Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Grime til mudderkonge?
Forfatter: 
Dato:  03-01-2019 07:14
Min hest er en mudderkonge.

Bagerst på folden er et område på 4 x 4 meter, som tydeligvis er kvalitets mudder og det er rullestedet....

Men, hvad gør i andre med grimer?
Indtil videre har jeg en håndfuld nylon grimer.
Regelmæssig smider jeg dem i et gammelt pudebetræk og vasker dem i vaskemaskine.

Bagefter er de rene men nylon er flosset og onde folk påstår sikkert også, at vaskemaskinen ryster lige så hurtigt som grimerne.

Hvad gør i andre?
Lædergrime?
Nylon?

På opstaldningsstedet vil man gerne at de har grime på, på folden
0
0
Svar på denne tråd
 
 ingenting ;)
Forfatter: 
Dato:  03-01-2019 07:46

 

 

Min Vallak er også en rigtig mudderkonge

 

Han går med en nylongrime (walsh, som man tit bruger til travheste) uden det vilde foring. Den bliver kun børste om vinteren og hvis det går virkelig vildt for sig bliver den skyldet op i en spand. Nu har den holdt i et år og bortset fra den er lidt misfarvet så er den så god som ny. Nu går han også kun med hopper så der er ikke nogen grimeleg, hvilket helt sikkert også begrænser slidet.

Han har grime på på folden, men ikke på stald og den har aldrig slidt ham.

 

Min hoppe er meget sart i sin pels om sommeren og hun går året rundt med en billig lædergrime (heldigvis er det den hun kan gå med uden den slidder -her elelrs været grimehelvedet igennem). Et par gange om året bliver den pudset. Hun er heldigvis helt anderledes end min vallak og kan ikke fordrage mudder Jeg tror vi har slidt en op de sidste 5 år og den nuværende har også holdt et par år.

 

Mine har så en anden grime når de skal være pæne

 

Min erfaring er at de billige nylon grimer hurtig bliver grimme, ruster og foringen går i opløsning.


Cand. Agro og hestemassør.

0
0
Svar på denne tråd
 
 foldgrimer
Forfatter: 
Dato:  03-01-2019 09:54

Hej

 

jeg accepterer bare at grimerne er mudret og børster dem med en stiv børste, hvis det er helt slemt bliver de spulet med vandslangen.

jeg bruger primært bucas til min, de holder trods mudder og grimeleg flere sæsoner uden at gå i stykker.

 

Hilsen Anne


nu tilbage som "sandkasserytter"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg kan ikke huske
Forfatter: 
Dato:  03-01-2019 11:12

 

jeg nogensinde har vasket en grime - de bliver "knækket" ved at rulle dem mellem hænderne når mudderet er tørt, eller slået mod en betonvæg (husk at fjerne hesten først), og det er det.

 

Hvad dækkener angår har jeg været så heldig at de aldrig er blevet så gamle at det gav mening at vaske dem

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  03-01-2019 14:30

Det flossede skyldes sikkert grimeleg og ikke mudder.

Jeg har nu nummer tre mudderbader, så har en vis erfaring

 

De to første var vilde med to ting: Mudderbade og grimeleg. En grime holdt gennemsnitligt tre måneder, så var den enten flosset på næseryggen og/eller gået i stykker på anden vis. Jeg købte billige grimer i læssevis, der var ingen grund til at ofre det store på dem, når de alligevel blev ødelagt i løbet af ingen tid. Det værste mudder børstede jeg af, når jeg alligevel striglede, var det slemt, blev grimen lagt i blød i en spand vand natten over. En sjælden gang fik de en tur i vaskemaskinen.

 

Ham, jeg har nu, elsker at mudderbade, men leger ikke grimeleg. Hans grimer holder i årevis. Nu skifter jeg fordi de er blevet grimme, og ikke fordi de er ødelagt

 

Pt. går han med en grime, der er foret med imiteret lammeskind, fordi almindelige grimer slider hårene af ham. Den holder sig faktisk forbavsende pæn, også selvom han nogle dage kommer ind med mudder i hele hovedet

Jeg tror, jeg købte den til Hingstekåringen i Herning i marts og han har gået med den siden. Den har vist været i vaskemaskinen en enkelt gang, og været dyppet i en spand vand et par gange, ellers har jeg ikke gjort noget ved den.

 


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vidunderlige svar!
Forfatter: 
Dato:  03-01-2019 16:48
Jeg smiler som en flækket træsko.

Dels er jeres svar rigtig nyttige - hvorfor har jeg ikke selv tænkt på noget så simpelt som at sætte grimen i blød i en spand vand??!

Dels...
Humor...
Jeg er især helt vild med citatet "slå grimen imod en betonvæg. Tag hesten af først..."
0
0
Svar på denne tråd
 
 bare lidt her fra
Forfatter: 
Dato:  03-01-2019 21:47

har to som elsker mudder

men jeg har et mindre hav af billig grimer, så skifter jeg løbende hele tiden.

og når jeg så har en stak ja så bliver bunken smidt i vaskemaskinen ved 40 grader, og så er de tørrer næste dag

 

har vel 8-10 grimer til hver hest



0
0
Svar på denne tråd
 
 Neglebørste
Forfatter: 
Dato:  04-01-2019 15:49

Jeg lægger dem også i blød i en spand sæbevand, når jeg så tager mig sammen så ryger de en tur under vandhanen og får en tur med en neglebørste. Så bliver de rimeligt pæne og ihvertfald anvendelige igen.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Let nok.
Forfatter: 
Dato:  05-01-2019 22:50

 

Kvalitets mudder kan jeg ikke prale af.

 

Ved godt at din staldejer mener de skal have grimer på, men i mine unge dage besøgte jeg en anerkendt opdrætter af araber heste som havde nogle hingste gående på en folde et stykke væk fra hus og stald. Der havde man fundet 2 hingste hvor grimerne havde 'fanget' hinanden og de 2 hingsteplage var mere døde end levende. Dette har jeg på INGEN måde lyst til at eksperimentere i at gengtage sig, derfor går INGEN af heste eller ponydyr her med grime på fold!

Når der er en der skal fanges og ud af folden så er proceduren den, at man stiller sig ved leddet med grimen holdt frem i strakt arm over hegnet, mens man står på "tør-sko-stenen" og kalder på den det drejer sig om. Hest kommer og stikker tærskeværket i grimen og håndtaget løftes op så den kan gå under tråden (slukket naturligvis). (Y) Alle fra 5½ måned til 14 år har øvelsen HELT på plads.

Foretrækker egentlig lædergrimer for de er bare lækkre især når de har fået en omgang sadelsæbe og læderfedt. (Y) Har egentlig de her billige 'foldgrimer' mistænkt for at være af en sådan kvalitet at de vitterligt ikke KAN holde til ret meget.


 

 

~ Anette

 

 

 

www.vind-alarm-danmark.eu

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mudderhest...
Forfatter: 
Dato:  10-01-2019 20:47

... Med forbavsende pæn pelsgrime på

 

Billede

 

(Jeg ved ikke, hvorfor HN insisterer på at vende billedet forkert )

 


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider