Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

 Total moms-nybegynder
Forfatter: 
Dato:  21-02-2014 14:50

Hej

 

Jeg skal til at have nogle opstaldere på en mark (med løsdrift/rundbuehal), jeg har lejet. Da jeg også har lidt andre indkomster skal jeg højest sandsynligt momsregistreres. Jeg har flere spørgsmål:

 

1) Hvor meget af opstaldningsbeløbet skal der lægges moms på? Har nemlig hørt noget om at udleje af fast ejendom er momsfritaget. Gælder dette også for en mark, som jeg har lejet i første omgang?

 

2) Hvordan fungerer det med at trække moms fra etc.?

 

3) Hvordan kunne et eksempel på et momsregnskab/regnskab se ud?

 

4) Skal al ens personlige indkomst "momses"? Her tænker jeg på at jeg også underviser, og der ville jeg være lidt træt af at skulle til at kræve flere penge af mine kunder/gå ned i "løn". Hvis det skal, hvilke fradrag/udgifter kan man trække moms fra (kørselsfradrag, udgifter til kurser etc.)?


Julie Herold

Yesterday is history, tomorrow is a mystery and today is a gift - that's why we call it the present.

 

http://julieherold.dk/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Moms.....
Forfatter: 
Dato:  22-02-2014 08:22

1. Den del af opstaldning der udgør foder og strøelse er momspligtig. Selve staldleje kan være momsfritaget. Dog skal du være opmærksom på at det ikke er tilfældet, hvis du har erhvervet eller lejet ejendom som erhverv, eller blot den del af ejendom du bruger til din udlejning. Hvis der er momsreguleringsforpligtelser (=der er afskrevet og fratrukket moms på opførelse, drift og vedligehold) på bygninger, kan de ikke anvendes til momsfri virksomhed før afskrivningsperoden er udløbet og der skal derfor lægges moms på staldleje. Du er nød til at høre udlejer for at få et svar. Et kig på din regning for stald/fold kan muligvis også gøre dig klogere. Er der pålagt moms, skal du også gøre det. Til gengæld kan du så også fratrække momsen i dit regnskab.

2. Man må fradrage moms på de udgifter der vedrører driften. Til gengæld skal man indbetale den moms man selv har lagt på dine indtægter. Man lader normalt en revisor opgøre det 2-4 gange om året.

3. Du bør tale med en revisor (det kommer du til alligevel), da der ikke findes et enkelt svar.

4.Hvis du underviser som led i din virksomhed skal du opkræve moms. Ellers skal du medregne indtægten i din personlige indtægt som B-indtægt. Nogle former for undervisning er momsfri, men det gælder desværre ikke rideundervisning. Rideklubber er dog momsfritagede og kan derfor "sælge" momsfri undervisning, men alle andre skal pålægge moms. Man kan fradrage sine udgifter til transport, men ikke til kurser, trailerkort, m.v. (og heller ikke fart,- og parkeringsbøder).


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

0
0
Svar på denne tråd
 
 Afsted til revisor :-)
Forfatter: 
Dato:  22-02-2014 10:28

jeg mener og tror, der ifb skat og momsfradrag også bliver skelet til, om det er erhverv eller hobby..

Godt svar fra Djensen :-)

 


Sort havre - valset byg - småballer, vårbyghalm

SÆLGES i 4470 Svebølle

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider