Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Problemer med udlån
Forfatter: 
Dato:  27-01-2024 04:10

Hejsa!

Jeg står i en rigtig træls situation mhs.til min udlånte hest og kan ikke finde noget når jeg googler om lignende situationer, så nu prøver jeg at forhøre mig herinde! Beklager det bliver noget langt:

 

Jeg startede med at læse i sommers, og i den forbindelse valgte jeg at låne min hest ud. Jeg har skrevet en kontrakt med låner i April 2023 der løber til Juli 2025 (det er låne kontrakten fra heste-nettet). Jeg havde hele tiden tænkt at jeg skulle have ham tilbage og ikke kunne finde på at sælge ham. Men i slutningen af året 2023, er det stille og roligt gået op for mig, at det ikke giver mening for mig at beholde ham, da jeg har mange års studie foran mig og jeg ikke savner det at have hest, så meget som jeg troede jeg ville. Det i kombination med jeg er en person der bekymre mig, ikke fordi jeg troede de ikke passede godt på ham, men mere hvis der sker noget uventet (en større skade eller ex en opsagt kontrakt i en eksamens periode osv). Besluttede jeg mig for det giver mest mening at sælge ham.

Jeg skriver en besked til pigen der låner ham og forklarer situationen og siger selvfølgelig de har forkøbsret som skrevet i kontrakten.

Jeg snakker i telefon med låner og hendes mor, og pigen er selvfølgelig ked af at skulle sige farvel til ham, men de vil ikke købe ham. Da jeg ved de brugte meget lang tid på at finde en låne hest, så spørger jeg dem om de kunne være interesseret i han står til salg hos dem. Så har hun tid til at se efter en ny hest, og jeg understreger at han på ingen måder er "væk i morgen", da vi jo har en opsigelses periode ifølge kontrakten på den indeværende måned+en måned. Hun siger ja til han bliver hos hende under salg. Men vil overhovedet ikke være en del af salget, hun vil ikke vise ham frem og det får jeg derfor ridelæren på stedet til. Hun vil ikke sadle ham op når der kommer folk og kigger, da hun har det svært ved at måde nye mennesker. Hvilket jeg selvfølgelig acceptere og får ridelæren til at sadle ham op.

 

Her begynder problemerne så: Der er nogen ude og prøve ham, som siger han virker meget irriteret under ridning når man ligger ben til, og ved berøring på maven (Sparker med benet og ligger ører). Hvilket lyder bekymrende i mine øre. Låner bliver spurgt om hun har oplevet det samme og svarer nej, han havde KUN haft sparker lidt ud med benet i galoppen og det var ved at være måneder siden han havde gjort det. Jeg skriver at jeg tænker vi skal have dyrlæge ud. Da låner har udtrykket at hun er stresset over salgs situationen, vælger jeg at ringe til dyrlægen, for ikke at stresse hende yderligere. Dyrlægen siger jeg skal holde øje med om han fortsætter sådan, men ellers ville de afvente, da det er første gang (efter min viden) at han udvist sådan en adfærd. Låner er ude ved ham samme aften som der havde været nogen at prøve ham + dagen efter, hvor han har været som han plejer. Så jeg tænker okay det er underligt, men vi afventer. Der kommer så en anden og prøver ham, hvor det igen er et problem og ridelæren der viser ham frem bekræfter det.

Jeg skriver til låner der skal en dyrlæge ud og kigge på ham, da det er meget ved siden af ham at reagere sådan. Og låner respondere med at opsige kontrakten ifølge vilkårene som står skrevet i den.

Jeg er selvfølgelig super stresset over situationen og rigtig træt af det, men de har opsagt som kontrakten siger og det kan jeg kun acceptere.

 

Jeg ringer igen til dyrlægen, og får en aftale med dem om at få ham tjekket.

Jeg har haft kontakt med moren til låner, og hun mener at fordi han er til salg så har kontrakten ændret sig…

Så de mener ikke de skal betale for dyrlæge regningen! Hvilket jeg bestemt skulle mene de skal 1) Fordi det står i den del af kontrakten der nævner dyrlæge. 2) Fordi der også står hesten skal retur i "samme stand" som den er hentet i og jeg afleverede bestemt ikke en hest der var ked af at blive rørt ved!

Så de nægter at betale, men jeg skulle da mene de er bundet af kontrakten indtil d. 1/3?

Der står ingen forbehold om noget hvis han skulle blive sat til salg.

 

Ifølge morens seneste argumentation skal de ikke betale, fordi det er mig der har ringet til dyrlægen. Der kan jeg selvfølgelig have lavet en fejl?

Moren har hele tiden spurgt om det er nødvendigt med dyrlæge, fordi han pigen der låner ham ikke har oplevet det. Hvilket jeg jo ikke mener er en reel undskyldning.

Er jeg helt gal på den, når jeg mener de skal betale dyrlæge regningen ifølge det der står i kontrakten?
hvad kan man gøre i sådan situation?

 

beklager evt stavefejl eller rodede forklaringer, jeg kan simpelthen ikke sove grundet det her :(

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvad er helt præcist aftalt?
Forfatter: 
Dato:  02-02-2024 13:19
Hvad er helt præcist aftalt?

Skal de betale dyrlæge uanset hvem af jer der bestiller, eller kun hvis de selv bestiller?
Skal de betale de dyrlæge regninger, som de selv finder nødvendige, eller også lige præcis, hvad du ønsker dig??
-Hvor går grænsen?

Jeg har tidligere været i kontakt med folk, hvor jeg kunne have fundet på at låne en hest.
Men - lige præcis den med dyrlæge - hvis du som udlåner vil holde din ryg fri for regninger, så kræver det jo at låner betaler "alt" og det kan jo blive ekstremt dyrt at låne hest på den måde.
Derfor er jeg endt med kun at købe heste. Jeg har ikke råd til at agere frit lejde for dyrlægen.

Tilsvarende - jeg vil nok aldrig låne en hest ud, enten sælge på standard vilkår eller aflive...
For, hvis folks strategiske evner ikke rækker til en være mistroisk overfor "betal alt", hvad er de ellers for inkompetente til at se?
-Omvendt, jeg ville jo heller ikke acceptere regninger pga at hestehold er uddelegeret til andre udenfor min indflydelse..
0
0
Svar på denne tråd
 
 Svar til Doctor Who
Forfatter: 
Dato:  07-02-2024 12:10

Der står ingen steder i kontrakten at jeg som ejer ikke må kontakte dyrlægen. Vi har aftalt et ret lavt beløb på 3000,- pr dyrlæge regning. Dette gælder ikke operationer der er afgørende for hestens fremtid, hvilket jo heller ikke er tilfældet her. Og derudover skal de også betale selvrisiko på forsikringen. Denne regning holder sig under dette beløb.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja, det er jo kedeligt
Forfatter: 
Dato:  13-02-2024 00:28

Men mon det ikke er dig, der her misliegeholder kontrakten? Du forventer låner klargør hesten til salg, det vil de forståeligt nok ikke. Så sætter du en eller anden ridelærer til at klargøre hesten til salg?

Og så forlanger du, at låner, skal betale dyrlæge for, at du kan sælge din hest?

 

Skulle du ikke bare opsige lånet, og så være så voksen og ansvarlig, at DU sætter DIN hest til salg?! Fremfor at køre et eller andet injurerende frem om, at lånerne har beskadiget din hest?

 

Har du overhovedet set den/redet den siden udlånet?


Mvh

Tine

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dyrlægeregning
Forfatter: 
Dato:  15-02-2024 21:23

Det er så simpelt at den der har bestilt dyrlægen også er ansvarlig for at den bliver betalt. Derfer må man tage kampen.

 

Men jeg synes nok at låners del af dyrlægeregninger må omhandle skader/sygdom og ikke mystiske ting observeret ved køberes afprøvning af hesten. Mærkeligere ting er set end at begge købere trigger det samme hos hesten.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

Besøg os på Stutteri Lund

 

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider