Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Dumpet køreprøve(r)
Forfatter: 
Dato:  21-12-2017 16:31

Hej alle sammen! Jeg er en pige på 17 år, og var d 15. december 2017 oppe til min 3. køreprøve :( Tre af mine veninder der startede kørekort efter mig, har i mellemtiden alle tre bestået deres køreprøver, to af dem anden gang og den sidte første gang.

 

Jeg har en dårlig vane med at dunke mig selv oveni hovedet, og overbevise mig selv om, at det er fordi jeg ikke kan finde ud af det så.. men det der er med denne situation er, at selv min kørelærer er frustreret over hvordan jeg kan være dumpet 3 gange, da hun siger "jeg kan seriøst ikke lære dig mere, du køre jo til perfektion når du kører med mig" og den ene gang spurgte hun endda den sagkyndig om "var det bare det" da han forklarede, hvorfor han havde dumpet mig.

 

Okay til den første køreprøve som var d 1. december 2017, dumpede jeg fordi jeg udemærket godt ved, at jeg lavede en mega dum fejl, hvilket var; jeg skulle svinge til højre i et lyskryds, hvor jeg kunne se at drejebanen var fyldt op, samtidig med, at den var meget kort, så det første jeg gør er at gå i panik, fordi jeg ikke kunne være der, jeg er så så heldig at det bliver grønt før jeg når banen og der er plads, jeg får så bare ikke sat i 2. gear og kommer ned på 20, så er knap 2 meter fra hællen i midten og køresagkyndig træder på bremsen.

 

Til den anden køreprøve som var d 6. december 2017, dumpede jeg på at jeg på motervejen havde holdt for lidt afstand til en lastbil, og at jeg da jeg skulle lave en parallelparkering om, havde glemt at orientere mig, således at den sagkyndige ikke var i tvivl.

 

og til den trejde køreprøve som var d 15. december 2017, dumpede jeg på at jeg i en 2-sporet rundkørsel ikke kunne foretage mit vognbaneskift, fordi der var en bil på siden af mig, da den så var væk og jeg orienterede mig og blinkede ud, kom der en bil med fuld knald på op på siden af mig, og jeg gik i panik, og stoppede ud for den afkørsel som jeg skulle af ved(hvilket var dumt), og den sidte ting var at jeg kun var oppe på 95 da jeg nåede motervejen...

køresagkyndig til denne prøve var rigtig ubehagelig, og havde på vej ned på motervejen bedt mig om bare at give den noget gas, troede ikke de måtte rette på en på den måde under kørslen, hvis man ikke var til direkte fare for andre billister. Min kørelærer havde så sagt til mig da jeg kom tilbage, at hun godt viste at den ikke ville gå med ham, fordi han var strid og i forvejen havde fået mange klager, da han ofte forstyrrer sine elever under kørselen, hvilket han også gjorde ved mig.

 

håber der er andre end mig derude, der har haft lige så ubehagelige oplevelser med deres køreprøver som jeg har... jeg har ærlig talt, været så tæt på bare og sige F*** det og ville give op, men har heldigvis mange støttende mennesker omkring mig inkl. min kørelærer.

 

(langt indlæg i know, men håber der er nogen der vil dele deres oplevelser med, en 17-årig der bare har ramt et sort hul ved de sagkyndige i Aabenraa kommune)

 

min 4. køreprøve er så d 27. december og kryder alt hvad jeg har, for ikke at skulle igenne der her helvede igen igen igen igen igen.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 tjaøhm
Forfatter: 
Dato:  21-12-2017 20:38

Først og fremmest: øv for dig, at det ikke er gået endnu.

 

Dernæst: Du skriver i 2 ud af 3 prøver, at du i visse situationer har "panikket". Jeg tænker umiddelbart at det er en helt fair grund at blive dumpet på, hvis man på noget tidspunkt panikker - panik og bilkørsel hænger ikke sammen.

DERMED SLET IKKE SAGT at du ikke ville kunne køre fint under normale omstændigheder - nu har du bare gjort den erfaring, at køreprøver kan presse dig til at reagere panisk (sådan er vi jo rigtig mange, der har det).

 

Hvis det kan trøste dig, havde jeg det selv på samme måde - dumpede første køreprøve og var ekstremt nervøs anden gang, men fik verdens sødeste prøvesagkyndige og han hjalp mig heldigvis igennem :-) Jeg kender desuden andre, der har været så nervøse, at de nærmest bare er stivnet og ingenting har kunnet og bare har måttet sige fra. De fik altså alligevel kørekortet til sidst, det krævede bare flere gange end andre. Tror ikke det siger noget om deres kørsel :-) Nogle har det bare sværere med den slags end andre, men vi klarer det nok :-)

 


PAAtvaers

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Svar til Paatvaers
Forfatter: 
Dato:  21-12-2017 21:38

Jeg ved ikke om panik er det rigtige ord og bruge nu hvor jeg tænker over det... til den første prøve ja.. der panikkede jeg, fordi jeg også forinden var gået i stå 2 gange, og prøvesagkyndige var iskold og helt stille. Men i rundkørselsituationen var jeg nok bare mere overrasket fordi en anden bilist kørte så uansvarligt og jeg ikke kunne gennemføre det jeg skulle, og min kørelærer ikke havde forklaret mig hvad jeg skulle gøre, hvis jeg ville havne i en sådan situation.

 

Nej, panik er IKKE godt i sammenhæng med trafikken og synes heller ikke at det har været nogle dårlige grundlag de har haft for at dumpe mig, men det hjælper heller ikke på det, at den køresagkyndige giver en ubehagelig stemning i hele bilen ?

 

Det skal så siges at jeg har haft en ny køresagkyndig til hver prøve.. og den ene havde ikke engang kigget på min papirer før.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift..
Forfatter: 
Dato:  22-12-2017 06:28

Som tidligere nævnt, så har panik og bilkørsel intet at gøre sammen, og for mig lyder det simpelthen som om at du mangler "det store overblik" imens du kører.. Det vigtige er at kunne "tage afstand fra" at det er en sagkyndig, med ens kortsigtede fremtid som bilist i hænderne", der sidder ved siden af, og så slappe af, og koncentrere sig om kørslen, og ikke om hvorvidt den sagkyndige er for stille eller snakker for meget, og så bare gøre det, man har lært.. Andre, der kører hasarderet kommer man til at møde senere, uanset hvad, men at det så lige sker til kørepøven er jo bare ærgerligt..

Nogle får også hjertebanken eller bliver nervøse, så snart de møder en politibil i trafikken, også selvom de intet har gjort..

Der er ikke andet for end at prøve igen..

 

Og en helt anden ting.. JEG synes at man skal lade være med at "skyde skylden" på den sagkyndige, uanset om andre kalder dem strenge eller ej, for så HAR man allerede en forudindtaget mening om dem, allerede inden kørslen starter, og så ER man ladet op med bekymring, og har dermed en endnu større chance for at fejle undervejs. ;)

 

Uanst hvad, så tag det stille og roligt næste gang, og lad være med at forestille dig at den sagkyndige er en ond trold, der bare leder efter en grund til at dumpe dig.. Tænk på at det bare er en passager som du har med, og held og lykke.. Det skal nok gå!. :D

 

God jul. :)

 

Mvh.


Michael

GO FOR IT!!



3
0
Svar på denne tråd
 
 Køreprøver
Forfatter: 
Dato:  22-12-2017 06:59

Ud fra hvad du skriver syntes jeg at det giver fint mening at du er dumpet. Dermed ikke sagt at det ikke er super træls. Og at når du først er ovre køreprøven sagtens kan køre bil.

 

men jeg syntes ikke helt at du kan give de køresagkyndige skylden. Jeg havde selv en rigtig ubehagelig køresagkyndig til min den første køreprøve men bestod alligevel.

Min anden køreprøve (trailer) var meget sjovere selvom jeg var brand nervøs. Han var super god ham jeg havde og han snakkede om hest med mig osv for at då mig til at slappe af. Jeg er dog meget stresset og forstår ikke at få bakket om hjørne som jeg skal før 3. Gang. - Til køretimerne har den lagt perfekt hver gang :)

Havde jeg ikke fået den rundt 3. Gang så havde min køresagkyndige intet kunne høre uanset hvor behagelig han var. Der er retningslinjer de skal bedømme på. Det lykkedes dog og jeg bestod også den køreprøve.

 

men ik giv op. Bliv ved med at prøve. En dag skal det nok lykkedes for dig. Evt tag en køretime mere og så tag alle de situationer hvor du ved at du har det med at panikke :D


Følg Bette og Jeg på www.facebook.com/Showhesten?fref=ts :D

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 17 år........
Forfatter: 
Dato:  22-12-2017 08:38

Det er super ærgerligt for dig og ønsker dig held og lykke med køreprøven d. 27/12

Når det så er sagt....så er 17 år altså også tidligt at sidde bag rattet, og jo, jeg ved godt, at der skal være en voksen over 30 år med dig osv osv indtil du fylder 18...men måske du bare mentalt ikke er klar endnu.


Hesteejendom på Østfyn sælges.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmm...
Forfatter: 
Dato:  22-12-2017 08:42

Jeg bestod med nød og næppe, som jeg forstod det på køresagkyndig.

 

De åbenlyse fejl jeg kan huske, var én gang, da jeg kørte frem mod et kryds med fårligt udsyn, og jeg klagende sagde: "Årh, jeg kan ikke se noget," I ved, sådan det-er-svært-at-se-noget-her-med- mindre-man-kører-ret-langt-frem-her- agtigt. Da jeg så alligevel kørte frem (efter at have orienteret mig ordenligt!), sagde sagkyndige: "Du kører da vel ikke frem, uden at have set dig for?"
- Nej, nej, selvfølgelig ikke!!

 

Anden gang var jeg vistnok lige ved at gå i stå i en lille rundkørsel, fordi jeg kørte i lidt for højt gear; den ku' vist godt have tålt, at komme ned i 2. Måske gik jeg faktisk i stå... det kan jeg ikke huske... (Fortræng det møg!!! )

 

Det lød som om på sagkyndige, at han kun allernådigst lod mig bestå

 

Min kørelærer advarede mig på forhånd om, at han var lidt den forhadte sagkyndige, fordi han var så streng.

 

Et par opmuntrende ord herfra: Man bliver skidenervøs til køreprøve, og det er svært at gøre noget ved, men måske kan du begynde at meditere eller gøre noget, for at få styr på dine nerver?

Du KAN godt køre bil! Guderne skal vide, at skulle jeg op til køreprøve i dag, ville jeg også være ved at skide grønne grise!

Og skulle jeg have taget kørekort i en storby, ville jeg muligvis aldrig have bestået Jeg HADER at køre i storbyer!

 

Jeg hepper på dig!


Bissen

Forgive yourself for not knowing what you didn't know until you learned it

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er svært...
Forfatter: 
Dato:  22-12-2017 09:11

... ikke at være nervøs til en køreprøve.

Men du må ikke gå i panik - eller blive så forskrækket at du gør dumme ting.

Du har allerede fået gode råd fra de andre - så frem for at gentage, vil jeg fortælle om mine to køreprøver - hvor jeg bestod trods fejl.

Den første var til almindeligt kørekort - og jeg var også RET nervøs.

Lige da vi havde forladt politistationen bemærkede jeg at der var en lampe der lyste med at der var en åben dør et sted. Så jeg sagde til motorsagkyndig at jeg gerne ville holde ind et sted og tjekke, men ikke kendte området - om han kunne vise mig et sikkert sted. Det fik vi så gjort - og da vi kørte ud igen, sagde han lige så stille "der tjente du nogle gode point på at holde hovedet koldt". Jeg blev så befippet at jeg var ved at køre over for rødt - to gange... (men gjorde det dog ikke, han fik bare et par hårde opbremsninger).

Ud over det, har jeg jo hørt at hvis motorsagkyndig føler at han skal bremse - så er man dumpet!!

Jeg kørte frem i et venstresving - efter at have orienteret mig. En anden billist foretog en voldsomt hassarderet manøvre, så jeg stod på bremsen - og det gjorde motorsagkyndig også. Han sagde ikke noget - men guidede mig tilbage til politistationen lige efter.

Da vi kom retur sagde han direkte at "hvis jeg føler jeg skal bremse er du egentlig dumpet. Men HVIS jeg havde kørt turen alene, havde jeg holdt og udvekslet forsikringsoplysninger med den kælling nu. Du har F**** hurtige reaktionsevner! Tillykke med kortet"

Så den gik - trods fejl!

Min anden køreprøve var for at få trailerkort.

Igen var jeg ikke fejlfri - jeg lavede en TEMMELIG mærkelig manøvre i en 2 sporet rundkørsel - hvor der heldigvis ikke var andre end mig. Og jeg vidste det, i det øjeblik jeg gjorde det. Så jeg sagde det selv "Ups, det var vist et lidt kækt vognbaneskift".

Han svarede bare: "JA - men så længe du selv ved det...."

Og jeg bestod!!

Så begge gange bestået - delvist på at IKKE gå i panik.

Når jeg kan, kan du også - så husk, fokus, ro i maven - og HVIS du laver småfejl (som du ved at motorsagkyndig ikke kan undgå at bemærke) så skader det ikke at anerkende at "hov, der kunne jeg have gjort det bedre"


£isbeth & Baloo


Se en trec forhindringsbane fra sadlen

Kom og vær med!!

2
0
Svar på denne tråd
 
 Svar til Bissen
Forfatter: 
Dato:  22-12-2017 09:53

Tusind tak for de opmundtrende ord, og til alle jer andre... tror jeg har forstået at panik og bilkørsel ikke er en god kombi, og deet hjælper ikke på selvværdet at få og vide "det var da klart du dumpede" siger heller ikke at jeg skulle have bestået og ser også hvorfor jeg dumpede.. de ting der undrer mig er blot, at de dage hvor jeg har været oppe, har der jo selvfølgelig været flere oppe, og de har alle sammen dumpet. Men de tre dage hvor mine tre veninder var oppe, var det alle undtagens 1 eller 2 der bestod... så i kan vel alle se, hvorfor jeg tænker at de må have en eller anden form for dumpeprocent. Men jeg giver ikke den køresagkyndige skylden, fordi selvfølgelig kan de ikke dumpe en elev, hvis der ikke er nok grundlag for det.

 

mvh.

0
2
Svar på denne tråd
 
 Svar til Lisbeth og Baloo
Forfatter: 
Dato:  22-12-2017 09:57

Haha ja det lyder som om du har haft en sød køresagkyndig, det kan være jeg bare skal glemme at lukke min dør ordenligt næste gang, og så se om det også giver mig point ?

 

mvh.

0
1
Svar på denne tråd
 
 Køreprøver...
Forfatter: 
Dato:  22-12-2017 16:06

...er ikke altid såååå sjove - men på den anden side, så er de der jo af en grund

 

Æv at dumpe - uanset at det er fuldt berettiget, så er det jo altid træls at stå i situationen, og især når man kan se at "alle andre" kan bestå

 

Fortvivl nu ikke - du skal nok bestå! MEN - gør dig selv en MONSTER tjeneste og få taget nogle flere timer inden du går op igen. Både så du kan blive presset lidt af kørerlæreren, og så du kan få lidt ro på nerverne igen. Det koster selvfølgelig lidt - men det er trods alt bedre end at gå helt ned med flaget + du bliver en bedre (og mere sikker) billist.

 

Jeg kører ca 250 km dagligt til og fra arbejde - og tro mig - der er ikke EN ENESTE dag hvor jeg ikke oplever at folk gør virkelig mærkelige ting i trafikken - så bare fordi du får kortet, slipper du ikke for tosserne

 

Pøj pøj med det!

 

Trine (Faxa)


2
0
Svar på denne tråd
 
 Køre prøv suk suk..
Forfatter: 
Dato:  23-12-2017 16:22

Ja det er ikke spor sjovt at dumpe, men det lyder lidt som om du bliver lidt for nervøs og ikke kan nå at reagere korrekt i trafikken, grundet manglende "rutine". Hellere dumpe og så få nogle flere køretimer, end at sende dig ud i trafikken på egen hånd, når du nemt mister overblikket.

 

Håber din kørelærer, har sat dig på en masse ekstra køretimer, så du får en del mere "rutine" og overblik i din kørsel, inden du skal op igen den 27.


 


IMC nu med ny PROP.

 

 

 

 

 

 

 

.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hmm....
Forfatter: 
Dato:  24-12-2017 04:07

Nervøse billister, gør det farligt for andre, så det lyder som om det rigtigt vurderet.

Når man er til køreprøve, ska man gerne køre som en erfaren billist (det ved jeg godt man typsik ikke er)

Samtid ka du ikke sammenligne dig med dine veninder, det er ikke sikkert du er helt klar endnu.

Kørelære, eller motorsagkyndig, burde ikke ha den store forskel.

 

Jeg har selv været til nogle forskellige køreprøver.

Den værste var B/erhverv, hvor det er en dobbelt time og man ska finde adresser via et helt gammeldags kort.

Det var jeg ikke så go til :)

 


HorsePhotoHolic

 


Du må stå inde for det du får ud af livet,
for der er ingen som går ud af livet i live

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nervøs
Forfatter: 
Dato:  27-12-2017 16:19

Som du beskriver det, lyder det også som en noget nervørs kørsel. Men om du er nervøs, fordi du kører bil eller fordi du er til køreprøve, det er nok det interessante. Nu ramte vi den 27 - hvordan gik det så?


Vh. Casper

0
0
Svar på denne tråd
 
 khfoisd
Forfatter: 
Dato:  30-12-2017 23:55

tænk hvis den motorsagkyndige lod dig bestå når du handler i panik i situationer... så kunne du faktisk risikere at lave en ulykke hvor du selv eller andre kom tilskade. det ville jo værer frygteligt. den motorsagkyndige har ikke en dumpeprocent han skal overholde, nogle dage er bare sådan at alle består nogle dage dumper næsten alle sikkert og sådan kan det svinge. hellere at de dumper en elev hvis denne ikke kører korrekt end at de lader dem bestå bare for at få en fin procent der bestod :)

 

du skal nok få dit kørerkort, måske du bare mangler nogle flere timer med andre end den kørelære du er vant til at kører med.


Lækker 5 års islænder hingst sælges, i topform og klar til stævner/kåring skriv for mere info og billeder.

 

guidede ture på egen hest gives i Dollerup bakker, Guldborgland, Stendal plantage skriv pb ...

1
0
Svar på denne tråd
 
 tjaøhm
Forfatter: 
Dato:  31-12-2017 10:30

Kære trådstarter - det var bestemt ikke min mening at gøre dig mere ked af det eller nervøs, og det tror jeg heller ikke, nogen andre i tråden havde til sinde. Vi hepper selvfølgelig på dig :-)

 

At vi giver prøvesagkyndige ret er for mit vedkommende slet ikke en kritik af dig. Vi har alle været der, og vi ved, at det er frustrerende - der skal ikke så meget til, før man som helt ny bilist bliver hylet ud af den, så selvfølgelig er du lovligt undskyldt :-)

 

Jeg håber, du har fået dit kørekort nu, og hvis ikke, håber jeg, at du hænger i. Du skal nok klare det! :-)

 

Jeg havde et rigtig dårligt forløb, da jeg skulle lære at køre bil. Jeg følte mig ret nervøs, og min kørelærer var altid enormt ubehagelig. Han sad konsekvent og råbte og skældte mig ud hele vejen. Han var under meget pres på privatfronten med alvorlig sygdom i familien, hvilket selvfølgelig var synd for ham og nok årsagen til hans adfærd (min søster havde også lært at køre hos ham nogle år forinden, og der havde han været sød og rar), men det gik jo ud over mig.

Så jeg havde faktisk ret svært ved at lære at køre bil - fordi jeg konstant befandt mig dårligt til køretimerne. Jeg klarede køreprøven, men jeg var noget udsikker i trafikken efterfølgende og tog nogle dumme valg.

Jeg tænker, at din køreprøveangst kan sammenlignes lidt med, hvordan jeg havde det med bilkørsel efter jeg fik kortet. Mit bedste råd er: tag det roligt og TÆNK, før du gør noget som helst i trafikken! Det har virkelig hjulpet mig til at blive mere afslappet. Man kan hurtigt komme til at føle sig til gene i trafikken og vil gerne hurtigt ud af vagten, så det er virkelig nødvendigt at give sig selv lov til at trække vejret og overveje situationen, før man træffer en beslutning. Det er bedre at blive dyttet af, af en utålmodig bilist end at gøre noget overilet :-)

 

Håber du kan bruge rådet til køreprøven (og i fremtiden) - og hvis du har fået kortet nu, så tillykke! :-D

 


PAAtvaers

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Du skal også huske
Forfatter: 
Dato:  04-01-2018 19:27

At selvom du får pappet, så er du ingen god bilist pr automatik. Det tager altså nogle år at blive en god rutineret bilist. Øv alt det, du ikke er sikker i på øde steder. Som at bakke med en trailer/paralelparkering. Øvelse gør mester!

 

Min søster dumpede to gange, den anden gang fordi, hun kørte for hurtigt på motorvejen, det var frostvejr og der var saltet, men.

I øvrigt var hun en afgyseligt nervøs bilist i flere år. Jeg brød mig ikke så meget om, at køre med hende. Men JEG kommenterer aldrig folks kørsel, selvom jeg godt kan sidde og "bremse" med en fod i gulvet. Eller knuge sikkerhedsselen. ;-)

 

Pøj pøj med det!


Mvh

Tine

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider