Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

løsdrift???
Forfatter: 
Dato:  29-03-2004 19:35
Jeg har efterhånden fulgt med fra sidelinien i et par år. Jeg har fået det indtryk at flere herinde har heste - ikke kun ponyer og koldblodsheste (tinker, islændere samt fjordheste)- gående i løsdrift.

Mit spørgsmål lyder nu : hvordan fungerer løsdrift for jer med heste?

Jeg har mulighed for at flytte min hest (holstenerblanding) i løsdrift d.v.s. mark med læskur, adgang til vand, hø og halm og velfungerende foderordning. Han skal gå sammen med 3 islændere og en fjordhest.
Han er krybbebider og virker utilfreds med at stå i boks trods det at han står ude ca. 8 timer dagligt om vinteren og om sommeren står han ude om natten. Jeg har en betydelig mere tilfreds og rolig hest, når han står ude.
Min hest står han i selvpasserstald, hvilket bevirker at jeg denne vinter har stået alene med fodring og ind- og udlukning. Min situation er ændret væsentligt, idet jeg er blevet mor :) og ikke har den fornødne tid til ind-og udlukning af hestene, når jeg igen starter på arbejde.

Det jeg egentlig har brug for er en bekræftelse af at han sagtens kan holde varmen til vinter....
0
0
Svar på denne tråd

hvis du
Forfatter: 
Dato:  29-03-2004 19:53
lader ham gå ude fra april ca, dvs når vejret igen er varmt nok til at de der er vant til stald kan overnatte ude og så lader ham stå ude hele efteråret så kan han sagtens holde varmen.

Han sætter jo pels efter forholdene og hvis du får alt for ondt af ham kan du jo altid forsyne ham med et åndbart regndækken så har han da lidt læ i det værste vejr.

Jeg tror ikke du får problemer med ham når han helst vil være ude og problemerne med krybbebidning er jo ihvertfald ovre :-)

Desuden har han jo skuret at gå ind i når/hvis vejret er for dårligt efter hans mening :-)

June

En kujon er en der tænker med benene i farlige situationer

0
0
Svar på denne tråd

mange krybbebidere....
Forfatter: 
Dato:  29-03-2004 19:57
...trives FINT i løsdrifter - især, hvor der er fri adgang til hø.

Det skal dog siges, at jeg tidligere har ejet en hoppe, som simpelthen IKKE kunne affinde sig med løsdriften: hun kunne (pga en medfødt hjertefejl) ikke holde varmen udenfor på kolde, våde vinterdage - men ville under ingen omstændigheder forlade flokken for at gå indenfor...
8-(

Med det resultat at hun gik småfrysende og utrivelig rundt og surmulede.
:-(

Men hendes krybbebidning aftog med 95%.
;-)

Senere er jeg kommet til den konklusion, at hendes uvilje imod løsdriften til en vis grad bundede i svagsynethed (som generelt gjorde hende noget frygtsom) og det faktum at løsdriften var noget mørk og med en smal døråbning.

Hun har simpelthen ikke kunnet SE, om der lurede et farligt rovdyr derinde - og har ikke villet "vove pelsen" alene..
:-(

med venlig hilsen
atengstedt

Man skal aldrig slås med et svin.
Begge parter bliver beskidte, men svinet kan lide det!
(desuden er svinet ofte den stærkeste...)
0
0
Svar på denne tråd

XXXXXX
Forfatter: 
Dato:  29-03-2004 19:58
Hej. Løsdrift er en god ting men der vil nok opstå nogle problemer idet at den skal indordne sig i en flok det kan godt være at det går godt men der kan ogaå ske det at de andre vil "udstøde" din hest det ser vi faktisk "forholdvis" tit. Så er du nød til at tage den fra igen det kan give din hyp en pysisk nedtur rider du på den skal du kigge efter bidemærker især på ryggen . Hvis det er muligt så er det fint med løsdrift blot du sørger for at aldersmæssigt passer de alle sammen.
0
0
Svar på denne tråd

løsdrift???
Forfatter: 
Dato:  29-03-2004 20:24
Tak for jeres hurtige svar.
Flere erfaringer modtages med kyshånd:)

Til Goffy: min hest har tidligere stået i stald samt på mark med fjordhesten i 5½ år. Dengang var fjordhesten underlagt min hest, som dog ikke var førerhest ( de gik 3-4 heste sammen) Dog har de ikke stået sammen siden oktober 2003, da fjordhesten flyttede i løsdriften.

Har det nogen betydning at hesten er 10 år gammel og altid har stået på stald om vinteren ( fra 1. november til 1. maj)???
0
0
Svar på denne tråd

Jeg tror
Forfatter: 
Dato:  29-03-2004 20:48
at det vil være rigtig godt for din hest at komme i løsdrift, når han er krybbebider. Det er jo som regel noget, de udvikler, når de står inde og keder sig...

Og hvis han kender fjordhesten fra tidligere, så vil de sikkert ret hurtigt finde sammen igen - det har jeg ofte set i min flok, når en hest, der har været opstaldet her vender tilbage...

Mht til islænderne, så er mine egne islændere (desværre) temmelig racistiske overfor andre racer - især de store heste, som skiller sig meget ud fra dem i udseende. Mens islændere, shetlændere og andre ponyer, som fjordheste og haflingere og den slags bliver accepteret stort set med det samme; men bare de har plads nok, bliver det som regel ikke et problem. Mine islændere vil bare i hvert fald ikke gnubbe og være venner med sådan et "misfoster" af en stor hest ;-) Skøre dyr...

Men jeg synes det lyder som en rigtig god ide - bare du er sikker på, at han har pels til at klare nætterne inden du lukker ham ud på fuld tid... :-)

Held og lykke med det
MVH Tanja

Islænderhoppe søger rytter - se hestens profil på min præs.
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  29-03-2004 20:55
min løsdrift, er i den ene ende af laden. så der er riglig af plads, den er lukket i den ene ende og så en port i den anden.

De får strøet nyt halm hver dag til at lægge, så har de halm i en hæk, og hø i en hæk.

De bliver fodret i hvert sit hjørne 2 gange daglig, det forgår helt stille og rolig.

Jeg vil mene du skal gribe chancen, jeg har fået nogle mere veltilpasse ponyer af det.

Men du skal så huske at give dig tid til at være på folden med den, da den jo ikke kommer ind hver dag, og der med har en sikker daglig komtakt.

Mine elsker når jeg sætter mig ude i halmen, og de kan komme og gå som de har lyst til at blive nusset.

Dertil kommer også at jeg nyder at se på dem, og hvordan de omgåes i flokken, jeg ser dem på en anden måde, end når de rides.

-----MARIA-----

:-) :-)smil - det smitter :-) :-)
0
0
Svar på denne tråd

DV i løsdrift
Forfatter: 
Dato:  29-03-2004 21:16
Jeg har tre DV heste, der går i løsdrift i to jernbanevogne. De har ingen problemer med at holde varmen og elsker at stå og kigge ud, mens de spiser hø.
De har alle tidligere stået på stald, og overgangen har ikke været noget problem. De kom selvfølgelig ud om foråret.
Den ene var "dækkendyr", da vi købte ham for fem år siden. Han kløede over hele kroppen. Nu har han den dejligste vinterpels.
De eneste problemer, der efter min mening kan være i en løsdrift, er dominerende heste, der ikke vil lade andre komme ind. Der bør derfor være to indgange.
Venlig hilsen
Elisabeth
0
0
Svar på denne tråd

løsdrift???
Forfatter: 
Dato:  29-03-2004 21:42
til luzie: Skuret har to indgange, så der er mulighed for evt. flugtveje.

til Marie seemann: jeg plejer at tilbringe 1-2 timer daglig med min hest(og flere timer når jeg rider). Det er meningen at jeg vil tage ham ud fra marken dagligt, da han skal strigles, have renset hove, tilses og ikke mindst nusses/forkæles.

Jeg er nu ved at være overbevist om at jeg ikke behøver at ligge søvnløs, fordi jeg tror han vil fryse..... :-)
0
0
Svar på denne tråd

God idé med løsdrift.
Forfatter: 
Dato:  29-03-2004 22:19
Jeg kan love dig for at du sagtens kan lukke den dejlige hyp ud i løsdrift.
Jeg købte for 1 år siden selv en hest, som stod inde i en ca. 15 grader varm stald - med dækken på! (Hvad tænker folk på??)
Da vi fik ham hjem, stod han (desværre) alene inde om natten, stadig med dækken, for den stald vi har er ikke varm.
Vi har 3 fjordheste og en shetlænder som vi har i løsdrift. Nyindkøbte Zapp, skulle selvfølgelig også vænnes til at gå ude altid, når det først blev forår. Og hvor har der været mange som har været skeptiske; det er ikke sikkert han sætter vinterpels, når han har været vant til at stå inde og gå med dækken osv.
(Kan lige oplyse, at han er araber/palmino.)
Men da det først var ovre med ekstrem kulde, begyndte vi at tage dækkenet af ham om dagen. Da så nattemperaturen kom op på ca. 10 grader, kom dækkenet helt af. Og da han havde vænnet sig til det, og det var blevet rigtig forår/forsommer, så kom han ud på fold i døgndrift.
Han nyder det, og jeg tror altså også at de bliver mere robuste af at gå ude. De skal selvfølgelig stadig have læ, vand og foder, men de nyder at have plads til at bevæge sig.
De er aldrig inde.... Heller ikke i snestorme. Vores nabo spurgte sidste vinter, om de ikke kunne komme ind. Hun havde set dem gå ude i den værste snestorm.
Man skal altid passe på når man sætter nye heste ind i en etableret flok. Det har jo ikke noget med løsdriften at gøre.
Men jeg synes det lyder til, at du nok skal sørge for at holde øje med at han har det godt i alle henseender.
Held og lykke med ham.
Hilsen Lise.
0
0
Svar på denne tråd

Ham her...
Forfatter: 
Dato:  29-03-2004 23:47

Ham her har gået i løsdrift alle hans dage... Og han har altid nydt det... :) :)

MEN så blive han solgt og og kom i boks, og købt hjem igen... Da han kom hjem, var han klippet, som det fremgår af hans fine sjove frisure på ryggen... :) :) :)

Han kom ud i løsdriften igen, her i efteråret, som en klippet hest og jeg fik fat i et fine vinterthermodækken til ham... Og hvad har kræet haft det på, TO gange... og det var fordi han havde været med ude og ride og derfor var blevet lidt svedt... :) :) :)

Han satte, trods at han var klippet, en rimgelig tyk pels... Ikke så tyk, som ellers, men en rimelig pels... Og han har ikke froset... :) :) :)

Til næste vinter vil han være en tykhåret bamse igen... :) :) :) :)

M.K.H.
Else.

"Man lugter ikke af hest, man dufter!"

"Kunne du tænke dig at ringe gratis fra din fastnetstelefon, med venner og bekendte..??? Hvis ja, så skriv en besked eller mail, eller ring til mig på 97 33 39 89... !!!!"
0
0
Svar på denne tråd

God ide !
Forfatter: 
Dato:  30-03-2004 08:19
Det er en rigtig god ide med løsdrift, giv det endelig en chance, det er jo bedre at prøve end at lade være ;-D

Mine 2 shettere går i løsdrift, jeg har en banevogn til dem, den er jeg superglad for, der kan de stille sig ud i den ende de har lyst til alt efter hvor sne/regn/blæst skulle falde ind.

Hende Sally (pinto) jeg låner i ny og næ, går i løsdrift året rundt, hun står sammen med 1 fjordhest, 1 shetti og 2 islændere og de har det rigtig fint sammen.

If you'er not making dust
you'er eating it !
0
0
Svar på denne tråd

DV i løsdrift
Forfatter: 
Dato:  30-03-2004 09:27
Jeg har min DV-vallak gående i løsdrift, hvor der er skur, hø, wrap, vand og god foderordning og han trives i bedste stil. Han er en hest med masser af energi, så han har rigtig godt af at stå ude så meget som muligt. Jeg har ingen problemer haft med at sætte ham fra boks i løsdriften.
Efter min mening har det intet med race at gøre om de kan gå i løsdrift, men et spørgsmål om tilvænning. Man skal jo bare lade være med at starte med at sætte dem i løsdrift når det er multi kold vinter. Min kom i løsdrift d. 1 marts i år, så han har da haft noget af de kolde vejr, men han har en okey pels og dækken, så han har ikke frosset. Og til næste vinter vænner han sig jo til vejret efterhånden som det bliver koldere.

Mangler du opstaldning i nærheden af Fuglebjerg, så er Stald Hestehaven en god løsning for dig og din hest
0
0
Svar på denne tråd

løsdrift
Forfatter: 
Dato:  31-03-2004 14:05
hej Benjamin

Du kan roligt sove trygt om natte for tanker om frysende heste, vi har en DV og en irsk fuldblod gående i løsdrift, fuldbloden får dækken på om vinteren, ikke fordi han egentlig fryser som sådan, man mærker det ihvertfald aldrig på ham, men han bruger simpelthen for meget af krudtet i havren på at holde varmen, med efterfølgende afmagring, derfor dækken!! De nyder at gå ude hele tiden, vi har haft en krybbebider/vindsluger stående opstaldet, uhn var strid da hun kom, men til sidst var det kun i situationer hvor der var lidt røre omkring fodringen at hun krybbebed og slugte luft. Løsdrift er egentlig også den mest naturlige måde for hesten at blive holdt på, den kan bevæge sig som den har lyst, vores heste ser vi næsten aldrig tonse rundt ude på folden, de får jo den motion de gerne vil have og har ikke behov for en enorm kraftudfoldelse når de endelig bliver lukket ud.
Pøj pøj med flytningen af dyret.

mvh
Vipse
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider