Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

 Nægtet hjælp ved ulykke.
Forfatter: 
Dato:  18-11-2014 18:01

Hej allesammen.

Min veninde var så uheldig at ryge af hesten igår, og lande fladt på ryggen og slå baghovedet i jorden. Hesten blev forskrækket og hun havde heldigvis ridehjelm på. Hun havde dog meget ondt, og da jeg stod med hende og hesten alene inde i ridehuset, besluttede jeg mig for at løbe ind hos ejeren af stalden(hestepensionen) for at bede om hjælp. Ejeren af stalden og min veninde havde haft nogle kontroverser der er ført til at hun vil flytte sin hest, og dette gøres imorgen. Dog skulle vi op og ride igår aftes(meget indviklet historie). Men hele pointen er, at da jeg løber ind efter hjælp, kommer de med svaret "det må hendes forældre tage sig af". Der stod jeg alene og måtte ringe efter hendes forældre og en ambulance, som kørte hende på skadestuen.

Hun har forstuvet nakken og har meget ondt i hele kroppen, dog heldigvis ikke noget alvorligt.

Men jeg er meget chokeret over at de ikke ville hjælpe da det var en akut situation og hun skreg af smerte, og jeg samtidig skulle holde styr på hesten.

Er der nogen lovgivning mht. situationer som disse? Skal man ikke hjælpe hvor man kan, og har man ikke et ansvar som ejer af stald?

Jeg vil ikke fortælle hvilken stald eller komme med nogle navne, det er ikke min hensigt. Jeg vil bare gerne vide hvordan jeg og min venindes familie skal forholde sig til det her????

Det skal lige siges at ejeren af stalden kom ud i ridehuset og tog sig af hesten så snart min venindes forældre og ambulancen kom. Dog lidt for sent efter min mening.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  18-11-2014 19:20
Man er forpligtige til at hjælpe andre i nød.og man kan idømmes bøde straf eller hæfte op til 3 mdr.iføgle straffelovers pargraf.253
0
0
Svar på denne tråd
 
 Med mindre....
Forfatter: 
Dato:  18-11-2014 20:22

...der var behov for livreddende førstehjælp (hjertemassage, kunstigt åndedræt, o.lign.), har staldejer næppe forbrudt sig mod nogen lov, når du selv kunne ringe efter hjælp. At holde en hest i en lukket hal (hvor man bare kunne lade den løbe) eller på anden måde tage sig af den, falder næppe under begrebet "at hjælpe andre (mennesker) i nød", selvom det selvfølgelig ville være klædeligt at gøre det .

 


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

6
0
Svar på denne tråd
 
 Fint, du også
Forfatter: 
Dato:  19-11-2014 00:53

fortæller om kontroversen.

Jeg har haft få opstaldere, og selfølgelig ville jeg hjælpe, selv på trods af konflikten. Jeg ville dog nok have været lidt længere tid om at komme ud i stalden, hvis det havde været en bestemt person. En totalt gennemforkælet og usympatisk ung pige på 20 med en fuldstændig uacceptabel opførsel, som jeg inderlig fortrød at have hjulpet med akut opstaldning. Det er dog IKKE fordi jeg har den samme opfattelse af din veninde, bare for illustrationens skyld.

 

Når det så er sagt, er det nok mere dig, som de har svigtet og ladet dig stå alene med situationen. Jeg ved ikke hvor gammel du/I er.

 

Jeg tror ikke, det kan nytte Jer noget, at tage endnu en konflikt med ejerne - nu om denne episode især når hesten flyttes nu. Du må i stedet rose dig selv for at have handlet i situationen og hjulpet din veninden og hendes forældre. Godt gået.


6
0
Svar på denne tråd
 
 Svar....
Forfatter: 
Dato:  20-11-2014 16:37

Jeg synes der er en ting som er vigtig her, særligt i forhold til det Nyagergaard nævner med at "have været lidt længere tid om at komme i stalden". Man skal altså lige huske de menneskelige konsekvenser det også kan få for en selv, hvis man ikke så hurtigt man kan og så godt man kan hjælper andre.

 

Forestil dig du har gjort dig laaaangsom med at komme ud og hjælpe og du så kommer ud til en pige der nu er bevidstløs og senere dør af et hovedtraume (groft eksempel men ja). Hvordan tror du at DU vil have det med at leve med det, udover at du kunne have reddet pigen, får det altså også store konsekvenser at skulle leve med den slags.

3
0
Svar på denne tråd
 
 Du har så evig ret....
Forfatter: 
Dato:  20-11-2014 17:21

men men men, det går altså begge veje.

 

Det var jo heller ikke din sitution, jeg henviste til, bare illustrere vigtigheden af, at vi ALLE skal opføre os ordentligt overfor hinanden, så vi kan få hjælp den dag, vi får brug for det - når du nu nævner de menneskelige konsekvenser.

 

Jeg ved dog ikke, hvad du forventer at alm. mennesker kan udrette mht. et hovedtraume, andet end tilkalde hjælp, som du jo allerede havde gjort.

 

Det ER stadig mest du, som er blevet svigtet i situationen, og ros for din indsats.


1
0
Svar på denne tråd
 
 Svar....
Forfatter: 
Dato:  21-11-2014 13:50

Er det mig du skriver til? Det er altså ikke mig der har skrevet tråden

0
0
Svar på denne tråd
 
 føj................
Forfatter: 
Dato:  21-11-2014 20:23

Staldejer burde skamme sig noget så godt og grundigt.

 

Selv om man ikke bryder sig om personen, ja så er der tale om en person i nød. Staldejer kan jo ikke vide hvor galt det er gået og når du beder om personens hjælp, er det også denne persons pligt at tilbyde sin hjælp øjeblikkeligt.

 

Det er underordnet om hestene bare kunne slippes løs i rdehuset, imens du hjalp din veninde. Når der sker en rideulykke, er det vigtigt at få den hjælp der er nødvendigt.

 

Hvis sådan en udlejer ikke kan se ud over egen næsetip og træde til med hjælp når det er påkrævet, bør personen overveje om han/hun besider det der skal til, for at ha andre levende mennesker til at gå rundt på sin ejendom.

 


 


IMC nu med ny PROP.

 

 

 

 

 

 

 

SORT HAVRE SÆLGES 4370 ST.MERLØSE

.

 

9
2
Svar på denne tråd
 
 Usmageligt
Forfatter: 
Dato:  18-12-2014 22:21

Hvordan endte historien videre?

 

Synes godt nok det lyder usmageligt, uanset hvad man så har af kontroverser med folk, så er man da ikke langsom eller deslige, om at lette sig og træde til når der er folk i nød - har man et opstaldningssted, så har man også valgt at påtage sig et vist ansvar.

 

Hvis ulykken er sket i en ridehal, slipper man vel forhåbentligt ikke bare hestene løs, - som jeg opfatter historien ligger den tilskadekomne på jorden, dvs. i risikozonen for at blive trådt på af en hest hvis de blev sluppet løs!

 

Nej jeg håber de har en dårlig smag i munden.


Rollo

 

Rollo's Dyr

Hjemmeside | Facebook

West Highland White Terriers

Dværgvædder kaniner i Satin og Rex

4
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider