|
|
| Returret på købt hest? |
|
|
Hej Orakel Hvordan er det nu lige det forholder sig med returret på købt hest, sælger er virksomhed/solgt med CVR nr. og køber er privat. Ved ankomst og indenfor de første 4 dage lever hesten ikke op til købers forventninger, samt beskrevne i salgsannoncen. Hvordan forholder det sig med returret på sådan en hest, er løbet bare kørt når købt er købt? Sælger vil ikke tage hesten retur.
Team Dandanel "Hva folk ikke ved, har de ikke ondt af "
Med hestene Yatzie Dandanel 28-05-10 e. De Noir High-Line Dandanel 08-04-08 e. Hotline Yesica 18-05-95 e. Red Fern - Schwedengruss
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kommer an på |
|
|
det kommer an på hvad det er der ikke lever op til købers forventninger. Sælger skal kun tage dyret retur/ ophæve handlen hvis der er skjulte fejl, som købers dyrlæge ikke kunne se ved undersøgelse. fordi en hest ridemæssigt ikke er hvad man forventede kan man ikke ophæve en handel. Og dyr kan jo skifte sind ved flyt til ny stald..... Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Returret har du ikke, medmindre det specifikt er aftalt - men du kan reklamere, dvs. klage til sælger, hvis hesten er mangelfuld og hvis den lider af en ikke uvæsentlig mangel, kan købet hæves. Om hesten er mangelfuld er en konkret vurdering. Jeg går ud fra, at der er klaget til sælger, når du skriver, at sælger ikke vil tage hesten retur. I så fald har du to muligheder: du kan klage til Forbrugerklagenævnet (forudsat at klagebetingelserne er overholdt) eller du kan gå til domstolene og føre en civil sag. Begge dele kan være en langvarig affære, regn med 1-2 år. I al den tid skal du drage omsorg for hesten - de udgifter, du har hertil, kan du så kræve erstatning for, hvis du får medhold. I mange tilfælde vil det dog rent økonomisk give bedre mening ikke at føre en sag og så bare få solgt hesten videre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for indput |
|
|
Tak for jeres indput. Det er (desværre) umiddelbart også hvad jeg selv kan læse mig frem til på nettet, men der kan jo være et "hul" jeg har overset... og hvilket andet sted er bedre end her, at stille spørgsmålet. Jeg vil ikke komme yderligere ind på problemet, så jeg kan kun anbefale folk at aftale en gensidig prøveperiode. Om man går rettens vej, det skal køber bestemme, men umiddelbart er den letteste løsning af bytte hesten til en anden, kynisk ja. Tak for jeres tid.
Team Dandanel "Hva folk ikke ved, har de ikke ondt af "
Med hestene Yatzie Dandanel 28-05-10 e. De Noir High-Line Dandanel 08-04-08 e. Hotline Yesica 18-05-95 e. Red Fern - Schwedengruss
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Som sælger ville jeg aldrig sende en af mine hest på prøve. Køber er til gengæld velkommen til at komme og prøve hesten lige så mange gange de vil og i alle de situationer de har lyst til. Hvis jeg sender en hest på prøve hos en fremmed i 1 mdr, og de så fortryder, så aner jeg ikke hvad jeg får hjem igen. Jeg kan få en fejlredet, skadet fysisk/psykisk, afmaget, mishandlet hest hjem igen. Så ser jeg hellere at køber kommer og prøver den i hallen, på banen, i skoven, i en fremmed hal, ser den i daglig håndtering så ofte de vil.
Sælges: 2 års vallak e. BH Zack 1 års hoppe e. BH Zatchmo Mor er bl.a helsøster til A-hest i dressur se præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forbrugerklagenævnet.... |
|
|
....behandler ikke sager om heste, pga. den ofte store kompleksitet i hestesager. Hvis hesten ikke har en åbenlys fejl eller mangel, kan en sag blive langtrukken og udfaldet er meget usikkert, hvorfor man ofte hurtigere kommer videre ved selv at forsøge at komme af med hesten, måske med en mindre tab. "Fejl" som skyldes købers manglende evner som rytter e.lign., berettiger ikke til at hæve et køb. Hvis en anden kan ride og håndtere hesten uden problemer har man derfor ikke nogen sag. Hest på prøve; det ville jeg heller ikke tilbyde som sælger, da man jo ikke ved hvad man evt. får tilbage. Men køber kan selvfølgelig komme og prøve alt det han lyster under mit opsyn.
Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Beklager, men du er altså ikke helt opdateret, Djensen. Det er fuldstændig korrekt, at klager over større husdyr, herunder heste, tidligere var undtaget fra Forbrugerklagenævnets kompetence, men efter 1. oktober '15 kan Forbrugerklagenævnet behandle klager over ca. 45 nye sagsområder, herunder også klager over køb af hest (og også over dyrlægeydelser, hvis man skulle have lyst til at klage over en dyrlæge, eksempelvis i forbindelse med en handelsundersøgelse).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du har muligvis overset et hul |
|
|
Ved forbrugerkøb (når du som privat køber af en professionel hestehandler, hvilket tilfældet ser ud til at være her), så har du reklamationsret (som ikke er det samme som returret) og netop i forbrugerkøb er du stillet ret godt, da der for nogle år siden her blev indført "formodningsreglen", som giver omvendt bevisbyrde i de første 6 mdr efter købet, så det er sælger, der skal bevise, at hesten ikke fejlede noget ved købet. Nu ved jeg jo ikke, hvad problemet er, men se mere her f.eks: www.heste-nettet.dk/info/erstatning- ved-mangler/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Reklamationsret giver ikke adgang til returret. Det er helt misforstået i alt fald. Og heller ikke i forbrugerkøb. Reklamationsret har man ja - og man skal reklamere, så snart en fejl er opdaget. Og det har man faktisk pligt til, såfremt at man vil høres senere. Og man står sig langt bedst ved at reklamere skriftligt og dokumenterbart. Men har hesten en fejl, som du kan dokumentere, så kan du reklamere. Du skal dog lige tage med i dine overvejelser, om det er sælger eller den dyrlæge, der har handelsundersøgt, du i givet fald skal reklamere til. Det kan jo være mange ting, der er i spil. Mvh
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| 4 dag ?? |
| Forfatter:  |
inger christensen |
| Dato:  |
16-11-2015 11:20 |
|
Ja det er godt nok ikke lang tid at gi hesten mulighed for lige at vænne sig til de nye forhold. Normalt giver man lige hesten et par dage til at falde til, lader den lige finde ud af hvor dens nye bolig er og hvordan rutinerne er på stedet. Man går måske en lille tur med hesten og lige lader den komme rundt på gården og se stedet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|