Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hensyn !!! Hvor er grænsen ???
Forfatter: 
Dato:  07-05-2012 17:57

Min ene hund gør meget af heste som kommer på vejen. Af hensyn til hest og rytter er jeg i størst muligt omfang opmærksom på dette og kalder hunden ind så snart jeg hører, ser eller opfatter rytter og hest. Men selvsagt glipper det nogle gange.

Men nu må mine børn tilsyneladende heller ikke løbe og lege i haven når der kommer hest og rytter forbi En rytter sagde igår til min søn på 4 år at han altså ikke måtte løbe rundt når der kom en hest forbi. Han gjorde hesten bange. Og vi taler om at han befinder sig i vores have uden adgang til den gade som hest og rytter befinder sig på. Jeg kunne ikke undlade at blive noget harm. men er det mig som er nærtagende ??? Er det heste og deres ryttere der skal sætte en dagsorden for hvordan man gebærder sig i sin egen indhegnede have ???



Selvom et minde ikke vejer noget.Kan det være noget af det tungeste at bære på

R.i.p Sally 8.Oktober 2008

R.i.p.Silja 23.Februar 2009

R.i.p.Tarzan 9.Juni 2009

R.i.p.Hope 26.April 2010

R.I.P.Diva 20.Dec 2010

0
0
Svar på denne tråd
 
 yyyyyyyyyyyyyyy
Forfatter: 
Dato:  07-05-2012 17:59

Nej, selvfølgelig kan rytteren ikke sige sådan. Hun kunne have sprugt pænt og han lige gad stå stille og lege imens hun og hesten passerede fordi hesten var lidt bange for ham med et smil på læben.

 

Det gør jeg da altid hvis der er unger der leger eller hunde der leger vildt osv og min hest så spænder. Det tager folk normalt pænt og siger selvfølgelig og står så lige stille. Tit får de da også lov til så lige at klappe hesten og så er alle også glade :)

 

 


"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  07-05-2012 18:02

Enig med Sandra, det kan godt siges på en pæn måde.. Vi skal alle have lov at være her, og hvis man spørger pænt, så tror jeg gerne ejerne af grunden står stille det øjeblik hesten går forbi :)

Det handler om attitude.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  07-05-2012 18:07

Det syntes jeg også er ok langt hen af vejen. Men alligevel kan jeg ikke lade vær med at tænke, at så burde hest og rytter vel "miljøtrænes" noget mere. Min egen hest spænder hyppigt voldsomt op og i de situationer vælger jeg ofte lige at hoppe af fremfor at risikere at miste kontrollen. Og her vælger jeg så at trække hesten hen til det "farlige". For som rytter syntes jeg ikke at jeg kan forvente dette hensyntagen når det nu er mig som vælger at tage hesten med i byen. Hundene tager jeg selvsagt ind, men jeg syntes det ville være at afbryde en god leg hos ungerne. Og det skal her lige nævnes at der kommer mange heste forbi vores hus dagligt



Selvom et minde ikke vejer noget.Kan det være noget af det tungeste at bære på

R.i.p Sally 8.Oktober 2008

R.i.p.Silja 23.Februar 2009

R.i.p.Tarzan 9.Juni 2009

R.i.p.Hope 26.April 2010

R.I.P.Diva 20.Dec 2010

0
0
Svar på denne tråd
 
 Der er vist...
Forfatter: 
Dato:  07-05-2012 18:08

... en rytter der lige må tage til genovervejelse hvem der er ansvarlig når hun rider på vejen.

 

Rider man forbi bebyggelse, kan man forvente biler der kører ud af indkørsler, hunde der gør bag hækken eller børn der løber rundt. Kan ens hest ikke klare det (og kan man ikke selv som rytter være forberedt på muligheden) bør man måske finde et lukket ridehus at opholde sig i. I skoven kan der altså også komme dyr løbende, være dyr der pusler i underskoven eller lignende - man må lære sin hest ikke at overreagere på overraskelser.

 

Med mindre barnet gemmer sig og bevidst kommer løbende frem for at skræmme hesten (og det tror jeg ikke helt på med en 4 årig) - så ER det altså rytterens ansvar at kunne forudse hvad man møder når der er huse.

 

Selvfølgelig er det fint hvis man lærer sine børn at vise hensyn - men glemmer han det ind i mellem når han er optaget af leg i egen have - så ER det altså ikke ham (eller dig) der har problemet!


£isbeth & Baloo


Politicians are like diapers.
They need to be changed often - and for the same reason.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  07-05-2012 18:12

Jeg vil lige for god ordens skyld nævne, at han løb rundt og legede med sin søster og en bold. Han havde ikke til hensigt at skræmme nogen. Men han løb hen til have heget for at se hesten på vejen. Vi har selv heste hjemme og gør af sikkerhedsmæssige årsager meget ud af at lære børnene omgang med dyrene.



Selvom et minde ikke vejer noget.Kan det være noget af det tungeste at bære på

R.i.p Sally 8.Oktober 2008

R.i.p.Silja 23.Februar 2009

R.i.p.Tarzan 9.Juni 2009

R.i.p.Hope 26.April 2010

R.I.P.Diva 20.Dec 2010

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  07-05-2012 18:27
Uden at have hørt tonefaldet og fornemmet situationen, kunne det så tænkes at rytteren blot har opdraget på en venlig måde? Altså har gjort opmærksom på at det kan være farligt at rende sådan ved en hest?

jeg kunne sagtens finde på at 'opdrage' på et fremmed barn der befandt sig på egen grund hvis jeg fandt grund til det. Eks hvis jeg kommer gående med hund på gaden og et barn render til hegnet og klapper vovse uden at spørge, så ville jeg sige til barnet at det var forbudt han kender jo ikke hunden.

jeg ved godt at situationen ikke er helt den samme men jeg håber du kan se hvor jeg vil hen med det :)

Mvh Bonnie


Don't be sad that the world lost Steve Irwin. Be sad that the animals did

Fotografering tilbydes:

www.bonniejensen.dk / foto@bonniejensen.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  07-05-2012 18:35

Jeg kan godt se hvor du vil hen. Men opdragelse er unødigt. Han er en sød og forstående dreng. Han leger i haven som er indhegnet. Og jeg vil da mene at man i sin egen have kan gøre præcis som man lyster eller hvad ??? Skal børn afbryde legen fordi der kommer en hest ??? Må børn ikke løbe hen til ens eget hegn for at kigge på hvad der sker på vejen ??? Jeg mener hvor går grænsen ??? Når jeg rider beder jeg aldrig om hensyn tagen fra omgivelserne. Når jeg vælger at tage mit ridedyr med i byen er det mig som skal have kontrollen. Hvis jeg en dag mener at hun er i særligt hopla vælger jeg endten at gå med hende eller blive hjemme på banen. For som en skriver længere oppe så kan man jo heller ikke forudse eller stoppe lyde fr naturen eller harer og des lige



Selvom et minde ikke vejer noget.Kan det være noget af det tungeste at bære på

R.i.p Sally 8.Oktober 2008

R.i.p.Silja 23.Februar 2009

R.i.p.Tarzan 9.Juni 2009

R.i.p.Hope 26.April 2010

R.I.P.Diva 20.Dec 2010

0
0
Svar på denne tråd
 
 bomli bom
Forfatter: 
Dato:  07-05-2012 18:43

wow ej det var jeg sgu blevet sur, andre mennesker skal ikke opdrage på mine børn og da slet ikke når de løber i deres egen have, ubehøvelde kvinde..


Han er en usleben diamant - nej han er en usleben nar, hvis han arbejder virkelig hårdt bliver han en nar!

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  07-05-2012 18:47

Jeg plejer at spørge børnene om de ikke lige vil sige hej til hesten, hvis hesten er ny på tur.

Men jeg lærer også de heste jeg rider, at være mere eller mindre cool for alt der kan ske. Og det er virkelig alt, lige fra hunde der kommer løbende og gøer til børn på trampoliner, bolde det kommer flyvende og plastik der blafre.

 

Man kan ikke forvente at alle skal tage hensyn til en, når man vælger at tage hesten med ud. Og dine børn skal have lov til at lege.

 

Mvh

Suzi


 

Jeg vil hellere være hadet for at gøre det rigtige,

end elsket for at gøre det forkerte!


 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  07-05-2012 18:51

Rytteren må vælge en anden vej, hvis børn og hunde i private have skræmmer hesten.

Det er fint at vise hensyn, men man skal også kunne begå sig i eget hjem uden at tænke på, om en eller anden kommer forbi.

 

De fleste på hest, trækker forbi os. Jeg har en flok grise der drøner rundt på et stykke jord og på folden har jeg et æsel, der altid kommer i fuld galop, når han ser en hest, samtidig skryder han alt hvad han kan.

Skulle jeg vise samme hensyn, så skulle grisene væk og æslet trækkes ind hver gang der kom en til hest.

Hundene skulle lukkes ind, for de kan finde på at sige vov osv...

 

Man skal ikke ride ud, hvis man ikke stoler på hesten kan takle sådan en situation.

 

 

 

 


Udsalg eller bytte af rester fra forretningen, kom med et bud.

www.galleri.skindbjerg.com


Trailerkort 3560kr.

Tlf. 51 43 18 43

Se mere på http://www.trailerkortet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Et barn på 4 år
Forfatter: 
Dato:  07-05-2012 19:00

Skal have lov at fordybe sig i leg og man kan ikke forvente, at han skal være opmærksom og holde inde med sin leg, hver gang der kommer nogen forbi.

 

En fremmed voksen skal slet IKKE belære et barn på EGEN grund, men man må selfølgelig altid spørge barnet pænt om de lige vil holde inde med legen. De fleste børn også i den alder vil efterkomme ønsket, såfremt de er opdraget med respekt for andre.

 

Selfølgelig er det altid rytters ansvar, at have styr på sin hest, men så kan der jo være forskellige forklaringer på hvorfor man ikke lige har det f.eks. en ny hest, man er på vejen med for første gang.

 

At en hund gør hver gang der kommer heste eller andre forbi, ville jeg også selv tage ind, ikke for at skåne rytteren og hest, men for filan der er ikke noget værre end at høre på hundeglam i tide og utide om det er ens egen eller naboens kommer ud på et.


Mangler du reg.smed? Kig på min præsentation.


Mvh Charlotte der kun ytrede sin mening, velvidende at andre har en anden.


0
0
Svar på denne tråd
 
 tumle tum
Forfatter: 
Dato:  07-05-2012 19:09

For mig ville det hele ligge i tonefaldet, og ærligt jeg har intet imod at nogle "opdraget" på mine børn, feks, da jeg var enlig mor, og jobbede usandsynlid mange timer for at få det til at hænge sammen, fredag eftermiddag i netto med super trætte børn, der dog ikke skriger, men ja var overtrætte og urimelige, det har det hjulpet når en fremmede har sagt, kan i nu være søde, eller der er også andre i butikken så være lidt stille.

 

 

Hvis mit barn kom hoppende i vores have og en rytter kom forbi., ville jeg blive noget skæv i fjæset hvis rytteren råbte og skreg og var urimelig, men var rytteren forklarende og prøvede på at få lidt forståelse ind, ville jeg ikke blive sur, jeg synes faktisk at det er ok, at børn lærer at de må gerne tage hensyn også selv om de er i deres egen have, hus eller andet.



"Just because I don't care doesn't mean I don't understand." --- Homer S
0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  07-05-2012 19:14

Nej, du er ikke nærtagende.. Når jeg rider tur i byen på min part, så er jeg også forberedt på at noget kan larme og hesten kan blive forskrækket, så jeg er lige ekstra opmærksom.. Hun er ikke vild og panisk bange for alt, men hun kan jo godt blive meget forskrækket, når noget lige larmer rigtig meget eller sniger sig ind på hende..

 

Børn der leger i en indhegnet have skal have lov til at larme.. Jeg har bare ekstra fat i hesten.. Samme med hunde.. Hun lærer jo også at der intet er at være bange for, når hun bliver "udsat" for ting der larmer lidt.. Jeg vil så ikke have at børn render op til hende.. Det er sket med min gamle part, som var en smule touchy.. jeg måtte i vildskab råbe "NEEEEJ, GÅ VÆÆÆK!!!" for ellers havde ungerne fået en pedal.. Lyde af børn sked hun højt og flot på, men folk og dyr der kom tonsede imod hende, de fik besked på at smutte tilbage hvor de kom fra.. Lige det er i min bog ikke i orden.. Men larm og leg i en have, kan jeg altså slet ikke se problemet i..

 

Det der til gengæld kan få mit blod til at koge er folk i bil der drøner forbi og dytter.. Plus folk på cykler der kører direkte op i måsen på hesten og næsten skal ae den mens de kører forbi.. Der kan du få et bagben, du..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja forskellige er vi
Forfatter: 
Dato:  07-05-2012 19:17

For jeg ville blive skruptosset såfremt folk opdragede på mine børn

 

Mine børn mit ansvar!

 

Har folk et problem med mine børn, kan de henvende sig til mig

 

Er jeg der ikke skal folk kun sige noget såfremt de er blevet bedt om at passe mine børn eller at mine børn er til fare for sig selv eller andre og der mener jeg altså ikke en hest udenfor ens have.

 

At man er enlig mor og arbejder meget og derfor giver andre lov til at opdrage...Er ikke en undskyldning efter min mening, men en falliterklæring overfor sine børn sorry!


Mangler du reg.smed? Kig på min præsentation.


Mvh Charlotte der kun ytrede sin mening, velvidende at andre har en anden.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Charlotte Tak !
Forfatter: 
Dato:  07-05-2012 19:21

Jamen undskyld mig så er det en falliterklæring ...

 

behøves vi blive personlige ? det forstår jeg ikke helt... det med at gå efter manden og ikke bolden ..

 

Men tak for at minde mig om at jeg ikke var den gode mor da jeg kæmpede for at holde mig selv og mine unger oven vande, efter at have kæmpet sig ud af et voldigt forhold, af hjertet tak.

 

Og undskyld hvis jeg har pisset på din sukkermad ...



"Just because I don't care doesn't mean I don't understand." --- Homer S
0
0
Svar på denne tråd
 
 Det som...
Forfatter: 
Dato:  07-05-2012 19:28

... Lisbeth skriver (y)

 

Jeg rider af og til gennem en smule bebyggelse for at komme fra ridesti til ridesti.

 

Og jeg har nogenlunde styr på, hvor der kan stå en hund og gø. Nu er min hest heldigvis ret kold overfor hunde, men selv han kan jo træde et skridt til siden og glo lidt.

 

Mht. legende børn i egen have, så må jeg pænt flytte krikken over i modsatte side af vejen. Jeg benytter dog gerne lejligheden til lidt kontrolleret miljøtræning (ungerne bliver som regel i haven og så kan krikken glo på trampolinen over hækken).

 

Var det dog børn på en offentlig vej, som jeg var nødsaget til at krydse, så ville jeg pænt spørge børnene, om de lige ville holde inde med deres boldspil (bolde har det med at bevæge sig deres egne veje), da hesten kunne blive skræmt. Og evt. høre om ungerne ville klappe hesten :-)

 

Men i egen have ville jeg selv kunne høre på lang afstand om det var godt gang i "røvere og soldater" og så flytte mig og hesten til passende afstand.


 

Venlig hilsen Camilla

0
0
Svar på denne tråd
 
 Træk vejret dybt og slap af
Forfatter: 
Dato:  07-05-2012 19:31

Jeg går ikke efter manden men svarer ud fra bolden, du er jo ikke den eneste der har gjort eller gør det

 

Og det er altså min mening om det generelt Så der er ikke blevet tisset på min sukkermand hverken af dig eller andre

 

 


Mangler du reg.smed? Kig på min præsentation.


Mvh Charlotte der kun ytrede sin mening, velvidende at andre har en anden.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Rytter ansvar
Forfatter: 
Dato:  07-05-2012 19:34

Jamen for pokker da, hvad er det for en verden vi lever i.

 

det er rytterens ansvar at hesten kan klare at gå på offentlig vej, kan hesten ikke det må den blive i sin kravlegård

 

Jeg ville blive stiktosset hvis en rytter begyndte at tysse på mine børn i vores have.

 

noget andet er at de ikke skal lege i stald, på ridebane og i ridehus.

 

Iøvrigt træner vi vores heste med vores børn og deres kammerater, ungerne bliver udstyret med en boldt og så skal de eller bare lege alt det de kan lige foran ridebanen, hestene bliver af den vej vænnet til støj og uforudsete handlinger og underlige flyvendet ting og sager - og det virker de vipper ikke med et øre, når der kommer en børnehave forbi.

 

jette

0
0
Svar på denne tråd
 
  brød ....
Forfatter: 
Dato:  07-05-2012 19:43

ok at indrømme at det var hårdt at være enlig mor, til tider, over i til et sygt barn. Og så indrømme at det kunne være rart at få lidt støtte ude fra engang i mellem er en falliterklæring ...

 

Og ja jeg synes det er at gå efter manden. Det var mig der fik den kommentar.



"Just because I don't care doesn't mean I don't understand." --- Homer S
0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  07-05-2012 19:44

Jeg synes det kommer meget an på situationen .

 

Eks. arbejder min mor på et opholdssted, og i december var ungerne begyndt at fyre af, inde i egen have vel at mærke, og en af dagene kommer en rytter forbi.

 

Ungerne fyrer af idet hesten er lige ud for haven (ikke med tilsigt) og fyrer herefter en serie af, men selvsagt bliver hesten bange og kaster rytteren af, hvorefter den forsætter ned af vejen. Det er ikke en vildt trafikeret vej, men der kommer regelmæssigt biler. Hesten er turhest og vant til lidt af hvert. Ungerne synes ikke umiddelbart det er noget de skal bekymre sig om, og fortsætter. Rytteren bliver selvfølgelig bange og skælder ungerne hæder og eder fra. De svarer igen af samme skuffe, og det ender faktisk med at de bliver politianmeldt og huset får en betjent på besøg.

 

Men men men, de var jo også inde i deres egen have, og rytter burde have haft styr på hesten/ikke redet i den periode hvor man må fyre lovligt af, og hun kunne have spurgt pænt?!

 

Hvis nu man bliver bange og vurderer at situationen kan gå galt, så taler man jo ofte ikke særlig pænt. Og nogengange bliver en hest bare bange, selvom den er trænet og mm. så jeg synes det afhænger rigtig meget af situationen. Jeg mener ikke at man kan stille det sådan op, at det altid er rytterens ansvar.


"Why breed and buy, when homeless die?"


Kig forbi Graeskehunde.dk & Galgo-sos.dk Disse hunde fortjener det og trænger bestemt, og venter blot på at nogen vil give dem et varmt og trygt hjem fuld af kærlighed

...

0
0
Svar på denne tråd
 
 I det sidst nævnte tilfælde...
Forfatter: 
Dato:  07-05-2012 19:55

... vil jeg mene at det er både hensynsløst og hjerneløst at fyre fyrværkeri af når der kommer et dyr forbi - om det så er hest eller hund.

 

Selv om man har retten på sin side må man gerne tænke sig om - og specielt da stoppe hvis man SER at dyret bliver skræmt.

 

Der ser jeg en væsentlig forskel mellem en legende 4 årig og børn der er gamle nok til at fyre fyrværkeri af uden voksenopsyn. De sidste BØR være i stand til at overveje konsekvenserne af deres handlinger.

 

 


£isbeth & Baloo


Politicians are like diapers.
They need to be changed often - and for the same reason.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tja....
Forfatter: 
Dato:  07-05-2012 20:18

Jeg har 3 hunde som er vant til heste, men når der kommer ryttere forbi så gør de som gale og fare rundt i haven.

 

Der kommer mange ryttere forbi, da der ligger en lille rideklub i nærheden, vi tager ikke hensyn til rytterne, vores hunde gør, vi slår græs saver brænde osv.

Kan rytterne ikke styre deres heste, så bør de ikke ride rundt på offentlig vej, der er jo lang farligere ting end en hund der gør.

her kommer store maskiner fra maskinstationen og masser af lastbiler knallerter og motorcykler.

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  07-05-2012 20:56

Tak for jeres svar. Jeg vil gerne udvise de hensyn jeg nu kan i forhold til mine hunde. Men jeg bliver harm når der tysses på min søn som leger i haven. Han skal have lov til at lege. Han forskrækker ikke hesten med forsæt. Rytteren råbte og skreg ikke. Hesten skal i min verden vænne sig til det normale liv udenfor ridebanen, hvis man ønsker at ride tur.

 



Selvom et minde ikke vejer noget.Kan det være noget af det tungeste at bære på

R.i.p Sally 8.Oktober 2008

R.i.p.Silja 23.Februar 2009

R.i.p.Tarzan 9.Juni 2009

R.i.p.Hope 26.April 2010

R.I.P.Diva 20.Dec 2010

0
0
Svar på denne tråd
 
 for en debat
Forfatter: 
Dato:  07-05-2012 21:15

Uha - der er mange sitauationer hvor jeg opdrager på andre folks børn. Det gælder dog kun i situationer med omgang med dyr, som de fleste forældre ikke evner at give deres børn selv en smule basis-viden om.

 

Jeg kan også råbe meget højt, når børn uhæmmede kommer løbende hen for at hilse på mine hunde (det tænder mig TOTALT AF og jeg bliver SÅ VRED) - har også råbt af et endog meget lille barn, da forældre INTET sagde, da det stavrede hen til min hunde. For ja mine hunde - og heste - er mit ansvar og så bliver jeg nødt til at passe på mine dyr, da så få mennesker og deres afkom ved hvordan man omgås dyr, og på andre folks børn, når deres forældre så åbenlyst ikke kan. Så ja jeg bliver ofte tvunget ud i at måtte opdrage på andre folks børn - børn og andre mennesker skal kun komme hen til mine dyr, hvis de spørger om lov først og jeg i øvrigt er i humør til at fortælle dem, at man ikke stikker fingerne i øjene på hestene/hundene, ikke laver pludselig bevægelser, ikke slår på dyrene og hvad jeg ellers har oplevet af tåbeligheder fra børn og deres forældre.

 

Tåbelighederne er i øvrigt tiltaget i styrke i de snart 25 år jeg har haft hund - jeg er tit målløs over hvor lidt folk ved om dyr.


Jeg ville dog nok ikke have sagt noget til episoden i haven (men jeg er opdraget med, at man altid tager hensyn til folk på heste), men jeg beder tit nogle på vejen om at lade være med at lave de de er i gang med det være sig tricks med cyklen, børn kommer løbende, hoppende eller på anden måde ser mærkelig ud til jeg er kommet forbi med min hest. Igen det er mig der får skylden, hvis noget går galt, så mener jeg også jeg er i min gode ret til at bede folk og børn om at være på en bestemt måde til jeg er kommet forbi på mine heste. Meget få mennesker ved noget som helst omkring hvordan hunde og heste reagerer og jeg går altså med livrem og seler.




 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Om at lære hensyn
Forfatter: 
Dato:  07-05-2012 21:18

Hvis det var mit barn, ville jeg i øvrigt lære det at tage hensyn til heste også, når det opholder sig haven. Det kan sikre det mod mange faresituationer senere hen at de får bare et min af forståelse for heste og andre dyrs reaktioner - også selvom man opholder sig i sin egen have - der er vel også et hensyn at tage til andre mennesker så de ikke kommer til skade !!!!!




 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Børn...
Forfatter: 
Dato:  07-05-2012 21:48

...er sjældent lavet af glas og kan godt tåle at vise hensyn til andre, selv om de har retten på deres side.

 

Børn, som ikke viser hensyn til eller lader sig irettesætte af andre end deres forældre, får det svært som voksne. Alt er ikke til forhandling og alt drejer sig ikke altid om mig selv. That's life!

 

...og mon ikke ungerne kunne genoptage den gode leg, selv om de skulle afbryde den i et par minutter? ;)

 

Min gamle, gennemtrænede fjordhest på 18 år kan stadig blive bange for ting, som ikke burde påvirke hende. Altså er det ikke altid et spørgsmål om træning. Det er jo ikke en robot - men et levende væsen. :)

 

(...og jo, man skal selv kunne kontrollere sin hest, hvis man rider ud, men en hest er jo et levende væsen og kan reagere uhensigtsmæssigt eller uventet).

 

 


Mette (Fjolle)


Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nej det synes jeg ikke man gør
Forfatter: 
Dato:  07-05-2012 21:53

Personligt havde jeg nok bare taget "kampen" med hesten som er mit ansvar, den skal jo lære at der er børn i boligområder.

 

Silotte (canmax) - Jeg "opdrager" også på andres børn hvis de overtræder mine grænser, børn skal også lære at mennesker har forskellige grænser for hvad de synes er ok. Selvfølgelig skal mit barn ikke skældes ud af fremmede, men det er helt fint at få at vide at det her bryder personen sig ikke om uden at det skal blive et stort nummer.

 

Jeg synes ikke det har noget at gøre med om man er enlig forældre eller ikke er, jeg har sat tydelige grænser for alle mine venners børn OG irettesat dem i visse situationer. Det hr aldrig været et problem.

 

 

Især i det offentlige rum og hjemme hos folk jeg besøger er det ok at de sætter personlige grænser for mit barn, hvis det er i en ordentlig tone og indenfor rimelighedens grænser.



Sorry
The lifestyle you orderd
is currently out of stock.
0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  07-05-2012 22:01

Nu synes jeg jo, at det er to forskellige ting, der bliver debatteret her.......

 

Jeg kan også sagtens finde på at sige til et umuligt barn i Bilka, at hun da skal høre efter, hvad hendes mor siger. Og selvfølgelig i en venlig og rar tone. For sommetider hjælper det nemlig og mange mødre bliver lidt gladere et øjeblik.

 

Og hvis et barn rører min hund uden at få lov, vil jeg da også fortælle, at det er smartest at spørge først.

 

Og rider jeg i ridehus og en unge fiser rundt, vil jeg da også påtale det.

 

Men hvis jeg kommer forbi en have, hvor et barn leger helt uden for min "kontekst", så kunne jeg da ikke drømme om at irettesætte ham!!

 

Havde faktisk selv problemet, der hvor jeg boede tidligere. Vi var nabo til en rideskole, hvor hestene ikke kom ud hele vinteren, så de var rimelig tændte om foråret, når de blev redet på den udendørs bane. Hvis mine børn så løb og legede i vores have og hestene smed af, blev ungerne skældt hæder og ære fra. Og endda truet med tæv af rideskole-ejeren!! Så ophører alle mine hensyn og al min forståelse!!!!

 

Så nej, jeg synes bestemt ikke, at du er nærtagende!!!

 

Maria


Sælges : Jack Russell Terrier hanhvalp.

Salgsklar 20/6. Stambogsført i DJRTK.

 

Hvis din hest er død,- så stå af!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Golda .......
Forfatter: 
Dato:  07-05-2012 22:01

At man siger fra fordi børn overskrider ens personlige grænser eller fordi man har nogen regler i eget hjem, er i mine øjne ikke opdragelse af andres børn! Så der er jeg enig med dig i dit sidste afsnit.

 

Min mening gælder ikke "Kun" Overfor enlige forældre, den gælder generelt for forældre uanset deres samlivsstatus.


Mangler du reg.smed? Kig på min præsentation.


Mvh Charlotte der kun ytrede sin mening, velvidende at andre har en anden.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Ok så....
Forfatter: 
Dato:  07-05-2012 22:10

Men jeg læser altså Iwanna Humbalots opdragelse som personlige grænser og alm flinkhed fra andre folk :)



Sorry
The lifestyle you orderd
is currently out of stock.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Børn og hest
Forfatter: 
Dato:  07-05-2012 22:10

Jeg må indrømme, at jeg godt på en pæn måde kan finde på at bede børn holde inde med deres leg mens jeg rider forbi - for selv den roligste og sødeste turhest kan blive forskrækket over børn i en trampolin, som kommer hoppende op over hækken, eller for at der kommer en vildfaren fodbold i fuld fart mod hesten.

 

Jeg kan næsten læse mig til, at det nye in-ord er miljøtræning. Jeg er mere tilhænger af, at udsætte hesten for de ting, der kommer undervejs, for man kan ikke træne alle situationer. Og skal jeg vænne en unghest til ture ud i naturen, så sadler jeg den op og rider ud. Møder jeg undervejs nogle farlige ting og er der mennesker involveret, så siger jeg høfligt at det er en ung hest jeg rider på, og den er endnu ikke så vant til at komme på tur, hvorefter jeg beder dem holde med det de har gang i indtil jeg er forbi, så hesten kan lære at det ikke var så slemt alligevel. Endnu har jeg ikke mødt nogen, som ikke har haft forståelse og hjulpet i den situation. Og næste gang hesten møder noget lignende, så er det forhåbentligt lidt bedre.

 

Så det kunne have været mig, som var rytteren, der stille og roligt havde bedt din søn stoppe med boldspillet til jeg var forbi, så hesten ikke blev bange. Og det kan jeg ikke se noget forkert i at gøre....

 

Og havde jeg selv børn, så kunne jeg heller ikke se noget forkert i, at andre bad dem om det samme. Det er vel almindelig opdragelse, at lære sin børn at tage hensyn til omverdenen og respektere andre mennesker, når de beder dem om en lille tjeneste. For det er da i virkeligheden en lille ting at hidse sig op over.....


Rambo Original Heavy med 3 leg arches str. 145 sælges

Nyvasket 1200 incl. porto

Ikke vasket (brugt 2 uger i frostvejr = ingen mudder) 1100 kr.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det gør jeg ikke
Forfatter: 
Dato:  07-05-2012 22:19

Under personlig grænse for mig hører trætte børn ikke i offentlig rum. Det kan godt være jeg personligt syntes det er irriterende at være vidne til eller at høre på, men rette på barnet/børnene kunne jeg ikke drømme om.

 

Er man kunde i en butik, kan det være utroligt irriterende med børn, men følte jeg at jeg absolut måtte sige noget, så ville jeg gøre det til forælderen og ikke barnet!

 

Mine personlige grænser er: når de direkte personligt retter henvendelse mundtligt til mig eller har fysisk kontakt med mig.

Ikke hvad jeg personligt mener, de skal eller ikke skal!

 

 

 

 

 


Mangler du reg.smed? Kig på min præsentation.


Mvh Charlotte der kun ytrede sin mening, velvidende at andre har en anden.


0
0
Svar på denne tråd
 
 svaret
Forfatter: 
Dato:  07-05-2012 22:36

Hvis jeg kan mærke min hest bliver bange pga. børn, så vil jeg til enhver tid sætte min egen sikkerhed først og bede børnene om at stoppe med der leg, løben eller hvad de har gang i. Og der er jeg faktisk fløjtende ligeglad med om det foregår i en privat have, på offentlig vej eller på rideskolen. Kan man mærke der er ved at opstå en farlig situation, så er det ikke sikkert det er en diplomatisk måde det er blevet sagt på. Jeg har nok selv været lidt "hård" i tonen hvis jeg har kunne mærke at situationen har kunne udvikle sig, men der har ikke været noget ondt i det. Vend det om, det ville måske heller ikke være særlig sjovt for et barn at være vidne til en ulykke.

 

Heste er levende (flugt) dyr og det er bare ikke alt man kan vende dem til.. Børn har godt at lære hvordan man omgås dyr og læser deres signaler.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  07-05-2012 22:38

Canmax!!! jeg syns godt nok du er grov og personlig i denne udtalelse:

 

At man er enlig mor og arbejder meget og derfor giver andre lov til at opdrage...Er ikke en undskyldning efter min mening, men en falliterklæring overfor sine børn sorry!

 

 

Ikke alene skriver du lige at det er en falliterklæring ( hvordan skal man ikke kunne tage det personligt som mor) og dernæst så langer du lige ud efter enlige arbejdene mødre, må sørme håbe du ALDRIG blir enlig mor der er nød til at arbejde for at forsørge dine børn for i din perfekte verden må de sikker heller ikke være længe i daginstitution , hvor der OGSÅ blir opdraget på dem, eller andre ting der ikke passer ind i en "perfekt" verden!

Desuden er det ikke lige alle der vælger at bli alene når de får børn men livet kan jo ændre sig så det er det bedste for bla. bærnene!

 

Jeg finder desuden din kommentar uanmindelig GROV da du jo kender til Ivanna Humbalot's fortid, ligesom jeg, og på INGEN måde kan man sige det har været en let tid for hende!

 

NEJ det var IKKE at gå efter bolden, det var et direkte angreb på personen og ret dårligt pakket ind!

 

 

 

 

Til selve emnet: self skal børn ha lov at lege i deres egne haver, hvis man har en ung hest med ud, så kan man træne det på mange måder evt ved at stå af hvis den blir urolig og er børnene meget larmene og hesten blir meget nervøs, kan man indvitere børnene hen til hegnet og snakke med dem stille og roligt og evt når hesten (ofte) falder til ro, lade børnene give en gullerod man ka ha taget med i lommen til en urolig situation, alle er glade og hesten ser intet er farligt og på den måde kan man få en god træning af sin hest, for det er den der bør trænes for den kan opleve langt værre ting i sit liv end larmende børn :-)



Hilsen

CJ


CK Ranch - Horses for life


Vær altid god og venlig når det er muligt.

Det er altid muligt.

Dalai Lama

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  08-05-2012 05:59

Jeg har tænkt en del over de svar som er fremkommet.

Jeg har 4 børn. Og når de to store færdes ude i byen eksemplevis på cykel, rulleskøjter og des lige, så stopper de ALTID når en hest og rytter skal forbi. Det er de opdraget til. Og det er de af hensyn til deres egen sikkerhed. Og sådan vil de to næste også lære det når de på et tidspunkt skal "ud". Mine børn skal kunne færdes frit i vores egen have. De skal have lov til at udfolde deres leg, hvad endten den er støjende eller stille. Og de udviser hensyn når de bliver bedt herom.

Jeg kan læse at det hos nogen er en forventning at børn stopper med leg og des lige når en hest skal passere til trods for at børnene befinder sig i egen have. Og jeg må sige at der er jeg ikke med.

Vi bor i en by hvor der er børn. Og her , særligt i det gode vejr, er mange ude i haven efter arbejde.

Skal det så forståes sådan at alle skal holde inde med hvad de nu gør i deres haver, når hest og rytter skal forbi ??? For det er da godt nok at sætte hyggen på "stand by". Her i byen kommer dagligt rigtigt mange ryttere og heste forbi grundet nærliggende ridecenter. Og de ønsker selvsagt også at nyde det gode vejr. Jeg syntes det er umuligt at holde øje med hvem der færdes på gaden, har jo andet at lave Og hvis børn ikke må udfolde sin frie leg i egen have hvor må de så ??? Hvis de heletiden skal holde øje med evt heste og ryttere som kunne risikere at komme, så er legen jo allerede ødelagt.

Jeg har læst alle svar. Nogle rigtig gode og med god tone og andre hører ikke hjemme i denne tråd, idet det ikke er et spørgsmål om at være en god eller dårlig forældre.

Vi er 100 % enige om at børn skal udvise hensyn og skal opføre sig så alle kan færdes i det offentlige rum.

Men skal hest og ryttere ikke det ??? For umiddelbart, som jeg læser nogle af indlæggene, så er det envejs eller hvordan ???



Selvom et minde ikke vejer noget.Kan det være noget af det tungeste at bære på

R.i.p Sally 8.Oktober 2008

R.i.p.Silja 23.Februar 2009

R.i.p.Tarzan 9.Juni 2009

R.i.p.Hope 26.April 2010

R.I.P.Diva 20.Dec 2010

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ryttere...
Forfatter: 
Dato:  08-05-2012 06:16

...skal altid vise hensyn. Det er efterhånden færre og færre steder, man må færdes til hest, og derfor er det også tvingende nødvendigt, at andre ikke oplever en som et negativt element.

 

Når man rider ud, kan man ikke forvente, at hele verden tilpasser sig en. Man bør fra starten tage som udgangspunkt, at den ikke gør. :)

 

Altså må man leve med legende børn, tætkørende biler, kondiløbere og lydløse cykelryttere (det sidste er næsten det værste. ;))

 

Til sammenligning bor vi langs en vej, som er meget populær hos cykelryttere. Cykelrytterne fra den lokale klub er desværre meget lidt populære hos beboerne på vejen, eftersom de stort set ikke viser hensyn, når de bruger vejen.

 

Dvs. at de bl.a. spærrer det den ene vejbane - upåagtet, at der er modkørende, slingrer og drejer uden at orientere sig synderligt. Dertil kommer deres jævnlige cykelløb og generelle attitude (som ikke er for god).

 

Det var en overgang nærmest lynchstemning. Det er så også grelt, når de konsekvent bruger busstoppesteder m.v. til pissoir. :(


Mette (Fjolle)


Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-05-2012 07:44

Nu har jeg ikke læst hele tråden.

Men selvfølgelig skal din dreng da have lov at lege i haven ;)


Jeg rider selv meget i trafikken, og min hest er oftes ret ligeglad med alt, men hvis han nu er lidt på dupperne, kan legene børn godt få han @!#$ i kog. Så ken jeg godt finde på at kalde på ungerne og spørge om de ikke vil være søde evt at komme til hejnet så min hest kan se det ikke er noget farligt.
Og alt efter aldern fortæller hvorfor jeg spørg.

De fleste børn er glade for at måtte røre hesten, og "hjælpe" med at træne hesten.

Jeg ved ikke om i tager dette som ubehøvlet at spørge om.

Har ofte mødt mange nysgerige forældre der spørg og er taknemmelige for at jeg forklare da de ikke ved noget om heste eller hvordan de reagere.
Så er det dejligt at forklare at hvis de spørg hvordan de kan forklare deres børn hvordan man ikke opføre sig når der rider en hest forbi.

For i min verden, om et barn løber han til en fremed hund og stikker hånden ned i hovedet på den eller løber mod hjenet er lige farligt.

Der skal også tages hensyn til at en hest er et flugt dyr, der for kan man aldrig stole 100% på en hest, man kan arbejde med tingene, men den vil altid kunne bliver forskræket

Med Venlig hilsen Mich & Phoenex.


Den stolte Rytter af en Rød hest (:


Rest in Peace Sally The Saylor

Gone but not forgotten.


0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-05-2012 08:15
Selvfølgelig må man gøre som man vil i sin egen have. Men jeg mener stadig at det er ok hvis rytteren siger det på en pæn måde. Måske var rytterens hest det roligste starut i verden og dét med at holde sig i ro intet havde med denne hest at gøre, men så kan barnet lære det.

falliterklæring??... Ej det synes jeg er unfair. Så må jeg altså også indgive en personlig falliterklæring og jeg er ikke engang enlig mor.
børn har det med at prøve grænser af og LANGT dé fleste børn (men garanteret ikke nogle af dé perfekte individer der har tilhørsforhold til HN) prøver grænser af og når mor eller far siger noget så har disse børn med deres livserfaring og stædighed tendens til at høre så lidt efter dé kan slippe afsted med og alligevel gøre hvad mor og far sagde dé ikke måtte. Kommer dér derimod en fremmed og løfter pegefingeren og siger 'dét må du ikke' så bliver barnet paf og spidser med garanti ører.

og dét har ikke et hak med dårligt forældreskab at gøre, sådan er det altså bare. Det husker jeg da også tydeligt fra jeg selv var barn.

det er ikke lige alt i denne verden jeg opdager mine børn gør. Lad os lege jeg er I haven og luger, sidder med rumpen i vejret, ryggen til ungen og luger jordbærbedet. Så er Oliver måske igang med at plyndre blomsterbedet i den anden ende ud mod vejen, da en fremmed kommer og siger 'hør lille mand dét må du altså ikke' jamen så ville jeg da rejse mig op, sige tak og dét havde jeg da ikke lige set. Bestod opdragelsen derimod i noget jeg var uenig i så ville jeg sige 'tak men den skal jeg nok selv klare det dér'......

at gå fuldstændig amok og hvad der ellers står af guldkorn i denne tråd, jamen jeg kan godt lure hvorfor folk i samfundet efterhånden taler så grimt til hinanden. Det er som om nogle tror dé er 'seje' fordi dé tør tale grimt og agressivt til andre for at forklare deres pointe eller slå fast man er dybt uenig. Det kan altså godt lade sig gøre at sige tingene på en ordentlig måde også selvom der kommer en fremmed og opdrager på ens barn i haven.

Mvh Bonnie


Don't be sad that the world lost Steve Irwin. Be sad that the animals did

Fotografering tilbydes:

www.bonniejensen.dk / foto@bonniejensen.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-05-2012 08:22

Som udgangspunkt skal børn have lov til at lave lige hvad der passer dem i egen have uden indblanding udefra. Så jeg vil mene personen i din oplevelse er over grænsen.

Man kan pænt bede om noget - ikke kræve det når folk er på egen grund, og det gælder også hunde der gør. Noget enhver hest efter min mening bør lære at klare uden problemer - det sker jo hele tiden... I hvert fald her i Kbh området...

 

Generelt vil jeg hellere have hesten oplever nye "farlige" ting end bede folk holde op, men hvis situationen tilspidser synes jeg det er helt fint at bede om hjælp, f.eks kunne du lige stoppe med at hugge brænde til jeg er forbi. Mange ved jo ikke hvor frygtsomme heste er og hjælper gerne.

 

Og efter min mening skal børn når det generelt kommer til det offentlig rum behandles som alm. voksne, på den måde at forstå, at jeg taler direkte til dem og ikke deres mor.

 

Hvis de går over mine grænser (f.eks sparker i mit flysædes ryg hvilket jeg har prøvet flere gange) eller jeg vil bede om hjælp (kunne I lige lade være med at spille bold på vejen til jeg er forbi med hesten, den har aldrig set en bold så tæt på og bliver lidt bange)

 

Synes det er blevet lidt overdrevent det det med at man ikke på opdrage på andres børn... Vi voksne opdrager jo også på hinanden, det er alm omgang mellem mennesker hvor vi lærer hinanden hvad vi vil og ikke vil finde os i.

 

Jeg kan ind imellem også godt finde på i særlige situationer at opdrage direkte på andres børn - f.eks en dag jeg var ved at køre en dreng ned på cykel på Nørrebro - Han legede med bold på en trafikeret gade og så sig for på vejen men drønede lige ud på cykelstien uden at se efter cykler. Der skete ingenting, men det var dælme tæt på, og jeg sagde alvorligt til ham at de (der var 2) altså også skulle se sig for på cykelstien - ikke kun på vejen!!

 

Jeg mener selv, det var en meget mild reaktion og irettesættelse taget i betragtning at de spillede bold på en stærkt trafikeret storbygade.........


Venligst Maluna


***


Hvis der ikke er fejltagelser i dit liv, tager du ikke chancer nok

0
0
Svar på denne tråd
 
 En chance
Forfatter: 
Dato:  08-05-2012 08:42

Hej,

 

Lige netop i dette forum - blandt hestefolk - er der da en enestående chance for at give noget af vores hesteviden videre til næste generation. At lære børnene fra en tidlig alder, hvordan man forholder sig, når en hest skal passere, og hvad man ikke bør gøre. Mange børn sætter i øvrigt en ære i at lære deres jævnaldrenede det, som de selv har lært, og så kan vi måske sætte gang i en positiv spiral.

 

Min egen hest kan være meget cool, men visse dage skal der intet til at gøre hende nervøs, og disse dag kan jeg godt finde på at sige "Undskyld, vil du have noget imod lige at stå stille, til jeg er kommet forbi" eller lignende, hvis jeg mærker en "krise" under opsejling - det kunne være man skulle forbi en person, der laver noget "farligt" i vejsiden, samtidig med at en masse trafik skal forbi på den anden side, så jeg ikke kan krydse vejen lige der.... De fleste mennesker er ganske samarbejdsvillige, hvis man spørger pænt og måske kommer med en lille forklaring.

 

Men hensyntagen kommer et sted fra og vi voksne må jo alle foregå med et godt eksempel, hvis vi ønsker, at næste generation skal lære at gøre det samme. Det gælder både i omgang med heste, som bilister, cyklister o.s.v.!

 

MVH

Jette

0
0
Svar på denne tråd
 
 bomli bom
Forfatter: 
Dato:  08-05-2012 09:35

børn må hjertens gerne flyve med drage, spille boldt, råbe og skrige og hvad de ellers kan finde på, så kan min hest lærer at det sker altså også på vejen, syntes jeg situationen er lige farlig nok så springer jeg af og trækker forbi :)

jeg ser det ikke som min pligt at lærer børn om heste og deres natur, det er jo altså ikke sikkert de nogensinde kommer til at beskæftige sig med heste, og nu er heste (hvad end vi vil det elller ej) en hoppy og alle har deres hoppy også børn, jeg kunne aldrig drømme om at sige til et barn i egen have at de skal stå stille mens jeg rider forbi, jeg har altså ikke eneret selvom jeg sidder på et stort dyr.

og det indlæg søs kommer med hvor hun fortæller hvordan hun råber af små børn og spader ind på en vej som hun ejer den, jeg kan love dig for jeg var fløjet helt i flint, hvis nogen råbte af min søn på den måde! og havde du været så ubehøvlet som du giver udtryk for i denne tråd bedt mig og mine unger om at stå stille, så havde du fået svar på tiltale og jeg havde øjeblikkeligt startet den meste larmende fangeleg du kan forstille dig, bare lige sagt til ungerne lad vær at gå bag om og for tæt på hesten og den sure dame, og så havde vi ellers råbt igennem. hvorfor kan man ikke tale pænt til andre mennesker? jeg kunne aldrig drømme om at opdrage på andres børn de er virkelig ikke mit ansvar, og jeg har en måde jeg mener børn skal opfører sig på og hvilke rammer de skal lege/opfører sig indefor, men derfor er andre forældre ikke nødvendigvis enige så jeg skal da ikke pådutte min mening og metode andre forældre...

 

 

søs du burde virkelig tænke over hvilke overgreb det er for sådan et lille barn, de ved ikke bedre, at du så står grandvoksen og skriger af dem, du kunne lige så slå dem, så voldsomt føles det for så lille en størelse. at du gentagene kalder uvidenhed for tåbligheder ja det finder jeg lidt tåbeligt, for du burde da kende forskellen, hvis ikke så skriver jeg den gerne til dig :)


Han er en usleben diamant - nej han er en usleben nar, hvis han arbejder virkelig hårdt bliver han en nar!

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-05-2012 10:03
, jeg kan love dig for jeg var fløjet helt i flint, hvis nogen råbte af min søn på den måde! og havde du været så ubehøvlet som du giver udtryk for i denne tråd bedt mig og mine unger om at stå stille, så havde du fået svar på tiltale og jeg havde øjeblikkeligt startet den meste larmende fangeleg du kan forstille dig, bare lige sagt til ungerne lad vær at gå bag om og for tæt på hesten og den sure dame, og så havde vi ellers råbt igennem. hvorfor kan man ikke tale pænt til andre mennesker?



hold nu fast hvor var det lige selvmodsigende......... :o hvis andre ikke taler pænt til dig så vil du se det som en anledning til at jerne helt ud og opføre dig vanvittigt barnligt? OMG!

Mvh Bonnie


Don't be sad that the world lost Steve Irwin. Be sad that the animals did

Fotografering tilbydes:

www.bonniejensen.dk / foto@bonniejensen.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 bomli bom
Forfatter: 
Dato:  08-05-2012 10:06

ja det kan jeg love dig for!

 

skreg man af min søn som søs skriver hun gør af små børn, så rammer du mig dybt personligt og gør mit barn ked af det, og så er jeg nok den værste høg af en mor hvis nogen gør det og så råber jeg sgu igen!

 

taler man pæn til min søn/mig så får man self da et pænt svar igen :)


Han er en usleben diamant - nej han er en usleben nar, hvis han arbejder virkelig hårdt bliver han en nar!

0
0
Svar på denne tråd
 
 2 ting
Forfatter: 
Dato:  08-05-2012 10:07

1. For en uge siden skulle min svigerfar og jeg levere en af hans heste til en pige, der skulle have hende på prøve i 14 dage med henblik på køb. Denne hest er lidt sær, når det kommer til transport i trailere, og jeg ved, at hun, på trods af megen træning med dette problem, kan finde på at tage den med 120 i timen ud af traileren.

 

Da svigerfar lukker rampen ned, kan jeg mærke på hoppen, at det er dét, der kommer til at ske - og 2 meter fra rampen stimler 4-5 børn på 8-10 år sammen for at se den nye hest. Jeg måtte pænt bede dem om at flytte sig ud til siderne, så hoppen havde plads, for børnenes sikkerheds skyld. Her var tale om børn, der er vant til omgang med heste, men i øjeblikkets spænding over den nye hest, ja så tænkte de ikke så langt. I den situation, hvor det er et spørgsmål om børnenes sikkerhed, synes jeg, at det er ok at sige noget til børnene, men på en pæn måde, og gerne med en forklaring om hvorfor.

 

2. Som hesteejer og rytter er det mit ansvar at gøre min hest så sikker så mulig før jeg forlader ridebanen. Jeg har haft min hest siden han var 6 måneder, og har flere gange hørt at jeg var tosset, når jeg gennem de sidste 2½ år indtog ridebanen.

 

Inden jeg tog hesten med ud, bandt jeg alle mulige "sjove" ting fast på hegnet rundt om banen: plastikposer, opslåede paraplyer, flasker, radio med musik osv. Og så gik jeg ellers tur med Lillemanden på ridebanen. Når han var vant til, at disse ting bare hang der, så allierede jeg mig med familie og venner, der kunne rasle og blafre med tingene når vi passerede. Jeg fik børnene i stalden til at hjælpe, ved at de løb og larmede langs med hegnet og også hen mod hegnet. Jeg havde også adgang til en godt trænet hund, der bl.a kunne gø på kommando og var styrbar for stemmen - den trænede Lillemanden og jeg også sammen med.

 

Så jeg håber, at når jeg på lørdag sætter mig op på ham for første gang, så er han så sikker, som det er muligt, inden han og jeg bevæger os ud i den store verden.

 

Til trådstarter: dit barn har ikke gjort noget galt - han leger i sin egen have, og et barn på 4 år fokuserer på sin leg i privat have, og ikke hvordan den leg påvirker tilfældige dyr, der passerer på offentlig vej.

 

Når man som rytter rider ud, må man forvente at møde ting, der kan skræmme hesten, og det er rytterens ansvar at forberede hesten bedst muligt på disse ting.

 

Min erfaring er desværre, at mange ryttere forventer, at alle omkring dem skal tage hensyn til dem i det offentlige rum - ofte fordi en ung hest ikke har været præsenteret for de ting, man kan møde dér, FØR man rider ud.


Skal din hest forkæles?

Jeg tilbyder gratis Equine Touch sessions til din hest!!

De første to kurser af uddannelsen er gennemført, og jeg mangler nu heste at øve mig på.

Læs mere på www.equinetouch.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fint med mig
Forfatter: 
Dato:  08-05-2012 10:13

Hestx2 - du udlægger bare tingene som du synes bedst passer ind i dit verdensbillede - fint med mig - jeg er klar over, at der ikke er særlig højt til loftet.




 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 bomli bom
Forfatter: 
Dato:  08-05-2012 10:18

søs

 

i mit verdens billed? :) hmm jeg ved ikke lige hvordan jeg skal tage din besked med "ikke så højt til loftet", tja jeg vælger at tage den med et smil, og er helt sikker på min søn og dig ikke møder hinanden idag..


Han er en usleben diamant - nej han er en usleben nar, hvis han arbejder virkelig hårdt bliver han en nar!

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  08-05-2012 10:29

I virkeligheden handler det vel ikke så meget om, OM man siger noget men HVAD man siger HVORDAN......

 

Selvfølgelig må man bede nogle unger gå væk fra traileren, hvis hesten er på vej ud med 140.......eller hvis den ikke er men blot for at lære, at man aldrig står bag rampen.

 

Og selvfølgelig må man sige til børn, der leger i haven, om ikke nok de lige gider stå stille mens man rider forbi fordi hesten er lidt urolig.

 

Og selvfølgelig må man gøre tegn til bilister, der kommer drønende samtidig med at ens hest er lidt urolig over ungerne, der leger i haven.

 

Alt i alt handler det vel om, at man siger det pænt og ikke forventer, at dette er hensyn som alle bare skal tage.

 

Maria


Sælges : Jack Russell Terrier hanhvalp.

Salgsklar 20/6. Stambogsført i DJRTK.

 

Hvis din hest er død,- så stå af!

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskriftv
Forfatter: 
Dato:  08-05-2012 10:34
Ok heste x 2, der er vi så frygteligt forskellige. Naturligvis ville jeg da selv blive vred gal og tosset. Men jeg ville da aldrig rende rundt og skabe mig provokerende som du skriver du ville gøre. Sikke et signal at sende til sit barn at sådan opførsel er okay..

Mvh Bonnie


Don't be sad that the world lost Steve Irwin. Be sad that the animals did

Fotografering tilbydes:

www.bonniejensen.dk / foto@bonniejensen.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 bomli bom
Forfatter: 
Dato:  08-05-2012 10:44

nu kan ikke læse om du har børn?

hvilket signal jeg sender til mine børn, tja jeg håber da de lærer de skal stå op for sig selv, og ikke finde sig i hvad som helst, tænk hvilket overgreb det er for sådan en lille barn? max 1 meter høj og så kommer der en voksen enda på en hest og begynder at skælde dem ud for at lege ved deres eget hus? tænk hvor skræmmende det er.. så vil jeg da heller leje fangeleg så det for en sjov "slutning" for ungerne end jeg vil stå og se passivit til og skal trøste mit meget forskrækket barn bag efter. nå skriver søs jo et meget lille barn, så det vel en på 1-2½ år..

 

jeg kan da huske da jeg var lille og gik på rideskole der var en dame og når man kom for tæt på hegnet ind til ridebanen eller barieren i ridehuset så vappede hun ud efter dig med pisken og råbte igennem, jeg er stadig nervøs den dag i dag, når nogen løfter en pisk i nærheden af mig..


Han er en usleben diamant - nej han er en usleben nar, hvis han arbejder virkelig hårdt bliver han en nar!

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-05-2012 11:02
Jeg har tre børn og jeg er stadig uenig med dig. Men det gør det jo hverken rigtigt eller forkert at man er uenige..

i mine øjne udvikler det ikke en god slutning på en episode, at man farer rundt og larmer provokerende, for barnet ser også rytterens reaktion kan jeg love dig. Det sender et signal om at mor synes det er ok at provokere, ja hvordan går det så i skolegården når fru lærer kommer og siger, nej lille hans du må ikke kaste med sand. Får fru lærer så en kubikmeter i nakken fordi lille hans har lært hjemmefra at når 'fremmede' siger fra så er dét ok at gentage 'problemet' i tifold?..

Jeg havde snakket med mit barn efter et optrin og aldrig opfordret til provokation, men igen sådan er vi jo så forskellige.

Mvh Bonnie


Don't be sad that the world lost Steve Irwin. Be sad that the animals did

Fotografering tilbydes:

www.bonniejensen.dk / foto@bonniejensen.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 bomli bom
Forfatter: 
Dato:  08-05-2012 11:07

der er meget stor forskel på hvad læreren siger og en sur mokke på en hest.. jeg syntes nu heller ikke jeg opfordre til provokation.

men ja sådan er vi så forskellige og det var faktisk en af poniterne i mit indlæg, man kan ikke opdrage på andres børn for alle forældre har forskellige grænser og metoder og defor mener jeg det er helt ude i hampen og begynde at pådutte andre folks børn sine grænser mm.. nu snakker vi self ikke i folks eget hjem det er en helt anden snak..


Han er en usleben diamant - nej han er en usleben nar, hvis han arbejder virkelig hårdt bliver han en nar!

0
0
Svar på denne tråd
 
 mangler en like-knap
Forfatter: 
Dato:  08-05-2012 11:13

Åh hvor kan jeg godt lide din tilgang til det at have børn, Bonnie og opdrage dem til fornuftige individer

 

 


Hilsen Nana

-Der aldrig bliver dygtig nok, til at kunne vise ridebilleder af min hest på HN

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-05-2012 11:20
Åh for pokker Nana, sikke et skulderklap!!! Tusind tak!

Heste x 2 der er rent faktisk ikke en verden til forskel. ;)

Mvh Bonnie


Don't be sad that the world lost Steve Irwin. Be sad that the animals did

Fotografering tilbydes:

www.bonniejensen.dk / foto@bonniejensen.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 bomli bom
Forfatter: 
Dato:  08-05-2012 11:28

ja det mener jeg så :)

med eller uden blinkende smiley


Han er en usleben diamant - nej han er en usleben nar, hvis han arbejder virkelig hårdt bliver han en nar!

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider