Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Flytte hest
Forfatter: 
Dato:  30-03-2020 08:05

Hejsa

Har købet en hest som står hos avler hvor den os er købt . Havde et ønske om at flytte hesten, da jeg ikke trives der og gerne vil stå et sted med ridehus og bane

men da jeg sagde til avler jeg ville flytte min hest blev de sure og sagde det kunne jeg ikke være bekendt.
De de vil have hesten skal blive stående til den er kåret.
i kontrakten står der de står til rådighed ved klargøring og mønstring ved kåring.

mit spørgsmål er kan jeg tillade mig at flytte min hest også selv om de nok bliver rigtig sure?

0
0
Svar på denne tråd

Din hest...
Forfatter: 
Dato:  30-03-2020 20:48
Din hest, du bestemmer...

Men, det interessante er her, hvorfor er de sure?
Hvad med at spørge?
Vil de savne dig? Havde de valgt dig som køber, for at have en at ride med osv? Altså, var deres plan at du skulle være godt selskab?
Er det fordi hesten er født der, og de vil savne ham?
Er det fordi de forventer at skulle hjælpe med kåring - men magter ikke at køre ud i byen for at gøre det.
...
Eller, føler de, at du har fravalgt dem? Frygter de, at du ikke føler de er gode nok???

...
Der kan være mange grunde, din reaktion bør afhænge af årsagen.
Men - det er din hest, du bestemmer selv.

Selvfølgelig kan du flytte ham - medmindre du er bundet til adressen et stykke tid ifølge kontrakten..
1
1
Svar på denne tråd

Som avler og hoppe til kåring
Forfatter: 
Dato:  06-04-2020 13:19

Som avler kan jeg godt forstå dem, jeg har set så mange hopper som har været ganske ringe klargjort og fremstillet ved kåringen, så jeg kan godt forstå at de vil have lidt hånd i det. Nu ved jeg ikke hvornår kåringen er, men det er inden for de næste få måneder max et halvt år, og nu går vi sol og varme i møde, så mon ikke du overlever indtil efter kåringenn. Så er du jo fri til at flytte.

Mvh. Charlotte

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

Besøg os på Stutteri Lund

1
1
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  06-04-2020 15:12

Nu kunne kontrakten naturligvis godt have været mere skarp, det har så været sælgers valg, at den ikke er det.

Men når det så er sagt - så er det altså de færreste steder i denne Coronatid, hvor du vil få adgang til hal og stald, som det passer dig. Faktisk er rigtig mangel ridehaller komplet lukket i øjeblikket.

Så som Charlotte siger, tag dog og vent. Avler ved uden tvivl,. hvad de har med at gøre i forhold til kåringsforberedelse og det er altså ikke bare lige ud af landevejen, som nogen kan tro.

Mvh

Tina

Autoriseret hesteinseminør

Præmiehingst Fürstenhof i Danmark

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

2
1
Svar på denne tråd

Doctor Who
Forfatter: 
Dato:  07-04-2020 11:37

Doctor Who, selvom jeg i rigtigt mange spørgsmål synes du kommer med kloge svar, så er det her ikke et af dem.

Der er med meget stor sandsynlighed tale om en HOPPE, som skal til kåring, som ansvarlig/seriøs avler er man interesseret i at hoppen bliver optimalt trænet og fremvist, så den kan opnå bedst muligt resultat. Desværre er der mange ryttere, faktisk også mange beridere der INTET ved om træning og fremstilling af hopper til kåring, så derfor ønsker avler selv at have en hånd på projektet, de tilbyder ganske gratis at hjælpe, så der synes jeg da bare man skal tage imod og ellers skulle man ikke have købt en hoppe med den klausul.

Mvh. Charlotte

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

Besøg os på Stutteri Lund

1
1
Svar på denne tråd

Charlotte - tak for ros
Forfatter: 
Dato:  08-04-2020 06:43
Godmorgen Charlotte.

Frem for alt - jeg læser en stor ros i dit svar - og tak for det.
Det er rart at vide, at det generelt virker klogt meget af det jeg skriver. :)

Jeg tror egentlig, at vi er enige.
Hvis du ser efter - jeg foreslår at man åbner munden og spørger ind til, hvorfor avler er sur.
Der kan være mange begrundelser, som egentlig er meget positive. Lige fra at de vil savne en, savne hest osv.

Du har fuldstændig ret.
Klargøring til kåring er der mange der ikke har forstand på. (Fx mig)
Men, helt grundlæggende, så har man som ejer ret til at flytte hesten - det er fordelen ved at være ejer.
- Man skal naturligvis tage højde for de klausuler, man har aftalt, så de ikke brydes.

Og ja, hvis man køber hesten på betingelse af at dyret skal kåres og klargøres til det - så skal man da holde sit ord ved ikke at umuliggøre klargøring.

Derfor sluttede jeg af med :
Selvfølgelig kan du flytte ham - medmindre du er bundet til adressen et stykke tid ifølge kontrakten
- og det mener jeg stadig. Omend jeg selv og mine venner mest har vallaker, så hest er da "han" I min tekst. Du har ret, det er måske en hoppe.
1
1
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider