Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Alm. landbrug eller Øko?
Forfatter: 
Dato:  18-03-2011 09:24

Efter at have læst denne tråd www.heste-nettet.dk/forum/1/2180711/ 2180711/

Så kommer mit spørgsmål. Hvis du/i kunne vælge, ville i så købe varer fra alm. landbrug eller øko landbrug?

Vil du helst købe kød fra køledisken i føtex og Bilka- eller ville du gladeligt kører ud på landet og købe frisk kød fra en økologisk gårdbutik?

Tænker du over hvilke madvarer du køber. Køber du almindelige varer eller øko varer? eller kommer det helt an på prisen?

Ville du gerne betale 10 kr. mere for en varer, som du viste var blevet behandlet godt og med omtanke?

* Jeg selv er meget hysterisk med mine madvarer. Dette er bestemt kommet efter jeg har fået børn. De skal have lov til, at vælge. Og derfor mener jeg, at man giver dem, den bedste start ved, at give dem økologiske produkter. Fra jord til bord!

Jeg kunne aldrig finde på, at købe udenlandske produkter som kød, mælk, mel osv. Går desuden efter økologiske krydderier.

Hvis jeg en dag skulle komme til USA, så kunne jeg ikke spise noget! udelukkende tanken om alle de hormorner, som de putter i deres dyr. Der er jo en grund til 8 ud af 10 amerikanere er svært overvægtige!

Og med hensyn til brød, boller og rugbrød- så bager jeg også dette selv. Så ved jeg nemlig hvad, som kommer i!

Kom frisk med jeres meninger og synspunkter!

4 års shetlandshoppe på ca. 90 cm i stg. udlånes!!

0
0
Svar på denne tråd

Heyhey
Forfatter: 
Dato:  18-03-2011 09:36

Jeg køber det jeg føler for... Og det er ikke altid økologi, frilands ell.

Kender en øko landmand der bor op af andre landmænd, og jeg er sikker på at når de andre landmænd sprøjter marker, så kan det ikke undgåes at noget af det ryger/flyver over på hans mark.

Derudover så har de grise og køer jeg kender hos de "alm" landmænd det meget godt. Det er ikke et luksusliv at være en omvandrende bøf - men de lider ingen last overhovedet (dem jeg kender til)

Måske jeg en dag får mere viden, men indtil bliver det lige det jeg føler for og det der smager bedst. - køber dog ikke buræg ell.

****** Maria og Daylight Højgård ******

Opstaldning eller fuldpasning tilbydes - se profil

R.I.P Topper - min engel!

0
0
Svar på denne tråd

111111111
Forfatter: 
Dato:  18-03-2011 09:51

Jeg/vi er til "almindeligt" landbrugs produkter.

I hverdagen går jeg uden om økologisk produkter.

Hvorfor jeg fravælger økologisk, er at det tiltaler mig ikke.

Jo - foresten vi køber økologiske æg, for jeg har en ven der har økologisk hønse/æge farm. og grunden til jeg vælger æg hos dem, er at vi får dem lige fra stalden, så de er højest et par timer gammel når jeg får dem i mit køleskab = meget friske.

ang kød så køber vi det meste hos en landmand ( ikke øko )

Der bestiller jeg en gris, eller en 1/4 eller 1/2 ko.

han får den slagtet og vi køre ned til slagtren og selv bestemmer hvordan dyret skal pateres. så det er også frisk.

I bund og grund går jeg efter friske vare, ikke økologiske.

Jeg er endnu ikke overbevist om at øko produkter er beder en ikke øko. der er fordele og ulæmper ved begge dele.

:O)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  18-03-2011 10:13

Vi er gået helt over til frilandsdyr - læs i dette link hvorfor.

14 dage gammel på spaltegulv og uden strøelse. Det er til at over.

www.foedevarestyrelsen.dk/Forbruger/ Fakta_om_koed_fra_koer_og_kalve/ Fakta_om_koed_fra_koer_og_kalve.htm

Grisenes liv er endnu værre.

www.foedevarestyrelsen.dk/Forbruger/ Fakta_om_grise/Fakta_om_grise.htm

En dyrlæge sagde:

Den der 20% regel må være opfundet af folk der vejer for meget. Jeg har aldrig hørt en dyrlæge anbefale den.

Læs her før du handler Henra trailer

http://www.henra-trailers.dk

0
0
Svar på denne tråd

Det kommer an på så meget
Forfatter: 
Dato:  18-03-2011 10:39

Jeg køber både konventionelt og økologisk - det afhænger af den enkelte vare.

Jeg bryder mig ikke ret meget om den måde, du stiller spørgsmålene op på - det er enten paradis eller helvede? Det svarer lidt til debatten "boks og frihed versus spiltov i 24/7".

Der er altså rigtig meget godt kød imellem yderpunkterne supermarkedets halløj og den økologiske gårdbutik.

Jeg køber mit kød der, hvor jeg ved at dyrene har det godt mens de er i live - og så er jeg mere eller mindre ligeglad med mærkningen. Man kan nemlig GODT være konventionel grisebonde uden at sprøjte dyrene fulde af unødvendig penicillin ;)

- og man kan GODT opdrætte konventionelt kvæg uden at de står og ryster på et tremmegulv ;)

Til gengæld ville jeg ønske at der var MANGE flere forbrugere, der ville håndhæve din regel om at købe danske varer. Dels ville det gavne vores eget samfund ganske gevaldigt - og dels er der utrolig megen kontrol med og miljøbevidsthed i dansk landbrug sammenlignet med de fleste andre fødevareproducerende lande.

Det kan godt være, at det er "fint" at købe argentinsk ungkvæg og franske oste - men man skal ikke et sekund bilde sig ind, at det er bedre og sundere, hverken for mennesker, dyr eller miljø ;)

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

I sidste uge...
Forfatter: 
Dato:  18-03-2011 10:40

... var der i Søndagsavisen en oversigt over hvilke krav der er til behandling af de forskellige dyr.

Det er nok til jeg jeg helst køber friland eller økologisk. Mht kød må jeg indrømme at kan jeg ikke få friland eller øko, køber jeg hvad jeg nu kan få - så længe det er dansk. Ellers bliver det kødløs dag ;-)

Mht. æg køber jeg IKKE æg hvis jeg ikke kan få enten friland eller øko - og jeg køber helst i gårdbutik, hvor jeg kan se hønsene gå udenfor!

Mht brød, mel,. havregryn osv er jeg mindre hysterisk - jeg køber helst øko - men det er ikke et fast krav. Er prisforskellen helt vild, kan jeg godt finde på at købe konventionelt selv om der er øko. Er prisforskellen ikke så stor bliver det stadig øko. Og helst altid dansk!

£isbeth & Baloo

Politicians are like diapers.
They need to be changed often - and for the same reason.

0
0
Svar på denne tråd

hmmmmm
Forfatter: 
Dato:  18-03-2011 10:55

ØKO vælger jeg altid og helst direkte fra landmanden eller fra producenter jeg kender.

Nu vælger jeg kød fra firbenede fra - det giver et stort overskud til at købe gode råvarer som fisk og fjerkræ.

At der findes økologer som har dårlig dyrevelfærd er jeg helt enig i og der er da også konventionelle som gør det virkelig godt - jeg har bare valgt side efter min grundholdning.

Der er brodne kar i alle brancher, men det betyder ikke at økologi som koncept er dårligt fordi en lille del mudrer den del af landbruget.

.

0
0
Svar på denne tråd

Hmm....
Forfatter: 
Dato:  18-03-2011 11:10

Jeg køber økologisk kød, mælk og æg, men køber det så tilgengæld ikke så tit da jeg er på SU.

Mine forældre køber kun økologisk, og det er ene alene af den grund at de selv er økologer, og kan se den indvirken vores skift fra konventionel til økologi har haft på vores vilde dyreliv. Her tænker jeg både på rådyr og den genre af dyr, men også på tusser, snoge, sommerfugle og i det hele taget insekter, det er et mærktbart boom vi har oplevet i den bestand.

Det har bare fået os til at tænke over hvilken indvirken vi har på vores natur, og vi vil derfor gerne være med til at bevare vores mangfoldige flora og fauna.

Det er såmænd ikke for at få konventionelle landmænd til at føle sig som skurke, og jeg ville ønske at folk ville lade være med at tage det så personligt, bare fordi man har valgt et statement frem for et andet.

Hilsen hippi familien ;)

Venlig hilsen Sofie

Stud. Med. Vet.

Atlas Stengaard årets hingst 2006

Kvalitets ponyer til avl og sport.

http://www.stengaard-haslev.dk

Jeg søger en part i KBH's området, se profil

0
0
Svar på denne tråd

Sofie...
Forfatter: 
Dato:  18-03-2011 11:14

... jeg tror da ikke, at der er nogen der tager det personligt, at andre vælger noget andet :)

Det går som regel først galt, når "nyomvendte" eller "frelste" (læg ikke noget i udtrykket, jeg kunne bare ikke finde på andet) begynder at punke på dem, der ikke har set lyset ;)

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  18-03-2011 11:15

Jeg køber konventionelt, men altid dansk. Jeg arbejder selv på et konventionelt kvægbrug og synes derfor det ville være lidt forkert at gå hen og købe økologi i stedet for at støtte op om det jeg selv arbejder med.

0
0
Svar på denne tråd

SIf....
Forfatter: 
Dato:  18-03-2011 11:31

Det er da dejligt hvis det ikke er alle der gør det. Jeg synes bare det er meget sjældent at man kan fortælle om sit standpunkt, uden enten at få en dundertale om hvor uretfærdigt det er at økologer ikke behøver at gøre dit eller dat, eller også får man et medlidende blik der siger: jaja, du ved jo tydeligvis ikke hvordan verden ÆGTE hænger sammen...

Jeg er ligeglad hvad folk vælger, bare de har sat sig ind i deres valg dvs. ved hvad forskellen på kødet er osv.

Når vi eks diskutere svinebesætninger på skolen er det umuligt at blive enige, fordi det er forskelligt hvad folk betragter som et godt svineliv: om et godt svineliv er et liv uden sygdom, og med alle sine umiddelbare behov opfyldt, eller om et godt liv er at rode i jorden, men tilgengæld stå ude i vind og vejr, at være nødt til at 'bekæmpe' diverse sygdomme med eget imunforsvar osv.

Jeg tænker at så længe man kan være uenige om det spørgsmål, vil der nok være folk som køber begge slags kød...

Venlig hilsen Sofie

Stud. Med. Vet.

Atlas Stengaard årets hingst 2006

Kvalitets ponyer til avl og sport.

http://www.stengaard-haslev.dk

Jeg søger en part i KBH's området, se profil

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider