Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Kan man flytte en solbærbusk nu?
Forfatter: 
Dato:  09-07-2017 10:35

ja, jeg ved ikke hvor debatskabende det er, men vidste ikke hvad kategori det skulle under....

 

Kan man flytte en meget stor gammel bærfyldt solbærbusk nu? Jeg kan sagtens Google mig frem til hvornår man bør flytte dem, men det er ikke en mulighed.

 

Der står en meget stor gammel solbærbusk oppe på et brakstykke, hvor vi højst sandsynligt om ganske få uger begynder at grave af til ridebane. Jeg syntes det vil være synd at jævne den med jorden, hvis den kunne forsætte i vores køkkenhave.

 

Bærene ville jeg tage af i samme moment, men er det besværet værd at gøre forsøget, eller er det på forhånd dømt til at mislykkes?

 

Hvis det er et forsøg værd, bør jeg så klippe alle grenene af, eller skal jeg vente til vi kommer længere hen?


Hilsen Nana

0
0
Svar på denne tråd
 
 Uden på nogen...
Forfatter: 
Dato:  09-07-2017 12:36

måde at ville betegne mig selv som haveekspert, så vil jeg sige: Hvorfor ikke prøve, hvis alternativet under alle omstændigheder er, at den går til?

 

Årstiden er selvfølgelig ikke den optimale for busk-flytning (uanset art) men kan den flyttes med tilstrækkeligt stor klump, og der sørges for rigelig vanding, bør den da ha' en chance.

 

Mht. beskæring, så er mit gæt, at man ikke i samme ombæring skal involvere en drastisk beskæring, tænker at den vel har behov for noget bladmasse efterfølgende - men det er som sagt kun et gæt...

 

Dorte

1
0
Svar på denne tråd
 
 Sød tanke
Forfatter: 
Dato:  09-07-2017 19:29

men i disse dage er solbær plukke klare.

Får du dem plukket?

Jeg plukker vores og bruger dem ofte i is. Vi har nogle fantastiske solbær store som kirsebær. :)

 

Nå, men når du vil redde planten og du har et nyt sted at plante den så har du måske mulighed for at flytte den med en rendegraver eller lign. så du kan få en stor rodklump med. På den måde får planten den bedset overlevelseschance.

En solbær plante er tung så, hvis du forestiller dig at grave den op med en spade og ryste den fri for jord og flytte den så bliver det sværere. De er pænt tunge!

Inden du flytter den så pluk de bær du vil have og beskær gamle grene bort. Færre grene = bedre chance for at den overlever.

Søg beskæringsvejledning med google.

Flytning stresser en plante og derfor er det en rigtig god idé at beskære den. Rodnettet skal bruge energi på at reetablere sig og så vil det være svært for den også at få vand helt ud i alle grene.

 

Du kan også være så heldig at den har lavet aflæggere selv. Altså grene som rører jorden og har slået rod. De er nemme at flytte. :)


 

 

~ Anette

 

 

 

vind-alarm-danmark.eu

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar begge to
Forfatter: 
Dato:  10-07-2017 06:56

Nu er det prøvet, og jeg tror ikke operationen lykkedes.

 

Busken var selvsået, og havde valgt placering hvor der tidligere har været en gammel minkfarm, med kørefast stabil som underlag.

 

Note til mig selv fremover: tjek altid jordforholdene inden man går igang.....

Jeg startede med at grave et kæmpe hul i min køkkenhave, så der var klart og begav mig op til busken, for at hugge spaden i noget der føltes som beton.

Blev stædig og endte med at bruge hele dagen og ødelagde 1 greb og 1 spade i forsøget på at grave busken fri fra sit gamle hjem. Endte med en busk med en diameter på 1 1/2 meter med et rodnet der bestod af 3 stikkijavertusser. Der er intet jord med på rodnettet, når en busk er vokset op i stabil.

 

Nå men forsøget er gjort, og jeg har puttet den ned i køkkenhaven til de andre solbær. Så må den dø der.

Den består faktisk kun af nye grene. Den er forrige år blevet beskåret helt ned ved metoden "kørt over af en brakpudser", så med de levevilkår den har haft, så er det en meget sej lille busk .

 

Måske den tager fusen på mig, og overlever operationen? Om ikke andet, så fik jeg en hel dags crossfit ud af det.


Hilsen Nana

3
0
Svar på denne tråd
 
 et billede
Forfatter: 
Dato:  11-07-2017 22:19

håber da at den klarer flytningen - det fortjener den da næsten!!!

 

Skal vi ikke se den?


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

2
0
Svar på denne tråd
 
 den seje solbærbusk
Forfatter: 
Dato:  14-07-2017 16:14

lige nu ser den knap så sej ud.

 

Jeg har strippet den for alle dens grene, i håb om at den bruger tiden til at blive så glad for sin nye bolig, at den beslutter sig for at slå rødder.

 

Men her er vidunderet:

Billede

De tykke af grenene er over 2 cm i diameter, så jeg tænker at den ikke er en vårhare?

 

Dens tidligere bopæl:

Billede

Som man måske kan fornemme på billedet, så er det ikke det største rodnet der kom med ved flytningen.

Bundmatrialet der viste sig, har godt nok sat grå hår i mig, for planen var at der skulle graves af, og laves en vold af det afgravede muld. En vold i stabil lyder bare knapt så charmerende.

Hvor mange cm stabil der ligger vides ikke. Jeg nåede kun omkring 5 cm ned, før jeg gav op og bare hev i den s***ns busk, til den gav slip

 

Men nu er den flyttet fra rådyrenes ghetto, hvor alle spiser alle....

Billede

og ned til de fines område, hvor alle står i lige rækker og bag et højt hegn som skal beskytte mod pøblen:

 

Billede

 

 

Jeg håber at jeg til næste år kan vise en kæmpe solbærbusk som står og knejser med bladende

 


Hilsen Nana

6
0
Svar på denne tråd
 
 Solbær
Forfatter: 
Dato:  14-07-2017 16:42

Den ser da fin ud! Sådan da.

Jeg nød fortællingen, og tak for billederne. Jeg hepper på busken!

 

Lene


Courage is being scared to death but saddling up anyway.

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 GO GO GO...
Forfatter: 
Dato:  15-07-2017 08:17

...solbærbusk!!!

 

I øvrigt - med sådan en ex-ghetto´er - har du så husket at melde flytning på borger.dk, sørge for sprogskole (den taler jo SLET ikke samme sprog som de andre!) og sørge for at den ved at det er HELE familien der ryger ud af boligen hvis den kvajer sig?

 

Trine (Faxa)


2
0
Svar på denne tråd
 
 Solbærbusk
Forfatter: 
Dato:  18-07-2017 18:02

i skrivende stund sidder de få tilbageværende blade stadig tilbage og strutter, så helt afskrevet den har jeg ikke. Jeg ærger mig ober at jeg ikke fik et billede af dens beskedne rodnet, men tænker at grave den op nu, for fotodokumentation måske er at stramme den lige vel nok

 

Trine

jeg er på opgaven. Det er bare så hulens svært at melde flytning idag uden nemid.

Jeg tænker faktisk det store skyts ift. assimilation, for at undgå segregation og parallelsamfund. Det er min køkkenhave nemlig slet ikke stor nok til at bære.


Hilsen Nana

3
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider