Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Operation for knyst på fod ?? Erfaringer
Forfatter: 
Dato:  05-01-2012 00:46

Kære alle !

 

Jeg har i mange år haft en knyst på min venstre fod, men de seneste par år (især vinter) er den begyndt og genere mere og mere...

 

Nu har jeg stort set daglige smerter i foden, og også store problemer med at finde fodtøj jeg føler mig godt tilpas i, og kan holde ud og have på mere end et par timer ad gangen......

(Mine Ariat gummistøvler er p.t. de bedste, men det går jo ikke til hvid kittel på arbejdet på et hospital !!!)

 

Nu overvejer jeg så om ikke det er ved at være tid til at få den opereret væk, inden jeg føler mig totalt handicappet...

 

Har nogen erfaringer med den slags operationer ??

 

Alt modtages med kyshånd !

 

Jeg har jo selv heste hjemme, og planlægger at det i hvert fald ikke skal være før de igen går ude hele døgnet, så jeg ikke har bokse og muge dagligt, for det tror jeg ikke jeg kan.....

 

Jeg har fået at vide, at jeg ikke må gå på foden i starten (skal bruge krykker), og staldarbejde og ind- og udlukning af heste på krykker, er nok ikke så god en sammenblanding !!!

 

og skal regne med at være sygemeldt i 6 uger - men det er vel individuelt hvor længe man er om "og hele" igen ???

 

Så fortæl endelig, hvis du er opereret for knyster !!

Hvornår var du "gående/ridende/normalt fungerende igen ??

- og gerne om operationen gav det ønskede resultat, dvs. du blev smertefri, kunne bruge almindeligt fodtøj igen osv. !!

 

- gerne på beskedcenter, hvis du ikke vil stå frem offentligt !!

 

Mange hilsner fra Tina

 

 


Ejer af Cisco Joy og Sofus !!


En verden uden heste - føj for et mareridt !!
0
0
Svar på denne tråd
 
 234567890+
Forfatter: 
Dato:  05-01-2012 09:25

Vis det er den knold (knogle) der sidder på ydersiden af foden (ved lille tåen) SÅ har min mor fået detgjort.. der er to metoder man kan gøre det på.. den ene skal foden vist i gips.. Den valgte min mor ikke men det lykkedes ikke desværre... Så vis hun vil have lavet det om er det knusning og så i gips....

 

Håber du tager den rette beslutning :-)


Hilsen Annette


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  05-01-2012 09:30

Hej Tina

 

Jeg fik fjernet en knyst på hælen da jeg var 17 år (er nu 36). Jeg lå med benet oppe (uden gips) i en uge derefter. Herefter gik jeg på krykker i 14 dage. Nu gik jeg "kun" i gymnasiet, men jeg husker det hverken som smertefuldt eller særlig besværligt og jeg red igen en måned efter.

 

Resultatet blev fint, knysten blev meget mindre og jeg kunne igen gå i "almindelige" sko.

 

Ved ikke, om du kunne bruge dette svar til noget?



Hilsen Iben
...
Der findes 3 slags mennesker:
dem der kan tælle og dem der ikke kan tælle.


..............


Mor til Oscar - født 1. juni 2008

... og nu med part på skøn lille hest

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  05-01-2012 09:32

Min læge anbefalede at jeg ikke skulle have det gjort, da der var mulighed for at de kom igen. - andet blev der ikke sagt.
Jeg har på begge fødder, og har altid haft det, selv som helt lille. (så joken var at jeg havde arvet min mormors fødder-da hun altid har gået i højhælede sko)

 

Men jeg følger lige med!

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  05-01-2012 09:37

Må lige tilføje at jeg også fik at vide at der var risiko for at den (knysten) kom igen. Det gjorde den heldigvis ikke. Men risikoen er der.



Hilsen Iben
...
Der findes 3 slags mennesker:
dem der kan tælle og dem der ikke kan tælle.


..............


Mor til Oscar - født 1. juni 2008

... og nu med part på skøn lille hest

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min venindes mor
Forfatter: 
Dato:  05-01-2012 11:26

blev opereret for det, på indersiden af foden, der ved siden af storetåen.
Det tog 4 uger hvor hun IKKE måtte støtte på foden, og 6 uger hvor hun ikke måtte køre bil... Så min veninde hun passede hestene i 4-6 uger...


Vi er klogere end dyrene, så prøv dog at vise det! Stop mishandling af dyr!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Knyster
Forfatter: 
Dato:  05-01-2012 12:30

min mor skal have fjernet en knyst på den ene fod om 3 uger.

 

Forløbet er vist følgende:

 

Opereationen foretages som sammedags kirogi, og tager ca en time.

 

Hun må komme hjem ca 3 timer efter operationen.

 

1 2 - 3 uger må man SLET ikke støtte på foden, og den skal holdes i ro - allerhelst skal den holdes opad. Hun skal gå med krykker.

 

Hun skal være sygemeldt i 8 uger.

 

- Alt dette selvfølgelig på baggrund af at alt går som det skal.

 

 

 

 


Look up into heaven
You'll see them above
The horses we lost
The horses we loved

R.I.P. SILLE

0
0
Svar på denne tråd
 
 knyst....
Forfatter: 
Dato:  05-01-2012 12:55

jeg fik i 2005 tror jeg det var, fjernet knysten på indersiden af venstre fod, (lig under storetåen) og fik ved samme lejlighed skåret en trekant af storetå-knoglen, og samlet det med 2 skruer, da jeg havde en total skæv tå, som generede.

 

jeg hoppede på krykker i 6 uger mener jeg det var, og måtte derefter støtte lidt på foden, men ikke bruge forfoden i yderligere 4 uger vist nok.

 

jeg ville til enhver tid gøre det igen, jeg gik fra at bruge str 40-41 i sko (fordi alt der var mindre gjorde ondt at have på), til at kunne bruge min reelle skostørrelse, som er 37-38.

 

dog gnavede skruerne sig selv ud af knoglen igen, den ene fik jeg fjernet efter et halvt år, og den anden kan jeg nu mærke "hovedet" af, men den generer endnu ikke mere end at den får lov at blive siddende.

 




mvh. Gitte,


med ponyerne Ýrsa & Bine

0
0
Svar på denne tråd
 
 hejsa..
Forfatter: 
Dato:  05-01-2012 14:15

jeg har også haft en knyst på den ene fod, og den gjorde mega ondt når jeg havde høje sko på. jeg blev anbefalet at massere knysten. dvs massere i kanten af knysten. ikke på selv knuden , men lige i kanten af den.hele vejen rundt om den. og gør det jævnligt i en periode.flere gange om dagen. min forsvandt ved det. så slap jeg for en tur under kniven.

0
0
Svar på denne tråd
 
 knyst...
Forfatter: 
Dato:  05-01-2012 16:07

Hej Tina

 

Jeg var for 4½ år igennem turen med at få fjernet knyst og rettet storetå op. Som "tillæg" fik jeg også skåret 1 sene over til storetåen + rettet to tæer op, den ene ved at skære to sener over, den anden fik fjernet et led.

Har "medfødte" skæve tæer, hammertæer, klotæer for korte sener (generelt i foden) og knyster...

 

Operationen skulle ha' foregået ved fuld bevidsthed, men med en ankelblokade. Pga. nåle-fobi blev jeg lagt i fuld narkose, derefter blev blokaden lagt og jeg blev vækket.

Operationen tog ca 2½ time.

 

Jeg blev sendt hjem samme dag med hælsko og krykker. Efter en uge måtte jeg støtte på foden/hælskoen så længe det ikke gjorde ondt. Efter 6 uger slap jeg fri for hælskoen, og skulle så "lære" at gå rigtigt igen.

 

De første dage efter operationen var IKKE sjove. Jeg havde mange smerter og blev doblet op i dosis af smertestillende (morfin), men efter en uge, gik det, i følge lægerne, som det skulle.

 

Lægen regnede med 8 ugers sygemelding, afhængig af job type. I mit tilfælde ville jeg sku' ha' gået i min. 4 mdr, da jeg først efter 4 mdr kunne have alm. lukket fortøj på (sko, staldstøvler osv.)

 

Jeg er rigtig glad for jeg fik foretaget operationen, på trods af smerterne i starten.

Min fod blev lidt kønnere smerterne forsvandt

 

Det sidste 1½ års tid har jeg dog fået problemer igen, højst sandsynligt da jeg har fået "nedsunken forfod" (kraftige og hyppige kramper i tæerne), og så er den skrue som knysten blev skruet sammen med begyndt at arbejde sig ud.

 

Jeg skulle ha' været opereret i går, men pga. lægen er kommet til skade + sygemeldt, er det udsat til d. 18/1.

Ved denne operation fjerner de skruen i knysten og fjerner leddene i lilletå, "ringe-tå" og "langetåen". Herefter bliver der sat "Jørgen-kugler" i tæerne (for at stabilisere), de skal så ud 2 uger efter. Denne omgang forventes at tage 1-1½ time og sygemeldingen forventes at blive 4-8 uger.

 

Jeg fortryder bestemt ikke jeg fik ordnet min højre fod. Når jeg er opereret d. 18/1, skal jeg ha' henvisning til min venstre fod, som skal have samme omgang, plus fjernet en "knyst" ved akillesenen (=hælsko-støvle i min. 8 uger).

 

Håber min "historie" ikke skræmmer dig!

Har du spørgsmål, så fyr bare løs


"Det er bedre at have elsket og mistet end slet ikke at have elsket"

Unette, Una Evigglad, Hetja & Kevin - mine hypper!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Øv bøv opreration..
Forfatter: 
Dato:  05-01-2012 16:19

Min mor har også fået det lavet..

 

 

Og hun fortryder inderligt..

 

Smerterne før, var ingen ting iforhold til det der er nu :o(


Lady

My little princess


0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har...
Forfatter: 
Dato:  05-01-2012 19:04

...fået fjernet 2 knyster, og er ovenud tilfreds med resultatet. Det er det bedste jeg har gjort for mig selv!

Første gang havde jeg rigtig mange smerter, men der fik jeg også rettet min storetå op i samme omgang. Her anden gang er det simpelthen gået så let, så let. Ingen smerter, og hurtigt på benene igen..

 

Man skal gå med krykker i 6 uger, og du får udleveret en hælsko, som du skal have på i lige så længe. Dog smed jeg krykkerne efter 4 uger, hvor jeg så bare gik rundt på hælskoen.

Hælskoen er ret vigtig, da du ikke må lægge din kropsvægt ud på forfoden i de 6 uger.

 

Jeg har desuden været sygemeldt fra mit arbejde i samtlige 6 uger

 

Og i dag? Absolut ingen smerter!

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  05-01-2012 22:23

Jeg fik opereret min knyst væk fra min venstre fod i november 07, det er det bedste jeg nogensinde har fået gjort.

Ved operationen var jeg i fuld narkose, hvor jeg fik brækket min storetå, høvlet min knyst af/ned, ved min storetå blev der indopereret nogle skruer, nedeunder min storetå på foden, har jeg fået lagt en lille metalplade ind, som skal holde det hele på plads. (Der mister man lidt følelsen, det føles stadigvæk mærkeligt, når jeg rører der) Jeg kom hjem efter nogle timer, fik en masse morfin, som jeg ikke kunne tåle, så efter to dage, tog jeg 4 panodiler om dagen, og det forløb helt fint, jeg havde på intet tidspunkt særlig mange smerter. Jeg fik udleveret en hælsko og et par krykker, min fod var bare bundet ind med forbinding og vat (Min forbinding sad dog dårligt, så 2 uger efter da jeg skulle have fjernet sting, var der gået betændelse i det hele, så jeg kom på penicilin)

Jeg var hjemme den første uge, og derefter i skole 2 uger, hvorefter vi skrev opgave en måned, så det var intet problem, tror jeg gik med hælskoen i 6-7 uger, smed krykkerne hurtigt (Det kan anbefales at gå med sko med høj sål, jeg gik i Sorel støvler hele tiden, da jeg ellers gik skævt og fik ondt i min hofte) Efter jeg fik fjernet mine sting, skulle min tå hver dag forbindes med noget selvklæbende plaster, som skulle bindes rundt om storetå for at trække den væk fra de andre tæer- det gik jeg med længe. Efter 8 uger, begyndte jeg så småt at ride igen, og kunne også så småt begynde at have sko på,(Bamsestøvler primært). Før operationen kunne jeg aldrig finde sko, kunne sagtens passe den højre, men aldrig den venstre, da min fod var for bred, nu kan jeg købe sko og har forholdsvis almindelige fødder. Jeg havde fået kørekort kort forinden min operation og kunne ikke køre bil 3-4 måneder efter, da jeg syntes det gjorde ondt, at trykke ned på de forskellige pedaler- men det er nok forskelligt fra person til person :-) Held og lykke med det :)


Hilsen

Louise

Luna og Snippe <3



0
0
Svar på denne tråd
 
 Hold da op !!
Forfatter: 
Dato:  06-01-2012 00:32

Hvor der I bare skønne, med alle de brugbare svar jeg har fået !!

Tusind tak alle sammen !!

 

Jeg skal helt sikker opereres, for de smerter jeg har nu, kan jeg ikke blive ved med at leve med - og som jeg læser det her, er det kun 2 ud af 12 svar, som har negative erfaringer med operationen - det må da være en OK chance !!

Er bestemt ikke blevet afskrækket !

 

Jeg kan også læse, at jeg nok gør klogt i at vente til hestene går ude i døgndrift, så jeg ikke skal muge bokse osv. i stalden - det lyder ikke som om man kan det...

- og så ellers nok bede om lidt hjælp fra andre de første par uger...

 

Jeg vil tage kontakt til lægen mhp. henvisning, og så få planlagt operationen til slut maj måned !

 

Igen tusind tak for alle svar !

 

Mange hilsner fra Tina

 


Ejer af Cisco Joy og Sofus !!


En verden uden heste - føj for et mareridt !!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Dumdidum
Forfatter: 
Dato:  06-01-2012 06:34

Jeg fik fjernet en knyst i 2008 og har fortrudt så meget...

 

Fik sat en skrue i, som var for lang, hvilket resulterede i at jeg gik skævt på foden. Var til tjek flere gange (på et andet hospital end, hvor operationen var foregået, pga. strejken), men de ville ikke indse, at der var noget galt, selvom det kunne ses på billederne. Til sidst fjernede de dog skruen igen.

 

De gener jeg har i dag meget værre end før operationen. Jeg har problemer med at gå i fodtøj med lidt hæl (bliver meget hurtigt "træt" i foden og får smerter, hvorefter venstre fod belastes, da den "overtager"), svært ved at komme i mine ridestøvler, skal passe på når jeg hopper ned af hesten (skal helst lande korrekt på den ene fod ellers gør den sindssygt ondt), skal ikke træde forkert på f.eks. et trappetrin, så er der også smerter. Har to grimme ar og er meget følsom omkring dem + min storetå føles stiv. Og jeg kan faktisk ikke se forskel fra før til nu

 

Jeg har klaget over behandlingen af mig via Patientklagenævnet og fået "ret" over 2 overlæger og en speciallæge.

 

Så tænk dig virkelig grundigt om, inden du vælger operationen. Og specielt, hvilket hospital du vil opereres på. Jeg vil aldrig opereres på dagkirurgisk ambulatorium på de to hospitaler igen!!!

 

Den anden fod er begyndt at gøre ondt, som den der er opereret gjorden inden operationen....det er jo småting og jeg vil/tør ikke få den knyst fjernet.

 

Held og lykke med dit valg.



Jane





Everytime I start to trust someone, they show me why I shouldn't...

0
0
Svar på denne tråd
 
 knyst ved storetåen
Forfatter: 
Dato:  10-10-2018 05:53

Hej ved godt det er længe siden, men på hvor blev du opeereret. Skal nok igennem samme tur, og vil bare helst hen til dem der er dygtgigt på området.

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider