Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Skal vi afvikle Dansk Landbrug??
Forfatter: 
Dato:  17-03-2011 14:11

Ja spørgsmålet er jo ret enkelt.


Alle mener landmænd sviner, overgødsker deres marker, har elendige forhold i deres stalde, udleder for meget CO2 osv. osv. osv.


Men hvad vil I forbrugere egentlig?


De pladskrav I ønsker er umulige at opnå medmindre i vil give 100 kr for 500 g kød.

Kalven kan IKKE gå ved sin mor i mange dage, for så er der ingen mælk til jeres morgenmad og koen bliver syg hvis den ikke bliver malket.

Der er INGEN landmænd der overgørsker for det er der ingen der har råd til.

Der er allerede krav om randzoner ud til vandløb, åer og søer og INGEN overskrider dem da de så får trukket i HA støtte.

Nå ja hektar-støtte...Hvis den bliver afskaffet så skal I stadigvæk til at betale 20 kr for en liter mælk og 50 kr. for et brød.


Vil I afvikle dansk landbrug og så få alt kød og mælk fra andre lande der ikke har nær så skrappe krav som DK?


Jeg syntes det er på høje tid forbrugerne kommer med deres mening. Sæt jer ind i tingene og tag stilling til hvad vej vi skal gå.


Jeg håber inderligt politikkerne ved hvad de har gang i for landbruget kan overhovedet ikke se hvad retningen er.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Befolkningstilvækst
Forfatter: 
Dato:  17-03-2011 14:28

Vi skal vel bare sørge for en negativ befolkningstilvækst i en lang årrække, så burde problemet være løst. Jorden er jo ikke beregnet til 6,5 mia mennesker, men snarere en tredjedel. Og i Danmark skal vi minimum have halveret befolkningen.


Jeg er født/opvokset på landet, så jeg vil synes det er synd hvis ikke vi har et velfungerende landbrug i DK.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er sjovt
Forfatter: 
Dato:  17-03-2011 15:41

Engang var der mange små gårde i DK. Efterhånden, som der er kommet øget konkurrence og flere krav, har langt de fleste måtte dreje nøglen om. Fair nok - vil nogen sige, selv om de samtidig sviner landbruget til, netop pga. den fabrikslignende tilstand, den er havnet i.


Jeg forstår godt, hvis de danske landmænd flytter produktionen til udlandet f.eks. Polen eller Letland. Der er stort set ingen krav, og priserne for jord er et par tusinde pr. ha.


Den dag dansk landbrug lukker og slukker, så er vi enten nødt til at købe dårlige varer fra udlandet med langt større indhold af diverse giftstoffer eller vi må dyrke vores egen mad i baghaven.


Venlig hilsen


M



Hestetrailer udlejes (7000 Fredericia) - se mere på min præsentation


4 års DV vallak sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ventede bare på at..
Forfatter: 
Dato:  17-03-2011 15:46

denne tråd kom..


""GRØN VÆKST!.... Så den almindelige danske borger forstår hvad Grøn vækst gør ved landbruget: En villaejer får klippet 2 meter af sin grund hele vejen rundt, samtidig er det fastlagt hvornår han må ordne haven, finder vi en forkert ukrudtsplante tager vi 20 % af hans løn. Så øger vi afgiften på hans bil, båd og campingvogn. Oven i det sætter vi hans grundløn ned med 20 % plus, at vi gennemroder hans hus jævnligt for, at se hvad han egentligt har. Finder vi noget vi ikke kan li, så tager vi yderligere 20 % af hans løn. Prøv og spørg villa ejeren om han er glad!""


Sakset fra Facebook..


Jeg lader lige overstående være min første bemærkning





Krone og Bølge - En selvfølge


Hesteklipning tilbydes i Horsens og omegn - se mere på præsentation



0
0
Svar på denne tråd
 
 Nej ...
Forfatter: 
Dato:  17-03-2011 15:56

Nej, vi skal ej :)


Vi skal som forbrugere være vores ansvar bevidst og være villige til at købe noget ordentligt til en højere pris!


Personligt væmmes jeg over de billige bur æg og de magre gelatine kyllinger i varehusenes kølediske. Jeg vil 10 gange hellere betale mere for ordentligt kød, fra dyr der har levet et anstændigt liv og så nøjes med en mindre mængde.


Men jeg tror det er forbrugerne der skal på banen nu, hvis ikke det danske landbrug skal kvæles. Vi må leve op til vores fine svar i diverse forbruger undersøgelser og så gøre det vi siger vi gør!



"The older I get, the surer I am that I'm not running the show."
- Leonard Cohen
0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg er så
Forfatter: 
Dato:  17-03-2011 15:56

en af dem som køber øko mælk fra de mindre mælkefabrikker, kød fra dansk avl, frugt og grønt fra dk gårde m.m.


Vil have at vi stadig har DK landbrug, for stoler ikke en disse på udenlandske producenter.



....hvad kan jeg ellers gøre??



0
0
Svar på denne tråd
 
 Landbrug
Forfatter: 
Dato:  17-03-2011 16:01

En anden ting er, har Danmark råd til at miste landbruget ?

Jeg tænker eksport, arbejdspladser der bliver nedlagt osv..


Sagt af en landbrugskone



Mvh Rikke


www.rideklub-vestsjaelland.dk


Klubben uden grænser



Ingen bønder = ingen mad.


www.staldnyberg.dk


Salg af welsh og pinto ponyer

0
0
Svar på denne tråd
 
 Afskaffe...
Forfatter: 
Dato:  17-03-2011 16:02

Afskaffe dansk konventionelt landbrug? Gerne for min skyld, eller i det mindste afskaffe landbrugsstøtten til alt andet end økologiske landbrug.


(og så tror jeg lige, at jeg pudser glorien og går ned og køber en gang økologisk fairtrade aftensmad i Irma...)


mvh Sisse



0
0
Svar på denne tråd
 
 Forbruger pligt
Forfatter: 
Dato:  17-03-2011 16:06
Jeg er 100% enig i at det er vores pligt/ansvar som forbrugere at gøre vort til at der bliver penge i velfærd.. Vi skal boycutte burhønseæg, dårlige kyllinger importeret fra gud-ved-hvor og istedet vælge danske gode råvarer.

Jeg gør blandt andet i Kvickly, med høj og klar (og for slagteren sikkert ulidelig)stemme, opmærksom på at jeg ønsker DANSK kød, der er født, opvokset og slagtet i DANMARK, ellers skal jeg ikke have noget. Tænk, jeg så i sidste uge kød fra NAMIBIA?????!!!!!!! i køledisken.. SUK.. Vi bor i et landbrugsland, med de dejligste kødkvæg nærmest rundt om hjørnet, og alligevel er dagligvare butikkernes slagtere´s eneste bemærkning til udenlandsk kød: "Jamen, vi kan ikke få så god en kvalitet i Danmark".. JO I KAN!!! Men forbrugerne vil ikke betale ekstra for det..

Og hvor mange gange hører man ikke folk ytre: "Det er også noget SVINERI med de landmænd. De holder dyrene på de mest bestialske måder!! Har du forresten set at der er 5 kyllinger for 100,- i Netto???". Den dag de tager et standpunkt og køber dansk, dén dag har de lov til at ytre sig om dyrevelfærd i Danmark..

ØV! Jeg synes det er beklageligt, skræmmende og en anelse nedslående at de fleste danskere ikke aner hvad de taler om, men blot hyler med i koret om "EU-tilskud, bønder i store biler, miljø-svineri og dyre-uvelfærd"..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det værste synes
Forfatter: 
Dato:  17-03-2011 16:10

jeg er den at vi bliver opfattet som nogen der vil dyr og natur det ondt. Det er ikke mange der forstår at landmænd rent faktisk gerne VIL både natur OG dyr det bedste. Det er en livsstil. Og kan under ingen omstændigheder sammenlignes med et kontor-fabriks job. Eller anden selvstændig virksomhed for den sags skyld. Vi har valgt dyr og natur og det 24/7/365. Som det er lige pt skal vi få mest muligt ud af stort set ingenting. Og det må under ingen omstændigheder koste noget for så kommer banken efter os.


Jeg ved godt der er nogen der lukker, men jeg håber og tror på at vores bedrift får lov at fortsætte. Selvom det tiltider er rigtig træls, så vil vi ikke bytte vores køer for noget som helst. Vi elsker naturen og dyrene og friheden (den der nu engang er med alt den kontrol).




Har du et barn på Vasehus Rideklub? Jeg har to bluser se præs! Udstyr til barn, se præs! Bud modtages.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Landbrug
Forfatter: 
Dato:  17-03-2011 16:25

Det er jo de kære medier der gør landmænd til de værste dyrmishandlere, miljøsvin osv, det er simpelthen så sygt at høre på efterhånden.


Jeg er ihvertfald træt af at høre i TV alt det landmændene er skyld i, uden at tænke over at de selv forurener, selv går på toilettet, hvor mange tænker over hvor deres egen pøller havner henne.




Mvh Rikke


www.rideklub-vestsjaelland.dk


Klubben uden grænser



Ingen bønder = ingen mad.


www.staldnyberg.dk


Salg af welsh og pinto ponyer

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmm
Forfatter: 
Dato:  17-03-2011 16:29

Konventionelt landbrug uden påvirkning af naturen er ikke muligt.


Der må man vælge eller gå på kompromis - landbruget vil ikke have begrænsninger og naturen har behov for begrænsninger for landbruget.

Et dejligt dilemma - hvad vælger vi som forbrugere.


Jeg vælger naturen og lægger mine indkøb derefter.


Andre vælger landbruget og støtter de billige tilbud.


Er der mange nok som vælger naturen er landbruget nødt til at omlægge produktionen om der så er politiske begrænsninger eller ej - kan de ikke komme af med deres varer må de jo lukke.

Forbrugeren har magten - politikerne har kun en pseudo-magt.


Som jeg ser det kan konventionelt landbrug som det praktiseres idag i danmark ikke forenes med at miljøet ikke belastes unødigt. Så det er kun en spørgsmål om hvor meget vi vil tillade at landbruget belaster miljøet?

Om landbruget forsvinder - ser jeg ikke som en mulighed, der vil altid kunne laves en niche-produktion som forbrugerne vil købe.


.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Landbrug
Forfatter: 
Dato:  17-03-2011 16:40

Begrænsninger, landbruget har snart så mange begræsninger at vi kan simpelthen ikke blive ved, selvfølgelig skal vi værne om naturen, og det er der rigtig mange landmænd der gør meget for naturen og deres dyr.



Mvh Rikke


www.rideklub-vestsjaelland.dk


Klubben uden grænser



Ingen bønder = ingen mad.


www.staldnyberg.dk


Salg af welsh og pinto ponyer

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lidt mere..
Forfatter: 
Dato:  17-03-2011 19:52

vidste I godt at vi kan udlede tonsvis af kvælstof til de danske fjorde, uden at der sker noget.?


Det der gør udslaget er forholdet med kvælstof og fosfor, hvis dette er 6 til 1, mener jeg.. Så er det at skaden sker..


Og ved I så hvor fosfor kommer fra.?


Lige netop jeres @!#$ og spildevand.! Spildevandsslam indeholder enorme mængder fosfor.. Vaskerpulver indeholder fosfor.. Og der er flere eksempler..


Så til vores elskede rene grundvand.. Vidste I godt at det stof som er fundet i grundvandet, som rigtig nok også findes i glyphosat, kan ske slet ikke at stamme fra sprøjtegift, men forbrugernes vaskepulver.!






Krone og Bølge - En selvfølge


Hesteklipning tilbydes i Horsens og omegn - se mere på præsentation



0
0
Svar på denne tråd
 
 Så til økologien..
Forfatter: 
Dato:  17-03-2011 19:58

god ide..


Men jeg har så et par spørgsmål som jeg ønsker svar på..


- Er det miljø rigtigt at udpine jorden for næringsstoffer.?


Også tænker jeg at når nu Grøn vækst er trådt i kraft, så svar mig på hvorfor økologer ikke skal nedfælde gylle i deres græsmarker, når konventionelle landmænd ikke må..


- Hvad er forskellen på økologisk og konventionel gylle til fodergræs.?


Men god ide lad os afskaffe dansk landbrug og sende alt produktion til u lande, hvor miljø i den grad er en by i Rusland.. Men som man siger: "Ude af øje, ude af sind!"






Krone og Bølge - En selvfølge


Hesteklipning tilbydes i Horsens og omegn - se mere på præsentation



0
0
Svar på denne tråd
 
 Dejligt..
Forfatter: 
Dato:  17-03-2011 20:19

Jeg er rigtig glad for at der trods alt er flertal på HN for at vi skal gøre hvad vi kan for at beholde dansk landbrug.


Annemette: Du har så evig ret i dine indlæg.


SisseD: Hvorfor er økologi det eneste rigtige?


Jeg vil vove den påstand at køerne IKKE har det bedre i en øko besætning end i en konventionel. Jo de skal på græs om sommeren det syntes mit øje er en god ide for køer på græs er skønne, men så skider de på marken og lorten bliver udvasket.


Når køerne får yverbetændelse, og det får de mindst lige så tit som konventionel landbrug, bliver det ikke behandlet da mælken så skal malkes fra i 2 uger. Så man prøver lige om man ikke kan klare det, med det resultat at koen går med infektion i kroppen, men får ikke pencilin. Først når det er grelt bliver koen behandlet.


I må gerne købe økologisk, men tro ikke at det er så lyserødt som mange gerne vil gøre det til.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Russisk dyrevelfærd....
Forfatter: 
Dato:  17-03-2011 20:54

Vidste I godt, at der ikke er nogen søer i de Russiske svinebesætninger der har skuldersår??


Hvorfor har de så ikke det?



De har så lidt plads i deres bokse, at de ikke kan komme til at ligge helt ned


Køb dansk kød!


Hyggelige hilsner fra


Anita med turbohesten Ranger


Helpart på Ranger tilbydes - Kig forbi

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeps...
Forfatter: 
Dato:  17-03-2011 21:23

Jeg er af den opfattelse at det danske landbrug er et af verdens bedste, og derfor skal vi gøre alt for at bevare det. selvfølgelig er der plad til forbedringer, men det er altså ved at gå over gevind.

Jeg vil langt hellere betale lidt ekstra og så være sikker på at dyrevelfærden er i top, hvilket jeg mener at den langt hen af vejen er i DK (stadig med plads til justeringer).


Jeg vil hellere købe en konventionel dansk tomat end en økologisk spansk (som har mange flere sprøjtegifte på end de konventionelle danske). Vi har meget forskellige regler rundt omkring i verdenen, som også gør at man ikke kan sammenligne direkte og sige at økologisk er bedre end konventionelt.


Regler er godt i et vist omfang, men man skal også passe på at man ikke bare laver regler for reglernes skyld. De skal have et fagligt belæg og det mener jeg ikke altid er tilfældet. Jeg synes vi skal passe på med at ophøje økologisk produktions som det eneste rigtige -Det er det bestemt ikke i min verden.


Historien om de rusiske svin er jo et godt eksempel på hvorfor man lige skal grave lidtr dybere og ikke kun se på overfladen.


Bachelor i Naturressourcer -Husdyrvidenskab

Nu agronomstuderende og ved da noget om kvægbrug ;-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmm
Forfatter: 
Dato:  17-03-2011 22:19

Der er brodne kar i alle brancher også hos økologiske landmænd - ingen tvivl om det.

Det er altid de dårlige eksempler som sætter dagsordenen i medierne.


Jeg genkender dog ikke skøn-maleriet af det konventionelle landbrug fra hvor jeg kommer her på sjælland - men måske dyrevelfærd er bedre og forureningen er mindre i jylland og på fyn.


Det var dog ikke hvad jeg så i TV igår hvor de viste hvor lidt ålegræs der er i limfjorden og ringkøbing fjord.

JA - en del forurening kommer fra byerne, men mindst ligeså meget fra landmændene. Om fosfor kommer det ene eller andet sted fra vil jeg lade videnskaben om at afgøre.

En ting er ihvertfald sikkert og det er at landbruget udleder for meget kvælstof.


Hvis dyrevelfærd og begrænsninger i gødskning betyder at landbruget forsvinder til udlandet - fint for mig, det er et frit valg for landmændene.


Jeg er sikker på at der er plads til god kvalitet og niche-produktion i lille danmark som vil overtage markerne når landmændene lukker ned......

Så at sige at alle arbejdspladser forsvinder er et skabt frygt-billede fra bla. foreningen Bæredygtigt landbrug.

Hvor mange udlændinge arbejder i øjeblikket i landbruget og optager arbejdspladser fra danskerne bare fordi de er billigere??
Landbruget (både konv. og mange økologer) idag er uholdbart og overlever på støttekroner, lån og billig arbejdskraft.


Traditioner styrer mere end udvikling.

Jeg ved godt at man ikke bare lige kan skifte rundt som man vil - så forsvinder støttekronerne, men så må organisationerne påvirke EU via de normale kanaler for at få ændret dette.

.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmm
Forfatter: 
Dato:  18-03-2011 01:27

et lille input fra natur-folket til debatten:

dansknatur.wordpress.com/2011/03/16/ faelles-om-danmarks-fremtid/

0
0
Svar på denne tråd
 
 dansk landbrug
Forfatter: 
Dato:  18-03-2011 08:02

En del af Danmark vil gå tabt og blive savnet hvis ikke vi havde dansk landbrug, men det vil nok først gå op for danskerne når det er sket...


Når jeg handler går jeg efter de danske varer, for 2 år siden tænkte jeg ikke over det når jeg handlede, men det bliver mere og mere vigtigt, at vi som forbrugere tager stilling til hvad vi vil støtte og tænker på kvaliteten, og dette gælder ikke kun landbrugsvarer.

De små kvalitetsbevidste producenter bliver opkøbt af de større, fx. blev endnu et mejeri solgt til ARLA sidste uge (Thrane).


Danmark er desværre blevet et lavpris-samfund, hvor ALT drejer sig om pris. Antallet af omdeling af reklamer er steget i sidste par år og supermarkeder, elektronikforretninger, byggecentre osv. underbyder hinanden for at trække kunderne til.


Hvis varerne skal være så billige som de pt. er, så kan man ikke producere dem i DK, for her har vi mindsteløn, høje skatter, høje afgifter osv, så varerne kommer fra alle andre steder end DK hvor det er nemmere at producere billigvarer....desværre!


Samtidigt med at folk klager over at der ikke er jobs i DK eller at det er frygtelige forhold for landbrugsdyrene, så køber de rask væk de spanske tomater fremfor de danske, det New Zealandske lam istedet for det danske og går til tyske varehuse fremfor de danske.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Raum er..
Forfatter: 
Dato:  18-03-2011 08:47

et typisk eksempel der kun tror at det er landbruget der forurener.. For det siger de i nyhederne..


Man skal altså huske at forholde sig til fakta og det er nu en gang at den danske forbruger er en ligeså stor synder.. Man må ikke køre spildevandsslam på sine marker hvert år, da der er et maksimum på 90 kg fosfor per hektar over en treårig periode..


TRODS det har flere kommuner afsat deres spildevand til den samme landmand, år efter år.. Uden at nogen har grebet ind.. For det er kommunerne der skal sørger for at spildevandsreglementet bliver overholdt..


Så sker der udvaskning af fosfor i store mængder til vandløb og dræn.. Fosfor er et meget lidt mobilt næringsstof og derfor sker udvaskning meget nemt fra arealer der er meget rige på fosfor.. Fosfor udvaskning kan også ske ved erosion, altså jord der strømmer fra mark til vandløb.. Jorden indeholder meget fosfor, en del er dog utilgængeligt for planterne, men når det udvaskes er formen af fosforet ligemeget..


Også lidt mere til sprøjtegift.. I mange år har golfbaner og DSB brugt smask hamrende giftige sprøjtegifte.. Golfbaner har endda brugt ulovlige gifte.. Men får de nogen straf, næ nej.. Blot et påbud om at få fjernet de ulovlige gifte..


Hvis det var en landmand, var hele støtten røget.. En tom dunk, der har indeholdt et nu forbudt stof er nok..


Hvor er retfærdigheden lige henne.?


Og så til den billige arbejdskraft.. Der er faktisk blevet betydelig færre billige udlændinge i det danske landbrug, for de er nu en gang ikke så dygtige som de danske og de udenlandske skal stadig have mindstelønen og i disse tider vil danskere også gå for mindstelønnen..





Krone og Bølge - En selvfølge


Hesteklipning tilbydes i Horsens og omegn - se mere på præsentation



0
0
Svar på denne tråd
 
 Bondefangeri
Forfatter: 
Dato:  18-03-2011 08:55

mvh Sisse



0
0
Svar på denne tråd
 
 Penge som stemmesedler
Forfatter: 
Dato:  18-03-2011 09:43

En gennemsnitsdansker anno 2008 bruger 11% af sin nettoløn på mad.

I 1950 blev der købt mad for intet mindre end 49%.

I perioden er mængden af mad konsumeret desuden steget eksplosivt.

I dag spiser hver enkelt af os ca. 3 gange så meget som vores bedsteforældregeneration. Hvilket kan aflæses direkte på vores temmelig ofte massive kropsvægt.


Udover det smider hver eneste dansker 89 kg madaffald i skraldespanden hvert år.


Vores forhold til mad er præget af at den ikke længere tager tid af tilberede, at den er så billig, at vi rask væk smider ting ud når de rammer mht-datoen(mindst holdbar til). Vi har et distanceret forhold til hvordan kyllingen har levet sit liv, for vi ser den aldrig. Vi giver gerne en tyver for 8 stk Chilenske pink grape æbler, men kvier os fra at købe de danske, der ellers betegnes som nogle af verdens bedste. På trods af at en dansk æblesæson kan strækkes over 9 måneder af året.


Ordet sæson er heller ikke særligt udbredt i det danske sprog. Vi kræver hindbær, asparges, tomater, nektariner og grønkål året rundt, og ve den Nettoekspedient, der prøver at forklare at lige den vare kan de ikke skaffe før engang til juli. Det kan få os op på barrikaderne.


Mad er i løbet af 60 år gået fra at være noget man havde passet/slagtet/dyrket/plukket, investeret resourcer og tid i, og dermed havde et billede af fødevarer som værende af værdi.

Til idag hvor fødevarene er noget man henter i sit supermarked, og hvor det gerne er prisen der bestemmer, og oprindelse/levevilkår/transporttid kommer i anden række, ofte fordi kæden fra korndyrkning/svineavl/slagteri/ opskæring er uigennemskuelig og fordi vi som forbrugere er ligeglade, sådan generelt.


Jeg har grundlæggende den holdning at hvad der ikke kan stå selv, det må man lade falde. Landbruget er ingen undtagelse. Markedsvilkårende for os andre er, at vi hele tiden skal være bedre end vores konkurrenter, vi skal hele tiden have et øje tæt klistret fast på bundlinjen, og hvis bundlinjen begynder at skride, så må der en strammere styring af udgifter og en øget kundestrøm til. Og det helt uden Ha-støtte...


Forbrugerne vil være tvunget til at dele sig op i to lejre: Dem der er villige til at betale en fair pris for de danske fødevarer, men som så vil reducere både madindtag og udsmid. Og dem der handler i de tyske discountkæder.


Rikke


PS. Burægs markedsandel er på 59%



"The aim of the art is not only to ride a well conformed animal, but to get the very best out of those that have been less gifted by nature..."

(Ludwig Hünersdorf)


0
0
Svar på denne tråd
 
 Rikke...
Forfatter: 
Dato:  18-03-2011 09:55


mvh Sisse



0
0
Svar på denne tråd
 
 Stjæler lige...
Forfatter: 
Dato:  18-03-2011 10:02

Denne kommentar skrevet af Finn Clausen på Informations debatside ovenover er lige i øjet:


Er det den Karl Iver Dahl Madsen, der er formand for Dansk Akvakultur, der pludselig er en del af dansk landbrug. Dambrugsørreder= landbrug?
Er det også den Karl Iver Dahl Madsen, der er folketingskandidat for Liberal Alliance, der i sine annoncer overbyder selveste Axelborg i svimlende taltrylleri: 250.000 ansatte i landbruget. Tallet har Anders Samuelsen dog måttet dementere i
DR? Er det den samme Karl Iver Dahl Madsen, der står bag fantasitallet, og som så sandelig har travlt med at mistænkeliggøre denne fremragende kronik?
Hvad er det lige man kalder folk, der ikke kæmper med åben pande: Luskefise?
Dansk landbrug minus al overdrivelsesfedtet eksporterer for ca 60 mia. De importerer for ca 30 mia , traktorer, maskiner, brændstof, gødningstoffer, husdyrfoder især protein, medicin og sprøjtemidler m.m.Dertil koster bønderne 8 mia i direkte + 10 mia i indirekte støtte. De lukker årligt grundvandsboringer for ½ mia, Sender folk på sygehuset med mulitresistente bakterier for 1-2 mia. Nedsætter huspriserne på landet med andre 4 mia.Ødelægger biodiversiteten for 5 mia ( opgjort af
EU
seneste tal).
Slår ansatte til lirekassemænd ( + de døde) for andre mia. Gældsætter sig for henved 80 mio /dagen - hver dag året rundt. Total gæld 360 mia. Bare fordi den nye ekstreme industribonde blev gridsk og fik en greve i maven. At købe jord til 300.000/ha er simpelthen hul i høet. Og nu skal vi udsættes for en 60 mio dyr imagereklame . Hvor en "gammel gris ", Jørgen Leth skal forsøge at redde dansk svineproduktion.
Godt at vi også lige- takket være Karl Iver Dahl Madsen fik sat lighedstegn mellem dansk landbrug og dansk minkavl. 2 alen af samme stykke. Dyremishandling over alle grænser? Eller hyr? Aldrig har jeg set magen til miskmask kampagne, hvor man ved at pynte sig med lånte fjer og oppustning i frøformat( frøfar eksploderede!) forsøger at holde 99% af danskerne for nar. De skulle jo gerne støtte bønderne igen og igen. Og finde sig i landbrugets fortsatte forurening. Hvor er din stolthed bonde? Hvor er min ungdoms bondekultur? Hvor er sammenhængen med resten af samfundet?
Karl Iver Dahl Madsen og kompagni er simpelthen ved at danne deres eget parallel-samfund. Dem mod os!


"The aim of the art is not only to ride a well conformed animal, but to get the very best out of those that have been less gifted by nature..."

(Ludwig Hünersdorf)


0
0
Svar på denne tråd
 
 landbrug
Forfatter: 
Dato:  18-03-2011 10:10

hehe. hvis folk virkelig er i den tro at afvikle dansk landbrug er at rede dansk natur og verden for den sags skyld, mangler vidst lige noget bagrundsviden for hvordan naturen hænger sammen og ikke mindst dansk økonomi og udvikling



Sagt af Jeanette

Mor til den skønne Jonathan 13/12-09


Welsh typerne er bare de rigtige gangmaskiner alt andet er billige kopier!!!


Nu med en lækker welsh mountain Hingst


Bedækning tilbydes:

Llwynneath Emlyn

0
0
Svar på denne tråd
 
 Uddyb lige den
Forfatter: 
Dato:  18-03-2011 10:49

Sjenne: Uddyb gerne, og forklar venligst hvordan er det lige at naturen hænger sammen? Og hvad hænger den i så fald sammen med?

Er landbruget virkelig vejen igennem den økonomiske krise?

Hvordan har landbruget tænkt sig at redde dansk økonomi?


Rikke


"The aim of the art is not only to ride a well conformed animal, but to get the very best out of those that have been less gifted by nature..."

(Ludwig Hünersdorf)


0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmm
Forfatter: 
Dato:  18-03-2011 11:19

Rikke: Super indlæg - er helt enig.


Sjenne: Naturen som vi kender den i dagens danmark - en kultur-skabt-natur, behøver landbruget til at hjælpe med at passe på den. Men det gør landbrugs-fabrikkerne ikke på nogen måder.....

Den enkelte lille eller mellem-store landmænd gør en stor indsats for naturen - ingen tvivl, men de er presset på prisen af fabrikkerne her i landet og derved ryger de små først og de store (med penge-bagmænd bag) de overlever længere.

Det er jo hvad der er sket, større og større landbrug - mere og mere fabriks-agtigt.

Min påstand er at den enkelte lille og mellem-store landmand vil overleve på kvalitet og niche-produktion og fabrikkerne smutter til udlandet - fint for mig.

MEN MEN at det kan komme fokus på kvalitet og nicher kræver omlægning af støtte-ordningerne og en holdningsændring hos den enkelte dansker i deres indkøb.


Annemette: Hvor skriver jeg KUN - læs lige mt indlæg igen!!

Jeg er meget vidende om hvor meget byerne, golfbaner, DSB osv sviner i naturen - men det gør IKKE landbrugets forurening mindre eller mindre vigtigt at begrænse yderligere.

Den retfærdighed du taler om skal nok komme - men fej nu for egen dør først og peg ikke på andre forurenere - det giver skyttegravs-debat og ikke samarbejde om opgaven Danmarks Natur...

Jeg er sikker på at vi ALLE skal forurene mindre - ikke KUN landbruget....


læs mit link hvor natur-folk virkelig prøver at få et konstruktivt samarbejde igang ud fra opgave-løsning der tilgodeser alle.

Håber virkelig at BL tager den udstrækne hånd og ikke bliver ved med deres frygt-scenarier og trusler om at smutte til andre lande.

Trusler giver ikke debat og opgave-løsning - det er det samme som at holde andre fanget i et skævt billede om DEM og OS.

.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg stoler ikke på dem
Forfatter: 
Dato:  18-03-2011 11:40

Jeg køber økologisk, fordi jeg OVERHOVEDET ikke stoler på de konventionelle landmænd - selvfølgelig er der nogle af dem der er til at stole på, men hvem af dem der er til at stole på, det ved jeg jo ikke.


Jeg har i min bekendskabskreds en konventionel landmand, hvor jeg med 100% sikkerhed ved, at ham og hans naboer skiftes til at smugle ulovlige sprøjtegifte ind i landet, som de så deler imellem hinanden, og de slipper for at blive opdaget fordi de er snu nok til ikke at opbevare det på deres egendomme.


Som sagt så ved jeg udmærket, at det ikke er alle konventionelle landmænd der gør sådan, men jeg ved da at der må være mange, for jeg ved at min bekendte samarbejder med 15-20 andre landmænd, og de er jo nok ikke de eneste i hele landet, faktisk siger min bekendte at langt de fleste konventionelle landmænd snyder ad h... til.


Min bekendte synes at det er en vældig sjov joke, at de snyder samfundet på denne måde.


Jeg skal ihvertfald ikke have noget der er produceret hos en af de landmænd.


Ikke økologiske kartofler skulle efter sigende være den grøntsag der bliver sprøjtet aller mest


PARKERING
Kender du svaret?

A. Må man parkere i venstre side af vejen?

B. Siger loven, at man SKAL låse sin bil, når man parkerer?

Se svaret:



0
0
Svar på denne tråd
 
 Penge penge penge
Forfatter: 
Dato:  18-03-2011 12:04

Raum: Jeg citerer lige fra dit link højere oppe.


"Fremover skal landbruget belønnes med penge - mange penge - for at genoprette og bevare ekstensivt udnyttet eller vild natur. I dag bliver landbruget som sagt belønnet med mange penge for at ødelægge og opdyrke natur."


Jeg er enig med dig i at beaukratiet omkring EU-støtte meget ofte har utilsigtede bivirkninger. Men er det ikke bare symptombehandling at ændre på de støtteudløsende tiltag?


Kan det virkelig have sin rigtighed at en enkelt brance skal oppeholdes af hele samfundet for at have et eksistensgrundlag?


Jeg så meget hellere at vi tog al støtte væk og lod de gældsplagede landbrug gå konkurs. Dermed vil vi få de innovative og opfindsomme landmænd til at tænke i nye baner, og fremme nye initiativer og lade dem selv tage ansvar for egen profit. Det vil selvfølgelig betyde at import af fødevarer vil stige, men det vil også betyde at nicheprodukterne vil blomstre og at forbrugerne vil få et langt klarere billede af hvad de køber. En stor del af de danske forbrugere vil gerne betale for danske varer, hvis de er af bedre kvalitet end de udenlandske.


Graden af oplysning er meget stor i danmark og andelen af økologiske/svanemærkede/ fairtradevarer er støt stigende. Det sammen med mere mediedækning af landshareaktiviteter og mindre madspild kunne kickstarte et sundere samfund for os alle.


Rikke


"The aim of the art is not only to ride a well conformed animal, but to get the very best out of those that have been less gifted by nature..."

(Ludwig Hünersdorf)


0
0
Svar på denne tråd
 
 Øh.....
Forfatter: 
Dato:  18-03-2011 12:06

Lise - køreskole: det minder faktisk temmelig meget om de hesteejere der smugler ormekur og diverse andre medikamenter ind i landet med det formål at spare penge på undersøgelser af forskellig art, fordi ingen skal diktere dem, hvad deres heste må få


- og nej, jeg siger IKKE dermed, at jeg synes det er i orden, hvad din bekendte og hans kumpaner gør. Det er fuldt ud ligeså hamrende forkert som at købe ormekure hos Divoza.


Rikke TP: det var da en ualmindelig fantastisk fortælling, du der har fået fat i. Hvem er det, der slår sine ansatte ihjel eller til lirekassemænd? - og hvem er det der kan være sikker på, at de syge mennesker udelukkende spiser DANSK producerede varer? Det kunne vel ligeså godt være gensplejsede hollandske produkter, de ikke kan tåle ;)


- og hvem er det der siger, at det udelukkende er landbrugets skyld, at drikkevandet bliver mere og mere forurenet? For sjovt nok bliver byvand også mere og mere forurenet.


Jeg kommer sådan til at tænke på en hel række parcelhus-/villaejere jeg kender. De har hver deres lille smaragdgrønne græsplæne, som de med omhu plejer, for at den kan være pænere end naboens. De køber stort set alt, hvad det lokale byggemarked har på hylderne af gifte til dyr og planter - og importerer mere, hver gang de er i en grænsebutik, og pudrer, vander, strør, drysser osv., for snegle og bladlus og mælkebøtter og andet kryb skal DØ!

De køber en 25 kilos sæk gødning (til ganske mange penge) og de strør flittigt ud, for græsset skal vokse, så det kan kvæle mosset - en 25 kilos sæk er ikke for meget til en sæson!

Der er helt sikkert ikke nogen af disse haveejere, der har regnet ud, hvad sådan en græsplæne får af kvælstof i løbet af en sæson? Jeg kan oplyse, at det er op til 40 gange så meget, som en landmand må sprede på sin jord.


- og når det regner eller der vandes, så sker der nedsivning i jorden, både fra marker, villahaver og alle andre steder.


Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt




0
0
Svar på denne tråd
 
 Gift med landmand
Forfatter: 
Dato:  18-03-2011 14:32

Hej,


Nu er jeg gift med en konventionel landmand (planteavl og skovbrug) og jeg synes hverken han sviner eller overgødsker og han vil bestemt gerne være med til at passe på naturen, markerne, vandløbene, skoven, miljøet osv.


Jeg er oprigtig ked af det dårlige omdømme/ry landbruget/landmanden har hos folk - jeg synes ikke det er hverken fair eller berettiget. Der er så mange ting i spil i samfundet/verden som er årsager til det er gået som det er gået/det går som det går, og selve udviklingen som er sket i landbruget - men jo også på alle mulige andre områder i såvel by som på land og i resten af verdens lande.


Ang. overgødskning: der er ved lov fastsat regler for lige nøjagtig hvor meget/lidt gødning man må bruge - min mand får udarbejdet gødningsplan hos landbrugsrådgivningen og må indkøbe gødning efter den plan hverken mere eller mindre. Min mand er utrolig ærgerlig over at han ikke kan få lov at bruge lige så meget gødning som f.eks. de tyske landmænd. De tyske landmænd producerer masser af brødhvede, hvilket stort set er umuligt for danske landmænd at producere længere, da brødhvede kræver mere gødning for at få et højere proteinhold i kornet. Så produktionen af brødhvede ligger desværre ikke længere i Danmark - vi kan kun producere foderhvede nu. Så det der skal bages brød af skal importeres.


Der bliver også af landbrugsrådgivningen udarbejdet markbog og sprøjteplan - og her kan han således heller ikke benytte mere end den kemi han må. Jeg er selv fra byen og hader tanken om diverse sprøjtemidler i vores mad, i vores miljø og i vores verden. De danske landmand har jeg dog indtrykket af bruger noget mindre kemi end der bliver brugt i andre lande.


Hørte først i radioen, at vi skulle sørge for at spise dansk fjerkræ/kylling, da det udenlandske fjerkræ har fået en del antibiotika og man allerede i flere lande har fundet resistens - altså at hvis vi bliver syge og har brug for penicillin så er der en risiko for at den penicilling vi får ved lægen ikke længere virker fordi vi har spist kylling fra udlandet som har fået antibiotika - tankevækkende og katastrofalt hvis man får en infektion som ikke kan behandles..


Der har været svamp i en del økologisk mel for nylig hørte jeg også i radionen - det er der ikke i det sprøjtede mel - hmm, hvad er så bedst???


Jeg tager ikke som sådan noget parti i forhold til økologisk/konventionelt landbrug osv. - jeg er som sagt gift med en konventionel landmand og vil gerne at land og by mødes og at land og by får en bedre forståelse for hinanden - sammen må det kunne lade sig gøre at finde ud af hvordan danmark skal skrues sammen og hvordan vi bedst passer på vores miljø og natur og får nogle ordentlige sunde fødevarer. Det åbne marked gør jo at der bliver importeret alt muligt til landet - står vi med en dansk produceret vare som oftest er dyrere i forhold til en udenlandsk produceret - ja så tager vi for langt de flestes vedkommende den billigere udenlandske. Vi har høje lønninger og en høj levestandard - klart vi har svært ved at konkurrere mht. vores pruduktion i landbruget og mange andre steder på arbejdsmarkedet og arbejdspladser bliver nedlagt og flyttet til udlandet - tankevækkende, for hvad er det vi vil leve af i fremtiden egentlig???


Denne tråd/emnet interesserer mig og jeg vil læse alle indlæg og tygge lidt på dem - hvad er det vi ønsker os af fremtiden og hvordan når vi dertil på den bedste måde???


Jeg selv handler ikke længere ind i Lidl, selvom det egentlig kun er der jeg har råd til at handle for tiden - ja jeg indrømmer at jeg selv har taget det billigste produkt fordi pengene ikke er så store. Jeg har heller ikke længere råd til at købe økologisk, som jeg gjorde en del før hen. Nu handler jeg i fakta - de har så mange danske varer - jeg forsøger nu og fremover alene at købe dansk. Mht. kyllinger og kød i øvrigt, så vil jeg forsøge at finde en gårdbutik når jeg skal bruge kylling, lam, okse osv. og så vil så vidt muligt købe æbler og grøntsager m.v. hos de danske frugtavlere/gårdbutikker/vejsalg. Jeg vil bare gerne have dansk. Når købmanden kun har polske champignoner spørger jeg ham efter danske osv.


Vh. AnjaR






0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmm
Forfatter: 
Dato:  18-03-2011 14:35

Rikke: Helt enig - jeg har intet imod at de fleste går konkurs og der kommer en bæredygtigt niche-produktion af kvalitets-varer som jeg vist har skrevet flere gange.

Mit link var for at vise hvad der sker via forhandling og debat imellem parterne lige nu og bestemt ikke fordi jeg er enig i alt som Michael Stoltze prøver at lave kompromisser med.....


Sif: ALLE skal forurene mindre - jeg fatter heller ikke at parcelhusejere kan gøde og gøre som de vil (næsten) med sprøjte-midler i deres haver.

Som sagt flere gange - forbrugerne skal lave en holdnings-ændring ift. fødevarer - men bestemt også overfor deres egen forurening.


Efter min mening skulle alt støtte til kultur-livet og andre luksus-ting stoppes i en periode og pengene bruges til at opgradere rensningsanlæg, informere ALLE forbrugere osv osv osv.


Det er bestemt ikke KUN landbruget som har skylden for forureningen af vores alles natur - men de SKAL påtage sig deres del af skylden og ikke pege fingre af andre for at fjerne fokus fra dem selv.....og de skal slet slet ikke true med at de flytter til udlandet - SÅ GØR DET DOG - jeg vil ikke savne dem.....


.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svare kun lige..
Forfatter: 
Dato:  18-03-2011 15:15

kort da jeg gerne vil hjem fra arbejde også skal jeg nok svare mere ;-)


Landmændene fralægger sig altså ikke ansvaret for forurening, de ønsker bare lidt retfærdighed også.. For de er jo ikke kun dem der forurener..


Siden den første vandmiljøplan kom frem i 1987, har landbruget halveret deres kvælstofforbrug, med mener det er 65.000 tons kvælstof..


Og ja.. De bliver registreret i hoved og røv.. Hvert år indsendes gødningsregnskab og man må ikke bruge mere end det os konsulenter udregner, for så står de til en stor bøde..


Fra denne sæson skal de indberette deres sprøjtninger og overskrider de, de målsatte mål for behandlingsindeks, skal de betale pesticidafgift.. Igen altså bøde for at oversprøjte afgrøderne..


De skal føre logbog over deres gyllebeholdere, så bare rolig.. Hvis det heller ikke stemmer, får de endnu en bøde..


Men til jeg er tilbage, vil jeg gerne have lidt svar på mine spørgsmål om økologer..






Krone og Bølge - En selvfølge


Hesteklipning tilbydes i Horsens og omegn - se mere på præsentation



0
0
Svar på denne tråd
 
 Også kan..
Forfatter: 
Dato:  18-03-2011 15:17

man undre sig over hvor meget hestefolk tuder over at deres lille musse nu skal registreres, når man tænker på hvad en landmand skal registrere





Krone og Bølge - En selvfølge


Hesteklipning tilbydes i Horsens og omegn - se mere på præsentation



0
0
Svar på denne tråd
 
 Udskældt landbrug
Forfatter: 
Dato:  18-03-2011 15:47

Raum: Nu er det jo ikke kun landbruget, der flytter til udlandet - det er der snart mange danske arbejdspladser der har gjort..


Kunne godt tænke mig at høre dine bevæggrunde til og din baggrund for at mene som du gør?


Hvorfor ramme kulturlivet?


Kom! Vi skal til Kina allesammen - det er derovre væksten er..


Vh. AnjaR



0
0
Svar på denne tråd
 
 Hum bum
Forfatter: 
Dato:  18-03-2011 16:09

Sif: "Rikke TP: det var da en ualmindelig fantastisk fortælling, du der har fået fat i. Hvem er det, der slår sine ansatte ihjel eller til lirekassemænd? - og hvem er det der kan være sikker på, at de syge mennesker udelukkende spiser DANSK producerede varer? Det kunne vel ligeså godt være gensplejsede hollandske produkter, de ikke kan tåle
"


Jeg har giflet hele mit forrige indlæg fra en debat på Information, som der henvises til højere oppe. Jeg satte den ind fordi jeg i bund og grund er enig i det skrevne. Lirekassemændene forstår jeg dog ikke, og ønsker egentlig ikke at kommentere på en enkelt linje i et indlæg jeg ikke selv har skrevet, men som jeg ikke desto mindre fandt relevant at fremhæve.

De syge mennesker der ligesågodt kunne købe GMO produkter fra Holland, må vel selvom det. Jeg har da selv ansvar for hvad jeg vælger at bruge mine penge på. Og det ansvar har jeg da et håb og en formodning om at alle er bevidste om. Jeg erindrer ikke at have skrevet noget om nogle syge?



Alle her i landet er ansvarlige for hvor meget og med hvad vi forurener. Jeg vil hilse strenge restriktioner på haveejeres brug af pesticider og gødning meget velkommen, men jeg vil meget hellere at oplysning og lærdom om naturen og hvordan vi passer på den, fyldte noget mere i vores hverdag. At brug og smid væk-kulturen blev sat i et skarpere lys.


AnjaR giver udtryk for en masse gode hensigter om hvilke varer hun vil købe. Anja har taget stilling til hvilke varer hun vil "stemme på", og det synes jeg at alle skulle tage og gøre, tag et standpunkt, og vær bevidst om at hver gang du handler en vare, så har du stemt den "inde", og hver gang du går uden om buræggene, så er der èn mindre burægkunde.


Forbrugerne har magten, vær bevidst om det og brug den.


Rikke


"The aim of the art is not only to ride a well conformed animal, but to get the very best out of those that have been less gifted by nature..."

(Ludwig Hünersdorf)


0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmm
Forfatter: 
Dato:  18-03-2011 16:15

AnjaR: Det er jo landbrugets organisationer og foreninger som gør at landbruget for en hul klang og et dårligt ry hos mange.

Istedet for at komme med løsnings-modeller og forslag til at forbedre natur og miljø - så peger de fingre af andre eller sammenligner sig med udlandet for at få samme vilkår.... Det er da fint nok at de føler sig for-fordelt ift. andre i EU, men det kan jeg som forbruger være ligeglad med - det skal jo løses politisk.


Når landbruget sætter sig i den ene skyttegrav og DN i den anden - istedet for at samarbejde om at løse opgaverne, så griber politikerne ind med firkantede løsninger der hverken tilgodeser det ene eller andet - sådan er bureaukrati opbygget.

Havde landbruget for længe siden taget ansvar og samarbejdet med miljø-organisationerne - var vi ikke endt hvor vi er idag. Men det har reddet med på markeds-vilkårene - vel vidende at de på et tidspunkt måtte give tabt overfor de lave lønninger og forhold i udlandet.

Jeg ved da godt at der er alt for meget bureaukrati og papir-nusseri i landbruget og at dette er meget værre end i andre lande - men som jeg ser det - så har landbrugets organisationer selv valgt dette i deres handlinger.


Glem at konkurrere med udlandet på prisen - det er en død sild og giver bare mere gæld, mere splid og mere forurening.


Om forureningen af vandmiljøet er fordi at der er for mange landmænd der snyder som en her i tråden beskriver det så rammende - det kan ingen se - vi kan bare konstatere at vandmiljøet ikke har fået det mærkbart bedre selvom landbruget har fået flere og flere begrænsninger. Grunden kan vi kun gætte os til - men denne forurening går udover hele landbruget indtil at man får stoppet de få der sviner for de mange.

Landbruget bør gribe i egen barm og lave kontroller hos landmændene af sig selv og ikke bare påpege at det er politikerne der skal sørge for denne kontrol via ministerierne.

TAG ANSVAR - det gør jeg i min hverdag.


Om det ikke er muligt at lave konkurrence-dygtigt brødkorn i DK med de regler vi har pt. viser for mig at det KUN er prisen det handler om og ikke kvaliteten/holdningen/metoden....

Jeg kender indtil flere landmænd der dyrker afgrøder til brød-korn og det går rimeligt for dem - men nej, de kan IKKE konkurrere med prisen fra udlandet.

Bageriet Aurion er et eksempel på et firma som laver niche-produktion af brød lavet af korn fra danske producenter. Jeg spiser selv deres brød og det kan slet slet ikke sammenlignes med hvad der sælges hos den almindelige bager. Hvor jeg skal spise 5-6 skiver af en almindeligt brød fra bageren kan jeg kun spise 2 fra Aurion for at blive mæt.

Det er producenter der har taget et bevidst valg og der er et marked for det.

Den enkelte forbruger oplever jeg tager mere og mere ansvar i sine indkøb - ihvertfald i min omgangskreds og mon ikke det er sådan i resten af landet......men men - udvalget er for lille og man skal næsten slåes om de gode kvalitets-varer.
Kære landbrug - giv os et valg i produkterne - så skal vi nok støtte jer, det er ikke prisen som skræmmer os.....

.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmm
Forfatter: 
Dato:  18-03-2011 16:22


AnjaR (Præsentation) (Skriv besked) Dato: 18-03-11 15:47

Raum: Nu er det jo ikke kun landbruget, der flytter til udlandet - det er der snart mange danske arbejdspladser der har gjort..


Kunne godt tænke mig at høre dine bevæggrunde til og din baggrund for at mene som du gør?


Hvorfor ramme kulturlivet?


Kom! Vi skal til Kina allesammen - det er derovre væksten er..


Jeg er ganske almindelig forbruger......der har kontakt til både landbrug, industri osv osv via min omgangskreds. Jeg har tidligere arbejdet i landbruget, så kender det også indefra.


Jeg vil ramme kulturlivet og andre luksus-ting - indtil vi har fået styr på skoler, plejehjem, sygehusvæsen, natur og miljø.

Det er vanvittig at bruge så mange penge på luksus-ting når de esssentielle ting i samfundet tydeligt ikke virker efter hensigten.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmm
Forfatter: 
Dato:  18-03-2011 16:26

håber i kan se hvor jeg citerer AnjaR og hvor mit svar til hende starter... dette forum virker underligt....


.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmm...
Forfatter: 
Dato:  18-03-2011 18:45


Hvorfor dukker der aldrig nogle fakta op omkring økologi?

At det bare er godt er jo ikke et argument. Hvorfor er det godt i forhold til konventionelt?

Økologiske svinebrug forurener meget mere end konventionelle i kraft af, at dyrene går ude.

Pattegrisedødeligheden er noget højere end ved konventionelle brug.

Økologer bruger -ligesom konventionelle- også medicin.


Økologer skyder også daggamle jerseytyrekalve, men i modsætning til konventionelle, så må de ikke bruge kønssorteret sæd (for at undgå de uønskede tyrekalve)


Mange økologer kører den nøjagtig samme gylle ud som de konventionelle og de må også bruge indtil en vis procentdel af naboens konventionelle gødning. Dette har jeg for iøvrigt undret mig meget over, for når nu der er så mange medicinrester og hormonforstyrrende stoffer i konventionel gylle, hvorfor må økologer så bruge det og ikke kunstgødning, som formodentlig er "ren" plantenæring uden mærkelige sidegevinster som fx. antibiotikarester?


/musseh



0
0
Svar på denne tråd
 
 Skal vi afvikle Dansk Landbrug??
Forfatter: 
Dato:  19-03-2011 17:35

Raum: tak for svar - så blev jeg da en smule klogere på hvorfor du mener som du mener - umiddelbart er jeg enig i flere af de ting du skriver.


Vil lige se om jeg kan få skrevet noget mere en af dagene og kommentere lidt måske.


Vh. AnjaR



0
0
Svar på denne tråd
 
 Musseh
Forfatter: 
Dato:  19-03-2011 18:09

www.landbrugsinfo.dk/Kvaeg/Avl/ Koenssorteret-saed/Sider/ Koenssorteret_saed_til...ersey.aspx


I følge det link jeg har sakset fra landbrugsinfo, vil inseminering med dyrt kønsorteret sæd formodentligt give underskud hos landmanden, bortset fra det kan jeg ikke læse ved en hurtig skimning af google at det er forbudt at bruge kønssorteret sæd.


Jeg forstår ikke dit argument med at dyr som går inde sviner mindre end dyr som går ude? Gyllen fra dyr som går inde bliver jo også kørt ud på markerne, det ved jeg for der har igen i år været klaphatte som har kørt gylle ud på frossent jord med det resultat at isen skred og gyllen rendte ned i en bæk. Man skulle da tro de havde lært noget fra sidste år. Men okay, vejret er ingen herre over.

Jeg ved heller ikke om klaphatten var koventionel eller økologisk, klaphat det var han!


Hvil i fred Steve Irwin
Daisy

04/06-1997-05/01-2005

Interesseret i en levende hobby og friske æg og kød fra egen baghave?

Tjek min hjemmeside om høns

Ad semane a fructum

0
0
Svar på denne tråd
 
 MissGreen
Forfatter: 
Dato:  19-03-2011 20:12

tillader mig lige at svare. jeg tror at musseh mener hvilket jeg også mener og har lært er at udegående dyr sviner mere end indegående i og med at der er stor punktforurening fra f.eks økogrise.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmm
Forfatter: 
Dato:  19-03-2011 21:33

Økogrise og frilandsgrise er bestemt ikke det samme - men øko-grise kan godt være på friland.


Iøvrigt så regner jeg med at den punktforurening er godkendt af myndighederne, så det foregår på steder hvor der ikke er stor fare for nedsivning til grundvandet.


En underlig snak om hvem der sviner mest - for det er vel den samme mængde der kommer ud af grisen om den er friland eller ej og derved er gødningsregnskabet det samme.

Jeg kender ikke reglerne for frilandsgrise - men hvis i mener der er nogen problemer ang. punktforurening må i jo kontakte myndigheder og landbrugs-organisationerne.......

.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Raum...
Forfatter: 
Dato:  19-03-2011 22:16

Ja de skider samme mængde, men hvis du bruger gyllevogn fordeler du gyllen jævnt over hele marken således at alle planter kan optage kvælstoffet. Når koen skider en kage er det meget koncentreret på et sted og græsset kan ikke optage alt kvælstof.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmm
Forfatter: 
Dato:  19-03-2011 22:21

Og det gør heste, får osv også - sikke noget skidt.....


sludr lidt med myndigheder og organisationer om dette - de har vist godkendt at det er lovligt via forhandling...... ligesom burhøns er godkendt.....


vi forbrugere må jo bare vise vores mening i vores indkøb og jeg køber gerne frilands....


.

0
0
Svar på denne tråd
 
 ang punkt forurening,
Forfatter: 
Dato:  20-03-2011 07:57

da jeg var på skole sidst, var vi ude og se en frilandsbesætnng.

der blev der sagt at der ikke var så mange frilandsbesætninger så der var ikke nogen egentlig regler omkring punktforurening. men at er højstsandsynligt ville komme en form for afgift hvis antalet vokser. det skal lige siges at det ike er noget jeg selv har undersøgt men det kun er noget jeg har fået fortalt af en frilands-ejer.


men punktforurening er et problem


0
0
Svar på denne tråd
 
 MissGreen
Forfatter: 
Dato:  20-03-2011 12:07

Du må google lidt mere, for brug af kønssorteret sæd er forbudt i følge de danske økologiske regler.

Argumentet er, at det er unaturligt. Det synes jeg så også at aflive daggamle jerseytyrekalve er, men det er åbenbart alligevel en tand mere naturligt.


/musseh

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmm
Forfatter: 
Dato:  20-03-2011 12:34

Glass: Da der ikke er nogen regler for punktforurening er det vel fordi at myndigheder og landbrugets organisationer ikke mener det er et problem?


Hvis du mener det er et problem - så henvis gerne til undersøgelser eller andre kilder - jeg har intet imod at blive oplyst yderligere end hvad jeg er.



.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jamen dog.....
Forfatter: 
Dato:  20-03-2011 14:26

Så lærte man noget nyt.


Indtil i dag troede jeg, at det kort og godt var forbudt at halekupere økologiske grise, men det må man åbenbart godt alligevel. Man skal bare søge dispensation.

Kastration må også udføres og det endda uden bedøvelse eller smertelindring indtil udgangen af 2011.


www.netpublikationer.dk/FVM/978-87- 7083-584-8/kap15.htm


Jeg må indrømme, at jeg er overrasket.



/musseh





0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider