Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

 Voksenelevløn, tilskud, positivliste?
Forfatter: 
Dato:  18-12-2014 23:37

Det var meget samlet i én overskrift :-P

 

Men jeg er ved at løbe tør for steder at søge svar, hvilket er meget frustrerende, især fordi at jeg - eller, min kæreste - godt kunne bruge svaret inden han skal til samtale på mandag.

 

Der er søgt efter svar hos studievejledere og sagsbehandlere på jobcenteret, uden brugbare svar - sidstnævnte mente ikke positivlisten m.v. havde noget med dem at gøre, tiltrods for at jeg på det skema som skal bruges til at søge om det med, kan se det skal sendes til jobcenteret?!

 

I princippet skal jeg selv bruge svarene senere, men lige nu og her er det mere aktuelt for ham, men situationen bliver jo lidt det samme.

 

Mit spørgsmål drejer sig om hvordan man bruger positivlisten og dermed det tilskud, man kan få, som ufaglært, der starter på en uddannelse der er på positivlisten for ens region.

 

I det her tilfælde er det industritekniker, uddannelsen er på positivlisten for hele landet, der er meget mangel på dem og der blev derfor startet et særligt studenterhold, som tog grundforløbet på kort tid og mere koncentreret. I papirerne blev der lovet en alm. elevløn på 12.000kr før skat (Kan ikke huske det præcise tal), men på skolen har lærerne snakket noget om timelønninger m.v.?

 

Hvilken form for lønning får man som elev, altså timeløn, månedsløn, etc? Skal de ikke også dække lønnen, ved skoleforløb - men hvor de så via kommunen (?) kan få det refunderet?

 

Af hvad jeg kan læse mig frem til, er der ingen forudgående krav for at opnå voksenelevløn, udover at man skal være fyldt 25 år - her tænker jeg så, at hvis der er så stor mangel på dem og firmaerne kontakterne skolerne for at få elever, er det så flabet at efterspørge voksenelevløn?

 

Dertil tænkte jeg jo, at man kunne bruge positivlisten og tilskuddet man kan få?

- Lige umiddelbart virker det til, at differencen mellem den alm. elevløn og voksenelevløn, ville svare til tilskuddet - altså med tilskuddet, ville voksenelevlønnen ikke koste firmaet flere penge.

 

Det jeg bliver lidt i tvivl om, er at man skal have været ledig i mere end 6mdr - når man er under 30 og ufaglært.

- Før starten på grundforløbet, var han ledig fra januar-oktober, dvs over 6mdr.

 

Det er kommunen som sender tilbuddet om uddannelsen ud og han starter meget hastigt - dog uden nogen form for opfølgning fra jobcenterets side af og netop i forbindelse med udd. start at der så blev spurgt ind til det med ledighed, positivliste m.v. og sagsbehandleren nægtede at det havde noget som helst med dem at gøre - da det med skemaet blev bragt op blev det bare til "at nåerhja de skulle registrere at han blev elev men ellers ikke noget med dem at gøre" (Seriøst belastende, nybegynderagtig sagsbehandler!).

 

Men det er jo bare ret svært at begynde på en erhvervsuddannelse med elevløn, uden at runde grundforløbet med su først - ved godt der findes mesterlære, men er det så KUN dem der kan bruge positivlisten eller?

 

Kort og godt mangler vi lidt svar på, hvordan man forholder sig til en jobsamtale om en elevplads, mht. løn, positivliste og dermed mulighed for højere indtægt - kontra SU og kontanthjælp er den alm. elevløn selvfølgelig et skridt opad, men netop efter et år på det, ville alting se så meget lysere ud, hvis voksenelevløn lykkedes.

 

Men, er man stadig berettiget til tilskuddet, efter 10 uger på SU?

Er der 'garanti' for tilskuddet, når uddannelsen er på positivlisten, man er under 30 og ufaglært?


Kan arbejdspladsen få tilskuddet, uanset om der gives voksenelevløn eller ej - forstået på den måde, at kan de ansætte en elev til alm. elevløn (12k) og få tilskuddet (30kr pr time) - eller kan de KUN få tilskuddet, hvis der ydes voksenelevløn?

 

Kan ikke helt lure hvilke rettigheder man har agtigt og jeg vil godt ruste ham mest muligt, til at tage snakken op og vide hvilke muligheder der er - for ham og for arbejdspladsen.

 

Har mailet, ringet rundt m.v. og fortsætter lige kampen i morgen, men HN ved jo alt - så måske nogen var lidt mere inde i reglerne og kan forklare dem på "dummie"-niveau, for føler lidt det er dér jeg er :P

 

Jeg har været lidt rundt på Beskæftigelses Ministeriets side, samt "Fremtiden er faglært", UG m.fl. - men synes stadig ovenstående spørgsmål, mangler svar og finder det ikke på de sider :-/

 


Rollo

 

Rollo's Dyr

Hjemmeside | Facebook

West Highland White Terriers

Dværgvædder kaniner i Satin og Rex

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  19-12-2014 07:48

kontakt den fagforening faget hører under, de kan med garanti hjælpe 1000 gange bedre end jobcentret.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Fagforeningen
Forfatter: 
Dato:  19-12-2014 12:48

Ja selvfølgelig, god idé (Y) Tak :-) Er ved at ha' stirret mig blind i alt det her ;-)

 

Ironisk nok, siger dem som står for det hele i Nordjylland at det ER jobcenteret som skal hjælpe med en afklaring på om han er berettiget - hvilket bare gør at jeg synes det er SÅ uprofessionelt når sagsbehandleren hårdnakket påstod det INTET havde med dem at gøre. Jeg bliver en kende stram i betrækket, hvis hun burde have gjort noget dengang for at sætte tingene i gang og at det nu er for sent.

 

Det er så frustrerende at man bliver sendt fra den ene til den anden til den tredje og man nu bare er nået til et punkt hvor man har brug for svaret.

 

Må vælge at se lyst på det, når jeg engang når til at det bliver min tur, så ved jeg da hvor jeg skal køre mere på henne, med at få svar :-P

 


Rollo

 

Rollo's Dyr

Hjemmeside | Facebook

West Highland White Terriers

Dværgvædder kaniner i Satin og Rex

0
0
Svar på denne tråd
 
 jobcenter
Forfatter: 
Dato:  19-12-2014 20:44

Bed om at få alt fra jobcenter på skrift -med henvisning til hvilken paragraf der gælder. Så er de mere tilbøgelige til at komme med sandheden. Dette gælder al omgang med jobcenter/kommune

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider