Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Opslag, billeder og video

Bachelorprojekt, Jura - Hjælp søges
Forfatter: 
Dato:  04-09-2012 10:22

Hej ænder.

Nu på 5. semester på en jurauddannelse, er det altså ved at være længe siden jeg har skrevet en større skriftlig opgave (gymnasiet), og vil derfor høre om der er nogle ænder derude der evt. har nogle ideer til hjælp, til mit bachelor projekt?

Jeg har valgt at skrive i retsfilosofi, og opgaven lyder:

Der ønskes en retsfilosofisk og eventuelt retskildeteoretisk undersøgelse af ytringsfrihed, herunder begrundelser, omfang og indskrænkninger. Det er en åben opgave inden for et afstukket område. Opgaven skal handle om ytringsfrihed. I opgaven skal inddrages mindst én retsfilosof eller retsfilosofisk skole og dennes forståelse af ytringsfrihed. Man må gerne inddrage aktuelle retskilder og gældende ret, men opgaven må ikke være rent retsdogmatisk.

Først vil jeg evt. gerne have hjælp med at udarbejde en problemformulering og evt. problemstillinger - jeg sidder selv og bakser med det, men synes jeg får dem lavet alt for "bredde", så jeg slet ikke vil kunne indeholde besvarelsen på 15 sider.

Men har du bare input, tanker eller refleksioner om emnet, er du også meget velkommen :)

Shanie&Baloo

Jeg sælger en fantastisk kat. III sporty pony på 4 år. Er du interesseret, så skriv.
0
0
Svar på denne tråd

Gå på biblioteket
Forfatter: 
Dato:  04-09-2012 13:25

og lån bogen "den gode opgave" af Lotte Rienecker og Peter Stray Jørgensen.

Har i virkelig ikke haft andre større opgaver før 5. semester?

Det er da lidt vildt synes jeg.

Anyways, jeg kender ikke noget til retsfilosofi, min jura begrænser sig primært til jura inden for socialrådgiverfeltet.

Sorry
The lifestyle you orderd
is currently out of stock.
0
0
Svar på denne tråd

Well....
Forfatter: 
Dato:  04-09-2012 13:26

Det er ikke helt rigtigt det jeg skriver, vi har berørt emnet, men kun meget overfladisk.

Sorry
The lifestyle you orderd
is currently out of stock.
0
0
Svar på denne tråd

Du godeste....
Forfatter: 
Dato:  04-09-2012 13:54

Får i simpelthen udstukket et emne med beskrivelse?

Jamen... Nå... - Ja, der kan man da så se forskellen på de forskellige Uni'er.. :)

Og 15 sider? Er det hvad i har til jeres BA?

Nu tjekkede jeg lige - jeg blev BA. i 2011, og vores projekt er 62 sider langt + 25 siders bilag. :)

Vi skal selv stå for alt, lige fra at finde på emnet og hvordan det skal besvares...

Vi har self. vejleder, men vores gik meget op i at vi skulle selv, og han kun ville råbe højt hvis vi var gået helt gak-gak i byen.. :) (Det blev heldigvis ikke nødvendigt, og vi hev os begge 12-taller for projekt og forsvar, så det var ganske rart. :) )

Men vi er så også mere end vant til at skrive projekter - det gør vi nemlig på de fleste semestre, og det er klart at mærke, når det kommer til at skrive de store opgaver...

Det er bare en voldsom forskel der er på måden på hvordan man skriver BA. - jeg vidste godt vi gør det lidt anderledes heroppe, og at vores BA'er lidt minder om et lidt mindre speciale.. Men vidste ikke der var så stort et spring i måderne. Der kan man bare se. :)

Jeg tror begge måder har fordele og ulemper - og jeg tror ikke en måde er nemmere end den anden - de er bare meget forskellige. :)

Jeg er pt. igang med at tilskære emne og problemformulering til mit speciale, som jeg påbegynder så småt i November her på 9. semester.

Jeg er rimeligt stærk i at lave gode problemformuleringer, så hvis du sender mig en PB med dem du har i tankerne, skal jeg gerne prøve at skære lidt til eller komme med forslag til hvad den også kunne være. :)

FOKUS - tilbage til udlændingeretten.. :)

Milla

Heldig og lykkelig ejer af:

Heartbreakers Avalon

Frøsanggårds A'Capo

Frøsanggårds Grand Illusion (aka. Prinsessen)

Afskaf fjederled - se HER og HER

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  04-09-2012 14:52

Kan se på dit emne, at du læser på uni i Århus.

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med gode ideer, faget er ikke lige min stærke side. Men kan fortælle, at jeg selv sidder og skrive på projektet dog i forvaltningsret.

Mit største problem er, at skulle holde mig under 36.000 anslag det er virkelig en prøvelse, at skulle skriv en god BA opgave på så få sider.

God arbejdslyst!

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-09-2012 20:43

Milla - du læser i aalborg kan jeg nærmest regne ud? Det var da helt vildt med den forskel? Jeg vil da meget gerne prøve at sende et udkast til dig, jeg er ikke helt færdig med det, er lidt gået igang med den del af besvarelsen jeg ved jeg skal ind omkring, også ser jeg lidt hvor meget plads jeg har, før jeg er helt færdig med min problemformulering tror jeg :)

GARIBALDI - ej hvor sjovt, hvad hold er du på? Grundet rejser og andre ting, er jeg "et år bagud", så jeg er ret ny på denne årgang, så det kunne da være sjovt hvis vi var på samme hold :) Det bliver helt klar svært at holde det under 36.000 anslag, jeg er nu næsten færdig med min redegørende del, og den fylder 2 ½ side.. jeg ender nok med at må skære i det, inden aflevering.

Shanie&Baloo

Jeg sælger en fantastisk kat. III sporty pony på 4 år. Er du interesseret, så skriv.
0
0
Svar på denne tråd

Ytringsfrihed
Forfatter: 
Dato:  04-09-2012 21:41

Hmm altså uden at vide ret meget om alm. jura (er kun til erhvervs- og transportjuraen), så tænker jeg at ytringsfriheden er det centrale her:

Så hvad med noget med Voltaires idéer i oplysningstiden? Han var i hvert fald filosof og havde en juraeksamen. Og muligvis Struenses forsøg på at få det listet ind ad bagdøren i DK og hvordan det faktisk gav "bagslag" - folket kunne slet ikke håndtere ytringsfriheden, og derfor var den måske ikke så god på det tidspunkt alligevel?

(Jeps, jeg er MEGET farvet af historien omkring Cristian d. 7. især bogen Livlægens besøg, men det er en biting her)

Mvh

Jeannett

Fjordhest/knapstrupper vallak efterlyses:

www.heste-nettet.dk/forum/7/104300/ 104300/

'It's nice to be important, but it's more important to be nice'

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-09-2012 22:08

Jeannett - det med Struense lyder enormt spændende, det syntes jeg faktisk også jeg kan huske at have læst om tidligere - kan du evt, forklare mere om det? Eller ved du hvor jeg måske lidt mere kort, kan læse om det?

Shanie&Baloo

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  04-09-2012 22:25

Der er jo filmen "En kongelig Affære" - med Mads Mikkelsen, der i grove træk fortæller det overordnede i Struensee-eventyret.

Men ellers google følgende og se, hvad der kommer ud af det:

Struensee (Johann Friedrich), herunder også reformer

Christian d. 7.

Oplysningstiden

Trykkefrihedstiden (som du måske bør fokusere mest på ud fra et juridisk synspunkt - afhængigt af din problemformulering)

Wikipedia siger bl.a. om J.F. Struensee:

Den 4. september 1770 allerede inden Bernstorffs afskedigelse kom den første af Struensees mange kabinetsordrer. Det var ophævelsen af al censur og indførelsen af fuld trykkefrihed . Den viste, at Struensee fulgte oplysningstidens tanker til mindste detalje. Danmark-Norge blev således den første stat i verden til at erklære uindskrænket trykkefrihed vedrørende politik, religion og alle andre emner, idet selv lande med en for tiden relativt fri lovgivning på området såsom England, Holland og Sverige, havde forbehold i lovgivningen overfor f.eks. anonymitet, æreskrænkelser og religiøs kritik.[21] Følgerne af trykkefriheden blev snart åbenlyse for Struensee; smædeskrifter udkom i stort tal - især mod Struensee og særligt om hans forhold til dronningen

Og ja, det ER bare en spændende historie, og lige der midt i 1700-tallet var der et glimt af et moderne samfund.

Mvh

Jeannett

Fjordhest/knapstrupper vallak efterlyses:

www.heste-nettet.dk/forum/7/104300/ 104300/

'It's nice to be important, but it's more important to be nice'

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-09-2012 20:26

Jeannett - mange tak! Struense er nu kort nævnt i mit redegørende afsnit om det historiske aspekt bag ytringsfriheden - det havde jeg ikke lige haft tænkt på hvis ikke du havde nævnt det :) Jeg overvejer at lehe "en kongelig affære", for hele emnet og hans historie lyder virkelig spændende og inspirerende!

Voltaire er som filosof jo også enormt spændende, men jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal kunne bruge ham i forhold til emnet ytringsfrihed, men jeg vil prøve at søge lidt på ham :) Det er simpelthen for længe siden jeg har læst noget af ham, til jeg konkret kan huske hvad han siger :P

Shanie&Baloo

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  05-09-2012 21:50

Jeg går på hold 12 :-)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider