er det er det en vammel kage med snask. Den ligner en kartoffel i farve og form.


Mvh xtiny
---

< MoLaUstEr > They call it PMS because "Mad Cow Disease" was already taken.

---
<t_SaBeR_t> Does your Army of Darkness have a dental plan?

bash.org


0
0
Svar på denne tråd
 
 Sasser.
Forfatter: 
Dato:  01-06-2006 09:06

Nej en jødekage i jylland er altså ikke en små-kage... i hvert fald ikke der hvor jeg kommer fra. (Frederikshavn)


En rigtig jødekage i jylland er lidt ala en snegl... bare ca. 5 cm højere, og meget mere "snasket" (På den gode måde).


Det er uden tvivl den badste kage man kan få hos en alm. bager.


-Der er rigtig mange ulemper ved at bo på sjælland, men en af de større er udentvivl, at her ikke findes jødekager... altså de rigtige. (Ikke små-kager!)


Venlig hilsen Anima.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Jesus Christ...
Forfatter: 
Dato:  01-06-2006 09:33

... Har I overvejet en fællestjans i et debatprogram på DR Food? (kæft, jeg syns' jeg er humor!)


Jeg spiser ikke kage af den simple årsag, at jeg ikke kan lide dem. Jo, et par klejner til jul, men så er mit behov også dækket.


Umiddelbart kommer jeg til at tænke på noget á la finskbrød, når I taler om småkager med nødder på. Og når I siger klamt snask, tænker jeg brunsviger. Jeg må dog også krybe til korset og indrømme, at jeg ikke aner en bønne om kager af de forskellige arter, så måske man bare skulle ignorere min kommentar...


Men nu vi så er ved det - hvordan smager en brunsviger egentlig?


Caroline - kage-nørd




A horse walks into a bar, and the bartender says:

Why the long face?

Med licens til at bitche!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fy fa´n...
Forfatter: 
Dato:  01-06-2006 09:55

så har jeg altså lavet romkugler af jødekager..


Meget rart at vide når nu en evt varedekleration skal skrives


synes de smager ad bward til de der jødesnegle/høje snegle... jeg fik ihvertfald NOK af wienerbrød igår...






~ Shetter ~
&
Team Øgle
---------
Øgle, Øgle, Øgle ;-D
---------
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hanne Larsen
Forfatter: 
Dato:  01-06-2006 10:31

jødekager findes såmænd også i småkageudgaven i Aalborg og omegn. Det er en småkage med kanel ovenpå.


Simone: Der er altså stor forskel på bagere og landsdele og jødekager findes altså i de nævnte udgaver - en snegl i Nordjylland er nemlig slet ikke det samme.


Jan Petersen: Jeg holder fri på "kage-dagen" i morgen. Hvis I skal have jødekager - så tag dog lige et billede af sukkerbomben og sæt herind...


Mvh

LIne



1'er pony udlånes til selskab - se præsentation



Den som aldrig laver fejl, laver som regel slet ingenting.....

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det hedder en snegl.
Forfatter: 
Dato:  01-06-2006 11:47

De fleste steder i Nordjylland, og om Onsdagen kan man købe Onsdagssnegle så er de dobbelt så store og meget snaskede,

Men der er meget forskel på hor gode de er alle bager jo ikke ens og nogen er nærige med snasket.

Det er lige som københavner birkis, de er let søde i midten og flade, men eller alm birkis dej. Men i KBH. er det jo næsten en kage og fås både med valnødder og ligende.


Men I KBH, kalder man dem nok heller ikke københavner birkis, som man gør ved de Nordjyske bagere..


Furius

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nej Furius
Forfatter: 
Dato:  01-06-2006 14:56

det er altså ikke rigtigt.


Jeg må altså nok hellere gå ind til en nordjysk bager og tage et billede af både en snegl og en jødekage.


Mvh

Line



1'er pony udlånes til selskab - se præsentation



Den som aldrig laver fejl, laver som regel slet ingenting.....

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmm så
Forfatter: 
Dato:  01-06-2006 22:16

blev jeg kun lidt snydt. I vejle omegnen er en Jødekage i hvert fald en småkage.


De troede ikke på hvad jeg sagde, at der i Jylland var Jødekager som ikke var småkager. Billeder og dokumentation ville de have.


Ja ja, de sagde noget med øresnegle eller sådan noget, og mente det bare var en snegl jeg mente.


Som trøst må jeg da som minimum få en invitation fra en jyde, så jeg kan smage jeres såkaldte mystiske jødekager, som ikke findes i alle områder åbenbart


Romkugler, hvem sagde romkugler? Ja ja det er bare affaldet fra bordet der fejes sammen og rulles til kugler. De overstænkes med Rom aromat samt krymmel, så man ikke kan smage det er affald

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sasser
Forfatter: 
Dato:  01-06-2006 22:21

Nej nej bare rolig. En JØDEKAGE ER EN SMÅKAGE. Brød har mange navne - kært barn har mange navne, og som jeg også længere oppe beskriver, oplever jeg en dag på arbejde mange forskellige navne, når kunderne fx kommer og siger "2 hundelorte!" okeeey smarte tænker man så :P


Men ihvertfald, den originale jødekage er en småkage.


Mener at det er noget med, at det kommer af noget med måden jøderne i krigen eller sådan. Skal ikke lige gøre mig klog på det, når jeg ikkehusker historien.


Hilsen Simone

Søger undervisning/hjælp til DV-hoppe i Lemvig-området
0
0
Svar på denne tråd
 
 Da jeg
Forfatter: 
Dato:  01-06-2006 22:29

arbejdede ved den lokale bager, var der både jødekager (småkager- kun ved juletid), jødekager (morgenkager, en høj snegl m. snask) og snegle (i dag ofte kendt som en onsdags-snegl fra Guldbageren, men de er altså flade m. snask!).


Hilsen Jannie




Opstalding søges i Kolding eller omegn


www.heste-nettet.dk/ma...y=desc&e=0




0
0
Svar på denne tråd
 
 Nå hvilken
Forfatter: 
Dato:  01-06-2006 22:45
jyde vil så invititere mig på kaffe og "jødekage-høj snegl-snegl"?
0
0
Svar på denne tråd
 
 du kan bare komme
Forfatter: 
Dato:  02-06-2006 10:32

Så skal du få den mest ulækre snegle basse med både crem og glasur,og kanelsukker snask. så du troede det var løgn .


Furius..

0
0
Svar på denne tråd
 
 furius...
Forfatter: 
Dato:  03-06-2006 17:10
jeg tager dig dælme på ordet
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider