Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Tunge typer
Forfatter: 
Dato:  11-06-2017 14:55

Først har jeg lige brug for lidt ekspertise. Hvilken race ser vi i denne video? www.youtube.com/watch?v=faaW8vVKZLw

 

Der næst vil jeg spørge om der, i DK, findes muligheder for at leje sig til en tur på heste af den drøjde. Jeg har set enkelte ridesteder i Englang med Clydesdales og Shires, men findes der ikke også et enkelt sted i DK hvor man kan komme ud af ride på en ordentlig basse?


 

 

Medlem af Bullerklubben

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 suffolk punch
Forfatter: 
Dato:  11-06-2017 15:41

Uden at lægge hovedet på blokken, vil jeg tro der er tale om den Engelske race suffolk punch horses :)

Billede

 





Highland Pony

Man er vel Skotte


I live in a House, But I'm home IN THE SADDLE

(Sitat: En anden)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Halvtung
Forfatter: 
Dato:  11-06-2017 18:24

Den er i hvert fald også flot.

I må meget gerne gøre tråden til en hyldest til halvtunge basser. Altså de der koldblods, og måske halvblodsbasser, som ligger mellem rideheste af den gamle type, og desideret tunge heste som jyder og belgiere.

 


 

 

Medlem af Bullerklubben

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  12-06-2017 11:12

Jeg har familie i Suffolk og har set disse smukke heste masser af gange.

 

Men jeg tror ikke dem i videoen er Suffolk Punch, de har nemlig sokker.

Suffolk Punch må have ingen hvide aftegn overhovedet.

De er ret små - og så er de faktisk ret sjældne også, ikke mange af dem tilbage :(

 

Elsker at se dem på de lokale country fairs..

 

Man kunne godt tro det var dem på videoen grundet den røde farve. Men jeg tror et forsigtigt gæt kunne være italiensk trækhest? Mest fordi de nemlig ofte er stikkelshårede, som dem i videoen også er :)

Men ærgerligt de ikke bare har skrevet hvad racen er..

 

Og ja koldblod er fantastiske! Min første pony var haflinger. Koldblod, og af den gamle type, med hjertenumse, lang bølget man, smuk kraftig hals og kobberfarvet. Slet ikke så fin og sporty som mange haflingere er i dag :)

Han var skøn..

 

Så har jeg haft glæden af at ride skovtur og springe på en Belgier kaldet Pilgrim.. Fedt at galoppere over marken på sådan en hest!


Mvh. Sophie (:

 

"And those who were seen dancing

were thought to be insane

by those who could not hear the music".

- Friedrich Nietzsche

0
0
Svar på denne tråd
 
 Amerikanske belgiere
Forfatter: 
Dato:  12-06-2017 20:09

Jeg har ret sikker på, at det er amerikanske "Belgian Horses". En helt anerledes type end de belgiske heste vi har herhjemme.
http://www.belgiancorp.com/

 

Jeg kender ikke til noget sted hvor du kan leje koldblods, men mange avlere har alt for mange heste, og vil gerne have nogle til at ride deres heste, så du kan evt tage på dyrskuer,... og komme i kontakt med dem.
Der er også flere grupper på Facebook som fx Dansk Koldblod, hvor du kan skrive inde :)
Vi har pt ikke nogen der kan lånes ud, men har da jævnligt givet ture på vores jyder (som dog er noget lavere, og bredere end de typer du efterlyster :) )
Vi bor i Vestsjælland, og her er flere avlere af Clydedale og Shires

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  12-06-2017 21:25

Vil også mene det er Belgian Draft den amerikanske version. De bruger dem ofte i træk konkurrencer og kørsel generelt. Er næsten 100 på det er sådan nogle.



If at first you don't succeed, then skydiving is definitely not for you.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lækre basser
Forfatter: 
Dato:  12-06-2017 21:31

Nå ja, jeg har da set amerikanske belgiere før. Det giver god mening. Flotte er de - bortset fra, at jeg ikke forstår den måde deres hove ser ud Jyder er nu også nuttede. Jeg bor faktisk forholdsvis tæt på en jydeavler, og man sidder unægteligt godt på sådan en bred ryg

 

Jep, Sophie, vi kan godt lave en klub for "de gamle typer". Jeg passede engang en fjordhest af den gamle type, men også ret høj, omkring 160. Ejeren sagde at højden også var mere typisk for den gamle type. Det har jeg hverken hørt før eller siden.

 

Jeg hører stadig gerne hvis noget tilbyder rideture, mod betaling, på hel- eller halvtunge basser.


 

 

Medlem af Bullerklubben

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  14-06-2017 12:54

Lyder som en dejlig fjordhest du passede! Og en god højde synes jeg også, jeg gad godt se sådan en :)

 

Spændende med amerikansk version af belgier, den race har jeg aldrig hørt om. Så lærte jeg da noget nyt :)

Den ligner jo ikke helt de belgiere jeg har set, en anderledes type uden tvivl :)


Mvh. Sophie (:

 

"And those who were seen dancing

were thought to be insane

by those who could not hear the music".

- Friedrich Nietzsche

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tunge heste
Forfatter: 
Dato:  15-06-2017 13:34

Jep - det er amerikanske belgiere :)

 

Trille: førhen var det ret almindeligt, at man blandede fjordheste med belgiere til arbejdsbrug. Måske er det dét, ejeren har ment? De var store og grove - og havde en mule, der sagde spar to :)

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Belgier it is
Forfatter: 
Dato:  16-06-2017 09:55

Det er da forresten også en amerikansk belgier der plejede at komme frem når man søgte på verdens højeste hest.

 

Nøj jeg gad godt se en blandning af belgier og fjordhest. De må da få en ret speciel farve, og en helt perfekt bygning.

 

Stadig ikke nogen der har hørt om et sted som udlejer rideture på tungere racer eller typer?


 

 

Medlem af Bullerklubben

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Belgierblandinger
Forfatter: 
Dato:  16-06-2017 11:04

Nøh, de to min barndoms nabo havde, var ret almindeligt fjordhestefarvede, måske en anelse mørkere gule. Og det samme gælder de 3, der gik på en mark et par kilometer fra min bolig sidste sommer :)

Perfekt bygning? Tjah, det afhænger vel af, hvad man kan lide. De er helt sikkert velegnede til markdrift - men som rideheste ville jeg nok ikke give ret mange penge for dem. De er noget langsomme i det (siger jeg, der er vant til fjordhestene ;) )

 

Jeg kom forresten i tanker om, at jeg før har hørt myten om at "Fjordhestene var MEGET større i gamle dage" :)
Det tror jeg egentlig ikke de var - men dengang brugte man ikke stangmålet til noget. Man målte altid med båndmål, som følger kroppen fra mankestedet udover skulderen og ned til jorden. Det er jo ifølge sagens natur større end stangmålet - og jo bredere hesten er, jo større er båndmålet.

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 Belgier/fjordhest
Forfatter: 
Dato:  17-06-2017 17:53

Hej.

 

Har desværre ingen fotos på pc, men sådan en krydsning passede og red jeg for snart mange år siden.

Han var måske omkring 150 cm i stang, bygget som en belgier og mørk gul- lidt til den brunlige side fjordhestefarvet og havde ål. Og så hed han Ib! Han var bare en herlig hest at ride. :)

 

Vh Jannie


.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider