Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hvilken radio til hestene nytårsaften?
Forfatter: 
Dato:  26-12-2017 11:41

Jeg vil gerne have radioen til at spille hos hestene nytårsaften, men hvilken radiokanal skal jeg vælge (en FM-kanal)?

 

Normalt står radioen på P4, men jeg aner ikke om de sender fra rådhuspladsen eller lignende nytårsaften. Så er man jo lige vidt...


 

Marlene

 

Westerntosse under indlæring

 

1
1
Svar på denne tråd
 
 Digitale kanaler
Forfatter: 
Dato:  27-12-2017 16:16

Har du ikke mulighed for en CD afspiller eller lignende eller tage digital kanaler?

https://www.dr.dk/radio/oversigt/ finder du programmerne. Alle ser ud til at sende Nytårslag og klokkespil klokken 00:00.


Vh. Casper

0
0
Svar på denne tråd
 
 Cd eller digital
Forfatter: 
Dato:  27-12-2017 16:43
Nej, desværre. Der er ikke noget internet til at køre digitalradio.

 

Marlene

 

Westerntosse under indlæring

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Radioen
Forfatter: 
Dato:  27-12-2017 18:31

 

Vi har (selvfølgelig) også radio i stalden nytårs aften.

De hører lokal radio.


Det hjælper også hvis naboer er bekendt med afstandskravene.

 

Fyrværkeri må ikke bruges nærmere end 100 meter fra en landbrugsejendom med dyrehold, en hundekennel eller et område med udegående dyr.

Men læs her:

 

www.sik.dk/Forbruger/Brug-af- fyrvaerkeri/Brug-sikkert-og-lovligt- fyrvaerkeri/Brug-fyrvaerkeri- sikkert

 

Afstandskravene fordobles ved blæst!


 

 

~ Anette

 

 

 

www.vind-alarm-danmark.eu

2
0
Svar på denne tråd
 
 Afstand
Forfatter: 
Dato:  27-12-2017 22:50

Her kan hestene (og jeg) tydeligt høre det, der fyres af i byen 5 km væk. Naboerne fyrer lystigt af, selvom der er flere stråtækte huse på vejen og også over min stald. Jeg finder altid fyrværkeripinde på taget eller på marken. Men som sagt er hestene også bange for det, der fyres af mange km væk, så jeg tvivler på, at det ville gøre den store forskel, hvis naboerne overholdt afstandskravene.


1
0
Svar på denne tråd
 
 Er dumhed smitsom?
Forfatter: 
Dato:  28-12-2017 17:02

 

Hvis der opstår skader af den ene eller anden grund, og lovgivningen IKKE er overholdt, så dækker forsikringen IKKE!

 

Vi kan skam også både se og hører fyrværkeri op til 30 km væk, men det er det tæt på som dyrene bliver skærmt af.

 

Vi har en nabo som bor i et stråtækt hus, han er virkelig fyrværkeri-skyde-gal! På husets ene side, har han en granplantage og på den anden side en indhegning med heste. Bag grantræerne er der en stor svinefarm. Dvs. han faktisk skal over 100 m hjemmefra for at han lovligt kan skyde af, (ved vindstille vejr) og han er skide lige glad!

Hvis det blæser er der her 3 naboer der ikke må skyde af.. + den nabo i stråtag har fyrværkeri forbud for sig selv og 1 nabo.

 

Prøv selv at gå på krak.dk og se hvor mange steder i kender som ikke må skyde af i vindstille / blæsevejr.

 

Så længe der er en lovgivning der ikke på nogen måde bliver håndhævet og som aldrig har nogen konsekvens, at overtræde så fortsætter vanvidet, desværre. :'(

 

Da der blev dræbt nogle i Mariager kommune nytårsnat pga. ulovligt fyrværkeri så kunne braget høres over 20 km væk.

Jeg tør godt påstå at hvis man overholder loven så er man kommet langt med skræmte dyr. :)


 

 

~ Anette

 

 

 

www.vind-alarm-danmark.eu

0
1
Svar på denne tråd
 
 Lovgivning
Forfatter: 
Dato:  28-12-2017 17:48
Lovgivningen bliver skam overholdt her, men især en af vores heste bliver stadig bange.

 

Marlene

 

Westerntosse under indlæring

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nytårsaften
Forfatter: 
Dato:  28-12-2017 19:15

 

Her er hø i lange baner, afblændede vinduerne med tæpper og så kører radioen på Radio Solo, hvor der bliver spillet musik kl 24.00

Ikke at det hjælper noget som helst - mine 2 ponyer er skrækslagne begge to, dog med forskellig adfærd. Den store går en marathon distance i sin boks og så kampsveder hun. Hendes boks er et helved at muge ud dagen efter, for alt er tværet sammen.

Den lille står klistret op af en væg, men ved mange hurtige høje brag tæt på, så panikker hun og prøver at hoppe over bokslågen.

Så jeg holder nytårsaften i stalden, for at afværge alvorlige ulykker. Det er både koldt, kedeligt og mega stressende, for jeg bliver sgu så ked af at se på de paniske ponyer

 

Zylkene, baldriandråber og andre beroligende tilskud er afprøvet uden virkning

 

Vi bor midt i en lille by og naboerne er total ligeglade med alverdens love og regler, selvom der er flere stråtækte huse og 3 hestehold spredt i byen

 

Fra nytårsaften 2015

Video

 


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule

2
1
Svar på denne tråd
 
 Nytårsaften
Forfatter: 
Dato:  29-12-2017 15:06

Her foregår nytårsaften også ude hos hestene - tjekker dem et par gange i løbet af aftenen og fra ca 23.40-01 står jeg hos dem.

 

De går i løsdrift og det fortsætter de med også denne aften - dog har jeg dem i snor hvis der er "nye" heste i stalden som jeg ikke ved hvordan reagerer.

 

Indtil videre har alt foregået i fred og fordragelighed på trods af at jeg bor i byzone og naboer tæt på også skyder af (dem der er tættest på er ca 50 meter væk)

 

Dette megagrynede billede er fra den 2. nytårsaften på matriklen - og så rolige har alle de forskellige heste på matriklen gennem årene været...

Billede

 

Den røde dame nyder tilsyneladende dette hulumhej - for hun står helt musestille med ørene fremme og hovedet hvilende på min skulder mens vi kigger andres penge oppe i luften (hendes allerførste nytår sov hun fra - komplet splattet ud ude midt på folden - håber gulemule har arvet det gen )

 

Trine (Faxa)

 


2
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  29-12-2017 22:28

Rynkeby dyreklinik har på FB et opslag over hvad radio kanaler der ikke sender med nytårs fyrværkeri

1
0
Svar på denne tråd
 
 Rynkeby
Forfatter: 
Dato:  29-12-2017 23:15
Jeg tror ikke vi kan tage de kanaler de benævner som sikre.

 

Marlene

 

Westerntosse under indlæring

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ørepropper
Forfatter: 
Dato:  29-12-2017 23:34

Jeg ved ikke om det overhovedet ville hjælpe i disse situationer (og hvor er det trist, at folk ikke tager mere hensyn til andre levende væsener!), men da jeg klippede mange heste, brugte jeg følgende trick, som faktisk var ret virksomt i flere tilfælde.

 

Jeg tog en almindelig badesvamp og klippede den i passende stykker, og stoppede et stykke ned i hvert øre (selvfølgelig ikke længere ned, end det kan fiskes op igen og ikke kommer så dybt, at det generer).

Det dæmper lyden meget, og mange af de heste som hoppede og sprang for klipperen, faldt til ro, da de ikke længere kunne høre den så kraftigt. Jeg fik idéen fra en pige der arbejdede med travheste, hvor de vist bruger sådan nogle ørepropper under løb, der trækkes ud lige før opløbet (tror jeg da nok...? Har ikke en dyt forstand på travsport ). De heste jeg brugte det på, virkede ikke generede af at have det i ørene i den time eller to det tog at klippe.

 

Det kan selvfølgelig være, at de der meget høje lyde fra fyrværkeriet ikke kan holdes ude, men hvis de bliver dæmpet af 'ørepropperne' og man samtidig spiller musik, så måske...?

 

Måtte jeres heste og øvrige dyr komme godt gennem nytåret.

 

Venlig hilsen Mitte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Selvfølgelig!
Forfatter: 
Dato:  30-12-2017 11:10

 

Mette/ Hvorfor har ingen tænkt på det før..

 

Det var da en nærliggende og god idé.

 

Jeg vil måske tilføje vat eller svamp med hut over.

 


 

 

~ Anette

 

 

 

www.vind-alarm-danmark.eu

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hjemmelavet lydisoleret hut
Forfatter: 
Dato:  30-12-2017 17:45

Her bor vi også i en lille landsby med et større villakvarter tæt på, og der bliver virkelig fyret af. Jeg har også en hest, som bliver bange, og jeg har lavet en speciel nytårshut til ham, hvor jeg har lydisoleret ørerne med bandage underlags stof (giver det mening?). Det har hjulpet helt utrolig godt. Vi sætter også isolering foran vinderne, og radio på.

 

Jeg er selv i stalden fra kl. midnat og en halv time frem.

 

Så plejer det at gå nogenlunde fornuftigt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Godt nytår
Forfatter: 
Dato:  01-01-2018 01:30

Så overlevede vi endnu en nytårsaften. Jeg har lige givet hestene natmad. De er stadig noget oppe at køre. Især Sille. Hun er blevet en del kilo lettere. De blev taget ind kvart over fire, lige før folk for alvor begyndte at fyre af. Det hun fik i krybben, har hun ikke gjort meget ved. Jo gulerødderne. Det skal stå meget slemt til, før hun ikke vil spise dem. Meget af wrappen har hun bare jokket rundt i. Og hun er ellers MEGET madglad. Der skydes stadig lidt af i det fjerne, men nu må det da snart være slut. Altså indtil i morgen (aften), hvor folk skal have det sidste fyret af . Der står en hel masse ude på vejen 50 m fra stalden, så genboen har haft travlt. Hvis jeg turde lod jeg hestene gå ude, der er de mere rolige.

Jeg håber, i kom godt ind i det nye år. Godnat.


0
0
Svar på denne tråd
 
 gik fint
Forfatter: 
Dato:  02-01-2018 07:46

Endte med at spille radio nordjyske og det var fint, ingen fyrværkerilyde.

Vores nærmeste naboer fyrede ikke af i år, så det var faktisk ikke så slemt, hestene klarede det fint.

Vi kiggede til dem i løbet af aftenen og så var vi derude omkring midnat, hvor vi så 90-årsdagen og fik vores champagne og kransekage i sadelrummet ;-).


 

Marlene

 

Westerntosse under indlæring

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Nytår igen..
Forfatter: 
Dato:  29-12-2018 22:32

Sikkerhedsstyrelsen's jurist oplyser at : Hvis dine naboer ikke overholder afstands kravene så skal du straks kontakte politiet. Det er dem der er her for at beskytte borgerene og deres værdier.




Der er helt bestemte regler for, hvor tæt du må være på bygninger, dyr og andet, når du fyrer fyrværkeri af.

Du må ikke bruge:

fyrværkeri nærmere end 100 meter fra bygninger med let antændeligt tag. I vindens retning er afstanden 200 meter
fyrværkeri nærmere end 100 meter fra arealer med nåletræer og lyng eller anden brændbar vegetation. I vindens retning er afstanden 200 meter
fyrværkeri nærmere end 100 meter fra en landbrugsejendom med dyrehold, en hundekennel eller et område med udegående dyr
raketter nærmere end 10 meter fra bygningers åbninger. I vindens retning er afstanden 20 meter
raketter nærmere end 200 meter fra bygninger med let antændeligt tag. I vindens retning er afstanden 400 meter
raketter nærmere end 200 meter fra arealer med nåletræer og lyng eller anden brændbar vegetation. I vindens retning er afstanden 400 meter.

www.borger.dk/kultur-og-fritid/ Fyrvaerkeri


 

 

~ Anette

 

 

 

www.vind-alarm-danmark.eu

0
0
Svar på denne tråd
 
 P2 radiokanal
Forfatter: 
Dato:  10-01-2019 14:55

Hvorfor ikke vælge P2 så de får noget klassisk, roligt musik :)

 

Venligst

 

Oskar fra https://oskarvm.dk/

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider