Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Kværke !
Forfatter: 
Dato:  12-02-2018 13:31

Hej HNer

 

Ser er der ingen HNer der er gået i panik over kværke !

Jeg bor i et område hvor alle stalde og ridehuse er hermetisk lukket, også ridehuse hvor der ikke er tilknyttet stalde.

ingen heste i området har været syge eller haft syntomer på dette.

80 km væk er der konstateret en med kværke, og 60 km er der 1 med en anden "influenza" de har haft 2 andre syge fra sammen stald hen over vinteren. den ene hest var ny inpoteret til DK.

 

Så rytter og heste der forlader deres stalde (privat stalde. Da alle de "offenlige"stalde er lukket helt) bliver betragtet som forrædder, uden respekt for andre hesteejeres ønske om sølebat!!

 

Kværke udbrud er der hver år, der er flere raske smittebære af kværke i DK end der har været syge de sidste 5 år.

Raske heste kan være smittebære mere end 1 år.

 

Hvad syntes i om dette ?

 

Holder i selv jeres heste isoleret for at undgå kværke.

Hvilke område at Danmark står jeres hest?

Hvorfor?

Hvordan?

 

Hvis i har haft hest med kværke, ved i hvem smittekilden var ?

Blev den smittet i stalden, eller på stævnebanen ??

 

Personlig, har jeg hestenen hjemme, og jeg bruger min sunde fornuft. men nægter at lade mig islolere.

 


:O)

2
0
Svar på denne tråd
 
 Hummmm.
Forfatter: 
Dato:  12-02-2018 14:03

Den er svær syntes jeg. Jeg ville nok holde mig væk fra andre heste/stalde, men stadig ride lidt ud. Er primært skovtursrytter. Men jeg ville heller ikke isolere mig helt, lige som jeg ikke syntes at naboens hobbyhøns skulle spæres inde under fugleinfluenca sidst da det er de store hønsehold der er problemet. Ikke de små hønsehold hvor der meget sjældent er sygdom.

Så ja brug den sunde fornuft. Vi kan ikke spære os inde for alt.


Bolig søges til leje i Nordsjælland. Gribskov eller

 

evt. Helsingør kommune. Samt Nødebo.

 

Chihuahua hvalpe sælges.

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  12-02-2018 15:49

Det der med kværke er noget underligt noget.

 

Efter min mening, så opfører man sig ansvarligt og lukker sin stald ned, hvis der konstateres kværke. Derudover informeres dem der har sin gang i stalden om forholdsregler (skifte tøj osv) og folk der har været i stalden op til udbrudet advares om risikoen. På den måde minimeres risikoen for at smitten spredes maksimalt.

 

Jeg fornemmer så, at sådan er det slet ikke længere. Nu skal ALLE vide, hvor der er kværke henne. Det skal helst slås op på facebook, for ellers er man ikke en ansvarlig hesteejer. Men jeg kan ikke gennemskue hvorfor. Hvis staldene med kværke er i karantæne holder man jo hestene hjemme og inviterer ikke andre ind. Så kan alle andre vel leve i rimelig tryghed for at de ikke udsætter deres heste for smitte?!

 


Mvh

Mette

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Helt enig...
Forfatter: 
Dato:  12-02-2018 20:23

Helt enig med Mylady/Mette - jeg kan ikke se problemet, for er stalden i karantæne, så er der jo ingen heste som kommer ud, ergo kan alle andre jo fint ride stævner, tage ud at træne ect.

 

Men der er nok ingen tvivl om at FB på godt og ondt kan skabe panik, som slet ikke er nødvendig.

 

Jeg har for mange år siden....ca 15 år....før FB....stået i en stald der fik kværke, og hvor der var andre stalde med kværke i området. Og ja vi gik i karantæne, red ikke ud på tur, og red ikke på udendørsbanen, da den lå tæt ved en meget benyttet skovturssti.

Næsten alle 30 heste blev syge, nogen alvorlig med høj feber og masser af snot, de fleste bare let feber og trætte.

Min egen hest var 25 år, og fik en byld og var en af de alvorligt syge - alle heste kom sig.

 

Dyrlæger og smede informeres - opslag på døre og låger, så folk ved der er sygdom. Som jeg husker det var der altså ikkesamme panik over det - det var jo bare noget som kunne ske en gang imellem i en stor stævnestald.

 

Personligt bor jeg nu i Midtjylland, og forholder mig ikke til om der er kværke rundt omkring - jeg skulle såmænd nok hører det hvis det var.

Mine heste er konkurrenceheste, og kommer rundt i hele Jylland.

 

mvh Charlotte

3
0
Svar på denne tråd
 
 Det er da hysteri
Forfatter: 
Dato:  13-02-2018 13:15

At samtlige stalde i 60-80 km er lukkede, og man ikke kan ride ture...

Jeg sidder her og ryster på mit gamle hoved. Det er jo ikke ligefrem Mund- og Klovsyge- vel? Selvom det afgjort er en dum sygdom.

Hvis man færdes, hvor der sygdom i udbrud, så tager man vel forholdsregler? (Hygiejne ikke besøger andre stalde osv). Det her lyder som hysteri, medmindre man positivt ved og har dr dyr indover, at en hest i stalden, kan have været i kontakt med en hest, fra den stald, hvor der er sygdomsudbrud.

 

Fugleinfluenza er noget andet, da fugle kan flyve- og dermed klatte i din hønsegård. I sin tid var jeg ved at tisse i bukserne, da en af mine katte kom med en død vildfugl- og en anden med en burfugl. Der tog jeg en god snak med dr. dyr.


Mvh

Tine

1
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  13-02-2018 14:26

 

Dejligt at vide at det kun er i det område jeg bor i der er "gået i panik" og resten af Danmark stadig har bevaret den sunde fornuft, og tør leve livet

 

 


:O)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kan ikke sammenlignes
Forfatter: 
Dato:  13-02-2018 14:57
I kan ikke sammenligne frygten for fugleinfluenza med kværke.

Ved kværke bliver dyr syge. Det er syndt, ærgerligt og forhåbentlig kommer de sig igen.

Fugleinfluenza har den forbandede evne, at det kan leve i samme værter som menneske influenza.

Virus er en "konvulut" af proteiner og noget arvemateriale (RNA eller DNA) og proteiner indeni.
"Konvolutten" er en skal af protein, der kan klistre sig på en levende celle. Sker det, tømmer arvemateriale og virus proteiner sig ind i værtscellen og værtscellens proteiner kopierer virus arvemateriale og bygger virus proteiner. Værtscellen frigiver nu virus indtil den slides ihjel eller bliver destrueret af immunforsvaret.

Og jeps.
Hvis en celle inficeres af menneske og og fugleinfluenza samtidigt, bliver der sendt virus ud, som er en tilfældig blanding af protein og RNA fra de to virus.
Med lidt uheld kommer der en virus ud, hvor overflade proteinerne har arvet menneske influenza evnen til at binde sig og inficere menneskeceller. Men fordi virus er halv fugleinfluenza, har menneskets immun system aldrig mødt noget lignende og har ingen immunitet imod den nye influenza.
Dvs det er den spanske syge om igen. I 1920erne spredte en muteret influenza sig og dræbte på et par år 25 millioner i Europa. Nu vil en pandemi have potentiale til at dræbe mange flere, for der er jo mange flere mennesker på Jorden, der lever under dårlige hygiejniske forhold.

Reglerne for at holde tamfugle inde er IKKE for at beskytte folks dyr.
Men for at undgå at dyr, der er i tæt kontakt med mennesker (og i risiko for at møde vores influenza) bliver dobbelt inficerede og kan blive kilde til en helt ny influenza form.
Fugle isolering er for at undgå en pandemi og millioner af døde mennesker...

Men som det er nu, så tror jeg på at mange mennesker ikke vil overholde den regel, fordi de ikke forstår baggrunden.
1
1
Svar på denne tråd
 
 Kværke mm.
Forfatter: 
Dato:  13-02-2018 14:57

Desværre er det ikke alle som overholder en karantæne og det synes jeg er dybt uansvarlig.

 

Ja, det er ikke mere end et par uger siden at en større stald med en del salgsheste netop har fået kværke i vores område. Der gik over en uge før de satte stalden i karantæne og tog det bare en smule seriøst.

Jeg synes det under alt kritik at de ikke tog det i opløbet.

 

Jeg rider stævne og har to gamle hest samt en ifolet herhjemme. Vil fandme blive sur over at møde en af de heste fra den stald til et stævne.

 

Der er ingen grund til at blive hysterisk, men synes, det skal tages alvorligt. Alle har et ansvar for at forsøge at isolere smitten mest muligt også selvom man har en salgsstald eller anden aktivitet, hvor det er ubelejligt.

 


Tilbyder opstaldning og fysioterapi til ryttere

se mere på

www.staldlauenborg.dk

www.lauenborgfys.dk

 

4
0
Svar på denne tråd
 
 I sin tid
Forfatter: 
Dato:  13-02-2018 15:13

Skrev sundhedsstyrelsen at katte, kunne smittes med fugleinfluenza, derfor måtte man ikke mere fodre vilde katte! (Den åd de så efterfølgende i sig. Jeg syntes, det lød meget mærkeligt, at man skulle overlade vilde katte til sultedøden- eller værre: De åd syge fugle).

 

Men det er da også dybt uansvarligt, at folk lader deres høns gå løse rundt. Når der er smittefare!

 

Men alt dette har intet, end mindre, med kværke at gøre. ;-)


Mvh

Tine

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider