Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Bøder for hestepærer på veje?
Forfatter: 
Dato:  29-09-2017 15:11
Indsat fra nyheden Bøder for hestepærer på veje?:

Heste på offentlige veje udgør en trafikmæssig udfordring og en sikkerhedsrisiko for særligt de bløde trafikanter, men nu blusser debatten om heste på vejene op i Storbritannien fra et helt andet perspektiv. Et biludlejningsfirma foreslår nemlig at der skal indføres bøder på hestelorte på offentlige veje, da firmaet hævder de forårsager kaotiske tilstande

 

Heste på offentlige veje

Engang var hesten kongen af vejen og transporterede mennesker og varer til og fra deres destinationer. I da er heste ikke sikre på vejene, ryttere føler sig ikke trygge og der bliver ikke taget de nødvendige hensyn til disse levende dyr i trafikken, og for de fleste er det mere af nød end fornøjelse, når man bevæger sig på hesteryg ud i trafikken.

 

Skønt mange bilister er søde til at udviser hensyn til de firbenede, og sætter farten behørigt ned og lister udenom, er der også bilister der bliver provokerede over hestes blotte tilstedeværelse på vejene, og bevidst t skaber farlige situationer for de bløde trafikanter i kraft af deres irritation. Det har der desværre været flere tilfælde af på det seneste også i Danmark, med meget kedelige konsekvenser for både heste og ryttere. Når det er sagt er loven således indrettet, at bilister og andre motorkøretøjer altid skal køre efter forholdene, og derfor også tage hensyn til de bløde trafikanter og det betyder altså også heste - også selvom de har for vane at efterlade klatter på vejene.

Bøder for hestepærer

Problemet med heste og hesteefterladenskaber på vejene er kendt og omdiskuteret også i mange andre lande. I Storbritannien, er debatten igen i den seneste uge blusset op igen, efter at et biludlejningsfirma ifølge det britiske magasin Horse & Hound, har krævet at ryttere skal betale bøder for at efterlade hestepærer på offentlige veje.

 

Det britiske biludlejningsfirma har sat debatten i gang, ved at foreslå at ryttere skal bøde for at efterlade hestepærer på offentlige veje da det forårsager gener og farlige situationer i ddet offentlige rum. I en offentlig erklæring, der blev offentliggjort d. 19. september 2017, fremsatte ValueHire.co.uk, synspunktet at: "store bunker hestemøg, der er efterladt på offentlige veje, kan forårsage kaos for bilister."

 

Virksomheden henviser til, at hundeejere, der ikke rydder op efter deres firbenede venner er underlagt bøder, og at det samme princip også burde være gældende for ryttere og hesteejere.
[[outstream]]

 

Til fare for trafikken

Talsmand Susan Jones siger: "Heste kan efterlade en ekstraordinær mængde rod på vejene sammenlignet med hunde, så hvorfor skulle de være fritaget for bøder?" Og talsmanden fortsætter " ikke alene skal biler køre rundt og igennem dette rod, men også alle andre, der bruger vejen, skal cykle eller gå i det - det er virkelig farligt! En bøde ville i det mindste bidrage til at betale for de ekstra omkostninger til myndighederne for at rydde op efter hestens efterladenskaber, hvilket er særligt vigtigt i en tid med hårde nedskæringer."

 

Undersøgelse af holdningerne til hestepærer på vejene

Biludlejningsfirmaet har åbenbart gennemført en rundspørgeundersøgelse idet de oplyser at 76% af de adspurgte i en undersøgelse om emnet svarede, at: "Hestens efterladenskaber er ejerens ansvar, og ideen med bøder til dem, der ikke rydder op efter deres hest, er god". Man kan så spekulere på om de adspurgte udgør biludlejningsfirmaets egne kunder, eller er repræsentative for befolkningen, hvilket ikke fremgår af de britiske medier.

 

Hvordan skal det kunne effektueres?

På spørgsmålet til talsmanden fra biludlejningsfirmaet om hvordan de så lige forestiller sig, at rytterne skal rydde op efter sig, lyder svaret meget konstruktivt: "Vi kommer ikke med forslag til det, det er op til individet!". Da det under alle omstændigheder gælder at bilister skal køre efter forholdene, så kan man jo tænke lidt over det!

 

De fleste kan sikkert let forestille sig, det kaos de kan opstå, såfremt hesteejere og ryttere skulle kunne efterleve en sådan regel og sikre sig mod hestepærer på vejene, eller sørge for at de bliver samlet op. Det er ikke vanskeligt at forestille sig temmelig groteske situationer med heste og ryttere på vejene.

 

Ægte kaos tilstande på vejene

Det er naturligvis forståeligt, at hestepærer på veje kan være både irreterende og generende, men udgør de en reel risiko, og skaber de kaos? Hvis det er tilfældet, hvad skal der så til for at hindre hestepærer på vejene?

 

Vil hesteejere skulle montere et opsamlingsaggregat på bagenden af hesten for at fange evt. hestepærer i farten, når de bevæger sig ud på vejene, ligesom heste foran vogne ofte har det?

 

Eller forestil jer situationen hver gang en hest skal klatte, hvor det vil kræve at rytteren skal stige ned fra hesten og rende rundt på vejen med en pose i den ene hånd og hesten i den anden, for at rydde op efter sig på den tilsmudsede vej. Hvilket potentielt kaos vil det kunne forårsage på vejene?

 

Indtægter versus udgifter

Om biludlejningsfirmaet har overvejet, hvorledes bødeforelæg skal kunne inddrives, og hvilke ressourcer det vil kræve af politiet eller offentlige myndigheder at håndhæve en sådan regel, fremgår heller ikke af erklæringen eller udlejningsvirksomhedens udtalelser. Men mon ikke det er tænkeligt, at det vil kræve flere ressourcer at håndhæve reglerne, og afbøde evt. følgesituationer af et sådant lovindgreb, end de indtægter der der evt vil kunne komme ind fra hestelortebøder? Dette er måske lige en tanke værd?

 

Vi lader billedet stå et øjeblik!

 

Billede

 

Biludlejningsfirma skaber debat i Storbritannien og foreslår bøder for hestes efterladenskaber på veje. det har skabt voldsom debat i Storbritannien (Arkivfoto)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pærer på vejene?..
Forfatter: 
Dato:  30-09-2017 08:24

Denne "problemstilling" har jeg faktisk et ret splittet forhold til, da jeg sagtens kan se det besværlige i at skulle stå af og enten samle op, eller sparke ind til siden, men samtidig kan jeg også SAGTENS se det irriterende i pærer midt på vejen, da jeg selv, for det første, kører veteranbil, som jeg KUN tager ud i godt vejr, netop fordi jeg ikke vil have den svinet unødigt til, hvilket den jo absolut vil blive, hvis man kører igennem et bjerg af pærer, og ligeledes kører jeg på motorcykel, og denne vil NEMT blive ret ustabil, hvis man kører over en bunke pærer, og dermed vil pærerne jo udgøre en sikkerhedsrisiko. (Sanne for cyklisters stabilitet) :/

 

Omvendt, så vil det jo nok blive temmelig besværligt at håndhæve, da der jo ikke står afsender på sådan en bunke pærer, så hvad kan man finde på?..

Mange er jo fløjtende ligeglade med at pærer kan genere andre, men én ting er udseendet, men hvad så når man får blandet noget sikkerhedsmæssigt ind i det?..

Vil man kunne være ligeglad på samme måde, hvis nu feks. en motorcyklist kører galt i en bunke pærer, man selv ved, man er skyld i?.

 

Mvh..

 


Michael

GO FOR IT!!



0
0
Svar på denne tråd
 
 Høflighed versus fare
Forfatter: 
Dato:  30-09-2017 23:01
Jeg tænker på det at fjerne hestepærer som en høflighedsting.
Det er noget man kan gøre fordi det er det rigtigste at gøre i mange situationer og fordi vi gerne vil have et godt image.

At påstå at hestepærer er til fare, svarer til at sige det er farligt, hvis bonden kører forbi og taber en klump lerjord på asfalt. Eller at det er farligt, hvis rabatten slås, for det kan jo give afslåede strå på kørebanen?

Der kan måske opstå situationer, hvor hestepærer kan udløse ulempe, men hvis bagatel grænsen sættes der, hvad skal vi så også udelukke? Beskidte hjul?

Hvor slemt er det reelt, hvis der lægger hestepærer på vejen?
Og hvor tit sker det?
Hvor stort er problemet overhovedet?

Er der ikke en bagatel grænse for, hvad vi skal regulere ved lov versus hvad vi ses skal tage stilling til?
Det mener jeg der er.


Jeg følger alligevel sund fornuft frem for regler, så den regel har meget lille effekt på et lille problem.
6
0
Svar på denne tråd
 
 pærer på vejen
Forfatter: 
Dato:  01-10-2017 18:53

Enig med ovenstående - Hvis hestepærer skaber så stor fare for andre trafikanter, så skal vi vist i samme omgang fforbyde traktorer at køre på vejene, for her i området resulterer det i væsentligt mere skidt på vejene end heste gør.

Og nej, jeg begynder ikke at kravle af hesten og prøve med en hånd at holde kræet i rabatten, mens jeg med den anden forsøger at samle en pære op - jeg mindes, at en bruger herinde for år tilbage skrev en ret sjov historie om netop det der med at tage på tur med hest, skovl, affaldsposer osv.



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Landmænd og entreprenører
Forfatter: 
Dato:  01-10-2017 19:33

 

må ikke efterlade noget på vejene der er til fare for andre; og det de efterlader skal være fjernet inden mørkets frembrud. Jeg har aldrig set det håndhævet når det ikke har været efterlevet (heller ikke efter sporbare uheld).

 

På den anden side: Når I som er generet af det ikke engang kender til den del af loven når den er i jeres favør, hvorfor så overhovedet bekymre sig om hestepærer?

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  01-10-2017 20:28

Noget helt andet er det praktiske aspekt: Nogle af os rider altså halvhøje heste. Jeg kommer sgu ikke op på 175 cm uden en opstigningsblok. Jeg vil heller ikke, det træk der kommer hvis jeg skal op fra jorden er ikke okay at udsætte dens ryg for.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Praktiske aspekt
Forfatter: 
Dato:  03-10-2017 06:35

Ang det praktiske aspekt, så er det jo ikke omgivelsernes "skyld" at du rider på en hest du ikke kan komme op på, det fritager dig vel ikke for ansvaret?

 

Det svarer til at jeg ikke samle hunde-høm op fordi min skade i lænden gør jeg til tider har meget svært ved at bukke mig? Det er da MIT ansvar at rydde op efter mig, min familie (lærer mine børn det samme) og mine dyr i de situationer, hvor det er nødvendigt.

 

Det er da træls at blive begrænset, men ikke fair at begrænse andre. Jeg har mere end en gang se relativt farlige situationer med pærer, eller andet møg på vej og cykelsti - primært på cykelstier kan det være svært at undgå pærerne og de kan være noget glatte, ligesom undvigemanøvrer for motorcyklister og cyklister kan udløse farlige situationer.

 

Når det er sagt, så har jeg en fornemmelse af at pærer fra hesten forsvinder noget hurtigere end det hunden laver, ligesom det jo koncentreres andre steder oftest lidt uden for byerne :), men jeg synes alligevel at har man ikke muligheden for at samle op, der hvor det er til gene, så bør man finde alternative ruter.

 

Jeg ville så aldrig se skævt til en bunke pærer på skovstier, grusstier, osv. nok heller ikke mindre befærdede veje, men tænker også det har noget med mængden at gøre, og hvor generende det er for andre og ikke mindst hvor farlige situationer det udløser.

 

En helt tredje ting så er at det bliver svært at effektuere et bødesystem, lige nu ser jeg dagligt endnu farligere manøvrer og lovovertrædelser i trafikken, hvor politiet ikke har ressourcer til at gribe ind, så tænker at en pære på vejen bliver prioriteret ned.

 

Så et eller andet sted skal man jo have så meget respekt for andre at man ikke generer andre med de valg man tager, om det er at have hest, hund, motorcykler, biler eller blot børn :D

 


Med venlig hilsen

Karen

 

Tilbyder international Negle uddannelse og Negle kurser i kunstige negle og nailart, samt salg af produkter til kunstige negle og pleje af naturneglen.

 

http://www.magnail.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det med landmændene
Forfatter: 
Dato:  03-10-2017 17:56

Eller maskinførerne eksisterer ikke i virkeligheden- hvis det nogensinde har gjort det?!

 

Her kan man køre i tabte løg, porrer- men sjældent en halmballe (De taber aldrig bigballer).

Det er bare mudder, og det er altså ikke supersjovt at køre i, når det regner og leret bliver glat og fedtet.. Fjerne det? HA HA HA (ruller rundt af grin), det kan godt være de skal, men jeg har til gode at se det.

 

Mvh

Tine


Mvh

Tine

0
0
Svar på denne tråd
 
 cykelstier?
Forfatter: 
Dato:  03-10-2017 22:22

Hestepærer på cykelsstier er vel allerede sådan indirekte forbudt, taget i betragtning, at man ikke må ride der



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift..
Forfatter: 
Dato:  04-10-2017 07:49

Ok.. Man kan jo så konstatere at fordi "andre" (landmænd, entreprenører osv.), ikke er så gode til at rydde op efter sig, ja så behøver man ihvertfald heller ikke selv at gøre det, bare for at tage hensyn. Sjovt, for det plejer jo at være MEGET vigtigt at folk tager hensyn til feks. heste og ryttere i trafikken, og ofte også mere end der står beskrevet i færdselsloven ang. hastighed osv.. Det er det naturligvis også, men gensidig hensynstagen er fint. ;)

 

Og jeg "påstår" ikke at det kan være farligt at møde uforudsete ting på vejen på motorcykel.. Det er ganske simpelt et faktum, da disse ret nemt kan komme helt ud af kurs ved møde med ting, der intet har at gøre på vejen.. Ja, man skal køre efter forholdende, og være klar på uforudsete ting, og her er vi så tilbage ved hensynet til andre, da man jo kan eliminere andres risiko for at møde disse uforudsete ting, ved at rydde op efter sig selv, hvdenten det er en traktor, hest, lastbil eller whatever.. Igen, det handler om hensyn, intet andet.. Heldigvis rider langt de fleste jo i selve rabatten, (jeg gør ihvertfald), og her er der jo som regel ingen der kører alligevel. :) )

 

Herude hvor vi bor, er landmændende som regel RET flinke til at rydde op efter sig, når de har griset på vejene, i forbindelse med udkørsel af gylle og lign. :)

 

Mvh. :)

 


Michael

GO FOR IT!!



1
0
Svar på denne tråd
 
 hvorfor ikke?
Forfatter: 
Dato:  04-10-2017 11:31

Hvorfor ikke lære hesten at vende røven ind i græsrabatten når den skal af med noget, det har jeg da gjort ved den ene jeg rider (den anden skal også lære det). Selvfølgelig smutter det en gang imellem, men nu lander ca 90% af min hests gødnig i græsrabatten og det er da bedre end at have det hele på vejen.

Jeg syntes generelt at vi alle er blevet så egoistiske. Hvis vi tænker os lidt om og gør bare en lille insats for at tage hensyn til hinanden, så gør det det hele sjovere for alle parter og så kan man undgå for mange regler og love som bliver lavet fordi nogle er blevet sure over noget og som bare gør nogle andre sure istedet (samt begrænser en masse mennesker for at nyde det de syntes er sjovt).Og det gælder for alle, om det så er hestefolk, cyklister, billister eller gående eller?

3
0
Svar på denne tråd
 
 Gozone
Forfatter: 
Dato:  04-10-2017 11:48
For mig i hvert fald, handler det ikke om "De andre er jo meget værre", men om at jeg oprigtigt har svært ved at se det super dårlige i en hestepære, taget i betragtning, hvad man sådan generelt kan møde på vejene. Eller omvendt, hvis enhestepære kan skabe så stor fare for en mc-fører, er det så overhovedet forsvarligt at have mc'er i trafikken, for hvad så når de møder resterne af et dyr der er kørt over, jord og andet skidt en traktor har efterladt osv. Den slags møder de fleste trods alt oftere end gæstelærer.
Og nej jeg mener ikke mc'er er uforsvarlige at have i trafikken - men altså heller ikke at gæstelærer er en ulykke der bare venter på at ske.

Vi kører i øvrigt også hestevogn så her er rabatten ikke en mulighed. Alt efter hestevognstype kunne en gødningsbakke/opsamler måske bruges, men helt ærligt tvivler jeg på det er hensigtsmæssigt at spænde sådan noget på når man skal ud at køre marathon e.l.


Mvh Michelle


www.altomhund.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift..
Forfatter: 
Dato:  04-10-2017 12:32

morkaren> 100% enig.. Det handler nemlig om at tænke på andre også. :D

 

Michelle> Du kan tro, en bunke pærer kan skabe en farlig situation for en motorcykel. ;) Og så kommer der igen "hvad så når man møder dit og dat".. Og det er også rigtigt, MEN, her er vi igen ude i "når de andre efterlader ting, så må jeg også".. Altså noget egoisme-agtigt noget.. :) Jo flere der gider samle diverse efterladenskaber op, jo pænere og renere vil vejene jo være, og det bør de altså også være. :)

Hestevogn umuliggør naturligvis at hestens "bagende" befinder sig i rabatten, men så KAN man jo stoppe og samle op, ELLER, som jeg selv har benyttet mig af, køre ud med en balje, kost og skovl, og smale op EFTER man har parkeret hesten(e) hjemme igen. :) Nogle hestevogne kører da også med en slags "pose" hængende bagved hesten, har jeg set?. :)

 

Mvh. :)


Michael

GO FOR IT!!



1
0
Svar på denne tråd
 
 Gozone
Forfatter: 
Dato:  04-10-2017 16:59

Nej, det er ikke "når de må, må jeg også", men simpelthen en undren over, hvad dælen i gør, når i møder alt det andet i trafikken. Hvis en hestepærer kan være så farlig, så må i jo stå med et ben i graven hver eneste gang i bevæger jer ud på landevejen. MC'er kører jo trods alt mest på den årstid, hvor også traktorer har travl i markerne og hvor harer, pindsvin og andet i den dur krydser vejene... Så det er altså en oprigtig undren, for vi har nu engang ikke renskurede veje, uanset om der så samles hestepærer op eller ej.

 

Ang. at samle op, når der køres hestevogn, så ville det aldrig falde mig ind at kravle af vognen på en vej. Er hesten spændt for, skal der også gerne sidde en kusk på bukken - eller som minimum da sto en kusk med linerne i hånden. Det bliver ikke mindre farligt at fedte rundt på vejen efter hestepærer af, at hesten også har en vogn på, tværtimod

 

Ja, jeg foreslog også en gødningsbakke/pose - men je har til dato kun set den på vogne af en noget anden type, end det vi kører med og ved faktisk ikke, om det overhovedet kan lade sig gøre med sådan en på marathonvogn (hvor hesten ofte er så kort spændt for, at den faktisk kan lægge halen op i vognen). Uanset ville jeg i hvert fald under en marathon (som også oftest foregår delvist på vej) ikke begyndte at belemre hesten med sådan en anordning - til træning vil jeg ikke helt udelukke det.

 

Og hoppe på cyklen på indsamlingstur gør jeg ikke - kald mig bare egoistisk og doven, men vores træningsture er ofte en hel del længere end jeg orker at cykle, selv på en god dag

 

Helt ærligt, så tror jeg problemets omfang er temmeligt begrænset. Måske, hvis her lå et større ridecenter og derfor også færdedes mange ryttere på vejen, men det er praktisk talt kun os på denne side af skoven (hvor vi kører cirka 2 km på vej). Dvs. noget der ligner 2-3 hestepærer om måneden, og det er måske endda højt sat.



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift..
Forfatter: 
Dato:  04-10-2017 18:03

Man kører såvidt muligt udenom det, der evt. kan ligge på vejen. ;)

Det er bare om at få minimeret det, der ligger der. :) Der er heller ingen der tager skade af at gå udenom en hundelort, men de skal jo så alligevel fjernes..

 

Og ja, det ER et meget begrænset "problem", men en debat er jo aldrig af vejen. :)


Michael

GO FOR IT!!



1
0
Svar på denne tråd
 
 Møgbøder
Forfatter: 
Dato:  04-10-2017 20:21

Det er faktisk sket i UK, at mindst én landmand har fået bøde for at efterlade mudder på offentlig vej; i dette tilfælde fordi det ledte til en trafikulykke med dødelig udgang:

http://www.bbc.com/news/10377971

 

Jeg kender også danske landmænd, der er sig det ansvar meget bevidst.

 

Mht hestepærerne har morkaren27 den 'gyldne' løsning. Jeg praktiserer det selv og hopper altid af, hvis den smutter.

 

Det der med pærer på cykelstier er virkelig noget, som stiller os hestefolk i et dårligt lys - så lad lige vær' med det, tak

 


Nu med skovtursquarter

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 NABOKRIG OVER...
Forfatter: 
Dato:  04-10-2017 21:29

...hestepærer - det kommer så vist ikke til at ske i mit nabolag

 

For nogle år siden havde jeg snuppet begge heste med på en træktur op igennem villakvarteret i den lille landsby jeg bor. Der skete jo det som må ske når man har spist før man motionerer - tyngdekraften vinder...

 

Eftersom 2 heste ikke levner flere hænder, så måtte jeg jo vente med at rydde op til jeg havde fået dem slæbt hjem igen.

 

Baljen bag i bilen sammen med skovlen og afsted det gik - for bare at komme op og se 4 mand høj stå og nærmest slåes om hvem der kom først til at hamstre pærene Fik da lavet et par aftaler om levering af gødning til roserne den dag

 

Principielt er jeg stor tilhænger af at man rydder op efter sig selv - men, hestepærer - der er vi altså i småtingsafdelingen i min verden! 2 dage med regn så er de jo væk... Sålænge de ikke ligger i villakvarteret, på cykelstien eller andre steder hvor folk færdes i stor stil - så få mine (hestes) altså lov til at ligge i vejsiden hvor jeg rider...

 

Noget der til gengæld kan få mig til at gå i det røde felt er folk der ikke mener der er plads til en skraldepose i deres bil

 

Trine (Faxa)


2
0
Svar på denne tråd
 
 gad vide om politiet læser HN?
Forfatter: 
Dato:  28-10-2017 12:18

 

I hvert fald er der stadig nogle der gør noget, og ikke bare sludrer om det på de sociale (og hippokryfe) medier

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider