Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Bør gnub og beroligende klap udløse diskva
Forfatter: 
Dato:  04-07-2017 09:03
Indsat fra nyheden Bør gnub og beroligende klap udløse diskvalifikation?:

Er det rimeligt at blive elimineret fra en dressurkonkurrence, fordi man under sit ridt giver hesten et beroligende klap eller gnub på halsen, fordi den er utryg ved situationen? Det oplevede den i Holland boende australske dressurrytter Tristan Tucker nemlig, da han deltog i det internationale CDI*3 stævne i Uggerhalne i Danmark i starten af juni, og det har efterfølgende skabt debat i den udenlandske hestepresse og på de sociale medier

 

FEI regler og deres rimelighed

Ikke alle FEI regler forekommer at være helt rimelige - hverken fra et rytter eller hest perspektiv. Det kan dressurrytter Tristan Tucker i hvert fald tale med om. Han oplevede nemlig at blive diskvalificeret, da han deltog i det internationale stævne på dansk jord i det tre stjernede CDI stævne i Uggerhalne i begyndelsen af juni måned 2017.

 

Tristan Tucker, der på linje med landsmanden Will Rogers, er lokaliseret i Holland kendt for sine meget hestevenlige træningsmetoder til at opbygge hestens selvtillid, havde til Uggerhalne medbragt sig den den spændende men relativt uerfarne dressurhest Jewels Sir Weibach (e. Sir Donnerhall og Isabell Werth's OL hoppe Weihegold), som han bl.a. startede intermediere med. Her oplevede han at blive elimineret fra konkurrencen, fordi han til beroligende gnubbede sin hest på bagpartten og halsen under konkurrencen.

 

Spændte op

Under afviklingen af slutningen af sit ridt i intermedieren mærkede Tristan at hesten spændte op, og derfor gav ham til beroligelse, først et klap på ryggen bag sadlen. Tristan fortæller selv om episoden "Min hest Jewels Sir Weibach er en uerfaren hest og han var rigtig spændt og holdt vejret. Derfor kom galop til trav overgangen ved C i slutningen af programmet lidt sent. Så på diagonalen i den frie trav, hvor jeg kunne mærke spænding gnubbede jeg ham lidt [på ryggen bag sadlen], hvorefter han begyndte at trække vejret igen og slippe spændingen i kroppen. Jeg forsøgte at berolige ham. Jeg gnubbede ham igen på halsen og da var hen helt afslappet"

 

Klab og gnub førte til diskvalifikation

Tristan Tusker fik sig imidlertid en overraskelse da ridtet var vel overstået (troede han) og en dommer trådte ud af sin dommerboks: "Dommeren kom ud af sin dommerboks efter min slut hilsen og jeg tænkte, 'Hvad er det der sker?'" fortæller Tristan om episoden.

 

Den tyske dressurdommer Gotthilf Riexinger var nemlig trådt ud af dommerskuret for at oplyse ham om, at han var blevet diskvalificeret i klassen, eftersigende med disse ord: "Du må ikke klappe din hest, så jeg er nød til at udelukke dig."

 

Til det siger Tristan Tucker: "Jeg havde ingen anelse om den regel og tænkte ikke over det, men jeg havde intet problem med beslutningen. Jeg tænkte blot på min hest og ikke på points i testen. Han er en elsktrisk hest, der kæmper med at kontrollere sine spændinger i store fremmede miljøer, så det er mit job, at give ham gode erfaringer og en god følelse."

 

Reglen som dommeren henviste til fremgår af FEI reglerne Artikel 418.3. der angiver følgende: 'Det er obligatorisk at ride med begge hænder i FEI dressur konkurrencer. Når man forlader arenaen i skridt på lange tøjler, efter at have afsluttet ridtet, må rytteren efter eget valg, ride med en hånd'.

 

Problematisk FEI regel

Mange udøvere af dressuren mener at reglen er problematisk. Det har reaktioner på episoden på de sociale medier bl.a. afsløret.

 

Selvom reglen er udformet med hestens velfærd for øje, kan den fortolkes på et utal af måder. Til eksempel, hvis en rytter skal feje en flue væk med sin hånd, klø sig på næsen, eller tilrette sin ridehjelm - uanset hvor hurtigt det gøres - i løbet af et fastsat program, kan ekvipagen som følge heraf risikere at blive elimineret.

 

Der har efter sigende været mange henvendelser til FEI for at få dem til at revidere reglen, så formuleringen er bedre i overensstemmelse med de reelle intentioner.

 

Overrasket over reaktion på medierne

Tristan Tucker er selv overrasket over den reaktion den konkrete episode har foranlediget på de sociale medier: "Jeg forventede ikke så omfattende en reaktion på de sociale medier" og fortsætter: "Alle synes man skal være i stand til at give sin hest en god følelse, hvilket blot var det jeg forsøgte. Men jeg tænker også at man, åbner op for kassen med orm, hvis man bare siger at det er OK at ride med en hånd. Så ville der være mange andre ting man skulle opstille regler for. Men jeg tænker det er vigtigt at det bliver klart specificeret hvad man må og ikke må. Hvis en dommer har et problem med at hesten mister forbindelsen [når rytteren kun har en hånd på tøjlen], så er jeg alligevel sikker på at dommeren ville afstraffe denne med en lavere score for den pågældende øvelse. Men at belønne hesten skulle ikke være en mulig årsag til udelukkelse", slutter Tristan Tucker.

 

Tucker kendte ikke til reglen og accepterer diskvalifikationen, men forstår ikke reglen, og fortryder ikke han gjorde det rigtige i situationen. Som han skriver på sin Facebook side "Jeg opnåede en glad hest, men ingen point!"

 

Deltag gerne i en debat her på heste-nettet om jeres syn på denne FEI regel, og kom gerne med forslag til, hvordan den evt. kunne laves om.

 

Se video med ridtet her, der er uploaded til Tristians egen Facebook side, hvor han gnubber sin hest

 

Billede

 

Tristan Tucker på Jewels Sir Weibach, da de deltog i det internationale CDI*3 stævne i Uggerhalne i Danmark i starten af juni måned og blev diskvalificeret på grund af ludt beroligende klap og gnub (Arkivfoto)

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 Hvad mener I?
Forfatter: 
Dato:  04-07-2017 12:34

Deltag gerne i en debat her på heste-nettet om jeres syn på denne FEI regel, og kom gerne med forslag til, hvordan den evt. kunne laves om.

0
0
Svar på denne tråd
 
 ffffffffff
Forfatter: 
Dato:  04-07-2017 17:26

Synes faktisk også det er lidt "voldsomt" at klappe den bag sadlen midt i ridtet. Han kunne jo have nøjes med at strække den ene hånd lidt frem (stadig med tøjlerne i hænderne) og givet den to små klap i stedet. Så havde han stadig haft hånden på tøjlerne og det havde været lidt mere diskret.

 

Jeg gør det samme til stævner, men kun med at tage hånden frem og lige give et klap. Jeg synes, at slippe hele tøjlen og have dem i en hånd for at klappe den på numsen - ER i overkanten til et dressurstævne.


Følg mine blogindlæg på Hestegalleri.dk - HER

Følg mig på Facebook:

Konkurrencerytter - Sandra Charlotte Kempf

 

You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at.

8
0
Svar på denne tråd
 
 ros i konkurrence
Forfatter: 
Dato:  04-07-2017 17:42

Er meget enig i ovenstående.

 

Der er lidt i overkanten i en dressurklasse at slippe tøjlen helt og give et klap bag sadlen.

Man får helt sikkert samme effekt ved at beholde tøjlen i hånden og tage hånden frem og klappe den på halsen. Ligesom han også gør anden gang han vil berolige den.

 

Kommer til at tænke på, hvordan min egen hest ville reagere, hvis jeg klappede den bag på.. Den ville blive mega forskrækket og tage numsen ind under sig og løbe hurtigere


Karina

 

"Der vil ikke være noget paradis,

hvis min hest ikke kommer mig i møde"

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Forsøg på snyd
Forfatter: 
Dato:  04-07-2017 18:35

I min optik er det klap bag sadlen et forsøg på snyd/omgang med reglerne.

Tristan er dygtig rytter og er ikke ny i sadlen og han ved godt, man ikke må slippe tøjlen.

 

Hans klap bag sadlen er for mig at se et forsøg på at aktiver bagparten og bagefter skjule det, som ros. Synes faktisk, det er usmageligt at "spille" på at være "hestevenlig" når det ikke er det, han gør.

 

Rytteren er jo netop kendt for miljøtræningskonceps. Så han burde om nogen ikke stille en hest i en klasse, som den ikke er klar til ( hvis den altså har behov for beroligende klap bag sadlen. )

 

Men godt hvis reglerne skal præciseret, så "straffen" er kendt fremover. ( der er alligevel så mange regler, så lidt tillæg gør vist hverkan fra eller til )

 

Men øv øv øv at det bliver vendt over til at "til stævner må man ikke klappe hesten!" Det har intet med det at gøre i min optik.

 

Som allerede skrevet, så ser jeg et diskret klap på halsen, med tøjlen i hånden, som helt okay! Og jeg går ind for at vi roser hestene mm.

 

Men dette er i min optik et forsøg på snyd, som er usmageligt skjult, som ros....

 


Tilbyder opstaldning og fysioterapi til ryttere

se mere på

www.staldlauenborg.dk

www.lauenborgfys.dk

 

5
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  05-07-2017 11:36

Jeg er lidt splittet. På den ene side, så er jeg helt enig i at det er unødvendigt at klappe hesten på den måde. Og jeg synes egentlig at regler er regler.

Men omvendt synes jeg også, at der er tilfælde, hvor der skal ses igennem fingre med at man ikke har begge hænder på styret. Hvad nu hvis der lander en bi på ens næse? Eller der blæser en serviet fra pomfrit-spisende ponyfar på sidelinjen hen på én under ridtet? Jeg kan komme på en masse eksempler på tilfælde, hvor man lige hurtigt kan have behov for at slippe tøjlen med den ene hånd og jeg synes ikke nødvendigvis, at det skal medføre diskvalifikation.

 

Og i en sport, der er så omdiskuteret som ridesporten er, så synes jeg det er et uheldigt signal at sende, at man ikke ser igennem fingre med et par klap for at berolige en højspændt hest og give den en bedre oplevelse, når man samtidig accepterer den modsatte type ridning med enormt stramme strikker og sporen godt ind i siden for at få en højspændt hest rundt. Jeg synes i bund og grund det burde være omvendt.

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  05-07-2017 13:17

Jeg håber, at hvis det er tydeligt, at man slipper tøjlerne for at vifte en bi eller eller en serviet væk, at man så ikke bliver diskvalificeret...

 

Men det Tristan Tucker laver på videoen kunne lige så godt have været et klap (slag) der sagde, "Træk så måsen ind under dig, kammerat" i mangel på en pisk, og ikke et beroligende gnub, så derfor mener jeg egentlig, at det er fornuftigt nok, at det koster en diskvalificering.

Det er for svært at se forskel på, hvornår det er beroligende og hvornår det er en straf, så derfor er man nok nødt til at lave reglerne som de er.

 

Er jeg forresten den eneste, der synes at det er yderst uortodokst at klappe/gnubbe sin hest bag sadlen midt under et ridt??


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

6
0
Svar på denne tråd
 
 ja, jo...
Forfatter: 
Dato:  05-07-2017 13:28

Et klap bag sadlen gir ikke rigtig nogen mening i min verden, så hellere et beroligende klap på hals/ skulder lige foran sadlen, det kan gøres uden at slippe tøjlerne.

 

Et par beroligende ord, kan man også slippe af sted med, hvis det ikke er for højlydt.

 

Så i min verden er reglen OK, da et lille klap sagtens kan løse opgaven, ellers er hesten måske ikke klar til opgaven.


mvh

 

Julle

 

DIN hest - DIT ansvar !!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dårligt skrevet....
Forfatter: 
Dato:  05-07-2017 20:51

Synes faktisk, det er en utrolig dårlig skrevet artikkel.

 

Den er meget farvet og puster kun til ilden i den evige debat om at konkurrance ridning er en ikke hestevenlig sport, hvor man ikke må berolige sin hest.

 

Jeg mindes ikke, at jeg har læst et sted at man IKKE må klappe hesten? Reglerne siger at man IKKE må slippe tøjlen. Det er ikek det samme.

 

Jeg kan have overset reglen om klap, og trækker gerne min udtaelse i mig igen, skulle det være tilfældet.

 

Artiklen skriver "fordi han til beroligende gnubbede sin hest" hmmm, det kan godt være det bare er mig, men et klap og at gnubbe en hest er slet ikke det samme i min optik. Det er da slet ikke det Tristan gør på videoen - han klapper hesten.

 

Synes, det er pinligt, at Tristan siger han ikke ved, at man ikke må slippe tøjlen. Det ved de fleste ryttere nu allerede på D plan, så igen synes jeg han usmageligt forsøger at snyde. Havde ikke forventet det fra ham.

 


Tilbyder opstaldning og fysioterapi til ryttere

se mere på

www.staldlauenborg.dk

www.lauenborgfys.dk

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 hhhhhhjj
Forfatter: 
Dato:  05-07-2017 20:56

Jeg er enig i det med, hvis næsen lige klør, en bi sidder på hesten eller en selv.

 

Jeg har nemlig prøvet det. I paraden i min LA2 opdagede jeg en kæmpe stor hestebremser sidde på hestens hal. Der slap jeg fx tøjlen og klaskede den en. Ramte den også.

 

Dommeren skrev heller intet til det.

 

Jeg synes dig stadig det han gør i videoen er at over rose den, jeg synes næsten den bliver mere spændt af det.


Følg mine blogindlæg på Hestegalleri.dk - HER

Følg mig på Facebook:

Konkurrencerytter - Sandra Charlotte Kempf

 

You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at.

2
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider