Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

 Hest begynder at væve efter salg.
Forfatter: 
Dato:  14-05-2011 21:52

Hej alle kloge HNèrne herinde.


Jeg solgte min hest for en uge siden, og har lige fået en mail ang. at han åbenbart skulle være begyndt at væve hos dem, og det skulle have have gjort de sidste tre dage, så nu ville de give ham 14 dage, og så lade handlen gå tilbage, hvis han stadigvæk væver.


Hvordan er jeg stillet som sælger, når hesten aldrig nogensinde har vævet hos mig? Er det så stadigvæk en skjult handelsfejl, når jeg aldrig har set ham væve, eller andre folk i stalden.


Nu har jeg aldrig haft en hest der har vævet, men er det ikke tegn på stress og kedsomhed, eller er jeg helt ved siden af?


Hilsen Anja


0
0
Svar på denne tråd
 
 Søg og du vil finde svaret
Forfatter: 
Dato:  15-05-2011 07:58
0
0
Svar på denne tråd
 
 hvordan står han opstaldet
Forfatter: 
Dato:  15-05-2011 12:01

nu iforhold til hos dig ?

kan også være strees


har du snakket med din hest idag

0
0
Svar på denne tråd
 
 Stress
Forfatter: 
Dato:  15-05-2011 13:07

Altså i følge dem, så skulle han gerne have de samme muligheder som, da han stod hos mig. Dog er der jo sket en del på kort tid. Han er blevet flyttet, er smidt på græs, fået skiftet foder osv.


Men som du skriver, og som jeg læste i den artikel Martin linkede til, så er jeg os ret sikker på at der sker alt for mange ting på en gang. :-(


Er bare meget ked af at de ser det som en handelsfejl, da i de 2.5 år jeg har haft ham, aldrig nogensinde har vist tegn på at skulle væve. Hverken derhjemme eller efter 10 timer i en stævneboks.


0
0
Svar på denne tråd
 
 øv øv øv
Forfatter: 
Dato:  15-05-2011 20:13

Hejsa

Nej hvor trals, men der er ikke nogen tvivl om at det er en skjult fejl, som man kommer til at tage den tilbage på.

Min venninde stod i samme problem, og ved retten dømt til at tage hesten tilbage, men snak med de nye ejer, kunne være der var et par enklte ting de kunne lave om, så det stoppede igen.

Mvh Held og lykke

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  16-05-2011 11:22

De første 6 måneder efter et salg er det vist som udgangspunkt dig som sælger, der skal dokumentere, at hesten ikke havde fejlen på salgstidpunktet. Det kan selvfølgelig være rigtig svært med den slags problemer, men i allerførste omgang skal køberen jo dokumentere at der er et problem. Hvis hesten aldrig har vævet før ville jeg nok personligt vælge at tage på besøg hos køber for at konstatere det ved selvsyn eller bede om at få video af problemet. Der er jo også dem, de opfinder adfærdsproblemer fordi de har fortrudt købet.


Derudover ville jeg nok tage en snak med køber omkring situationen og hvis ikke det var virkelig langt væk ville jeg køre på besøg. Der kan jo være forhold på det nye sted som udløser adfærden og hvis de ellers er glade for hesten kan det jo sagtens være at det kan løses med dialog.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Staldgangen
Forfatter: 
Dato:  16-05-2011 13:30

Hvad jeg har forstået på køber, så er det når de skal sadle ham op. Han er samtidigt blevet bange for sadlen (ifølge dem), og køber har fået af vide at sadlen skal stoppes op, og det står os med ret store bogstaver i kontrakten at den skal stoppes om, så jeg er 100 procent sikker på at det er det der fremkalder det, samtidigt med at han er blevet flyttet, smidt på græs og skiftet foder, på under en uge.

Det er jo tydeligt at det gør ondt på ham, at skulle have sadel på, når han reagere som han gør, og de ved at han er en følsom hest, som ikke er typen der bare lader som ingenting hvis det mindste genere ham.


Men ja lige nu aner jeg ikke rigtig hvad der skal ske. Jeg har sendt en mail tilbage til køber, og så må jeg se om hun svare.


Jeg er bare dybt frustreret over at køber beskylder mig, for at skulle have skjult at han væver, ved at fylde ham med godbidder på staldgangen, og ved at give ham et æble, mens jeg tager støvler osv på, når han aldrig nogensinde har gjort det. Hverken i boks, på staldgangen eller når han har stået ti timer i en stævneboks et fremmed sted, hvilket jo burde sætte det igang, hvis han var væver.


Men jeg må bare håbe på at køber gider få lavet sadlen, trods hun tror at fordi hendes datter er en del mindre end mig, behøver den jo ikke at blive lavet :-(





Er en stolt ejer af en Von Hestebjerggaard Trakehner :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  17-05-2011 11:44

Det er da helt usædvanligt, at en hest væver under opsadling. Der må da være noget rivende galt hos køber.


Mvh


Tina

www.linnerup-skovgaard.dk

DVH 571 Lionell på Linnerup Skovgaard


Cremello varmblodshingst af super afstamning og røntgengruppe 1 til rådighed fra 2011.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Har prøvet
Forfatter: 
Dato:  17-05-2011 14:11

At købe en 2 års, der begyndte at væve efter jeg fik den hjem.. jeg var ikke i tvivl om at det var stress over flytningen kombineret med en større stald og udeboks hvor der hele tiden skete noget.. Jeg gjorde intet krav mod sælger, hun kunne jo ikke vide den ville reagere sådan og jeg var slet ikke i tvivl om at det ikke var skjult.. synes folk har alt for travlt med at sende heste retur nu om dage i stedet for at se på om problemerne kan skyldes dem selv eller de forhold de tilbyder hesten..

Lyder lidt vildt at den gør det under opsadling, det har jeg kun set en væver i mit liv der gjorde.. tyder på den er meget stresset og usikker der..


Hilsen Signe Og guld klumpen Emma


0
0
Svar på denne tråd
 
 Opsadling
Forfatter: 
Dato:  17-05-2011 15:51

Jeg er os helt i chok over at han skulle væve under opsadlingen.


I mine ørere lyder det til at han er rigtig stresset og har ondt når han får sadlen på. Jeg kan slet ikke se hvorfor han ellers skulle reagere sådan, for i mine øjne er en væver, en hest der står og væver enten på fold eller i sin boks. Han er ikke typen som bider eller sparker, så hvis jeg skal læse hans signaler ud for det hun har forklaret, så er det både stress og smerte, der får ham til det.


Desværre tror jeg bare ikke hun forstår hvor vigtigt det er, at hans sadel ligger korrekt. Jeg har selv oplevet hvor sur han kan blive ved opsadling, når den ikke ligger korrekt, så derfor har jeg sagt rigtig mange gange at de skulle få den lavet, og tilbød os at kører ham til sadelmageren på deres egen regning, inden jeg ville komme ind med ham. ( Jeg gik rigtig mange penge ned i pris, plus de fik en rigtig dyr sadel med, så derfor syntes jeg selv det var fair at de skulle betale opstopningen), og vi aftalte så en pris, og så skulle de så selv sørge for at den ville blive opstoppet.


Men jeg har desværre ikke fået noget svar retur, så aner ikke hvad der sker videre. Hun skrev at de ville give ham 14 dage, og så ville hun lade handlen gå tilbage, hvis han ikke stopper. Jeg syntes bare det er ret hurtigt hun har stemplet mig som en løgner og bedrager, og at hun allerede har stemplet ham som en væver.



Er en stolt ejer af en Von Hestebjerggaard Trakehner :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvis ikke
Forfatter: 
Dato:  17-05-2011 18:29

de ved hvor vigtig sadlen er, så burde de sikkert ikke have hest under alle omstændigheder.


Jeg tror som udgangspunkt ikke på at den ligefrem væver under opsadling. Jeg tror nærmere at den prøver at gå fordi den ikke vil have sadel på hvis det gør ondt. At de ikke forstår det, gør vel bare at hesten vil gøre noget der er værre hvis den hele tiden bliver tvunget ud i den situation at den SKAL have en sadel på der ikke passer.


Hvordan går det under ridningen??


Kan du ikke tage hen til køber og det med egne øjne??


Rigtig træls for alle og da især hesten.




Har du et barn på Vasehus Rideklub? Jeg har to bluser se præs! Udstyr til barn, se præs! Bud modtages.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hent hesten
Forfatter: 
Dato:  17-05-2011 19:32
Hvis jeg var dig ville jeg hente hesten omgående.

opstaldning tilbydes 6973

www.staldhiphop.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Købeloven
Forfatter: 
Dato:  17-05-2011 19:49

De har ikke ret til at kræve, at salget går tilbage medmindre manglen (vævningen) har væsentlig betydning for deres brug, som det jo ikke har, hvis han ikke gør det, når de rider ham, ELLER hvis manglen/fejlen var kendt ved salget, hvilket det jo ikke var.


Så nej, de kan altså ikke bare kræve, at du skal give dem pengene. Har man købt, så har man købt medmindre du har snydt dem, hvilket du jo ikke har. SPECIELT ikke når de allerede har fået stor rabat, som du skriver.


Her er et link til købeloven, som du kan vifte lidt med, hvis køber bliver ved med at kræve tilbagebetaling: www.retsinformation.dk/Forms/ R0710.aspx?id=1419


Kig under "Om mangler ved salgsgenstanden".


Held og lykke :)


Sagde Anna


Hvis vi vil opnå et smukt resultat til hest, må træningen være smuk.

Hvis vi vil lethed, flow og balance, må vejen derhen være brolagt med netop dette!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tusind tak for svar
Forfatter: 
Dato:  17-05-2011 20:57

Tusind tak for alle jeres svar..


Jeg venter stadigvæk på svar fra min mail jeg sendte tilbage til køber i søndags. Syntes det er ret frustrerende at hun ikke svare tilbage, for ville da gerne vide mere om hvornår, og i hvilken sammenhæng han "væver", men hun svare ikke, og jeg har opgivet det med at ringe, for hun stoppede allerede dagen efter de havde fået ham, med at svare mine telefonopkald.


PN Dominik: Jeg er os helt sikker på at det er sadlen der laver hele balladen, og det skrev jeg os i min mail, så jeg håber virkelig at de gider hører på hvad jeg siger. Jeg ved at moderen er førstegangskøber, og hører meget efter deres underviser/der hvor de har hesten stående, og jeg må erkende at hende giver jeg ikke ret meget for, da dagen efter kom der en pæn besked, hvor hesten lige pludselig ikke ville spise det mad han har fået de sidste 2,5 år, så det var jo fordi det ikke var det rigtige mad han fik osv, plus så var hendes første kommentare da han kom ud af traileren ( Efter en tur på 1.5 time), at den jo slet ikke gik ordenligt på forbenene, for den gik kun på tåen. Han var jo slet ikke oppe på dubberne efter at komme ud på en fremmed ridebane, med fremmede heste på siden, og fremmede hunde på den anden side. Men efter 1 min, så gik den jo normalt igen.

Plus så holder køber fast på at hesten må da være lykkelig, når den får "luksus mad" (ved ikke hvad det indebære), er kommet på græs, fået to nye venner, bliver redet 5 dage i Hedeland ( Med en sadel der ligger rigtig skidt), så derfor må det være en handelsfejl, og jeg må have skjult at den skulle væve, for han er jo nød til at være en lykkelig hest.

Jeg er ked af at de ikke tænker så langt, at han nok bare er dybt frustreret over at være revet ud af sine faste rutiner, for at blive udsat for en stor græsfold, nyt foder, og en sadel der virkelig ligger skidt, at det måske kan være det der har fremprovokeret hans adfærd.


Undskyld den lange smøre, men jeg er bare dybt frustreret over det hele. :-(


Er en stolt ejer af en Von Hestebjerggaard Trakehner :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmm...
Forfatter: 
Dato:  18-05-2011 00:25

Hmm..


Allerførst:


Så ville jeg i din situation være meget påpasselig med at udlevere så mange oplysninger herinde.


Køber kan meget vel tænkes at se, hvad du har skrevet, og så er al fremtidig fornuftig kommunikation omkring hesten vel ligesom afskrevet. Og jeg kan tydeligt fornemme, at du vil hestens bedste.


Måske har køber været hurtige til at stemple dig, men du er ikke selv meget langsommere på aftrækkeren...


Jeg kan dog sagtens forstå, at du er frustreret.

Og "væver" hesten kun på staldgangen, ville jeg også overveje, hvorvidt den egentlig væver.

Jeg synes derfor, at det er meget fint, at du forsøger at se hesten.


At en hest væver er en egentlig handelsfejl, er der ingen tvivl om. Det ER det.

Hvis hesten væver, er den netop af en ringere værdi og beskaffenhed, end man som køber har regnet med.


At man har fået hesten til en billigere pris er ikke relevant, medmindre rabatten er givet, netop fordi hesten væver, og at alt dette tydeligt står beskrevet i kontrakten.


Jeg har selv været der og købt en hest, der allerede dagen efter stod og vævede.



I mit tilfælde kom hesten kl 21 om aftenen, og klokken halv syv næste morgen stod den og vævede.

Unge heste kan hurtigt begynde på nye uvaner, hvis de bliver flyttet, men når det sker så få timer efter, understøtter det teorien om, at den måtte have gjort det, da jeg købte den.


Jeg kontaktede sælger og krævede handlen ophævet.

Sælger foreslog også, at jeg gav den tid. Men en hest, der væver, væver..

Jeg vil ikke bevidst købe mig til problemer, og er glad for, at jeg holdt fast i det. Også selvom jeg selvfølgelig var ked af det.


I min situation drejede det sig dog om et såkaldt "forbrugerkøb", hvor jeg havde købt hesten af en proffessionel salgsstald. Der er man stillet anderledes som køber.

Det, Tusindfryd skriver, med at du som sælger står med bevisbyrden i de første 6 måneder, er altså kun gældende, hvis du er professionel.


Nu, hvor du er privatperson, mener jeg, at køber står over for en svær bevisbyrde.


Jeg ville, hvis jeg var dig, ringe til et par hesteadvokater og spørge dem til råds.

Det har jeg selv gjort flere gange, og ofte er de villige til at hjælpe med gode råd. Pernille Skinnerup fx kan helt sikkert fortælle dig, hvor du står.


(Og skal jeg være helt ærlig, villle jeg nok ikke kræve videodokumentation... Om de sørger for at skaffe bevis for manglen eller ej, er deres problem... Jeg ville ikke hjælpe dem med at sørge for det...)

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  18-05-2011 13:17

Køber skal korrekt bevise, at hesten væver. Når det så er sagt, så er vævning en alvorlig handelsfejl, og det er desuagtet hvilken anvendelse hesten er købt med henblik på. Og udover det kan jeg kun give Camilla H ret.


Mvh


Tina

www.linnerup-skovgaard.dk

DVH 571 Lionell på Linnerup Skovgaard


Cremello varmblodshingst af super afstamning og røntgengruppe 1 til rådighed fra 2011.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Camilla
Forfatter: 
Dato:  18-05-2011 21:02

Ja jeg er er godt klar over at jeg nok os har stemplet dem lidt for hurtigt, men når man får sådan en mail i hovedet med at jeg skulle have skjult det ene og det andet, så bliver man ret frustreret når jeg har været bund ærlig hele vejen igennem, og selv de mindste detaljer, er blevet skrevet på handelsundersøgelsen, dog selvom dyrlægen ikke lagde mærke til dem, men jeg ville være helt sikker på at alt blev skrev ned, så bliver man både ked af det og sur, over at blive kaldt en løgner osv. At køber så ikke svare tilbage, bliver man bare endnu mere frustreret over, når jeg har bedt om at få af vide i hvilken situation osv. han skulle væve i, da jeg slet ikke kan forstå at han skulle væve, da han aldrig har gjort tegn på at væve hos mig.


Men jeg kontakter os en advokat, hvis jeg hører mere fra køber, og så må jeg se hvad han/hun råder mig til at gøre.


De har ikke fået hesten billigere, pga nogle fejl eller handelsfejl, men fordi jeg var overbevist om at de var den rette familie for min hest, og han er trods alt vigtigere end prisen.


Men tak for jeres svar :-)


Er en stolt ejer af en Von Hestebjerggaard Trakehner :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 jkjkjkjk
Forfatter: 
Dato:  21-05-2011 01:10

Som jeg også skriver, kan jeg sagtens forstå din frustration.. Og at du har lyst til at komme ud med det.


Jeg skrev alligevel, at du skal passe på, fordi det kan ødelægge noget for dig, hvis du skriver for meget herinde..


For mig at se, står og falder det hele med to ting:

om køber får reklameret skriftligt til dig, hvor de ophæver handlen (det skal de sådan set gøre straks), og hvordan du som privat sælger står i forbindelse med bevisførelsen.


Så ja, ring til en advokat, hvis der bliver mere.

Hellere ringe to gange for meget end en gang for lidt.



Held og lykke


0
0
Svar på denne tråd
 
 Camilla.
Forfatter: 
Dato:  23-05-2011 18:03

Mange tak for endnu et rart svar.


Men jeg har stadigvæk intet hørt, trods det er 8 dage siden jeg sendte svar retur:-(


Men ligenu er det bare hårdt at gå i det uvisse, men kan jo kun håbe på, at de har indset/forstået at jeg har været bund reel hele vejen igennem købet, og ønsker ikke "min" hest skal være kastebold, så derfor har jeg fortalt om hver en eneste særhed/skavank han har. Så hvis han havde været "Væver" ville jeg have sagt det, og fået skrevet det i kontrakten.


Jeg ringer os til en advokat med det samme, hvis der sker mere i den her sag. Dog er jeg ret ked af at kommunikationen imellem os, er blevet så kedelig, for jeg havde da håbet lidt på at kunne hører lidt mere om hvordan han har det.


Men tak for alle jeres brugbare og rare svar.


Er en stolt ejer af en Von Hestebjerggaard Trakehner :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 132456
Forfatter: 
Dato:  22-06-2011 15:52

Hvordan endte sagen så???


Mvh

Janni



Med haflingeren Anton Stenbek og tinkeren Romeo.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Update
Forfatter: 
Dato:  05-07-2011 19:09

Jeg har intet hørt fra køber, efter jeg sendte hende en mail retur, så jeg regner med at enten har han ikke vævet eller os har det skyldtes stress, og så er faldet til nu, og er stoppet med det.


Jeg havde en aftale med hende pigen der har købt ham, om at de skulle komme over og sige hej inde på Roskilde, men efter jeg havde mødt hende derinde to gange, uden hun kunne sige hej eller noget, må jeg nok bare indse at det er et lukket kapitel.


Er en stolt ejer af en Von Hestebjerggaard Trakehner :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 11111111
Forfatter: 
Dato:  22-08-2011 22:19

Min hoppe "vævede" også da jeg fik hende, hver gang jeg skulle sadle op. Stod i vandspiltovet bundet i begge sider og hver gang jeg kom med sadlen kiggede hun ængsteligt på den og på mig og blev urolig. Hun gik frem og tilbage (det bette stykke hun nu kunne) og prøvede virkelig at orme sig væk fra mig og sadlen.


Jeg fik hurtigt fat i en anden sadel og de første gange stod hun lige sådan, men derefter stoppede det, og hun har siden stået pænt.


Jeg tror som du selv er inde på at det ER sadlen. Tænk at have ondt og koble det med sadlen og så ikke kan sige fra og slippe. Stakkels dyr. kan godt forstå du er frustreret - både fordi det er en træls situation med beskyldninger - og fordi din hest ikke har det godt...

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider