Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Dilemma! Pædagog-praktik-løn???
Forfatter: 
Dato:  20-10-2009 22:32

Sidder i et kæmpe dilemma! Har aldrig været på SU før. Så har ikke tjekket det særlig godt ud. Gik bare ud fra at pengene gik ind hver måned til ens uddannelse var færdig og så ikke mere.

Har SU og Lån så får ca. udbetalt 7400 pr. måned. og får 1300 kr. fra et rengøringsjob. Det kan lige med nød og næppe løbe rundt.

Har lige været i min første praktik ulønnet(tidligere øvelsespraktik). Har så fundet ud af at når jeg skal i anden praktik, som er lønnet, der får jeg vist kun udbetalt 6000 kr. pr. måned og ikke nok med det, er den første måned uden løn, da Su er forudbetalt og Lønnet praktik er bagudbetalt.

Der er så noget med dobbeltklik som gør at jeg kan får udbetalt dobbelt SU, så jeg har til den måned uden løn. Men hvad gør jeg så i tredje praktik? forstår det nemlig sådan at jeg kun kan bruge dobbeltklikket en gang. Og selvom at jeg bruger dobbeltklippet, vil der stadig på et tidspunkt mangle penge en anden måned, da dobbeltklippet ikke er ekstra SU.

Nogen der kan fortælle deres erfaringer, for er faktisk totalt på glatis hvis det forholder sig sådan. faktisk så meget at jeg måske er nød til at droppe ud.

Hjææææælp!!!

MVH Pernille

Efterlysning af disse heste: www.heste-nettet.dk/forum/7/112747/ 112747/

NYE BILLEDER! Efterlysning: www.heste-nettet.dk/forum/7/112416/ 112416/

0
0
Svar på denne tråd

Dobbeltklip
Forfatter: 
Dato:  20-10-2009 22:48

Du gør det at du tager dit dobbeltklip og bruger det den første måned i 1. lønnede. Når du så stopper den 1. lønnede står du jo i den modsatte situation: Du får bagudbetalt løn og forudbetalt SU = dobbeltportion penge på samme tid. Denne ene halvdel af dette beløb må du så gemme til 2. lønnet.

En anden ting er, at din fagforening som pædagogstuderende (PLS) arbejder på at afskaffe den lønnede praktik bl.a. pga. de problemer du nævner, samt et langt alvorligere: Du får løn hvilket faktisk gør at du ikke er praktikant men indgår i den mængde personale der bør være på pågældende sted. Dette er problematisk fordi du skal øve dig, spørge, reflektere, eksperimentere altså bruge meget mere tid end de "rigtige" ansatte.

Medlem af Bullerklubben

Nu også på Facebook

0
0
Svar på denne tråd

12345678
Forfatter: 
Dato:  20-10-2009 22:52

Tak for svar, nu er jeg mere med:o) Jep de er nemlig igang med at afskaffe den lønnede. Og måske er vi heldige når vi når til den tredje. Det var måske muligt at den blev afskaffet til denne vil starte på her til februar. Men det når vi nok desværre ikke:o(

Er der nogen der ved eller kan huske hvad de ca. fik udbetalt i den lønnede praktik med SU-lån?

MVH Pernille

0
0
Svar på denne tråd

1234567654
Forfatter: 
Dato:  20-10-2009 23:03

Min veninde er i hendes 2. parktik nu. Hun møder for det meste ved 12 tiden og har fri kl 17 (i SFO), men det veksler lidt.. Så mon ikke, du stadig kan have dit job ved siden af? :-) Efter hvad jeg har indtryk af, så er hun der omkring 20-25 timer om ugen, men selvfølgelig har hun så opgaver ved siden af..

Mvh HeidiZ

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  20-10-2009 23:03

Nu starter jeg lige med et dumt spørgsmål, hører pædagog uddannelsen under kategorien "videregående uddannelse"?

Tillader mig at svare alligevel, men hvis den ikke hører derunder, så skal du nok i lægge alt for meget i mit svar

Man har ret til 70 måneders SU(5 år og 10 måneder)også kaldet SU klip, således kan man studere og få SU hver måned(1 klip pr måned) i næsten 6 år. Du kan således godt i nogen tilfælde tage 2 klip pr måned, men du kommer så til at "mangle" dem i sidste ende. Ved ikke om man også kan få SUlånet dobbelt på den måde.

Nogen uddannelser har et lidt andet antal klip, alt efter hvor lang den normerede studietid er, kig her:www.su.dk/SU/KLIPPEKORTET/Sider/ default.aspx

Dobbeltklip: su.dk/SU/klippekortet/ praktikdobbeltklip/Sider/ default.aspx

Opppe i højre hjørne kan du klikke dig videre til "minsu" hvor du søger om dobbeltklip.

Lige præcis det med om du kan bruge et dobbeltklip igen til den 3 praktikperiode synes jeg er meget kryptisk skrevet, så der ville jeg foreslå dig at smutte forbi en studievejleder, som forhåbentlig kan forklare det i et mere forståeligt sprog.

Når du er i lønnet praktik har du ikke ret til SU eller SUlån, bare lige for at slå det fast også..

0
0
Svar på denne tråd

1234567765
Forfatter: 
Dato:  20-10-2009 23:10

Ja det skulle den da meget gerne være....

Mvh HeidiZ

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  20-10-2009 23:14

HeidiZ: Jo det kunne man. Men der skal ikke meget til før jeg stresser og ikke kan overskue ting. Og med skolen/praktik/lektier/hest/ studiejob på 4 1/5 time pr. uge. kan jeg ikke klare mere. Desværre.

Artex: Jo, det er en videregående uddannelse. Du skriver at man har ret til SU i 5 år og 10 mdr. Vil det sige at jeg i princippet kan få udbetalt for de måneder jeg ikke har tænkt mig at studere? Eller er jeg helt galt på den?

Tænker bare at: Hvis jeg nu kun får udbetalt 6000 kr. under min lønnede praktik, så kunne jeg godt bruge ekstra SU, pga. at jeg så kommer til at mangle 1400 kr.

MVH Pernille

0
0
Svar på denne tråd

Nej....
Forfatter: 
Dato:  21-10-2009 09:25

Nej, det var måske lidt dårligt formuleret af mig.. Du har ret til at studere på SU i 70 måneder. Men du skal være tilmedlt en uddannelse for at få SU.

Dvs hvis din uddannelse, som min tager 5 år, så kan jeg få SU i de 5 år.

De sidste 10 måneder kan jeg så bruge på anden uddannelse hvis jeg har lyst.

Men det kan også gå den anden vej. Jeg har en veninde der startede på en uddannelse, studerede og fik SU i 2 år, dvs hun brugte to år af den SU hun er berettiget til. Derefter finder hun ud af at det ikke er det hun vil uddanne sig til alligevel, og starter således på en ny uddannelse, til den uddannelse har hun således kun 3 år og 10 måneder tilbage med SU, resten må hun selv finansiere.

Så den grænse på 70 klip er lavet for at undgå evighedsstudenter, der hopper frauddannelse til uddannelse. Nu skal de ihvertfald selv finansiere det der ligger ud over de 70 måneder.

Så nej du har ikke på den måde ret til alle 70 måneder, medmindre du ret faktisk studerer,og er berettiget til SU, i 70 måneder.

Når du får løn under uddannelse(f.eks i praktik) er du ikke berettiget til SU i de måneder.

Puha.. det blev lidt langt og rodet, håber du forstår.

0
0
Svar på denne tråd

vi har vist alle stået i det dilemma....
Forfatter: 
Dato:  21-10-2009 09:32

... min løsning var at spare op. Tog et job ved siden af hvor jeg tjente lidt "orange", som så blev lagt til side, til netop de der måneder.

Det var skide hårdt at arbejde så meget lige i den periode, men det er trods alt værre ikke at få mad på bordet eller at droppe ud pga økonomien.

Ellers snak med banken og forklar dem sagen.

Venlig hilsen
-miki-

hende der med hjemmesiden om krybbebidning og vævning

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  21-10-2009 09:54

Artex: Jep, har forstået, og tusind tak for svaret

Miki: Ved jeg, men ekstra arbejde end det jeg har i forvejen kan jeg ikke overskue, og ved at det ender med at jeg skal droppe ud i sidste ende så. Og det har jeg bestemt ikke lyst til. Banken: Det er desværre ikke muligt.

MVH Pernille

0
0
Svar på denne tråd

12345789
Forfatter: 
Dato:  21-10-2009 10:23

Ved i hvornår man skal søge om dobbeltklik? Skal bruge det i februar...

MVH Pernille

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  21-10-2009 10:38

Jeg læser til pædagog og var ude i min 2. praktikperiode(den der tidligere hed første lønnet) Fra februar til august. Jeg valgte at klare mig uden lønnen og det var der rigtig mange i min klasse der også valgte at gøre. Det lød nemlig umiddelbart tiltrækkende med det dobbeltklip men der var noget der ikke var helt smart ved det alligevel men kan ikke helt huske hvad det var andet end vi så bare på et andet tidspunkt kom til at mangle pengene.

Da jeg valgte ikke at gøre brug af dobbeltklippet, betød det at jeg fik både løn og su i august måned da min sidste dag i praktik var den 31 juli, og lønnen er bagudbetalt og su forudbetalt det var skønt at få sådan en god portion :-)

Og med hensyn til su lån så mener jeg altså ikke at du kan få det når du er ude i lønnet praktik. For du skal have su for at få su lån. og det får du ikke imens du er i lønnet praktik.

Mvh. Christine

0
0
Svar på denne tråd

12345789
Forfatter: 
Dato:  21-10-2009 10:45

Christine: Hvor meget fik du udbetalt under praktikken?

MVH Pernille

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  21-10-2009 13:31

Jeg fik 9629,65kr før skat. Udbetalt havde jeg 6900kr, men dette er jo alt efter hvor stort et fradrag man har. Jeg har hus sammen med min mand og det gør jo at man har et højere fradrag alt efter om man har hus eller bor i lejlighed og sådan nogle ting.

Men 9629,65kr altså før skat og jeg bor i Vrå i nordjylland, jeg tror nu ikke der er forskel fra kommune til kommune men jeg kan da ikke garantere at der ikke er nogle kroners forskel..

Christine

0
0
Svar på denne tråd

12345678
Forfatter: 
Dato:  21-10-2009 13:47

Tusind tak for svar

MVH Pernille

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  21-10-2009 13:50

Det var så lidt

Christine

0
0
Svar på denne tråd

Ja undskyld..
Forfatter: 
Dato:  21-10-2009 14:27

Kan ikke lige lade være med at svare - og ikke for at uddele tæsk.. Men: Hvordan kan du overveje at droppe ud pga 1400 kr??

Nu har vi mange studerende hos os, og de tager gladeligt ekstra vagter pga massere af tid. Ved godt det afhænger af praktikstedet mht muligheder, om det er døgninstitution, sfo osv.

Men så har de dem et andet sted...

Overvej det job du har - bliver du mindre presset hvis du fx har 7-10 timer ad gangen?

Så optager du ikke så mange dage.

Har selv haft ekstra job, og fx på fabrik gav en 12 timer vagt 3300 kr!! Så er det én dag i måneden det handler om...

Der er forskel på hvad folk kan klare, det ved jeg godt. Men i en periode kan man altså blive nødsaget til at have det hårdt - I know.. For tænker da også på hvad der sker for dig, hvis en dyrlæge regning dukker op på 3-5000??

Er det helt umuligt for dig at få en kassekredit på 5000?

Hilsen en der altid mindst har 30 timer/mdr oven i fuldtidsarbejde, og ofte rider hesten kl 21....

Håber du finder en god løsning..

Mvh MB

"De som ikke mener lykke kan købes for penge,

har aldrig ejet en hest!"

-Min hest er på fold hele dagen..

Opstaldning 6973- hal, løbebånd, fuldpas www.staldhiphop.dk

0
0
Svar på denne tråd

12345678
Forfatter: 
Dato:  21-10-2009 14:43

Gider egentlig ikke at diskutere om jeg har overskuddet. Det er en personlig sag. Og ved godt at det er hådt til tider. Meeen, jeg kan selvfølgelig godt tage ekstra arbejde, blive syg af det, og så af den grund droppe ud. Fed løsning.

Og nej, kan ikke få en kassekredit på 5000 kr. Og skal jeg kunne bruge en kassekredit til noget skal den op på 8400 kr. hvis det skal dække de 1400 kr. jeg kommer til at mangle på de 6 mdr.

Men nej, du får ikke hug. Din mening, min mening og min psyke...

MVH Pernille

0
0
Svar på denne tråd

Pernille
Forfatter: 
Dato:  21-10-2009 15:42

Din situation er PRÆCIS ligesom min. Egentlig utroligt, men ikke desto mindre sandt.

Jeg skal også e 2. praktik til februar og jeg har også et rengøringsjob ved siden af, hvor jeg får 1300 udbetalt. Jeg har heller ikke råd til at miste nogle penge overhovedet - vi sidder i forvejen hårdt i det af forsk. årsager, og med lidt psykiske problemer oveni kan jeg heller ikke holde til ekstra arbejde. Får jeg stress begynder jeg at høre stemmer og får forværret min depression = helt ned, og jeg ved af erfaring, at så vil jeg ikke kunne gennemføre uddannelsen.

Om man overvejer at droppe ud "bare for 1400 kr.", det kan vel godt være det lyder dumt... men på 6 mdr. er 1400 månedligt jo en del penge. Jeg overfører 6000 til min budget hver måned, og så er der ikke mange penge tilbage.

Men pris dig lykkelig for at du ikke er enlig forsørger - dem er der nogle stykker af i min klasse, og de går (hold nu fast!) 5000 kr. ned i måneden! Det er helt tovligt at tænke på, jeg aner ikke, hvordan de vil få det til at løbe rundt. Så tag at få afskaffet det praktikløn og lav det om til det det er - STUDIE = SU-berettiget. :)

Den dejlige pintopige Kimberley og den søde palominofyr Sunny

0
0
Svar på denne tråd

1234578
Forfatter: 
Dato:  21-10-2009 19:26

Vinhou (Kimberley): Ja det er da egentlig lidt sjovt. Ja, er os glad for at jeg ikke er alene, men problemet er, at selvom at vi er 2, sidder vi stadig lige hårdt i det. Også som dig. Grundet personlige årsager. Og det trælse er, at der er ingen steder overhovedet hvor vi kan skære ned i budgettet.

Jeg forstår så heller ikke at de "bare" kan skære 5000 kr. af deres budget... Men måske vi forstår det en dag, næppe

Og at man har tankerne til at droppe ud, og intet overskud har, det behøver de andre heller ikke at forstå

MVH Pernille

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider