Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Tungen over bid
Forfatter: 
Dato:  24-10-2017 16:37

Min hest ligge konsekvent tungen over sit bid - hele tiden. Jeg har haft ham i et år, og tror han har gjort det mange år (kan se han har en gammel skade på tungen og tænker det kan være den oprindelige årsag til han startede)
Jeg prøver nu at ride med en hannoveransk trense, bare for at prøve noget andet end han er vant til, har også prøvet lidt forkellige bid, men det hjælper ikke.
Er der nogen der har prøvet det samme, men hvor der rent faktisk er lykkes at få hesten til at ligge tungen normalt?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Der kan jo..
Forfatter: 
Dato:  24-10-2017 17:19

være mange årsager til at de ikke bryder sig om at ha' tungen under biddet, så ved ikke om det er det samme, jeg har prøvet...

 

Men jeg har haft en enkelt hest, der gjorde det; min daværende underviser kom med diverse forslag, primært nogle jeg absolut ikke ville ha' accepteret i dag.

 

Det her ligger ca. 30 år tilbage, og der var langt fra den samme fokus på bidtilpasning, som i dag - var længden passende, så passede biddet også...

Det gik dog til sidst op for for, at han faktisk dårligt kunne ha' både den og biddet i munden - når næsebåndet var spændt, bulede tungen faktisk ud mellem tænderne.

 

Bedre sent end aldrig - skiftede til et helt tyndt bid, pillede det nederste næsebånd af, og hesten beholdt tungen under biddet, nærmest fra den ene dag til den anden...

 

Dorte

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tyndt bid
Forfatter: 
Dato:  24-10-2017 17:42

Hej Dorte

Har faktisk overvejet et helt tyndt bid! Det tror jeg at jeg vil prøve så!!

Mange tak for dit besyv,

Line

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bid med tungefrihed?
Forfatter: 
Dato:  26-10-2017 15:01

Hvis din hest har en gammel skade på tungen kan det jo være, han bare slet ikke bryder sig om pres på tungen, måske gør det simpelthen ondt.

 

Prøv et bid med tungefrihed, f.eks. et Myler MB33, som du også gerne må ride stævner med. Derudover findes der andre bid med tungefrihed, f.eks. Stübben Danish Guard, Bombers Happy Tongue, Sprenger KK Correction og Schooling Bit eller Reinsmanns Rocking S, som også fås med tungefrihed. Vil du løfte biddet endnu mere fri af tungen, kan du finde et bid med ophæng - hooks eller baucher.

 

En kombi af et tyndere bid med tungefrihed, f.eks. Myler MB33 samt et hannoveransk næsebånd var ikke nogen dum idé!


 


Nu med

* Smukkedukken Grenanda *

 

 

Tidligere med

* Dakar Knudsgaard * Hidalgo * Lenzicco * Enzo * Palatino * Indian Kapella *

0
0
Svar på denne tråd
 
 Prøver MB33
Forfatter: 
Dato:  26-10-2017 15:09

Tak for rådet. Jeg har lige skrevet til en forhandler af mylerbid MB33 lød anbefalingen;) så nu prøver jeg det. HÅBeR sådan det lykkes :)

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider