Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

 Transport af hest..
Forfatter: 
Dato:  22-05-2008 08:17

Jeg er lidt i tvivl om vi skal have den nye transport tilladelse for at kører vores hest til dyrskue i Roskilde.

Vi skal kører ca 67 km. Er der nogle der kan hjælpe mig?

0
0
Svar på denne tråd
 
 tror jeg har forstået nu..
Forfatter: 
Dato:  22-05-2008 08:50

Har jeg forstået det rigtigt:


Man skal have kompetencebevis hvis man skal kører over 65km.

Man skal ikke have aut. hvis man ikke driver økonomisk virksomhed?


Vi tilbyder bedækning med avlsgodkendt shetlandspony hingst.

Han er kåret i første klasse.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Du har vist ret...
Forfatter: 
Dato:  22-05-2008 10:00

Så længe det ikke er "økonomisk" virksomhed så må du køre din egen hest.


Jeg tror problemet er at definere "økonomisk virksomhed" for hvis nu dette skue gør at din hest bliver mere værd og du tager derned for at "tjene" penge...


Men skal du bare til dyreskue kan du vist rask køre afsted - det lyder jo til at være ren hobby..


KH


Angelika


Andis Klipper / 1½ hestes trailer udlejes i kortere perioder (Vestegnsområdet)

www.nallino.dk/Udlejning.htm


0
0
Svar på denne tråd
 
 Transport..
Forfatter: 
Dato:  24-05-2008 20:37

Du kan godt køre din egen hest afsted, men du må som de andre siger ikke tjerne penge på det. !!


Kærlig Hilsen Camilla

Ejer af araber hoppe

- til døden os skiller


0
0
Svar på denne tråd
 
 det må du faktisk ikke
Forfatter: 
Dato:  24-05-2008 23:23

hvis hestens værdi stiger på markedet, anses det som økonomisk vikrsomhed, så nej det må du faktisk ikke. Jeg har lige snakket med hende fra fødevarestyrelsen som sidder med disse regler.


I vil nok opdage en del stavefejl med tiden, da jeg lider af en smule ordblind/ordforvirring.

Så i må bære over med mig :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Line D K
Forfatter: 
Dato:  25-05-2008 10:04

Line - hvad så med alle de små piger der tager deres heste med bare for oplevelsen?


Min opfattelse er, at det er svært at definere økonomisk virksomhed, hvordan vil man lige gøre et dyreskue op i penge? Jeg kan forestille mig at nogle heste kan stige i værdi, men der er vist lige så mange af de små søde ponier som ikke bliver en formue værd ved at deltage men er dernede for børnenes skyld og den oplevelse de får ud af det?


Er jeg helt på herrens mark her?


KH


Angelika


Andis Klipper / 1½ hestes trailer udlejes i kortere perioder (Vestegnsområdet)

www.nallino.dk/Udlejning.htm


0
0
Svar på denne tråd
 
 Stiger i pris....
Forfatter: 
Dato:  25-05-2008 13:02

Det er da ikke sikkert at hesten stiger i værdi fordi den kommer til stæve, det kommer da meget an på hvordan stævnet går. Den kan faktisk resikere at falde i værdi.


Men jeg kan da godt se, at hvis hesten vinder en del klasser, så bliver man åbenbart nød til at bestille en anden til at køre den hjem. Undskyld, men jeg kan simpelthen ikke følge disse mærkelige regler.


Forvirret - ja - det er jeg i hvertfald.


mvh

Annette

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg ved det ikke ????
Forfatter: 
Dato:  25-05-2008 17:42

jeg ved det ikke ????


Det er hvad jeg har fået af vide af damen der ovre. I kan ringe til dem selv www.foedevarestyrelsen.dk/ forside.htm i skal snakke med den region i bor i. Reglerne jo er strammet helt vildt. Om hesten så stiger 1000 kr. så har det økonomisk værdi for ejeren.


Man skal vel kunne bevise at hesten ikke vil stige i værdi eller, hvis det er på vej hjem ,kan man jo bevise at den ikke er steget i værdi. Det første ved jeg ikke lige hvordan man gør???


I vil nok opdage en del stavefejl med tiden, da jeg lider af en smule ordblind/ordforvirring.

Så i må bære over med mig :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Line... og andre
Forfatter: 
Dato:  26-05-2008 16:42

Hej - nej jeg forstår heller ikke lige hvor de vil trække grænsen. Synes at have læst et sted at Charlotte Lund ville tage det bevis i Sverige da der var kortere ventetid og grundet netop "økonomisk virksomhed" da deres konkurrencer gjorde at hesten stiger i værdi og dermed er en fortjeneste men!!.. Altså ..


Der er vel for p..... forskel på om man lever af at starte stævner og ride heste eller om man gør det for fornøjelsens skyld som hobbyrytter og kommer til at vinde i ny og næ.


Jeg kan ikke forestille mig andet end at selvfølgelig må der være en grænse - jeg ved bare ikke lige hvor...


Især ved Roskilde Dyreskue - de må da tabe en del udstillere mv. hvis disse regler gælder for alle der skal derned med mere end x km at køre.


Nogle der har en definition på "økonomisk virksomhed" som man bedre kan forholde sig til?


KH


Angelika


Andis Klipper / 1½ hestes trailer udlejes i kortere perioder (Vestegnsområdet)

www.nallino.dk/Udlejning.htm


0
0
Svar på denne tråd
 
 Se her
Forfatter: 
Dato:  26-05-2008 23:12

I vil nok opdage en del stavefejl med tiden, da jeg lider af en smule ordblind/ordforvirring.

Så i må bære over med mig :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kursus
Forfatter: 
Dato:  27-05-2008 06:44

Min mand har lige taget kompetencebeviset herhjemme.


Der sagde de at økonomisk virksomhed var 4 avlshopper eller 1 avlshingst eller momsregistrering eller start ved FEI-stævner.


Men vi har da lige været ude for at politiet brugte en dag på at checke ved et lille lokalt klubstævne.


Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
* * * * *
Jord bortgives
* * * * *
0
1
Svar på denne tråd
 
 Hej....
Forfatter: 
Dato:  27-05-2008 09:00

Charlotte: Det kunne være politiet skulle tage på et transportkursus, så kunne det da være, at de blev enige og vi andre mindre forvirret. Sjovt modstridende eksempel du trækker frem.


mvh

Annette

0
0
Svar på denne tråd
 
 Politiet
Forfatter: 
Dato:  27-05-2008 11:07

Hej - jeg har også flere gange set politiet ved stævner i distrikt 1, men det er nu ikke kompetencebevis de checker for dér men lovligheden af vogntog - manglende BE kort og lign.


Der er åbenbart ret mange der ikke har så meget styr på trailerreglerne (totalt forståeligt) så de kan tjene lidt ekstra ved at stå til klubstævnerne hvor folk jo ofte har lånt en trailer og lige kører datteren til en LC1 - med 25 kg. overvægt eller noget andet i den stil man ikke lige har tænkt over..


Hvis økonomisk virksomhed er defineret som ovenfor bør der ikke være nogle problemer i at køre til dyreskue så længe man altså ikke er momsregistreret på den konto eller skal udstille en avlshingst :)



Andis Klipper / 1½ hestes trailer udlejes i kortere perioder (Vestegnsområdet)

www.nallino.dk/Udlejning.htm


0
0
Svar på denne tråd
 
 mærkelige regler
Forfatter: 
Dato:  27-05-2008 20:23

Ja det undre mig at ingen rigtig ved hvordan reglerne er. Jeg har lige taget trailerkørekort og købt en hestetrailer der skulle synes.


Det har været et helvede at få den synet rigtigt.


Først mente synsmanden ikke at den skulle godkendes til dyretransport, når jeg kørte privat, det mente de heller ikke på motorkontoret. Nå men så kom jeg i tvivl (efter) den var synet og ringede til synsmanden igen. han påstod hårdnakket at der ikke skulle en speciel attest til. Det mente politiet heller ikke da jeg ringede til dem. Men det mente fødevarestyrelsen????


Heldigvis ringede synsmanden tilbage, nu havde han undersøgt sagen og sørme om jeg ikke skulle have en attest. Han var godt nok ikke særlig glad for at indrømme at jeg havde ret. Jeg skulle så bare lige selv skaffe et klistermærke hvor der står "DYRETRANSPORT" på, det måtte jeg så bestille hos Kongeå-trailer.


Nu skulle den bare rettes i registreringsattesten. Hmm det kendte de da ikke noget til på motorkontoret, arrgg nu var jeg godt nok tosset. Heldigvis kom der en og hjalp damen, så nu skulle den vist være rigtig registreret. HJÆLP et gedemarked.


I vil nok opdage en del stavefejl med tiden, da jeg lider af en smule ordblind/ordforvirring.

Så i må bære over med mig :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dyretransport
Forfatter: 
Dato:  28-05-2008 15:11

Jo jo - det er en eller anden lille rubrik på bagsiden af den der grønne kopi af registreringsattesten (den man sender til motorkontoret for at få den rigtige) der afgør om der i "yderligere oplysninger" på din registreringsattest står angivet om den er til dyretransport eller ej..


Videregivet af bitter erfaring


Angelika


Andis Klipper / 1½ hestes trailer udlejes i kortere perioder (Vestegnsområdet)

www.nallino.dk/Udlejning.htm


0
0
Svar på denne tråd
 
 dyretransport
Forfatter: 
Dato:  28-05-2008 23:46

det er bare ikke nok nu, man skal have den attest fra synshallen om at den er godkendt til dyretransport, ja jeg ved godt det er indviklet


I vil nok opdage en del stavefejl med tiden, da jeg lider af en smule ordblind/ordforvirring.

Så i må bære over med mig :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kun autoriserede
Forfatter: 
Dato:  29-05-2008 05:08

Det er kun autoriserede der skal have den ekstra attest fra synshallen, min mand var i synshallen og fik godkendt vores trailer i fredags.


Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
* * * * *
Jord bortgives
* * * * *
0
1
Svar på denne tråd
 
 Trailer
Forfatter: 
Dato:  29-05-2008 07:25

Nu har jeg lige været på det samme kursus som Charlotte´s mand, bare i Kolding, og vi fik afvide, at det er alle trailer, også hobby rytterens, der skal til syn, og godkendes til dyretransport, og have det ekstra attest hvorpå der står den er godkendt til heste/dyretransport.




Annette


Escapology T, til avlsbenyttelse for de danske hopper !!


Forhandling af Marstall foder, Myoplast og TRM !!


Forhandling af GreenPower fra Dangrønt !!


Folingsalarm udlejes !!


sitecenter.dk/stutteri-taldorf

0
0
Svar på denne tråd
 
 Enighed
Forfatter: 
Dato:  29-05-2008 08:00

Hvis bare de kloge hoveder kunne nå til enighed om hvad/hvem der skal hvad, så ville alt være nemmere. Min mand fik én forklaring af skolens undervisere, og en anden af den politimand, der underviste på kurset.


Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
* * * * *
Jord bortgives
* * * * *
0
1
Svar på denne tråd
 
 Ekstra attest...
Forfatter: 
Dato:  29-05-2008 10:07

Ja i mit tilfælde fik jeg faktisk den ekstra attest vedr. dyretransport fra synshallen - men de havde lige glemt krydset i den rubrik der gør at der på registreringsattensten bliver noteret at den også er godkendt til dyretransport..


Sikke et hyr jeg havde for et enkelt lille flueben - men hvis enden er god er alting forhåbentlig godt...


Entydige regler ville være til at forstå for alle involverede :)


/Angelika


Andis Klipper / 1½ hestes trailer udlejes i kortere perioder (Vestegnsområdet)

www.nallino.dk/Udlejning.htm


0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvad koster
Forfatter: 
Dato:  06-07-2010 19:53

det at få det,så man må køre med de kære dyr? vh jena


skive til mig hvis der er spørgsmål til dressurkursus.

0
0
Svar på denne tråd
 
 har lagt dette på en anden tråd
Forfatter: 
Dato:  08-03-2011 16:27

har været lidt rundt startede ved fødevarestyrelsen prøvede i to forskellege regioner og fik to ikke helt ens svar


gik så vidre til fødevareministeriet og talte med en jurist som sendte mig vidre til justitsministeriet fordi det er der det hjemmerhører, der gik henved en time så ringede han tilbage til mig med følgende:


du skal ikke have autorisation og kompetancebevis

- Hvis du tager andres heste med på transporter i Danmark, som en vennetjeneste

- Hvis du transporterer heste til dyrskuer, kåringer, udstillinger, nationale ridestævner og til skovturs- og fritidsbrug, indenfor Danmarks grænser uden pengepræmier eller væsentlig værdistigning

- Hvis du transporterer en enkelt hest til slagtning

- Hvis du transporterer en enkelt hest til salg

- Hvis du transporterer en enkelt hest til væddeløb

- Hvis du kører din hoppe til bedækning indenfor Danmarks grænser


Han ville dog ikke give mig det på skrift (jeg prøvede ellers)fordi dette endnu ikke er afprøvet ved domstolene





Med venlig Hilsen
Tina

0
0
Svar på denne tråd
 
 særskilt attest
Forfatter: 
Dato:  25-08-2011 15:26

Jeg har lige netop haft kontakt med synsmanden, da jeg har købt en brugt trailer. Han var 100% sikker på at jeg ikke skulle have en dyretransport godkendelse når jeg kun kører med min egen hest. Så på den nye registreringsattest kommer der ikke til at stå noget med dyretransport. Bliver jeg så stoppet, skal jeg kunnebevise at det er min egen hest jeg kører med, så skulle der ikke være problemer

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider