Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

 Opstart af bi-erhverv
Forfatter: 
Dato:  18-10-2013 15:22

Jeg er RAB-behandler og vil gerne starte op som selvstændig ved siden af mit fuldtidsjob. Jeg er noget forvirret over regler om lønudbetaling.

Nogen der kan hjælpe?

 

1) hvis jeg tjener over 50.000kr skal jeg momsregisteret, men hvad skal jeg betale i skat.

 

2) hvis ikke jeg er momsregisteret skal jeg betale lønsumsafgift.

men er det det eneste, og hvad er procenten?

 

og hvor kommer B- skat ind henne....

 

 

jeg tager udgangspunkt i at tjene 40.000kr om året

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg kan prøve
Forfatter: 
Dato:  18-10-2013 20:04

Hej.

 

Ud fra det jeg kender til reglerne er det sådan, som du regitig skriver at du må tjæne op til 50000 kr før end du skal have et cvr nr.

Du betaler moms af 50001 kr dvs du betaler, mener at det er 25% af den 1 kr du har tjænt over de 50000 kr, samtidig udbetaler du b skat til dig selv.

 

Lønsumsafgiften er vist nok det samme som b skat.

 

Nu ved jeg ikke lige hvad RAB behandler er, men du kan også trække køre udgifter fra hvis det kræver at du køre fra sted til sted, papir hvis du skal lave journaler, ½ tlf og mange andre ting fra også. Husk bare at du skal gemme alle bonner og faktura til års regnskabet.

Dette er forudsat at du har cvrnr.

 

Håber at du kan bruge det.

 

Vh

Anja

0
0
Svar på denne tråd
 
 svar på moms
Forfatter: 
Dato:  02-03-2014 22:15

Omsætter du for mere end 50.000 kr. skal du momsregistreres og afregne moms. Det har ikke noget me overskud at gøre, og det er af hele beløbet og ikke kun den del der overstiger 50.000. Du skal betale 25% moms af det du sælger og kan modregne momsen af det du køber ( der skal være specificeret moms på fakturaen).

 

Holder du dig under 50.000 behøver du ikke blive momsregistreret.

Nu kender jeg ikke til RAB-behandling, men jeg tvivler på at du er lønsumspligtig. Det er en fast række erhverv (fx. fysioterapeuter, læger, taxavognmænd mm) der er lønsumspligtig, og her er er en grænse på 80.000 før man skal svare lønsum. Lønsummen beregnes ud fra årets overksud før renter * 4,12% 8for sysioterapeuter, andre erhverv kan have andre satser).

 

B-indkomst er ikke med som selvstændig, men hvis du får ydelser fra en arbejdsgiver der ikke indeholder din a-skat.

 

Du skal under alle omstændigheder have en udviddet selvangivelse, udfylde regnskabstal for virksomheden og så beregnes skatten.

 

Skriv en pb for flere spørgsmål

Mvh

Rasmus

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider