Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Juniornettet

Debat: At gå dybt og at gå under lod.
Forfatter: 
Dato:  31-03-2008 19:50
Hej Ænder.

Efterhånden har jeg undret mig meget over når de to udtryk er blevet skrevet her inde. For jeg tror jeg har en ret anderledes definition af de udtryk end jeg kan se nogle her inde har. Derfor ville jeg spørge jer hvad i mener med at gå dybt og at gå under lod.

Jeg mener at gå dybt vil være en hest der søger frem og ned og så går langt mede mod jorden med hovedet. Den bruger ryggen og træder ind under sig. Og dens hoved er ikke under lod. Hesten kan godt være længere nede med hovedet end den er på billederne, men jeg synes bare de vidste meget godt hvad jeg mener. Det nederste billed viser det dog aller bedst. Det andet er lidt på vippen til bare at være lidt over lod.

En hest der så går under lod går som vi nok alle kan blive enige om under lod med hovedet.

Grunden til jeg skriver det her er at jeg nemlig synes jeg ser mange heste, hvor jeg ville definere det som at de går under lod, men så skriver folk at de går dybt.

Hvad mener i ænder?

~ Line & Sif ~

"Vi er røøøde, vi er hviiide"

Gør Livet Til En Fest

Rid Islandsk Hest!

0
0
Svar på denne tråd

frme og ned..
Forfatter: 
Dato:  31-03-2008 20:02

For mig er der STOR forskel på frem og ned(ikke bag lod), og frem og ind(bag lod)..

Når en hest går frem og ind vil den gå bag lod, og vil ikke strække sine overlinje rigtigt. Den vil hænge i de sener der sidder i halsen, i stedet for at bære sig selv i musklerne.

Et billede af frem og ind:

Og frem og ned er for mig det vigtigste i min ridning:)

hesten vil gå med næsen foran lod, strække sig i hele overlinjen, bære sig selv i musklerne, og bruge sig korrekt bagtil. Rytteren vil også kunne mærke en STOR forskel på hesten når den får som den skal, taler af egen erfaring:)

Her lidt billeder af frem og ned:

Som man kan se er hesten meget mere frigjort i hele kroppen på de sidste billeder, og går langt mere ind under sig end på første billede..

Billederne er af samme hest, min egen:)

Jette Nielsen

- Ingen er perfekte,

men alle gør deres bedste.

0
0
Svar på denne tråd

Jette med ♥Nazal♥
Forfatter: 
Dato:  31-03-2008 20:16
Ja, har det på samme måde som dig Jette :-)

Men det jeg undre mig over er egentlig at folk skriver at deres hest der f.eks. går sådan her, går dybt:

Det ville jeg ikke kalde det.
Jeg synes dine billeder, Jette, giver et bedre billed end mine på at en hest går dybt. Er der andre der er af samme mening som mig at dybt ikke er det samme som under lod. Hvis en hest går dybt går den i hvertilfaldet ikke under lod.

~ Line & Sif ~

Gør Livet Til En Fest

Rid Islandsk Hest!

0
0
Svar på denne tråd

Julemand
Forfatter: 
Dato:  31-03-2008 20:19

Når hesten går ind bag lod så er næsen bag lod. Hvis hesten gør det for en løs tøjle, dvs. går ind og putter sig, så tager jeg det ikke så tungt for så er forholdsvist nemt at ride væk. Men hvis jeg ser en rytter som konsekvent har så meget fat at hesten ikke har mulighed for andet ind i at stikke snuden ind, så bliver jeg irriteret.

Fx: Her går Fætten ind bag lod, men det er for løs tøjle og han har plads nok til at komme frem med snuden. Det ville kræve at jeg klemte lidt mere til så han kom frem.

Frem og ned er noget helt andet. Der skal hesten strække halsen ned og snuden frem og den må meget gerne være over lod, så længe den stadig bær sig og ikke bare laller af sted.

Fx: Her med Æske. Hun strækker halsen frem og hovedet nedaf. Ryggen er oppe og hun træder godt ind under sig. Endvidere måtte hun gerne komme længere frem med snuden, men det er lige hvad jeg har at illustrere med ;-)

Mvh. Rikke og Fætten

- Vi topper på toppen

Årets JHN springrytter 07

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  31-03-2008 20:23
RikkeJ (Æske): Det kan jeg sagtens se :-) Men havd ville du så sige at en hest går dybt er? Det er egentlig det jeg gerne vil finde ud af.

~ Line & Sif ~

Gør Livet Til En Fest

Rid Islandsk Hest!

0
0
Svar på denne tråd

at gå dybt..
Forfatter: 
Dato:  31-03-2008 20:25

Er for mig det samme som fremme og nede:) Og IKKE bag lod.: Men det er der mange der siger om billeder hvor hesten går bag lod..

Jette Nielsen

- Ingen er perfekte,

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  31-03-2008 20:30
Jette med ♥Nazal♥: Okay, jeg har det på samme måde.

~ Line & Sif ~

Gør Livet Til En Fest

Rid Islandsk Hest!

0
0
Svar på denne tråd

Julemand
Forfatter: 
Dato:  31-03-2008 20:37

Det er netop som jeg viser af Æske ;-) Hvor dybt man så vælger at lægge hesten er jo forskelligt. Men det er også derfor jeg sjældent bruger det udtryk, men siger frem og ned for hvornår er hesten egentlig dyb? Skal den have mulen helt i sandet eller som fx Nazal går..? ;-)

Mvh. Rikke og Fætten

- Vi topper på toppen

Årets JHN springrytter 07

0
0
Svar på denne tråd

RikkeJ (Æske)
Forfatter: 
Dato:  31-03-2008 20:42
Okay :-) Jeg siger også for det meste frem og ned, men tænker tit i mit hoved dyb, for der ved jeg jo selv hvordan jeg vil have det :-) Men det undre mig bare at heste under lod beskrives som dyb..

Men hvor dyb den så skal være er jo efter ens egen smag. Men frem og ned, så kan men i hver tilfælde ikke være i tvivl om hvad folk mener :-)

~ Line & Sif ~

Gør Livet Til En Fest

Rid Islandsk Hest!

0
0
Svar på denne tråd

Rikke..
Forfatter: 
Dato:  31-03-2008 20:56

Ja, der er stor forskel på folk. Hende jeg har været til kursus hos vil gerne have dem så langt ned som muligt..

Jeg stræber mod at få min hest til at søge sp langt ned som muligt, selv.. Så han får den tøjle længde han søger ned til..

Men meget forskelligt:)

Jette Nielsen

- Ingen er perfekte,

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider